Ministr spravedlnosti Pavel Blažek, ministr financí Zbyněk Stanjura a primátor Ostravy Jan Dohnal dnes společně představili projekt výstavby nového justičního areálu v Ostravě. Moderní komplex vznikne v úzké spolupráci s městem, které vyčlení dostatečně velký pozemek na umístění areálu. Ten přinese lepší zázemí pro soudy, státní zastupitelství i další instituce.
„Výstavba nového justičního areálu je klíčová nejen pro fungování justice v Moravskoslezském kraji, ale i pro zvýšení důvěry veřejnosti ve spravedlivý a dostupný právní systém. Důstojné podmínky pro práci soudců, státních zástupců i zaměstnanců justice nejsou luxusem, ale základem fungujícího právního státu. Děkuji městu Ostrava za spolupráci a podporu při realizaci tohoto projektu,“ uvedl ministr spravedlnosti Pavel Blažek.
„Celkové náklady na výstavbu Justičního paláce jsou odhadovány na 1,5 mld. korun a budou financovány ze státního rozpočtu z kapitoly Ministerstva spravedlnosti a programu s názvem Rozvoj a obnova materiálně technické základny justice od roku 2023. Finance na tento komplex byly schváleny usnesením vlády zhruba před měsícem. Financování projektu pak bude probíhat v letech 2028 – 2030,“ doplnil ministr financí Zbyněk Stanjura.
Výstavba Justičního areálu v Ostravě umožní umístění okresního soudu, krajského a okresního státního zastupitelství, dále střediska probační a mediační služby do jednoho areálu v blízkosti centra města Ostravy.
Počítá se s umístěním:
- okresního soudu Ostrava s přibližně 304 zaměstnanci,
- okresního státního zastupitelství Ostrava se 76 pracovníky,
- střediska Probační a mediační služby Ostrava se 17 osobami,
- krajského státního zastupitelství Ostrava s 69 zaměstnanci.
Projekt zároveň počítá s rezervou prostor pro asistenty soudců, stážisty a pro případný nárůst potřeby kancelářských prostor. Celkem bude objekt sloužit pro téměř 500 zaměstnanců.
„Našim úkolem je zajistit majetkoprávní podmínky pro realizaci tohoto investičního projektu na území města. Jsou stanoveny základní pilíře, směřující k zajištění potřebných dokumentů tohoto městotvorného projektu. Ostrava přispěje k pořízení nezbytných prostor pro justici, které usnadní nejen provoz, ale bonusem budou i ekonomické úspory při správě objektu. Nezanedbatelný je rovněž přínos pro veřejnost, která zmíněné instituce nalezne na jednom místě. Justiční areál vyroste v Moravské Ostravě, v blízkosti Sokolské třídy, na dosah centra města. Nový justiční areál bude další příležitostí rozvoje území, jeho devizou bude i výborná dopravní obslužnost. V dosahu je jednak dálnice, ale v procesu je příprava významné revitalizace ostravského hlavního nádraží a výstavba vysokorychlostní tratě, která umožní rychlejší a pohodlnější cestování a výrazně zkrátí dojezdové časy. Samotná stavba vysokorychlostní tratě způsobí značný rozvoj města mezi dnešním hlavním nádražím a centrem Ostravy, a právě v tomto území nový justiční areál vznikne,“ dodává Jan Dohnal, primátor statutárního města Ostrava.
„Okresní státní zastupitelství a probační a mediační služba v současnosti sídlí v komerčních prostorách. Přesun do objektu v majetku státu přinese úspory provozních nákladů a zjednoduší provoz jednotlivých složek justice,“ upřesňuje ministr spravedlnosti a dodává, že „do nového areálu by se měl přesunout také okresní soud Ostrava, jehož současná budova z roku 1998 již nevyhovuje technickým, energetickým ani provozním požadavkům. Provoz v ní by v budoucnu vyžadoval rozsáhlou a nákladnou rekonstrukci v hodnotě stovek milionů korun.“
Přípravná fáze projektu se plánuje na roky 2026–2027, samotná výstavba by měla probíhat v letech 2028 až 2030.
