Přehled významných investic statutárního města Ostravy v roce 2024, dle návrhu rozpočtu projednávaného na Zastupitelstvu města 6.12. 2023.
Rozpočet obsahuje pouze název záměru a alokované částky na určité roky. Popisy k projektům jsou pak doplněny dle informací, které jsme dohledali. U většiny významných projektů jsou pouze alokovány peníze na projektovou přípravu. Nikoliv vlastní realizaci.
Spilka Strassmann
Ostrava si povšimla, že se na Černé louce nachází zbytky Strassmannova pivovaru, konkrétně objekt spilky. U projektu je uvedena celková částka 329 mil. Kč. Na rok 2024 je alokována částka 450 000 Kč. Což je maximálně na investiční záměr. Budoucí náplň není veřejně známá.
Objekt spilky je označen číslem 4
Přeložka ul. Krásnopolské
Ulice Krásnopolská se nachází v obvodu Pustkovec. V současné době je komunikace poměrně úzkého profilu. Nově má být komunikace, dle územního plánu, vedena od křižovatky ulice Opavské s ulicí Bedřicha Nikodéma. Odhadována cena projektu je cca 120 mil. Kč. Na rok 2024 je alokována částka 350 000 Kč.
Dopravní obsluha ul. Hornopolní
Má se jednat o úpravy ulice v návaznosti na dostavbu silnice I/56 – Dostavba ul. Místecká. Celková částka je odhadována na cca 135 mil. Kč. V roce 2022 bylo investováno 292 820 Kč. V roce 2023 pak 357 555 Kč a v roce 2024 má být v rámci tohoto projektu investováno 1 820 000 Kč. Více informací není dohledatelných.
Okružní křižovatka Sokolovská-Slavíkova-Ježkova Ostrava- Poruba
Alokovány peníze na vypracování projektové dokumentace.
Nová Pivovarská
Ulice Pivovarská v centru města se projektově řeší více jak dekádu. Ani v roce 2024 se nezačne s realizací a jsou alokovány peníze pouze na projektovou přípravu v hodnotě 5 mil. Kč. Stavba stále nemá ani povolení.
Most Na Karolině
Obdobně jako u Nové Pivovarské, ani zde stavba nezačne. Na rok 2024 je vyčleněna částka na projektovou přípravu v hodnotě necelých 8 mil. Kč. Poslední informace k projektu ZDE.
Propojení Francouzská – Rudná
O přípravě projektu pravidelně informuje. Naposledy například v tomto článku. Na rok 2024 je vyčleněna částka 5 mil Kč. z celkových odhadovaných nákladů necelých 290 mil. Kč.
Prodloužená Porážková – IV. etapa
I zde bude v roce 2024 probíhat pouze příprava projektu. Alokována částka na nadcházející rok je 6 244 000 Kč. Poslední informace ke stavbě ZDE.
MÚK Mariánskohorská – ul. Sokola Tůmy, I. etapa
Již v roce 2021 zde byla vypsána veřejná zakázka na zpracování projektové dokumentace. Dle tehdejšího zadání měla být vypracována rovněž dokumentace pro provádění stavby. Nicméně na rok 2024 je přichystáno 3 458 000 Kč. Tedy částka, které opět odpovídá přípravným a administrativním činnostem, Nikoliv samotné stavbě. Více k záměru ZDE.
Rekonstrukce ul. Velká, Dlouhá, Muzejní, Střelniční
Jedná se o rekonstrukci ulic v okolí aktuálně dokončovaného objektu Nové Lauby. Stavba samotných Laub však skončí dříve, než bude dokončena rekonstrukce okolních ulic, které řeší tato položka.
Rekonstrukce křižovatky ul. 28. října, sil. II/479 S MK ul. Železárenskou a Sokola Tůmy v Ostravě
Alokovány peníze na přípravu stavby v hodnotě 1 623 000 Kč.
Proměna ulic Bohumínská, Frýdecká – studie + IZ
V roce 2024 má být finančně kryta proměny ulice Bohumínské a Frýdecké na městskou třídu. Výsledky tvorby investičního záměru ještě nejsou známy. Alokovány prostředky na projektovou přípravu v hodnotě 5 455 000 Kč.
JEDNA MÍLE – Propojení území Černé louky a Dolní oblasti Vítkovic a Transformace území Pod Žofinkou
Další urbanistický, který nevzešel z urbanistické soutěže, bude v roce 2024 kryt částkou ve výši 0 Kč. Již v roce 2022 jsme byli svědky prezentace od reality odtrženého záměru nové čtvrti Pod Žofinkou, která má propojit centrum města a Dolní oblast Vítkovice. Propojení je zcela potřebné, ale musí být odpovídající současnému urbanismu evropských měst. Jedna míle řeší pouze dopravní řešení lokality. Více ZDE.
