Ministr spravedlnosti Pavel Blažek, ministr financí Zbyněk Stanjura a primátor Ostravy Jan Dohnal dnes společně představili projekt výstavby nového justičního areálu v Ostravě. Moderní komplex vznikne v úzké spolupráci s městem, které vyčlení dostatečně velký pozemek na umístění areálu. Ten přinese lepší zázemí pro soudy, státní zastupitelství i další instituce.
„Výstavba nového justičního areálu je klíčová nejen pro fungování justice v Moravskoslezském kraji, ale i pro zvýšení důvěry veřejnosti ve spravedlivý a dostupný právní systém. Důstojné podmínky pro práci soudců, státních zástupců i zaměstnanců justice nejsou luxusem, ale základem fungujícího právního státu. Děkuji městu Ostrava za spolupráci a podporu při realizaci tohoto projektu,“ uvedl ministr spravedlnosti Pavel Blažek.
„Celkové náklady na výstavbu Justičního paláce jsou odhadovány na 1,5 mld. korun a budou financovány ze státního rozpočtu z kapitoly Ministerstva spravedlnosti a programu s názvem Rozvoj a obnova materiálně technické základny justice od roku 2023. Finance na tento komplex byly schváleny usnesením vlády zhruba před měsícem. Financování projektu pak bude probíhat v letech 2028 – 2030,“ doplnil ministr financí Zbyněk Stanjura.
Výstavba Justičního areálu v Ostravě umožní umístění okresního soudu, krajského a okresního státního zastupitelství, dále střediska probační a mediační služby do jednoho areálu v blízkosti centra města Ostravy.
Počítá se s umístěním:
- okresního soudu Ostrava s přibližně 304 zaměstnanci,
- okresního státního zastupitelství Ostrava se 76 pracovníky,
- střediska Probační a mediační služby Ostrava se 17 osobami,
- krajského státního zastupitelství Ostrava s 69 zaměstnanci.
Projekt zároveň počítá s rezervou prostor pro asistenty soudců, stážisty a pro případný nárůst potřeby kancelářských prostor. Celkem bude objekt sloužit pro téměř 500 zaměstnanců.
„Našim úkolem je zajistit majetkoprávní podmínky pro realizaci tohoto investičního projektu na území města. Jsou stanoveny základní pilíře, směřující k zajištění potřebných dokumentů tohoto městotvorného projektu. Ostrava přispěje k pořízení nezbytných prostor pro justici, které usnadní nejen provoz, ale bonusem budou i ekonomické úspory při správě objektu. Nezanedbatelný je rovněž přínos pro veřejnost, která zmíněné instituce nalezne na jednom místě. Justiční areál vyroste v Moravské Ostravě, v blízkosti Sokolské třídy, na dosah centra města. Nový justiční areál bude další příležitostí rozvoje území, jeho devizou bude i výborná dopravní obslužnost. V dosahu je jednak dálnice, ale v procesu je příprava významné revitalizace ostravského hlavního nádraží a výstavba vysokorychlostní tratě, která umožní rychlejší a pohodlnější cestování a výrazně zkrátí dojezdové časy. Samotná stavba vysokorychlostní tratě způsobí značný rozvoj města mezi dnešním hlavním nádražím a centrem Ostravy, a právě v tomto území nový justiční areál vznikne,“ dodává Jan Dohnal, primátor statutárního města Ostrava.
„Okresní státní zastupitelství a probační a mediační služba v současnosti sídlí v komerčních prostorách. Přesun do objektu v majetku státu přinese úspory provozních nákladů a zjednoduší provoz jednotlivých složek justice,“ upřesňuje ministr spravedlnosti a dodává, že „do nového areálu by se měl přesunout také okresní soud Ostrava, jehož současná budova z roku 1998 již nevyhovuje technickým, energetickým ani provozním požadavkům. Provoz v ní by v budoucnu vyžadoval rozsáhlou a nákladnou rekonstrukci v hodnotě stovek milionů korun.“
Přípravná fáze projektu se plánuje na roky 2026–2027, samotná výstavba by měla probíhat v letech 2028 až 2030.
Areál má vyrůst v lokalitě Sadu Boženy Němcové

Není to prvně, co je tato lokalitě nějakým způsobem řešena. V letech 2010/2011 si město nechalo zpracovat studii na zástavbu území, kterou pracovně nazývalo Odeon (jeden z názvů bývalého kina, které se zde nachází).



Pat :
Tak doufejme , že se alespoň z části bude z této studie vycházet a budoucí zástavba naváže na tu současnou .
09.05.2025 05:41Crazym :
No super, 500 zaměstnanců a bůh ví kolik návštěvníků a dopravní obslužnost jen úzkou ulící Škrétova a Myslbekova, to bude dopravní lahůdka. Tak aspoň, že se to bude financovat ze státního rozpočtu když už si na tom Dohnal s těmi dřísty o VRT, dálnici, nádraží a městotvorném projektu honí politické body na místním písečku 😂
09.05.2025 07:29Vítek :
Nikde jsem nenašel informaci, jaké byly jiné varianty umístění. Ani jsem neslyšel o tom, že se vůbec něco takového chystá. Lokalita se mi jeví komplikovaná dopravně i majetkově.
