Ozelenění terminálu Dubina

I tento rok projde dopravní „terminál“ Dubina úpravami.

Stavba, která má v názvu „terminál“, ale v době svého otevření to byl jeden krytý přístřešek. Místo, které mělo sloužit k ukončení meziměstských dálkových autobusů, které stejně mají depo a zázemí v centru města u Ústředního autobusového nádraží a dnes, naštěstí, zde končí jen část spojů. Stavbu sledujeme od začátku. Pojďme si tuto bizarní stavbu zrekapitulovat.

2015

Stavba byla otevřena v roce 2015. Na „terminálu“ se nacházel jeden unifikovaný přístřešek pro cestující. Byť stavba ve svém názvu obsahuje slovo terminál, v době otevření se zde nenacházelo (a stále nenachází), žádné zázemí pro cestující. Vytápěnou čekárnu pro zimní měsíce, nebo aspoň WC s místem, kde byste mohli přebalit své dítě, zde nenajdete. Jelikož většina autobusových spojů byla ponechána z centra Ostrava, přidání zastávky terminál Dubina do jízdních řádů přinesl prodloužení jízdy spojů o několik minut. Vše kvůli špatně řešenému napojení terminálu na přilehlé komunikace. Stavba byla navíc postavena tak, že autobusy měly problém na terminál vůbec vjet. Stav z roku 2015.

2016

V roce 2016 jsme už na terminálu mohli vidět první stavební úpravy. Nedostatečná zatáčka při vjezdu na terminál pro autobusy byla rozšířena. Úprava však stále nestačila. Po roce užívání stavba vypadala tak, jak by se zde nacházela minimálně již jednu dekádu. Povšimněte si také vyšlapaných pěších tras. Stav z roku 2016.

2018

V roce 2018 se nám opět rozšiřovala příjezdová komunikace. Již potřetí. Stav v roce 2018.

2019

V tomto roce proběhla realizace přístřešku, který spojil odjezdové stanoviště meziměstských autobusů s tramvajovými zastávkami. Ke stanovišti odjezdu autobusů přidal i gabionovou zeď. Celkové řešení přístřešku technicky podprůměrné tak, že na vás neprší, jen když kapky padají kolmo. Oproti roku 2015 posun. Řidiči a cestující si také stěžovali na špatné nástupní hrany, stísněné prostory, málo laviček, celkové špatné řešení.
Viz v reportáži od České televize ZDE.
Dle města je však terminál absolutně v pořádku, jen řidiči jsou nezkušení a mohou i za nedostatek laviček nebo špatné přístřešky.

Stav z roku 2019.

2022

Konečně se dostáváme do roku 2022. Mysleli jste si, že v tomto roce bude konečně realizována nějaké základní zázemí pro cestující? Bude zde dostatečný počet stanovišť pro autobusy, jelikož je zde nyní pouze jedno, i když v obdobný čas odjíždí více spojů? Smůla. Město Ostrava vypsalo veřejnou zakázku „Ozelenění terminálu Dubina“. Současný stav se navíc zakonzervuje na několik let.

Předmětem veřejné zakázky je poskytnutí dodávek, prací a služeb nezbytných k výsadbě zeleně (založení druhově pestré květnaté louky, smíšených trvalkových výsadeb a vzrostlých solitérních keřů s dosadbou drobných jarních cibulovin do hnízd) v místě dopravního terminálu Dubina. Veřejná zakázka „Ozelenění terminálu Dubina“ je součástí projektu „Replace – zeleň místo betonu“, který bude spolufinancován z programu „Životní prostředí, ekosystémy a změna klimatu“ v rámci Finančních mechanismů Norska 2014-2021.

