Je Ostrava kopcovitá?

Častým názorem, u příspěvků zaměřených na téma cyklistiky, je ten, že Ostrava je kopcovitá a cyklistika zde nemá smysl. Je tomu opravdu tak?

Pro analýzu morfologie ostravské krajiny jsme zvolili webovou aplikaci od Ministerstva Vnitra České republiky ( https://ags.cuzk.cz/ ). Výškopis je rozdělen po 10 metrech. Kromě výškopisu uvádíme i grafické znázornění sklonitosti svahů. Cílem článku není tlačit na zákaz aut, nebo něco podobného. Jde primárně o to, že i když Ostrava má přívětivé podmínky pro cyklistiku, jsou výdaje na cyklistickou infrastrukturu v porovnání s výdaji na infrastrukturu pro individuální automobilovou dopravu mnohonásobně nižší a dlouhodobě podhodnoceny. Cílem je také vyvrátit pevnými daty mýtus, že Ostrava je kopcovitá.
Pro porovnání jsme stejnou analýzu provedli u Prahy, Brna, Pardubic a Opavy.

Praha a Brno jsou zvoleny z důvodu pozic největších měst v zemi. Pardubice uvádíme, protože hned při výstupu z vlaku a opuštění nádražní budovy si zde člověk připadá jako v západní Evropě (respektive zbytku vyspělé Evropy), ve městě je velmi silná cyklistická doprava.

Také v Opavě je velmi rozšířena cyklistická doprava, čemuž odpovídá i stavební řešení komunikací a veřejných prostor.

Z porovnání je patrné, že Ostrava má ze tří největších měst v zemi nejlepší morfologické podmínky pro cyklistickou dopravu. Městské části Moravská Ostravy a Přívoz, Muglinov, Mariánské Hory, Vítkovce, Zábřeh. Hrabůvka, Hrabová, Kunčice, Kunčičky tvoří ucelený rovinatý prostor s převýšením 35 m. Což odpovídá menšímu bytovému domu. Podstatné je také to, že mezi městskými částmi je minimální stoupání.

Západní část města, Svinov, Poruba, Martinov, Třebovice a Pustkovec je pak od zbylé části města oddělena propadlinou kolem řeky Odry. Pro masivnější rozšíření cyklistiky nejsou podmínky na Slezské Ostravě příliš vhodné.

Prakticky celé Pardubice se nacházejí ve výškovém převýšení maximálně 30 m. Což je velmi podobné, jako ostravské městské části Moravská Ostrava a Přívoz, Muglinov, Mariánské Hory, Vítkovce, Zábřeh. Hrabůvka, Hrabová, Kunčice, Kunčičky.

Obdobně má výškové převýšení také Opava, kde je na poměry severní Moravy cyklistika nejen rozšířená, ale také podporována samotným městem. Nebrána jako sport, nebo relaxace, ale také jako součást udržitelné městské mobility. Taková podpora ze strany města v Ostravě prakticky nefunguje. Závěr článku ukazuje záběru z Opavy a řešení cyklistiky.

Ostrava

Ostrava, 200-210 m n. m.

Ostrava, 210-220 m n. m.

Ostrava, 220-230 m n. m.

Ostrava, 230-240 m n. m.

Ostrava, 240-250 m n. m.

Ostrava, sklonitost svahů

Zde se podívejme na výškový rozsah 205-240 m n. m.
Je patrné, že při celkovém převýšení pouhých 35m je dostupna většina města.

Reliéf ostravské krajiny.

Praha

Praha, 190-200 m n. m.

Praha, 200-210 m n. m.

Praha, 220-230 m n. m.

Praha, 230-240 m n. m.

Praha, 240-250 m n. m.

Praha, 250-260 m n. m.

Praha, 260-270 m n. m.

Praha, sklonitost svahů

Brno

Brno, 200-210 m n. m.

Brno, 210-220 m n. m.

Brno, 220-230 m n. m.

Brno, 230-240 m n. m.

Brno, 240-250 m n. m.

Brno, 250-260 m n. m.

Brno, 260-270 m n. m.

Brno, sklonitost svahů

Pardubice

Pardubice, 210-220 m n. m.

Pardubice, 220-230 m n. m.

Pardubice, 220-230 m n. m.

Pardubice, sklonitost svahů

Opava

Opava, 250-260 m n. m.

Opava, 260-270 m n. m.

Opava, 270-280 m n. m.

Opava, 280-290 m n. m.

