Ředitelství silnic a dálnic mění podobu stezek pro pěší a cyklisty nad plánovanou protihlukovou galerií Místecké ulice v centru Ostravy. Změny však nelze brát za pozitivní.
Změny, které ovšem nejsou primární součástí záměru galerie jsou patrné z výkresové dokumentace, která je součástí veřejné zakázky „I/56 Ostrava – prodloužená Místecká, III. stavba – dopravní model, aktualizace ZP vč. HDM-4 a příslušných příloh„. Tato zakázka byla vypsána Ředitelstvím silnic a dálnic v květnu tohoto roku (2025).
Předmětem veřejné zakázky je zpracování, projednání a dodání dopravního modelu, aktualizace záměru projektu a příslušných příloh vč. výpočtu ekonomické efektivnosti projektu metodou HDM-4 přeložky silnice „I/56 Ostrava – prodloužená Místecká, III. stavba,“. Jedná se o přestavbu průtahu silnice I/56 (ulice Cingrovy) v úseku mezi stávajícími MÚK s ulicemi Českobratrská (sil. II/479) a 28. října (sil. III/4793) v Ostravě, o celkové délce cca 600 m, jejíž součástí je protihluková galerie v délce cca 45 0m. Předmětný úsek silnice I/56 bude směrově dělenou, čtyřpruhovou komunikaci doplněnou o přídatné pruhy v kategorii dle ČSN 73 6110, která bude svým šířkovým uspořádáním navazovat na již zprovozněné úseky, čímž se zkompletuje dlouhodobý proces její postupné přestavby na kapacitní čtyřpruhovou městskou komunikaci.
Řešení vedení stezek pro chodce a cyklisty není primární součástí záměru, jelikož se jedná o výhledové stavby. Avšak mají podstatný vliv na organizaci dopravy a z toho potřebné stavební řešení galerie a navazujících úprav v přilehlých ulicích.
Původní návrh
Město Ostrava dlouhodobě produkuje vizualizace záměrů, které nejsou konzultovány s dalšími stranami, nejsou proveditelné technicky apod. Několikrát jsme měli možnost vidět vedení nové stezky, respektive lávky, pro pěší a cyklisty z ulice Nemocniční do ulice Stodolní. Toto vedení bylo prezentováno například v rámci „Celkové urbanistické studie“ (ZDE v tiskové zprávě z roku 2021) nebo při vizualizacích při prodeji pozemků v lokalitě Stodolní ulice, kdy lávka ústila do dvora možné zástavby. Byť vizualizace nebyly nikterak závazné, vytvářejí v protistraně minimálně povědomí o záměru lávky v těchto místech. Více v článku na fajnova.cz ZDE.



Byť se jednalo o „vize“, trasování spojení dávala v těchto místech smysl hned z několika důvodů:
- Přímé spojení městských části rozdělených ulicí Místecká, ulicí Porážková a železniční tratí.
- Zaústění lávky do dopravně klidných ulic / pěších zón.
- Umístění mezi Frýdlantskými mosty, mosty na ulici Českobratrská. Stavba nevede blízko jedné z ulic.
Dvě lávky namísto jedné
Z podkladů k výše uvedené veřejné zakázce je však patrné, že se počítá s lávkou v blízkosti Frýdlantských mostů a lávky v blízkosti ulice Českobratrská.

Paralelní lávka s ulicí 28.října
Po mohutných Frýdlantských mostech je vedena čtyřproudá (v těchto místech) ulice 28.října, tramvajová trať. V současné době dokonce i cyklopruhy. Po stranách mostů jsou vedeny chodníky pro pěší s minimálním vytížením.
V současné době probíhá kompletní přestavba tramvajové zastávky Náměstí republiky a přilehlých mostů. Nebylo nic lehčího, než se současnými úpravami spojit vybudování (jednoduché stavební zásahy) sdílené stezky pro chodce a cyklisty v místě stávajících chodníků.
Použít obdobné řešení, jako můžeme vidět například na Budapester Straße v Drážďanech.

Dle dokumentace má vzniknout stezka prakticky paralelně s Frýdlantskými mosty. Vzdálená přibližně 160m. Navržena stezka tak prakticky duplikuje funkci Frýdlantských mostů (respektive funkce, které by zde jednoduše mohly být). Vedení stezky navíc není přímé, jak by bylo možné po ulici 28.října, ale zbytečně komplikované. Cyklisté jsou dokonce svedeni na část ramene mimoúrovňové křižovatky.



Z rampy je následně trasa vedena po plánovaném zastřešení a dále do ulice Senovážná a Hornopolní.