Areál má vyrůst v lokalitě Sadu Boženy Němcové

Není to prvně, co je tato lokalitě nějakým způsobem řešena. V letech 2010/2011 si město nechalo zpracovat studii na zástavbu území, kterou pracovně nazývalo Odeon (jeden z názvů bývalého kina, které se zde nachází).



Pat :
Tak doufejme , že se alespoň z části bude z této studie vycházet a budoucí zástavba naváže na tu současnou .
09.05.2025 05:41Crazym :
No super, 500 zaměstnanců a bůh ví kolik návštěvníků a dopravní obslužnost jen úzkou ulící Škrétova a Myslbekova, to bude dopravní lahůdka. Tak aspoň, že se to bude financovat ze státního rozpočtu když už si na tom Dohnal s těmi dřísty o VRT, dálnici, nádraží a městotvorném projektu honí politické body na místním písečku 😂
09.05.2025 07:29Vítek :
Nikde jsem nenašel informaci, jaké byly jiné varianty umístění. Ani jsem neslyšel o tom, že se vůbec něco takového chystá. Lokalita se mi jeví komplikovaná dopravně i majetkově.
Raptor :
Crazym: tak já už jen čekám Honzíkovou fotku někde u vizualizace, den kdy se někde s něčím nevyfotí, snad ani neexistuje:-))
09.05.2025 07:53LP :
Mně se líbí, že se počítá se stěhování soudu z budovy v Porubě z roku 1998 s odůvodněním:
„současná budova z roku 1998 již nevyhovuje technickým, energetickým ani provozním požadavkům. Provoz v ní by v budoucnu vyžadoval rozsáhlou a nákladnou rekonstrukci v hodnotě stovek milionů korun.“
Zajímalo by mě, co s budovou bude a jestli je opravdu správné řešení tuto budovu opustit.
Jediné co mne napadá je, že se do budovy přestěhuje Porubská radnice a najdou se miliardy na rekonstrukci a stěhování.
Martin Moravec :
Je to obrovský impulz pro Přívoz, byť se budova bude nacházet v katastrálním území Moravská Ostrava. Věřím, že stavba justičního areálu odstartuje další investice v této lokalitě a pozvedne jí nahoru. Fascinuje mě diskuze na Facebooku, kde většina „občanů“ bojuje proti zastavení proluky, protože je tam aktuálně tráva, tedy zeleň. Je potřeba se důrazně vymezit proti představě, že jakákoli proluka s trávou a pár stromy je park. Není!
Lokalita dostane městotvornou blokovou zástavbu, která tam měla být už dávno. Ostatně současné domy s tím počítají, protože štítové stěny nemají okna. Argumentace, že se ničí zeleň neobstojí. Zajděte se tam někdo podívat. Na trávení volného času to opravdu není. Parkují tam auta na panelech, není tam jediná lavička. Valí se tam odpadky. Prostě neudržované místo kilometr od magistrátu. Ostuda. Navíc hned přes cestu je Sad Boženy Němcové a 5 minut pěšky Komenského sady. Ostrava se potřebuje posunout a začít nekompromisně zastavovat proluky a vytvářet příjemné vnitrobloky, živé obchodní prostory v přízemí, zkrátka setřást ze sebe provinčnost a stát se skutečným moderním městem.
rom :
proč to nedali na proluku po Bauhauzu? Uvažovalo se o novém studiu ČT – to je myslím vlhký sen. Co tam jiného bude – Kaufland město zamítlo. I ti zaměstnanci by se tam cítili lépe.
