Do Londýna? Stačí Kotva!

Špetka stylovosti britské
metropole i na zastávce Kotva Ostravě-Zábřehu. To se píše v Jižních listech obvodu Ostrava-Jih. Bizár začíná.

V šestém číslo roku 2020 Jižních listů byl publikován text, že tramvajová zastávka Kotva v Ostravě-Zábřehu bude rekonstruována do nové podoby se špetkou britské elegance. Tato „elegance“ byla doloženou fotografií (pravděpodobně z Londýna),kde je zachycena nějaká blíže nespecifikována zastávka. Klávesnice toho snese hodně, ale tohle je …moc.

Nyní vážněji, fakticky.

Historie projektu

Projekt rekonstrukce tramvajových zastávek Kotva se připravuje již dlouho. První zmínka se na webu nachází z roku 2014. Rekonstrukce tramvajové zastávky probíhá zároveň s rekonstrukcí křižovatky ulic Výškovická x Čujkovova x Volgogradská. Součástí jsou i úpravy okolních zpevněných ploch a realizace nesmyslně vedené a nebezpečné cyklostezky. K cyklostezce jsme se vyjadřovali v článku z února 2020.

Umístění

Projekt se nachází v Ostravě-Zábřehu. Blízkosti se nachází stejnojmenné obchodní centrum. Zastávky Kotva se skládají z tramvajových zastávek Kotva a autobusových zastávek. Přestavbou prochází pouze tramvajové zastávky. Přes zastávku Kotva projíždí tramvajové spoje linek č. 2, 6, 7, 11, 15 a autobusové spoje č. 27, 31, 41, 48, 61, 77. Autobusové zastávky se nachází na ulici Čujkovova před křižovatkou s ulicí Krylovova.

Současný přístřešek

Než se dostaneme k nově navrženému přístřešku. Podívejme se, jaký přístřešek se zde původně nacházel a jak byl umístěn. Velkoprostorový přístřešek, dnes již nevyhovujícího navržení, byl umístěn k hraně vozovky. Tím byl vytvořen dostatečný prostor pro pohyb lidí po zastávce, mezi přístřeškem a nástupní hranou apod. Zastřešení je navrženo tak, aby krylo před deštěm.

Navržený přístřešek

Navržený přístřešek je o poznání menší, než stávající. Je navíc umístěn ve středu zastávky. Kvůli středovému umístění dojde ke zhoršení pohybu cestujících na zastávce, kdy je mezi přístřeškem a nástupní hranou o poznání méně místa. Ve zkratce. Lidé se budou více mačkat. Situace se dá přirovnat k provozu na zastávce Karolina, kde malá šíře zastávky a velký provoz cestujících způsobuje tlačenice.

Nově je navíc mezi zastávkou a ulici Výškovická umístěn pruh trávy, který také snižuji šíři zastávky. Přístřešek je také navržen tak, že má sedadla umístěna na opačnou stranu, než je kolejiště. Zde jsme našli jedinou shodu s britskou metropolí. Přístřešek jakoby počítal s levosměrným provozem…

Obdobný přístřešek se již v Ostravě nachází. Byl instalován na zastávce Dubina. Svým navržením je upřímně nanic. Díky skleněnému zastřešení stíní minimálně (navíc toto řešení zvyšuje údržbu) a sklonem zastřešení, které stoupá směrem k nástupní hraně, pod přístřešek prší. Něco podobného čeká také zastávku Kotva. Skvělá budoucnost, viďte?

Přístřešek na zastávce Dubina:

Design

Novinkou v městském mobiliáři jsou barvy nátěrů. Konečně se upouští, aspoň někde, od kombinace modré a žluté barvy zábradlí. Novinkou jsou také zábradlí, kdy stojiny vytváří městské siluety, nápisy, obrazce.

Na zastávce Kotva budou také použity odstíny v šedých odstínech. Bohužel zábradlí je zde stále více, než je potřeba. Než norma doporučuje nebo dá se řešit jinak.

V součtu? I když celá oblast zastávek prochází zásadní přestavbou, nově navržené zastávky (směr centrum, kde je pohyb vytíženější než směr konečná) neodpovídají provozu a místu, kde se nachází a nedosahují potenciálu přestupního uzlu, kterým jsou. Vedení cyklostezky přes křižovatku je nebezpečné.

Pozitivní příklady

Důležité tramvajové zastávky se dají řešit například takto. Na Kotvě by stačily 2-3 pole zastřešení, která jsou na zastávkách v Lipsku. Povšimněte si také, že ani jedna hrana není obalena žlutočernými výstražnými pásky, sloupky nemají reflexní polep. Přitom je vše v tmavém designu a velmi hustý provoz zde funguje bezproblémově. Sami se o tom můžete přesvědčit v tomto videu, průchod přes zastávky od času 2:50.

