Nový most přes řeku Ostravici

Město Ostrava představilo novou podobu mostu přes řeku Ostravici v centru Ostravy.

Na novou podobu mostu byla zakázka vypsána již 22. 12. 2020. podle studie zpracované od autorů ATELIÉR SIMONA a DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. Celý původní koncept přestavby jsem zveřejnili v článku z 12.1. 2021. ZDE Veřejná zakázka byla však 26.1. 2021 zrušena bez udání důvodu (…).

Po téměř čtvrt roce přišlo město Ostrava s novým záměrem na podobu mostu. Přesněji 13.5. 2021 byl na stránkách města Ostravy zveřejněn mezi aktualitami text o nové podobě mostu. O nedávné překotné historii území se však nikde nepíše.

6.10. 2021, v týdnu Parlamentních voleb, zveřejnilo město Ostrava vedené hnutím ANO novou podobu mostu zpracovanou od architekta Romana Kouckého. Most má elegantnější podobu, logičtější a praktičtější vedení cyklistické dopravy. Má mít však například prosklené zábradlí a chrlit oheň… Sice byly prezentovány jen vizualizace, ale na webových stránkách mappa.cz můžete vidět odevzdanou studii.

Požadavky dispozičního řešení mostu vycházejí z potřeby dopravního provozu. Most je rozdělen na tři samostatné prostory. Uprostřed mostu je dvoupruhová vozovka a na konzolách po stranách jsou dva chodníky s kombinovaným provozem chodců a cyklistů. Na obou březích má most stejnou nadmořskou výšku a nejvyšší bod mostovky je uprostřed mostu. Předpokládáme, že projektová příprava bude trvat do poloviny roku 2023, načež bude následovat výběr zhotovitele stavby. Dokončení stavby lze predikovat v roce 2025. Náklady na demolici a výstavbu nového mostu jsou aktuálně rozpočtovány ve výši do 200 mil. korun (bez DPH).

Tvar nového mostu se na první pohled zdá asymetrický. Vychází ale ze své staticky symetrické konstrukce. Most nesou dva příhradové spojité nosníky o výrazně nestejných rozpětích (70 a 10 m), které jsou symetrické přes diagonálu mostu. Příhradu vytváří síť nepravidelných tlačených a tažených diagonál. Oba horní pásy hlavních nosníků jsou uprostřed délky mostu nad mostovkou spojeny příčníkem nad průjezdným profilem. Nejvyšší body nosníku jsou vždy nad středem poloviny celkové délky mostu.

Hlavní nosníky jsou v místě podepření pilířem, vždy 10 m od opěry, zajištěny proti vybočení rámem překračujícím chodník a kotveným do pilíře. Konstrukce tak vytváří dvě výrazné brány/věže, vždy na příslušném břehu. Tyto body jsou věnovány městským znakům s výraznými motivy „koníka a kamzíka“. Brány budou doplněny výtvarnými díly na pilířích obou nábřeží a vysokými stožáry. Dvě velké vlajky vlající z břehových pilířů nad oběma hlavními nosníky, dodávají mostu pohyb a živost.

Lehkost statické tíhy je vložena do nepravidelného uspořádání a do různé tloušťky tažených a tlačených prvků hlavních nosníků, které jsou symbolem odpoutání se od strnulosti a tíhy přesvědčení nejen o standardech a povaze ocelových konstrukcí, ale celého stavění. Je v nich hravost a veselost a příslib méně těžkých časů. I v této hravosti je v nich ale zodpovědnost logiky statického vyladění konstrukce.

Jednou z prvních otázek byla volba hlavního konstrukčního materiálu. Ocel se nabízela, ve městě dolů, hutí a železáren, jako první volba také proto, že většina mostů v Ostravě je betonová. Ocel je možné považovat za hlavní kontext historické Ostravy. Proto je náš nový most ocelový ve své podstatě.