09.05.2025 11:31Martin Moravec :
rom: Vždy je lepší, když komplikovanější území realizuje město, stát a nikoli soukromník. Proč? Protože se to promítne na výsledné ceně. Kdyby město nabídlo pozemky po Bauhausu komerčně, získá za ně mnohem víc peněz než za pozemky pro justiční areál. Velkou výhodou pozemku na hraně centra a Přívozu je dopravní spojení. Tramvaj, trolejbus, vlak, vše je do pár minut od areálu.
Můj pohled na pozemek pod Bauhausem je spojení komerce (kanceláří) s bydlením a obchodním parterem. Do pár let se postaví Rezidence Stodolní, na ulici Masná je projekt na další bytový dům, takže tam přibude dost nových obyvatel a budou potřebovat zázemí. Rozhodně bych tam neschvaloval jednoúčelovou stavbu typu Kaufland.
Pat :
Martin Moravec: Perfektně napsáno . Tito lidé , kteří bojují proti jakékoli nové zástavbě proto , aby měli kde venčit psy , by si měli uvědomit , že žijí uprostřed města . Pokud chtějí kytičky , tak ať se odstěhují na venkov ..
Mx :
Martin Moravec: dopravní spojení je naopak lepší u Bauhausu díky Místecké (cingrovy) ulice a mnohem lepsi napojky na dálnici. Je zde vlaková zastávka stodolní a tramvaje nádražní jsou 3 min. chůze a jen chvilku navic od privozu (jak často jedete na soud?). Pozemek po Bauhausu není na bydlení ideální díky mnoha různých frekventovanych cest a exhalací a hluku, možná tak na kanceláře. Tím neříkám, že v přívoze je nějak špatné to místo. Mene dulezite doplnujici faktory: u Bauhausu by došlo K zkrášlení města na mnohem exponovanějším místě než na sokolské ulici, kde jezdí hlavně Hlučínaci a okoli. U Bauhausu budeme čekat 20 let na investora. Ale možná že ne a půjde to najit investora rychle.
09.05.2025 14:49Mx :
Pat: Mě ta zástavba v přívoze nevadí, ale dneska podle nechteji lide extrem, o kterem pisete, nejenom beton, ale i kytičky a stromy. To chtějí podle dneska lidé ve městech. A nevylučuje se to mit oboje. V Ostravě to naopak může být obrovská výhoda do budoucna tato kombinace, neudělat z toho jenom betonové Tokio.
09.05.2025 14:54Daniel :
Kdysi jsem četl že místo Bauhaus,se plánuje nějaká Vyškova stavba…taky si myslím,že by se tam přesně hodila…
09.05.2025 16:43Szczur :
Opět vidím klasický problém – město není 35 let schopné říct, jak chce v budoucnu řešit Mariánskohorskou/Muglinovskou (ano, vím, že ve starých územních plánech nějaká kreace byla). A tím pádem jakýkoliv stavební projekt v této lokalitě bude téměř jistě v rozporu s budoucím dopravním řešením. Výsledkem bude velmi pravděpodobně buď kočkopes, nebo v Ostravě tak oblíbené Nulové Řešení.
Není to tak komplikované. Nejdřív musí existovat návrh dopravního řešení. Pak mohou vznikat stavby, které budou na budoucí stav dopravy připraveny. Ale veřejný sektor je bohužel naprosto neschopný postupovat logicky.
09.05.2025 19:19Zbyněk :
Já mám taky rád zeleň, ale vždyť tam jsou kousek Komenského sady 🤷🏻♂️. Každopádně bych nejdřív Jílovou a celej přívoz vyčistil od škodné a pak až uvažoval nad takovýma věcma, jako je justiční palác na sadech Boženy Němcové 🤣.
09.05.2025 20:43Hans :
Zbyněk: Zbiňku, můžeš to prosím rozvést, jak chceš vyčistit Přívoz od škodné? :) Osvětim, nebo postačí Terezín?