Opava, sklonitost svahů

Záběry z Opavy, zdroj mapy.cz

Související články


Komentáře

  1. O. :

    Myslim si, ze neni treba delat zadnou velkou studii ve stylu „Americti vedci zjistili…“, abychom se dozvedeli, ze Ostrava neni uplna placka, ale ani natolik kopcovita, ze by se tu nedalo jezdit na kole. Kdo jezdit chce, tomu teren neni prekazkou. Ale souhlasim, ze podpora mesta cyklistice jako kazdodenni doprave do prace, a ne jenom k vikendove rekreaci, je mizerna. V prve rade chybi cyklopruhy v jednosmerkach v centru, a dale rychle a bezpecne spojeni Poruby s centrem. Az bude vyreseno toto, tak ma smysl resit cyklostojany a dalsi veci.

    Thumb up 21 Thumb down 2
  2. Pavel :

    Ale ani v Opavě ještě není cyklistům hej, hlavní ulice z předměstí do centra, jako Olomoucká či Krnovská k cyklistům přátelské nejsou a cyklostezka na Těšínské je paskvil.
    Olomoucká: https://www.google.cz/maps/@49.935325,17.8845616,3a,75y,246.42h,81.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOwCvgUmjfcOzZfUojvnQWQ!2e0!7i13312!8i6656
    Krnovská: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opava,_Krnovsk%C3%A1_street_2.jpg

    Co se naopak povedlo, tak jsou trasy po nábřežích řeky Opavy, případně paralelní trasy některými bočními ulicemi směrem do centra (Englišova, Na Rybníčku, Rooseveltova, …).
    Taky je asi důležité, že cyklodoprava tam má tradici, není to módní výkřik posledních let.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  3. Martin [msstavby.cz] :

    Pavel: Super odkazy a info.

    Vtipné je, že v obou odkazech jsou zachyceni i cyklisté. Jak na streetview, tak fotce Krnovské, kde jsem jich napočítal hned 5.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  4. aldik :

    Jenže autem je to pohodlnější :D Jen ty parkovací místa chybí.. ideálně parkovací domy, jiná možnost není kde umístit tolik aut.

    Thumb up 6 Thumb down 7
  5. pomsta jouzovy :

    Ne, Ostrava není kopcovitá – s výjimkou Slezské.
    Ostrava je roztahaná. (navíc cyklistika tu nemá takovou tradici, jako v HrKr, Pardubicích)

    A cyklodoprava má smysl a myslím, že je dokonce poměrně dost využívána – doprava do zaměstnání a rekreačně.
    Cyklostezky na NH/Hrabová, podél ostravice, podél místecké … cyklisté na nich jsou.
    Ale díky fungující MHD jsou na trasách, které dávají smysl – typicky Jih – Vítkovice, kde je rychlost srovnatelná s MHD. Spoj Jih – OZO/NH, kde to taky vychází díky tomu, že ta cyklostezka je přímější.

    Takže můj názor je ten, že cyklisté si cestu najdou, když to dává smysl.
    S chutí do budování bezpečného/pohodlného spojení přes Odru z Poruby.

    Ale ani pak si nemyslím, že nás čeká záplava odložených kol na jakémkoli ostravském náměstí.

    Thumb up 15 Thumb down 0
  6. adamous :

    pomsta jouzovy: Tak by me zajimalo, jak by to vypadalo s cyklodopravou, kdyby se zavedly parkovaci zony jako v Praze nebo se zpoplatnil vjezd do nekterych casti mesta.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  7. davidb :

    O.:
    Cyklopruhy v jednosměrkách jsou možné pouze za dodržení šířky pruhů a komunikace.
    Nám to třeba ve městě vůbec nevychází. Policie je v tomto naprosto striktní.
    Šířka musí být větší než 4,0 metrů – mimo parkovací pruhy.
    Takže pokud je jednosměrka, aby tam parkovaly auta, tak se tam nevejdou cyklisté. Bophužel.

    Cituji: Jízda cyklistů v protisměru jednosměrné komunikace může být povolena, pouze pokud je vozovka širší než 4,5 m (do této šířky se nezapočítávají parkovací pruhy a pásy). Za určitých podmínek je postačující šířka 4,0 m. Vždy se musí jednat o přehledný úsek komunikace. Tyto podmínky udává ČSN 73 6110 „Projektování místních komunikací“. V žádném případě nemůže být provoz cyklistů v protisměru jednosměrných komunikací povolen paušálně, každý případ musí být jednotlivě posouzen z hlediska splnění daných podmínek.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  8. O. :

    davidb: Cyklopruh kolem zaparkovanych aut je neprijemny a hodne nebezpecny. Ja bych byl pro, aby kolem centra mesta byly kapacitni parkovaci domy (napr. byvaly Bauhaus, pod Frydlantskymi mosty, apod.), pripadne i centru v prolukach, a na jednosmerkach ve meste by byly cyklopruhy. Pripadne nevim, jestli je to mozne, tak nejakou znackou ten cyklopruh udelam v mesicich 3-10 a v zime tam povolit parkovani.

