Rekonstrukce Náměstí Republiky

Studie zabývající se rekonstrukcí Náměstí Republiky a přilehlých přestupních uzlů.

Dominantou má být dvoupruhový kruhový objezd s úrovňovým křížením tramvají, silniční dopravy a chodců. Pohodlnější přestupování má cestujícím zajistit snížení počtu nástupišť na tramvajovém tělese a vznik blokové smyčky trolejbusů s konečnou před vstupem do městské nemocnice, úprava zastřešení terminálu ÚAN a vznik podzemního parkoviště..

republiky

vysoké rozlišení: (pdf)

republiky

republiky

Cílem má být zjevně: zlepšení dostupnosti nemocnice s pomocí hromadné dopravy, odstranění nevzhledných a v jistém směru uživatelsky nepohodlných podchodů.

republiky

Na místě dnešní trolejbusové smyčky má vzniknout náměstí s uměleckým zpracováním lva (jeden ze symbolů Republiky), které je ovšem ve třetině přepůleno silnicí na Senovážné ulici.

republiky

repunliky

Původní podchod má být využit jako podzemní parkoviště s kapacitou pouhých 65 míst. (podzemní parkoviště sousední budovy Tieto má 300 míst a v pracovní době je plně obsazeno). Hlavní vjezd má být umístěn před showroom vozů BMW ve směru od autobusového nádraží, ostatní současné vstupy do podchodů budou sloužit pro pěší příchod k vozidlům. Široký výjezd k budově IQ parku / Tieto má být vyhrazen pro pěší a příjezd technických služeb.

republiky

Dalším nepřehlédnutelným navrhovaným prvkem je zastřešení Ústředního autobusového nádraží (dále jen ÚANu), a s tím související úprava komunikací. Zejména si můžete povšimnout zmizení “výstupního” bloku i nových příchodových ramp na lávku přes ulici Místeckou.

republiky

 

republiky

republiky

Prezentovaný návrh vychází ze studie a nikoliv ze stavební dokumentace. Není ještě konečný, pouze se počítá se zrušením podchodu a zhotovením úrovňového řešení. Zpracoval jej Ateliér Filandr.

Více informací doplněných o analýzu řešení najdete u zdroje: mhdzive.cz

Související články


Komentáře

  1. Petr :

    tak zásadní a problémové místo v Ostravě BEZ ARCHITEKTONICKÉ SOUTĚŽE!!! HANBA !!!

    Thumb up 30 Thumb down 2
  2. Jan Pastýř :

    Dřív než tento návrh bude realizován, vyhraje Baník Ostrava Ligu Mistrů.

    Thumb up 27 Thumb down 2
  3. kostelnik :

    lev z cech v Moravske Ostrave? to jako fakt?
    navic dalnice jdouci skrz namesti a ufo nad uanem? wtf?

    Thumb up 7 Thumb down 7
  4. martin [msstavby.cz] :

    kostelnik: Tak pořád to je náměstí Republiky. Ne Moravské náměstí.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  5. aggu :

    Socha lva nemá v Moravské Ostravě co dělat. Nejsme v Čechách. Když konšelé vyhlásí soutěž na sochu, on už Róna něco vymyslí ;)
    Druhak, umístit sochu s „republikovou“ tematikou uprostřed trolejbusové točny, to asi nebude dobrý nápad ;) Nehledě na tradici, v Ostravě mají konšelé ve zvyku tam chtít záchodky, což by se mohlo nějakého ministra dotknout… Ta socha by měla stát, aspoň si myslím, uprostřed náměstí, tedy ve středu rondelu. Není problém aby ji tramvaj objela.
    Rondel sám o sobě je určitě dobré řešení. Ale špatné řešení je ta čtyřpruhová dálnice do centra. Ta tam nemá co dělat, stejně má jen pár stovek metrů. Kapacitní napojení z Místecké na Karolinu musí být řešeno jinde, jižněji, někde okolo Trojhalí, kde je víc místa, a kde čtyřpruh vadit nebude.
    A největší problém je fixace mimoúrovňového křížení s Místeckou. Pořád si myslím, že úrovňová Místecká je jeden z velkých boláků centra, v podstatě to je neproniknutelná západní bariéra. Musí jít pod zem spolu s dráhou, a 28. října na zem. Jednoznačně to chce velkorysejší řešení, jen je otázka jestli na to ostravští politici mají, nebo se spokojí jako vždy s drobky a low cost řešením, protože proč dávat Ostravě peníze na kvalitní řešení, že… Kromě toho tady město musí táhnout za jeden provaz s krajem (Místecká je jeho).

    Thumb up 15 Thumb down 6
  6. AC :

    aggu: Na to peníze nikdo nedá, tunely se smí stavět jen v Praze a v Brně. Podivejte se na rozpočet těch tří měst. Kdyby nebyly dotace z EU, tak se v Ostravě maximálně seká tráva a to ještě špatně.