Ocelová konstrukce je navržena z patinující oceli jako bezúdržbová. Požadavku životnosti odpovídá i návrh konstrukčních detailů. Mostovka je železobetonová s živičným povrchem. Na chodnících jsou aglomerované plastové desky bílé barvy kladené s minimálními mezerami. Vzhledem k městskému charakteru mostu nejsou na mostě svodidla. Optické prodloužení mostu zajišťují zúžené opěry, na kterých pokračují ocelové konzoly chodníků. Most tak vypadá dlouhý celkem 100 m.

Řeka Ostravice je dnes městskou řekou. Plocha pod mostem bude architektonicky upravena jako scénické schodiště a jako zastavení na nábřežní promenádě. Díky spodní mostovce je stavební výška mostu minimální a prostor na nábřeží je vzdušnější. V opěře je proto navržena ‘místnost/jeskyňka‘, která může sloužit například jako kavárna na nábřeží, nebo jako zázemí přirozeně krytého skateparku.

Veřejné osvětlení mostu je koncipováno tak, aby byl minimalizován světelný smog. Komunikace ve střední části mostu je osvětlena neutrálně bílým tónem světla. Osvětlení mostovky zespoda i chodníky jsou osvětleny teple bílým barevným tónem.

Spodní část zábradlí je součástí ocelové konstrukce římsového nosníku. Horní část zábradlí je z kalených a lepených skleněných desek. V římsovém nosníku bude vedeno nejen osvětlení chodníku, ale i plynové potrubí, rozvádějící plyn k jednotlivým sochařsky pojatým hořákům/chrličům. Ty budou chrlit ‘věčné ohně‘ na vnější straně zábradlí. Budou tak upomínat na největší ‘průmyslovou zónu Ostravy devatenáctého století.‘ Ohně budou nahrazovat slavnostní osvětlení a doplní teplé tóny světla chodníků.“

zdroj: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Johnny :

    O tom, že výběrové řízení vyhrál pan Koucký už se vědělo dlouho, o tom, že to projektuje se taky hodně mluvilo, město s MAPPA se o tom zmiňovali na soc. sítích, takže s tím tvrzením, že najednou někdo s něčím přišel před volbami, bych byl opatrnější.

    Jinak se mi most moc líbí, zapojení znaků moravské a slezské části města mi přijde super, stejně jako retailový prostor v mostním pilíři. Skleněné zábradlí je odvážné, ale nevidím důvod, proč by to mělo být špatně.

    Chrliče jsou samozřejmě nesmysl, dokonce i Bajgarová se vyjádřila, že si myslí, že to neprojde přes hasiče, takže to beru jako že nebudou.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  2. petr :

    Tenhle most je jasný, dejme tomu že se fakt realizuje. Neví ale někdo, jak to vypadá s mostem pro cyklisty, který by měl kousek od tohoto propojit stávající cyklostezku s DOV? Nebo se počítá s tím, že tenhle ho nahradí?

    Thumb up 6 Thumb down 0
  3. Martin [msstavby.cz] :

    Johnny: Že bude navržena nová podoba mostu panem architektem Kouckým je ale v téměř úvodu článku napsáno. Pro podrobnosti stačí rozkliknout.

    „Po téměř čtvrt roce přišlo město Ostrava s novým záměrem na podobu mostu. Přesněji 13.5. 2021 byl na stránkách města Ostravy zveřejněn mezi aktualitami text o nové podobě mostu.“

    Že byl návrh (studie má 19 stran s jednou situací „širších“ vztahů) zveřejněn v týdnu voleb do PS je holý fakt.

    No celé to zní takto:
    „A podotkl, že právě s odkazem na vysoké pece navrhl jako součást mostu i plynové trysky chrlící oheň. „Mohly by to být tiché hodiny. Plameny by vyšlehly třeba v každou celou hodinu,“ nastínil Koucký.

