Rekonstrukce ulice Přemyslovců

Fotografie rekonstrukce ulice Přemyslovců v Ostravě-Mariánských Horách pokračuje a v některých úsecích je z větší části hotová.

Vizualizace rekonstrukce

Fotografie byly pořízeny 12. října 2025, před vyznačením dopravního značení a výsadbou plánované zeleně.

Nejdůležitější práce, které zde byly provedeny, spočívaly v rekonstrukci podzemních sítí kanalizace, vodovodu, plynovodu a navazujících přípojek. Byl vytvořen dostatečný prostor pro stromy po jedné straně ulice. Nově se lépe pracuje s dešťovou vodou. Ta je sváděna do záhonu a až pak odváděna do dešťové kanalizace.
Celkový estetický dojem z rekonstruované ulice je však špatný. Materiálově se ulice neliší od nevydařených rekonstrukcí ulic Nádražní a Českobratrská v centru města. Za téměř 10 let nenastal žádný posun.

Dešťová voda z ulice bude přímo vsakována do záhonů. Dešťová voda z protilehlé strany ulice je vsakována do kořenového prostoru skrze potrubí, které vede pod ulicí.

Vyvýšený práh křižovatek měl být původně z žulové dlažby. Údajně na stížnost obyvatel k projektu se materiál změnil za beton, byť zde má na ulici Přemyslovců být maximální povolená rychlost 30km/h.

Samotnou kapitolou je pak spárořez dlažby a řešení různých detailů se zbytečnými a nevhodnými dořezy…

Pro příklad, řešení obdobných detailů v Norimberku.

Ulice je výrazně chabá i po architektonické stránce přilehlých objektů, které jsou z větší části v soukromém vlastnictví.

Související články


Komentáře

  1. Dejv :

    Bohuzel, tento projekt plne stoji za MAPPA, ktera ho mela v gesci. Posun za 20 let od projektu Nadrazni je par stromu.
    Ostuda teto mestske organizace, at se potom nedivi, kdyz zaznivaji hlasy o jejim zruseni…

    Thumb up 38 Thumb down 8
  2. petrK :

    tragédie, ale malé bezvýznamné plus patří za kanály zapuštěné do obrubníků

    Thumb up 13 Thumb down 3
  3. Pepa :

    Bohužel vylepšením vozovky ulice plné skoro ruin, zastaváren, seconhandů a nepodsklepených přízemních domků vyšší kvalita nevznikne. A protože jsou objekty soukromé, často koupené jen kvůli pozemku bez zájmu objekt opravovat to bude ještě hodně dlouho stejně.

    Thumb up 25 Thumb down 1
  4. vojta :

    Vyloučená lokalita, zbytečné se tam snažit o něco extra.

    Thumb up 12 Thumb down 7
  5. Jožka Laža :

    Hodnotit podobu ulice a celkově projekt během stavby je zvláštní, ale budiž. K článku pár poznámek:
    1) materiálové řešení je výsledkem diskuse mezi dotčenými orgány a příslušnými organizacemi vč. MAPPA. Jistě by to mohlo být lepší, ale za mě osobně, kvalita projektu spočívá v jiných aspektech.
    2) nejvýznamnějším aspektem je systém modrozelené infrastruktury, tj. akumulace a zasakování dešťových vod v kombinaci s výsadbou stromů a dalších rostlin. Toto téma dotažené do realizace je v rámci rekonstrukce našich ulic v začátcích. Tohle budu ulice, kam se budou dívat krajinářští architekti, vodaři a další z celé republiky.
    3) povrch zvýšených křižovatkových ploch nebyl změněn na základě stížnosti obyvatel, ale v rámci jejich přání během veřejného projednávání a představení rozpracovaného projektu. Dle dalšího přání ze strany veřejnosti byly výrazně redukovány navržené počty laviček, bo prý sociálně-patologické jevy.
    4) právě kvůli nejvyšší dovolené rychlosti 30 km/h byly navrženy zvýšené křižovatkové plochy, aby se vozovka odlišila od běžných ulice s 50km rychlostí. Jen dopravní značky na řidiče nefungují. Díky dohodě na snížené rychlosti (resp. potřebným rozhledovým trojúhelníkům v křižovatkách) se do ulice dostalo více stromů a parkovacích stání.
    5) dokumentované dořezy z velké části vycházejí z požadavku národní legislativy (ČSN 73 4001) na rovinatý povrch (bez větších spár/fazet) v šířce min 250 mm od slepecké hmatné dlažby.
    6) vedle architektonické stránky přilehlých objektů je za mě více důležitější náplň nabízených služeb v parteru (zastavárny apod.). Předpokládám, že zvýšením atraktivity ulice po dosazení stromořadí, sníženého hluku z dopravy, příjemného mikroklimatu v parných dnech dojde k proměně nabízených služeb.