Nemusíme chodit daleko. Zastávka Hradčanská v Praze může také být částečným příkladem

Závěrem dotaz na čtenáře. I když jsme se vážně snažili, stéle nevidíme podobnost s britskou metropolí. Pokud vy ano, prosím napište do komentáře.

Související články


Komentáře

  1. Dejv :

    Srozumitelne napsano a vysvetleno. Ale tohle asi uz nic nezmeni.

    Proc tohle nikdo v DPO, na magistratu nevidi?

    Thumb up 26 Thumb down 1
  2. David :

    Jestli si Ostrava Jih chce trhnout ostudu a posměšky od všech, ať je libo… hlavně že vyhazujou naše peníze. Jako obvykle by mě nepřekvapilo, že projekt vedl někdo z ekonomického úseku který nemá špetku architektonického ani logického myšlení.
    Ta inspirace možná byla pěkná, ale na fotografii jde jasně vidět, že zastávka stojí uprostřed dvou kolejové trati… u Kotvy tohle smysl nemá, opravdu směšné. Těším se až bude pršet jako tohle léto a každý pak bude promočený – né z jedné, ale obou stran :) anebo je ta zadní strana pro kuřáky??

    Thumb up 16 Thumb down 1
  3. DO GOOGLE :

    KOTVA ZASTÁVKA OSTRAVA

    Thumb up 1 Thumb down 1
  4. thvari :

    super, že jsi sem dal i příklad z Česka, ať pořád nemáme pocit, že se u nás všechno dělá blbě. jen teda zarazí, že jinde to dobře udělat jde, ale pak se to zase někde udělá blbě. celkem by mě zajímala nějaká analýza toho, proč ty chyby děláme. proč se například někdo rozhodne nainstalovat na Kotvě tři kilometry zábradlí, když víme z jiných příkladů, že se bez toho dá obejít.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  5. adamous :

    David: Predni strana je pro ty co budou mit negativni test na koronu a druha strana bude pro pozitivni nebo ty, kteri na nej nechteji jit.

    Thumb up 5 Thumb down 5
  6. donc :

    Zastávka MHD s imaginární představou ochrany před deštěm. U přilehlé prodejny novin a tabáku doporučuji rozšířit sortiment o pláštěnky.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  7. marie :

    Jo, kdyby ti, kteří o tom rozhodují byli přinuceni minimálně měsíc používat jen a pouze MHD, asi by některé věci vypadaly jinak. Ale zřejmě rozhodují bohužel ti, kteří si (pardon za výraz) vozí prdel firemními auty a tramvaj znají jen z obrázků, v lepším případě jednou za rok do ní sednou kvůli propagaci. 😢

    Thumb up 13 Thumb down 2
  8. Adam :

    Faktická výtka: Zatímco tvrzení, že pod přístřešek bude pršet, je triviální a opodstatněné, tvrzení, že tato kontrukce bude nějak omezovat pohyb lidí a vést k tlačenícím, není ani podložené, ani opodstatněné. Stejně tak je neopodstatněné tvrzení, že k tlačenicím dochází na zastávce Karolina.
    Je zjevný kontrast mezi konstatováním faktu a vašimi subjektivními účelovými tvrzeními.

    Thumb up 11 Thumb down 23
  9. Martin [msstavby.cz] :

    Adam: Tak si někdy přestupuj na Karolině ve špičce. TO bude velmi faktické.

    David: Investorem je magistrát.

    Dejv: Díky!

    Thumb up 20 Thumb down 5
  10. Gill :

    No ja nvm, ja bych to tak cerne nevidel. Zeleny pas, co ma podle vas zuzit zasravku tam evidentne podle prvni fotky je i dneska, jen neni zeleny, ale zaasfaltovany, ale porad oddeleny zabradlim, cili nevyuzitelny tak jako tak. Sklon strechy je logicky, v opacnem pripade by vam destova voda delala vodopad mezi pristreskem a tramvaji. Barva stavby je vec vkusu. Modrozluta je barva DPO, a mi osobne se teda libi vic, nez fadni seda. S cim souhlasim je to, ze sklenena strecha je v letnich vedrech dost na prd, a otevreny prostor pristresku smerem k silnici taky.

    Thumb up 11 Thumb down 6
  11. Johnny :

    Upřímně řečeno nechápu, co je na přednádraží v Lipsku ukázkového (Hradčanská mi připadá vhodnější). Budova nádraží má na sobě velkoformátovou reklamu na Turkish Airlines (reklamní smog), kvalita povrchů dláždění je mizerná (zámková dlažba, asfalt rozpraskaný, látovaný), přístřešky zástávek MHD jsou tmavé a nepřehledné, navíc bez jakékoli designové či jinak přidané hodnoty. I samotná piazetta (či jak to nazvat, zkrátka veřejný prostor za kolejemi) je otřesná. Tímto se nesnažím zpochybňovat to, že by se zastávky v Ostravě daly vyřešit lépe, nýbrž podotknout, že jsem opět, jako ostatně již mnohokrát, na tomto webu zaznamenal, že se Ostrava a západní města měří dvojím metrem, protože ačkoliv jako celek stále máme co dohánět, zrovna co se práce s veřejným prostorem týče, jsme v některých ohledech dokonce i dál (žiju momentálně ve Vídni, takže vím o čem mluvím – je to město mimořádně ohavné).

