OVASTORY #84 – z centra do DOV

V prvním OVASTORY letošního roku 2022 se podíváme, jak vypadají trasy pro pěší mezi centrem Ostravy a Dolní oblasti Vítkovice.

Dolní oblast Vítkovice je jednou z nejnavštěvovanějších lokalit Ostravy a v ne-covidovém období láká statisíce návštěvníků nejen z ČR, ale i jiných zemí. Velká část návštěvníků pak proudí z centra Ostravy, kde se nacházejí velké přestupní uzly (ÚAN, nádraží, apod.) a mnohé ubytovací kapacity. Do Dolní oblasti se můžeme dostat autem, MHD (zastávka Dolní Vítkovice) nebo můžeme zvolit pěší trasu.

Z centra Ostravy vedou pěší trasy tři. Můžeme zvolit chodník podél ulice Místecká, pěší trasu od vlakového nádraží Ostrava střed a dále podél železniční tratě, nebo po ulici Vítkovická k podchodu pod Místeckou ulicí u dolu Hlubina. Trasy prochází městským prostředí, kde se nachází velké množství různých vlastníků pozemků / nemovitostí. Soukromých nebo veřejných. Vypadá to však, že ani jednomu sektoru nezáleží na tom, jak území vypadají. Výskyt obrovského množství odpadků není pouze záležitostí končící zimy. Z vlastních častých návštěv lokality můžeme potvrdit, že odpadky jsou zde celoroční problém.

Podívejme se na trasy, kterými projdou ve festivalových dnech tisíce lidí za den nejen z ČR, vypadají.

Trasa od nádraží Ostrava střed

Od nádraží Ostrava střed prakticky ani neexistuje chodník k této trase, která vede kolem železniční trati. Chodník se od budovy nádraží se stáčí k ulici Místecká. Přesto je tato trasa velmi využívána. Od železničního nástupiště je vyšlapána trasa ke komunikaci, která vede ze zadní strany čerpací stanice pohonných hmot. Jako po celé trase, tak i zde se nachází plno odpadků.

Zničený odvodňovací žlab u komerčního centra.

Komunikace vedoucí za čerpací stanicí. V nejen festivalovém období hojně využíváno i chodci.

Za čerpací stanicí, směrem k Dolní oblasti, se nachází odstavná plocha přilehlého autobazaru AAA Auto. Rozježděná plocha, při deštích rozbahněná. V náletových dřevinách a keřovém porostu opět plno odpadků. Bohužel je tato plocha velmi dobře viditelná z okolo projíždějících vlaků.

Pohled směrem k Dolní oblasti.

Zde je trasa lemována pozůstatky objektů a drobných staveb z dob průmyslové činnosti v území. Od zpřístupnění oblasti před deseti lety však stále nebyly odstraněny.

Před areálem je již cesta příjemnější. Pohled směrem do centra města.

Trasa po ulici Vítkovická

Trasu začínáme na Ústředním autobusovém nádraží (ÚAN). Samotné nádraží je velká tragédie. Malé přístřešky chránící před deštěm jen minimálně, špatně navržené pěší trasy (na fotografiích viditelné vyšlapané trasy v trávě). Plusem je, že se zde v určitou otevírací dobu nachází vytápěná čekárna. Místem v pracovní den projde i více jak desítka tisíc lidí. Kromě desítek regionálních linek zde staví i mezinárodní autobusové spoje.

Například v Novém Jičíně (cca 25 tis. obyvatel) najdeme podstatně funkčněji navrhnuté autobusové nádraží, byť i zde můžeme vidět drobné nedostatky. Přístřešky a pohyb mezi nimi je však na zcela jiné úrovni.

Problém s vyšlapanými pěšinami se objevuje i mezi ulici Vítkovickou a obchodním centrem Karolína.

Plevel

Snad se zde strom někdy vrátí.

I ulice Vítkovická je dlouhodobě plná odpadků.

Stromy zde často odumírají.

Ulice Vítkovická je také definována drobnými objekty z různých časových období, které zde zůstaly, byť již postrádají smyl. Například u severního vjezdu do autobusového depa se nachází tento značně zrezivělý stožár a zbytky zpevněných ploch.

O kousek dále, směrem k Dolní oblasti se nachází další zbytky drobných staveb. Zde obrubníky vrostlé do stromu.

Nějaký betonový sloup, kdysi asi svůj důvod měl. Okolí rovněž plné odpadků. V dáli již vidíme panorama Dolní oblasti.

Rádi bychom poznali toho, kdo dal pokyn k dušení stromů asfaltem a betonem.

Další náhodný sloupek se zátiším z odpadků.

Čím blíže se člověk dostává k Dolní oblasti, tím je to doslova divočina. Zde je patrna dlouhodobá neúdržba vzrostlé zeleně.

Další pozůstatky sloupů. Chodník zde již není asfaltový, ale dlážděný.

Cesta se začíná stávat adrenalinovým zážitkem. Tak vzrostlé náletové dřeviny zde musí růst několik let. Bez povšimnutí.

Chodník připomíná trávník.

O dalších pár metrů dále si chodník svou existenci rozmyslel a raději zmizel.

Mnoho návštěvníků Dolní oblasti netuší, jak tato cesta vypadá. Nezbývá jim tak nic jiného, než se vrátit několik desítek metrů nazpět a přejít ulici Vítkovickou na protější stranu po přechodu pro chodce. Nebo nelegálně mimo přechod zde přeběhnout cestu na protější stranu. A nebo pokračovat dále po trávě. Což dle vyšlapané stezky je častý případ. Pokud zvolíte poslední způsob, naleznete o kousek dále zbytky přechodu.

Směrem k Dolní oblasti vede již jen vyšlapaná pěšina. Pohled k centru města.

Protější strana ulice Vítkovické je příjemnější. Můžete zde zvolit rozbitý asfaltový chodník.

Vítejte v Dolní oblasti Vítkovice. Zde musíte zvolit podchod pod ulici Místeckou.