    Thumb up 14 Thumb down 1
  7. aggu :

    A ještě bych teda slušně poprosil Kaufland, jestli by neráčil zvednout zadek a pakovat se z centra. I se svým mylným názvem.
    Pokaždé se naštvu když jdu z centra pěšky a buď skončím v křoví za Trojhalím nebo v zádeli Kauflandu.

    Thumb up 6 Thumb down 4
  8. aggu :

    AC: Nebavíme se ani o tunelu, stačí přesypaný tubus.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  9. tom :

    Lev může být v Ostravě, když už je tam náměstí republiky, nechápu, proč by tam neměl být. Osobně si ale myslím, že zastřešení uánu je velikášské. Navíc je to plán z skupiny sci-fi. Nemyslím si, že se toho dožijeme. Do té doby by měli zastávky alespoň očistit. To je reálnější cíl.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  10. aggu :

    tom: Na té střeše nic scifi není.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  11. Cyril :

    Aha? Někdo se byl podívat v Katowicích na centrum… ÚAN nápadně připomíná „Spodek“, náměstí Republiky se přiblížilo tamtomu rondelu i s tramvajkama, jen namísto Drogowej trasy średnicowej tu máme Místeckou a nové podzemní parkoviště. Nic originálního, nic, co by bylo potřeba.

    1) rondel je určitě lepší než to, co tam je teď
    2) ÚANu odstraní poslední výhodu – horní výstupní zastávky u tramvaje. To samé platí o trolejbusech. Pojedou blíže k nemocnici. Ale odkud – z Koblova? Známe, že. A jak se k nemocnici dostanou blíže lidé odjinud? A co docházková přestupní vzdálenost z tramvaje/ÚANu na trolejbus? Pohodlný přestup mezi tramvají a trolejbusem je snad jenom na Hulvákách. A i tam to není nic moc, vystupovat z tramvaje do silnice je v tom místě celkem o hubu.
    3) skvělý nápad odstranit podchody. Jsou hnusné a nepřehledné. Ale s podchody by měly zmizet i samotné mosty! Místecká nikdy neměla vést skrz centrum, mosty jsou tam úplně na nic.

    A bez architektonické soutěže mi to zase smrdí lácí a betonovými dlaždičkami. Což je vlastně totéž.

    Jo – a pokud vím, tak sice v Ostravě, ale pořád jsme Češi. Většinou. Minimálně Ostrava v Česku je. Lev na náměstí REPUBLIKY je celkem dobrý nápad. Podle názvu tam sedí více než moravská či slezská orlice. Mimochodem – na Slovenskej národnej banke v Bratislavě, na prvorepublikovém bankovním paláci, jsou čeští lvi dodnes a na prsou hrdě nesou slovenský kříž. A myslím, že nikomu trnem v oku nejsou.

    Thumb up 14 Thumb down 3
  12. Tomin :

    Studií už jsme myslím všichni viděli mraky a kolik se jich realizovalo, tak proč se nad touto studií pozastavovat. Až to bude podklad ke stavební dokumentaci či architektonická soutěž, tak pak má smysl toto komentovat. Vždy mě zaráží kolik diskuze vyvolají tyto studie pro studie. Jsem od přírody optimista, ale přesně vím, jak by tato studie skončila. Místo lva bude stačit pár balvanů, proč stavět zastřešení na ÚANU, když není potřeba, na co dělat nějaké náměstí u vstupu do centra atp. Všichni víme jak maloměstské myšlení mají naší radní a bohužel i někteří zde diskutující a dokud toto stigma malosti někdo nepřekročí, tak se zase dočkáme v lepším případě low cost řešení.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  13. Michal :

    Tradiční čeření vody. Jsme v Ostravě, takže šance toto realizovat je nulová.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  14. Ondra :

    S tím UANem to nechápu – zastřeší ho teď, když slavně vymysleli ty terminály na Hranečníku a Dubině?

    Thumb up 5 Thumb down 0
  15. petr :

    Nikde tam nevidím tu lanovku, která se na intrnetu oběvila před několika měsíci :D

    Thumb up 6 Thumb down 2
  16. Jp :

    Myslím, že všichni tak nějak tušíme, že ničeho podobného se nedočkáme (s arch. soutěží nebo bez ní). Politici a Projekt 2010 zase veřejný prostor zkrášlí modrými zastávkobudkami, pruhovaným humusem a zámkovkou a jede se dál…

    Thumb up 6 Thumb down 0
  17. jarnemec :

    aggu: „A největší problém je fixace mimoúrovňového křížení s Místeckou…“ Přesně, souhlas. Dával jsem to i do našeho komunálního programu: „Vyhlásíme ideové urbanistické soutěže na řešení lokality ohraničené […] na řešením zakrytí železniční tratě a Místecké ulice mezi železniční zastávkou Stodolní a Ostrava Střed, aby nevytvářely komunikační hradbu a lidé tak mohli přirozeně procházet z jedné části do druhé.“

