OVASTORY #95 – železniční stanice

25. listopadu město Ostrava v prostorách Městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA) představí již několikátý návrh řešení předprostoru hlavního nádraží v Ostravě-Přívoze. Jak ale vypadají předprostory dalších nádraží na území města Ostravy?

Ostrava a přilehlá aglomerace má konkurenční výhodu oproti jiným městům v tom, že je protkána sítí železničních tratí, které mohou přepravovat velké množství cestujících. Potenciál železnice a příměstských linek je však stále nevyužit a doprovodná infrastruktura, například v napojení na navazující MHD a řešení okolí nádraží, je tristní. V článku se zaměříme na stanice v jihovýchodní části města.

Článek tématem navazuje na fotoreportáž železničních zastávek podél linky S8.

Následující fotografie byly pořízeny 1. června 2025.

Železniční stanice Ostrava-Bartovice

Začneme hned jednou z nejhůře řešených stanic. Stanice se nachází v jihovýchodní části Ostravy. Bartovice a přilehlé okolí v posledních letech pociťují zvýšenou výstavbu rodinných domů a příliv nových obyvatel. Dopravní infrastruktura tomu však neodpovídá. Z této stanice se i s přestupe ve stanici Ostrava-Kunčice dostanete do centra města (Ostrava střed) za pouhých 13 minut. Ve stanici pravidelně zastavují vlaky linky S a další spoje.

U stanice však neexistuje záchytné parkoviště P+R, parkoviště pro kola. Nejbližší zastávka navazující MHD se nachází 12minut chůze od nádražní budovy.

Přístup pro chodce z ulice U Důlňáku je téměř neviditelný.

Tento neviditelný chodník však není „naštěstí“ pouze jediný přístup k nádraží. Na stanici se lze dostat i po ulici Nové nádraží. Že směřujete k nádraží kromě názvu ulice nic jiného nenaznačuje.

Cesta to je vskutku zajímavá. Na krátkém úseku se střídá hned několik povrchů. Nádraží se však již blíží. Po zcela rozbité štěrkové cestě se dostaneme na část cesty dlážděné. Následně pokračuje úsek opět se štěrkem, po kterém se opět dostaneme na dlážděný kousek. Dlažba končí opět štěrkem, nebo už jen spíše hlínou a jsme u nádraží.

Nádražní budova odpovídá stavu, kdy od doby výstavby nebyly použity prakticky žádné prostředky na údržbu nebo modernizaci.

Železniční stanice Ostrava-Kunčice

Stanice Ostrava-Kunčice je významným přestupním uzlem mezi linkami na trasách Ostrava – Frýdek-Místek a Opava – Český Těšín. Stejně jak u nádraží Ostrava-Bartovice, tak i zde chybí lepší napojení na městskou hromadnou dopravu a předprostor nádraží působí odstrašujícím dojmem.

Nejbližší zastávka MHD se nachází přibližně půl kilometru od budovy nádraží. Blíže se sice nachází i zastávka Nádraží Kunčice, ta je pouze obsluhována linkou 92 s jedním spojem denně. Třikrát denně pak zde zastavuje autobusová linka regionální dopravy č. 340.

Nejkratší pěší přístup od návazné MHD z ulice Frýdecká, kde vyšší frekvence spojů ze zastávky Kunčice školy, je stezkou pro pěší a cyklisty mezi zahradami směrem do ulice Bártova. Na samotné Frýdecké ulici je dlouhodobě realizována oddělaná cyklostezka, která je však bez návaznosti na další úseky.

Pohled směrem ke sdílené stezce, která vás dovede k frekventovanější zastávce MHD Kunčice škola.

Samotný předprostor nádraží je směsicí rozbité dlažby, neudržované zeleně, absence bezbariérového přístupu, zarostlých chodníků. Nenachází se zde parkoviště P+R, ani stání pro kola (mimo stojanu pro sdílená kola). Dle katastru jsou pozemky v okolí nádražní budovy v majetku společnosti České dráhy, a.s. Město a obvod však nevykládají žádnou viditelnou aktivitu ne zlepšení stavu.

Cesta k „legendárnímu“ podchodu pod kolejištěm, který vede k areálu bývalé Nové Huti.

Podchod je jen pro otrlé.

Železniční stanice Ostrava-Kunčičky

Na této stanici není vlastně moc co hodnotit. Nachází se zde pouze betonové „antivandal“ přístřešky. Není zde ani zajištěno parkování pro kola, kromě stojanu pro sdílená kola v blízkosti železničního přejezdu. Nejbližší přestup na návazné spoje MHD se nachází ve vzdálenosti přibližně 300m na ulici Holvekova.