    Shrnuto:
    Hlavní pozitiva – ukázkový příklad participace, práce s dešťovou vodou, obnovené stromořadí (cca 50 stromů), snížení hluku z dopravy, nová parkovací stání pro vozidla zákazníků či zásobování (cca 13 PS), plynulejší průjezd pro MHD, kvalitnější zastávky MHD. Dále ještě přibude kvalitnější cyklistická infrastruktura.
    Prostor pro zlepšení – zvýšení pobytovosti ulice doplněním laviček a změna nabízených služeb v parteru, což však vyplyne postupně, až jak realita ukáže, jako odezvu proměna ulice našla u svých zejména pěších uživatelů.

    Thumb up 17 Thumb down 8
  6. Martin [msstavby.cz] :

    Jožka Laža: Tohle ale není článek o celkovém hodnocení ulice, ale komentáře k proběhnutým pracím. Že další kroky budou pokračovat je v textu uvedeno.

    Co se týče změny materiálu na vyvýšených křižovatkách, uvádíme tedy to stejné.

    Ty stupidní dořezy, nejen u slepecké dlažby a návazné dlažby bez sražených hran s mezerou menší jak 4mm, vychází z nevhodně zvoleného formátu dlažby, která se bohužel dává všude po městě. Tedy u poklopů, sousedících materiálů apod.

    Thumb up 11 Thumb down 8
  7. pepa :

    Jožka Laža: Výklad je jistě technicky správný, protože ale bydlím v okolí, vsadím se, že ani modrozelená infrastruktura nezmění podstatu ulice. Modrozelená infrastruktura nepřitáhne dražší nájemce a nezmění složení pohybujících se osob. Tím nechci říci, že se neměla ulice rekonstruovat, ale problém „bo prý sociálně-patologické jevy“ tam zůstane. Za mne je tedy škoda udělat ukázkovou ulici, „kam se budou dívat krajinářští architekti, vodaři a další z celé republiky“ právě tuto ulici s všemi jejími problémy.

    Thumb up 7 Thumb down 5
  8. Jožka Laža :

    Martin [msstavby.cz]:
    Tak, můžeme se hádat o významu věty v článku „Celkový estetický dojem z rekonstruované ulice je však špatný“, ale to je myslím zbytečná ztráta našich časů. Raději bych se bavil o pozitivech a co požadovat u dalších podobně rekonstruovaných ulic v budoucnu.

    Za sebe vnímám rozdíl mezi „stížnost obyvatel“ na dlážděný povrch zvýšených křižovatek a „přání obyvatel“ při otevřené diskusi na veřejném projednávání. Proto jsem to zmínil, protože projednávání projektu veřejnosti a ne jen jeho pouhé představení, není úplně běžná praxe.

    Z komentářů je vidět, že někdo tuto ulici považuje za nevýznamnou až vyloučenou lokalitu. Takže pak by zase mohla přijít kritika, proč se zde pálí finance na povrch vyšší architektonické hodnoty.
    Povrch chodníků je výsledkem diskuse. Správci nechtějí mít různé druhy kostek např. pro případné opravy. Rozměr 200 x 200 je v MHaH používán a za mě je použitá kostka lepší než také v obvodě používaný tvar kostky „kost“. Kostky s fazetami prý lépe odvádí vodu a nejsou na nich tolik vidět výškové rozdíly, když si provozem povrch po čase sedne. Kdyby byla použita jen bezfazetová kostka 200 x 200 bylo by to za mě osobně zase o kousek lepší.
    Ale chápu, že i tak by se našli lidé, co by chtěli větší formát nebo kvalitnější materiál. Stejně jako by byli kritici, kteří by upozorňovali na vyhazování peněz, když jinde má obvod chodníky v mnohem horším stavu či je někde nemá vůbec.

