Dopravní podnik Ostrava a.s. (DPO) vypsal veřejnou zakázku na dodavatele stavebních prací „Estetizace zastávky Karolina“. Bohužel.
Na vypsání zakázky upozornil web mhd-ostrava.cz.
Zakázku na estetizaci zastávky Karolina nakonec Dopravní podnik Ostrava a.s. vypsal dne 29. 1. 2024. Rekonstrukce se dotkne obou nástupišť, přičemž jejím hlavním prvkem bude provedení jejich zastřešení ve tvaru křídel, která budou doplněna o sloupy. Konstrukce bude doplněna panely z polykarbonátových desek (plexiskla), které budou krýt jak zadní část přístřešku, tak jeho střešní část. Osvětlení konstrukce bude provedeno formou RGB LED pásků. Přístřešky budou doplněny také o lavičky. V zásadě se tak dá říci, že vzhled přístřešků bude vycházet z výše uvedeného návrhu ze srpna roku 2022.
Součástí stavby bude také rekonstrukce obrubníků, výměna asfaltového povrchu v kolejišti a výměna povrchů nástupišť za povrch betonový, který bude následně vyveden v modré barvě. Stávající dlažba bude zlikvidována. Taktéž dojde k rozšíření přechodů pro chodce nalézajících se při západní straně výjezdu ze zastávky ze současné šířky 4 m na 6 m, což zajistí lepší průchodnost chodcům a cestujícím. Hrany nástupišť budou mimo kontrastního pásu v bílé barvě doplněny o světelnou linii upozorňující cestující na přijíždějící vozidla.
Vizualizace pochází z webové stránky mhd-ostrava.cz / FB Události Ostrava
(přístřešky z plexiskla, PROJEKTSTUDIO EUCZ, s.r.o. (Ing. arch. David Kotek, Ing. et Ing. arch. Rudolf Müller, MArch Ing. arch. Ing. Jiří Uran Vítek), srpen 2022, zdroj: jirivitekarchitects.blogspot.com)
Na webu se dále uvádí:
Zastávky Karolina tak obdrží nový vzhled, úroveň zastřešení této značně využívané zastávky značně vzroste, avšak nadále nebudou kryti ti cestující, kteří budou využívat celou délku nástupiště. Otázkou je, zdali pro tak exponované místo nalézající se v centru města neměla být vypsána architektonická soutěž. Termín rekonstrukce zastávek v tuto chvíli není veřejně znám a je závislý jak na průběhu výběrového řízení na stavební práce, tak na to, kdy nabyde právní moci stavebního povolení.
Při pohledu na projektovou dokumentaci se dá konstatovat, že jediné pozitivum této stavební akce je rozšíření přechodu pro chodce. Jak můžeme vidět na vizualizaci výše, značná část přístřešku parabolicky ustupuje k vnější hraně nástupiště při ulici 28.října. Funkčnost je pak prakticky nulová a přístřešek působí spíše jako protihluková stěna, než krytí nástupiště.
Přibližně třetinu nástupiště pak kryje přístřešek na celou šířku nástupiště. Což je určité zlepšení. Kdyby jen návrh v podobě křídla nezpůsobil to, že přístřešek má maximální výšku až 4,85m a jeho sklon stoupá směrem k nástupišti. Ochrana proti dešťovým či sněhovým srážkám je tak opět horší, než při vodorovném zastřešení.
Zastávka se nachází v husté zástavbě. Nejsou zde stromy, zeleň (pás trávy podél administrativní budovy se opravdu nedá počítat). Zastřešení mělo být ozeleněno, aby v tomto teplotním ostrově byly alespoň nějak zlepšeny mikroklimatické podmínky. Samotný materiál, plexisklo, sám o sobě ani moc nestíní. Zabudované světelné LED pásky v přístřešku mají barevně reagovat na projíždějící tramvaje. Celé akce tak působí dojmem vyzkoušení si realizace nějakých představ, než vybudování kvalitního a funkčního přístřešku. Ostrava (skrze dopravní podnik) zároveň nemá, i když se tak často snaží prezentovat, peníze na obdobné výstřelky. Natož prostředky na následnou údržbu.
Při tak nákladné přestavbě tramvajové zastávky s pochybným výsledkem nastávají legitimní otázky. Má investor stavby (DPO) vůbec nějakou představu o tom, jak má vypadat důstojný přestupní uzel jedné z nejvytíženějších tramvajových zastávek ve městě? Zda-li vůbec vedení tohoto dopravního podniku tuší, jaké to je cestovat městskou hromadnou dopravou?
