Web zdopravy.cz publikoval aktuální informace k rozšíření tramvajové trati v Ostravě-Porubě.
Celý článek si můžete přečíst ZDE
Dostavbu tramvajové trati v Ostravě-Porubě bude řešit Olomoucký kraj
Důvodem převodu agendy z Moravskoslezského kraje jsou námitky systémové podjatosti. Zjišťovací řízení v záměru plánované dostavby tramvajové trati v Ostravě-Porubě převezme od Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Krajský úřad Olomouckého kraje. Na základě námitek systémové podjatosti o tom rozhodlo ministerstvo životního prostředí. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Tereza Šnoblová.
„Rozhodnutí vnímáme jako příležitost k procesnímu zrychlení celého řízení a odstranění překážek, které doposud bránily přípravě klíčové dopravní infrastruktury,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys s tím, že cílem dopravce je pokračovat v přípravách a realizaci projektu.
Potřebné podklady pro oznámení záměru o posuzování vlivu dostavby trati podal DPO počátkem února letošního roku. Úkolem Krajského úřadu Olomouckého kraje nyní bude rozhodnout, zda záměr podléhá posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Projekt se musel aktualizovat
O přípravě projektu nebylo delší dobu slyšet. Šnoblová deníku Zdopravy.cz v únoru řekla, že původní údaje nezbytné pro posouzení bylo nutné aktualizovat, neboť byly zastaralé.
„Byl proveden nový biologický průzkum, aktualizovaly se dopravní modely a v neposlední řadě byly aktualizovány vstupní údaje, jako je například kvalita ovzduší v Ostravě,“ vysvětlila tehdy Šnoblová.
Nový parkovací dům
Podle aktualizovaného záměru by například na plánované konečné u Opavské mohlo vzniknout vícepodlažní parkoviště. Další podněty pro úpravy projektové dokumentace ve prospěch obyvatel Poruby i životního prostředí vzejdou z EIA.




pramen+celý text: zdopravy.cz
pramen vizualizace: novatramvajporuba.cz







O. :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
02.12.2024 11:29Martin [msstavby.cz] :
O.: Územní rezerva je v tom širokém chodníků a širokém zeleném pásu mezi vozovkou.
Cyril :
Chápu, že chtějí další důvod pro posílení důležitosti tramvaje, ale parkovací domy a obecně “terminály” dopravy bychom měli mít na místech přirozeného křížení dopravních cest s luxusní dostupností: ze západu Svinov (pod mosty a v jejich okolí), z jihu nádraží Vítkovice (nevyužitá prostranství okolo, existující tramvajová a potažmo autobusová smyčka), ze severu Hlučínská, z východu rozšířená oblast nám. Republiky a Výstaviště (na obou místech už fungujíci přestupní uzel i s ÚANem byl nebo je).
Ve všech těchto místech hustota dopravy, hluk a provozní vazby neumožňují bytovou výstavbu (administrativně-obchodní však ano), zároveň jsou v rozumné dojezdové vzdálenosti MHD od průtahů městem k jakémukoli cíli ve městě.
Pavel :
Koleje vedoucí po tř. 17. listopadu v přímém směru budou jen pro manipulační jízdy nebo se protáhne třeba linka 5?
02.12.2024 13:10Marek :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
02.12.2024 13:45Dr. Kohn :
A my ji naopak chceme, nechceme jezdit do konce života na Duhu autobusem.
O. :
Martin [msstavby.cz]: Kdyz si zhruba zmerim ty moznosti, tak je tam nejakych 17 metru, viz https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9phQOxWd97O-L8&x=18.1568674&y=49.8473529&z=20 … Kdyz si zmerim nejake podobne misto, tzn. 2x tramvaj, 2x auto, chodniky, cyklopruh, trosku travy, tak to vypada na minimalne 24 metru, viz https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9pyvfxWZ-aL.Qw&x=18.2697771&y=49.8298765&z=20 – Jako jo, da se tam vysekat sedmimetrovy pruh stromu a posunout tu komunikaci blize k obytnym domum, ale nevim, jestli to je nejlepsi reseni.
02.12.2024 14:21Rdm :
O.: 18m a vleze se tam všechno https://mapy.cz/s/nutofamado
02.12.2024 14:50Martin [msstavby.cz] :
O.: Nějaké stromy se kácet budou, ale o sedm metrů rozhodně nepůjde.