Cyklostezka Radvanice – Petřvald
Pouze projekční část.
Cyklistické propojení Hranečník – Lihovarská
Pouze projekční část.
Parkovací dům u Krajského úřadu
Celková částka kýčovitého monstra v podobě parkovacího domu je odhadována na 704 476 427 Kč. V roce 2024 má být proinvestováno prvních přibližně 254 mil. Kč. Více k velmi problematické stavbě ZDE.
Cyklotrasa F – Hulváky, Stojanovo náměstí
Pouze projekční část.
Cyklistická trasa J – úsek Radvanice – Bartovice
Na rok 2024 alokována částka ve výši cca 7 mil. Kč.
Cyklistická trasa J,V – úsek Radvanice – Michálkovice
Pouze projekční část.
Cyklostezka Polanka nad Odrou – železniční přejezd, ul. K Pile
Pouze projekční část.
Přednádraží Ostrava-Přívoz, dopravní řešení a veřejný prostor
Dlouhodobě nekoncepčně řešený a připravovaný projekt přestavby přednádražního prostoru hlavního nádraží v Přívoze bývalým vedením města obsahuje pro rok 2024 položku ve výši 5 mil. Kč. V roce 2023 byly investovány cca 3 mil. Kč. Celková cena stavby se odhaduje na přibližně 2 miliardy Kč (přesněji 1 980 037 100 Kč). Jak jsme upozorňovali, umísťovat do předprostoru výpravní budovy podzemní garáže, kde se nachází vysoký počet inženýrských sítí (nutné přeložky) bude velmi nákladné. Více v tomto článku ZDE.
Levobřežní – revitalizace nábřeží Ostravice za výstavištěm Černá louka
V roce 2024 by měla jakýmsi způsobem probíhat revitalizace Havlíčkova nábřeží v místě nových budov Ostravské univerzity. Na rok 2024 je alokována částka 16 377 000 Kč.
NDM – Rekonstrukce pavilonu G Černá louka
V roce 2024 by měla probíhat rekonstrukce pavilonu G na Černé louce. Odhadována cena stavby je 455 731 355 Kč a v letošním roce má být proinvestována přibližně polovina ceny. Více k projektu ZDE.
Koncertní hala a rekonstrukce Domu kultury města Ostravy
Nejvýznamnější položkou v oblasti investic je stavba koncertní haly. Pro letošní rok přibližně 875 mil. Kč.
Centrum ledních sportů – studie proveditelnosti
Město ověřuje vybudování nového zimního stadionu s ohledem na rekonstrukci stávající, v současné době, Ostravar arény. Pro rok 2024 je vyčleněna částka 400 tis. Kč.
Rekonstrukce bazénové haly Vodní svět !!!
Tzv. Čapkárna se kompletně rekonstruovala v roce 2008/2009. Nyní se bude opravovat opět. Celkově za necelých 85 mil. Kč. V letošním roce se proinvestuje částka 42 mil Kč. Stavba při rekonstrukci před 15 lety ztratila svůj původní architektonický vzhled v bruselském stylu.
Celková rekonstrukce haly OSTRAVAR ARÉNA
V rozpočtu se objevila i položka rekonstrukce Ostravar arény. Celkové náklady jsou odhadovány na 1,8 miliardy Kč. Pro rok 2024 je alokována částka 1 mil. Kč.
Veřejné prostranství „Náměstí Dr. E. Beneše“
Pouze projekční příprava záměru. Více k projektu ZDE.
Expozice tučňáci v Zoo Ostrava
Nové moderní chovatelsko-expoziční zařízení pro tučňáky brýlové vyroste na místě, kde dříve stály staré klece pro tygry ussurijské.
Adaptační opatření
Anonymní položka má celkové odhadované náklady 32 mil. Kč, což je v rámci velikosti území Ostravy a jejího urbanistického členění velmi málo. Pro rok 2024 je alokována částka 5 mil. Kč.
Úprava okolí slepého ramene Odry v Ostravě-Zábřehu
Alokována částka 1 422 000 Kč z celkových odhadovaných 30 920 380 Kč.
Revitalizace Lesoparku Benátky a Hulváckého kopce
Z celkové odhadované částky projektu cca 193 mil. Kč má letos být proinvestováno 9,58 mil. Kč. Zdá se tedy opět pouze projektová příprava. Stavba je již také více jak dekádu připravována a realizace pořád nezapočala. Více k projektu ZDE.