Napojení ulice Nemocniční na galerii je zachováno pomocí rampy. Trasa však dále přímo nevede a končí schodištěm a výtahem. Pokud budete chtít pokračovat směr centru, napojíte se na stávající podchod do Stodolní ulice pod železniční tratí.


Pro lepší představu, něčím obdobným. Schodiště na ulici Místeckou z Dolní oblasti Vítkovice.

Lávka do lokality bývalého obchodního centra Bauhaus
Nově je v návrzích vedena i lávka do míst bývalého obchodního centra Bauhaus, který čeká demolice. I zde je obdobný problém s blízkosti vedení kolem stávajících mostů a duplikací funkcí. Dokonce již dnes vede oficiální cyklostezka po mostech na Českobratrské ulici, byť provedení a nepojení na okolí by mohlo být významně lepší. Potencionální vedení stezky skrze plánovanou zástavbu může vyvolat hned několik konfliktů:
- Omezení využitelnosti zástavby pozemků.
- Vedení skrze soukromý objekt, pokud investorem všech objektů nebude město / veřejný sektor
- Možné znemožnění průchodu jako v případě obchodního centra Forum Nová Karolina
Ostrava opravdu nepotřebuje mít mostní konstrukce přes Místeckou ulice mezi každým blokem. Podstatné je mít stavebně oddělené druhy dopravy v městských tepnách a případně doplňkové stezky v rozumných rozestupech.

Stezka pro cyklisty se zde nachází již dnes

Absence napojení na železniční dopravu
Plánované / výhledové stavby mají probíhat v okolí železniční zastávky Ostrava-Stodolní. Stanice nejen s regionálními, ale i dálkovými spoji. V okolí stále volné plochy pro výstavbu. Ideální místo pro development i výškové zástavby. A přesto napojení celé lokality na nástupiště zůstává pouze stávajícím podchodem ze Stodolní ulice.

