OVASTORY #77

Dolní oblast Vítkovice je v rámci Česka unikátní industriální oblast, které však začíná připomínat jeden velký nosič reklamy a je současnou připomínkou nefungujícího městského plánování.

Reklamní smog

Celý areál dolu Hlubina a Dolní Vítkovic leží v oblasti, kde dle nové vyhlášky města Ostravy bude regulována reklama. Vyhláška platí od 1.1. 2020. I přes tuto vyhlášku se v poslední době plní unikátní veřejný prostor reklamními lavičkami, plakáty na oploceních. Má Ostrava větší problémy? Ano, má. Nicméně tento článek je také příkladem toho, jak doslova nevkusné malichernosti dokáží zabít původně příjemný prostor.

Asi nejtrapnějším a ohavným zásahem poslední doby je umístění reklamních laviček a panelů podél ulice Ruské.

Že jsou zde lavičky umístěny jen proto, aby se měla kde umístit reklama a z ní tekly peníze (a odtékaly od inzerenta) musí být všem jasné. Inzerenty jsou převážně instituce sídlící v Dolní oblasti, městské firmy, či komerční subjekty.

Výhled z laviček umístěných podél ulice Ruská:

Reklamní bannery jsou však časté.

Tohle snad opravdu nemuselo být nutné…. Hotel VP1 je vzdálen jen pár desítek metrů.

Radegast je sponzorem Dolní oblasti. Dává to patřičně znát…

I když město Ostrava vydalo vyhlášku regulující reklamu. Stéle samo nejde příkladem.

Tramvajové propojení

Postupná přeměna Dolní oblasti Vítkovice začala před více jak 10 lety, kdy se začaly plánovat budovy Světa techniky, haly Gong apod.. Autorem přeměny oblasti je Ing. arch. Josef Pleskot. Avizované změny již v té době provázely situační výkresy a vizualizace možného budoucího rozvoje oblasti a propojení s centrem Ostravy. Oblastí měla být vedena tramvaj, která by v jedné z možností propojila Dolní oblast s centrem Ostravy místě Výstaviště.

Prodloužení mělo být vedeno z Ruské ulice, současným podjezdem ulice Místecké ulice. I proto byl v prodloužené ulici Ruské zbudován středový pás, kudy by tramvaj jezdila.

Bohužel za celou dobu, kdy se Dolní oblast Vítkovice postupně mění nebylo město Ostrava schopné vypracovat jediný návrh, který by propojil oblast s centrem městskou veřejnou dopravou. Jak mnoho čtenářů ví, tramvaj je ekologický, ale hlavně kapacitní a ekonomický prostředek MHD. Také by vznikla alternativa trati vedoucí přes hrdlo na Frýdlantských mostech. Vedení tramvajové trati je také impulzem ke komerční a bytové výstavbě.

Tohle však město nevidí. Současné plány rozvoje Karoliny s žádným vedením MHD mezi centrem a Dolní oblasti nepočítá. Jak je patrné z dokumentace k veřejné zakázce „Propojení Nová Pivovarská – Karolina – 1. etapa Nová Pivovarská“.

Další postřehy

Přístup do Dolní oblasti z Ruské ulice je také poměrně nepříjemný. Příjezd lemují prázdné betonové truhlíky, kde byl kdysi pokus o růst stromů. Dnes tam roste jen plevel. S plevelem je to u podchodů Místecké ulice celkově prohraný boj.

Zde se chvílí nacházelo odstavné parkoviště, kde jste za zaparkování auta měli dostat párek v rohlíku. Bizarní.

Malé pozitivum na závěr. U východu z oblasti, v místě Jantarové stezky, vznikl velmi příjemný mural od @marcelvilkus.

Magistrát Ostravy, v čele s Investičním odborem, chrlí pohádkové vizualizace staveb, které Ostravu mají zviditelnit. Ostrava již, ale takové stavby má. Ale neumíme s k ním chovat a neumíme prostor kolem nich rozvíjet.