    Thumb up 4 Thumb down 2
  18. jirka :

    jo navrch jeto moc pěkny ale nechapu to podzemní parkovaní to chtějí rozkopat celé náměsti.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  19. Petr :

    Michal: rekonstrukce svinovských mostů také vypadala bez jako vize jak jsem ji poprvé viděl a nakonec došlo na realizaci, shodou okolností stejný autor :)

    Thumb up 3 Thumb down 1
  20. jirka :

    když už lva tak at vypada jako živý ane jako vyřezany obrázek.
    jabych dal všechnu mhd dopravu k sobě aby nemuseli lidí tolík chodít ale mato isve výhody.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  21. Nimrod :

    To je panečku návrh, za mě palec nahoru. Konečně se bude dát je přímo z centra na Vítkovickou! O architektonickou soutěž bych tak moc nestál, je potřeba vyřešit hlavně tu dopravu. Takže spíše dopravní soutěž :-)???

    Thumb up 1 Thumb down 3
  22. kostelnik :

    tak jen bych pripomel ze ve statnim znaku nasi republiky neni ten lev sam…
    a namesti republiky se puvodne jmenovalo Senný trh – tak co treba socha kupky sena? :-)

    ale lev je jen kosmeticka vec, tenhle navrh ma horsi faily.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  23. skelet :

    Cyril: v Ostravě moc Čechů bydlet nebude. Bude tu dost Moraváků a Slezanů. A pokud je to náměstí republiky, tak krom lva by tam měly být i dvě orlice. To jsou zvířátka ze znaku ČR :)

    Thumb up 5 Thumb down 3
  24. aldik :

    Zrušení nadchodu? Co to je zase za nová ostravská ‚cypovina‘? Chtějí zrušit podchod i na zastávce Hotelový dům Hlubina a teď čtu, že i tady :O A ta zmínka o podzemním parkovišti- myslí se tím ten nevzhledný plac před nemocnicí? Já jen doufám, že na povrchu je to pak napadne zazelenit a ne že to tradičně zadělají zase betonem :/

    Thumb up 3 Thumb down 1
  25. koudy :

    Až na ten čtyřproud je to super. Škoda že to neřeší cyklostezku do centra… To už bych i bulel radostí.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  26. lucas :

    a co kdyby tam misto sochy lva postavili ten konovozik co stal u radnice ušetřime penize za sochaře

    Thumb up 1 Thumb down 2
  27. thvari :

    skelet: Jděte někam s Moravany a Slezany. Naše země se jmenuje Česká republika a já jako její občan a Čech nemám problém se sochou lva – je to jeden z našich státních symbolů, který se nachází mimo jiné v malém státním znaku. Orlici si zapíchněte třeba u vás doma na zahradě a netahejte sem nesmysly typu Moravy, to přenechte brňákům a jiným podivínům.

    Thumb up 8 Thumb down 9
  28. S200 :

    skelet: V Ostravě nebydlí moc Čechů? Nenašel jsem data z posledního sčítání lidu, ale asi se to moc neliší od dat z roku 2001, kdy v Ostravě žilo 90 % Čechů, 2 % Moravanů a 0,3 % Slezanů. Víc než Moravanů a Slezanů dohromady je tady Slováků: 3,5 %.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  29. aggu :

    thvari: Mně je nějaké brněnské tajtrlíkování ohledně Moravy ukradené, jen mně zajímá proč když se mluví o Republice, myslí se jen na českého lva? A orlici bych tam opravdu nepíchal, přestože rondel je na Moravě
    Co takhle socha někoho kdo se o republiku zasloužil? Nebo třeba něco odlehčeného, pocta knedlíku se zelím…I to seno konzumované koněm by nebylo špatné ;)
    Sochy a Ostrava to je vůbec vděčné téma. Masaryk ji nemá dodnes. Komenský má jenom bustu naraženou na hranol u jednoho záhonku…Prokeš, Kryl,…

    Thumb up 5 Thumb down 2
  30. skelet :

