Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě

Jako jeden z bodů, kterým se bude zabývat Zastupitelé města na svém zasedání dne 15.5. 2024 je Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě.

Koncepci cyklistické dopravy si můžete prohlédnout ZDE

Důvodová zpráva

Zastupitelstvu města Ostravy je předkládán návrh Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě (dále také jen „Koncepce“). Je to nástroj pro koncepční rozvoj veřejných prostranství s ohledem na podporu cyklistické dopravy a charakter zejména vystavěného prostředí města. Koncepce je podklad k využití při zadání, přípravě a realizaci konkrétních projektů, které se týkají veřejného prostranství na území celého města.

Koncepce popisuje principy, podle nichž se přistupuje k různým uličním profilům, standardy technického řešení a představuje základní analytický přehled o území města. Základní myšlenkou je vytvoření pocitově bezpečné, propojené a pohodlné sítě pro každodenní přímé a atraktivní cesty po městě na kole. Cílem je v souladu s Integrovaným plánem mobility Ostrava, ale i aktuálními trendy v městské mobilitě, podpořit cyklistickou dopravu.

Koncepce městu postupně umožní systémově budovat propojenou a přímou síť komunikací vhodných pro jízdu na kole. Síť, která je pohodlná pro krátké i delší trasy a je pocitově bezpečná pro všechny věkové kategorie. Síť, která je atraktivní pro každodenní přepravu po městě.

Konkrétní podpora může mít mnoho podob od stavby samostatné cyklistické infrastruktury přes instalování vhodných stojanů až po celkové zklidňování např. rezidenčních ulic, kde není nutné pro cyklistickou dopravu nic navíc realizovat. Koncepce obsahuje i analytickou část pro rozhodování o nejúčelnějším zacílení investic a času věnovanému projekční přípravě. Společným cílem ale zůstává mít ve městě podmínky k použití kola pro každodenní běžné a bezpečné jízdy. 

Koncepce městu poslouží při jednání s ostatními významnými aktéry v území, typicky při rekonstrukcích krajských a státních silnic a křižovatek na území města. Koncepce popisuje způsoby řešení opakujících se prvků, a město se tak stane čitelným partnerem do diskuse s jasně definovanými požadavky, které mají být splněny při změně nebo tvorbě veřejných prostranství.

Koncepce bude k dispozici všem aktérům ve veřejném prostranství při činnosti výlučně v samostatné působnosti, zejména pro zadávání a pořizování dokumentací, posuzování projektů, záměrů a při vyjadřování se k projektům a záměrům. Koncepce bude také sloužit pro komunikaci s veřejností.

Koncepce se drží zásad, uplatňovaných ve městech, úspěšných v udržitelné dopravě a metropolích cyklistiky. Tyto zásady jsou uplatňovány skrze následující tři principy:

1. princip Regionální propojení – týkající se propojení města do okolí i mezi třemi hlavními městskými celky;

2. princip Městské třídy a významné ulice – soustředící se na všechny stávající i budoucí městské třídy a významné komunikace relativně zatížené motorovou dopravou a linkami veřejné hromadné dopravy;

3. princip Zóny zklidněné dopravy – ulice se sníženou nejvyšší povolenou rychlostí, kde se v největší míře ve veřejném prostoru prolíná funkce dopravní s funkcí pobytovou.   

pramen: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. O. :

    Asi by bylo fajn se zamerit na co nejvetsi oddeleni cyklo a automobilove infrastruktury. Je jasne, ze to nepujde na 100%, ale Ostrava je relativne ridce zastavena, mista je tu dost a opravdu neni duvod cpat za kazdou cenu cyklopruhy do nejvytizenejsich silnic.

    Thumb up 23 Thumb down 2
  2. a tak daří se :

    O.: přesně proto je tady dokument cyklokoncepce, který definuje řadu důležitých věcí a za sebe si myslím, že je velmi kvalitně zpracován a zohledňuje všemožné aspekty

    Thumb up 6 Thumb down 4
  3. Crazym :

    a tak daří se: Ten je přímo neuvěřitelně dokonale zpracován. A těch aspektů… 🤪🤦‍♂️ https://drive.google.com/file/d/1GkXNUQIzJCFKuNXW5LuEIBc7AEMfkRFm/view

    Thumb up 4 Thumb down 4
  4. a tak daří se :

    tak pro místní letku na diehard automobilistů a nekompetentních neustálých hledačů senzací bude zpracován vždy špatně :)

    Thumb up 5 Thumb down 6
  5. Petr Rumpertesz :

    Hlavně ať si plánovači uvědomí, že cyklostezky nejsou kou jen pro cyklisty, ale taky pro inline bruslaře a lyžaře. Viz. Zákon 361/2000. §57 odst.7. Proto je potřeba dbát na kvalitní asfalt a tvrdě zakázat v normách patníky, zámkovou dlažbu atd.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  6. PetrK :