A jedna drobnost na závěr. Projektová dokumentace byla zpracována ve fontu písma Comic Sans, což vlastně i reflektuje samotný návrh…
Na následujících snímcích se podívejme, jak by mohly a měly velkokapacitní přístřešky vypadat. Jsou funkční. Opravdu kapacitní. Z neprůsvitných materiálů nebo tmavého skla se stínícími fóliemi proti slunci.
Zde můžeme vidět tramvajové zastávky před budovou hlavního nádraží v Lipsku.
Východoněmecké město Chemnitz (přibližně 250 tis. obyvatel) je v povědomí starší generace známo pod názvem Karl-Marx-Stadt. Častěji pak bylo v médiích nechvalně proslaveno protesty krajní pravice. Milovníkům architektury je pak známá budova obchodního domu Schocken od Ericha Mendelsohna (rovněž autor obchodního domu Bachner v Ostravě). A i v tomto městě umí vybudovat v samotném centru funkční přestupní uzel s velkokapacitními přístřešky.
Drážďany a Postplatz. Oblíbené výletní a nákupní míst mnoha Čechů. Inspiraci ohledně urbanismu, dopravy a výstavby si však z tohoto města neberou.
Patrik :
Opět další ostravské fiasko, ostuda, malost. A zodpovědný za to opět nikdo nebude, hlavně ale že to bude na začátku, než se to pokazí, blikat.
David :
Návrh asi vyšel z nějakého studentského workshopu který organizoval pan Kotek a spol? Pokud byla projektová dokumentace ve fontu Comic Sans jak píše autor tak se opravdu můžeme všichni usmát :))) Hlavně mě zajímá praktičnost těch přístřešků až bude pršet, sněžit…. na obou zastávkách se během 10ti minut vystřídá 100-200 lidí ne-li více? Kolik z nich se pak schová pod ten skvost tak aby zůstali na suchu?
Finální podoba bude opravdu bílá barva – bílá u nejfrekventovanější cesty v centru – takže ty rámy a skla bude DPO čistit každý týden ano?
Tomte :
Chválím snahu DPO o estetizaci téhle vytížené zastávky, ale nelíbí se mi jakým směrem to poslední dobou pokračuje. Nedávno opravená zastávka Dřevoprodej je sice esteticky pěkná, ale člověk by řekl, že ze stránky funkčnosti se projektanti i DPO poučí. Nechápu proč stavby tohohle typu, musejí lákat tolik pozornosti. Rozhlédněte se kolem sebe, je tady na co koukat. Opravdu potřebujeme efektivně barevně nasvícené zastávky synchronizované s příjezdem tramvaje? Co takhle zůstat suchý, chránit se před větrem, dozvědět se kdy mi jede tramvaj? Nic z toho v návrhu nevidím. Představte si realitu. Špinavý modrý beton (možna rozpraskaný), reklamní lavičky, naproti na kancelářském objektu reklamní led panel bude doplňovat barevnou souhru světel zastávky.
Jiřík :
Co jiného čekat od Kotekstudio
PetrK :
Tohle jsou aktuálně partnerská města Ostravy: https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/mezinarodni-vztahy
Evidentně si bereme inspiraci jen z toho posledního, Abomey v Beninu.
Myslel jsem, že smyslem toho partnerství je, abychom se průběžně radili jak řešit typické problémy, načerpali inspiraci, vyměňovali zkušenosti apod. Pravděpodobně to ale slouží jen k tomu, aby se zaplnilo místo v propagačních materiálech.
Ivo Miler :
Dobrý design by měly být v souladu s výtvarnou stránkou,funkčností a cenou.V tomto případě je na prvním místě funkčnost,která je při udávané výšce nulová.Takže jako by tam přístřešek nebyl,pokud bude trochu foukat vítr.Souhlasím plně s názorem pisatele výše ohledně zastávek Dřevoprodej.Výtvarno převyšuje funkčnost.Mám dojem,že hodně mladých architektů si prosazuje při návrzích svoje ego ,místo aby hlavně brali do úvahu širší potřeby uživatelů.
xxx :
Sympatická je i realizace v Lodži: https://www.google.com/maps/@51.7589955,19.4561052,3a,74.5y,36.58h,94.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sY8Uy9F-fqSIzeJNIrziGow!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
30.01.2024 14:15Patrik :
PetrK: Když jsem si rozkliknul ty partnerská města a dojel na konec k městu Abomey v Beninu a vidím oblast spolupráce urbanismus, tak jsem si následně musel najít obrázky města na google. No už se nedivím, že to v Ostravě vypadá, jak vypadá.