Chodník podél ulice Místecká

Pokud zvolíte tuto trasu, jdete celou dobu podél rušné komunikace dálničního typu. V prachu a hluku. Cestu lemují autobazary.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Bohužel realistický pohled na stav veřejného prostranství v podstatě v centru. Několikrát jsem psal na stránky „čistaova“, ovšem reakce uredniků pouze formální, předáme na technické služby, ani náznak poděkování za upozornění. V dohledné době asi cetrum alespoň v průměrném stavu nebude, snad jen jednotlivé lokality.

    Thumb up 41 Thumb down 3
  2. Tom :

    Pokud vám tak záleží na čistém prostoru bez odpadků, co vám brání v rámci akce „ukliďme Česko“ svolat úklid této lokality a trošku tento prostor vyčistit? Kritizovat umí každý, ale něco pro to udělat je horší…

    Thumb up 7 Thumb down 51
  3. marie :

    Shodou okolností jsme byla v pátek ve Velkém světě techniky, přijela jsem z Výškovic tramvají. A podchod od tramvají je taky lahůdka. Údržba a očista veškerá žádná, a už hodně dlouho, podle vrstvy černého prachu na zábradlí kolem schodů. O čistotě a technickém stavu dlažby se nemá smysl ani zmiňovat.

    Thumb up 32 Thumb down 2
  4. FM :

    Na coloursy jsem obvykle chodil z centra kolem nádraží Střed nebo kolem Místecké. Vždycky jsem se strašně styděl, jak to tam vypadá a uvažoval, co na to říkají přespolní návštěvníci :( Chodníkem po Vítkovické jsem nikdy nešel, ale podle této fotoreportáže to je ještě úplně jiný level. Rozbombardovaná, poloprůchozí stezka, lemovaná relikty minulosti. To množství různých nevyužitých sloupků a patníků docela pobavilo :D
    Díky za článek. Snad se to dostane k někomu, kdo s tím může něco udělat.. S ohledem na návštěvnost DOV je to fakt velká ostuda.

    Thumb up 34 Thumb down 2
  5. Hans :

    Tom: Tome, vy pseudoaktivisto. Od čeho si platím technické služby? Platím si je proto, aby uklízeli. Je moc krásné, když jdou lidi na hory nebo do lesa a tam uklízejí bordel nějakých hovad (taky to jednou za rok dělám). Ale o veřejný prostor uprostřed města se mají starat odborníci placení z našich daní. ;)

    Thumb up 43 Thumb down 1
  6. Crazym :

    No nebylo nám krásně když tam ještě žádná Místecká nebyla? :-) https://screenshot.cz/ROYUW/
    A pak je ještě jedna trasa a to je teprve divočina :D https://mapy.cz/s/cajorosara

    Thumb up 13 Thumb down 1
  7. Martin :

    Tom:
    Jsem jedním z těch, kteří se aktivně snaží zbavovat město odpadků, ale je to nekonečný boj s větrnými mlýny. O víkendu nasbíráte několik kg odpadu a za chvíli je to tam zase… Tohle opravdu není v silách jednoho člověka či několika málo dobrovolníků. Jsem jednoznačně pro zálohování plechovek a PET lahví, protože se jich (nejen) v Ostravě povaluje neuvěřitelné a neustále narůstající množství.
    Martin (msstavby): ÚAN jste vystihl dobře, ale ještě bych si dovolil upozornit, že ty přístřešky nechrání nejen proti dešti, ale ani větru a slunci. Nechrání tedy prakticky před ničím, co by od nich člověk očekával.
    Navíc vůbec nezávidím řidičům autobusů, kteří se v úzkých zatáčkách musí otočit „na pětníku“.

    Thumb up 29 Thumb down 1
  8. adamous :

    Ulice 1. Maje je podobny des. Sice to neni nejaka turisticka lokalita, ale pripadam si tam vzdy jak v 70. letech.

    Thumb up 21 Thumb down 0
  9. Janek :

    K tomu množství odpadků: V Ostravě-Jih vyráží každé ráno skupina zaměstnanců Technických služeb v oranžových vestách a sbírají odpadky. Každý den. Tento městský obvod to má asi nastaveno jinak.

    Thumb up 15 Thumb down 1
  10. davidb :

    Hans:
    Mě na tom štve to, že si ten bordel (myslím tím odpadky) děláme sami.
    Kdyby si lidé prázdné petky či sáčky odnesli a vyhodili do popelnic a košů, tak nemusíme dávat část veřejných peněz na úklid nebo dělat akce typu Ukliďme Česko.

    Bohužel jsem v tomto stále východ.

    Thumb up 20 Thumb down 1
  11. David.Witosz :

    Janek: Zdravím.
    Městky obvod Moravská Ostrava a Přívoz rovněž. Každý den a dokonce nejen ráno.

    Možná by bylo fajn se kouknout, čí jsou pozemky ze kterých jsou fotografie. Často jsou totiž soukromých vlastníků. TS MOaP má svých úkolů nad hlavu, dá se říci, že splnit své povinnosti jim dává zabrat, takže uklízet ještě soukromé pozemku je pro ně už naprostá fikce.

    A kdo si myslí, že TS MOaP nic nedělají tak mu doporučuji si v sobotu v 5 ráno přivstat, ať si projde ulici Stodolní, koukne a pak tam zajde kolem osmé. Někdy mám chuť na měsíc vypnout úklid aby si někteří obyvatelé ověřili jak by vypadal obvod bez práce TS MOaP.

    K trasám.

    Jediná pěší trasa která je skutečně ucelená trasa, je trasa od Nádraží Ostrava střed podél Místecké. Právě na tuto trasu jsme zakoupili v roce 2019 i mobilní koše na tři druhy odpadu (pro zvýšený počet odpadů na této trase v době festivalů). Nyní se využívají zejména u akcí na náměstí.

    Zároveň jsme koupili kuka-vůz který má možnost svážet různé druhy odpadu odděleně (plasty, papír, směšný) a na tuto trasu jako hlavní a jedinou „legální“ jsme se zaměřili.