    Thumb up 15 Thumb down 5
  12. Jiří :

    Nevim proč, ale začínám tady mít pocit, že když se něco změní je to špatně, když se něco x let nemění a dělá stejně je to taky špatně. Za mě zde obrovský posun oproti unifikovaným modrým zastávkám viz Karolína. Přístřešek je úplně jiný než na Dubině ( je potřeba řešit detaily) a zvláštní, že si autor NECHTĚL všimnout nového typu označníku, který by měl dle mého názoru využívat sluneční energii k jeho osvětlení. Za mne je to rozhodně posun k lepšímu a pokud na těch zábradlích nebudou reklamní banery, tak palec nahoru. Ono bohužel tento web je stejně jako Naše společnost – umíme hledat jen chyby, ale zkusme raději hledat to pozitivní. Ono bude ten svět hned hezčí. Amen! 😊

    Thumb up 15 Thumb down 10
  13. Adam :

    Martin [msstavby.cz]: Do letošního jara jsem tam přestupoval, vystupoval či nastupoval téměř každý den v ranní či odpolední špičce. A často tudy procházím i v jiných denních dobách. Nikdy jsem se tam s nikým na zástávce netlačil. Občas tam bývá celkem plno, ale většina lidí v tom případě o něco zpomalí a netlačí se. Vy umělci to možná máte jinak. Možná je to motorický problém, nebo problém s pokřiveným subjektivním vnímáním.

    Thumb up 13 Thumb down 10
  14. Václav :

    On by ten projekt sám o sobě byl klasický příklad typu: Není to ono, ale „na Ostravu dobrý“. Ten článek v Jižních listech je ale koncentrované maloměšťáctví a důvod, proč Ostrava stále kulhá za světem. Chlubit se tím, že nový projekt bude neznámo čím připomínat poměrně starou a hlavně ne zrovna kvalitní zastávku někde na anonymním předměstí, to je fakt k breku.

    Thumb up 15 Thumb down 5
  15. Martin [msstavby.cz] :

    Jiří:
    Když se něco mění, mělo by se to měnit kvalitně a pořádně. To co zde vzniká jsou slabé projekty. Nenavazující na sebe, kontext. Řešení bývají nevhodná. Posun tohle je, ale někam do roku 2000 a jestli se stačí smířit s tím, že na zábradlí nebudou bannery, tak je to hodně smutné, bez cílů.

    Pokud nebudeme hledat chyby, zůstaneme na místě a spokojíme se s málem. Pokud jsi článek četl celý, je v něm uvedeno nejen co je špatně, ale také jak by to mohlo být řešeno nebo je řešeno jinde. Pokud chceš hledat něco pozitivního na Hranečníku, Dubině a tomhle, tak opravdu Amen.

    Johnny: Text v článku odkazuje na řešení velkoprostorového přístřešku a absenci reflexních prvků, které jsou naopak v Ostravě doslova na každém sloupu. Zastávka Kotva není v testu se zastávkou v Lipsku porovnávána ve všech ohledech. Tyto dvě zastávky se nadají ani porovnat.

    Tohle potřebuje vysvětlit „přístřešky zástávek MHD jsou tmavé a nepřehledné, navíc bez jakékoli designové či jinak přidané hodnoty“

    Po výčtu, co vše je špatně v Lipsku, krystalizuje rozdíl mezi řešením MHD v západní Evropě a u nás. Ostrava má sice jeden z nejmodernějších vozových parků. Ale infrastruktura, řešení linek, návaznost, propojenost a přestup mezi druhy dopravy je katastrofální. Naopak klidně ve Švýcarsku, Rakousku mají starší vozový park, ale MHD jako celkem je funkční.

    Upřímně by mne zajímalo, v čem je veřejný prostor v Ostravě dál?

    Thumb up 8 Thumb down 9
  16. Martin [msstavby.cz] :

    Adam: Takže tvůj názor, že se tam tlačenice netvoří je založen na tvých čistě subjektivních zkušenostech. Ale zároveň ti vadí můj názor založený na mých vlastních zkušenostech. Neprotiřečíš si? Pokřivené myšlení bude jinde, viď.

    Btw. Pokud chceš někoho oslovit, tak netuším, co je na profesí stavební inženýr tak uměleckého :o)

    Thumb up 9 Thumb down 6
  17. Adam :

    Martin [msstavby.cz]:
    Non-sequitur, a straw man argument. Dobrá práce, typický umělec.