09.05.2025 07:39Raptor :
Crazym: tak já už jen čekám Honzíkovou fotku někde u vizualizace, den kdy se někde s něčím nevyfotí, snad ani neexistuje:-))
09.05.2025 07:53LP :
Mně se líbí, že se počítá se stěhování soudu z budovy v Porubě z roku 1998 s odůvodněním:
„současná budova z roku 1998 již nevyhovuje technickým, energetickým ani provozním požadavkům. Provoz v ní by v budoucnu vyžadoval rozsáhlou a nákladnou rekonstrukci v hodnotě stovek milionů korun.“
Zajímalo by mě, co s budovou bude a jestli je opravdu správné řešení tuto budovu opustit.
Jediné co mne napadá je, že se do budovy přestěhuje Porubská radnice a najdou se miliardy na rekonstrukci a stěhování.
09.05.2025 09:51Martin Moravec :
Je to obrovský impulz pro Přívoz, byť se budova bude nacházet v katastrálním území Moravská Ostrava. Věřím, že stavba justičního areálu odstartuje další investice v této lokalitě a pozvedne jí nahoru. Fascinuje mě diskuze na Facebooku, kde většina „občanů“ bojuje proti zastavení proluky, protože je tam aktuálně tráva, tedy zeleň. Je potřeba se důrazně vymezit proti představě, že jakákoli proluka s trávou a pár stromy je park. Není!
Lokalita dostane městotvornou blokovou zástavbu, která tam měla být už dávno. Ostatně současné domy s tím počítají, protože štítové stěny nemají okna. Argumentace, že se ničí zeleň neobstojí. Zajděte se tam někdo podívat. Na trávení volného času to opravdu není. Parkují tam auta na panelech, není tam jediná lavička. Valí se tam odpadky. Prostě neudržované místo kilometr od magistrátu. Ostuda. Navíc hned přes cestu je Sad Boženy Němcové a 5 minut pěšky Komenského sady. Ostrava se potřebuje posunout a začít nekompromisně zastavovat proluky a vytvářet příjemné vnitrobloky, živé obchodní prostory v přízemí, zkrátka setřást ze sebe provinčnost a stát se skutečným moderním městem.
rom :
proč to nedali na proluku po Bauhauzu? Uvažovalo se o novém studiu ČT – to je myslím vlhký sen. Co tam jiného bude – Kaufland město zamítlo. I ti zaměstnanci by se tam cítili lépe.
09.05.2025 11:31Martin Moravec :
rom: Vždy je lepší, když komplikovanější území realizuje město, stát a nikoli soukromník. Proč? Protože se to promítne na výsledné ceně. Kdyby město nabídlo pozemky po Bauhausu komerčně, získá za ně mnohem víc peněz než za pozemky pro justiční areál. Velkou výhodou pozemku na hraně centra a Přívozu je dopravní spojení. Tramvaj, trolejbus, vlak, vše je do pár minut od areálu.
Můj pohled na pozemek pod Bauhausem je spojení komerce (kanceláří) s bydlením a obchodním parterem. Do pár let se postaví Rezidence Stodolní, na ulici Masná je projekt na další bytový dům, takže tam přibude dost nových obyvatel a budou potřebovat zázemí. Rozhodně bych tam neschvaloval jednoúčelovou stavbu typu Kaufland.
09.05.2025 12:01Pat :
Martin Moravec: Perfektně napsáno . Tito lidé , kteří bojují proti jakékoli nové zástavbě proto , aby měli kde venčit psy , by si měli uvědomit , že žijí uprostřed města . Pokud chtějí kytičky , tak ať se odstěhují na venkov ..
09.05.2025 14:46Mx :
Martin Moravec: dopravní spojení je naopak lepší u Bauhausu díky Místecké (cingrovy) ulice a mnohem lepsi napojky na dálnici. Je zde vlaková zastávka stodolní a tramvaje nádražní jsou 3 min. chůze a jen chvilku navic od privozu (jak často jedete na soud?). Pozemek po Bauhausu není na bydlení ideální díky mnoha různých frekventovanych cest a exhalací a hluku, možná tak na kanceláře. Tím neříkám, že v přívoze je nějak špatné to místo. Mene dulezite doplnujici faktory: u Bauhausu by došlo K zkrášlení města na mnohem exponovanějším místě než na sokolské ulici, kde jezdí hlavně Hlučínaci a okoli. U Bauhausu budeme čekat 20 let na investora. Ale možná že ne a půjde to najit investora rychle.
09.05.2025 14:49Mx :
Pat: Mě ta zástavba v přívoze nevadí, ale dneska podle nechteji lide extrem, o kterem pisete, nejenom beton, ale i kytičky a stromy. To chtějí podle dneska lidé ve městech. A nevylučuje se to mit oboje. V Ostravě to naopak může být obrovská výhoda do budoucna tato kombinace, neudělat z toho jenom betonové Tokio.
09.05.2025 14:54