Stavební úpravy víceúčelového objektu čp. 863
Revitalizace veřejného prostranství FLORIDA
Z celkové částky projektu 123 mil. Kč má být v letošním roce investováno 40 mil. Kč. Více k projektu ZDE.
zdroj: ostrava.cz
Uvědomělý občan :
Vždyť se z té „Spilky“ na Černé louce nezachovalo prakticky nic k záchraně, je to jen osamělá budova se sedlovou střechou v místě pro velký rozvojový projekt. Nevymýšlejme si památky tam, kde nejsou a soustřeďme se na daleko důležitější historické objekty. Město se má rozvíjet a to moderním směrem!
Marián Kyral :
Jako žádná sláva. Jen samé přípravy, staveb minimum.
balde :
Marián Kyral: No jelikož je v aktivním běhu několik projektů, tak se ani nedivím.
02.01.2024 13:15Ivo Bsonek :
Ano je to všechno v pořádku. Město roste upravuje se ,pro ostravaky je to jako zázrak kdy jsme zde žili ve smradu a prachu celá desetiletí..
02.01.2024 13:56Ovšem jsou zde taky nedostatky, kdy již 10 let žádáme úřad o opravu chodníku kdy po dešti se nedá po něm jít, protože je jako potok.A nikdo nám za celé roky nevyšel vstříc. A chce to položit asfalt a hotovo.Aby jste věděli kde to je ostrava Hrabuvka Sámova 2,2a ,4.Tech pár korun se snad najde ,aby tady lidé mohli chodit a ne se brouzdat.
Winter :
Ivo, vidím, že cvachtavy chodník na Odborarske má konkurenci. Těšit vás může, že obvod radejc zadotuje Slavnosti jihu s Míšou Davidem, nebo Ivanovu „technoparty“!
Pepa :
Nikde nevidím nic o zlepšení dopravní situace v obci Vratimov a tím spojenou křižovatku FrýdeckáxMostní kdy denně jsou neskutečné kolony, protože všichni co bydlí ve F-M neplatí dálniční známku a jezdí přes Řepiště, Vratimov do Ostravy nebo nedaleké průmyslové zóny CT park Ostrava
02.01.2024 14:44Uvědomělý občan :
Pořád se roky a roky vyhazují statisíce do různých studií a projektů často u již zcela jasných akcí. Kdyby raději vzali za provaz a každý rok udělali jednu pořádnou stavbu, z každého, tak třeba v dopravě máme za 10 let bychom mohli mít hotovo 10 důležitých krizových míst ve městě. Jenže my tady máme lobby v podobě architektů a projektantů, kteří blokují plánované změny zákonů v rychlosti budování staveb, jen aby se opeřili na vleklých projektech! Doporučuji si o tomto přečíst rozhovor se šéfem české pobočky Panattoni, který je zrovna uveřejněný na ČKAIT https://www.ckait.cz/razitko-tady-sest-let-v-polsku-sest-mesicu
02.01.2024 15:18Winter :
Vidím, že betonová lobby už vlezla do mozků i uvedomelych občanů.
Na konci clanku bych se zeptal, kolik soukromých letadel vlastní ckait a kolik ctp. A na základě toho bych si udělal obrázek, která lobby tahá za delší konec.
02.01.2024 15:32SMO – Smutný Melancholický Otrávený :
Tak jsem si to celé přečetl… vážení spoluobčané, už v tom našem nekoncepčním SMO – Statutárním Městem Ostrava vážně nechci žít…
02.01.2024 15:32Jsem z toho úplně celý SMO – Smutný Melancholický Otrávený :(((((
lakatos bengoro :
SMO – Smutný Melancholický Otrávený: fnuk fnuk
02.01.2024 15:46Dan :
lakatos bengoro: A vy tam nekde vidite opravdu strategicke projekty, ktere by pomohly soicilane-ekonomicke transformaci? Nebo v hromadne doprave? Adaptaci na klimatickou zmenu…?
02.01.2024 17:39JOaNE :
To s tou Bohumínskou.
02.01.2024 18:36Sice „chvályhodné, velkolepé“, ale kam ty auta jinam nasměruji? Někomu jinému pod okna na další nevyhovující silnici?
Až uvidím i tyto plány a budou reálné, kam ty auta pojedou, tak pak až si řeknu. Ano myslí na Ostravu. Jinak je to vyhazování peněz z okna. Stejně jako ta lávka u Bazalu. Který slepý a hloupý bude chodit odpočívat a kochat se Ostravou z lávky nad frekventovanou cestu?
Přitom Ostrava, takové velké město, ale nějaký okruh kolem? Všechny důležité silnice jsou vedeny úplně skrz ní a tvoří neproniknutelnou bariéru.
