černá louka
Klastr Černá louka Ostrava
Zhruba od roku 1870 se na místo u břehu Ostravice v Moravské Ostravě začaly vyvážet výpěrky z koksoven Centrálka a Karolina. Původně se halda navážela pomocí úzkokolejné dráhy, v roce 1911 však již byla tak vysoká, že musela být používána lanovka. Roku 1917 měla halda s několika vrcholy 25 metrů na výšku, zabírala plochu skoro 5 hektarů a uloženo zde bylo více než 700 000 m³ hlušiny.

Problém „ostravských Alp“, jak si haldu překřtili obyvatelé města, se začal řešit po vzniku Československa. Vítkovické horní a hutní těžířstvo zakoupilo rybníky v Hrušově a začalo je obsahem haldy zasypávat. Jak se však záhy ukázalo, rybníky pojaly jen 15 % obsahu haldy. V rámci alespoň částečné estetizace byly na haldě vysázeny akáty, avšak jak se dalo očekávat, ujaly se pouze ve spodní části haldy, zatímco na vrcholu uschly. Mnohem větší úspěch měla gigantická horská dráha pojmenovaná Tivoli, a ačkoliv po jízdě na ní byl návštěvník notně „očouzen“ všudypřítomným prachem, stala se oblíbenou atrakcí Ostravanů.
K radikální změně došlo až v roce 1935, kdy státní dráhy začaly stavět nové trati a zjistily, že propustná haldovina je výborný materiál na náspy. Celá halda zmizela ručním překladem 50 pracovníků v období od srpna 1935 do října 1936.
Prázdné místo bylo zavezeno zeminou a nejprve využito jako stanoviště pro cirkusy a lunaparky, posléze zde bylo vybudováno současné výstaviště.

Areál má rozlohu 6 ha s celkovou krytou výstavní plochou o velikosti 9300 m2. Jeho ústřední částí je nový výstavní pavilon A, který je tvořen dvěma částmi – na původní historickou budovu pavilonu A z roku 1960 nyní navazuje nová víceúčelová hala.
zdroj: wikipedia, Archiv Města Ostravy

























































Poslední komentáře
- 10:24 (OVASTORY #95 – železniční stanice) to nádraži v Kunčicích je obrovské, minuly rok, js
- 10:08 (OVASTORY #95 – železniční stanice) Stanice Polanka nad Odrou leží také na území města
- 10:06 (OVASTORY #95 – železniční stanice) Je to tady tragédie, Rumunsko hadra. Ostuda Ostrav
- 08:51 (OVASTORY #95 – železniční stanice) Má to kouzlo skanzenu. Otázka je, jestli chceme ko
- 08:49 (OVASTORY #95 – železniční stanice) Ta Otrava je jedna velká katastrofa na této planet
- 08:41 (Palác Fénix) Budova s obrovským potenciálem, skoro na nejlepší
- 08:38 (OVASTORY #95 – železniční stanice) Tyhlety různý špinavý polorozbitý zákoutí maj svoj
- 17.11 (Palác Fénix) Snad opraví i parter a nebude to taková hrůza. A s
- 17.11 (Bytové domy, ul. Výstavní) V cem panelak vede?
- 17.11 (Palác Fénix) jako oproti tomu jak to vypadalo předtím, tak to a
- 17.11 (Bytové domy, ul. Výstavní) Většina už je prodaná.
- 17.11 (Bytové domy, ul. Výstavní) nikde jsem nenašel, že by bylo k prodeji, máte něk
- 17.11 (Představení návrhu revitalizace Hlavní třídy) Nečti jen nadpisy, kar*. ČECHY ČECHŮM. Žádné Berlí
- 17.11 (Představení návrhu revitalizace Hlavní třídy) "A nějaký místopísný název co mi nic neříká mě nez
- 17.11 (Modernizace ulice Vítkovická I. etapa) Stezka by navazovala na cyklostezku na ulici 28-ří
- 17.11 (Představení návrhu revitalizace Hlavní třídy) šak píšu že jsem se to dozvědě, ale až v článku. T
- 17.11 (Polyfunkční objekt Svinov) Krásné. Jak někde za Uralem.
- 17.11 (OFFTOPIC) Tak ten "palác" Fénix je zapsán do soupisu majetko
- 17.11 (Modernizace žel. uzlu Ostrava, 0. etapa) Jenže tohle primátora ani nenapadlo, respektive ce
[další..]