    pepa:
    Zkušenosti z jiných míst ukazují, že kvalitnější veřejné prostředí (stromořadí, mikroklima atd.) přitahuje lidi, ať už místem pouze prochází nebo se zde více zastavují. Více lidí rovná se více potenciálních zákazníků – příležitost pro kvalitnější služby. Určitě se to nestane ze dne na den. Ale očekával bych, že během pár let se složení služba a obchodů promění (třeba zastavárny se přesunou na odlehlejší (skrytější) místa).

    Že ta proměna padla zrovna na tuto ulici, je výsledek více vlivů, které se potkaly v jednu vhodnou dobu. Pokud budou reakce na fungování ulice (spíše) pozitivní a budou investoři, určitě lze takové proměny dělat i na dalších (významnějších) ulicích, které čekají v blízké budoucnosti na větší stavební zásahy.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  9. Tom :

    Tragédii vidím v provedení dlažby. To bych řekl,ze je věc stavebního dozoru a neschopnosti firmy,která to provádí. Asi bych počkala tam budou stromy. Co je zarážející, jak v příšerném stavu jsou domy okolo. Tak trochu Balkan

    Thumb up 12 Thumb down 1
  10. Mariánské Hory enjoyer :

    V tomto stavu to v kombinaci se sychravým počasím a polorozpadlými domy vypadá opravdu velmi neutěšeně, ale věřím, že se stromy a bez zastaváren i tato ulice může vypadat docela k světu.

    Je škoda, že Mariánské Hory posledních 50 let víceméně upadají. Jedná se o lokalitu s výborným napojením na centrum města a (na Ostravu) s velkým počtem rakouských a prvorepublikových staveb. Dřívější nezájem totalitní vlády spojený s diletantstvím starostky Janáčkové bohužel jejich potenciál zcela zadupal do země.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  11. Crazym :

    Mariánské Hory enjoyer: 50 let víceméně upadají? Bože, to jsou kecy 🤦‍♂️ Vy si zřejmě nepamatujete ani jak vypadaly před třiceti lety…

    Thumb up 3 Thumb down 6
  12. Dejv :

    Proc se nemohla pouzit na chodniky klasicka zulova kostka? Proc se porad vsude “cpe” ta lacina sidlistni betonova dlazba? Vzdyt prece zula ma oproti betonove dlazbe radu vyhod, mimo zivotnost je to hlavne to, ze material je chladny a ochlazuje tak ulici v parnych letech.
    Proc MAPPA uz konecne nezpracuje manual pro tvorbu verejneho prostoru, tak jak to maji ostatni mesta?

    Thumb up 7 Thumb down 6
  13. Mariánské Hory enjoyer :

    Crazym: To si skutečně nepamatuji, jelikož mi 30 let ještě nebylo. Přiznávám, že těch 50 let jsem střelil jen tak od boku, chtěl jsem spíš říct, že za socialismu byly podporovány jiné části Ostravy (např. Poruba či Jih) a centrálnější části města jen přežívaly jako relikt historie s nejistou budoucností. Většinu času po revoluci pak MHaH strávily v područí lůzy, která se do vedoucích pozic vyvezla na prostém anticikanismu a naprosto ignorovala jakýkoliv rozvoj svěřeného městského obvodu, kvůli čemuž dnes hlavní městská třída v Mariánkách vypadá jak někde na Balkáně (a tím teď nechci urážet Balkán). V posledních letech se to naštěstí již zlepšuje (viz tento článek o ulici Přemyslovců), ale bude ještě dlouho trvat toto odčinit.

