Most přes Ostravici nebude z Cortenu

Plánovaný most od Ing. arch. Romana Kouckého přes řeku Ostravici podle původních plánů nebude z Cortenu (Povětrnostně odolná ocel). A je to dobře.

O změně použitého materiálu informovala MAPPA na svém facebookovém profilu.

Nový most podle návrhu architekta Romana Kouckého má mít městský charakter, který lépe zapadne do kontextu blízké rozvíjející se části města. Nahradí dosluhující krajský most, který spojuje ulici Na Karolině s komunikací Frýdecká. Ten dnes umožňuje průjezd z Moravské do Slezské Ostravy především motorovým vozidlům, a to hned ve čtyřech pruzích. Zpracované dopravní modely ukazují, že jeho kapacita pro motorovou dopravu je z dnešního pohledu předimenzovaná, zatímco bezpečný prostor pro chodce a cyklisty zde chybí.

Oproti prvotnímu návrhu architekta Kouckého doznal během projekčních prací most několika úprav. Tou nejvýraznější je změna materiálu z povětrnostně odolné oceli (Corten) na ocel, která proti těmto vlivům odolná není, což přináší snížení finanční náročnosti stavby, ale také nutnost most v pravidelných intervalech natírat ochranným nátěrem. Změnou prošlo také umístění podpor pod mostem a s tím související mírná změna tvaru hlavních nosníků.

Žijeme v době, kdy se v online prostoru můžeme podívat do mnoho koutů světa. Díky funkcím jako streetview apod. můžeme i sledovat, jak stavby stárnou. Internet je plný článků ze zahraničí, kde jsou již zkušenost s materiály a postupy, které se u nás teprve zkouší aplikovat. Můžeme tak vidět ze zkušeností z jiných měst, že Corten není vhodný materiál pro stavby. Hlavně pro stavby ve veřejném prostoru. Ztékající částečky znehodnocují plochy jak v okolí stavby, tak stavby samotné, pokud jsou z více materiálů. Bohužel, je to materiál u nás poměrně nový. Přejímány jsou projekty, které vypadají dobře na vizualizacích. Ne které jsou i funkční.

Jak dopadá okolí stavby z Cortenu můžeme vidět například na budově v areálu Kampusu vídeňské Ekonomické fakulty, který byl otevřen v roce 2013.

Když může voda odtéct, prostor není až tak znečištěn. Což je v případě původního návrhu mostu přes Ostravici nerealizovatelné. Mimochodem zde můžete vidět, jak dopadne okolí lávky na Bazaly, které je již není poměrně znečištěné.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Jak funguje Corten je možno vidět na opravené lávce nad Bazaly. Ještě není dokončena a již tam jsou na pochůzi ploše podobné skvrny.

    Thumb up 13 Thumb down 8
  2. Cortenius :

    Vítek: No jo, už totiž 3x pršelo :) No, ale ten svítící nápis s !!!, ten se povedl, ne ? A ten rámeček, aby i houpacímu koni došlo, že tam lze pořídit fotografii ? :)

    Thumb up 12 Thumb down 11
  3. Mx :

    škoda, protože jinak je to celkem zajímavá barva ve veřejném prostoru, ale nepraktická. Jinak, mně se most opravdu velice líbí a těším se na něj, ale nedokážu pochopit ty nehezké podpěry mostu, celá ta bílá část podpírající most, zcela neodpovídající kvalitě samotného mostu. Já prostě nedokážu pochopit, že za ty peníze se udělá tak obyčejná podpěra, přitom to tvoří půlku dojmu celého díla anebo to už do vzhledu díla nepatří? To se nemůže obložit kamenem anebo lépe pracovat s tvarem? A ty dveře vlevo dole, no to už je absolutní vrchol nevkusu. To je ta ostravská polovičatost a nedomyšlenost i u jinak skvělých počinů, protože nám to tak nějak stačí.

    Thumb up 6 Thumb down 15
  4. David :

    Jak může být tahle změna „Dobře“ ? Když bude nutná pravidelná údržba – jak často se ten nátěr bude muset aplikovat? To se ten most bude přebarvovat co 2-3 roky? A jaké barvy se budou používat? Corten se běžně používá i v severních zemích, kde prší ještě častěji než v Ostravě, jeho specifikum je, že právě k tomu vzhledu i to opotřebení vlastně patří. Přijde mi, že se zase někdo polekal ve stylu u nás to nejde my jsme v Ostravě, bojíme se, chceme jednoduchost a nulové náklady – v tomto případě ty budoucí natěračské práce vyjdou na pěkný peníz.
    Dívam-li se na ten návrh a vyměním hnědou za basic šedou – ten most ztratí i na té minimální estetičnosti kterou cca měl….
    PS: Ještě k tomu autor vybere referenci, kde nejde vidět žádný problém, naopak jde vidět že zrovna tam ten Corten funguje skvěle.