    Thumb up 0 Thumb down 4
  9. Davidb :

    O.:
    To nemusí být kolem aut. V jednosměrné můžou auta parkovat vlevo a cykloopruh je vpravo. Ale mezi park. auty a krajem na druhé straně musí být minimálně 4 metry.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  10. thvari :

    O.: cyklopruhy vůbec nejsou v jednosměrkách nutné, to není ani v Holandsku. je to dané tím, že je v nich obecně málo místa a auta tam jsou nucená tak jak tak jezdit pomalu, takže tam jde jezdit přímo po cestě (navíc často v obou směrech, ve většině jednosměrek máte z jednoho směru značku zákazu vjezdu a pod ním dovysvětlující tabulku, že pro cyklisty to neplatí). důležité jsou naopak přímé cyklotahy skrz město podél nejfrekventovanějších silnic. vy prostě musíte tak jako s mhd nebo autem sednout na kolo a nejpřímější, nejrychlejší cestou se dostat z bodu A do bodu B

    Thumb up 4 Thumb down 0
  11. Adam :

    Než v Ostravě začaly rychle přibývat nesmyslné cyklochodníčky, mnohdy dlážděné, většinou klikatící se a co 500 metrů přecházející silnici na semaforu, poměrně často jsem se na kole přepravoval. Teď už mě to ani nenapadne. Pokud nemůžu legálně jet po prostorné bezpečné silnici, a místo toho musím jet na zaprděné paralelní cyklostezce křižované chodci a svátečními pseudocyklisty, nebo po „cyklopruhu“ do kterého souběžně parkující auta otevírají dvěře, nemám absolutně žádný důvod po městě na kole jezdit.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  12. Leny :

    Adam: V Ostravě není, kdo by vás za takovou věc pokutoval. Nepokutují se ani protisměrné průjezdy jednosměrek v centru.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  13. Brzda :

    Adam: Tak to smekám. Jeden z mála cyklistů s takto zdravým názorem. Mě dokáže rozpálit doběla cyklista na silnici, vedle které vede cyklostezka. Ostrava má imho celkem slušně fungující MHD, která je jistě velkou konkurencí pro cyklistiku…..

    Thumb up 5 Thumb down 0
  14. Brzda :

    Leny: To, že nikdo přestupek nepokutuje jako znamená, že se může páchat? To je přesně ten názor, díky kterému to u nás v banánystánu vypadá tak, jak to vypadá. Neříkám, že se člověk má chovat jako robot, ale ohleduplnost k jiné skupině je důležitá….

    Thumb up 10 Thumb down 2
  15. Adam :

    Brzda: Tak to jste mě tak trochu nepochopil. Podle mě patří cyklista primárně právě na silnici, kde mu pravidla silničního provozu garantují jasná práva a udělují jasné povinnosti. Já jsem na kole schopen jet stabilně klidně 40 km/h, a jsem pro silnici patřičně vybaven. Stát mi přesto přikazuje užívat cyklochodníčky a cyklopruhy, a být tak v neustálém nebezpěčí kolize s pomalými, nepředvídatelnými a stojícími objekty. Zákon je to naprosto nesmyslný, totalitní, neslučitelný s realitou. Věřte, že pokud se jdu na kole občas projet ve smyslu sportovní aktivity, z města unikám nerychlejší možnou cestou, po silnici, a souběžné cyklostezky samozřejmě ignoruji, protože mi záleží na vlastním zdraví. Za dennodenní dojíždění třeba do práce mi to ale nestojí, vybírat si mezi každodenním porušováním zákona a nepohodlím až nebezpečím „cyklostezek“ vážně nebudu.

    Aktivisté opět, stejně jako v mnoha případech, dosahují pravého opaku původního záměru, a výsledky svého „snažení“ stejně dezinterpetují tak, aby se mohli poplácat po zádech. Jestli chce někdo skutečně podporovat cyklistiku ve městě, má nyní pouze dvě možnosti: Buď zmizí litera zákona přikazující jízdu po souběžné „cyklostezce“, nebo zmizí obtežující cyklochodníky a cyklopruhy souběžné s naprosto bezproblémovými silnicemi. Jinak si buďte jistí, že mnoho dospělých, svéprávných a zodpovědných cyklistů po městě na kole prostě nebude chtít jezdit. A vetšina místo toho pojede autem, nikoliv MHD.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  16. Adam :

    Leny: Samozřejmě že to obvykle nepokutují, protože se tato zákonná povinnost často ani nedá legálně splnit. K najetí ze silnice na souběžnou cyklostezku musí cyklista často přejet plné čáry, najet přes přechod pro chodce, nebo třeba jet přes protisměr. Cyklista je pak nucen si vybrat, kterou literu zákona porušit, aby splnil jiné.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  17. pomsta jouzovy :

    adamous: Parkovací zóny v centru jsou , nebo ne?
    A podle mne není konkurencí pro bycikl automobil, ale MHD.
    Ale to je jen můj názor.