Mirek :
Tuš fajne počteni🙉.
A jak zeberu prachy???.
Příští týden se sejdeme na brigádě.
50 roků to samé.Furt se budujeme a výsledek je kde? Cesty furt ďurave
více stojíš jak jedeš. Obchvaty od nikud nikam.
Dva pruhy na konci se sjíždí v jeden. Každý se diví,ale to je tak vše. Meter chodníku za 6000 tak budujeme.. A vy v Hrabůvce kupte se auta a budete měť pokoj. A blíží se oteplení a bude prát slunko a bude po kalužach. Občané trochu pozitivně né furt být nasssr.😃.
A nakonec příspěvku přeju všeckym
Fajny nový rok.
Zdruf🤝
Mx :
Započetí stavby koncertní haly s částkou skoro 900mil Kč na letošek je přece naprosto úžasná zpráva a neměla by zde zaniknout. Co mi např. chybí, je pořád ten dům biskupská, který by velmi pomohl již oživenému Havlíčkovu nábřeží a okolí. Tohle mělo dle slibů už roky stát a takhle nádherný dům leží v šuplíku.
Mx :
Dan: sociálně ekonomické transformaci regionu tyto všechny projekty taky pomůžou. Protože jeden z důvodů, proč odsud lidé odcházejí a nepřicházejí investoři, je i obecně (ne)atraktivita města, obecně řečeno. Dneska jsou (hlavně mladí) lidé i firmy extrémně náročné a řeší to, kde chtějí strávit svůj život nebo dokonce postavit svou továrnu nebo kanceláře.
02.01.2024 22:00Miroslav Stříž :
Stadion pro Baník Ostrava!!!!
03.01.2024 01:04Marián Kyral :
balde: Ty běžící projekty by ale v tom přehledu taky měly být. Jsou nějaké, co tam nejsou?
03.01.2024 07:08Martin [msstavby.cz] :
Mx: Peníze na vnitřní propojení města = 0 Kč.
Adaptace na změnu klimatu = 5mil Kč.
Veřejný prostor = obnova ulic vedle Laub = 40 mil. Kč.
Investice do MHD = 42 mil. Kč
Investice do cyklodopravy = 54 mil Kč.
Investice do osobní automobilové dopravy = 560 mil. Kč
Nízkonákladové a sociální bydlení = 0Kč.
31 bytů a 119 stání v Laubech = 527 mil. Kč. (celkové náklady)
1610 míst v parkovacích domech 2 039 483 522 Kč. Z toho se pouze staví u Městské nemocnice. Částka tedy bude s vícepracemi ne zbylých domech vyšší.
Ne, tohle město na udržitelný rozvoj nemyslí.
03.01.2024 08:52David.Witosz :
Martin [msstavby.cz]: Ahoj Martine, zdravím čtenáře.
Domnívám se, že takovýto závěr není správný. Vždyť přeci toto nejsou jediné prostředky, které město (jako celek a jeho obvody) investuje.
Pak tady máme skupinu účelových investičních dotací obvodům, což je tento seznam:
(částka za položkou = podíl města v Kč)
Moravská Ostrava a Přívoz 27 175
Rekonstrukce BD Úprkova 985/18 2 700
Rekonstrukce BD Fügnerova 128/20 6 830
Rekonstrukce BD Orebitská 7 645
Rekonstrukce ul. Orebitská 5 000
MŠO, Varenská 2a – rekonstrukce střešních pláštů 5 000
Slezská Ostrava 75 520
Multifunkční dům Muglinov 65 520
Rekonstrukce hasičské zbrojnice 10 000
Ostrava-Jih 68 750
Zateplení budovy MŠ Šponarova 16 3 000
Rekonstrukce podchodů pod ul. Plzeňskou – Dolní 5 000
Rekonstrukce areálu – SKATEPARK Ostrava–Výškovice 10 750
Rekonstrukce objektu Kryté sportoviště Ostrava–Dubina, ul. Horní 287/81 50 000
Poruba 35 125
Revitalizace náměstí V. Nováka 7 860
Revitalizace parků u DK Poklad, Ostrava-Poruba 7 265
Revitalizace veřejného prostranství FLORIDA 20 000
Nová Bělá 1 500
Rekonstrukce chodníku podél ul. Mitrovická – úsek od ul. Petrovských po ul. Foksova 1 500
Vítkovice 5 800
Rozšíření ulice Okružní v Ostravě–Vítkovicích 1 800
Rekonstrukce MŠ Prokopa Velikého 4 000
Mariánské Hory a Hulváky 4 070
Rekonstrukce střechy ZŠ Gen. Janka 4 070
Petřkovice 46 200
Objekt hasičské zbrojnice a zázemí pro technické služby 1 200
Rozšíření kapacity MŠ Petřkovice – realizace stavby 45 000
Lhotka 6 000
Rekonstrukce budovy úřadu na ul. U Splavu 76/14a 6 000