    Ostrava uskutečnitelnost nápadu ještě prověří. „Ačkoli se mi to líbí, oheň zatím slíbit nemůžu. Musíme to projednat s hasiči,“ řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.“

    Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/most-ostravice-roman-koucky-nova-stavba-ohen-cas-hodiny.A211007_630404_ostrava-zpravy_zah

    petr: Cyklistická lávka je navrhnuta o cca 1km jižněji. Probíhá projektová příprava. https://www.msstavby.cz/cyklolavka-dov-2-15-04-2021/

    Thumb up 3 Thumb down 1
  4. Sols :

    Mě osobně se prostě patinující ocel nelíbí. Kus rezavé ocele, která mimo jiné bude korozi rozšiřovat po zemi a znechucovat cyklostezsky, chodníky atp…chápu snahy se pořád otáčet do minulosti, ale pokud máme působit moderně tak bychom se od těchto „módních forem“ měli konečně odprostit. Cílem oceláren určitě nebylo vyrábět zkorodovanou ocel nýbrž ocel nejvyšší kvality, což podle mě prostě toto fakt nevystihuje. To se mi líbí víc Most Miloše Sýkory. Nejsem si jist, ale u Karolíny tyto typy „umění“ najdeme (např koule) pokud už nebyly odstraněny z celkem jasného důvodu.

    Chrliče jak už bylo zmíněno výše, pravděpodobně nebudou jelikož by to mohlo být nebezpečné.

    Thumb up 10 Thumb down 13
  5. Davidb :

    Mně se líbí.
    Jen bych místo znaků Moravské a Slezské Ostravy dal ba vlajku a znaky Moravy a Slezska.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  6. Patrik :

    Mě se moc nelíbí a rozhodně to není nějaká dominanta nebo most, který by byl nějak ikonický, jako například ten v Ústí nad Labem nebo v Bratislavě. Takový vesnický mostek.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  7. Davidb :

    Patrik:
    Taky to není místo na dominantu.
    Oba mosty co jste zmiňoval jdou pěkné vidět z okolí a zhoršit.
    To tady nehrozí.

    Taky cena bude úplně jinde než u těch dvou.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  8. Infoš :

    Zcela upřímně, stávající most potřebuje menší rekonstrukci a může sloužit ještě několik desetiletí, takže celé to haló kolem nového mostu je jen zbytečným vyhazováním veřejných peněz. Tohle vám řekne každý, kdo trochu rozumí betonovým konstrukcím.

    Thumb up 9 Thumb down 16
  9. Mx :

    Vrchní kovová část – ok a zajímavé, ostuda to není, i když jsem čekal něco většího vyššího a ikonického. Ale ty podpěry mostu – odporné – most za stamilióny a nechají tam odporné panelákové stěny jak z rozvodny z Dubiny

    Thumb up 9 Thumb down 1
  10. Patrik :

    Davidb: No to bych tak bral, kdyby se tím jako dominantou nechlubilo.
    https://zdopravy.cz/ostrava-vymeni-most-pres-ostravici-pocita-s-plamennymi-chrlici-93590/
    „Ostrava má mít jednu z nových architektonických dominant města v podobě nového mostu přes Ostravici od architekta Romana Kouckého.“

    A podobné výrazy jsou i na socsítích.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  11. davidb :

    Patrik:
    Aha. Tak to OK.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  12. thvari :

    Infoš: zcela upřímně to, co potřebuje menší rekonstrukci, ji 30 let nedostalo a nebýt tohoto projektu, kdo ví, kolik dalších let by to tam vypadalo jako teď – naprosto strašně, jak periferie někde na dálném východě a ne místo uprostřed cilizované Evropy. takže díky za názor a můžete jít šetřit veřejné peníze na všechny ty další stavby, na něž nikdo desítky let nesáhl. :-)

    Thumb up 9 Thumb down 0
  13. JSjr. :