    Trasa kolem ulice Vítkovická není v rámci svých technických parametrů vůbec vhodná pro pěší a nejde jen o její dnešní stav. Rád bych taky upozornil, že celá tato ulice se projektuje směrem ke kompletní rekonstrukci (od tramvaje po chodníky) a sousedí se soukromými pozemky.

    Trasa kolem kolejí a benzinky jde z velké části po soukromých pozemcích, někdy v místech kde je dokonce vstup osobám zakázán, tedy její stav a trasování je živelné, obvod nemá šanci s touto trasou cokoli dělat.

    Závěrem chci říci, že je to výborný článek, děkuji za něj. Jen by bylo fajn ho vzít ještě více „do široka“. Například ty trasy na autobusové nádraží jsou všechny na soukromých pozemcích, stejně jako například část podchodu pod ním a věřte mi, že mně ten finální stav nakreslený zřejmě od stolu neskutečně … štve. Jsem rád, že už skončily diskuse „o kruhaču“ a dnes se tedy řeší rekonstrukce podchodu a právě ty trasy na povrchu které jsou mnohdy naprosto zcestné.

    Díky za diskusi, podněty a hezký den Vám všem.

    Thumb up 21 Thumb down 5
  12. Vítek :

    David. Witosz. Opravdu doporučuji podívat se podívám na web obvodu do sekce“cistaova“, jak reaguji úředníci na podněty občanů. Žádné poděkování, formální odpověď „předáno na technické služby“ a pak měsíce žádná informace co se děje. Samozřejmě může a musí obvod jednat i se soukromými vlastníky, ať své pozemky udržují!!!

    Thumb up 12 Thumb down 4
  13. rom :

    Nezamyslel se někdo i nad tím jak zabránit, aby ty odpadky nebyly? Bohužel jen restrikce a tvrdé postihy, bez diskusí. Ten bodel nedělají jen bezdomovci, stačí chvíli pozorovat chování lidí v centru.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  14. Brando :

    Na oStravu dobrééé. Bylo, je a bude. Toto město si nezaslouží vyšší úroveň…

    Thumb up 6 Thumb down 19
  15. David.Witosz :

    Vítek:
    Zdravím. Víte kolik těch podnětů je? Víc jak 50% podnětů v cistaova je pro obvod MOaP. A ano je to logické, lidé jsou nároční zejména v centru města.

    A víte jak je to s prostředky na údržbu? Na m2 dostáváme naprosto stejné prostředky jako každý jiný obvod.

    Takže prostředky stejné, očekávání nadstandardní.

    Na oddělení investic pro celý obvod mám 7 lidí. Na hospodářství taky 7. Čistou OVu procesuje jeden jediný člověk.

    V Japonsku na ulicích nejsou odpadkové koše, prostě jsou vychovaní, že si svůj odpad odnesou domů a nepožadují po městě aby za jejich peníze udržovalo pouliční odpadkové koše. Země bohatší než ČR, ale takovýto přístup.

    My vynaložíme 1/5 ročních prostředků na TS MOaP (poměrově dává obvod MOaP nejvíce peněz do údržby ze všech obvodů) provozujeme svoz více jak 600 kusů odpadkových košů několikrát týdně, ale pořád je to málo.

    Možná by se chtělo právě zaměřit na ty „hovádka“ co bordel produkují, jenže to je o výchově a pak případných restrikcích.

    Nebo můžeme vzít ještě více peněz z našich společných daňových prostředků a narvat je ještě více do úklidu.

    10 pracovníků navíc je cca 5 milionů Kč ročně. Obvod má na celý rok cca 500 milionů korun rozpočet.

    Prosím, uvědomme si realitu, uvědomme si čísla. Tohle není SimCity s neomezenými prostředky. Díky za bráni na zřetel.

    Thumb up 18 Thumb down 9
  16. Rostislav Řeha :

    Vítek: Soukromi vlastnici nemusi bohuzel delat vubec nic, to je realita. Bud je to odpovedny clovek, ktery se o svuj majetek stara, nebo mu na tom nezalezi a obvod s tim nic nema sanci udelat (pominu ze tech majitelu jsou stovky a museli bychom najmout dalsi lidi jen na tu komunikaci).
    Neco muze udelat statni sprava, ale i ta ma hodne svazane ruce zakonem, kdy muze zasahnout, je to az kdyz to jde do extremu. Bohuzel tak to je, ta cesta je vetsinu roku (mimo festivaly) dost mimo pozornost, tak na to mnozi hresi a syndrom „rozbiteho okna“ holt funguje. Treba v budoucnu az se ten prostor postupne stane lukrativnejsi, tak se to zmeni, ale to se bavime o x letech a velkych investicich.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  17. Vítek :

    David.Witosz. Stránky „cistaova“ sleduji a nejvíce podnětu není jen proto,že jsou tu lidé náročnější, ale možná je to tím, že obvod Moap je měl první a zpočátku dobře fungovaly a lidé si na to zvykli. Dnes vidím, že tento obvod s nimi pracuje spíše nejhůř v rámci Ostravy.
    Argumentace Japonskem či „hovádky“ je divná.
    Chápu, že obvod nemá neomezené, ale udivuje mne,že mohl mít 50 mil. uloženo u Sberbank a teď jsou zablokovany. Kdo o tom rozhodl?

    Thumb up 7 Thumb down 7
  18. Nuny :

    David.Witosz: Já vás chápu, ale zase musíte vy chápat, že to, co je na těch fotkách je fakt hnus a nemluvíme nejen o odpadu. Ty chodníky, cesty, zbytky desítky let starých konstrukcí. Takhle má vypadat Ostrava ? Není práce občanů řešit, komu co patří, proto si vás volí. Stavíme budovy za miliardy a z chodníků nám roste “prales”. Jak někde na Balkáně. Stejné “výmluvy” se porad objevují u Karoliny. A jedine, co z toho je, je bordel a rozbity verejny prostor.

    Thumb up 27 Thumb down 4
  19. Miriam :

    „10 pracovníků navíc je cca 5 milionů Kč ročně.“ – tedy 1 pracovník technických služeb, který sbírá po městě odpadky a vysypává městské koše má měsíčně přes 41 000,- k výplatě …?! Jinak klidně pokutovat, když se někoho podaří u toho chytnout, pejskaři se částečně taky naučili po sobě uklízet a někteří stále ne….