30.01.2024 14:31Petr :
Jak se říká je to ,jak pěst na okok
30.01.2024 15:11Luci :
Tyto „estetizace“ jsou zcela nedomyšlené. Přijíždím autem, snažím se přes sklo vysledovat, je-li někdo na zastávce chystající vkročit mi na přechodu do jízdní dráhy, ale přes slunce, které se od skla odráží, nevidím ani ň. Jedu proto připosraně krokem a ve chvíli, kdy se blížím ke konci estetizované zastávky, mi chodec skáče málem pod kola. Vždyť má přeci přednost!!! 🤭😂
30.01.2024 15:43Navíc je ve výhodě, že mě (na rozdíl ode mě – šoféra) vidět mohl… Že ho mnohdy řidič vidět nemůže, si ale chodec neuvědomuje…
U každé této „skleněné“ hrůzy je to stejné…
Pavlous :
Doufám že bude navazovat i hlubší přestavba celého úseku od Náměstí Republiky po Karolinu, už teď jsou po přestěhování Tieta kolony až na Místecké, a bude to jen horší (třeba kvůli tomu mrakodrapu).
30.01.2024 15:52Mx :
Tady je jasná priorita – hnusné Frydl. mosty. Proč karolina se předělává z nekatastrofickeho stavu, který by počkal a mosty ne?
O. :
Namisto kvalitni, vkusne, decentni a funkcni zastavky planujeme v Ostrave laciny barevny blikajici cirkus. Kdy uz konecne tohle mesto vyroste z techto lacinych nesmyslu? Btw. co MAPPA, uz je tady dost dlouho a ma nejake pravomoci? Kdyz pominu nejaky utvrat architekta na MMO (nevim presne jak se to jmenuje, ale nekdo tam za to placeny je). Nebo je zase nacase zridit nejake dalsi instituce, ktere uz to tentokrat opravdu zaridi, aby Ostrava nebyla k smichu/placi?
30.01.2024 17:32Crazym :
Tohle nechápu, to fakt nemá DPO větší prioritu kam vrážet prachy? Vždyť to není nijak staré. Tak hlavně, že pak každý rok natáhne ruce pro peníze zvenčí. Inu, z cizího krev neteče…
Pavel :
Luci: Drobná technická: je-li řeč stále o zastávce Karolina, tak když svítí slunce, zpravidla fungují i semafory, takže myšlenka o přednosti chodců na přechodu není úplně na místě.
30.01.2024 18:01Petr Rumpertesz :
Alespoň ten šílený přechod se rozšíří. Zbytek…. Holt je potřeba se smířit s tím, že ne všechny daně jsou využity smysluplně.
30.01.2024 18:22Petrk :
Mx: na Republiku bohužel nemá Ostrava dostatečně schopné politiky, tohle by totiž byla obrovská akce, která vyžaduje jasnou vizi, schopnost snášet tvrdou kritiku a nebát se intenzivně komunikovat, nemluvě o koordinaci spousty subjektů…nikdo aktuálně nemá odvahu tohle téma zvednout a prosadit :-(
30.01.2024 18:57Mx :
Petrk: já myslím, že Ostrava velké projekty umí, Občas hůř občas líp, jak kdy, udělala jich už spoustu a spousta z nich je v přípravě. Tady jde ale podle mne o priority, jakoby ty Frýdlantské mosty nebyly v prioritách a miliardy se hážou jinam. Přitom je to vstupní brána města a minimálně by to chtělo udělat tu vrchní část (podle architektonické soutěže), a zbytek by s realizací počkal. Pokud se bude čekat na nějaké komplexní řešení, nedočkáme se. 80% lidí a turistů do centra přijíždí přes tyto mosty, je to jedna z vizitek města.
30.01.2024 19:25Jarek :
Zdroje sů a kolotoč od studie,architektonických návrhu, projekce, inženýringu a ralizace se může točit.To se nám to hoduje, když to lidi platí.Lidi svou volbou tuhle garnituru zvolili tak je vše OK.Bohužel tady u této akce jde jen a pouze o politické zviditelnění, nemající s funkčnosti nic společného.Velmi podobné jako od roku 89 průběžně stovky milionu proinvestované na hlavním nádraží, aby po dle mě po spíše zdařilé částečné rekonstrukci a ucházejícímu stavu za další stovky milionu bylo vše jinak…..