Původní projekt je pořád na EIA. https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2105?lang=cs
aldik :
Tramvaji do Poruby fandím, i když zrovna tam jezdím jen do Globusu a nakupovat bez auta teda ne-e, toho už jsem si užil dost :-D Kdo ví zda někdy bude třeba vlakotramvaj do Orlové, Karviné nebo kde všude se o tom uvažovalo, těm městům by to mohlo pomoct v boji proti vylidňování a zároven jsou tam o dost levnější nájmy (i u Heimu).
02.12.2024 15:03davidb :
O.:
Tam v těch místech problém nevidím.
Na l. Podéště vidím problém při míjení paneláků tady https://mapy.cz/s/hucabovegu a tady https://mapy.cz/s/mupamomofe.
Ale to si vyřeší projektant.
Osobně bych rád viděl ten cyklopruh až za zeleným pásem vedle chodníku.
PS: Už aby to bylo. V Praze se staví tramvajové tratě každý rok.
Klidně bych tramvaj ze smyčky Opavská vedl zpátky po Opavské, přes kampus k rektorátu.
Máňa :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
02.12.2024 15:44Bohuš :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
02.12.2024 15:46davidb :
Bohuš:
Proto je Praha staví jak šílené!
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/nove-tramvajove-linky-centrum-strahov-vaclavske-namesti.A210603_121635_praha-zpravy_kzem
O. :
Rdm: Nejak na te Nadrazni v tech 18 metrech nevidim ty cyklopruhy a tu travu, jako na te vizualizaci z Ludvika Podeste (predposledni obrazek).
02.12.2024 16:16O. :
davidb: Kdyby se projektant podival aspon do mapy, kdyz uz ne osobne na miste, tak by tam ty cyklopruhy asi nenakreslil, a navazal by na to, jak uz to je udelano kousek nize: https://mapy.cz/zakladni?pid=103085794&newest=1&yaw=1.874&fov=1.257&pitch=0.211&x=18.1593298&y=49.8490023&z=16&ovl=8
02.12.2024 16:23O. :
davidb: Taky bych tu tramvaj videl radeji od Slovanu kolem koleji VSB ke Globusu podel Opavske. A dalsi napojenou „vetev“ od Martinovske k Opavske podel B. Nikodema, tam je na to uz od vystavby sidliste pripravena rezerva a taky by do toho nemohl kecat Pustkovec.
02.12.2024 16:28Pepsi :
Ja byvam na Duhe, Podrouzkova, a na tramvaj sa tesim. Chapem, ze zmena ludi desi ale trebalo by mysliet aj na to, ze ostatni s inymi nazormi, ktorych je vacsina, proste tu tramvaj chcu (alebo uz dosiahla petice proti tramvaji aspon 10 000 podpisov? coz je stale 1/6 celeho obvodu).
Hlavne uz to majte bez chyb, a dokoncite to. Pretoze rad by som videl renovovanu Duhu, ktora si to jednoducho zasluzi.
Jarek :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
02.12.2024 19:41VU :
Upřímně by mě zajímalo, jak byste chtěli vést tramvaj po Opavské ke Globusu, když v reálu je tam místa naprosté minimum a alternativni trasa tam není. Ve „volném“ pruhu za Lvem pak vede páteřní plynovod do Opavy a vodovod z Kružberka. Zbourat veškeré domy v Pustkovci kolem Opavské, které zbyly? Nemyslím si.
Venca :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
03.12.2024 08:53VU :
Venca: Ano, jde videt, kde kdo zije, ale taky jde videt, kde kdo ma oblast zajmu a kde ho to uz nezajima. Jak rikam, lidi broji proti trase po Prubezne a argumentuji Opavskou, ale ocividine nikdo z dotcenych se nepohybuje v oblasti kolem zastavky Pustkovecka, kde ten prostor proste neni vubec a kdyby se mel udelat, znamena to vybourat cele misto…
03.12.2024 09:09VU :
Venca: Ano, jde videt, kde kdo zije, ale taky jde videt, kde kdo ma oblast zajmu a kde ho to uz nezajima. Jak rikam, lidi broji proti trase po Prubezne a argumentuji Opavskou, ale ocividine nikdo z dotcenych se nepohybuje v oblasti kolem zastavky Pustkovecka, kde ten prostor proste neni vubec a kdyby se mel udelat, znamena to vybourat cele misto…
03.12.2024 09:09VU :
Tim jsem chtel rict, ze presunutim problemu mimo nasi zonu zajmu ho hodime jenom na nekoho jineho a v realu nic nevyresime…
03.12.2024 09:14Petr Halfar :
Co se týká jakékoliv výstavby (zmiňovaná tramvaj, resp. i jakékoliv budovy v centru města, chodníky, natožpak nějaký obchvat nebo nová cesta) je Ostrava opravdu na konci všech v širším okolí srovnatelných měst. Děs tady.