    Thumb up 14 Thumb down 20
  5. Martin [msstavby.cz] :

    David: Já osobně nejsem nadšen jak z cortenu, tak ze složitosti nevrženého mostu. Kdy tvar ocelové konstrukce opravdu nemusí být v této podobě, ale vychází spíše než konstrukčního řešení, tak spíše z architektonického. Most může být klidně čistá mostovka. Tak jak to je na jiných místech. Ostatně stávající most je také pouze mostovka. Za mne i lehce nebezpečné, když po chodníku mají být společně s cyklisty vedení chodci.

    Ve Stockholmu je také budova z cortenu, je na první pohled zajímavé. Ale i zde jsou viditelné negativní projevy cortenu, tedy všude přítomná rez. https://www.google.com/maps/@59.3470532,18.0725173,3a,79.2y,337.07h,109.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqWQnwabtPEiyzL6HcgZ3xg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

    Otázka je, co chceme snést a jak by vypadalo znečištění ploch na mostě. Příkladem už výše zmíněná lávka, která je už nyní znečištěna. A vtipné bude, jelikož se neměnilo řešení odvádění dešťových vod, jak znečištěna voda začne protékat dilatacemi a poteče po pilířích. Mám nafoceno.

    Vybral jsem realizaci, kde jde skvěl vidět, jak to nefunguje. Ty znečištěné hnědé fleky pod hranami fasády je něco, co tam být nemá. Respektive má, ale chceme to ve veřejném prostoru?

    Thumb up 6 Thumb down 15
  6. aldar :

    Corten není nový materiál. Byl snad poprvé použit paní Machoninovou na domu bytové kultury na budějovickém náměstí v Praze asi kolem roku 1980. Takže jeho „odplavování do okolí je známo. A známá je jeho citlivost ke špatným detailům konstrukce – viz ocelový most přes železnici ve Svinově.

    Thumb up 7 Thumb down 3
  7. Petr Vaněk :

    „Zpracované dopravní modely ukazují, že jeho kapacita pro motorovou dopravu je z dnešního pohledu předimenzovaná, zatímco bezpečný prostor pro chodce a cyklisty zde chybí.“

    OK, lávky pro pěší a cyklisty jsou od toho mostu cca 300 metrů vlevo i vpravo, ale most, který je mj. přístupovou cestou do centra Ostravy po sjezdu z Frýdecké je pro auta předimenzovaný a tak ho zužíme na jeden pruh tam a jeden zpátky a přidáme cyklostezky? A prostor pro chodce – lávka z Černé louky k hradu už snad nestačí? A kam by tady ti chodci šli? Hned za mostem jsou oka nájezdů na Frýdeckou a žádné chodníky…

    Thumb up 22 Thumb down 14
  8. O. :

    David: Bych to s tim cortenem neprehanel, jinak to bude za jednu generaci pusobit stejne nevkusne jako v dnesni dobe pozustatky podnikatelskeho baroka. Urcite to neni spatny material na takove ty zabrany na zemi kolem stromu, nevim jak se to odborne jmenuje. Pripadne mozna jako zabradli, apod. Ale vse ma sve meze. I kdyz je to ted moderni, tak z toho nemusime delat vsechno. Bezna udrba mostu ve smyslu jak casto se to musi natirat, na to se zkuste podivat o kousek vedle. Nemam pocit, ze by to byl u Sykoraku nejaky zavazny problem.