    Moc hezký most, který narozdíl od původního návrhu nebude stát nesmysl.
    Jsem rád, že se město rozhodlo jít v tomto případě spořivějším směrem.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  14. David :

    JSjr.:
    ten most je stejně tak bokem, že mi už ani ten nevýrazný vzhled nevadí…. nějak sem myslel, že to neměl být jen spoj bodu A-B ale co už.
    Možná se jednou dočkáme nových Frýdlantských mostů v podobě pořádné architektonické bomby

    Thumb up 5 Thumb down 0
  15. jlname :

    Dle vizualizace výrazně lepší stav než je nyní. Akorát mi není jasné – z jedné strany se bude po lávce do města vcházet a z druhé strany to povede kam?? :-)

    Thumb up 2 Thumb down 0
  16. Rdm :

    Patrik: na tom odkazu píší, že je most bezúdržbový, takže se nikdo nebude starat o to skleněné zábradlí, přes které do měsíce nepůjde vidět :)
    Most jako takový je povedený, ale ty chrliče plamenů… no nevím…

    Thumb up 1 Thumb down 0
  17. Cyklista :

    jlname: Na haldu…

    Thumb up 1 Thumb down 0
  18. thvari :

    jlname: na stránkách mappa je celá studie, v níž je zmíněno, že se do budoucna počítá s rozvojem Slezské a mám za to, že je to i vedlejším cílem toho projektu, tedy aby most do budoucna pomohl přenést výstavbu a rozvoj z moravského i na slezský břeh Ostravice. asi k tomu povede dlouhá cesta, jako ostatně vede k mnoha věcem u nás ve městě, ale zatím na tom slezském břehu krom Frýdecké a dalších cest nic moc jiného není, přitom je to lokalita napojená na tramvaj skrz zastávky U Hradu a Důl Zárubek a blízko centra, což může být pro nějaké budoucí záměry rozvoje dost lákavá věc.

    nevím, jaké limity nebo překážky rozvoje existují na tomto území, ale jen při obyčejném pohledu do mapy to je další z mnoha ostravských bílých míst, kde nic moc není, ale mohlo by být :-)

    https://www.mappaostrava.cz/novy-most-na-karoline

    Thumb up 5 Thumb down 0
  19. Mx :

    Kacířská myšlenka: ne, že by se to sem nehodilo a určitě to bude přinosem, ale neudělat takový most nejprve místo Frýdlantských? Nebo přes dálnici vedle svinovského? Na očích většině obyvatel? Do rozvoje Slezské daleko a most to tolik nerozhýbe

    Thumb up 1 Thumb down 6
  20. Jenki :

    BTW neví někdo ze zde diskutujících, kdy a proč vznikl most přes Ostravici, který je pokračováním ulice K Trojhalí? (GPS 49.827318N, 18.291060E). Vizuálně mi přijde cca ze 70. let, ale absolutně mne nenapadá, k čemu se někdo namáhal s jeho stavbou, když vlastně nikam nevede…

    Thumb up 1 Thumb down 0
  21. Adam01 :

    Jenki : asi jde o staré propojení Karoliny s cestou na Zárubek, než se postavil ten most, který je zde v článku…

    Thumb up 0 Thumb down 0
  22. davidb :

    Adam01: Jenki:
    V 50. letech tam ten most ještě nebyl.
    https://mapy.ostrava.cz/historicke-mapy/mapa/ stačí si najet na dané místo a porovnat s dneškem.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  23. Infoš :