donc :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
03.12.2024 14:14O. :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
03.12.2024 14:29Rdm :
O.: cyklopruhy jsou jen „malůvka“, 28. října se kvůli nim taky nepřestavovala, jen se domalovaly https://mapy.cz/s/gopebufose Ta tráva je na obrázku, je otázka jestli bude taky v reálu, faktem je, že na té ulici nejsou domy přímo chodníku/cesty, takže je prostor, kde případě něco „vzít“
03.12.2024 14:43Dr. Kohn :
Co je s Ostravicí? Nějaký problém? Byl dam teď design market…. moc vydařená akce.
O. :
Rdm: Tak vejít se to tam nějak vejde, to je jasné. Já si jen myslím, že jsou vhodnější místa, kudy přivést tramvaj k Duze a ke Globusu, to je vše. Tak uvidíme, jak to nakonec dopadne. A jestli to úplně nevyhnije, jak je v Ostravě zvykem.
04.12.2024 08:44O. :
Rdm: Tak vejít se to tam nějak vejde, to je jasné. Já si jen myslím, že jsou vhodnější místa, kudy přivést tramvaj k Duze a ke Globusu, to je vše. Tak uvidíme, jak to nakonec dopadne. A jestli to úplně nevyhnije, jak je v Ostravě zvykem.
04.12.2024 08:45Karlos :
O.: Tak cílem ale není přivést tram. ke Globusu, ale kapacitně obsloužit sídliště.
Meechee :
Všude ve větších městech se staví tramvaje – v Praze třeba i přímo na Václaváku – jen v Ostravě se píšou petice a hulákají NIMBYsti … Ta tramvaj v Porubě NENÍ zamýšlená jako doprava ke Globusu, ale jako velkokapacitní a ekologická dopravní obslužnost sedmého a osmého porubského obvodu, tzn. cca 20.000 lidí. Bohužel – jak je v této zemi časté – je té hrstce uřvaných „odpůrců“, kteří ale stejně nakonec tou tramvají budou sami jezdit, popřáváno sluchu a dokonce je rozhodování o výstavbě nyní kvůli nim přesunuto do jiného kraje. Většina – bohužel mlčící – která si tu tramvaj přeje a bude ji aktivně využívat tak musí čekat, až se těm uřvaným NIMBYstům zavře hu .. ústa. Ta tramvaj měla dávno stát, stejně jako měla a mohla (či by měla a by mohla) stát i na jiných místech nejen v Porubě …
O. :
Karlos: kdyby bylo cílem obsloužit sídliště, tak povede po B. Nikodéma, kde je sídliště po obou stranách ulice, a ne po L. Podéště, kde je z jedné strany pouze les. Takto mi to přijde jako projekt pro Globus, sorry jako…
04.12.2024 13:20VU :
O.: Podle tohoto argumentu by pak ale vetsina autobusovych linek v 7. a 8. obvodu byla pro Globus… Vetsina autobusu jede na konecnou Opavska a ne na Otakara. Par panelaku je na Nikodema u Duhy, ty u koleji budou at tak nebo tak a pak par u konecne na Jeremiase. Prubezna pak narozdil od Nikodema neni rovna, ale vyrazne se vlni, predevsim v oblasti zastavek Karola Smidkeho a Oty Synka, a prave lide z teto oblasti by to meli na tramvaj podstatne dal, kdyby vedla po Nikodema, nez lide od zastavky Otakara Jeremiase na tramvaj, kdyz je na Prubezne. Holt 8. obvod neni obdelnik.