    Thumb up 5 Thumb down 16
  20. rom :

    Rostislav Řeha: pane, dávám vám příklad – na pozemku ve správě obvodu (snad se nemýlím) stojí pod mostem před Ostravici u Karoliny unimobuňka – roky ji obývají bezdomovci, obrovský bodel v okolí, potkani atd. – co jste prosím udělal, aby se ten prostor vyčistil? Nyní to slouží jako druhá vrátnic pro stavu kampusu. Pokud jsem se spletl o metr a paří to povodí, tak se omlouvám. Takže tak, díky za odpověď a desítky dalších míst budou následovat!!!

    Thumb up 3 Thumb down 1
  21. FM :

    Miriam: Víte, že je docela velký rozdíl mezi tím kolik platí za zaměstnance zaměstnavatel a kolik reálně zaměstnanec dostane?

    Thumb up 16 Thumb down 0
  22. Petr :

    Miriam: co je tohle za počty? 🤦‍♂️ Vy si myslíte, že náklady na zaměstnance = jeho čistá mzda?

    Thumb up 15 Thumb down 0
  23. aldar :

    David Witosz
    Jsem rád, že už skončily diskuse „o kruhaču“ a dnes se tedy řeší rekonstrukce podchodu a právě ty trasy na povrchu které jsou mnohdy naprosto zcestné.
    Diskuze skončili a „Náměstí republiky“ zůstane ve stejném ubohém stavu, jako v 70tých letech!!! Jen tak dál.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  24. Rostislav Řeha :

    rom: Zkuste mi poslat prosim to misto, ja se tam ve ctvrtek podivam, ale mam za to, ze na nasem pozemku nic takoveho nestoji. Ale nemel by stat ani na povodi Odry…diky.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  25. Rostislav Řeha :

    Nuny: Lidi si nas opravdu nevoli, abychom porusovali zakony. Nejsme zadni absolutni vladci, zastupujeme obcany v ramci nasich pravomoci, neco muzeme, ale na neco jsme proste kratci. Ty doby kdy vsude vladla a „vsechno zvladla“ jedna strana uz jsou (nastesti) pryc, i kdyz by me obcas svrbely prsty, tak pozitiva vzdycky prevazi ;)

    Thumb up 10 Thumb down 6
  26. Nuny :

    Rostislav Řeha: Tak hlavně, že si za tu odpověď dáte smajlíka, vy jste fakt tragéd p. Řeho. Co vyjádření, co perla, skutečný odborník. A pokud nevidíte to, na co vás tady upozorňujeme, a nejste schopni se domluvit s ostatními subjekty, tak běžte, s prominutím, do háje.

    Thumb up 5 Thumb down 10
  27. Anti :

    Pane Witoszi, můžete nám prosím sdělit, kolikrát jste jednal se zmiňovanými soukromými vlastníky – konkrétně např. ČSAD Ostrava ohledně nápravy? Jistě to již bude nesčekněkrát, vzhledem k Vašemu postoji.

    Pořád se akorát vymlouváte na ostatní, ale nikde jsem nenabyl pocitu, že něco děláte pro nápravu. V říjnu loňského roku jsem žadal na Čisté Ově o odpadkový koš na zastávce Husův sad směr Konzervatoř. Prostor v označníku je, koš nikoliv. Odpovězeno bylo, že bylo předáno na DPO (stále jsme u městské organizace). Doposud tam koš není, fajn, odpadky začnu házet na zem.

    Nezbývá než doufat, že se po podzimních volbách zbavíme toho domova důchodců a pana Witosze, který za 4 roky maximálně nafotil špatně zaparkované auta, ale pro to, aby byla situace jiná neudělal vůbec nic. Tleskám, ale za tohle zastupitelstvo by se styděli i v Osoblaze, natož v centru 3. největšího města.

    Thumb up 16 Thumb down 11
  28. davidb :

    Anti:
    Věřím, že už chystáte kandidátku, abyste to nám po volbàch ukázal jak se to má dělat.

    Thumb up 9 Thumb down 4
  29. pavel K. :

    aspoň se prosím přestaňte všude chlubit Jantarovou stezkou, když v reálu vůbec značená není, a i kdyby byla, tak by vedla takovým humusem neudržovaným

    Thumb up 9 Thumb down 0
  30. Martin [msstavby.cz] :

    Tom: Já okolí svého bydliště uklízím pravidelně nejev v rámci akcí ukliďme česko. Pravidelně pak u jednoho hřiště sbírám ráno plechovky od energy drinků a piva z pod přístřešku posezení, kde v noci popíjí mi vrstevníci (někteří už léčení alkoholici, fetky), ale do koše to už odnést neumí. Ale nechtěj po lidech, aby 20km od svého bydliště chodili uklízet centrum města. Nebo aby brali motorovku na náletovou dřeviny a kango na zbytky obrubníků, které někomu patří.

    Martin: Pravda, dlouho jsem z ÚANu nejel.

    adamous: 1. máje mám v hledáčku již dlouho :)

    David.Witosz: Že se jedná o městské území s vícero majiteli (soukromí, veřejní) pozemků je uvedeno v textu.

    „Trasy prochází městským prostředí, kde se nachází velké množství různých vlastníků pozemků / nemovitostí. Soukromých nebo veřejných.“

    Ty fotografie jsou tu proto, aby se ukázalo, co dokáží obyvatelé Ostravy, její návštěvníci, soukromé firmy (AAA Auto, Vítkovice) v průběhu let vytvořit a jak se dokáží chovat. Taky ukazuje to, jak špatný návrh veřejného prostoru může za pár let vypadat (ÚAN).