    Thumb up 4 Thumb down 10
  18. Johnny :

    Martin [msstavby.cz]: Když už jsi zmínil to Rakousko, tak tady můžu podat poměrně podrobné svědectví. Vídeň, to je pravda, disponuje hustou infrastrukturou pro MHD, co se návaznosti, propojenosti a přestupu týče, tam je Vídeň oproti Ostravě ve výhodě, poněvadž má metro (což se asi všichni shodneme, Ostrava z geologického hlediska má daleko více překážek, které stojí v cestě metru, než většina dalších měst). Co je ale důležitý a opomíjený faktor, je ale cena této dopravy. Ve Vídni je MHD ve vztahu k průměrné mzdě o několik procentních bodů dražší, než v Ostravě (v absolutních číslech je roční jízdenka na MHD jedenáctkrát dražší než v Ově, byť platy jsou vyšší cca jen třikrát) a navíc je to město, které se neustále holedbá svým socialistickým přístupem a tvrdí, že zajišťuje „kvalitní a dostupné služby pro lidi“. Když tedy víme, že je zde MHD masívně dotované a navíc že lidé tady za ni platí víc, než v Ostravě, je téměř pozoruhodné, že stav veřejné dopravy je tady takový, jaký je. Stanice metra (až na těch pár historických vlakových zastávek v centru) neuvěřitelně ohavné, bez jakéhokoli uměleckého nebo architektonického řešení (což je mimochodem i odpověď na otázku v čem je Ostrava dál – ve Vídni nejen že nepovažují důležité dělat architektonické soutěže na podobné stavby, oni často ani necítí potřebu jakéhokoli architektonického řešení, zejména stavby typu „stanice metra“ jsou zkrátka nějak „naprojektovány“), vozový park, jak jsi zmínil, starý, a o víkendech v nočních hodinách jsou některé lokality takřka nedostupné. Zastávky se často rovnají pouhému označníku, který vyrůstá z látovaného asfaltu (který je jakýmsi jednotícím prvkem většiny vídeňských ulic). Toť mé svědectví z rubriky „Vidím to, cítím to, žiju to“.

    Thumb up 15 Thumb down 6
  19. Martin [msstavby.cz] :

    Johnny: Pouze metro není klíčem k úspěšnému systému MHD, je to jedna z jeho součástí. Tvrdit tedy, že kdyby se realizovalo v Ostravě metro, byla by MHD v Ostravě koncepčněji řešena je liché. Jsou kvalitní dopravní systémy, které fungují bez metra. Logicky v menších městech než Vídeň. Protože realizovat metro je výhodné od určitého množství požadované přepravní kapacity. A to se děje ve velkých městech, či aglomeracích. První překážka není geologie. Ale fakt, že metro by se v Ostravě neuživilo.

    Pod pojmem ohavné metro si tedy představím něco jiného. Zničeného, špinavého, plné odpadků… https://ubahn.photos/en/portfolio_category/vienna/

    „což je mimochodem i odpověď na otázku v čem je Ostrava dál – ve Vídni nejen že nepovažují důležité dělat architektonické soutěže na podobné stavby, oni často ani necítí potřebu jakéhokoli architektonického řešení, zejména stavby typu „stanice metra“ jsou zkrátka nějak „naprojektovány“)“ ->

    Upřímně, o architektonické soutěže ve Vídni se moc nezajímám. Ale stačilo pár minut na internetu, abych si našel, že nová linka U5 a její vzhled je výsledkem architektonické soutěže. A mohl bych hledat dále. https://www.wien.gv.at/english/transportation-urbanplanning/public-transport/new-stations-u2-u5.html
    https://www.franzundsue.at/en/projects/new-u5-metro-line-in-vienna/

    Co se týče Ostravy, zde neproběhla ŽÁDNÁ architektonická soutěž na jakýkoliv typ terminálu hromadné dopravy / zastávky / uzlu. Jediné, co by se mělo realizovat je řešení zastávek v rámci rekonstrukce prostoru Duha. Zakázka zadána přímo obvodem Poruba.

    Ano, pak zde byl návrh na rekonstrukci náměstí Republiky, to skončilo u arch. studie. Která je špatné a neodpovídá normám, nedá se podle ní vypracovat projekt (tech. řešení kruhového objezdu).

    Thumb up 4 Thumb down 13
  20. Rdm :

    Martin [msstavby.cz]: Johnny: no já nevím, ale Ostrava není Vídeň nebo třeba Olomouc, není celistvým městem, ale spíše roztahanou aglomerace, takže řešit tady MHD není úplně jednoduché nebo snad znáte jiné město, které by mělo velký obvod spojený jedinou tramvajovou linkou se zbytkem města?