04.12.2024 14:21VU :
O.: Podle tohoto argumentu by pak ale vetsina autobusovych linek v 7. a 8. obvodu byla pro Globus… Vetsina autobusu jede na konecnou Opavska a ne na Otakara. Par panelaku je na Nikodema u Duhy, ty u koleji budou at tak nebo tak a pak par u konecne na Jeremiase. Prubezna pak narozdil od Nikodema neni rovna, ale vyrazne se vlni, predevsim v oblasti zastavek Karola Smidkeho a Oty Synka, a prave lide z teto oblasti by to meli na tramvaj podstatne dal, kdyby vedla po Nikodema, nez lide od zastavky Otakara Jeremiase na tramvaj, kdyz je na Prubezne. Holt 8. obvod neni obdelnik.
04.12.2024 14:22VU :
Martin [msstavby.cz]: Nejde, prosim, neco udelat s tim, ze se mi pri slabsim internetu duplicitne vlozi komentar? Dekuji.
04.12.2024 14:25Szczur :
Šestý, sedmý a osmý obvod měly nedořešenou MHD i bez všeho, co se tam postavilo a změnilo za posledních 30 let. Návrh obvodů je takový, že obytná území jsou velká a pro MHD neprostupná, a proto musí MHD vést po jejich obvodu a být velmi kapacitní, protože každá zastávka sbírá z velké plochy a ve špičkách jsou návaly. Bez Globusu a všeho okolo VŠB by bylo třeba tramvaj na konečnou Opavská dostat jednou, jakoukoliv trasou. S nimi je třeba kapacitně obsloužit několika trasami. Po Průběžné, po Opavské, a možná i kolem sedmého obvodu.
04.12.2024 15:30Že by pak tramvaj jela místy jednou za hodinu? Ano, a vzhledem k místnímu urbanismu to tak prostě musí být. Není možné pokračovat v současném „autobusovém městě“, je to neskutečně pomalé, drahé, a komické.
davidb :
Szczur:
04.12.2024 16:25Proto by bylo ideální mít tramvaj na všech hlavních silnicích v této části Ostravy.
Celé Průběžné, 17. listopadu, B. Nikodéma a Opavské.
Linky by mohly jezdit různě a hlavně by to řešilo problémy při nehodách a výlukách.
O. :
davidb: To by bylo pekne, ale asi se to nezaplati. A dalsi problem je, ze Poruba je ke zbytku Ostravy pripojena jen pres uzke hrdlo na Vodarne, narozdil od Jihu, ktery ma moznosti vice. Tzn. problem na Vodarne (nebo kdekoliv od krizovatky s Martinovskou, pres Svinovske mosty az po Vodarnu) = odriznuta Poruba.
04.12.2024 17:18Szczur :
O.:
04.12.2024 18:221. Infrastruktura není od toho, aby „se zaplatila“. Infrastruktura stojí peníze, a poskytuje službu nevyčíslitelnou penězi.
2. V současnosti má tramvaj jenom minimální roli v přepravě uvnitř Poruby, její rolí je primárně spojovat Porubu se zbytkem města. Ale pokud by se síť dostavěla, tramvaje by vnitřní roli hrály zásadně, nezávisle na tom, jestli by zrovna fungovala trať přes svinovské mosty, nebo jestli by se toto úzké hrdlo povedlo vyřešit.
davidb :
Szczur: O.:
04.12.2024 18:52S úzkým hrdlem souhlasím.
Ale nehodila by se Porubě i nějakou okružní linka?
O. :
Szczur:
05.12.2024 10:191. Na vybudovani a poskytovani te sluzby musite mit penize, rozpocet neni nekonecny a „zdroje jsou“ nefunguje vecne.
2. Poruba je sidliste, a kdyz bude na Vodarne odriznute, tak sice muzou ty hypoteticke tramvaje krouzit po Porube, ale vetsine lidi to bude k nicemu, kdyz se nedostanou do prace. Pripadne zbytek mesta se nedostane treba do fakultni nemocnice, apod. Je treba, aby mesto fungovalo jako celek.
O. :
davidb: V Porube je okruzni linka c. 40. Predelat ji na tramvaj by asi taky technicky slo, ale taky by to asi nebylo nejlepsi reseni.
05.12.2024 10:22Nejlepsi by mozna bylo, kdyby 40, 44, 58 byly trolejbusy, a porubska trolejbusova sit se napojila na centrum pres dokonceny severni spoj a na Hulvaky i pres Vodarnu.
skelet :
Linky 40 a 58 měly obsluhovat dle plánů elektrobusy, ale jejich výkony a spolehlivost nabíječek jsou poměrně rozpačité.