Pohled na nástupiště:

Železniční stanice Ostrava-Vítkovice

Předimenzovaný prostor již desítky let neodpovídá provozu počtu cestujících, který zde probíhá. Přestupní vzdálenosti jsou velké. Nevyužitý potenciál spočívá i v nepropojení nástupišť přímo s mostem Čs. armády, kde se nachází tramvajová zastávka. Umístění tramvajové zastávky v blízkosti vstupu na nástupiště by významně zkrátilo přestupní vazby.

Město Ostrava v předprostoru nádraží plánuje muzeum MHD. Pro účel muzea však ještě není ani změněn Územní plán.

Umístění zastávek městské hromadné dopravy na mosty nad železničními tratěmi (nebo v podjezdech) je v zahraničí zcela běžné. V končinách Moravskoslezské kraje bohužel ne. Vlastně až na výjimku v podobě již nefunkční zastávky na území Karviná, část Darkov, kde kdysi fungoval přestup přímo z mostu (od zastávek MHD) na vlakové nástupiště.

Kromě hlavního nádraží a nádraží Svinov, o kterých pravidelmně informuje, se na území Ostravy nachází ještě stanice Ostrava střed, Ostrava Stodolní a Ostrava-Třebovice, Ostrava-Mariánské Hory (plánuje se zrušení). Plánuje se zastávka Ostrava-Zábřeh. O zbylých stanicích a jejich aktuálním stavu připravíme samostatný článek.

Související články


Komentáře

  1. ivan :

    Tyhlety různý špinavý polorozbitý zákoutí maj svoje kouzlo, nechal bych to tak, jako němé svědky času :-)

    Thumb up 7 Thumb down 3
  2. Brando :

    Ta Otrava je jedna velká katastrofa na této planetě.

    Thumb up 6 Thumb down 10
  3. Roman :

    ivan: Má to kouzlo skanzenu. Otázka je, jestli chceme koukat na skanzen, nebo žít a fungovat ve společnosti, která funguje.

    Je to i o kolejové infrastruktuře. Vlakem jezdím denně trasu Frýdek-Štítina a nezažil jsem snad ani jeden týden, kdy by vlaky jely přesně. Pořád se posouvá zdvojení a elektrifikace trati na Frýdek. O druhé koleji na Opavu ani nemluvím. Kunčice vídám jen z vlaku, od kolejiště. Stav jejich okolí mě celkem vyděsil.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  4. Patrik :

    Je to tady tragédie, Rumunsko hadra. Ostuda Ostravy, bohužel problém je SŽ. Do Prahy se cpou miliardy ve velkém, tady musí stačit pár tisíc na základní údržbu.

    Thumb up 9 Thumb down 4
  5. Dopodrobna :

    Stanice Polanka nad Odrou leží také na území města Ostravy a přestup na linku MHD za strany Staré Bělé a Proskovic, z druhé strany z Polanky a Klimkovic je zde přímo možný.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  6. zerdě :

    to nádraži v Kunčicích je obrovské, minuly rok, jsem tam několikrát nastupoval a vystupoval a fascinovalo mě, že jsem vlastně nastoupil či vystoupil sám a to bylo v průběhu dne a nikoliv noci, ono tam vlastně teď už nic není, ani ta huť už pořádně nefunguje, tak velké nádraží je tam zbytečné, pochybuji, že by se na tom mohlo něco změnit

    Thumb up 4 Thumb down 2
  7. petrK :

    v Kunčicích ještě stojí za fotku i auta zaparkovaná na peróně, ty ten postsovětský bordel krásně završují

    Thumb up 9 Thumb down 1
  8. David :

    Me asi nejvice zajima kdy se konecne bude dat dostat z Ostravy Stredu / DOV na Karolinu anichz bych musel absolvovat vyslap na lavku a samotnou cestu z obchodniho centra dolu na chodnik……!

    Thumb up 9 Thumb down 1
  9. Brando :

    Patrik: Víte, pane, Praha a jeho okolí má téměř 3 mil lidí, to je skoro 30% obyvatel republiky. Tady Otrava a okoli je ani ne 500 tisic ob. a neustále se zdrhá pryč. Ta nádraží jsou předimenzovaná, takže vzít bagr a vše odstranit a ne plakat nad tím, že to není opravené. Je to NAPROSTO k ničemu!

    Thumb up 2 Thumb down 11
  10. xxx :

    Jej, Brando říká Ostravě „Otrava“, to je móóóóóóóc vtipné!

    Thumb up 6 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.