09.05.2025 21:12Crazym :
Zbyněk: Tvl, další bychvyčistil co když se pak škodná objeví v jeho blízkosti, tak sroste s loňským strništěm 🤦♂️
09.05.2025 21:18Vendelín :
No blbější místo už asi vybrat nemohli
mJožka :
Vendelín: Všechna chytrá města využívají stavby státních a veřejných institucí jako impuls k rozvoji zanedbaných lokalit, ale Ostrava si má hledat vlastní cestu, ano?
Já myslím, že není potřeba (a Ostrava ani nemá čas a prostředky) dokazovat, že „vyfukováním tabákového dýmu do vody zlato nevzniká“.
Ondoň :
mJožka: konečně státem financovaná větší investice ve městě. Pomůže i Krajskému soudu a zřejmě i Porubě (snad se tam sestěhuje a nebude dál bobtnat).
A město má vyřešenou lokalitu, s níž si nevědělo řady. A při dobré vůli by to mohlo i slušně vypadat…
Mx :
Ondoň: To sice ano to stavba je super, ale jde o politická rozhodnutí a na roky 2028-2030 tedy pouhý politický nejistý slib a vše se může třikrát změnit. kdykoliv to může být škrtnuto a Ostrava bude vždy první na řadě v republice v úsporách (zde 2,5 mld). Vidíte jak nás odrbali na transformacnich fondech, kdy kostka byla začleněna vyčůraně do nich, aby stat na ostrave ušetřil. Mohlo to jit jinam a kostka mela byt ze st. rozpočtu jeste navic!
11.05.2025 09:21Mx :
Oprava: cena je 1,5 mld. Jde o klasický slib regionu před volbami
11.05.2025 09:24Martin Moravec :
Mx: Co si do Prahy zvolíme, to tam máme. Stěžovat si, že naši zástupci nás vlastně nezastupují je úsměvné. Máme čtvrtý nejvyšší počet poslanců v rámci krajů = 22 mandátů. Pokud nejsme schopni reálně do našeho kraje dodat výsledky, tak je to společný výsledek voličů i jejich zástupců, politiků. Bohužel.
11.05.2025 21:31Hans :
Martin Moravec: Přesně tak! Odjakživa si lidi stěžují na Prahu, a bohužel asi navždy budou. Úplně nesmyslně. Máme možnosti posouvat kraj dopředu, např. z fondu spravedlivé transformace 19 miliard. Tyhle peníze ostatní kraje neměly, protože jsou určeny pro těžbou postižené kraje. Schválně, jestli by diskutující dokázali vymyslet aspoň 1 jediný projekt kromě Černé kostky, který jsme z toho balíku zadotovali. Krásně si ty miliardy rozpouštíme, nevíme do čeho a proč a žádná transformace se nekoná.
11.05.2025 21:59Hans :
Martin Moravec: Přesně tak! Odjakživa si lidi stěžují na Prahu, a bohužel asi navždy budou. Úplně nesmyslně. Máme možnosti posouvat kraj dopředu, např. z fondu spravedlivé transformace 19 miliard. Tyhle peníze ostatní kraje neměly, protože jsou určeny pro těžbou postižené kraje. Schválně, jestli by diskutující dokázali vymyslet aspoň 1 jediný projekt kromě Černé kostky, který jsme z toho balíku zadotovali. Krásně si ty miliardy rozpouštíme, nevíme do čeho a proč a žádná transformace se nekoná.
11.05.2025 22:00Mx :
Martin Moravec, Hana: Já nikde netvrdím, že Ostrava je nějak silně diskriminovaná a za všechno může Praha. Hážete to do černobíla a nálepkujete diskutující. Ale jste naprosto naivní, že jste si žádné diskriminace za 30 let nevšimli. Nejen Ostravy, ale regionů obecně. Ohledně transformacnich fondu napadate diskutující, že sami nic nevymysleli, ale pomíjíte fakt, že ta 1 mld nebo kolik bylo prostě tímto způsobem z kraje ukradena A směšujete to s odlišným problémem nedostatku projektů. A jak dlooho jsme cekali na prispevek na kostku? Když tady hnily knihy, v Praze se opravovalo muzeum za 4 mld. A že jsme dostali 19 mld? No a co, ty škody na kraji jsou násobně vyšší, které tady zůstaly, Zeptejte se někde po republice nebo po kraji, co pro ně ostrava přestavuje a jestli by tam šli bydlet. Stát se Zatím o následky staleti průmyslu moc nepostaral A i ekonomové spočítali potřebné peníze mnohem násobně více.