    S200 + thvari: budu plakati :)

    aggu: nezapomínej, že moravský heraldický znak je moravská orlice. Jinak proč se nepoužívá? Protože většina lidí ani neví co je ve velkém státním znaku, případně co se píše v preambuli Ústavy. Ale k „vážnějším věcem“. Soch je v Ostravě bohužel málo, a ještě míň je v Ostravě vodních prvků.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  31. Xavier :

    thvari: Brrr, to je strašný komentář. Kdyby Skot řekl v Edinburghu na ulici „jděte někam se Skoty“, asi by bylo nutné danou silnici předláždit, protože by nejspíš bylo hodně dlaždic vytrháno a následně vrženo na něj. Kdyby ke svým slovům přidal „naše země se jmenuje Velká Británie a já jsem její občan“, asi by k tomu kamenování nedošlo, ale kdyby místo toho řekl „Tato země je Anglie a já jsem její občan“, asi by před ukamenováním došlo ještě na lámání údů a vytrhávání nehtů. Je to samozřejmě nadsázka, ale je v tom jasně vidět, že Skotové (ale třeba i Irové) si prostě od svých „utlačovatelů“ nenechali nikdy plně „nasrat na hlavu“ a bojovali za svá práva. Na Moravě a ve Slezsku to ale vypadá jinak – Praha si staví Blanky, tuneluje (za) celou republiku atd., ale co je za její první zatáčkou, to už nikoho z těch „Pánů“ nezajímá. A Moravané a Slezané tomu tleskají a smíří se s tím, že jsme přece jen Ostrava, černé město, které musí mít ve svém centru několik čtyřproudových dálnic a nic se s tím nedá dělat. Tleskejme dál centrálnímu řízení…

    Thumb up 8 Thumb down 6
  32. Hynek [msstavby.cz] :

    mimochodem kdo je cilovka pro ten podzemni parking? zamestnanci tieta? a ulevi to komu? kauflandu? (jen si to srovnavam v hlave)

    Thumb up 6 Thumb down 0
  33. Ostrosvětosmalt :

    Já jsem určitě proti.To místo je už prostě spackané a je to pouze dopravní křižovatka.Nehledejme tam nic víc. Možná je to nepohodlné,ale současný podchod je HLAVNĚ bezpečnostní prvek k přestupu lidí směřujících do práce či hospod.
    Pokusím si zatipovat – kolik lidí ročně zahyne v současnosti na tomto „terminálu“ – jeden,dva? V novém pojetí to bude možná i 10 ročně chaotickým přebíháním abych stíhal osmičku do Poruby.
    Ve Studénce zařvali lidi a pendolino za miliardu jen kvůli tomu, že nebyl podjezd a tady obětujeme bezpečnost a narvem lidi na semafor.
    Kdo nezná,ať si ráno vyzkouší světelnou u sadu Božky Němcové a bude vyléčený.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  34. balde :

    To jako trolejbus lidi vyklopí u Nemocnice a oni půjdou 150m nebo kolik to je k přestupnímu uzlu pěšky? NO to si dělají prdel ne?

    Thumb up 6 Thumb down 3
  35. Hynek [msstavby.cz] :

    Ostrosvětosmalt: ja netusim jak se k podobnym statistikam dostat, ale odkud se bere tip, ze tady zahynou 2 lidi rocne? mi to prijde jako nesmysl. a 10 jsou uz opravdu jatka, ja myslim, ze prehledne je to uplne normalne, dik kruhaci se to prirozene zpomali.. pokud ridic nebude mit hlavu mezi kolenama, tak tam nema sanci nekoho usmrtit.. semafory, o kterych tady nikdo nemluvi, s tim nijak nesouviseji. jako ridic k nim nevidim duvod jiny, nez pokud by se tam prirozene tvorila zacpa..

    Thumb up 5 Thumb down 2
  36. Hynek [msstavby.cz] :

    balde: na tom se nic nemeni, jen nepujdes podchodem, ale pres prechod, ne?

    Thumb up 3 Thumb down 3
  37. Skoroostravak :

    Uff proč mám dojem, že tento návrh vytvořil někdo, kdo přijel na místo autem a prošel si za půl hodiny celé toto bývalé náměstí ? Ty podchody jsou opravdu ostudou Ostravy a to již pěkně dlouho ! Ale že by bylo řešením je zrušit a dostat lidi z podchodů na 2/4 proudou silnici ? :O Také zrušení podchodu k trolejbusu se mě moc nelíbí. Už vidím, jak to tam někdo v zimě nedobrzdí a napálí to do lidí spěchajících na tramvaj. :(

    Zastřešení ÚANU – nevidím jak bude řešeno světlo pod tímto ufem ? I na samotné vizualizaci je pod pokličkou tma. Hlavně by měly ze všech veřejných prostorů v Ostravě a zvlášt na UANU zmizet ty trestuhodné ocelové sedátka, které posílají lidi k uroglogům. (Uan, Svinov atd. všude je nacpali, ale zkuste si tam 15 minut posedět a umrzne vám *****).