Hošťálkovice 7 000
Novostavba budovy MŠ Hošťálkovice 7 000
Nová Ves 7 000
Hasičské cvičiště 7 000
Proskovice 1 500
Stavební úpravy a nástavba ZŠ Ostrava–Proskovice 500
Rekonstrukce budovy sportovního areálu u fotbalového hřiště v Proskovicích 1 000
Michálkovice 400
ZŠ U Kříže 28 – kolárna 400
Radvanice a Bartovice 8 650
Odstranění septiků napojených na sběrač B 2 450
Rekonstrukce chodníku podél ul. Vrchlického 2 000
Rekonstrukce a rozšíření stávajícího hřiště pro školu a veřejnost u ZŠ Trnkovecká 4 200
Krásné Pole 3 800
Fotovoltaická elektrárna na sportovní hale 600
Opěrná zeď a parkoviště na ul. Sklopčická 3 200
Polanka nad Odrou 7 000
Stavební úpravy víceúčelového objektu č.p. 863 7 000
Plesná 2 500
Výstavba hřiště Hrabek 2 500
Jen toto je 300 milionu Kč.
Dále neúčelovou investiční dotaci městským obvodům (335 milionu Kč), neúčelová neinvestiční (1,7 miliardy Kč). Tady se už tedy v součtu nebavíme o stovkách milionů korun, ale dostáváme se do řádu miliard. Proto nelze brát rozpočet města Ostrava za jediný a pokud chci vyvozovat závěry, jaké jsi napsal 03.01.2024 08:52, pak by se muselo posuzovat i rozpočty jednotlivých obvodů s městem v celku.
Celé to však není na zprávu zde, ale spíše na obsáhlejší a podrobný článek.
Každopádně tento přehled super, je dobře že je zpracován a taky v článku Martin zmínil věc, která se na investiční komisi probírala. A to je alokace částek na přípravu, kdy některé položky se zdály členům neadekvátní (příliš malé). Náměstek přímo na místě uvedl důvody proč tomu tak je a že mnohé tyto částky se v průběhu roku změní, navýší.
Hezký den Vám všem.
davidb :
Pepa:
OK Frýdecká-Buničitá-Mostní vzala pod sebe SŽ v rámci akce Optimalizace a elektrizace trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek.
Takže to v investicích Ostravy být nemůže.
https://www.vratimov.cz/urad/uredni-deska/verejna-vyhlaska-oznameni-o-zahajeni-uzemniho-rizeni-optimalizace-a-elektrizace-trati-ostrava-kuncice-frydek-mistek-2278.html?kshow=5 SO 12-50-09 a SO 12-50-10.
03.01.2024 11:24davidb :
JOaNE:
03.01.2024 11:27Zkuste ten okruh nakreslit do mapy.cz a. podělit se o něj.
Fakt by mě zajímalo jak ho chcete vést!
Martin [msstavby.cz] :
David.Witosz: Ahoj,
v úvodu článku je uvedené „Přehled významných investic statutárního města Ostravy v roce 2024, dle návrhu rozpočtu projednávaného na Zastupitelstvu města 6.12. 2023.“ Tedy ano, částky by byly jiné, ale mnohem větší. Ale neuvedl jsem to ze dvou důvodů.
1. Obvody nemají tolik prostředků na významné investice, ty musí být spolufinancovány Statutárním městem. Tedy významné investice se rovněž propíší i do rozpočtu magistrátu.
2. Společenská nálada zvolených projektů, do kterých potečou peníze je obdobná jak na úrovní Statutárního města, tak na úrovni obvodu. Nevím o obvodu, který by měl razantně jinou politiku.
Velká část z těch vypsaných investic jsou věci pravidelné údržby. Je normální nepouštět splašky do septiků, či potoků. Je normální se starat o bytový fond jak běžnými úpravami, tak vyšší investicí jednou za čas. Snižování energetické náročnosti budov je taky běžná věc.
Mě zde chybí viditelné / významné investice v bytové politice města (Lauby jsou enormně nákladné). Významné projekty ke snižování teploty města, znečištění, práce s dešťovou vodou apod. Rozšiřování a zkvalitňování sítě MHD. Propojení města uvnitř.
03.01.2024 11:34D-r :
David.Witosz: Zdravím. Kdy bude modrá zóna vedle Karoliny a Náměstí Biskupa Bruna? Je to také centrum a ten bordel s parkováním během dne je čím dál horší.