12.05.2025 09:26Anna Thompson :
Velice mě tento nápad těší. To území si o nějakou takovou investici říkalo. Ta zeleň je v těch místech spíše odpudivá, rozhodně žádný parčík. Mohlo by to mít potenciál pozvednout celou lokalitu.
12.05.2025 09:44Hans :
Mx: Já jsem se jenom snažil říct, že v současnosti největší zodpovědnost za transformaci regionu ležela na kraji a ten tu příležitost víceméně promrhal. Souhlasím, že zájem státu by mohl být vyšší, ale je naivní myslet si, že na vládě se vymyslí projekt, který se pak bude shora tlačit (pak to taky může dopadnout jako gigafactory). Je potřeba, abychom my jako region (kraj, obce, sdružení atd.) měli nějakou strategii a s ní chodili lobbovat do Prahy. Bez toho, abychom věděli jak a co chceme transformovat se nikam nepomehneme. Vždyť i ten projekt Kostky tady je 20 let, a to není proto, že by Praha 20 let blokovala dotaci. Cituji článek z 2016: „Projekt už byl připraven v roce 2009, ale vedení kraje v čele s hejtmanem Jaroslavem Palasem (dříve ČSSD) tehdy peníze z Evropské unie určené na knihovnu použilo na jiné projekty. Pak i vláda zrušila přislíbenou dotaci.“
12.05.2025 10:28Nejde mi ale ani tak o černou kostku, jako o absenci celkové vize, typu hydrogen valley apod., která by měla potenciál vytvořit určité podhoubí pro navázanou ekonomiku.
Yann :
Hans: Bez připomínek.
12.05.2025 10:39Mx :
Hans: No v te vizi apod. máte pravdu, ale třeba ohledně jeste té kostky, stat povolí takové velke příspěvky na tyto temata opravdu jednou za mnoho let a musi se sejit mnoho faktoru, i když tady došlo i k lokálnímu problému, že se to tehdy nevyužilo. Jednoho dne si vzpomeňte, až bude stát Pražská koncertní hala za 10-14 mld, že jsi to nakonec většinově nebo ve velkem prosadí ze státního rozpočtu, i když teď se tvrdí že ne. Rád bych se mýlil. A my budeme 5 let čekat, že možná dostaneme na jednu a půl mld na justiční palác, který v jiných městech už dávno stojí Stejně jako tam stojí knihovny už roky roky. No ale tak centralismus je všude na světě a funguje i v Ostravě vůči jiným městům v kraji. Popírat to ale nemá smysl. Je nutno si ho přiznat a pak proti němu bojovat, treba s vizi.
12.05.2025 12:26Lumir :
Hans: ve stejné situaci jsou 3 kraje a MS je na míle dále než ostatní 2. není to tak špatné.
12.05.2025 12:27Lumir :
Hans: ve stejné situaci jsou 3 kraje a MS je na míle dále než ostatní 2. není to tak špatné.
12.05.2025 12:28Ondoň :
Ono bohužel, alespoň podle počtu lidí – není kraj jako kraj….
Není mi známo, zda má kraj shodu s obcemi, o vizi – jak dále, jak se rozvíjet? třeba v dopravě, školství, nebo třeba v podpoře sportu? Netuším. Dříve posouvaly část vizí dopředu i firmy (třeba Vítkovice, OKD). Dnes už jen úředníci, i s Murphyho zákony, tedy hlavně nic nezkazit, to vše pak okořeněno figurami typu tu Palas, tu Novák…. Takže – kostku dodnes neni vidět.
