Rekonstrukce podchodu Důl Hlubina

Statutární město Ostrava zpracovává projektovou dokumentaci k modernizaci podchodu u tramvajové zastávky Důl Hlubina, který je vstupní bránou do Dolní oblasti Vítkovice, a to převážně v období letních festivalů. Architektonické ztvárnění vytvořili Místní architekti s.r.o., vlastní projektovou dokumentaci zpracovává společnost MS-projekce s.r.o., která navázala na projekt pro územní rozhodnutí zpracovaný společností Hutní projet Ostrava a.s.

Náklady stavby předpokládáme nyní ve výši cca 100 milionů korun bez DPH (k detailnějším informacím je však zapotřebí vyčkat do zpracování dokumentace pro provádění stavby a k tomu příslušnému položkovému rozpočtu).

„Cílem této stavby je modernizace tramvajových zastávek a vlastního podchodu pod ulicí Místeckou. Architekti využili stávající nadzemní betonový monolit podchodu a navrhli kombinaci betonu a oceli s prvky zasklení doplněné červeným cihlovým obkladovým páskem, který koresponduje s nedalekými objekty Hlubiny. Na podchod ve směru Hrabůvka bezprostředně navazuje zastávkový přístřešek ve stejném designu, v opačné straně směr Ostrava centrum je přístřešek již samostatně stojící,“ vysvětlil Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Přístřešek je konstruován na délku dvou tramvajových souprav. Výstup na ulici Hlubinskou bude prodlouženým spádovým chodníkem, který bude v zimě temperován. Z druhé strany dojde v rámci stavby „DOV HLUBINA, KOFOLA – domov v srdci Ostravy“ k odbourání zastřešení výstupu z podchodu a výstup bude do zadlážděného venkovního prostoru.

Součástí stavby je i modernizace obou tramvajových nástupišť, kde nebude chybět kamerový systém a napojení na wifi. Mimo lavičky umístěné v přístřešcích, bude možné využít k sezení i snížené zídky podél nástupiště, které jsou prodloužením přístřešků. Dojde k úpravě a doplnění chodníků v okolí nástupišť a opravě ulice Hlubinská a části příjezdové cesty z ulice Železárenská. Na ulici Hlubinská přibydou dvě parkovací místa. Vlastní vzhled vnitřní části podchodu je kombinací červeného cihlového obkladového pásku s vloženými „okny“, kde bude dán prostor umělcům, kteří zde navrhnou různé typy graffiti. Je zde navržená i příprava pro osazení citylight, kde mohou být promítány např. programy festivalů apod.

Novinkou je propojení cyklistické dopravy ze směru ulice Výstavní a Na Jízdárně, vedoucí podél ulice Železárenská a Hlubinská, přes rekonstruovaný podchod do Dolní oblasti Vítkovic. Cyklostezka je navržená ve stávajícím chodníku podél ulice Železárenská, který bude nově fungovat jako společná stezka pro chodce a cyklisty, v ulici Hlubinská budou cyklisté vedeni v hlavním dopravním prostoru pomocí piktogramů, jelikož je zde nízká intenzita motorové dopravy a v podchodu je cyklostezka řešená jako jednopruhová obousměrná a vede souběžně s pruhem pro chodce. Z podchodu cyklostezka vyústí do otevřeného prostoru před budovou Kofoly, odkud mohou cyklisté dále pokračovat směr Dolní oblast Vítkovice.

„Zastávky budou opatřeny veřejným osvětlením, dojde zde k úpravě trakčního vedení a rektifikaci kolejí, jsou zde navrženy přeložky sítí kolidující s budoucí stavbou. Odvodnění bude částečně řešeno vsakem do nedaleké zeleně. Pro lepší dostupnost úklidu, bude opravena stávající drobná stavba vedle objektu bývalé městské policie, kde budou uskladněny uklízecí stroje,“ dodává Břetislav Riger, náměstek primátora.

V průběhu roku 2025 bude projektová dokumentace podána na stavební úřad a předpokládáme i vydání povolení záměru stavby. V roce 2026 naváže veřejná zakázka na zhotovitele stavby, načež začne realizace stavby.