    Jak je psáno výše, Ostravě schází nadčasové řešení, které by opět připojilo centrum Ostravy k zbytku města. Místecká jej nadobro odříznula a ve 21. století bychom měli vědět, jak jej znovu připojit. Myšlenka tubusu myslím není vůbec od věci, i když by se mě určitě líbil více tunel :)

    Thumb up 9 Thumb down 0
  38. Ostrosvětosmalt :

    Hynek [msstavby.cz]: Když se podívamá zde: http://kamery.ostrava.cz/statistics/Show.aspx?id=8 a zde: http://kamery.ostrava.cz/statistics/Show.aspx?id=7 zjistíme, že Ø je tam provoz 500 aut za hodinu. To není zas tak málo. Protože se bude moci jet nově vlastně všemi směry, je hodně velký magnet – počítám, že se to ještě mírně zvýší. Dále šalina má přednost, interval je cca 5 minut (pokud platí slib z DPO z terminálu Hranečník).
    Stačí si to jen představit. To není dobré řešení.
    Mám pocit, že dlouhou dobu v podchodu odvětrávali metan – ten tam asi ještě bude řadu let. Metan + parkoviště pro auta = bombastický nápad.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  39. PetrP :

    Mi se přestavba moc líbí, je to dobré řešení stávající situace. Navíc se zprůjezdní odbočení vlevo na ul. Vítkovickou. Zrušení podchodů ok, nyní jsou v hrozném stavu a rekonstrukce by myslím stála balík. Sice s tím parkovištěm… nevím no. Náměstí se lvem ok, jak již někdo psal, jsme Česká republika, tak je i jedním ze symbolů lev, ať se vám to líbí, nebo ne. Tím tuplem, že je to náměstí Republiky (a republika jsme i se lvem!!!). Zastřešení Úanu taky dobrá volba, sice nevím, jestli přesně tento typ zastřešení, ale zastřešit a zcelit určitě… A točna posunutá o kousek k nemocnici? Myslím, dobrý nápad, Městská nemocnice Ostrava je snad jediná nemocnice bv republice, u které nestojí žádný spoj MHD… Byť jen trolejbus, který nejezdí po celé Ostravě, ale i tak posun.

    Thumb up 2 Thumb down 9
  40. skelet :

    tak mě tak napadá.. má Ostrava někde sochu odvozenou od svého znaku?

    Thumb up 3 Thumb down 0
  41. S200 :

    Ostrosvětosmalt: Interval 5 minut? To možná v pozdních večerních hodinách. Interval tramvají na této křižovatce je ve špičce cca 1 min v jednom směru, čili v obou směrech projede tramvaj co 30 sekund. Mě se tento nápad líbí, obávám se ale, že při současných intenzitách provozu aut a tramvají se to místo ucpe (ale to je třeba spočítat, jen střílím od boku).

    Thumb up 3 Thumb down 0
  42. Sanju :

    Náměstí, které diagonálně protíná odbočka na Místeckou, která už je nyní přes den poměrně rušná a na kterou nově bude možné najet i pokud někdo pojede po 28. října ve směru do centra… no moc klidné náměstí to teda nebude.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  43. Vladislav Židek :

    balde: Nevyklopáí, zastávka bude posunuta asi o deset metrů. Bude u plotu hasičárny, na nákresech je zaznačena červeně.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  44. Petr Halfar :

    Toho bych se chtěl dožít. Stejně tak jako prodloužené Mostní v Hrabové.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  45. vlabra :

    Návrh vypadá hezky, ale stejně jako někteří diskutující tam nějak postrádám ten pestupní terminál. To se bude skvěle přestupovat, když posunou trolejbusy a místo podchodu tam dají 2 úrovňové přechody

    Thumb up 2 Thumb down 2
  46. Pecha :

    Za kruháč určitě plus, ale s přechody pro chodce si dělají prdel ne???? Jako fakt??? Tady půjde rozhodně hustota provozu nahoru a když započteme tramvaje, přeji hodně štěstí. Přes tu křižovatku jezdí 9 tramvajových linek. Podívejte se někdy ve špičce, 3-4 tramvaje za sebou.

    Přestupní terminál si asi hraje na schovku, protože ho tam opravdu nikde nevidím.

    Co dodat k UANu- Ostrava má asi dost peněz, aby jednou za 10 let přestavovala autobusák.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  47. petr :

    Opravdu nechapu, jak v dnesni dobe muze radnice planovat podobne velky zasah do mesta a nevypsat architetonickou soutez!!!! to je neco neskutecneho

    Thumb up 5 Thumb down 0
  48. PetrP :

    Článek z Deníku… Semerák tam říká něco i o výstavbě parkovacído domu na paskovišti u nemocnice… Jinak výstavba asi 2018…

    http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/namesti-republiky-se-ma-stat-opravdovym-namestim-20160308.html

    Thumb up 3 Thumb down 0
  49. Hynek [msstavby.cz] :

    petr: tak ona je otazka, co je „dnesni doba“
    tady 2013:

    „Vedení města si je problému dobře vědomo. Řešení se již nějaký čas hledá a v současnosti má město k dispozici hned dvě studie, které by měly Frýdlantským mostům dát novou a výrazně atraktivnější podobu.“