30.01.2024 19:28Mx :
Xxx: To v Lodži jsem vloni viděl, je to v reálu pecka. Něco takového podle soutěže by v mostům hodně slušelo. Tohle místo na kopci a takto vytížené si prostě něco skvělého zaslouží.
30.01.2024 20:51Mx :
Jarek: Funkčnosti má Ostrava za posledních 100 let až až. Teď potřebuje konečně trošku i tu (kvalitní) krásu, myslím to obecně, nehodnotím tento návrh.
30.01.2024 20:53M. :
To je hnus velebnosti…
30.01.2024 21:23Johannes :
Pavlous: Jen insider poznamka, do Tietoevry jezdi v maximu 300 lidi denne, z toho buhvi kolik jeste nejede vozem, ale mhd. A kdyz uz vozem, tak stejne rozprostrene mezi 6:30 – 9:00. Takze to urcite nebude duvod kolon na Mistecke.
David.Witosz :
Petrk: Zdravím.
Pro Vaši informaci. Magistrát města Ostrava dlouhodobě koordinuje přípravu svých projektů v pracovní skupině. Konkrétně jde o koordinaci městských projektů v oblasti náměstí Republiky. Na jednáních jsou přítomní zástupci mnoha subjektů .. MMO, OKAS, DPO, MSK, ŘSD ČR, SSMSK atd. Koordinuje se příprava a realizace více jak 20 velkých projektů v této oblasti, kde jednotliví účastníci realizují nebo budou realizovat své akce. Harmonogram má termíny realizace od roku 2023 až do roku 2028+. Je to logické. Pokud chcete stavět Černou kostku, Koncertní sál, Místeckou, revitalizovat podchody, rekonstruovat Vítkovickou atd. atd. … tak to vše se musí sladit (zábory pro stavbu, objízdné trasy, výluky, přeložky) jinak se tam ty stavby časově nevlezou.
Možná není v tom našem městě vše ideální, ale jsme město s průmyslovou a inženýrskou tradicí. Tedy nejsme až taková másla, že by se koordinace neděla. Spíše je to o diskusi jak moc a kde se daří. A zda podmínky pro ideální koordinaci nám umožňují nástroje jako je samotný povolovací proces stavby a na to napojené legislativní nástroje. Bo někdy je to fakt, fakt, fakt obtížné.
Toliko pro info a přeji Vám všem hezký den.
31.01.2024 10:05Vítek :
Je zajímavé sledovat jak se šíří další městský kýč- osvětlení diodami, které mění barvu. Radnice, Nová Karolína, Most Miloše Sýkory, Vysoké pece a teď i tramvajová zastávka. Již to dohání i rezavý plech -corten- jako symbol Ostravy.
31.01.2024 11:18Jarda :
Ja si furt rikam, ze to je zprava k aprilu. To jsou devadesatky, ale i v te dobe by to bylo hnusne. Toto na takove misto nepatri. Fuj.
Mx :
Zde více fotek: https://www.facebook.com/groups/2451556921607708/permalink/6937960896300599/
31.01.2024 21:55Martin [msstavby.cz] :
Mx: Byly přidány již včera do článku.
01.02.2024 07:15Hans :
Až po přidání těch nočních obrázků vidím jak je to absurdní. To nikomu z úřadů zapojených do tohoto projektu nevadí, že budeme mít ve městě jednu jedinou zástavku jako někde v Dubaji nebo možná v Disney Landu, zatímco všechny architektonicky zajímavé brutalistní zastávky se bourají nebo byly zbourány a všechny ostatní nástupiště jsou odporně špinavé, často neudržované a nevzhledné? Já nechápu proč není možné budovat nějaký dobrý standard, tj. vybrat například v soutěži určitý typ zastávek a dalšího mobiliáře a ty pak jednotně používat a to třeba i v různých rozšířeních na frekventovanější místa? Dělají to tak jiná města, tak proč musí zrovna Ostrava mrhat prostředky na jednu konkrétní zastávku, zatímco ostatní zůstanou ve smutném stavu.
