Ostrava a příprava dopravních staveb

Aktuální přehled fáze přípravy větších dopravních staveb v Ostravě.

Severní spoj

Do nepříjemné situace se dostal ostravský magistrát při plánování stavby takzvaného Severního spoje, nové silnice spojující dálnici D1 s Třebovicemi, Martinovem a Porubou. Krajský úřad v Olomouci, kam bylo rozhodování o stavbě verdiktem ministerstva pro místní rozvoj přesunuto, totiž zamítl žádost o vydání územního rozhodnutí k umístění stavby.

„Při posuzování žádosti krajský úřad dospěl k závěru, že záměr není v souladu s požadavky stavebního zákona,“ komentovala důvody zamítnutí žádosti Alena Minxová, mluvčí Krajského úřadu Olomouckého kraje.

„Zdůvodnění úřadu analyzujeme a s největší pravděpodobností se vůči němu budeme odvolávat,“ reagovala na rozhodnutí, o němž jako první informovala ČTK, mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Za zamítnutí žádosti si ale podle všeho může ostravský magistrát z velké části sám.

„Stavby musí být podle zákona navrhovány a provedeny tak, aby neohrožovaly život a zdraví, zdravé životní podmínky a aby neohrožovaly životní prostředí nad limity obsažené v jiných právních předpisech,“ vypočítala požadavky zákona Alena Minxová.

Což se podle rozhodnutí olomouckého úřadu nepodařilo ostravskému magistrátu v žádosti o vydání územního rozhodnutí doložit. A to ani přes výzvu k doplnění žádosti.

K žádosti se totiž v průběhu řízení negativně vyjádřilo hned několik účastníků řízení, vedle několika organizací hlavně lidé žijící v blízkosti trasy plánované silnice.

„V rámci projektu máme největší problém s hlukem a se šest metrů vysokou zdí, která by měla stát jen čtyři metry od našeho domu. Řada lidí by tak měla výhled jen do zdi,“ přiblížila jednu z řady výhrad Lenka Bílá, předsedkyně společenství vlastníků domu stojícího bezprostředně u navrhované trasy Severního spoje.

A nekomunikace ostravského magistrátu se projevila i na rozhodnutí olomouckého krajského úřadu.

„Na základě podaných námitek se krajský úřad snažil o smírné odstranění rozporů a vyřešení podaných námitek, vyzval žadatele, aby se k námitkám vyjádřil, případně aby upravil projektovou dokumentaci tak, aby respektovala podané námitky. To však žadatel neudělal. Na podané námitky nereagoval, pouze sdělil, že se k těmto nebude vyjadřovat,“ konstatoval v rozhodnutí František Pěruška, zástupce vedoucího odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu v Olomouci.

zdroj + celý článek: idnes.cz

Nová tramvajová trať v Porubě

Projekt stavby nové tramvajové trati v ostravských obvodech Poruba a Pustkovec přišel o dodavatele. Ostrava ukončila smlouvu se společností Dopravoprojekt Ostrava, jež zakázku za více než 4 miliony korun získala v roce 2015. Město ale popírá, že by záměr nechávalo usnout, i přes protesty jej hodlá dokončit.

„Smlouva se v průběhu let několikrát měnila v důsledku nepředvídatelných okolností. Patří mezi ně i protahované řízení o posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, na které stále čekáme,“ uvedla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

Upřesnila, že původní podklady zastaraly. „My potřebujeme pro posouzení EIA údaje nové, které nám stávající dodavatel nebyl schopen předložit,“ specifikovala důvod ukončení smlouvy Bajgarová s tím, že město teď bude muset získat potřebná data z jiného zdroje.

Město je ale rozhodnuto projekt dokončit. „Tramvajové tratě se rozvíjejí v celé Evropě a v Ostravě nebudeme výjimkou. V tomto případě nás podpořila i opozice,“ dodala Bajgarová. Časový horizont návratu k projektu netuší.

zdroj + celý článek: idnes.cz

Nová Pivovarská

V srpnu roku 2021 podala Ostrava v projektu Nové ulice Pivovarské žádost o společné řízení na stavební úřad. Po více jak roce nebyla žádost kompletní a dokumentace neobsahovala všechny potřebné náležitosti. Žádost má tak být doplněna do konce tohoto roku.

zdroj: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Chápu, že např. důchodce, který žádá o stavbu králíkárny nemá vše v pořádku. Pokud to však nedokáže investiční odbor MMO, třetího největšího města v ČR,je to k zamyšlení!!! To i bez ohledu na to, že jej někdo zastupuje.
    Moc si neumím představit, jak takové město chce vydat vlastní stavební předpisy.

