Rekonstrukce ulice Sadová

Aktuální fotografie rekonstrukce ulice Sadová a Horova v centru Ostravy.

Již samotné zahájení rekonstrukce vyvolalo na sociálních sítích poměrně nevoli, neboť byly pokáceny desítky vzrostlých stromů, které se na ulici nacházely. Stromy byly pokáceny jak ze zdravotního stavu, tak z důvodu kolizí se stávajícími inženýrskými sítěmi.

Rekonstrukce ulice však vyvolala takové vášně, protože víme, jak ulice může v centru vypadat a vlastně jak ulice vypadala. Sadová byla charakteristická vzrostlým oboustranným stromořadím, byť v některých místech byly stromy utopeny v asfaltu. Rekonstrukce ulice je vlastně takovým faceliftem. Došlo k výměně kanalizačního potrubí, plynovodních přípojek. Nové jsou povrchy komunikací či chodníků.

Původní stav ulice

Pro dosažení opětovné výsadby oboustranného stromořadí by v profilu ulice musely být provedeny systémovější změny, které jsou logicky další finanční položkou. Komplexnější řešení ulice také vyvolává hned několik otázek.

Kdo by měl rekonstrukci s mnoha dotčenými subjekty koordinovat? Obvod, město?
Kdo ponese zvýšené finanční náklady?


Jsou to však otázky, které by měly být v aktuální době změny klimatu a adaptaci měst nejen diskutovány, ale již i zodpovídány.


Podívejme se na situaci v ulici Sadová. Výskyt inženýrských sítí je především pod chodníky a zelenými pásy velmi hustý. Pod samotnou vozovkou se však nachází pouze vodovodní a kanalizační řád. Kanalizační řád byl rekonstruován a při pouhém posunutí trasy blíže k vodovodnímu řádu mohl být vytvořen prostor pro výsadbu stromů v místě, kde dnes podél ulice parkují auta (například strom mezi 2/3 stání). Samozřejmě tento teoretický návrh berte s rezervou. Musel by být prověřen i výškový profil jak jednotlivých řádů, tak přípojek na řády.

Posunutí kanalizačního řádu blíže k vodovodnímu je však zřejmě možné. Jednotlivé inženýrské sítě sice disponují horizontálními a vertikálními ochrannými pásmy, ty se však mohou překrývat.

Ochranná pásma definuje norma ČSN 73 6005 (736005) Prostorové uspořádání vedení technického vybavení. Prostor v podzemí však není nafukovací. Ochranná pásma se mohou překrývat. Můžeme vidět například v této tabulce.

Možnost výsadby, nebo opětovné výsadby stromů, by měla být posuzována v již předinvestiční fázi projektu, kdy by hledání kolizí mělo odhalit problémová místa a přinést i jejich řešení.

Může nám připadat, že vzhledem k blízkosti Komenského sadu je jedna chybějící alej zanedbatelná. Opak je pravdou. Ulice, která byla původně celodenně stíněná, nyní už nebude. Důvodem je jak chybějí jedna strana aleje, tak fakt, že nová výsadba Ginkgo biloba Tremonia se dorůstá výšky pouze 10-12m s vysokou, úzkou korunou. Vzhledem k původnímu stavu bude ulice nově více ohřívána přímým slunečním svitem a akumulované teplo bude pak více ohřívat lokalitu i v nočních hodinách.

Změna klimatu je neodvratitelný proces, jehož svědky jsme již nyní. Zvyšující se teplota, která bude ve městech postupem času zřetelnější by právě v dnešní době měla být zohledňována při rekonstrukci ulic, veřejných prostranství apod.

Fotografie probíhající rekonstrukce v úseku mezi ulicemi Horova a Blahoslavova. Bohužel je zde použita čistě zámková dlažba (bez kombinace s žulou), která se vzhledem k lokalitě v centru města zde nehodí. Součástí je i nové pouliční osvětlení, které však disponuje bílým LED svícením.

Fotografie ulice v úseku ulic Blahoslavova, Vítězná. Zde by stromy měly být ještě dosazeny.

Součásti projektu je i rekonstrukce ulice Horova. Zde byla původní velkoformátová kamenná dlažba snesena a umístěna do archívu. Uvažuje se o dekorativním použití dlažby například při plánované rekonstrukci sadu Dr. Milady Horákové. Údajně je styl takové dlažby v současné době těžce realizovatelný (velké kamenné bloky).

Původní stav

Současný stav. Nově zde byla použita mozaiková dlažba, které se v okolí magistrátu již nachází.