Třeba v Brně -Kr.poli stojí už nějaký rok nová Zemská Knihovna, za ty roky se vybudoval celý Kampus v Bohunicích, opravený jsou areály MUNI i VUT, pomalu už dokončují městský kapacitní okruh i s několika tunely…. Pravda, Brno nemá v blízkosti větší sídla jako Ostrava, takže investice kraje gravitačně „samo“ přitahuje. Ale ten rozdíl?… Kdyby aspoň ten Severní spoj, dokončená Místecká…
No, a jako nestydatost cítím, když na přestavbu pražského železničního uzlu se počítá s 200mld, kde železnice v širším centru města půjde pod zemí a znovu se zde vybuduje 5 nádraží – to bych čekal od politiků z tohoto kraje unisono silnou reakci. Třeba o přesměrování peněz na naší připravenou krajskou vizi dopravy.
Mx :
Ondoň: A to má Praha vlastní rozpočet tuším kolem 115 mld Kč tzn. prostě dost násobně víc na jednoho obyvatele. K tomu so tahá další šílené miliardy. A ještě jsi pomohla v novém rozpočtovém určení daní. Přesto zde opakovaně čteme příspěvky dehonestující, když se na takové věci upozorňuje.
14.05.2025 08:57rom :
Opakovaně to tvrdím – Ostrava je daleko, přijdou sem jen politici, když cítí Babiše – viz volba Pavla atd. Pak zase je klid, říkají, jak je tu fajně atd., to je vše. Půl vlády je z Brna, od nás Stanjura – krajů je 14. I ta ODS před volbami řekne, co vše udělá pro kraj atd., že přivede ministerstvo atd. Mají nyní 109, mohou si dělat co chtějí a není nic.
Pokud nebudeme mít politické krytí nebo kraji nebudou vládnou správná hovada, tak bo bude pořád stejné!!!
14.05.2025 11:34Johny :
Údajně tam nevymysleli žádné podzemní garáže. Netuším kde se všechny ty auta co tam přijedou zaparkujou.
14.05.2025 20:56Crazym :
Johny: Bože 🤦♂️ A to má volební právo…
14.05.2025 21:25Ondoň :
Otočit negativní trend nepůjde asi jinak než jen pokud zisk v regionu tvořený v něm i zůstane. Což nezajistí nikdo jiný než místní průmysl a firmy, cizí vlastníci asi ne. Tedy zástupci místních firem by měli být u tvorby koncepce rozvoje města a regionu, a parketou politiků je pak schopnost vylobovat peníze a podporu pro její realizaci, či shánění investorů.
14.05.2025 22:55Věřme,že je možná domluva politiků s firmami na vstřícných řešeních v dopravě, školství, energetice, odpadech, tvorbě zónování apod.- … i s delším horizontem, kdy výsledky přijdou až za nějaký čas. To by pak mohlo dojít i na protažení splavnosti Odry k nám, pokud se do toho Poláci pustili.
Takže prosperující průmysl a jeho podpora je asi naše jediná cesta, samozřejmě i včetně vize znalostní ekonomiky, ačkoliv s tím souvisí zde zmiňovaná sociologie regionu.
No a ta Praha – pokud bychom měli silný lobbing, neměla by disproporce Prahy vůči zbytku celé země být vůbec tak velká…hlavně se nebát.
Yann :
Bauhaus v Ostravě půjde brzy k zemi. Nahradit ho může i justiční palác
16.05.2025 13:04https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/bauhaus-ostrava-posledni-mesice-bourani-moznosti-vyuziti-co-se-nabizi.html
Mx :
K umístění dle článku od Yann: “nicméně se proslýchá, že možná došlo k unáhlení a areál nebude možné blízko frekventované křižovatky dopravně napojit, výhrady k tomu mají mít i bezpečnostní složky.”
17.05.2025 10:57