    „Pod pojmem ohavné metro si tedy představím něco jiného. Zničeného, špinavého, plné odpadků… https://ubahn.photos/en/portfolio_category/vienna/
    Krom toho, že mi ty fotky přijdou jako naaranžované, tak udržet metro, prošpikované kamerami, bude jednodušší, než zastávky MHD, kde zastavuje autobus jednou za hodinu. Když to srovnám, tak v Praze jsem taky nikdy nenarazil na nějaký nepořádek, to samé v Londýně, kde nás snad zarazil jen nepříjemný zápach na jedné ze stanic, ale to mohl být jen nějaký dočasný únik než pravidelný stav.

    Thumb up 13 Thumb down 0
  21. Johnny :

    Martin [msstavby.cz]: Netvrdil jsem, že je metro klíčem k úspěchu MHD, jen jsem konstatoval, že když už tady byla řeč o „návaznosti, propojenosti a přestupu“, tak že je vždycky jednodušší organizovat návaznost na linku jezdící po své vlastní trase bez jakéhokoli zatížení okolní dopravou a na linku, která jezdí ve špičce každé 3 minuty. Že by se metro v Ostravě neuživilo je názor, který sdílím, ale v rámci této debaty to znamená jen tolik, že je organizace dopravy v Ově náročnější.

    Co se ohavnosti týče, zničené to, pravda, většinou není, špína a odpadky se ale objeví nezřídka (zde by bylo na místě připomenout, že když jsem vzal Vídeňáky do Brna – a to všichni víme, že o žádný zázrak čistoty nejde – tak mi doslova řekli „že je to město na jejich vkus až příliš čisté, jako by tam ani nebyli lidi a nedělali takový ten „příjemný svinčík“).

    V posledním bodě mi nešlo o architektonickou soutěž jako takovou (a ano, linka U5 je ještě ve fázi příprav a ve vizualizacích byla na veřejnost dosud vypuštěna pouze jedna stanice, takže lze předpokládat, že zbytek metra bude zase v tom jednom mustru – zbylé linky /U1 – U6/ jsou všechny projektovány stejně, bez jakékoli snahy o estetizaci), byť tohle je samozřejmě, jak by to v Ostravě mělo probíhat, ale o to, že ve Vídni nejen soutěž, ale vůbec účast architekta/designéra či v případě účasti dostatečný rozpočet na realizování jeho/jejích vizí, je záležitostí takřka výjimečnou.

    Thumb up 11 Thumb down 2
  22. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Myslíš, že metro se v Praze „uživí“? ;) Existence metra nemá nic společného s „výhodností“, je to staré politické rozhodnutí. Podíl metra na pražském rozpočtu je naprosto šílený, Praha do dopravu dává třetinu rozpočtu a většinu z dopravy sežere právě metro. Ale máme v česku daňový systém, který nikdo nekritizuje a který jeho provoz umožňuje a druhak, bez něj by doprava v Praze už nefungovala.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  23. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Chápu. Kdyby to metro bylo v Ostravě a jezdilo klidně prázdné, tak to je v pořádku.

    Nicméně nevím, jak jsme se dostali k Praze. Existence metra je tedy jen v Praze politické rozhodnutí, nebo ve všech městech kde fungují provozy metra? A pokud je metro politické rozhodnutí, co mělo vzniknout jako adekvátní prostředek hromadné kapacity s přepravním výkonem metra?

    Dokážeš si vůbec představit, jak by doprava ve městech bez metra vypadala?

    Thumb up 3 Thumb down 17
  24. Martin [msstavby.cz] :

    Johnny: Takže dle tebe v Ostravě tedy jsou architekti / designeři účastnění projektů dopravní infrastruktury?

    Vídeňské metro, které vzniklo vlastně až v roce 1978 má vzhled poplatný době. Jako kterákoliv jiná města. Některé zastávky jsou typické svým stejným vzhledem na jednotlivých trasách. Jsou metra zajímavější, nebo i horší. Rozhodně bych ale netvrdil, že to je odporné metro s absenci zajímavých stanic.

    S čistotou města. Nikdy, co jsem byl ve Vídni, na mě město nepůsobilo špinavě. A to jsem byl i v okrajových částech. Bohužel odpadky tam budou vždy, je to dáno množstvím lidí a turistu koncentrovaných na malém místě. Tenhle městský bordýlek je ale v každém takovém městě. Paříži, Berlíně… Jet pak do Brna, který je oproti Vídni maloměsto a divit se, že tam je čistěji je pak celkem romantické.