05.12.2024 19:19emil :
jak se jiz pise v komentarich…MHD je tady vyuzite ve spicku…a s tramvajemi to bude stejne…jinakj to bude jezdit prazdne ci poloprazdne…tak jako doposud….nevyresi to stejne to sidliste co vede od Martinovske v ramci obsluznosti tam tramvaj nezajede….a tim padem ze DPO ma plynobusy a elektrobusy tak investice k nicemu….zpet lidi do MHD opravdu s tim, že veskerou MHD rozsekaji na x prestupu nedostanou…peace
09.12.2024 19:53Venca :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
03.05.2025 10:32Tomáš Beseda :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
03.05.2025 22:02davidb :
Na novou trať v Ostravě-Porubě by mohly tramvaje vyjet do tří let.
07.05.2025 11:22https://zdopravy.cz/na-novou-trat-v-ostrave-porube-by-mohly-tramvaje-vyjet-do-tri-let-zname-podrobnosti-244344/
Vendelín :
Kdysi taky jezdila 54 a 56 do Hlučína pak zrušili,61 taky zrušili tak budou tramvaje a zruší busy.Známe DPO
05.07.2025 10:40Vendelín :
A už dnes je to dobře dostupné 48,49 a nebo 40 ke Globusu přímo.Tak na co tramvaj,která než vše objede,tak budeme jste tam 2x
05.07.2025 10:43Marthin :
Vendelín: ..třeba na to,aby se obyvatelé 8. obvodu a řidiči z opavska parkujici u Globusu dostali přímou linkou do centra? Busy už do centra nikdy jezdit nebudou.
FM :
Mezitím v Brně:
30.09.2025 08:09https://zdopravy.cz/povoleno-brno-muze-zacit-stavet-dalsich-14-kilometru-nove-tramvajove-trati-261200/
O. :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
01.10.2025 12:57Marthin :
O.:
Nejezdíte do práce trolejbusem, že ne? Pokud pominu, že trolejbus nikdy nebude tak kapacitní a rychlý jako tramvaj, je tu stále problém, že zůstane ve stejných kolonach jako IAD.. pak se cesta protáhne klidně na dvojnásobek..
O. :
Hidden due to low comment rating. Click here to see.
01.10.2025 23:30Marthin :
O.: Díky za další hezký příklad, proč není Ostrava úspěšná, ale stále se propada. To fakt máte sebevědomí tak slabé, že nejste schopen připustit, že nemáte pravdu? Chcete-li, pošlu Vám fotku kolony, která mnohdy sahá od Ceskobratrske až po ulici Gen. Píky. To jen jako jeden z příkladů. Ze tramvaj kolony u Vodárny díky oddělené trati objíždí asi taky nepriznate, co? Je už dopředu jasné, že chybu nepriznate ani tak..
05.10.2025 10:25O. :
Marthin: Nemam problem priznat chybu, ale zda se, ze Vam dochazi argumenty, kdyz prechazite do osobni roviny. Vim, ze na Ceskobratrske v centru byvaji kolony. Podobne i tramvaje na Nadrazni nejsou zadna rychlodraha. Ale tady nejde o ty kratke useky v centru, bavime se prece o spojeni od Globusu do centra jako celku. A to by bylo vzdycky rychlejsi pres dostaveny Severni spoj. Muzete mne urazet, muzete posilat fotky z centra, ale tim to spojeni pres Vodarnu fakt nezrychlite. A podivejte se nekdy na Vodarnu v ranni spicce, tam uz neni moc prostoru pro dalsi zahustovani tramvajove dopravy. Stejne tak pres MarHory ty tramvaje nefici 80, ani 60, nejspis ani 50. Severni spoj je reseni pro vecne ucpanou Vodarnu, odlehci i Rudne a nabizi rychlejsi spojeni do centra pro pulku Poruby, vcetne MHD. Ale jestli si myslite, ze Ostrava neni uspesna kvuli chybejici tramvaji ke Globusu… Tak hlavne, ze mate silne sebevedomi :)
07.10.2025 17:01tjov :
mgr et mgr už zase „bojuje“
https://porubskavyzva.cz/aktuality-2025/
08.10.2025 10:50