    Thumb up 28 Thumb down 0
  2. petr :

    „Tramvajové tratě se rozvíjejí v celé Evropě a v Ostravě nebudeme výjimkou. V tomto případě nás podpořila i opozice,“ dodala Bajgarová.

    tohle pobavilo, v kontextu 1) zrušení rezervy pro tramvaj v karolině a 2) opakované neschopnosti města připravit řádně jakýkoliv projekt

    Thumb up 20 Thumb down 2
  3. JSjr. :

    Tady v Ostravě bohužel máme taky rádoby ekologické spolky, které blokují takřka každou potřebnou stavbu ve městě. Například – Prosíme, přemýšlejmě v čele s právničkou Vysloužilovou. Zřejmě se inspirovala Richtárem a jeho prodlouženou Rudnou. Stavby nestojí především díky nim a jejich odvoláváním se vůči snad všemu, co jde. A když už nejde, tak zdržují, škodí a hážou do všeho vidle. Jejich pravý záměr je neznámý, ale vzhledem k argumentům, které předkládají to rozhodně není to, čím se prezentují.

    petr: Ten problém je všude, nejenom v Ostravě. ŘSD taky nemůže stavět dálnice jak by mohlo, protože ekologické spolky. Chyba je především na straně stavebního zákona. A mezitím je půlka občanů města rukojmími pár osob, které sledují vlastní záměr.

    Thumb up 27 Thumb down 8
  4. Dan :

    JSjr.: Pokud je stavba navrzena tak, aby byla v souladu s legislativou, tak nema sebezelenejsi spolek sanci stavbu zablokovat. Pokud je vsak stavba navrzena tak, ze neodpovida legislative a na nedostatky navic neni reagovano. Nemuzeme se pak divit, ze stavba neziska potrebna povoleni.

    To je jak se stavbou obchvatu FM, kde se podarilo stavbu napdnout, protoze snad 18 let nedal nikdo do poradku jeji legislativni ramec.

    Thumb up 16 Thumb down 3
  5. PetrP :

    Dan: problém je to, že se kdejaký „spolek“ může stále dokola odvolávat pomalu v každém stupni přípravy stavby, což je špatně. 3/4 členů spolku, nebo co je, je zmanipulovaných tou výše jmenovanou, která asi nemá nic lepšího na práci. Snad to město udělá pořádně, a hlavně je třeba, aby už vyšel v účinnost nový stavební zákon.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  6. Jan Jahn :

    Ekologické spolky jsou prodloženou rukou Vladimíra Vladimiroviče, je to ten nejelegantnější způsob vedení hybridní války, Patrik by vám to vysvětlil.

    Thumb up 4 Thumb down 11
  7. koudy :

    Dan a podobni: ikdyz budete mit projekt sebelepe pripraveny, tak vam spolky a podobna luza bude skodit. Maji prece pravo atd, atd… Vzdyt i ten fm obchvat dlouho visel napr. na tom, ze hygiena pozadovala nesmyslne terminy na mereni hluku (cesky: vyzadovali datum mereni hluku na zprovoznene komunikaci v dobe, kdy nebylo jasne, ve kterem roce se to vubec bude stavet). Ale ano, v ove to neni jen o kverulantech a urednicich. I projektanti mivaji svuj podil a mnohdy take nesmyslne pozadavky investora…

    Thumb up 7 Thumb down 0
  8. tjov :

    JSjr.: u Mgr. et Mgr. Markéty Vysloužilové bych prapůvodní postoj NIMBY viděl v místě bydliště, resp. sídla spolku Prosíme, přemýšlejme, z.s. na ul. Jedlová 2926/1 – Tramvaj, a pak už asi setrvačnost když se angažují i v Severním spoji, VTP apod.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  9. JSjr. :

    Dan: No, jak píše PetrP, jak je možné, že může občan, který ani není třeba účastník řízení, napadnout legitimitu vydaných povolení? Proč může zpochybňovat práci toho úředníka a nebo posudku? Odešle prázdný papír a úřad jej vyzve ve lhůtě 30 dnů, aby odvolání doplnil, mezitím se připraví a úřad nemůže do vyřízení všech takových žádostí vydat kladné rozhodnutí. Mezitím běží termíny, každý posudek a souhlas má omezenou platnost..
    To je čistá šikana, to opravdu nemá se souladem s legislativou bohužel nic společného. Všechno musí být samozřejmě správně, ale pokud ti do toho rýpe někdo právně znalý, dokáže ti hodně znepříjemnit život. Viz. třeba jak dosáhli, že územní řízení pro Severní spoj řeší Olomoucký kraj, protože ten Moravskoslezský je údajně vůči projektu zaujatý, takže se začalo od nuly. Krása..