03.01.2024 11:54Mx :
Martin (ms stavby): Váš pohled na věc chápu. Na druhou stranu, třeba ty parkovací domy nejsou o tom, že každý rok tolik investujeme. Kdy se naposledy postavily v Ostravě parkovací domy? A osobní doprava je prostě základní součástí každého města. Bloudění po městě a hledání parkovacích míst nepřispívá ke komfortnímu životu ve městě, ekologii, ani komfortu obyvatel míst, kde lidé bloudí hledajíce parkovací místa. A řidiči ocení velkou úsporu času díky existenci parkování. Je to otázka pohledu na věc. Jinak chápu váš pohled na věc. Ohledně parkování mě spíš zaráží přístup, kdy svým způsobem blokujeme dostavbu klíčových proluk v centru s podmínkou výstavby parkovacího domu u katedrály (takto jsem někde četl odůvodnění). Tu uskutečníme za 5 až 10 let od tohoto rozhodnutí a přitom těch pár domů by skutečně v centru města dramaticky situaci k horšímu nemohlo změnit.
03.01.2024 12:08Martin :
Není to investice přímo města, ale ze strany DPO.
03.01.2024 12:33https://zdopravy.cz/dpo-zmodernizuje-tramvajovou-trat-na-ulici-28-rijna-mesto-chce-z-dulezite-tepny-reprezentativni-bulvar-189459/
Ondřej :
Mx: Ale ty domy nemůžeš postavit podle stávajících zákonů. Přes aktuální parkovací minimum se nedostaneš. S podzemním parkováním ti to zase nevyjde ekonomicky.
03.01.2024 13:00David.Witosz :
D-r: Zdravím. Ne to není výmluva, ale fakt. Prostor kolem Karoliny není svěřen obvodu, tedy my tam jen uklízíme. Parkovací politika je opět v gesci města, není v gesci obvodů. Přesto jsem hned po změně vedení s kolegy z MOaP udělal setkáni s novým náměstkem a celou problematiku mu osvětlili přimo na místě, v terénu. Takže obvodu to není šumák, jen na to nemá pravomoce a snaží se to komunikovat s magistrátem.
Mx: Taky zdravím, tohle by měly vyřešit NOVÉ stavební předpisy. Ty by měly dle konkrétní konfigurace zástavby určovat na míru parkovací minima. Tedy památková zóna? Požadavky na nové parkovací plochy třeba poloviční atd.
A tady se dostáváme k tomu, co je jádro pudla.
Než jsem nastoupil v roce 2018 tak parkovací politiky měst byla striktně svázána zákonem, stejně tak stavby stavebním zákonem.
Já s kolegy z MOaP jsme 2 roky pracovali, aby se změnil zákon ve sněmovně a města si mohly napsat parkovací politiku na míru. To je úspech MOaP na celostátní úrovni, kdy se z konunálu (fikce) podařilo změnit zákon aby byla ta možnost. A já mám v zákoníku díky tomu púl věty :D (narážka na báseň v zákoně ze seriálu Kosmo).
Stejně tak je to se stavebním zákonem, umožnilo se napsat na míru předpisy stavební. Tady je jeden malý politický hoax, že to celé vybojovala náměstkyně Zuzana Bajgarová. Ne, nevybojovala to ona sama. Vybojovali to lidé napříč ČR, včetně primátora Hřiba, který vedl na jednání tvrdé spory s lidmi jako ministr pro místní rozvoj Bartoš a o desítkách, neli stovkách lidí, co bojovali za tuto možnost, posun, napříč státem
Tedy nepopírám boj bývalé náměstkyně, všechna čest, ale nebyla sama. I já s naší naměstkyní Hoffmannovou jsme v této věci konali. A věřte, že dopis ministru MMR o půlnoci, před jednáním vlády, jako poslední zoufalý pokus, není jen tak. Ministr sice uhl, ale se nasral ;)
A tady jsme teď u jádra pudla komunálního.
Vybojovali jsme „možnost“ to sami sobě napsat na míru. To není jen tak. Je to velký úspěch. Jenže teď … teď si to musíme sami napsat ;)
A to je úplně jiná liga !!!
Toliko k situaci a co se podstatného změnilo.
Další otázky by tedy měly směřovat na lidi co za
A) Tvoří ostravské stavební předpisy a mají to v gesci
B) Tvoří ostravskou parkovací politiku a mají to v gesci
Argument, my nemůžeme, bo zákon, již je lichý. Ten jsme v minulém období odstranili ;)
Hezký den Vám všem.