pramen: tenderarena.cz

petrK :
to ukončení cyklostezky schodištěm a výtahem bylo už v původním návrhu, je smutné vidět, že se nic nezměnilo
Roman :
Takže pojedu na kole z centra po Frýdlantských mostech. Sjedu po dálniční rampě na zastřešení Místecké. Pak zase sjedu ze zastřešení na Senovážnou, abych pak zase vyjel zpět na Hornopolní a pak se přes novou křižovatku dal na 28.října? Složitěji to nešlo?
graylag :
Tady té úvaze ale kriticky chybí zamyšlení nad tím, proč jsou chodníky na Frýdlantských mostech málo využívané a proč nejsou chodníky na Českobratrské zrovna ideální. Když se totiž zohlední i tohle, najednou dává řešení s dvěma lávkami větší smysl.
U Frýdlantských mostů je kritický problém průchod přes zaústění ramp, kde nejsou ani přechody. Mimo špičku se to ještě dá, ale chtít tu přejít ve špičce třeba s kočárkem by byla sebevražda – doslova. Tohle mimochodem není o moc lepší ani v těch Drážďanech, ale tam alespoň ta silnice odbočuje ostřeji, takže auta pojedou pomaleji.
Na Českobratrské je to podobné, ale tam je (zatím) rampa jen jedna a navíc s přechodem. Českobratrská ale pro změnu má oddělené strany pro cyklisty a chodce, což znamená, že by na obou stranách mostu měli cyklisté i chodci teoreticky přecházet na semaforech z jedné strany na druhou, což hodně zdržuje.
V obou případech tak navržené lávky prakticky vzato nedublují současné řešení, ale nahrazují současné nevhodné řešení.
Jinak ohledně stesku nad schody k podchodu – nevím co je na vizualizaci ten šnek, ale pokud to je návrh spirálové rampy pro cyklisty, tak v tom problém nevidím a spíš je to o tom, aby se ta rampa později opravdu postavila. Větší problém bude spíš s neohleduplností cyklistů a zákonitě následující značkou „Cyklisto sesedni z kola“. V tomhle směru by možná schody a výtah byly i lepší.
05.08.2025 08:48Lukáš Gl :
Roman: Nene, Frýdlantským mostům se podle tohoto plánu vyhnete – pojedete na Švabinského, pak si vyjedete točnu na rampu přes Porážkovou a železniční trať a dále už to bude, jak popisujete.
05.08.2025 08:56Lukáš Gl :
Osobně bych viděl velkou příležitost v propojení přes podchod u Stodolní, který bych navrhoval prodloužit s vyústěním až do Nemocniční, čímž by se komfortně vyřešil přechod/přejezd zastřešené Místecké bez vzniku budoucích ghetoidních zákoutí. ** Další příležitostí by bylo napojení Českobratrské na zastřešenou Místeckou (dle plánu však končí u školy na Kounicové), vznikl by tak pohodlný sjezd pro všechny pěší/cyklisty. ** Třetím návrhem by bylo prodloužit železniční zastávku Stodolní a napojit také ji napojit na Českobratrskou. *
Na ty cyklostezky jsem se už dříve ptal pověřených orgánů: SŽDC byla proti cyklostezkám v podchodech a co se týče cyklostezky na Frýdlantských mostech, bylo mi soukromě napsáno zhruba toto: Před lety byla oslovena Správa silnic MSK, aby změnila plány a integrovala cyklostezky, což měl za úkol připravit odbor dopravy. K tomu vznikly pracovní skupiny. Před cca rokem a půl bylo na jednání investiční komise řečeno jedním ze členů „že od toho ustoupili, že je to blbost to tam vést“.
05.08.2025 09:13Martin [msstavby.cz] :
graylag: V textu nic nechybí. Naopak uvádím: „Nebylo nic lehčího, než se současnými úpravami spojit vybudování (jednoduché stavební zásahy) sdílené stezky pro chodce a cyklisty v místě stávajících chodníků.“.
JEDNODUCHÉ STAVEBNÍ ZÁSAHY. Tedy ano, současný stav není vhodný, proto doplňuji i pomoci FOTOGRAFIE vhodnější řešení pomoci jednoduchých stavebních úprav. Samozřejmě poznámka obsahuje i úpravu napojení ramp.
Stejnou poznámku mám i u ulice Českobratrské. Řešení chodník na jedné straně a stezka na druhé je taky úsměvné.
Ten „šnek“ je pouze z podchodu na úroveň terénu, ne na zastřešení. Vždyť i z výkresu je patrné, že se to na zastřešení nenapojuje.
Lukáš Gl: Cyklo piktogramy jsou nakresleny i na rampě https://www.msstavby.cz/wp-content/uploads/2025/08/galerie_mistecka_4.png
05.08.2025 09:15graylag :
Martin [msstavby.cz]:
A v těch Drážďanech, v situaci jaká je na obrázku, si umíte představit přejít ve špičce s kočárkem nebo jako nemocný o holi? Navíc – a to je kriticky důležité, na té fotce silnice zahýbá celkem ostře do pravého úhlu, takže auta stejně musí výrazně zpomalit. Na Frýdlantských mostech i Českobratrské jsou to napojení pod malým úhlem, kde se dá jet plnou rychlostí. Jak chcete tohle „jednoduchými stavebními zásahy“ změnit?
K napojení podchodu, pokud SŽ stejně nechce v podchodu cyklisty jak píše Lukáš, tak je rampa celkem zbytečná.
05.08.2025 09:28Martin [msstavby.cz] :