    thvari: To jak to tam vypadá nemá nic společného s tím mostem a myslet si že nový most z lokality udělá nějakou super lokalitu je iluzorní. Rekonstrukce takové stavby vyjde na jednotky nebo nižší desítky milionů, kdežto demolice a výstavba nového na stovky milionů. Každý kdo jedná s péčí řádného hospodáře, což je primární u samosprávy, by toto měl zvážit. To, že se vám ten most nelíbí vizuálně není argumentem pro takovou investici, důležitá je přece u mostu primárně jeho funkce. Kdyby se stavěl nový most na místě kde nebyl, nebo namísto stávajícího který je v havarijním (nerekonstruovatelném) stavu a zároveň stál na významném místě, tak ok architektura je důležitá, ale tady? Stav toho mostu a potřeba opravy je cca stejná jako např. estakáda u Bazalů, která byla rekonstruována před myslím 2 lety. Také byl rekonstruován, namísto toho aby se tam stavěl architektonický „klenot“, nebo mosty přes řeku na Rudné apod… Veřejné peníze jsou potřeba na jiných místech, zejména v době, kdy se chtě-nechtě budou muset utahovat opasky. Váš komentář v principu nedává ani smysl, takže, co víc dodat…

    Thumb up 8 Thumb down 3
  24. rgrm :

    Mx: Bohužel asi ještě dlouho ne. Vlastnická struktura Frýdlantských mostů je tak složitá, že je nemožné se na něčem dohodnout. Město se o to snaží už více než 10 let a nikam to nevede. Proto to asi nakonec dopadne tak, že se to opraví jen víceméně vzhledově, aby to nebyl tak velký hnus a jinak nic.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  25. Cyklista :

    thvari: Je to krásné místo pro rozšíření, ale ….
    Jsou tady odvaly z dolu Zárubek, sedimenty z odkalovací jámy dolu Zárubek, pozůstatky těžních jam a v neposlední řadě aktivní skládka odpadu….. Mám pocit, že detailnější průzkum dané lokality neproběhl.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  26. Rdm :

    Infoš: pokud vím, tak se o bourání toho mostu uvažovalo proto, že je v tak špatném technickém stavu, že i rekonstrukce by znamenala ho přinejmenším částečně zbourat. Z dlouhodobého hlediska může vyšší investice do stavby nového mostu ušetřit do budoucna náklady na údržbu toho rekonstruovaného, který je přiznejme opravdu předimenzován.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  27. Cyklista :

    Rdm: Infoš: Most byl projektován jako přímé pokračování Frýdlantských mostů a měl odvést dopravu z centra a ze Slezské na výpadovký v Radvanicích/Bartovicích. Po tom, co současnou zástavbou Karoliny bylo toto využití v plánovaném měřítku znemožněno, je již samozřejmě zbytečný. Nicméně v dosluhujícím stavu by klidně ještě pár let vydržel, dokud nebude alespoň koncepce využití prostoru „za řekou“.
    Třeba hrušovské mosty jsou v podobném stavu, ale s násobně větším zatížení dopravou, zvláště těžkou…

    Thumb up 1 Thumb down 1
  28. jlname :

    Cyklista:
    Přesně jak píše @Cyklista – kilometr vzdušnou čarou od Karolíny (centra města) jsou skládky – Zárubek a ta ještě horší – struskárna – společnosti Harsco. Už jsem to v nějakém příspěvku psal, samé mínusy. Tu prašnost a hrůzu místa si nedovede nikdo ani představit. Mám to i nafocené. Tak opravdu nevím, pro koho a hlavně kam se tato lávka buduje. Na pravé straně Ostravice, je naprosto nereálné v dohledné době 30-50 let cokoli vybudovat. Tráva, později třeba park..ale to je na roky. Vemte si, jak dlouho jen trvala sanace Karolíny a pak to stejně ve finále zdupali obchoďákem. Radní to vážně nemají snadné, ale něco se dělat musí.
    S novým mostem i lávkou souhlasím, i když to nepovede roky „nikam“, tak to určitě zlepší životní prostor pro lidi.
    Ta obrazová studie davů korzujících lidí po lavce, je prostě fake.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  29. thvari :

    jlname: pokud je to skutečně tak špatné a není možné si představit, že by tam v dohledné době vznikla jakákoli zástavba, pak to bude logicky sloužit jako alternativní cesta k hradu a spojnice od Karoliny a nových budov univerzity na cyklostezku podél Ostravice, která je na slezském břehu. tedy převážně k rekreačním účelům.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  30. jlname :

    thvari:
    Ano, tak si myslím že to bude. Lávka stará, lávka nová, vhodné přes den na procházky, odpoledne třeba na run, večer jen pro odvážné. Třeba by tam mohla být zóna placeného odstavného stání. Ale to už stojí na místě, kde nemělo být a tak tu žijem..

