Most Na Karolině

Je těžké budovat dopravní infrastrukturu do místa, kde město pořád netuší, jak má vlastně vypadat. Nový most v ulici Na Karolině je toho příkladem. Ostravy vypsala veřejnou zakázku na realizaci nového mostu přes řeku Ostravici v centru města.

Předmětem veřejné zakázky je realizace stavby „Most Na Karolině“ v k.ú. Slezská Ostrava a k.ú. Moravská Ostrava, obec Ostrava. Stavba bude provedena podle dokumentace pro provádění stavby „Most Na Karolině“, kterou zpracovala Projekční kancelář PRIS spol. s r.o.Jedná se o realizaci nového mostu přes řeku Ostravici včetně navazujících komunikací a 3 křižovatek. Vzhledem ke změněné dopravní situaci a budoucímu rozvoji města v území bezprostředně přiléhajícím k mostu bylo rozhodnuto o náhradě stávajícího soumostí jedním mostem, který bude výrazně užší a kratší než stávající. Tomuto je přizpůsoben i návrh navazujících komunikací a náhrada průsečných křižovatek křižovatkami okružními.

Kromě samotné výstavby mostu je důležité i jeho nepojení na blízké okolí a návaznost na stávající a hlavně i budoucí urbanismus. Nacházíme se v centru města a opět je privilegována automobilová doprava. Napojení cyklistické infrastruktury je v tomto případě až tragické. Návrh rovněž řešením připomíná silnice mimo města / dálniční přivaděče, než integrovaný město-tvorný prvek.

Problém začíná již u faktu, že neexistuje ucelený a schválený dopravně-urbanistický plán celé oblasti od Černé louky, přes Karolinu k Dolní oblasti Vítkovice. Město teprve na začátku roku 2025 vypsalo veřejnou zakázku „„Jedna míle (investiční záměr)“, která má nějak řešit novou dopravní kostru v přilehlé oblasti. Most se však začal projektovat dříve.

Výše zmíněný investiční záměr je však dalším z mnoha dalších urbanistických přešlapů v centru města. Ostrava oproti původním předpokladům, kdy Karolina měla být s historickým jádrem spojena pěšími zónami a zklidněnými ulicemi, protnula oblast kapacitními ulicemi. Podrobně jsme se tématu věnovali v článku „Ostrava odstřihla Karolinu od centra„.

Na porovnání můžeme vidět předchozí návrh dopravního uspořádání a současnou, automobilovější, představu budoucnosti oblasti.

Jak jsme již uvedli, most se však začal připravovat v době, která neodpovídá nějakým současným vizím urbanistického řešení, které jsou aktuálně v přípravě. Převážně cyklistická doprava se napojuje zcela nevhodnými řešeními. Nyní se tak budou realizovat řešení, která se v blízké budoucnosti budou stejně měnit. Jako v případě části Havlíčkova nábřeží, kde se nyní část nedávno realizovaných komunikací (cyklo, pěší) opět přestavuje.

Celková stiuace

Zatímco slezský břeh je více než masivně na cyklostezky napojen (byť polemiku mohou vyvolávat zbytečné ostrůvky v nepojení ramp stezek na stávající stezku podél řeky)……

….tak moravský břeh se napojuje vlastně na nic. Stezka směr Slezská Ostrava začíná zcela nevhodně odbočením cyklistů přímo z komunikace. Směr centrum naopak vede někam, kde se v současné době žádná oddělaná stezka nenachází. Chybí zcela napojení na nábřeží, které je budováno.

Absence komplexního řešení cyklistické dopravy křižovatky ulic Na Karolině X Montánní zcela postrádá smysl, jelikož celá křižovatka bude rovněž přebudována a řešena nově současně s výstavbou mostu.

Pozoruhodně rovněž působí návrh chodníků mezi kruhovými objezdy u ramp z Bohumínské ulice. Jedná se prakticky o smyčku, bez návaznosti na další napojení….

pramen: tenderarena.cz

Související články


Komentáře

  1. Roman :

    jen bych doplnil otázku údržby.

    Na mostě ,á být po celé délce skleněné zábradlí. My obyvatelé a návštěvníci centra víme, jak vypadá prosklené zábradlí na visutých terasách na nábřeží u Docku apod… Zároveň na mostě hrozí poškození od kamínky apod, které odlétají z pod kol projíždějících aut.

    Příhradovina mostu nebude z cortenu, ale bude se natírat. Hlavně celá konstrukce je zbytečně složitá.

    A nezapomínejme, že pod mostem budou umístěny plynové chrliče na vytvořené ohňů.

    Kdysi jsem na zdopravy.cz četl jeden komentář, s kterým se velmi ztotožňuji.