Vizualizace stavby

Nejedná se o první záměr rekonstrukce podchodu. V roce 2017 byl městem představen poněkud předimenzovaný návrh.

pramen: Tisková zpráva / ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Mx :

    Tak to je hodně slabé na tak významné místo. Trošku designu a nápadu do toho dát mohli. To je jak od studenta v prváku, co si něco zkoušel

    Thumb up 6 Thumb down 15
  2. Vítek :

    Mx: mi bude stačit jestliže to bude funkční, nenáročné na údržbu, odolné proti vandalům a samozřejmě se zajištěním úklidu a běžné údržby.

    Thumb up 24 Thumb down 2
  3. Mx :

    Vítek: DOV je jedno z nejnavštěvovanějších míst České republiky, váš popis čistě praktických potřeb, je samozřejmě dostačující, podle mého názoru, na jiné běžná místa. Můj názor.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  4. Sanju :

    Bylo by dobré, kdyby byl realizovaný i ten záměr s autobusovou/trolejbusovou smyčkou, aby se zlepšila možnost přestupů, případně dopravní obslužnost při velkých akcích. (Jak už tady kdysi zaznělo, trolejbusová trať v souběhu s tramvajovou je nesmysl, ale říkám si, jestli by nebylo prospěšné mít trasu přes ulice Železárenskou a Výstavní.)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  5. davidb :

    Mx:
    Kolik lidí, kteří míří do DOV využijí tuto zastávku?
    Mimo návštěvníky hudebních festivalů.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  6. Ondřej :

    davidb: lidi co jezdí do heligonky, cokafe, na trampoliny, jezdí tam myslím někdo na jógu,do etáže, na vánoční večírky. Ta zastávka je využívaná docela dost. (ale hlavně musí zvládnout ty masové akce) a plánují tam i tu novou čtvrť (která má mít tedy i další vlastní tramvaj, ale kdovíjak to bude.

    Každopádně sjem rád za ten průjezdní cyklopodchod. Ten budu využívat pravidelně

    Thumb up 3 Thumb down 0
  7. Rdm :

    davidb: do dvou let se bude Kofola stěhovat do opravených koupelen ;)

    Thumb up 4 Thumb down 0
  8. Jarda :

    Je super, že se do toho konečně jde, ten podchod je hojně využívaný i místními, nejen návštěvníky festivalů v létě. Chodím tudy často a pokaždé tam někoho potkám. Rekonstrukce je fakt na místě

    Thumb up 8 Thumb down 0
  9. Mx :

    Davidb: festivaly např. milión návštěvníků neudělají.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  10. padickos :

    V jednoduchosti je občas krása, mě se to líbí dost, do prostředí to zapadá. Akorát mě zajímá jak dlouho vydrží to sklo netknuté a jestli se u dlažby hecnou a použijí kvalitnější materiály jako třeba u domu kultůry, nebo to bude klasická zámkovka z betonu.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  11. hares :

    Ja bych byl i pro variatu jako je na zástavce Dřevoprodej, ten kov se k tomuto místu hodí. Jen by to chtělo větší zastřešení než na Dřevoprodeji.

    Thumb up 1 Thumb down 5
  12. davidb :

    Já potřebu rekonstrukce vůbec nerozporuju.
    Jen si myslím, že stačí normální reko, tak jak je v návrhu. Že to nemusí být futuro co je v předimenzovaném návrhu.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  13. Mx :

    Heres: ano, a Ty kachličky v návrhu na 100% povrchu jsou fakt retro, přesně věc, kterou na jiných místech pak v Ostravě předěláváme do moderního stylu. Tím neříkám, že máme dělat ten původní futuristický návrh

    Thumb up 1 Thumb down 1
  14. David :

    Tak tady se opravdu zamýšlím jestli zrovna zde je potřeba vytvářet retro feel zastávku, myslím že v Ostravě je stále dost retro míst kam vyrazit a cítit 70ky. Za tyhle peníze by snad mohlo vzniknout něco zajímavějšího, než hnědé kachle jedna nad druhou. To, že ten podchod je k prasknutí pouze během cca 20dní v roce je fakt ale i proto se měl rozšířit ne-li tu cyklostezku úplně vypustit a nechat ho pouze pro pěší. Nápad s tím artworkem je fajn, ale je to první věc která se při realizaci škrtne…

    Thumb up 0 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.