    Adam: to je bohužel přesné … např cyklochodník mezi Ruskou a českým domem je masakr .. zatímco po silnici bych jen šlapal, tak na tom chodníku co 100m přejíždím silnici .. a zatímco na silnici /Výstavní bych byl na hlavní, tak tady je to co 100m stress, stress
    Ačkoli – je to asi věkem – ale na silnici teď ve městě vůbec nechci jezdit. Dost strachu zařívám i relativním bezpečí uvnitř auta.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  18. Brzda :

    Adam: Ač nejsem cyklistou (ve zde míněném smyslu slova), tak tyto Vaše povzdechy vcelku chápu, protože vidím, jak ty naroubované „cyklostezky“ vypadají. Souhlasím s tím, že je to chyba právě těch cyklo aktivistů. Za mne jsou tito aktivisté stejná škodná jako například Děti země, kteří brání stavbám obchvatů měst kvůli broukovi, žábě nebo třem stromům.
    Když vidím, kolik peněz se sype do podobných „staveb“, přičemž cílem je vcelku úzká skupina obyvatel, tak je mi z toho smutno. Chápu „dálkové“ cyklostezky kolem řeky či velmi frekventované čtyřproudé silnice, ale v centru bych tyto peníze raději investoval do komplexnější rekonstrukce s tím, že cyklista si cestu najde a i rychlost vozidel je v těch zamotaných jednosměrkách minimální.
    Pokud je člověk rozumný a dokáže se v provozu chovat dle pravidel tak, aby byl předvídatelný pro řidiče, nemám s cyklistou na silnici problém. Horší je, že cyklisté se velmi často předvídatelně a podle pravidel nechovají – nerespektování povinnosti použití cyklostezky či jízda po přechodu jsou jen drobnosti.
    Podpora cyklistiky ve městě je jistě dobrá, ale musí mít své hranice. Podporu vidím například i v zavedení sdílených kol či stále větší buzeraci řidičů aut – jak psal výše pomsta jouzovy – parkovací zóny v centru jsou – přidal bych k tomu, že zaparkovat v centru „zdarma“ je dnes v podstatě nemožné a i to placené stání je na hraně udržitelnosti. Stále se mluví o parkovacích domech, ale skutek utek, zatímco nesmyslné cyklochodníčky jako například ta klikatice na Muglinovské https://www.msstavby.cz/cyklostezky-muglinovska-3-21-11-2019/ mají prioritu……

    Thumb up 3 Thumb down 0
  19. thvari :

    Brzda: nic ve zlém, ale vaše poznámky o cykloaktivismu ničemu nepomáhají, to je prostě chyba města, které si to takhle tahá, že staví paskvily, jako je ten chodníček na Muglinovské.

    Vidím v tom chyby, které my v Česku furt opakujem ve více oblastech. Místo, aby se to natáhlo pořádně, tak my jakože postavíme cyklostezku, aby to teda stálo, ale je to naprosto nedomyšlené, špatně provedené, nelogické, a v konečném důsledku nepoužitelné. Ano, klikatá a úzká cyklostezka je na nic, protože člověk na kole nemá kličkovat, ale jet rovně a rychle tak jako v autě.

    Buď tedy, pokud nemáme trpělivost to udělat pořádně jako v Holandsku, což by znamenalo natáhnout samoztatné, dostatečně široké a výškově nebo trávou oddělené cyklostezky, stejně jako se od cesty výškově nebo pruhem trávy odděluje chodník, se samostatnou světelnou signalizací a svými přechody/přejezdy, tak jako to mají všude chodci, tak pokud nemáme zájem dělat to pořádně, tak jen všude malujme cyklopruhy do cest, jako třeba v Berlíně. Bude to levnější a vlastně i účelnější a použitelnější.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  20. thvari :

    ještě dodatek, jak bych udělal Muglinovskou já: vnitřní pruh pro auta by zůstal, ten vnější by byl chodník a zastávky MHD, to co je chodník by celé byla cyklostezka

    Thumb up 3 Thumb down 2
  21. aggu :

    thvari: Muglinovská, ač to zatím nevypadá, je součástí městského silničního okruhu ;) Takže já bych jí raději pruhy neubíral. Spíš naopak.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  22. thvari :

    aggu: já úplně nechápu, kam to vede, nikdy jsem tam, když tam jedu autem, nezažil hustou dopravu. Kdysi se tam jelo Bohumína, ale teď máme dálnici…ale možná jsem tam jen nebyl ve špičce, tak nevím. Navíc zužovat se nic nebude, to oba víme, zas takový idealista nejsem, to byl jen příklad, jak by to mělo vypadat, kdybychom chtěli (nebo teda město chtělo) stavět stezky zhruba jako v NL, což nechceme.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.