    Magistrát pak plánuje stavby za miliardy, ale nikdo z města už nepřijde s tím „Hele, pojďme si všichni sednout k jednomu stolu a něco s tím bordelem v ulicích dělat“. Proč zmiňuji magistrát. Územní politika rozvoje spadá od magistrát, je to nadřazený orgán obvodům. Může spolufinancovat projekty, na které samotné obvody nemají peníze. Ale přijde mi, že na magistrátu se dívají na město jen z radniční věže a nevidí, jak to město skutečně vypadá. Teda jo, dohlédli jen na lávky nad Bazaly, kam přihráli prachy na rekonstrukci a stupidní cortenový rámeček.

    Thumb up 29 Thumb down 0
  31. David.Witosz :

    Anti: Zdravím.
    Co vše jsem za ty 3 roky a něco udělal lze lehce dohledat zde na MSStavby. To co jste zde předvedl byl krásný a bravurní bulvární výlev. Přesně to s čím já nesouhlasím, fakta žádná, pouze emoce a příklad jednoho koše které nedodalo DPO, ale mohu za to já. Bez komentáře.

    Nikdy nebudu zde vystupovat jako ten co vše zařídí. Naopak zde budu vždy vystupovat tak abych edukoval. Edukoval o tom, že město není všemocné, že odpovědnost za správu věcí veřejných je na celé společnosti. Chápu, že někteří lidé hledají mesiáše a někteří hochštapleři jej rádi pod pláštíkem slibů dodají.

    Apropo ČSAD, tak s těmi jsme jednali x krát, to snad už ani nepočítám. Pan Řeha může vyprávět, ten se s ČSAD scházel zejména z důvodu části podchodu pod jejich pozemkem v této lokalitě.

    A zde malá ukázka mé práce na obvodu.

    Souhrn let za bytový fond 2010-2020 aneb můžete si srovnat mou práci s předchůdci (již se připravuje souhrnná zpráva za rok 2021). Tento materiál jsem nechal zpracovat právě aby šlo vidět „jak“ kdo spravoval náš majetek v číslech, ne v bulvární agitce.

    https://www.msstavby.cz/vyvoj-hospodareni-bytove-spravy-moap-19-02-2021/

    A zde malá ukázka z toho na čem se pracuje v tomto roce.

    https://www.msstavby.cz/bd-u-tiskarny-rekonstrukce-24-02-2022/

    https://www.msstavby.cz/jungmannova-8-2-10-03-2022/

    Stačí se kouknout zde na MSStavby, je toho tady mnohem mnohem více.

    Přeji hezký den.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  32. Jakub :

    Tak zaprvé tohle sem nepatří. Zadruhé toto je Ostrava. Co se divíte? Vypujčím si úryvek z jedné krátké story „…a máte nejaké skoré riešenie? Áno, odjebať sa z toho. Strašně rýchlo sa odjebať.“

    Thumb up 2 Thumb down 3
  33. Mark :

    Úsměvná (ve své pravé podstatě však spíše smutná) je reakce pana Witosze, že „… ulice Vítkovická není v rámci svých technických parametrů vůbec vhodná pro pěší …“. Jaké technické parametry tedy ulice ve městě musí splňovat pro pěší, když ne ulice se středovým tramvajovým pásem, dvěma jízdními pásy pro automobily a chodníky pro pěší po obou stranách komunikace? V čem se liší ulice Vítkovická od ulice 28.října „bulváru města“ (v úseku od Náměstí republiky, směr Mariánské hory)?
    A další tvrzení, které budí mírně řečeno rozpaky: „Rád bych taky upozornil, že celá tato ulice se projektuje směrem ke kompletní rekonstrukci (od tramvaje po chodníky) …“ Takže to vlastně znamená, že jakmile se začne uvažovat o rekonstrukci nějaké části města (v tomto případě ulice), údržba tohoto prostoru je zrušena a prostor nechá se „ladem“ bez jakékoliv další údržby, tak jako v tomto případě kdy chodník není prakticky průchozí, viz fotografie v článku. Chodníky na této ulici jsou předpokládám města, svěřené do správy městského obvodu. Současný stav je katastrofální a není jakkoliv obhajitelný. Jak dlouho ještě tento stav bude trvat? Kolik let, než se to naprojektuje, schválí, než se vybere dodavatel, než se jiný proti tomu odvolá, apod.?
    Z úst představitelů města neustále slyšíme stížnosti na soukromé majitele nemovitostí, kteří se o své majetky nestarají a nechávají je chátrat, a že proti tomu nemohou nic dělat. Toto je ukázkový případ, kdy se představitelé města (které si volíme) chovají úplně stejně jako kritizovaní majitelé nemovitostí. U soukromých majitelů je cíl jasný (na lukrativním místě ve městě po čase starou stavbu odstranit a nejlépe za přispění dotací vybudovat novostavbu, která bude generovat zisk), ale jaká je motivace představitelů města, takto nechat chátrat veřejný prostor je otázkou. Že by to bylo proto, aby hodnota investice nabyla takové výšky, aby se z ní lépe dalo něco odklonit?
    Stručně k fotkám v článku: Je to ostuda města, deset let od zpřístupnění DOV to v okolí vypadá takto.. Na rekonstrukci podchodu u Dolu Hlubina se taky čeká už několik let.

    Thumb up 17 Thumb down 8
  34. Jméno :

    Mark: No myslím že ulice 28.října od Náměstí republiky po Tesco ve Třebovicích je úplně stejně přívětivá pro chodce jako ta Vítkovicá. Prostě vůbec. Když si můžete vybrat jít jinudy, tak to uděláte.

    Proto taky MAPPA chce toto změnit a aktuálně to řeší. Protože je vidět jak je aktuální stav 28.října katastrofální.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  35. Dan :

    Redakce tady ve svem volenm case pomerne dobre ukaze na problemy, ktere se daji resit pomerne rychle. No, takze to zase skonci u toho, ze Moravska Ostrava nema prostredky. Nema na uklid, orez stromu a jejich udrzbu, kvalitni chodiky a verejny prostor…

    Tohle dopadne jak u Karoliny, kde to vypada porad stejne spatne, neli s dlazbou jeste hure. Zanadavli jsme si, shodli se ze to vypada blbe a tim to konci.
    A hrdlicky Bajgarova s Macurou si na veletrhu v Cannes hraji na to, jak Ostrava svetova se svou koncertni halou…

    Thumb up 11 Thumb down 6
  36. Michal :

    Jméno:

    > Proto taky MAPPA chce toto změnit a aktuálně to řeší.