    Petr Rumpertesz: Hlavně ať už konečně vymizí ten ostravský mor – několikacentimetrové nájezdy ze žulových kostek s ostrými hranami, na kterých hrozí akorát proražení pneu nebo poškození ráfku.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  7. Radek Andrisek :

    Díky krazym za informační dokument ale i tak nerozeznám zda se plánuje propojení Přibylove ulice Kunčice přes splav Čermákuv jez s ulici Moravská starobní nádraží Vítkovice

    Thumb up 1 Thumb down 1
  8. Pavel :

    Plány pěkné, snad to pak při realizaci nezprasí jako třeba tohle: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000043010/nejkratsi-stezka-pro-chodce-a-cyklisty-je-v-ostrave-meri-jen-3-metry-a-je-uplne-zbytecna

    Thumb up 6 Thumb down 1
  9. Čestmír Kubíček :

    Pokud budou každou chvíli co člověk jede na kole značky „Cyklisto sesedni z kola“ tak budou cyklisti raději jezdit po cestě. Pokud je to cyklostezka tak má být pro jízdu na kole. Nehledě na to, že po cyklostezkách chodí lidé a pejskaři a nikdo to neřeší.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  10. Jakub :

    Suchý déšť. Zdravý nemocný. Černý sníh. Koncepce v cyklistické dopravy. (kdekoliv v česku)
    Až se bude k cyklostezkám přistupovat jako v Holandsku, můžeme začít mluvit o koncepci.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  11. Ondřej Koutňák :

    Dříve jsem dost často jezdil na kole, po Ostravě, i do práce, takže mám trochu vhled do problematiky.
    Největší problém jsem vždy cítil v nepropustnosti liniových bariér. Např.: kde se dá překročit Odra/železnice/dálnice na katastru Ostravy?
    – ul. 1. května (Polanka/Bělá) řeka most, želez. přejezd
    pak dlouho nic (u Polanecké spojky řeka – buďto po žel. mostě, nebo po produktovodu – oboje zakázané (asi i uzavřené?), takže nepočítám
    – Rudná (pro cyklisty ideální – krásný hladký asfalt :-))
    – Bří Sedláčků – dálnice podjezd, žel. frekventovaný přejezd, řeka 0
    – Svinovská lávka (u Boříka) – jen řeka
    – Svinovské mosty přívětivé asi jako Rudná
    – za Severním spojem (řeka lávka, dáln. podch.)
    pak dlouho nic
    – Hlučínská
    – Stará cesta u Koblova
    U Ostravice je to jen o málo lepší (nová lávka v DOV super)
    Kvůli těmto bariérám se musí často dělat velké okliky prodlužující cestu (a tím často odrazující od jízdy) a překračování je někdy o strach (Rudná Svin. mosty).
    Koncepce cyklistické dopravy sice toto nějak zmiňuje (str. 21), ale pro mě trochu nesrozumitelně: („Regionální propojení snižují negativní vliv liniových bariér….. . Vedou především v souběhu s nimi a mohou sloužit pro jejich obsluhu a údržbu. (??!?? nerozumím)
    Důležitým prvkem regionálních propojení jsou četná mimoúrovňová křížení s lineárními bariérami……….“
    Na žádné z map jsem ale nic takového nenašel…..

    Thumb up 10 Thumb down 0
  12. Szczur :

    Je pozitivní, že se v dokumentu objevují racionální argumenty, především ohledně povrchu a plynulosti cyklostezek. Také kvituji implikovaný argument, že nejjednodušší je na cyklostezku se úplně vykašlat a prostě mít dotatečně prostorné silnice.
    Ale závěry v dokumentu popsané pak těmto argumentům samy odporují, navrhují odsoudit cyklisty do neustále přerušované jízdy přes kanály a patníky na cyklochodníčcích a pruzích. A samozřejmě si autoři neodpustili pořádnou nálož postmoderních žvástů, i citového vydírání o „odvaze“ apod. Predikce („cíle“) provozu jsou absolutně k smíchu, kdo na kole jezdit chce na něm už jezdí, a nikdo další nemá důvod své volby měnit.

    Směřování vývoje je vedeno aktivisty, nikoliv cyklisty. V mém případě to vede jen k tomu, že po městě jezdím na kole o to méně, nemám žádnou chuť kolo používat jako dopravní prostředek každodenní potřeby, a když jej používâm rekreačnĕ, porušuji pravidla jízdou po silnici místo po přilehlém cyklochodníku. Dobrá práce, Veřejný Sektore!

    Thumb up 4 Thumb down 6
  13. Szczur :

    Jakub: V Nizozemí lidé chtějí kolo používat jako dopravní prostředek. V ČR, a v Ostravě především, je takových lidí absolutní minimum. Zde naprosto dominuje rekreakční cyklistika, a pro každodenní dopravu MHD a auta. Představa, že se v Ostravě výrazně zvýší počet cyklokomutérů, je k smíchu. Nestane se to, není pro to žádný důvod. Naše infrastruktura proto musí vypadat úplně jinak, než ta v Nimozemí. A tahle kočkopsí „koncepce“ to rozhodně neřeší.