graylag: Zrovna tenhle most jsem si při čekání na vlak prošel. Prošel a projel jsem jiné mosty s obdobným řešením, které byly násobně dopravně vytíženější. Takže ano, absolutně si dokáži zde jít i s kočárkem.
Nikoliv, na Českobratrské je sjezd rovněž řešen přechodem bez připojovacího pruhu.
Mobilní obruby, vodorovné dopravní značení, dopravní stíny.
Ono není těžké ani řešení s připojovacím pruhem pro automobily. Není to atomová věda https://www.google.com/maps/@48.1061576,11.6464487,3a,75y,31.01h,95.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXGScfxfDw0uOlAsYyJoWTw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-5.258919577557634%26panoid%3DXGScfxfDw0uOlAsYyJoWTw%26yaw%3D31.01490231748597!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDczMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
05.08.2025 09:46graylag :
Martin [msstavby.cz]:
Problém ale není připojovací pruh, problém je úhel s jakým se ta rampa napojuje. Na Frýdlantských mostech i na Českobratrské mají řidiči tendenci odbočovat v plné rychlosti a „pod plynem“. Na přechodu na Českobratrské už jsem taky zažil celou řadu nepříjemných situací jako chodec i jako řidič a osobně ho považuji za jeden z nejnebezpečnějších v oblasti – což je při jeho velikosti pozoruhodné.
Tenhle druhý odkaz z Mnichova už je mnohem lepší, ale i tady bych podotknul, že to co dělá rozdíl jsou mnohem více, než jen „jednoduché stavební zásahy“. Osobně dávám velkou zásluhu hlavně těm stromům, ale rozdíl dělá i to, že nájezd se tu stáčí o 270° místo aby vedl hned přímo na „dálnici“. Co tam ale vidím jako inspirující je minimální šířka odbočovacího pruhu i nájezdu, což s rychlostí jízdy a potažmo bezpečností udělá více, než cokoliv jiného. Nevím ale jestli by takové zaškrcení sjezdu z Frýdlantských mostů prošlo přes magistrát a policii a určitě by si nezískalo sympatie u řidičů.
05.08.2025 10:11Martin [msstavby.cz] :
graylag: Samozřejmě, že stavební úpravy neobsahují pouze řeší pěší a cyklistické dopravy, ale řeší dopravu jako celek (stále však jednoduchými stavebními zásahy). Tedy i organizaci automobilové dopravy.
Nerespektování plynulosti a bezpečnosti dopravy by nemělo ovlivňovat vytváření veřejného prostoru.
05.08.2025 10:28Zdroj blízky zdroji :
Lukáš Gl: Odkud máte ty pohádky o pracovních skupinách a výrokům z nějaké blíže neurčené komise? Vypadá to totiž, že máte pofiderní zdroj.
05.08.2025 12:31Martin H. :
Martin [msstavby.cz]:
05.08.2025 20:19Díky za článek.
Sehnat výkresy, prostudovat je, připravit do článku i fotky, doplnit historický vývoj a příklady odjinud. Pak formulovat názor a čelit diskuzi. Díky, že to děláte.
Martin Moravec :
Budu to psát opakovaně, ale řešení „sarkofágu“ nad Místeckou je špatně a poznamená celé centrum města na desítky let. Stojím si za tím, že být to v Praze nebo Brně, nikdy by se občané a místní politici s takovým řešením nesmířili. Celé je to dáno pouze tím, že naše politická scéna x let zpátky vůbec takový projekt podpořila. Pokud není odpor z místa samotného proti nevhodnému řešení, tak je logické, že to Praha odklepne. Kdo jiný by měl znát své město, než jeho zástupci. Je mi opravdu smutno, když člověk cestuje a vidí, že to jde i v daleko menších městech u nás nebo v cizině a tady si totálně zničíme část města, která má obrovský potenciál rozvoje. Opravdu děs a zmar.
Zdroj blízky zdroji :
Martin Moravec: Tady se taky zeptám, možná bude i odpověď, jaké je vaše řešení pane inženýre?
07.08.2025 09:40MarekM :
Zdroj blízky zdroji:
07.08.2025 10:26Zakopat Rudnou, přesměrovat pak do ní veškerý tranzit. Udělat z Místecké normální bulvár. Ditto Bohumínská. Win-win-win. Tohle je takové klasické devadesátkové flikování obstarožních strejců. Za dvacet let se to bude bourat a děcka si budou ťukat na čelo do jakých dysfunkčních kravin se tu lily bambiliony.
aldik :
MarekM: zakpat Rudnou pod zem by byl dobrý nápad, ale dneska s tím provozem s všemi stěžovateli a potížisty by se koplo tak za 50 let, pokud vůbec :-D To už měli udělat komunisté kdysi..
07.08.2025 10:30Martin Moravec :
Zdroj blízky zdroji: Silnici vést tunelem, zkrátka pod zem. Vím, že se řešil problém s železnicí, sklonem kolejí a podobně, ale ta vlastně takový problém není. Bavíme se o silnici, která má být prostě v zemi. Díky tomu se propojí centrum s okolím Městské nemocnice a hlavně zpřístupní pěší cesta na novou koncertní halu. Plocha vedle nádraží Stodolní by se zastavěla a celá oblast by byla moderní částí města jak to známe ze světa.