    Thumb up 1 Thumb down 0
  31. Crazym :

    Dokud se tam neudělá něco s tímhle monstrem https://mapy.cz/s/kusumacagu tak je jakýkoliv rozvoj města tím směrem utopie. Nový most do té doby zestárne na úroveň toho současného :-)

    Thumb up 5 Thumb down 0
  32. thvari :

    Crazym: jedna věc by šla udělat hned – celou cestu Na Karolině mít ve dvou pruzích, stejně jako nový most. tím by z logiky věci na každé straně odpadla nutnost jednoho toho ramena. ale to už by chtělo, aby se na to tam komplexně podívala MAPPA. navíc to souvisí s tím, jestli chceme mít Bohumínskou-Frýdeckou jen s dvěma, nebo čtyřmi pruhy. teď jsem se pohyboval na Mexiku pěšky a ten provoz je tam teda brutální. představa, že normální člověk bydlí s oknama otočenýma na tuhle dálnici. uf.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  33. davidb :

    thvari:
    Už jsme to tady psali.
    Ulici Na Karolině i Frýdlantské mosty stačí 2 pruhé.
    Ty 500 metrové kousky čtyřproudovky jsou relikty minulosti.
    Podobně i Českobratrská a Varenská.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  34. Crazym :

    No, dívám-li se na územní plány okolo té křižovatky, tak jsem z toho nejen zmaten ale u sem tam pobaven :-) https://screenshot.cz/OH03A/

    Thumb up 1 Thumb down 0
  35. Cyklista :

    Crazym: Co je na něm matoucí? =) UP nepočítá s rozvojem lokality. Stále předpokládá pouze využití jako dopravní uzel, který by měl napojit Karolinu na Bohumínskou a Fryštátskou. Proto je pro mnoho lidí zbytečné stavět zde krásný most.

    Osobně napojení na Fryštátskou považuji za důležité, protože odkloní značnou část tranzitu přes centrum a Slezskou a odlehčí Rudné v Kunčicích

    Thumb up 5 Thumb down 1
  36. davidb :

    Cyklista:
    Ale jako dvouproudou.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  37. Mx :

    Strašně se tady kritizoval v minulosti korzo most v původní podobě. Uvědomme si ale, že za 10-20 let bude celé nábřeží Ostravice opravdu velké korzo a také na druhém břehu už se určité objekty a procházkové trasy vybudovaly, a potom to mostě by se skutečně mohl uzavřít krásný procházkový okruh na obou stranách řeky. Takže jakékoliv kroky k atraktivitě mostu jako pochůzkového místa, i kdyby ve skromné podobě, kterým tu řeku skutečně rád překročím, jsou dobře.Vizuál neřeším, to je věc názoru každého.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  38. Martin [msstavby.cz] :

    Mx: Kritizoval se vzhled a návrh. Ne most jako takový…

    Thumb up 2 Thumb down 0
  39. Martin [msstavby.cz] :

    To snad nemůže být ani pravda. Řeč je o tomto mostu, který patří kraji, a kterého už město prezentovalo podobu od arch. Kouckého. Vlastně viz tento článek…

    Thumb up 4 Thumb down 0
  40. Dan :

    Martin [msstavby.cz]: Takze mesto delalo studii na prestavbu mostu, ktery je kraje. Ale s krajem porad nemá smlouvu o spolupraci? :D

    Thumb up 1 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.