Ozelenění terminálu Dubina

V současné době dochází k výsadbě květin a květnatých luk při terminálu Dubina. Okrašlování terminálu však jen těžce zamaskuje jeho hrubé nedostatky.

O terminálu Dubina v Ostravě vás informuje pravidelně. V lednu 2022 jsme vás informovali o vypsání veřejné zakázky na ozelenění jak terminálu, tak jeho blízkého okolí. Pravidelný čtenář, či samotný uživatel dopravního terminálu Dubina ví, jak je stavba nefunkční a neposkytuje základní vybavení (WC, čekárna, apod.). Pod přístřešky prší. Nachází se zde pouze jedno odjezdové stanoviště pro dálkové spoje, byť se stává, že v obdobný čas odjíždí více spojů najednou.

Popis veřejné zakázky ozelenění terminálu

Předmětem veřejné zakázky je poskytnutí dodávek, prací a služeb nezbytných k výsadbě zeleně (založení druhově pestré květnaté louky, smíšených trvalkových výsadeb a vzrostlých solitérních keřů s dosadbou drobných jarních cibulovin do hnízd) v místě dopravního terminálu Dubina. Veřejná zakázka „Ozelenění terminálu Dubina“ je součástí projektu „Replace – zeleň místo betonu“, který bude spolufinancován z programu „Životní prostředí, ekosystémy a změna klimatu“ v rámci Finančních mechanismů Norska 2014-2021.

Jak je ze situace výsadeb patrné, terminál je projektem obklopen. Co však znamená, že projekt je placen z Norských fondů?
Obecně každý projekt, který je dotován, po dokončení prací přechází do období, které se nazývá období „udržitelnosti projektu„. Například u dotací EU toto období trvá pět let. Ne jinak tomu je i v případě dotací z „Norských fondů“.

Ve skutečnosti to znamená, že i kdyby se našel politik/veřejná osoba, která by chtěla z terminálu Dubina vybudovat plnohodnotný a hlavně funkční přestupní terminál, bude muset čekat na uplynutí tohoto období. Bez větších stavebních zásahů, které by měly dopad i na současnou dotovanou výsadbu, totiž terminál přebudovat nejde.

Dopravní terminál je nefunkční také z hlediska pěších vazeb jak na okolí, tak v samotném areálu terminálu. Za dobu fungování si zde lidé vyšlapali v zelených plochách pěšinky. Při nahlédnutí na letecký snímek je patrné, že pěšiny jsou logicky v místech nejkratších spojení.
Namísto zvolení takové stavební úpravy, která by zajistila plynulejší a logičtější pěší vazby, bylo přikročeno k úpravě stávajících pěšin. V těch byly umístěny „šlapáky“. Pěšiny jsou však například v místech, kdy lidé přibíhají silnice mimo přechod. Nebo vedou směrem k městské části Stará Bělá přes silnici I/58, ulici Plzeňskou, kde přechody nejsou také absolutně žádné.
Zvolené řešení tak dokonce vybízí uživatele terminálu, aby přebíhali přes cesty mezi auty a autobusy a je pro samotné uživatele nebezpečné.

Červené čáry znázorňují umístění šlapáků. Z leteckého snímku jsou patrné vyšlapané pěšiny.

Tyto šlapáky vás navedou k sjezdu z ulice Plzeňská. Končí ani ne po dvou metrech.

Tyto šlapáky uvnitř terminálu vás navedou k odstavným stáním autobusů. Můžeme vidět i kousek trendového červenobílého zábradlí.

Tyto šlapáky vás navádí k přeběhnutí cesty mimo přechod pro chodce. Nevyřešené pěší vazby jsou patrné z vyšlapaných pěšin. Můžeme říct, že vždy se najde někdo, kdo půjde mimo chodník. Zde je však výskyt pěšin extrémní.

Obecně se dá říci, když zapomene na nemožnost racionální úpravy terminálu, že výsadba květin a květnatých luk je pozitivní. Snad jejich výška v rozhledech u křižovatek a přechodů nebude bránit bezpečnosti provozu.

Viva la zámková dlažba…

Související články


Komentáře

  1. Ostravan :

    Ty šlapáky jsou udělány nedobře. Nikomu nevyjde krok. Achjo.
    Mezera cca 5 cm optimal.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  2. Dan :

    Ostravan: Tady je spatne vsechno, nejen slapaky.

    Thumb up 32 Thumb down 1
  3. Hans :

    Ty vole. To je absolutní katastrofa. Než abych měl každý den používat takový humus, to bych si radši koupil auto.