07.08.2025 13:14Zdroj blízky zdroji :
Martin Moravec: Jsem si to hned myslel, že s tím vylezete. Škoda, že si o lidech myslítete, že jsou idioti. Tunel se také zkoušel, realizace vycházela na násobky dnešní stavby a z pohledu bezpečnosti to byla na peníze doslova a do písmene černá díra. Tady na tom webu je plno chytrých lidí, kteří doma po šupletech skladují desítky miliard korun. Samý fantasta dle hesla za peníze v Praze dům. Zase nic, už jsem se těšil na nějaké hezké řešení.
07.08.2025 16:09MarekM :
Zdroj blízky zdroji:
07.08.2025 16:18No neke, postavit něco nového stojí víc peněz, než nepostavit nic. Impozantní dedukce.
Marthin :
graylag: Nebezpečnou situací myslíte přechod odbocovaku z Ceskobratrske na Misteckou? Na to jsem několikrát město upozorňoval. Pokud člověk od centra přechází k Fifejdum, absolutně nemá šanci přes zábradlí vidět auto prijíždět od centra. Ale jsme v Ostravě, hlavním městě bezohlednosti takže nějakého chodce mají všichni v pi.. , má si koupit auto.. jak říkám: Tady se bude tak podporovat bezohlednost,až zůstanou ti nejotrlejsi a hovada,kterým je vše jedno
08.08.2025 00:19Zdroj blízky zdroji :
MarekM: Názor hoden devíti nul. Každý mudrlant ví kde sehnat miliardy, ale k činu se nemá a tak píše na sítě. Takových plná ČR.
08.08.2025 10:52Radek M. :
Zdroj blízky zdroji: Je někde k dispozici studie, která tunelovou variantu řešila? Rád bych se na ni podíval, ale nepodařilo se mi k tomu dohledat více než zmínku tehdejších představitelů města o tom že „by to bylo příliš drahé.“
Zpětně si říkám, že je trochu škoda, že neprošlo původní řešení se 14 m vysokými protihlukovými stěnami, to by bylo tak odporné, že by mohla být motivace s tím něco dělat, a třeba by nakonec prošlo i nějaké komplexnější řešení, navíc už to touhle dobou mohlo být pomalu v polovině životnosti. Pokud se postaví galerie, tak to sice bude pro všechny kromě aut mizerné, ale zároveň „na Ostravu dobré“ řešení, takže už to nikdo nebude chtít měnit.
08.08.2025 14:48Zdroj blízky zdroji :
Radek M.: Studie tuším nebyla, ale když zjistili niveletu (výška TIR) vstupu a výstupu, tedy i délku, k tomu hasičské požadavky na tunel (bezpečnost), místo s rizikem výstupu metanu a agresivními spodními vodami a obří problém napojení na současnou infratrukturu v okolí, viděli všichni, že by to byl tunel za několik koncertních sálů. Proto se rozhodlo pro tu „věc“, protože tak jak je navržena, není tunel a tedy není potřeba naprosto jiných nároků, než u stavby tunelu. Snaha není už od věku v Ostravě koksovatelná. Takže chtít a snažit se můžete, miliardy tím ale nevytlačíte.
08.08.2025 15:22MarekM :
Zdroj blízky zdroji:
09.08.2025 18:04Fachidiotů, kteří tlačí nesmyslné, min 50 let morálně zastaralé projekty, jenom kvůli tomu, že jim zrovna na ně teď přispějou fachidioti z jiného ouřadu …těch taky máme plnou ČR. Zhruba na stejné úrovni jako podle hesla „rozhledna do každé doliny“. Btw „zahloubení+ztranzitnění Rudné a poměštění celé Místecké jako zdaleka nejlepšího celkového řešení pro celé město“… reakci na toto od vás ještě furt nemám.
Zdroj blízky zdroji :
MarekM: A vy kakate penize a mate na ministerstvu financi a dopravy pulku rodiny, ze? Fantasmagorie, na to vas uzije. Vy si doopravdy myslite, ze na radnici sedi lide, kteri jsou vic neschopni nez vy. Opak je pravdou. Ti lide tam pro Ostravu doopravdy neco delaji. Vy melete pantem na internetu.
09.08.2025 22:22MarekM :
Zdroj blízky zdroji:
10.08.2025 08:06Opakované ignorování dotazů na alternativní věcné řešení. Místo toho floskule a ublíženecké pindání na úrovní mateřské školy. „Však si to pojď dělat sám a na nic se blbě neptej soudruhu, teda občane.“ Klasika. Bohužel takových je vás tam stále víc než dost. A podle toho to vypadá. Kdyžtak prosím nějaký link na podobné „galerijní“ urbanistické řešení kdekoliv po Evropě ve 21. století ať to můžem srovnat s tím přirozeně osvíceným působením ostravského establishmentu.
Zdroj blízky zdroji :
MarekM: Já osobně tam nejsem milej zlatej, to jste špatně. Máte tady informace co mám, berte nebo nechte ležet. Dotazovat se mně na nějaký link a zde na těchto stránkách, to je jak dotaz na vrátnici pražského hradu, jestli již prezident podepsal či nepodepsal. Zvedněte tedy své ctěné pozadí a běžte tam, kde se ptát máte. Na magistrát. Počáteční informace jsem Vám dal, není zač, víte na co se ptát, kam mířit. A pak kdo je tady na úrovni mateřské školky, když vám musí člověk radit jak nějaká učitelka, kde se máte ptát a ty miliardy od vás pořad nikde.
10.08.2025 09:05