    Zastávka Volkstheater

    Zastávka Schottenring

    Zastávka Altes Landgut

    Zastávka Schottentor

    Zastávka Praterstern

    Zastávka Westbahnhof

    Další https://coeser.de/blog/index.php/2020/04/21/wien-die-aesthetik-der-u-bahn/

    Thumb up 5 Thumb down 5
  25. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Prázdné by samozřejmě nejezdilo, ale v pořádku by to nebylo, protože by to znamenalo, že jsme v Ostravě zhloupli na úroveň Brna. Které metro velice nutně potřebuje.
    Metro je jen tramvaj, která jezdí pod zemí a jehož trasu je řádově dražší postavit. Nic víc. Jsou to jen slova.
    Metro je také velký luxus a velký konzument veřejných peněz. Ekonomiku v českých podmínkách v tom hledat nemůžeš. Jen politiku.
    Existuje spousta měst mnohem větších než Praha, které se bez metra obejdou. Doprava v nich funguje. Fungovala by i v Praze, počet obyvatel v Praze bez metra a s metrem se změnil jen o cca 250 000. Asi by fungovala hůře než dnes, ale to se těžko říká, protože Praha má dnes objektivně jednu z nejlepších MHD na světě.
    Ale za jaké peníze a na čí úkor, že ano….
    Existuje velice málo měst menších než Praha, které mají metro – ve velmi omezeném rozsahu. A jsou to města bohatého západu. To my nikdy nebudeme. Ledaže by západ pohltili zombies.

    Thumb up 17 Thumb down 6
  26. johny :

    Nevím, proč mají referenti samosprávy tendenci v roce 2020 vynalézat kolo a objevovat Ameriku. Nechápu.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  27. adamous :

    aggu: Tusim, ze politicky bylo receno, ze metro u nas ma smysl ve mestech nad 1 milion obyvatel.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  28. aggu :

    adamous: Problém je v tom „má smysl“ ;)

    Thumb up 2 Thumb down 4
  29. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Hele, více s tvými názory souhlasím než nesouhlasím, ale občas celkem přestřelíš. :D :D

    Potom, co se z tebe stal expert na plavební kanály a vodní cesty tedy rozumíš navrhování metra a dopravní sítě MHD.

    Můžeš mi tedy prosím sdělit, a nejen určitě mě, jak by tedy doprava v Praze bez metra fungovala? Rád si to počtu. A konkrétně, bez prázdných frází, kterými plníš věty. :o)

    Opravdu by mě zajímalo, který systém. Jak by fungoval. V jakém intervalu by náhrada musela jezdit. Kolik by to bylo navíc řidičů apod. A také aby to bylo stejně rychlé jako metro, které má nejvyšší průměrnou rychlost v porovnání s autobusy, trolejbusy, tramvajemi.

    Jen připomenu, že v roce 2019 se metrem svezlo přes 440mil cestujících. Tedy 1,45mil. denně. Vrchol mělo metro v roce 1992, kdy za rok přepravilo 629 mil. cestujících.

    Celkově MHD v Praze ročně přepraví 1,172 miliardy cestujících.

    Thumb up 17 Thumb down 5
  30. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Na poznámku typu „hele, experte“ reagovat nebudu. Myslím, že tě to není hodno.
    Fungovala městská hromadná doprava v Praze do roku 1974, tedy bez metra? Fungovala. Praha se od té doby radikálně nerozrostla.
    Ale protože strana a vláda chtěla, aby fungovala lépe, postavila v Praze těžké metro.
    Fajn, nyní je to bez debat pýcha města, ale to neznamená, že není relevantní otázka, proč má mít pražský dopravní podnik na metro víc veřejných peněz, než dopravní podniky všech ostatních větších měst dohromady. Koláč veřejných peněz je jen jeden, neexistují pražské nebo bruntálské peníze. A zatímco v jedné obci máme nejlepší systém na světě, v druhé se od války moc nezměnilo… A pokud tak k horšímu.
    Ohledně těch počtů, počet přepravených osob je v Praze i Ostravě cca stejný, když si ho přepočteš na počet obyvatel. V Praze 1.45M, v Ostravě 0.3M denně.

    Thumb up 7 Thumb down 20
  31. potkan :

    aggu:
    nu nutno říct, že nevím, odkud takové statistiky o přepravených osobách pocházejí. Sdružení dopravních podniků má „asi“ nějaké trochu jiné čísla:
    za rok 2019, počet přepravených osob v tisících:
    Brno – 361 674
    Praha – 1 656 163
    Ostrava – 96 129
    Plzeň – 124 977

    To je tedy vizitka toho, jak málo je MHD Ostrava využívána s porovnáním se skoro srovnatelným Brnem a co hůř, prohrává i s Plzní, která o +- 100 tisíc obyvatel méně. To svědčí o tom, že z pohledu cestujících je ostravská MHD dosti mizerná. Ovšem u aggua mě ta hra s čísly a fakty vlastně ani nepřekvapuje :)

    Thumb up 19 Thumb down 1
  32. balde :

    potkan: po Ostravě je velmi efektivní se pohybovat pomocí auta, což neplatí pro zbylá města.