Související články


Komentáře

  1. Ohyzdné :

    Divím se, že se dovolí takhle ohyzdit místo, které je v Ostravě nejvíc navštěvované. Vyhláška je asi k ničemu, reklamy je všude čím dál víc. Stačí přijíždět z F-M do centra a na každém sloupu a lavičce je reklama. Ukázka toho jak si zasrat město reklamou a zohyzdit ho :( To opravdu nemůže někdo veřejný prostor kultivovat? Předpokládal jsem, že Mappa bude tohle mít na starost, ale spíš to vypadá, že někdo z radnice potřeboval vytvořit místo pro své známé. Výsledky Mappy po půl roce jsou nulové :( ale platy asi už nulové nebudou.

    Thumb up 47 Thumb down 10
  2. Crazym :

    Jj, přesně podle hesla „slibem neurazíš“ a „sliby se slibují, blázni se radují“ a skutek utek :-) Naštěstí se vždy najdou „objektivní příčiny“ proč nešly uskutečnit a „my jsme v tom nevinně“ ale když nás ještě zvolíte, tak my se budeme snažit, slibujeme :DD

    Thumb up 19 Thumb down 6
  3. Johnny :

    Ohyzdné: Právě proto, že MAPPA funguje teprve půl roku, není takovýto soud na místě. MAPPA, coby nová instituce, teprve mapuje město a vytváří obecnou koncepci své práce na jeho rozvoji. Podle všeho by tuto koncepci měli představit letos v září, čili výsledky jejich půlroční práce bych zhodnotil až ve chvíli, kdy k tomuto představení dojde. Dále, co se konkrétnějších proměn týče, si MAPPA vytyčila jako první objekt zájmu „městskou třídu 28. října – Opavská“, což každý, kdo po této ulici někdy jel (zejména přes Mariánky a Hulváky), musí pochopit. Někde se začít musí a vinit je ze zbytečnosti kvůli místům, která na řadu teprve přijdou, myslím není fér. Je pošetilé domnívat se, že se do dvou měsíců od vzniku MAPPA z Ostravy stane Kodaň. Zahálení a nečinnost je jedna věc a čas objektivně potřebný ke konstruktivní práci věc druhá.

    Thumb up 27 Thumb down 5
  4. JSjr. :

    Ohyzdné:
    Rukama mi prošly „Principy tvorby veřejných prostranství – Brno“ https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2019/10/PTVP-full.pdf

    Přesně takový dokument očekávám od MAPPA. Bohužel půl roku je zatím krátká doba na něco tak komplexního.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  5. thvari :

    Ne že bych se úplně vyznal ve fungování města, ale pochybuju, že pokud město vydá nějakou závaznou vyhlášku, že organizace jako MAPPA bude vynucovat její dodržování, případně že budou jezdit po městě s technikou a reklamu likvidovat. Otázka taky je, jak přísné bude v tomto město, protože pokud se nemýlím, mohou mnozí vyvěšovatelé reklam dostat počínaje 1.1.2021 pokutu.

    Co moc nechápu je dělení města do nějakých zón, které se už z logiky české věci budou využívat k tomu, aby se vyhláška formálně obcházela a hledat v tom nejrůznější kličky.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  6. Adam K. :

    Zaslete to nekdo panu Svetlikovi na twitter

    Thumb up 10 Thumb down 0
  7. Petr :

    klasika… měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždycky :-D když už má ostrava ty partnerské města, proč se neinspirují u nich, jak se starat o veřejný prostor?

    Thumb up 5 Thumb down 4
  8. Slosor :

    Patroit Magazín se na tom podílí taky? To jsou mi patrioti.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  9. Fanda :

    Tramvajové propojení: Prodloužení mělo být vedeno Ruské ulice, současným podjezdem ulice Místecká ulice.I proto byl v prodloužené ulici Ruské zbudován středový pás,kudy by tramvaj jezdila.Dale se v tomto článku píše.Bohuzel za celou dobu,kdy se Dolní oblast Vítkovice postupně mění nebylo město Ostrava schopné vypracovat jediný návrh, který by propojil oblast s centrem městskou veřejnou dopravou.To jsem opsal z dnešního článku.Tak jak to tedy je?Je to nějaký měsíc kdy jsme se bavily o prodeji pozemků směrem na Karolinu.Ty pozemky už nejsou v nabídce realitní kanceláře.Tak je určitě lepší počkat co na těch pozemcích vznikne (byty a kanceláře),a posléze to propojit (DOV s centrem města),aby se to spojení vyřešilo koncepčně.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  10. dispe :