Určitě je fajn mít květnaté louky, okrasné traviny a příjemnou vegetaci ve veřejném prostoru. Také věříme, že autor sadových a vegetačních úprav vypracoval návrh v nejlepším možném provedením. Chyba je však na straně zadavatele – statutárního města Ostravy. Jelikož je navrhovaná úprava v okolí celého terminálu, bude terminál pro jakoukoliv případnou úpravu zablokován na dlouhá léta. Je to jednoduché. Investice má určitý počet let kdy není možné do ní zasahovat. Přece nerozkopete záhonky, které jste před nedávnou dobou vysadili. To je neekonomické. Projekt je navíc realizován z Norských fondů, které mají přísná kritéria.

Terminál Dubina, zhmotnění absence koncepčnosti při plánování rozvoje města, vám tak ani touto úpravou, kde je předpokládaná cena veřejná zakázky 3.307.400,61 Kč bez DPH, nenabídne důstojný komfort v cestování Budete zde v zimních měsících mrznout. Kvůli provozu jen pár návazných linek městské hromadné dopravy zde budete čekat na vhodný přípoj klidně čtvrt hodiny. Nebudete mít kde přebalit dítě. Nebudete si moct vy sami zajít na záchod. Třeba ale pro tento případ využijete nově vysázené keře a vysoké traviny.

Město, které se nebojí prezentovat tím, že chce budovat jednu z nejočekávanějších staveb světa (Koncertní halu), neumí vybudovat základní infrastrukturu, kterou denně využívají tisíce lidí. Nekoncepční řešení hromadnou dopravu a její neprovázanosti vhání ještě více lidí do aut.

Často se objevuje názor, že cestující přece mohou využít přilehlé obchodní centrum. Jedná se však o soukromou stavbu, která nebyla postavena za účelem suplování nedostatků veřejného dopravního terminálu. Navíc, ani zde se už neposadíte.

zdroj: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Počáteční myšlenky byly dobré, pohodlně na terminálu přestoupit na tramvaj. Ovšem asi není nikdo kdo to dotáhne. Město má dost starosti o své občany, proč by pečovalo o dojíždějící, kteří ani v Ostravě nevolí. Kraj objedná autobusy a o zázemí cestujících se také nestará. Norsko pošle peníze na kytičky.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  2. aldik :

    A proč pořád extra čekárná a záchody? Cestující může přece využít WC v objektu Albertu. A čekat se tam dá taky v teple. ;-) Problém vyřešen :D Jen aby město přispívalo na provoz a údržbu WC když by nebylo jen pro zákazníky. Lavičky jsou to nejmenší, ty se vždycky dají dokoupit.

    Thumb up 1 Thumb down 15
  3. adamous :

    Mohli by tam pristavit tu mobilni WC kadiboudu, jako je u Kotvy :-D

    Thumb up 4 Thumb down 1
  4. Svizzera :

    Bizár na n-tou. Pana Macuru, Moryse, Havránka, Stejskala i náměstkyni Bagrovou posadit do jedničky a odvézt s přestupem v mraze a dešti o víkendu na Novojičínsko, ať si taky užijí trochu ostravského „komfortu“. V zemích, kde i politici využívají MHD, by se to nestalo. V Ostravě, kde se všichni vozí autem, ale dušují se, jak máme super MHD, se může stát opravdu cokoliv. Terminál Dubina = perfektní ukázka AROGANCE MOCI a nezájmu o okolí.

    A Aldiku, Albík určitě nebude ze svého kupovat lavičky pro lidi, kteří v něm nic nenakoupí, ale jen se přijdou ohřát dovnitř a na zajdou si placené WC, které by za pětikačku mohlo být i v blízkosti nástupišť. Na druhou stranu, zahradnickou kultivaci třeba pochválit, neboť Terminál (alias zarostlá džungle) dělal ostudu dokonce v hlavním vysílacím čase na ČT v seriálu Stíny v mlze.