    Thumb up 14 Thumb down 1
  33. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Ne, nefungovala.
    https://www.youtube.com/watch?v=puNqh2flkao&t=62s
    https://www.youtube.com/watch?v=PZjT00IukzU

    Průměrný denní počet přepravených cestujících MHD v Praze je cca 4,66mil. Údaj 1,45mil. je pouze za metro. Kdežto v Ostravě je 0,3 celkově za celé MHD. Což je 15x méně.

    Je celkem zjednodušené říct, že za špatnou dopravní obslužnost Bruntálska může pražské metro.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  34. potkan :

    Martin [msstavby.cz]: a nejen, že tehdy nefungovala, ale v roce 2002, kdy byla situace tak výtečná, že při povodni nateklo do metra hlavně v centru, to byl teprve horror. Přeplněné náhradní tramvaje a busy, zácpy, zoufalost. Ostatně Vídeň měla na konci 19. století 2 miliony obyvatel a také nepotřebovala tehdy metro (tedy metro v dnešním pojetí) :)

    Thumb up 8 Thumb down 0
  35. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Dobře, ale to video je komunistická propaganda ;)
    Zjednodušené to není, to je jednoduché. Peníze z daní jsou jen jedny a rozdělují se nějakým způsobem. V Praze umožňují provozovat dopravu na špičkové úrovni, v Bruntále jsou na tom hůř než za Husáka.
    Ohledně toho čísla v Praze máš pravdu, přehlédl jsem. V Praze je denní výkon 3.2M, v Ostravě 0.3M.
    potkan:
    Dáváš vedle sebe neporovnatelná čísla. Ostrava je aglomerace, která má několik velkých dopravních podniků vedle sebe. Plzeň a Brno jsou ve svém regionu dominantní. Poznámka o „hrozné ostravské MHD“ není na místě.
    Zmiňovat „zkušenost“ s několikadenním lockdownem metra v Praze asi taky nebude fér. Počáteční chaos se vždycky uklidní. Vem si jako to funguje při uzavírkách cest v centru.
    U měst velikosti Prahy metro není pravidlem. Sydney ho má od loňska. No jak tam vůbec mohli žít a být jedno z nejlepších míst k životu ;) Jednoduše, měli tramvaje, busy, vlaky, auta. Stejně jako Praha před rokem 1974. A k tomu 4x víc obyvatel. A takových měst je spousta.
    Pravda samozřejmě je, že na metro se zvyká lehce, že „si to ani neumíš představit bez něj“. Pohyb přes celou Prahu za 20-25 minut je fajn.

    Thumb up 6 Thumb down 9
  36. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Příprava stavby metra sahá ještě před rok 1918. Intenzivněji se na metru začalo projektovat za první republiky. Stavební práce započaly ještě před válkou a pokračovaly i chvíli na začátku. Máš to i ve zmíněných odkazech.

    Ale jasně, tohle se muže brát jako propaganda ještě Rakousko-Uherska. Pak propaganda kapitalismu první republiky a nakonec propaganda režimu, kterou jsi zmínil.

    V USA a Austrálii je systém MHD na jiné úrovní než jsem zvyklí v Evropě. MHD v USA prakticky neexistuje. Města jsou typická centrem s obchodními čtvrtěmi a předměstími s rodinnými domy. Jsou to spíše automobilově orientována města. Ale vida, i přesto si metro postavilo. A asi ho staví i proto, aby zlepšilo přepraví podmínky…. Je to ještě propaganda Alžběty II.? :)

    A opravdu se na to díváš hodně zjednodušeně a je jednoduché svalit vše na tu zlou Prahu. Hlavně že se mohl postavit v Bruntále terminál předimenzované vložky. Na to peníze jsou https://www.msstavby.cz/v-bruntale-dokoncen-terminal-06-08-2015/

    Thumb up 7 Thumb down 6
  37. aggu :

    Žádné stavební práce na metru nebyly. Vznikl jen jeden krátký úsek na Klárově, který nakonec součástí trasy A nebyl. Na mapách se dá najít jako „Podzemní objekt K 111“.
    Komunistická propaganda to samozřejmě byla. Ani v té době nebyla výstavba metra levná záležitost. Bylo to politické rozhodnutí. Třeba ve Varšavě metro zprovoznili až v 90. letech. Jak tam mohli bez metra žít ;)
    A opět tě upozorňuji, že s Prahou žádný problém nemám ;) Ani s Bruntálem.

    Thumb up 5 Thumb down 9
  38. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Bože ty jsi demagog :D :D

    Tak hlavně Varšava byla chudá a výstavba metra se dokonce i pozastavila.

    Řekni mi jednu věc. Když tedy mohli bez metra žít ve Varšavě, Sydney a nebyl problém. Proč si ho tedy staví? Propaganda? Ideologie?

    A stále jsi neuvedl náhradu za metro.