    Thumb up 7 Thumb down 2
  14. Hans :

    Jožka Laža: Ta rekonstrukce ale nepřinesla kvalitnější veřejný prostor, jak tvrdíte. Příště by to chtělo čerpat inspiraci v západních městech a ne na bulharských sídlištích. Mimo jiné na tomto webu je dobrých příkladů z jiných měst až až. Není to tak těžké…

    Thumb up 8 Thumb down 4
  15. Pepa :

    Mariánské Hory enjoyer: Ano, je to tak. Na obhajobu současné radnice: stav soukromých objektů nezmění. Tento dům https://www.msstavby.cz/wp-content/uploads/2025/11/IMG_6863.jpg byl historicky jeden z nejvýstavnějších v ulici, vedle byl celkem pěkný sál. Nyní neobývaný, dole putyka neskutečného kalibru, sál nevyužitý. Ta ulice se nedostala do tohoto stavu kvůli nedostatku zeleně, kvalitě povrchu či kanalizaci. Pro zájemce, kdo si projde hlavní třídu 28. října mezi Mariánským náměstím, uvidím prakticky stejný zmar rozpadajících se domů, zavřených provozoven. Opět to není proto, že je tam málo zeleně nebo nekvalitní chodník. (Ten je tam také, ale ten za celkový stav nemůže.)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  16. honza :

    Jo takhle, tak „nevhodné“ dořezy kolem detailů v jednotné dlažbě jsou vlastně hrozně nevzhledné a skoro uráží, ale jako příklad uvedeme dlažbu v Norimberku, kde se kombinují 2 až 3 různé povrchy, často naprosto nesouměrně. Asi nemám cit pro správnou chodníkovou estetiku, ale obě verze mi vychází při nejemnější úplně nastejno.

    Thumb up 12 Thumb down 2
  17. Martin [msstavby.cz] :

    Jožka Laža: Ano, byla ba to ztráta času, jelikož mě zní slovo „rekonstruované“ z věty „Celkový estetický dojem z rekonstruované ulice je však špatný“ jako něco, co stále probíhá. Navíc, mé články k hotovým projektům vypadají trošku jinak. Hodnotí celý záměr a je v něm více textu. Vždyť přeci v tomto článku mám fotky ani ne půlky ulice :))

    Lepší dlažba přeci automaticky neznamená vyšší cena nebo materiálově vyšší hodnota. Zámkovka je otřesná, tento typ dlažby je také slabší. Jsou dokonce i města v kraji, která používají rovněž betonovou dlažbu, ale většího formátu. Například ji začali používat v Kopřivnici (https://www.msstavby.cz/koprivnice-ziskava-novou-dlazbu-16-10-2025/) nebo je dlouhodobě používána v Opavě, kde je prakticky po celém městě. Funkčnost, snadná výměna při reko. sítí či samotné roko. chodníku.

    Přeci takto položenou dlažbu nemůže někdo používat za kvalitu. Nechci ani vědět, kolik odpadu s odřezy vzniklo.

    Samozřejmě že doplnění a obnova stromořadí, které se zde nacházelo je velmi pozitivní. Pozitivní je i práce s dešťovou vodou, kterou zmiňuji již v tomto textu. Ruku na srdce, ta ulice ale celkově dobře nepůsobí, jak laciností materiálů a prací, tak svým okolím. Zde nelze očekávat oživení pouze na základě jednoho impulsu (reko. ulice + zlepšení mikroklimatu), ale od souboru socioekonomických opatření a případně dalších stavebních zásahů. Což samozřejmě není předmětem této rekonstrukce.

    honza: Hlavní rozdíl je v tom, že v DE se nikdo nesnaží flexou do dlaždice vyřezávat kruhové prostupy pro poklopy, víka. Tohle prostě vypadá vždycky blbě. Nebo nevyřezávají z dlažby malé kousíčky dlažby, které se štípou, lámou a jako první se z dlažby uvolňují.

    A koukni se na fotky ještě jednou. Chodníky jsou z celých dlaždic, nebo max. půlky. Zbytek je doplněn kamennou kostkou a vypadá to dobře. Stejně tak u vík, poklopů, sloupů. Že je na jedné fotografii více materiálu je způsobenou tím, že je na fotce zachycena i vozovka. Kde je masivnější kamenná dlažba kvůli automobilům.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  18. PetrK :

    Je nějaký důvod pro to, že ten hranatý poklop není zarovnaný rovnoběžně s dlažbou, ale je takhle naštorc? Ta roura pod tím je přece kruhová, tak nemůže být problém ten poklop pootočit..