    Jakože byly myšleny ty oranžové puntíky na chodníku? (vedle Ostravice) :-D

    Thumb up 10 Thumb down 0
  37. chytrák :

    Z fotek je zřejmá společenská nezodpovědnost občanů a úředníků.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  38. Hrdý Ostravák :

    Chtěl bych napsat velkou chválu na stránky MS stavby.Tento vynikající článek dokázal a prokázal,že tyto stránky mají velkou hodnotu. Na rozdíl od mediálních paskvilů typu Česká televize Ostrava,MS Deník,IDNES Ostrava a Magazínu Patriot.Poslední roky kdejaký primitiv tady na rozličné články plival,ale naštěstí MS stavby jedou dál, a já osobně jsem za to velmi rád.
    Ty cesty k DOV vypadají děsuplně. Jako by to byly cesty do nějáké válečné zóny. Je to monumentální ostuda. Ale takových ostud máme v Ostravě nespočet. Snad někdy dojde k nápravě. Budu optimista.

    Thumb up 12 Thumb down 2
  39. Mark :

    Jméno: Právě tak jsem to ve svém příspěvku myslel. Ulici 28. října jsem pro srovnání použil záměrně, protože obě zmíněné ulice mají stejné technické řešení (středový tramvajový pás, dva jízdní pásy pro automobily a chodníky pro pěší na obou stranách ulice). V čem je tedy ulice Vítkovická, která není v rámci svých technických parametrů vůbec vhodná pro pěší (ještě s dovětkem autora tohoto výroku, že nejde o její dnešní technický stav), jiná oproti ulici 28. října – ten bulvár města byl v mém příspěvku v uvozovkách záměrně – nevím. Nerozumím tomu, z jedné ulice se dělá (nebo snaží dělat) bulvár města, a druhá ulice stejného typu je označena jako nevhodná pro pěší. Něco tady nesedí. Jak tedy vypadá ulice ve městě, která je vhodná pro pěší, pouze pěší zóna?

    Thumb up 5 Thumb down 5
  40. Jméno :

    Michal: Ne, psal jsem přeci o úseku od Náměstí republiky po Vodárnu.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  41. Jméno :

    Mark: To že ulici 28. října teď říkají bulvár nic neznamená. Rozdíl mezi nimi není žádný. Pouze chtějí na 28. října udělat změny, aby po ní chodci chodili rádi.
    To stejné samozřejmě jde udělat i na té Vítkovické, ale vzhledem k tomu že změny na té 28. října jsou na několik let práce, nečekal bych v nějakém rozumném horizontu nějakou změnu na té Vítkovické.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  42. David.Witosz :

    Zdravím.

    Protože zde vidím celkem dost dezinterpretace mých slov, ať už je to mým špatným vyjádřením nebo elementárním nepochopením, pokusím se nyní odpovědět s pomocí mapy, strukturovaně. Tento příspěvek není z mé strany žádná výmluva nýbrž představení faktického stavu věcí, což je základem pro pochopení problematiky a hledání následujících možných řešení.

    V rámci příspěvku byly analyzovány tři trasy. Nyní tedy tyto tři trasy rozeberu důkladně a dovysvětlím některé mé výroky typu „není technicky řešena pro chodce“ atd.

    Nejprve vysvětlivky k mapce.

    Start – Fórum Nová Karolína
    1 – žst. Ostrava Střed
    2 – ÚAN Ostrava
    3 – křižovatka u Don Bosco
    4 – sjezd z Místecké (bez přechodu)
    5 – přechod Železárenská
    6 – jediné pozemky města v areálu ÚAN
    7 – prostor u myčky a benzínové stanice
    8 – zadní vstup do oblasti DOV
    9 – přechod pro chodce na sjezdu z Místecké
    0 – Don Bosco
    Cíl – oblast DOV

    oranžová barva – pozemky v majetku města (nesvěřeno městskému obvodu MOaP)
    žlutá barva – pozemky v majetku města – svěřeny městskému obvodu MOaP
    bílá barva – pozemky v majetku jiných vlastníků
    zelená kolečka – jednotlivé stromy vedeny v novém (z roku 2020) pasportu zeleně https://zelenvcentru.cz/

    Rozdělení tras dle majetkové situace.

    Pokud se podíváme do mapy s majetkovými poměry pak vidíme, že trasy které jsou v majetku města, tedy jsou pány situace jsou dvě trasy.
    Jedna podél ulice Místecká, druhá podél ulice Vítkovická. Jde tedy o dvě trasy
    A) Start – bod 1 – bod 7 – body 8 a 9 – Cíl
    B) Start – bod 6 – bod 2 – body 0 a 3 – body 4 a 5 – Cíl

    Jak vidíme tyto dvě varianty mají každá podvariantu, ve finále tedy budu hovořit nikoli o 3 trasách, ale 4 trasách, kdy 2 jsou a 2 nejsou dnes vhodné pro pohyb chodců.

    Variant A1 – podél ulice Místecká – hlavní varianta
    A1) Start – bod 1 – bod 7 – bod 9 – Cíl
    Proč je tato varianta hlavní?
    – pěší trasa je ve vlastnictví města
    – pěší trasa je technicky přizpůsobená chodcům aneb v bodu 9 JE přechod pro chodce
    – hlavní proud návštěvníků festivalu ze směru ÚAN, Fórum NK, žst. Ostrava Střed

    Varianta A2 – podél ulice Místecká a následně zabočení u myčky aut směrem k trati – varianta živelná
    A2) Start – bod 1 – bod 7 – bod 8 – Cíl
    Proč je tato varianta živelná a město ji nebere za hlavní?
    – pěší trasa není v celosti ve vlastnictví města
    – pěší trasa vede přes soukromé pozemky
    – pěší trasa vede po komunikacích které nejsou určeny chodcům (okolí čerpací stanice a myčky)