    Thumb up 4 Thumb down 9
  14. Dan :

    Szczur: Lide zde na kole nejezdi, protoze nemaji bezpecne podminky. Bohuzel mentalita ceskych ridicu neni tak ohleduplna vuci cyklistum, jak v zahranici. Az bude bezpecna infrastrutkura, lide ji zacnou vyuzivat.

    Tak je to u nas se vsim, dokud lidem neco nestrcite az pod nos, nezacnou to delat / pouzivat.
    Cyklomesta mame i v MSK. Namatkou Krnov, Bohumin, Opava.

    A ze lide chteji vyuzivat cyklodopravu jako bezny zpusob dopravy doklada i dnesni clanek z Budejovic.

    Participativní rozpočet Budějovic posuzuje i řadu cyklo-projektů
    Participativní rozpočet Českých Budějovicic občané zaplnili podněty pro rozvoj cyklodopravy. Cyklopruhy na hlavní třídě město označilo jako „nerealizovatelné“.
    https://mestemnakole.cz/zpravicky/participativni-rozpocet-budejovic-posuzuje-i-radu-cyklo-projektu/

    Dival jsem se letmo na dokument ke koncepci a celkem me prekvapuje odlisne reseni odbocovani v krizovatkach. Kdy v zahranici si najedete do opacneho smeru, nez odbocujete. Napriklad zde https://www.google.com/maps/@51.0646683,13.7404389,3a,60y,99.19h,84.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1szbqnS87gxeI8qIPLUGBC5g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

    A co me desi na mapovych podkladech je mnozstvi planovanych novych hlavnich komunikaci. Treba nad Futurem na Fifejdach apod.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  15. Szczur :

    Dan:
    „Lide zde na kole nejezdi, protoze nemaji bezpecne podminky. Bohuzel mentalita ceskych ridicu neni tak ohleduplna vuci cyklistum, jak v zahranici. Az bude bezpecna infrastrutkura, lide ji zacnou vyuzivat.“
    To je domněnka, zcela nepodložená fakty. Anekdoty (což zahrnuje „participativní projekty“) nejsou fakta.
    Jízda na kole po silnici není nebezpečná. Velmi nebezpečné je jakékoliv křížení jízdních pruhů, jako to na tom přiloženém obrázku – naprosté šílenství. Nebezpečný je i kontakt s chodci a překážkami, který je na silnici omezen na minimum.

    Thumb up 3 Thumb down 6
  16. Crazym :

    Celý život je svině nebezpečná a končí vždy stejně. Až budeme mít bezpečnou infrastrukturu k životu včetně jízdy na kole je to stejné jako když se ráno probudím a nic mě nebolí 🤪
    Jak jen jsem mohl bez všech těch particypovin vlastně přežít do této doby 🤦‍♂️ A vůbec, jak se svojí mentalitou řidiče vůbec můžu jezdit na kole, vždyť je to tak životu nebezpečné 🤣

    Thumb up 3 Thumb down 3
  17. Ritter :

    Ondřej Koutňák: Pozor, neplést koncepci s katalogem investičních akcí…. Koncepce cyklodopravy neřeší konkrétní lokality ve městě, ale nastavuje principy, podle kterých se u následných investičních akcí bude a má postupovat. Lokality se budou vybírat až pokud někdo ve vedení města / v úřadě / developer přijde s tím, že se provede invstice a bude zaměřena na odstranění / překonání bariér.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  18. ivan :

    Hlavně to by chtělo i nějaký „manuál pro natvrdlé cyklisty“, kteří vlastné nechápou k čemu ty cyklostezky jsou. Viz třeba kolem krajského úřadu, cyklostezka z každé strany a stejně není dne, kdy bych nepotkal cyklistu na hlavní vozovce…

    Thumb up 2 Thumb down 6
  19. Crazym :

    ivan: Myslíš tady tu cyklostezku naproti Krajskému úřadu? https://mapy.cz/s/jutopecenu

    Thumb up 3 Thumb down 0
  20. Dan :

    Szczur: To je ale strasny blabol.
    Kde byla zavedana cyklisticka opatreni, tak tam vzrostl pocet cyklistu.
    Muzes vysvetlit, jak bys jinak resil krizeni cyklostezky a silnice v miste krizovatky, kdyz se druhy dopravy nemaji krizot? Ma cyklista tradicne sesednout z kola a krizovatku pesky prejit? :D

    Doporuci ti muj posledni odkaz na streetview vice prozkoumat. Kdyz otocis pohled, tak uvidis stovky kol zaparkovanch pred nadrazim v Drazdanech. Jak je tedy mozne, ze s touto nebezpecnou infrastrukturou nemci jezdi po meste na kole? :O

    Sdilene stezky pro chodce a cyklsty jsou bezne a jde pouze o VZAJEMNOU toleranci.

    Thumb up 1 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.