    „Chtěli jsme si prověřit, zda v současné době neexistuje nějaké jiné řešení, které by občanům jeho používání zjednodušilo, zpříjemnilo a odstranilo bariéry, které se v něm za tu dobu nahromadily. Samozřejmě se nabízí i otázka, zda je vůbec dnes mimoúrovňový podchod ještě potřebný,“ vysvětluje existenci dvou různých studií Cyril Vltavský, hlavní architekt města Ostravy.“

    + „Realizace opravy Frýdlantských mostů je jednou z našich priorit. Vzhledem k finanční náročnosti stavby bude ale nezbytné financování z rozpočtu města,“ řekl místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka.

    http://goo.gl/ay5rRg

    Thumb up 0 Thumb down 0
  50. rasta :

    A proč neupravit podchod a neudělat nahoře náměstí s kruháčem? Trochu nerozvážné pustit pěší do stále zhuštěnějšího provozu. Spíš jde o to, aby se zase obvod nemusel starat o údržbu, ale na to se dá přece vydělat komerčním využitím. Já nevím, na co tam ten Vltavský sedí. Oni budou prověřovat řešení? Jak, kde a zase kolik do toho vrazí??? Studie, ze kterých z 99 procent nic není. To je takový problém zadat jasná kritéria do soutěže a postupovat dále. Ten útvar už je zralý na defenestraci, za to co předvádí. Připadá mi to, že ti lidé jsou úplně odtrženi od reality města pro které mají fungovat.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  51. Crazym :

    PetrP: Tak doufejme, že tem mamlas Semerák poté co dostaví ten „levný“ parkovací zázrak donutí všechny zaměstnance města včetně MP tam nechávat svoje vozidla když jdou na šichtu a ujít těch pár metrů do práce pěšky. :-)
    Ale co se rozčiluji, Semerák může být po dalších volbách minulost :-) Jen se bojím, že poloprázdný parkovací dům tam po něm zbude.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  52. balde :

    s tím porkovacím domem souhlasím, je v dobre docházkove vzdálenosti přimo do centra nebo na mhd

    Thumb up 1 Thumb down 1
  53. rasta :

    On ani neexistuje plán rozvoje starého centra. To se sem tam někde něco vymyslí a vyrobí studie do šuplíku a pro jednu zprávu v MSD. Před volbami plno plků o estetizaci, zkrášlování, humanizaci, ale skutek utek. Výsledkem polovičaté a průměrné věci. Jméno Semerák a Vltavský je antonymum pro veřejnou službu občanům. První je realiťák zaměřený na zisk, druhý člověk bez vize…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  54. Hynek [msstavby.cz] :

    Crazym: ja bych trosku volnil tempo. ze tu martin kritizuje nektere jevy, neznamena, ze bychom tu meli jet afektovane diskuzi na urovni kdo je mamlas.. :)

    na muj vkus je ten parkovaci dum taky trosku z ruky, ale nevim. i tam je to oblozene autama vsude, takze prosim. trochu nevim, jestli nahodou nebude suplovat neco, co si ma poresit primarne tieto pro sve zamestnance.. to je stejna story jak s orchardem na fifejdach..

    Thumb up 2 Thumb down 0
  55. martin [msstavby.cz] :

    Já bych se chtěl zeptat, těch kteří píšou, že se sníží bezpečnost s začne docházet ke kolizím. Vás maminka ( i když může být už ve vysokém důchodovém věku ) pořád vodí přes cestu?

    Jak by nová podoba fungovala. Asi tak jako i na jiných místech v Ostravě, ČR, světě. Hodně podobná stavba je v Hrabůvce. Zastávky J. Kotase. A smrtelné kolize každý den tam teda nejsou. Nepotřebují se podchody….

    K tomu, že vznikne další semafor… Nyní na místě semafor je. Nově právě nebude.

    A jestli mám jít do extrému. Žádné podchody ( pouze k oblouku ). Žádná červenobílá zábradlí, žádné žluto-černé pásky na každém výstupku, či sloupu. Doprava aut a lidí o hodně vyšší. Jen bez tramvají. https://www.google.cz/search?q=Place+Charles-de-Gaulle&biw=1777&bih=861&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwidu8Sn77PLAhWmJJoKHSHgDNcQ_AUIBigB&dpr=0.9

    Thumb up 3 Thumb down 4
  56. Adam :