    „Tento výtvor si nedovedu vyložit jinak, než že se o autora pražského Metropolitního plánu pokouší stařecká demence. Nicméně do současné ostravské stavební kultury, kde tempo udává Projektstudio se svým nepostavitelným nadzemním parkovištěm a ateliér Simona (group) se svým zikuratem zapadá tento most bohužel naprosto perfektně.“

    Thumb up 21 Thumb down 1
  2. xxx :

    No jo no. Ovšem hned na domovské stránce webu MAPPA!!! se dočteme, že „Naší vizí je vitální, obytná, udržitelná Ostrava“. Hlavně že mají vizi.

    Thumb up 11 Thumb down 1
  3. petrK :

    xxx: až bude nejhůř, tak namalujou na asfalt puntíky a vše je zachráněno

    Thumb up 20 Thumb down 1
  4. Richard :

    Mě osobně nevadí změna té předchozí víc „parkové“ koncepce na tu novější „dopravnější“. Ale! Když má být z Montánní velkorysý bulvár s rezervou pro tramvaje jak to, že to tu projektujou takhle debilně?

    Thumb up 4 Thumb down 3
  5. Karl :

    A neměla být Žofinka napojena přes Jednu míli, která má ústit k tomu mostu? Jak je to tam tedy koordinované? :D

    Thumb up 8 Thumb down 0
  6. Szczur :

    Richard: Protože neexistuje jednotné směřování, které by jednotlivým projektům dávalo kontext. Práce MAPPA zatím vede k pravému opaku – konfliktní požadavky, neznámý cílový stav infrastruktury, pokračování nahodilosti, záplatové a salámové metody.

    Thumb up 15 Thumb down 0
  7. mJožka :

    A pak se řidiči ptají, proč cyklisté jedou po vozovce, když jim vede souběžně se silnicí stezka :(
    Propojení Karolina – Zárubek či dále k Lučině nebo už jen k těm (hodně vzdáleným, teoretickým) výškovým stavbám u ramp na ul. Frýdecká, co jsou vidět v obrázku „nový návrh“, tam opět preferovaně autem.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  8. via :

    Jednosměrné cyklostezky chcu vidět :D Nejmíň po té severní přes most se bude jezdit v protisměru. Trojúhelníkové křižovatky dopadnou fiaskem, páč na Ostravsku je něco jako dát přednost zprava jen nahodilým jevem.
    Nezbývá než doufat, že při výstavbě mostu bude stezka aspoň průchozí a nikoli na dva roky kompletně zavřena s objížďkou přes Karolinu a Výstaviště.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  9. Marthin :

    Roman: Kde jste přišel na plynové chrlíce na vytvoření ohňů?

    Thumb up 5 Thumb down 5
  10. Brzda :

    Marthin:
    Co třeba tady https://www.msstavby.cz/novy-most-pres-reku-ostravici-2-11-10-2021/.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  11. Brzda :

    Nebo tady https://zdopravy.cz/ostrava-hleda-kdo-postavi-most-chrlici-ohen-propoji-moravskou-a-slezskou-cast-mesta-260082/

    Thumb up 1 Thumb down 0
  12. Martin [msstavby.cz] :

    Marthin: V odkazu na konci článku se lze doklikat k dokumentaci a kouknout, jak to navrhují. Bude tam rozvod plynu.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  13. Vítek :

    Martin: doufám, že u rozvodu plynu si projektanti vzali nějaké poučení z mostu Pionýrů!!!

    Thumb up 0 Thumb down 1
  14. Crazym :

    Vítek: To mě zajímá, jaké by podle vás mělo být poučení z výbuchu na mostě Pionýrů z roku 1976?

    Thumb up 0 Thumb down 2
  15. Vítek :

    Crazym: jako laik si myslím, že není moc vhodné experimentovat s nějakými nadbytečými plynovými chrliči ohně. Prostě něco co v minulosti vedlo k havárii (nahromadění plynu v konstrukci mostu) není radno podcenit.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  16. Marthin :

    Martin [msstavby.cz]: Děkuji za vysvětlení,panu Romanovi se omlouvám za zpochybnovani a panu Kouckemu potažmo městu Ostrava vzkazuji, že jsou megalomansti blázni zamrzli v době památníku Rudé armády. Příští rok se má začít stavět? Opravdu hezký dárek k 35. výročí osvobození od Rudé armády…

    Thumb up 4 Thumb down 1
  17. Martin [msstavby.cz] :

    Vítek: Byť jsou za mne ty plameny absolutní nesmysl, tak plánovaná a certifikovaný rozvod plynu versus volně nahromaděný plyn je něco jiného, ne?

    Thumb up 2 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.