    Thumb up 8 Thumb down 2
  10. Hans :

    Nedávno jsem byl na přednášce jedné pražské právnické kanceláře, která se zabývá povolováním staveb. Zatímco průměrná povolovací doba bytového domu činí 7 let, s dobrými právníky se to dá zkrátit na průměrně 3 roky.
    Chci tím říct, že když na straně stavebníka stojí profesionálové, je možné stavět bez zbytečných zdržení a nadprůměrně rychle.
    Nemluvě o tom, že městským projektům je většinou stavební úřad daleko víc nakloněný než stavbám soukromým, jelikož jsou zaměstnanci fakticky (hlavně personálně a finančně) závislí na magistrátu.
    Vychází mi z toho, že kdyby Ostrava chtěla a sehnala kvalitní odborníky (což se asi nestane), žádné problémy s Pivovarskou nebo prodloužením tramvaje by tady nebyly. Bohužel.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  11. Vašek :

    Nějak jsem u toho Severního spoje nepochopil výhrady Lenky Bílé, předsedkyně společenství vlastníků ( Martinovská 3145/38 ), když nová cesta vede mezi dílnami a skladem Hrušky na původní cestu Martinovská. Kde má stát ta 6.metrová zeď jen 4. metry od domu, která je předmětem sporu ? Není někde přesná vizualizace ?
    Trochu mi to připomíná jiné SVJ v kauze Prodloužené Místecké.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  12. Rdm :

    Vašek: Pokud se dobře dívám, tak jediný dům, který by tomu mohl odpovídat je tady https://mapy.cz/s/pasunabomu, jenže mi nedává smysl stavět tam protihlukovou zeď, když tam bude křižovatka a druhá věc, jak se budou obyvatelé dívat do zdi, když z boku domu nemají okna :)

    Thumb up 4 Thumb down 0
  13. thrpst :

    Amatéři.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  14. Marthin :

    Hans: Jenže tady narážíte na základní problém české státní správy (u místní samosprávy to nebude jiné): Všechno „musí být hlavně levný“. Jak říkal trefně kolega: Tady se utrácí obrovské peníze za kraviny a šetří na důležitých věcech. Většina voličů Vám zatleská, když propustíte jednoho úředníka a ušetříte 25 tis./měsíc (32 i s odvody), ale nikoho nebude zajímat, že stát zaplatí 20 mega za škody, protože to byl odborník a jeho práci teď po večerech dělají 2 kolegové, kteří tomu nerozumí a mají svých úkolů dost… Ať žije „štíhlý stát“!

    Thumb up 7 Thumb down 1
  15. Hans :

    Marthin: Přesně tak !

    Thumb up 2 Thumb down 1
  16. Miroslav Frais :

    1) paní Lenka Bílá, předsedkyně společenství vlastníků Martinovská 3145/38, je předsedkyní společenství vlastníků na adrese domu, který je vzdálen vzdušnou čarou cca 150m od domu U dílen 3216/6, který je nejblíže plánované trasy Severní spoj;
    2) dům U dílen 3216/6 OPRAVDU nemá na straně přilehlé k plánované silnici a k protihlukové stěně ŽÁDNÁ okna a tedy ŽÁDNÝ nájemník nebude hledět do protihlukové zdi;
    Byl jsem se tam dnes podívat. Kromě toho si tyto skutečnosti každý zájemce může ověřit na Google Street View.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  17. Dan :

    JSjr.: To se ale opet v kruhu dostavame k tomu, ze i kdyby stavbu napadl obcan z Horni/Dolni, tak pokud je pripravena spravne, neni co resit.
    Ano, takove reseni je obstrukce. Nicmene co ctu zde, tak mesto neumi ani temer dva roky dodat podklady.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  18. JSjr. :

    Dan: No vzhledem k tomu, že se město proti rozhodnutí odvolalo, pak má ohledně komunikace jiný názor.
    Já si myslím, a teď opravdu jen na základě svých zkušeností, že ty naše spolky aktivně hlídají celé povolování a termíny, a nutí úřad aby situaci řešil řádně a včas. Čímž městu svazuje ruce, protože některé podklady prostě získat rychle nelze. Tím nechci říct, že nedodržování termínu je v pořádku, ovšem úředníci jsou také lidi a mnohdy chápou, že dávat někomu termín příliš brzy by znamenalo, že investor je prostě není schopen splnit. Ovšem když za nimi stojí právník a háže podněty, jednat prostě musí.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.