    Varianta B1 – podél ulice Vítkovická, po straně Don Bosco a podchodem pod ulici Místecká – varianta hlavní
    B1) Start – bod 6 – bod 2 – bod 0 – bod 5 – Cíl
    Proč je tato varianta hlavní?
    – pěší trasa je ve vlastnictví města
    – pěší trasa je technicky přizpůsobená chodcům aneb v bodu 5 JE přechod pro chodce

    Varianta B2 – podél ulice Vítkovická, po straně ÚAN a podchodem pod ulici Místecká – varianta živelná
    B2) Start – bod 6 – bod 2 – bod 3 – bod 4 – Cíl
    Proč je tato varianta živelná a město ji nebere za hlavní?
    – pěší trasa vede do sjezdu z ulice Místecká aneb bod 4
    – v bodu 4 NENÍ přechod pro chodce
    – v bodu 4 NENÍ přechod přes tramvajovou trať (ve variantě kdy lidé chtějí přejít například k stanovému městečku)

    Tedy město se zabývá a aktivně udržuje trasu A1 a B1 právě z důvodů která výše zmiňuji. Jsou to prakticky jediné dvě možné trasy jak se může chodec bezpečně dostat z centra do DOV po pozemcích města. Tyto dvě trasy JSOU udržovány.

    Co se týče trasy A2) tak část z ní jde po trase A1), tam údržba prováděna je. Okolí myčky, benzínové stanice a přilehlého administrativně-obchodního centra, vše je v soukromých rukách, komerčních rukách a město nemůže zasahovat do soukromého vlastnictví a už vůbec nemůže uklízet okolí myčky aut. To bychom taky mohli za chvíli uklízet okolí všech čerpacích stanic a myček ve městě za peníze daňových poplatníků. Obzvlášť když jde o subjekty které na těchto místech podnikají za účelem zisku.

    Co se týče trasy B2) tak tam chci říci, že strana ulice Vítkovická od bodu 4 směrem k bodu 3 je prakticky vzato pro pěší „slepá“. Tedy je navržena a provedena tak, že obsluhuje maximálně chodce kteří míří do areálu depa ÚAN. Jak je vidno tato ulice je evidentně neudržovaná, použiji slova pana Košťála „od Kuvajtu napadení“. Tedy tento úsek již není o údržbě, ale o kompletní rekonstrukci a ta, jak jsem psal, se chystá. A alternativa je přímo přes cestu.

    Takže tímto příspěvkem jsem chtěl sdělit

    – trasy mezi centrem a DOV jsou městem udržovány a to ve variantě A1 a B1. Sic tyto varianty mají své vady, je na nich prováděna údržba a jsou technicky uzpůsobeny pro pohybu chodců (přechody, chodníky, vše v majetku města).

    – trasa kolem ulice Vítkovická ve variantě B2 v bodu 4 NENÍ uzpůsobena pohybu chodců (není přechod, nebezpečné přecházení rušného sjezdu z Místecké, navíc v oblouku a tramvajové tratě)

    – zejména trasa A1 je pro obvod MOaP hlavním tahem pro festivalové hosty, proto taky již v roce 2019 (před covidem) jsme se připravovali na posílení odpadkových košů na této trase (nákup mobilních košů se třemi odpadními prostory pro separovaný odpad) a nákup vozidla který bude moci takto separovaný odpad svážet (kuka-vůz)

    – zejména s ohledem na trasu A1 obvod MOaP (konkrétně mou osobou) již v roce 2019 připomínkoval technické řešení podchodu v žst Ostrava Střed. To vše při prvním setkání, zahájení projektové přípravy železničního uzlu Ostrava. Tyto připomínky měly jediný cíl, zabránit aby podchod byl JEN od nástupiště k staniční budově. Požadavek MOaP byl aby podchod šel až na druhou stranu, tedy až na stranu Trojhalí a OC právě z důvodu, aby v budoucnu mohli občané „nakročit“ na trasu A1 přímo z ulice a nemuseli být tedy nuceni, jak je tomu dnes, procházet obchodním centrem na lávku.

    Hezký den Vám všem.

    — Poznámka na závěr.

    Kdo se podrobně podíval do mapy s vlastnickými poměry tak si asi všiml pozemku ve vlastnictví města, svěřeny obvodu, mezi body 7 a 8. Vzhledem k faktu, že zde město částečně vlastní trasu v podobě této „nudle“, probíhají zatím neoficiální jednání s některými vlastníky v okolí o možné budoucnosti této živelné trasy kterou jsem označil jako trasu A2. Sic je živelná, je velice oblíbená. I já tam tudma chodím, rovnou se přiznám.

    — Čísla na závěr.

    Obvod Moravská Ostrava a Přívoz má 1 074 867 m2 komunikací.

    Dle rozpočtu a kritéria „komunikace“ obdržel pro rok 2022 v investiční a neinvestiční položce částku 39,583 mil. Kč.
    Na m2 tedy je určena částka 36,82 Kč na rok.

    — Cena na závěr

    Žula kostky 8/10 na 1 m2 vyjde cca na 700 Kč, tedy 37 Kč je ekvivalent 0,05 m2 žulových kostek, tedy cca 5 kostek. A to mluvím JEN o materiálu a netvrdím, že celý obvod je z žuly. To jen tak pro srovnání, co kolik dnes stojí.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  43. David.Witosz :

    Protože se nějak nenahrála mapa k předchozímu příspěvku, zde link.
    Případně poprosím administrátora o vložení do příspěvku výše a následného smazání tohoto doplnění.
    Díky

    Mapka zde
    https://ibb.co/JcxkkCY

    Thumb up 5 Thumb down 1
  44. Ivan :

    Řekl bych, že zrovna tyto trasy jsou, mimo sezónu více-denních akcí v DOV, prakticky nevyužívané, ale v sezóně tam tudy projdou i tisíce lidí za den. Zvláště ta první trasa by si zasloužila úpravu, aby to odvedlo lidi od trasy podél Místecké.
    Na druhou stranu právě proto, že ty trasy jsou relativně nevyužívané by bylo možná kapku nehospodárné do nich investovat, když je spousta jiných, více frekventovaných, míst, kde by to také bylo potřeba a v DOV zatím není tolik podniků, aby to za to stálo. Kdyby Corona nepřerušila plány Kofoly, tak už by to ale mělo větší smysl.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  45. Pet Sam :

    Tady na jihu máme http://cistota.ovajih.cz/ a zatím efektivně a rychle dělají vše co jim nahlásím. Kdo tam vede tu radnici v centru, že něco podobného nefunguje i tam?