03.01.2024 16:01David.Witosz :
Martin [msstavby.cz]: Opět ahoj.
Ano i ne. Já odpovídal na Tvou zprávu v diskusi, ne na obsah článku. Ten je cajk.
Jen jsem přišel s tím, že ty závěry, cos napsal v diskusi, nelze dělat jen na základě rozpočtu města (bez obvodů).
Mimochodem to je i neduh mnoha velkých měst v ČR, že mají jen letmý přehled a koordinaci investiční strategie až na obvod, ulici.
To si taky dávám za úkol pro toto období, ať se tato informovanost a přehled mezo zastupiteli zlepší.
Ne, není to samozřejmost a Ostrava je na tom (při zohlednění všech negativ co nepopírám a třeba řešit) jednooký král mezi slepými.
Jsou města kde statut rozděluje každý rok investiční peníze dle „dohody“, ne dle fixních kritérii a stabilita=strategie je tedy oproti Ostravě nulová. To je ale zase na jinou diskusi. Diskusi, že každe statutární město funguje jinak a je otázka co je pro Ostravu ideál.
Takže yop, práce je mraky, je třeba řešit. Ale posuny jsou, to uznat musíš, ne?
03.01.2024 16:55JOaNE :
davidb: Tak jste přímo odpověděl.
03.01.2024 21:16Taky si lámete hlavu co? Složité to je, velmi, hlavně za ty roky kakání na to
Tak ta otázka kam nasměrujete auta z Bohumínské a Frýdecké, když to má být městská třída, nám pořád visí ve vzduchu.
No prostě pojedou někomu jinému pod oknem. Po Místecké kolem Hrabůvky a Kolem Fifejd a hlavně tím místem, kde u křížení s 28 Října se vymýšlí nevymyslitelné? To Vám jinde poděkuji :-D
Mx :
David Witosz: děkuji za vysvětlení problematiky parkování v centru, toto jsem netušil. Chcete však říci, že Ostrava má málo parkovacích míst na to, aby zastavěla 4-5 hlavních proluk centra kolem náměstí? Vždyť v Brně nebo Praze jsou mnohem vyšší domy, žádné proluky tam nejsou a troufám si říct po četných návštěvách, že tam fakt nevidíte více parkovacích domů v centru anebo parkovacích míst. To jako matematický Ostrava nemá koeficienty, aby mohla přistavět 4 nebo 5 domů? Resp. je má vyčerpány? Navíc, roky jsme sledovali vizualizace zastavění různých proluk a nikdy se napsalo, že to padlo kvůli parkování. Ty vizualizace a investice se plánovaly a jistě dělaly při znalosti věci a předpokládám tedy logicky, že investoři plánovali s tím, že žádné parkování je neomezuje?
03.01.2024 21:27Mx :
Na to centrum se totiž bohužel hodí přirovnání, které prohlásil kdosi v nějakém videu o Ostravě: “centrum Ostravy jako princezna, ale s vylámanými zuby”. Díky proluk.
03.01.2024 21:31Ostravan :
Investice pohledem Deníku a iDnes:
03.01.2024 21:56https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/prehledne-stavebni-rok-2024.html
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/rok-2024-hokej-cerna-kostka-vondrak-volby-krkoska-tucnaci.A240102_768694_ostrava-zpravy_jog
davidb :
JOaNE:
04.01.2024 08:22Já si hlavu nelámu.
Myslím si, že Ostrava okruh nepotřebuje.
Potřebuje vyřešit Rudnou od Hornbachu po Plzeňskou a Bohumínskou mezi hradem a Muglinovskou.
Rdm :
davidb: JOaNE: já souhlasím, Ostrava okruh nepotřebuje, ten již v podstatě existuje díky D1 a D48 a zbývá jej „propojit“ silnicí I/67, přes(kolem) Karvinou. V Ostravě pak dát pod zem Rudnou od Místecké po Plzeňskou, Místecká přes Vítkovice nebo alespoň v úseku Cingrové taky pod zem, i když tady stále nikdo nenavrhl jak řešit Frýdlantské mosty, když by jejich demolice kolidovala s železniční tratí, kterou nejde dát pod zem a tím asi ani na most. V případě Bohumínské se podle mě dělá z komára velbloud, ale jistě by se i tam schůdné řešení našlo.
04.01.2024 13:33JOaNE :
davidb: Vidím, vidím, že si hlavu nelámete.
05.01.2024 09:27Ty auta v tomto úseku budete pak metat katapultem nebo na vorech posílat od Hornbachu po Ostravici a pak u soutoku s Odrou proti proudu tahat zpět k dálnici?