01.02.2024 08:57Dr. Kohn :
Hans: Já nevím kde jezdíte vy, ale např. v Porubě je hodně zastávek po rekonstrukci a vypadají pěkně. Nikde špína a jsou všechny v jednotném stylu. A postupně se tak předělávají další…
01.02.2024 11:29Dan :
Dr. Kohn: Vyuzivate ty zastavky? Puvodni byly kapacitnejsi. Ty nove jsou nasobne mensi. Treba v Praze nyni take meni zastavky, jsou vsak pudorysne vetsi. Tedy kapacitjnejsi.
Dobre zde bylo zmineno, ze brutalistni a architektonicky zajimave zastavky napriklad podel Rudne chatraji.
Zastavka Karolina je typicky PR produktem DPO. Sbira to lajky mezi typickymi obyvateli Ostravy. To jim staci. Lanovka nevysla, prisli s jinou saskarnou. Je jim jedno, ze MHD v Ostrave jezdi o vice jak polovinu mene cestujicich, nez pred dvaceti lety (soucasne o desitky milionu mene, nez v nasobne mensi Plzni!). Je jim jedno, ze se zdrazuje jizdne, i kdyz DPO ukusuje z rozpoctu mesta cim dal vic penez. Brno nezdrazilo od roku 2012! A je jim jedno, ze vyprodukuji zastavku za desitky milionu, u ktere cena neodpovida nakladum.
Soucasnemu DPO jde jen o tom, aby se vedeni udrzelo u zdriju tucnych vyplat. Proto delaji akce, ktere jsou videt. Nové vozy, ale starý dopravní system. Systemiaticky se neresi prakticky nic.
01.02.2024 11:42Dr. Kohn :
Dan: Očividně jste článek o těch zastávkách nečetl, protože mícháte jabka s hruškami. Toto je akce DPO, protože o tramvajové zastávky se stará DPO. Kdežto o autobusové zastávky (včetně těch na rudné) se starají jednotlivé obvody. Vyčítáte tedy DPO něco, co pod něj vůbec nepatří.
Ale jistě, rozumím, hlavní je si zanadávat.
Tramvají jezdím celkem pravidelně a problém nemám. Ano, možná je přístřešek menší, ale vy opravdu chodíte na tramvaj tak, že tam čekáte 5 minut a nutně tam ten přístřešek potřebujete? Chápu starší lidi, kteří nechodí rychle a raději přijdou dříve. A myslím že těm přístřešek pro tyto účely naprosto i s rezervou postačuje.
01.02.2024 16:51Dan :
Dr. Kohn: Mate pravdu. Se zastavkami mimo tramvajovych jsem se splet a dekuji za doplneni informaci.
Nicmene ano, stane se mi ze cekam i vice jak 5minut. To hlavne z duvodu prestupu za autobusu na tramvaj. Dale pak i po 10 hodine vecer, kdy je mhd velmi omezena.
Zaroven pokud chceme nejak diskutovat, tak si nevybirej jen utrzky na co reagujes. Rozhazovani DPO za zbytecnosti je neslychane.
01.02.2024 17:55marie :
Dr. Kohn:
Ano, stává se, že na zastávce čekám, mnohdy i více než 5 minut. Naposledy to bylo začátkem roku o víkendu, měla jsem na přestup u Karoliny 2 minuty. Ovšem chybička se vloudila a 2 do Výškovic mi odjela doslova před nosem. No a další jede za 20 minut. Ten den pršelo, místy sněžilo a fučel odporně studený vítr. Takže zastávka by měla být v první řadě funkční s dostatečnou kapacitou a až pak „světová“.
MZ :
Tak co je? Září je tady a zastávka Karolina vypadá, chvála bohu, furt stejně. :-)
04.09.2024 11:50D-r :
https://www.google.com/maps/@59.3023914,18.1029125,3a,75y,60.35h,91.16t/data=!3m7!1e1!3m5!1sLCUfatxXsfNQ4j3MYa99qg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-1.1647044617894835%26panoid%3DLCUfatxXsfNQ4j3MYa99qg%26yaw%3D60.34603129943584!7i16384!8i8192!5m1!1e4?authuser=0&coh=205410&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDgyOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
04.09.2024 14:42Roman :
„DPO již vyzval zhotovitele k převzetí staveniště, nicméně zahájení estetizace zastávky Karolina stále komplikují jednání o technických detailech zastřešení,“
Mohla by být Ostrava konečně p***** od Projektstudia ušetřena?
09.09.2024 07:20