    Současný stav s předimenzovaným tunelem pro pěší je k ničemu, ale poslat všechny lidi na silnici, ehm. Když už tam podchod je, úplně se ho zbavit v místě, kde z tramvaje vystupuje typicky poměrně početná skupina lidí, která se nejednou přesouvá jinam, je hloupé. Tohle není o bezpečnosti (pokud by lidé používali mozek a dodržovali pravidla, bylo by bezpečné každé řešení), je to o rychlosti. I na jiných místech, která nejsou uzlem, nejsou ani zdaleka tak frekventovaná, je zásadní, a de facto jediné zdržení pro chodce i vozidla, vzájemné křížení trasy. Plus, na tomto konkrétním místě bude naprosto nemožné postavit dostatečně velký ostrůvek odpovídající množství lidí, kteří na něj najednou budou chtít vstoupit. Další zdržení. Navíc je tu největší tramvajový provoz v celém městě, a jelikož má tramvaj před chodcem přednost, další zdržení. Tento návrh je proto silně dehumanizující. Vy všichni, kteří se chvástáte, že chcete město pro lidi, byste se logicky měli bouřit proti.
    Rozumné by bylo zachovat krátký podchod pod 28.října řešící přesuny lidí z tramvajových zastávek na vnější okraj křižovatky. Ve zbytku a okolí si klidně nadělejte co chcete (mimochodem, rozmístění stromů v návrhu je naprostý výsměch, ale co s váma umělci), tam na tom nezáleží.
    Pro konstantní proud lidí (který původní projektanti ve výhledu po právu očekávali, nicméně to nenastalo tady ani nikde jinde v Ostravě) se hodí to, co tam stojí teď. Pro krátké dávky lidí úspornější podchod. Pro sporadický pohyb jednotlivců se hodí úrovňové řešení. Realitě Náměstí Republiky odpovídá druhá varianta.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  57. aggu :

    Na Karolině o zastávku dál je provoz tramvají úplně totožný. Počet pohybujících se lidí je násobně větší. Řešení dopravy je úrovňové. Počet lidí přepůlených tramvají nula. Ehm.

    Thumb up 4 Thumb down 5
  58. balde :

    aggu: ehm že by to bylo těmi semafory?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  59. Hynek [msstavby.cz] :

    balde: kolik mrtvych tak tipujes denne treba tady (amstr)?

    a tady (brno)?

    tady (jerusalem)?

    vazne je vsude nutne delat koridory jak pro kravy a semafory, aby clovek vubec nezasahoval do prostoru, kde jsou dopravni prostredky? (tohle neni kruhac s autama, ok, ale vybral jsem to, pac tady nikde neni zadne znaceni a prekvapive clovek vi, kde a kdy se pohybovat muze.. nehlede na to, ze takova tramvaj se brzdi o dost hur, nez auto..)

    Thumb up 7 Thumb down 1
  60. thvari :

    Hynek [msstavby.cz]: a co Kulaťák v Praze? i když ten je vlastně částečně podpodchodovaný. ale jen částečně.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  61. Tomáš :

    Tohle jako vážně? To fakt vymyslel nějaký architekt co nepřemýšlel nad souvislostma ne? Ale jak řekli jiní stejně tohle nikdy neprojde takže no stress. Jen tak ze zájmu v Ostravě se zrušilo několik dvoupruhových kruhových objezdů z důvodu veliké nehodovosti a nepřehlednosti a tak si nějaký chytrák vymyslel, že jej hodí do centra, a ještě s tramvajema kde se ani na ten kruháč nevejde a aby tomu nebylo málo si tam ještě hodí přechody pro chodce to bychom trhali pěkně rekordy :D :D

    Thumb up 4 Thumb down 1
  62. rasta :

    Situaci na fotkách z jiných měst můžeme srovnávat s ul. jako Nádražní. Takhle mohla nebo měla vypadat po rekonstrukci. Provoz na křížení si podle mne vyžaduje v takové hustotě provozu a pro ochranu chodců zachování podchodu. Kruháč nad ním, proč ne. Ten je zase „bezpečnější“ pro vozidla.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  63. Jarek :

    Páni architekti od stolu nakreslí cokoliv, samotná realizace je potom ale pasqvil.Takže doufám, že na tuto bezpodchodovou zhovadilost na Frýdlantských mostech dlouho nebudou prachy, potom příjde nová generace architektů, a nakreslí něco poplatné dnešní době, kdy každé urovňové křížení čehokoliv s čímkoliv je jen o zpomalení dopravy jak MHD tak IAD + zvýšení rizika střetu.Zdárný příklad dobíhající skákající lidi pod tramvaje a auta na Karolíně, tím, že se tam jezdí krokem, tak krom popadaných lidí v tramvaji ještě nedošlo myslím k nějakému smrťáku.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  64. aggu :

    „Ochrana před zvýšením rizika střetu“. Jedna z největších blbostí.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  65. Tom :

    Proboha, takže oni chtějí zrušit plně funkční místo, kde se podchody dalo dojít naprosto v pohodě, bez nutnosti řešit ostatní dopravu, KAMKOLIV a nahradit to dalším zmršeným obrovským kruháčem?