    Thumb up 7 Thumb down 5
  39. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Vidím, že s invektivami moc nešetříš ;) Jaký demagog? Něco špatně? Co znamená „chudá“? Je Warszawa chudší než Praha, bohatší? Samé otázky…
    Metro se staví tam i tam proto, že existuje hypotetický společenský konsenzus, že ho potřebují (jinak by vše zkolabovalo a tak podobně). Odborně si to zdůvodníš vždycky. Samozřejmě ho ve skutečnosti nemají a přesně k tomu je politika.
    Úplně stejně občané města Jeseník a širokého okolí potřebují podobně nákladnou investici – tunel Červenohorské sedlo. A nemají ho, protože …. (doplň si sám ;)
    Nic proti metru v Praze. Výhrady můžu mít proti těžkému metru. Ale tento stát na Praze nikdy nešetřil tak co.

    Thumb up 12 Thumb down 7
  40. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Líbí se mi, jak si umíš vybrat na co odpovědět a maskovat to, že se můžeš mýlit nebo respektive úplně seknout.

    “ Co znamená „chudá“? Je Warszawa chudší než Praha, bohatší? Samé otázky…“ Přesně tohle je typ odpovědi, když člověk neví jak reagovat. Něco podobného aplikuje Lubomír Volný, třeba…

    K Varšavě… „Finální rozhodnutí o výstavbě podzemní dráhy pod městem padlo v roce 1982 a stavět se začalo 15. dubna 1983. Metro bylo koncipováno jako klasická, podzemní dráha sovětského typu (uzavřena byla smlouva o spolupráci se SSSR při výstavbě). Vzhledem k tomu, že Polsko se nacházelo v této době v ne příliš šťastné ekonomické situaci, postupovala stavba pomalu; přispěla k tomu také chaotická organizace a špatné plánování. Byly proto zastaveny práce na stanicích Plac Konstytuciji a Muranów. První úsek modré linky s jedenácti stanicemi byl uveden do provozu 7. dubna 1995“

    Takže podle tebe metro není potřeba a je to drahý výmysl, protože si to některé skupiny chtějí jen tak postavit, for fun? Jiné řešení, které jsi ještě po několika výzvách nezmínil, by tedy kapacitu a komfort nahradilo? A proč ho tedy ve Varšavě realizují, když si předním bez něj vystačili? Dočkáme se už odpovědi?

    Thumb up 6 Thumb down 6
  41. aggu :

    Martin [msstavby.cz]: Ale chudá a bohatá je tvůj argument, já neměl a nemám potřebu se o tom bavit.
    A rovněž jsem nikde nepsal, že metro není potřeba. Jen je potřeba takové investice dát do kontextu rozpočtu (města, státu). Tohle nikdo v tomto státě nikdy neřešil. A proto máme Prahu tam a Bruntál tam. A proto má Praha z DPP takový vítr (tato organizace má přímo mamutí rozpočet).
    A odpověď na poslední otázku si taky dostal. Mám problém s metrem těžkého typu, které (Praha i Warszawa) zkopírovaly od našich sovětských přátel. Takže ano, lehké metro.
    A v případě Ostravy a okolních měst S-bahn.

    Thumb up 4 Thumb down 13
  42. Martin [msstavby.cz] :

    aggu: Chudá / bohatá není argument, ale fakt, který se stal při výstavbě varšavského metra o to ten, že kvůli špatné ekonomické situaci byly práce i pozastaveny. Tohle by se očividně ( ted můžeme dlouze polemizovat, tvým stylem, co by kdyby jak by kdyby to a tak) kdyby byla Varšava a celé Polsko v lepší situaci a bylo bohatší.

    „Fungovala městská hromadná doprava v Praze do roku 1974, tedy bez metra? Fungovala. Praha se od té doby radikálně nerozrostla…..

    Tohle je zbytečný offtopic o tom, jestli vlastně Praha metro potřebuje (teď už jsi teda zmínil aspon lehké metro) a o tom co Bruntál (proč zrovna Bruntál, mnoho otázek, viď) nemá :o)

    Thumb up 5 Thumb down 6
  43. Lubomír :

    Nechci rusit erudovanou debatu. Ale typ lehkeho metra je vhodny do mest okolo 0.5 mil. obv. Je to z duvodu mensi kapacity jak spoju, tak stanic.
    Praha musi pojmout nejen obyvatele ale bohuzel i turisty. Coz lehke metro vylucuje.

    Thumb up 10 Thumb down 1
  44. aggu :

    Lubomír: Žádné takové rozdělení lehké / těžké podle počtu obyvatel neexistuje. To se možná uvádí na wiki…, která snese všechno.
    Jde jen o konkrétní řešení konkrétní trati. Typický příklad v Praze jsou Letňany.

    Thumb up 3 Thumb down 15
  45. marie :

    Dnes začali osazovat zábradlí mezi kolejemi, zhruba na úrovni drogerie TETA a pokračují směrem ke Kotvě.

    Thumb up 4 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.