    Thumb up 23 Thumb down 3
  4. Meechee :

    Já myslím, že ty šlapáky jsou nějaký ostravský vtip, taková nějaká legrace toho, kdo je vymyslel, případně způsob, jak nechat někomu vydělat … kousek od místa, kde bydlím například šlapáky ústí do kontejnerového stání !!! Ano, odbočují z chodníku, aby zkrátily cestu tím, že „říznou zatáčku“, ale jsou namířeny přesně do kontejnerového stání … A asi aby to nebylo až tak do očí bijící, tak končí v travnaté ploše asi metr a půl před tím místem, kde jsou ty kontejnery postavené … Myslel jsem si, že je to vážně nějaký vtip, ale poté, co jsem viděl tyhle fotky, kde ty šlapáky vedou lidi do cesty bez přechodu, případně do místa, kde parkují autobusy, už si to (bohužel) nemyslím …

    Thumb up 14 Thumb down 0
  5. Crazym :

    Ježiš, vy děláte, tam v údolí paroháčů :D

    Thumb up 1 Thumb down 10
  6. Pavel K. :

    Člověku se až chce plakat, z toho jak je to zfušované od projektu až po realizaci. Ale místní to tak asi chtějí, jinak by si stejné exoty nezvolili na radnici znovu.

    Thumb up 18 Thumb down 0
  7. Meechee :

    Meechee: Jen doplním, že nebydlím na jihu, ale v úplně jiné části Ostravy. To jen pro dokreslení, že „šlapáky“ do nikam nebo – jako v tomto případě – pod kola aut, jsou celoostravský folklór …

    Thumb up 9 Thumb down 0
  8. Radek :

    Počítá ještě někdo, kolikátá je to úprava tohoto díla?

    Thumb up 10 Thumb down 0
  9. Petr :

    Další horký kandidát na ovastory se nám rýsuje u Kotvy, tam to vypadá na možná ještě delší seriál…Jih jede!

    Thumb up 12 Thumb down 0
  10. Tomáš :

    Šlapáky is thé new zábradlí.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  11. Dr. Kohn :

    Možná se pletu, ale co z fotek vidím, tak je dali přesně na ta místa, kde si lidé vyšlapávají chodníček. Čili je to umístěno správně ne?

    Thumb up 4 Thumb down 4
  12. Dan :

    Dr. Kohn: Tvl, tak to je mazec. Vy jste priklad toho, proc se jako spolecnost neposuneme dal.

    Podivejte se, kde ty pesiny jsou vyslapane. A pak se zamyslete, jestli je lepsi podporovat spatne, nelogicke anebezpecne resenei, nebo zapojit trochu vice sil a vytvorit pesi vazby, ktere davaji smysl a jsou normalne napojeny na okoli.

    Thumb up 13 Thumb down 1
  13. paulos :

    Kur*wa už je to třeba říct prostě a sprostě! Toto není žádný UAN, ale jen a prostě tramvajová smyčka na konci světa u nákupáku. Navíc smyčka co si někdo vymyslel na papíru, aby zlikvidovl veřejnou dopravdu…tím že nejprve nasere lidi přestupem a prodlouží jim dobu jízdy, takže začnou jezdit auty ..aby pak řekl..spoje jsou prázdné je třeba je omezit a zkrátit. :( Výsledek vidíme už teď, přecpané silnice auty a v autobusech jen školáci bez řidičáku.
    Navrhuji nový seriál OVA-MSK-MHD-NIHIL-STORY ! :)

    Thumb up 12 Thumb down 0
  14. Dr. Kohn :

    Dan: Ok, čili vy navrhujete co? Nalít do toho další milióny a udělat studii která to celé předělá?

    S tím rozhodně nemohu souhlasit, do tohoto už žádné peníze nedávat.

    Thumb up 0 Thumb down 3
  15. Martin [msstavby.cz] :

    Dr. Kohn: Tady nic jiného než předělání nepomůže. Že tam doteď byly nalévány prachy, které nic nevyřešily je problém investora. Ale musí se myslet na uživatele.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  16. Martin [msstavby.cz] :

    Btw všechny plochy s výsadbou, i ten „kopeček“ vysypali štěrkem…

    Thumb up 2 Thumb down 0
  17. Dan :

    Dr. Kohn: Co jsem pochopil, budou mesto mit prostor min pet let na pripravu neceho funkcniho, pokud je to napadne.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  18. Karel Kopáček :

    Kk.Lk.: vážně hrūza a ďes.pro starši občany jsou chodnįky tak leda na ūraz!!a to zmiňované WC opravdu na stanovišti moc chybį jelikož je to terminál a ne zastávka.!!?

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.