    Thumb up 26 Thumb down 1
  5. Svizzera :

    Koordinátor ODIS navíc doporučuje přistavování vozidel ze začínajících zastávek 5 min před odjezdem. Kdyby se to opravdu stávalo, možná by ani nebyla nutně potřeba čekárny. Ale to se nestane, neboť jediné odjezdové stání přeci nemůže blokovat jeden čekající autobus v době, kdy jich v jednu chvíli musí odjíždět více najednou.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  6. Hrdý Ostravák :

    Pro Swizzera

    Prosím už nikdy nezmiňujte tady ten hloupý,katastrofální a mizerný seriál Stíny v mlze. Tento web je o Ostravě a Ostravském kraji. Seriál České televize není o Ostravě,ale je tom,jak si pražští tvůrci přijeli znásilnit a zesměšnit Ostravu a udělat ji opět ostudu na dlouhá léta. Umělecká a sociální stránka seriálu je taktéž naprosto nulová. Vše za peníze daňových poplatníků,kteří ani takový odpad nechtějí platit.

    Omlouvám se,že jsem psal mimo téma. Děkuji.

    Thumb up 7 Thumb down 9
  7. thvari :

    Svizzera: Jsme město s jednou s nejlepších silničních sítí, bez nějakých větších zácp a překážet, plánujeme v centru asi šest parkovacích domů, ale autobus tam nepustíme, i když by tam pravděpodobně dojel podstatně rychleji než ta jednička za 20 minut s přestupem a narozdíl od auta těch lidí veze víc. To musí dojít i méně bystrým jedincům, že to už z podstaty nebyl dobrý nápad.

    Thumb up 16 Thumb down 0
  8. Marian Kechlibar :

    thvari:

    Upřímně, tu posedlost ukončovat busy na periferii taky nechápu. Zvlášť, když teď bude přibývat parciálních trolejbusů apod., které ani nehlučí, ani nesmrdí.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  9. JSjr. :

    Svizzera: Lidé, které zmiňujete nastoupili v roce 2014, Morys dokonce 2016, čili pláčete na špatném hrobě. Terminál byl zprovozněn v roce 2015, čili je to dílo jejich předchůdců, Kajnara a Hrabiny.

    Ti současní už mohou s projektem jen pracovat či jej vylepšovat.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  10. Dan :

    JSjr.: To ano, nicmene to vse co bylo provedeno, se neda za nejake vylepseni povazovat. Kroky soucasneho vedeni pak nepoukazuji na zamereni na hromadnou dopravu a jeji systemove zmeny k lepsimu. Krome premalovani zabradli na zastavkach.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  11. Martin [msstavby.cz] :

    thvari: Je to tak.
    Linka 641 ÚAN – Dubina 18min.
    Linka 333, 670 ÚAN – Dubina 14min.

    Tramvaj č.1 Náměstí Republiky – Dubina 19min.
    Nejhorší jsou víkendy. Kdy 1 jede jen co 20min.
    Pokud chce někdo dojet večer z centra Ostravy do NJ musí vyjet z Náměstí Republiky už v 19:07 a na Dubině je ve 19:26. Musí se vyjet tak brzo, protože další tramvaj z centra je na Dubině ve 19:48, což je 12 co jede z Náměstí Republiky v 19:21 už protože do NJ jede z Dubiny spoj 670 v 19:47.

    Člověk tak musí vyjet z centra o více jak 40min dříve, než jede spoj z Dubiny. Stejně pak bude skoro 20 min na Dubině čekat jen tak. Jeden z mnoha příkladů… To je ještě centrum na Dubinu relativně dostupné. Co teprve dostat se na Dubiny z jiných částí města….

    Thumb up 15 Thumb down 0
  12. Martin [msstavby.cz] :

    Martin [msstavby.cz]: Ještě doplním, že tramvaj č.12 jede z Náměstí Republiky na Dubinu 27minut.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  13. M. :

    JSjr.: je možné, že tohle zvěrstvo vymysleli jejich předchůdci. Avšak ti současní to rozhodně nevylepšili. A už jsou ve funkci jak dlouho? Měli na to dost času ne, když se tak frajeří, jak dělají město a mhd lepší a lepší… A přitom je to jen horší a horší…

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.