    Thumb up 4 Thumb down 0
  19. Lukáš Gl. :

    Mimo všechny estetické problémy se na nově opravené ulici objevují neodtékající kaluže. A to jsme dneska měli jen malý deštík… https://screenshot.cz/4K4J5/

    Thumb up 5 Thumb down 0
  20. Crazym :

    Lukáš Gl.: To se snad v Ostravě vůbec neřeší ani když to vypadá po každém deštíku takhle 🤣 https://screenshot.cz/NM/NM9LX/img_20251026_151918.jpg Ostrava!!!

    Thumb up 2 Thumb down 1
  21. Paulo :

    Neskutečně znovuzabetonovaná ulice a co naplat, že to nazveme dlažbou. Sídlištní dlažba z betonu pro Čertovu Lhotku. Holt MariHuanské Hory byly vždy periferie, respektive vkusná vesnička než se přebudovala na městečko podivných existencí. Marináky jsou geografickým centrem Poruby a Centra – potřebují bezpečí, parky, humanizaci, potřebují restart a čisté ovzduší. Jenže nemají ani koupaliště, nemají žádnou vyhlídku, je to zničené území ghetta..
    Paní Jílková … prosivas, kdo by jezdil do Ostravy? („kdo by jezdil do Marihuanskýh hor!“)

    Thumb up 6 Thumb down 1
  22. Svizzera :

    Celkový dojem z ulice je fakt špatný, ale nechápu narážky na dořezy dlažby. Řešení na Přemyslovců mi přijde o dost estetičtější než doplňování menšími kostkami v německých městech, kdy naopak dlažba působí dost rušivě a nejednotně. Ano, řezy se můžou snadněji lámat, ale abychom byli fér, kostky zase jednoduše vypadávají. Proto jsem rád za použití dořezby. Je fakt velká škoda, že na ulici nebyly vybudovány ostrůvky biodiverzity, něco ve stylu Grätzloase, běžné pro Vídeň. Klidně jen z betonu v antivandal provedení. Vždyť i lavičky se dají umístit tak, aby se při nich neodehrávaly sociálně patologické jevy. Věřím, že dosadba celkový dojem z ulice zlepší

    Thumb up 8 Thumb down 1
  23. Martin :

    Každý den touto ulici jezdím. A místo zklidnění celého místa mi připadá, že se z toho stal ještě větší paskvil. Auta přes noc zaparkovaná po celé Přemyslovců. A přes den jedna velká vyhýbaná, kdy všichni, kteří chtějí hlavně zajít do zastavárny nebo jiného obchůdku, zaparkuji v pruhu pro cyklisty. Takhle tam stojí jedno auto za druhým a člověk musí jet skoro prostředkem silnice…

    Thumb up 5 Thumb down 0
  24. Kuba :

    Zlepšení vidím osobně snad jen v tom, že původní, prošlapané betonové chodníky jsou nyní na pár měsíců v o něco lepší rovině a asfalt povrchu vozovky je celistvější. Pod povrch nevidím, abych dokázal posoudit přínos modro zeleného řešení, ale štěrkové záhony (pokud už je to finál) jsou otřesné. Už teď jsou plné bordelu (což je přímo chyba místních lidí) ale nepřímo obrovská chyba projektanta / objednatele, kteří při znalosti místní populace toto měli předvídat. Snížení rychlosti na 30 km/hod je na místní dopravní tepně skutečně špatný vtip. Čert to vem. Hlavně, že už se ta neskutečně dlouhá rekonstrukce chýlí ke konci, protože mě už unavuje, když musím roky přemýšlet, kterou trasou se dostanu autem od domu, abych musel posléze špekulovat, kudy se budu moct domů vrátit, protože soustava jednosměrek, souběžných uzavírek jiných oprav a rekonstrukcí v okolí stavby, to je či doufám už jen bylo, mnohaleté peklo.

    Thumb up 3 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak data z komentářů zpracováváme.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.