To že někdo má vlhký sen, že tam místo čtyř pruhů budou dva, víc přechodů, semaforů a jiných duperelí ty auta nevymaže z Ostravy, ony nezmiznou, budou stát s kolonách, nebo vytvoříte s nima problém akorát někde jinde, kde jich přibude a jiné lidé budou mít s mima problém.
A to je obecný problém v ČR, chceme dálnice, chceme lepší cesty, chceme koleje, ale nedej Bože vedle mého baráku.
davidb :
JOaNE:
O Rudné jsem už tady několikrát psal.
1- velká chyba je, že se neudělal sjezd Rudná-Místecká a nezrušil se první semafor u Hornbachu.
2- Zrušil bych semafor u MOLky.
3- Změnil bych oba přechody pro chodce na podchod nebo nadchod.
4- Už dlouho se projektuje, nebo to uslo?!, změna křižovatky Rudná x Závodní (https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?t=990&start=50)
Prostě na Rudné nemají být jakákoli zdržení typu semafor či přechod. Když už ty auta nikde jinde nepřehodíme (jihovýchodní tangenta Rudnou nenahradí a další možnost je až D48), tak ať jezdí co nejplynuleji a co nejrychleji. Což je nejméně škodlivé.
Nejideálnější by samozřejmě bylo Rudnou od Místecké po Plzeňskou zakopat. Což se nikdy nezrealizuje.
05.01.2024 10:04Martin [msstavby.cz] :
David.Witosz: Ahoj,
souhlasím, že celkové závěry nelze dělat pouze na rozpočtu města. Ale měly by být i na základě rozpočtů obvodů, či městských organizací.
Což myslím koreluje s tím, co jsem již napsal, že zde nevidím snahu (jak města, nebo obvodu) v razantních krocích vstříc projektům spojující město uvnitř, nebo adaptaci na změnu klimatu.
Ale ano, dílčí pozitivní změny jsou :D
06.01.2024 21:57Marthin :
davidb:
08.01.2024 21:28Adam Gebrian na téma podchodů trefně řekl:
„Častokrát, když já slýchám argument: Proč byste tam dělali přechody, vždyť už tam existují podchody. Tak si vždycky říkám: To jste v tom podchodu podle mne nikdy nebyli. Neříkejte mi, že tohleto je prostor, kterým byste chtěli chodit a trávit tam nějakej čas. Když se do toho místa podíváte, tak si myslím, že musíte pochopit, že tudy nikdo chodit nechce. Řeknete si: samozřejmě, že chci jít po povrchu, po přechodu a nechci chodit nějakým takovýmhle prostorem, protože ten nikdy nebude vypadat dobře“
Jan Gehl v knize „Města pro lidi“ s. 131
„Projektanti rychle pochopili, že podchody a nadchody jsou mimořádně neoblíbené a fungují jedině tam, kde jsou podél silnic vysoké ploty, takže chodci doslova nemají jinou možnost… Systém podchodů pro chodce měl další nevýhodu: byly temné a zatuchlé a lidé se tam necítili bezpečně, protože neviděli dost daleko před sebe, Často drahé podchody a nadchody byly zkrátka v rozporu se základními předpoklady pro dobrý pěší terén. Z pohledu současných představ o motivování lidí k tomu, aby ve městech více chodili a jezdili na kolech, je jasné, že podchody a nadchody mohou být řešením jenom ve zvláštních případech: to znamená tam, kde je potřeba přecházet dálnice. Na ostatních cestách a ulicích se musí nalézt taková řešení, která umožní chodcům a cyklistům zůstat na uliční úrovni a překračovat ji důstojně. „
davidb :
Marthin:
09.01.2024 08:23Jo to vím. I finanční náklady a údržba.
Ale Rudná je hlavní komunikace (I. třídy), která když vede skrz obydlenou zástavbu, tak má umožnit rychlý a přímý průjezd.
Těmi přechody si tady akorát více škodíme.
A taky vím, že ke změně nikdy nedojde.
Marthin :
davidb: kdo jsou ti „my“?Místní obyvatelé,nebo „cizinci“,kteří potřebují Ostravu rychle projet autem, vysosat všechny její výhody a zase bez problémů odjet?
10.01.2024 23:10davidb :
Marthin:
Pokud myslíte tuto větu: „Těmi přechody si tady akorát více škodíme.“, tak si škodíme my obyvatelé Ostravy, protože nám tady brzdící a stojící doprava na přechodech více znečišťuje ovzduší.
Cesta tady je a bude, nikdy nikdo jí nezruší. A protože je to hodně exponovaná komunikace, tak by její průjezd měl být co nejvíce plynulý.
11.01.2024 07:54