    Thumb up 4 Thumb down 4
  66. Jiřík :

    A kolik lidí je ročně okradeno v podchodech ? Který páchne urinací turisti se tam bojí chodit. U kruháče budou semafory a budou řídit dopravu, ta bude plynulejší bude tam i násměstí pro lidi, které tam původně odjakživa vždy bylo. Podle mě by se mohl zachovat podchod od Tieta. Jinak podchody zůstanou v zadní části traktu u místecké.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  67. Jiřík :

    Nehledně na to že při procházce na Vás padají kousky betonu a ostatních objektů.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  68. MichalF :

    Jiřík: Takže v překladu asi takto: sereme na údržbu a opravy tudíž zbořmě podchody. Je to stejný případ jako s budoucím rušením podchodu u Hlubiňáku, od té doby co postavili finančák na něj nikdo pořádně nešáhl. Já chápu smysl podchodů v tom aby se lidé dostali bezpečně přes komunikaci a aby nebyla narušena plynulost dopravy nad tím podchodem, samozřejmě že to sebou nese i nějaká rizika, ale i z podchodu se dá udělat kultivované a žijící místo když se chce. Za mě by byla ieální varianta s kruháčem i zachovanou funkčností podchodů.

    Thumb up 7 Thumb down 2
  69. Rýša :

    Tom: Taky se divím. Stačilo by jenom prostě podchody udržovat. Ale v Ostravě se neudržuje skoro nic. Ten kruháč, jestli bude, bude taky zanedbaný. Podchody se ale neudržují ani v Praze – a neruší se.
    V obchodních centrech, na parkovištích, v MHD, na ulicích, náměstích je okradeno není asi podle Jiříka ročně okraden nikdo :-). Páchne to tam urinací, ale za to může město, že neudržuje veřejné prostory. Na chodnících a v parcích zase často šlápnete do lejn všech rozměrů a barev.
    A když už jsme u toho neudržovaného podchodu NR – jak by asi vypadaly ostravské podchody, kdyby pod městem vedlo metro :-). Tak bychom časem kvůli krádežím a zápachu rušili?

    Thumb up 7 Thumb down 2
  70. sa_mr :

    A co to vyřešit tímto způsobem, jen pro lidi?
    http://architecturelab.net/worlds-first-suspended-bicycle-roundabout/

    Thumb up 1 Thumb down 0
  71. D-r :

    sa_mr: To asi v jinem životě:-).

    Thumb up 0 Thumb down 0
  72. samr :

    D-r: Myslím si, že je to odpovídající náhrada za podchody a mnohem bezpečnější než přechod a semafory. Proč by se měla Ostrava ZASE spokojit s něčím průměrným možná až podprůměrným? Toho už tady máme na rozdávání.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  73. thvari :

    samr: v holandsku tak nějak žiju a byl bych moc rád, kdyby se tu čr v některých věcech (zvlášť v řešeních veřejného prostoru) inspirovala. akorát zatím v ostravě ani nejsme schopni vybudovat samostatné cyklostezky a místo toho se načmárá červená barva na chodník.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  74. sa_mr :

    thvari: To je pravda, v hodně ohledech se můžeme ze západních zemí a měst inspirovat, ale to by museli místní lidé chtít změnu. Problém bude v tom, že mnohé obyvatele Ostravy to město ani nezajímá a je jim jedno co se v něm děje. Problémů má Ostrava a přilehlé oblasti spoustu, nejen cyklostezky, ale to všechno je mapováno tady na webu dost podrobně.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  75. rasta :

    Problém bych neviděl v tom, že se lidé nezajímají o své město. Problém je v tom, že si při volbách málo uvědomují důsledky toho, koho volí. Masáže billboardy a podpásově vedené kampaně dokáží hodně. Ale ve výsledku je to stejně jedno, protože povolební koalice semelou veškeré smělé plány a ideály. To je ta špinavost politiky, která zasahuje bohužel do všeho. Základem by ale měla být profesionalita na úřadu hl. architekta a stavebních odborů jednotlivých radnic

    Thumb up 6 Thumb down 1
  76. aggu :

    Ostravákovi asi nestačí posměšky kvůli tomu, že chce zachraňovat centrum vláčkem pro turisti. Nyní zvyšuje level a „hraje si s myšlenkou“. Chce u podchodu nad Náměstím Republiky připevnit cedulku „ostravské metro“. Pravděpodobně proto, abychom i my tady v Ostravě byli světoví.
    http://www.rozhlas.cz/ostrava/aktualne/_zprava/ostrava-chce-zkultivovat-podchod-pod-frydlantskymi-mosty–1618670
    A aby to bylo dokonalé, podchod v noci ho zavře.
    Řešení projektanta, schovat auta pod zem a lidi nechat chodit po náměstí má smůlu, protože Semerák si hraje. S třetím největším městem Česka.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  77. Ac :

    A přitom stačí tak málo, stačí se nazvat Ostravák a můžete být klidně i pražák nebo brňák a lidi vás volí.

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.