    Thumb up 6 Thumb down 8
  9. Rdm :

    Petr Vaněk: celý ten úsek pod Frýdeckou a přes řeku je předimenzovaný. Že jsou lávky pro pěší 300m je super, ale chodec není auto, kterým těch 600m ujedete za chvilku. A za řeknou je cyklostezka, takže pokud se udělají i sjezdy, bude to další přístup do centra. Samozřejmě je i otázka, jestli město hodlá něco dělat s chodníky kolem Karoliny https://mapy.cz/s/cekajabuzu

    Thumb up 12 Thumb down 8
  10. Dan :

    aldar: DBK je z Atmofixu, obdoba cortenu.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  11. Jiří :

    Pohybuji se často v Brně v areálu tzv. Nové Zbrojovky a je tam tohoto materiálu mnoho informačních staveb a je to ok.Tam to opravdu sedí.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  12. Jirka :

    Pohybuji se často v Brně v areálu tzv. Nové Zbrojovky a je tam tohoto materiálu mnoho informačních staveb a je to ok.Tam to opravdu sedí.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  13. Petr :

    chápu, že všudypřítomná rez není přidanou hodnotou cortenu. Přestože to uznávám, zároveň mě špinavý chodník nebo schody na uvedených fotkách vůbec neuráží. Souhlasím, že se jedná o otázku vkusu, ostatně jako vše. Aktuální kritika cortenu v tomto článku je pro mě zářným příkladem, jak někteří lidé nekriticky přejímají názory jiných. Podobně jako na degustaci vína nebo kávy – když jeden řekne, že cítí v nápoji švestky, najednou by přísahali všichni, že tam ty švestky cítí taky.

    Thumb up 9 Thumb down 10
  14. Nuny :

    A pomníkem všeobecné “cortenizace” bude, zdá se, PD u nemocnice.

    Thumb up 6 Thumb down 5
  15. Martin [msstavby.cz] :

    Nuny: A lávka nad Bazaly. Pilíře se již hezky barví! :D

    Thumb up 1 Thumb down 7
  16. riltr :

    a co přijmout fakt, že se corten prostě uvolňuje a vytváří jako doprovodný prvek to obarvení okolní dlažby…z výtvarného hlediska docela zajímavý prvek a doprovodný jev (ze kterým by se přece dalo autorsky pracovat) a z funkčního hlediska přece v dlažbě pokryté rzí není problém, nebo se mýlím???

    Thumb up 6 Thumb down 11
  17. riltr :

    a co přijmout fakt, že se corten prostě uvolňuje a vytváří jako doprovodný prvek to obarvení okolní dlažby…z výtvarného hlediska docela zajímavý prvek a doprovodný jev (se kterým by se přece dalo autorsky pracovat) a z funkčního hlediska přece v dlažbě pokryté rzí není problém, nebo se mýlím???

    Thumb up 5 Thumb down 11
  18. Ričí :

    Já teda na Wirtschaftsuniversität Wien pracuju a byl jsem na architektonické prohlídce celého kampusu. Campus Management si při této příležitosti pochvaloval, že tohle je jediná fasáda ze všech asi 12 budov, na kterou za těch 10 let od otevření nemuseli ani šáhnout. Chtěl jsem jen doplnit info. Jinak je mi korten buřt. :0

    Thumb up 9 Thumb down 5
  19. Dr. Kohn :

    Ričí: A toto je ten nejdůležitější příspěvek tototo článku. Protože vše zde zatím byly jen dohady a pohledy lidí, kteří to na své nemovitosti nemají. A toto je konečně názor opřeny o praktickou zkušenost.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  20. Martin [msstavby.cz] :

    Dr. Kohn: Důležitější, než si myslíš.
    My navrhuje budovy, co nemají ani 10 let živostnost fasády? Komické. Navrhují se na delší dobu.
    Ani se nedivím, že si ve Vídni stěžovali. Například dřevěné lamely na této budově se rozpadají před očima. https://www.google.com/maps/place/Institut+f%C3%BCr+Zivil-+und+Unternehmensrecht/@48.2142727,16.4055594,187a,35y,11.06h,50.03t/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x476d07170bcae9bd:0xc28d8d6fad3e08ce!8m2!3d48.2138901!4d16.4068378!16s%2Fg%2F11dxbk4bz3?entry=ttu

    Baví se o fasádě. Bylo by tedy fajn doplnit i to, co samotná fasáda páchá na pochozích materiálech a nebo například haptickém ukazateli, který je přímo pod plechy a je totálně zlikvidovaný. Hned první foto v článku z Vídně.

    Mě přijde až děsivé, že v areálu s mnoha budovami „funguje“ je jen jedna fasáda.

    Thumb up 3 Thumb down 8
  21. Romana :

    To je tak, když profesionál navrhne materiálu a pak se všichni diví.

    Jinak ten most, co se chystá, je kýč jak bič.

    Thumb up 5 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.