    Thumb up 3 Thumb down 8
  46. marie :

    Pet Sam:
    Efektivně??? Rychle??? Asi bydlíte v jiném Jihu, než já. Anebo bydlíte tam, kam je vidět z jedoucího auta, nebo tam bydlí někdo ze zastupitelstva či nějaký jiný potentát. To není jen můj dojem, to je neoficiálně potvrzená informace od pracovníka úřadu.
    Pokud bydlíte dál od hlavních komunikací, tak máte smůlu. To si klidně lámejte nohy na neosvětlených a rozbitých chodnících. Takže s tím nadšením bych byla hooooodně opatrná.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  47. Mark :

    David.Witosz: Také zdravím. Váš příspěvek, kde popisujete jednotlivé varianty přístupu z centra do DOV je velice podrobný a naprosto vyčerpávající. To je dobře, nemůže tak vzniknout obava z nějaké dezinterpretace nebo nepochopení, ač jsem Vaše dřívější vyjádření ve svém komentáři výše citoval doslovně.
    Všechno by to podle Vašeho popisu sedělo, až na jednu maličkost: Není pravda, že varianta Vámi označené oficiální trasy B1 (podél ulice Vítkovická, po straně Don Bosco) vede po celé své délce po pozemcích města (jak ve svém příspěvku uvádíte). Při pohledu na Vámi nahranou mapku majetkových vztahů, v korelaci s údaji v katastru nemovitostí, a v porovnání se skutečným vedením chodníků na ulici Vítkovické na straně Don Bosco (možno vidět i na veřejně přístupných leteckých mapách dostupných na internetu) je vidět, že v úseku trasy B1 mezi body 0 a 5 (tedy v prostoru okolo autosalonu Unicar a čerpací stanice EuroOil) NEVEDE chodník po pozemcích města, ale po pozemcích soukromých vlastníků. Město v tomto úseku vlastní pouze úzký proužek trávníku bezprostředně přiléhající ke komunikaci, nikoliv trasu pro pěší, čili chodník, který je odkloněn od komunikace na soukromé pozemky. Tím se Váš hlavní argument obhajoby této „oficiální“ trasy rozpadá a posouvá ho na úroveň výmluvy. Protože pokud opravdu probíhá údržba celých vámi označených oficiálních tras A1 a B1, pak právě na trase B1 ve výše uvedeném úseku provádíte údržbu na soukromých pozemcích, které nepatří městu. V tom případě je otázkou, proč neprobíhá stejná údržba i u dalších variant tras, kde se (musím to slovo použít) vymlouváte, že vedou po pozemcích soukromých vlastníků. Očividně, na jedné trase to jde, a na jiné, z nějakého důvodu ne.
    A s čísly na závěr jste mě tentokrát opravdu pobavil. Článek pojednává o stavu přístupových tras do DOV, resp. o jejich údržbě – nikoliv o ceně materiálu nebo výstavby – Váš argument s cenou žulové kostky je tedy mírně řečeno trochu mimo.
    Závěrem, a tím bych tuto diskuzi uzavřel: V článku nafocený stav chodníku na ulici Vítkovické, kdy dlažbou prorůstají náletové dřeviny, je jasným důkazem, že zde údržba neprobíhá už několik let (neznámo z jakého důvodu – resp. z důvodu nějaké budoucí celkové rekonstrukce ulice – což je neobhajitelné), a že stav tohoto chodníku je katastrofální a je to ostuda města – to je prostě fakt. Bohužel, sebevíc a sebedelší Vaše příspěvky zde tento fakt nezmění. Změnit to může pouze přístup města ke svému majetku – město není jenom prostor okolo radnic, Masarykovo náměstí a pár dalších vybraných lokalit.

    Thumb up 6 Thumb down 5
  48. Petr :

    Mark: Já bych řekl, že to David Witosz vysvětlil poměrně dobře. Hlavní problém je, že na trase B2 není přechod pro chodce v místě křížení se sjezdem z Místecké. Předpokládám že v tomhle místě to není jen o tom namalovat zebru, ale že přechod v daném místě není možný z důvodů norem (špatné rozhledové poměry).
    Co se soukromých vlastníků chodníků týče, tak přece taky záleží na tom o jakého vlastníka se jedná. Je rozdíl jestli je to ČSAD garáž, kde je majitelům stav chodníku před bránou u p*dele anebo autosalón Škodovky, který musí splňovat určité etické standardy. Pokud si tedy dobře pamatuju, tak v daném místě u autosalónu nikdy s nepořádkem problem nebyl.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  49. Crazym :

    Jste slavní :D https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/422231100030331/

    Thumb up 4 Thumb down 0
  50. Martin [msstavby.cz] :

    Crazym: To bylo už dneska? Já nikdy nevím, jak se na ty rozhovory připravit a co z toho vystříhají :)

    Thumb up 4 Thumb down 0
  51. Crazym :

    Martin [msstavby.cz]: Jj, dneska, za chvíli začnou fanynky chodit pro autogramy :D

    Thumb up 8 Thumb down 0
  52. Martin :

    Martin [msstavby.cz]:
    Díky, že se snažíte něco dělat proti neduhům našeho krásného města. Jak říkal Kryl: nejstrašnější věc na světe je lhostejnost a vymýšlení důvodů, proč něco nejde.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  53. Martin [msstavby.cz] :

    Crazym: Jojo, celé zástupy :D

    Martin: Děkujeme!

    Thumb up 7 Thumb down 0
  54. Martin [msstavby.cz] :

    Hele, stezka od nádraží střed do DOV se bude čistit.

    Thumb up 6 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.