    Reklamu do kazde rodiny! Reklama v tramvaji, reklama na zabradli, reklama na sloupu, reklama na lavicce, reklama v mobilu, reklama na koupalisti, protoze lidi maji bluetooth bedynky a streamuji hudbu, ktera je prolozena reklamami (prece to neztlumi na tu chvili), reklama nad pisoarem, reklama v televizi, v radiu… Lidi, nebyl by ten svet bez reklamy smutny? Pojdme se jimi uplne obklopit a nakonec s nimi splynout. Dokonce se diky influencerum uz reklamy stavaji i lidmi, takze jsme na dobre ceste.) Hlavne to nijak neomezujme bo #svoboda!

    Thumb up 13 Thumb down 2
  11. Fanda :

    Johnny : Líbí se mi váš komentář.Mappa vznikla někdy v červenci loňského roku.Kdyz odečteme že se zastavila ekonomika státu, kvůli koronovirove a ekonomické krizy,tak to tak nějak vychází, že pracuje zhruba půl roku.Spravne jste poznamenal že zatím mapuje situaci,jako nová instituce nemá zatím dostatek zkušeností.Takze ta doba je dost krátká,aby fungovala a řešila veřejný prostor okamžitě.Dolni Vítkovice jsou soukromým projektem, tak Mappa do toho nemůže zasahovat, má na starosti veřejný prostor.Jiste v DOV jsou zanedbané plochy,ale tenhle ještě není dokončen.Az bude celý tento projekt dokončen,tak potom lze i s kulturnit celé okolí.Zatim je to jen stavba, která se staví postupně, a bude celá hotová možná za deset let.Tak je zatím zbytečné bavit se o takových věcech, že tam roste plevel a že tam jsou nějaké reklamy.Az se to kompletně dostaví,tak to bude určitě vypadat jinak.

    Thumb up 10 Thumb down 14
  12. Fanda :

    Omlouvám se,slovo krize jsem napsal špatně, překliknul jsem se.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  13. JiM :

    Ano, Mappa ať pracuje… Reklamní lavičky ale ve městě nemají co dělat. Už se to tady před časem řešilo – městské části z nich mají jen mizerný peníz a hlavně MOaP a Poruba slibovali jejich brzký konec. Sliby chyby. A mimochodem, nechápu ani přístup inzerentů…

    Thumb up 10 Thumb down 2
  14. rom :

    MAPPA pracuje? Kolik stály ty brožury o reklamním smogu, kolik stojí ta managerka proti smogu a aparát? Výsledky? Jen že se k vůli Coroně počká. Proč? Je tady plno míst ve vlastnictví města, kdy by měli tito lidé ty reklamy osobně strhnout. Pokud by se někdo ozval – tím líp, vyúčtuje se neoprávněné využívání plochy atd. Ale z ho jsou všichni posraní. Přibývají nové plachty, řada je přímo z městských organizací.

    Thumb up 7 Thumb down 6
  15. JKR :

    Adam K.:
    Zkusil jsem položit dotaz na Twitteru, viz. https://twitter.com/jennydrumz/status/1298943632939069441?s=20

    Thumb up 6 Thumb down 0
  16. adamous :

    Na tohle jsem zvedav: Stát chce, aby celé Česko stavělo stejně. Praha a další velká města se bouří
    Zdroj: https://www.lidovky.cz/domov/jeden-predpis-vladne-vsem-stat-chce-aby-cele-cesko-stavelo-stejne.A200827_162322_ln_domov_eno?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  17. Martin [msstavby.cz] :

    JKR: Světlík byl osloven již dříve a odpověděl takto:

    Thumb up 5 Thumb down 3
  18. JiM :

    V posledních dnech jsem si všiml, že mizí betonové reklamní lavičky – určitě byly nějaké odstraněny v Porubě a třeba na tram zastávce Karolina. Jak to vypadá v DOV? Konečně nějaký posun v celém městě?

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.