Zajímavé ovšem je, že tento typ chodníku s velkoformátovou kamennou dlažbou je na západ od nás zcela běžný a stále se realizuje.

Závěrem par ukázek, kam se musí naše navrhováni měst směřovat, aby bylo stále příjemné a snesitelné pro žití.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Rekonstrukce je určitě diskutabilní. Přesto si myslím, že chodník z kamenných kvádru měl být jednoznačně zachován. Předpokládám, že byl původní součástí radnice. Sporné je, zda chodník podél Kom. sadu od radnice po koupaliště je nezbytný a nemohla tam být zeleň navazující na park.
    Samostatnou otázkou je, proč v celé oblasti u parku není nějaká regulace parkování, tak aby to nebylo jedno velké parkoviště.

    Thumb up 15 Thumb down 2
  2. MM :

    Vítek: Za mě je ta varianta s žulovou dlažbou okolo radnice lepší. Původní byla krásná, ale totálně neudržovaná. Bohužel my nejsme schopni tyto velkoformátové dlažby pokládat viz. Masarykovo náměstí a podobně a časem je to překážková dráha. Žula je třeba v centru Prahy všude, je trvanlivá, hodnotná a vypadá to výborně.
    Naprosto musím souhlasit s tím chodníkem ze strany parku, nechápu smysl. Já tam neviděl nikdy člověka. Když jste u parku, logicky jdete parkem protože chcete. No a když nechcete, jdete po chodníku okolo domů. Stejně tak když zaparkujete, vystupujete u domů, ne u parku. Nevím, jestli to byla nutnost nějaké normy, ale podle mého se dalo vlastně ušetřit a tento chodník vypustit a místo toho řešit stromy.
    Ohledně osvětlení, taky nerozumím, proč nemá město jednotný postup. LEDky umí jakoukoli teplotu světla. Není nic horšího než přechody mezi bílou a žlutou v jednom místě.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  3. davidb :

    S názory souhlasím. I když větu „Já tam neviděl nikdy člověka.“ bourají mapy.cz :-)
    https://mapy.cz/s/nenofevoku

    Thumb up 1 Thumb down 0
  4. David.Witosz :

    Zdravím.

    Já bych se vyjádřil k té velkoformátové dlažbě. Ta původní měla jeden podstatný problém. Bloky nebyly identické. Ne dost, že byly různé tloušťky či tvaru, tak navíc ze spodní strany byly různě opracované (značné hrboly, nerovnosti atd.).

    Chodník tedy byl uložen při pokládce, dá se říci, unikátně-jedinečně tak, že každý kámen měl svůj vlastní tvar podloží a takovýto stav materiálu by bez případného dalšího opracování neumožnoval jej opět složit a zachovat.

    Proto jsme zvolili variantu povrchu která doplní již nyní použitý styl na náměstí Prokeše a původní kameny jsme se rozhodli, jako hodnotný historický materiál, uchovat a použít v budoucnosti někde, kde nebude nutné je jakkoli opracovávat, upravovat.

    Snad jsem takto vysvětlil proč jsme se rozhodli pro výměnu povrchu.

    Dnešní velkoformátová dlažba má jiný styl zpracování, rozhodně v moment kdybychom ji otočili vzhůru nohama, neviděli bychom to co na té původní-historické. Nelze tedy říci, že by se velkoformátovka neuměla.

    Přeji hezký den Vám všem.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  5. Ondřej :

    CHodník pravidelně několikrát týdně využívám, ale kdyby tam nebyl, tak chodím kolem domů nebo parkem. Můj dojem je, že neregulované parkování je tam hlavně kvůli úředníkům magistrátu, ti to tam ráno zaparkují nejčastěji.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  6. petr :

    podle mě to vypadá dobře, jediné co mě mrzí tak že cyklopruh šel řešit mnohem lépe (i na úkor toho zbytečného chodníku, a hlavně pak od parku k sokolské, když šlo dát červené pruhy na frýdlantské mosty, tak tady by se to taky sneslo)

    Thumb up 6 Thumb down 0
  7. MM :

    David.Witosz: Když jsme u těch oprav, kdy se plánuje oprava ulice Blahoslavova, která je v horším stavu než byla Sadová? Děkuji

    Thumb up 5 Thumb down 0
  8. Cyklista :

    David.Witosz: Zdravím, myslím, že Martin nechtěl říci, že je špatně, že se nepoužila konkrétní historická dlažba, ale obecně velkoformátová kamenná dlažba.

    Navíc většina lidí chápe, že dnešní dělníci nejsou dlaždiči a tudíž neumí položit ani staré dlažební kostky, natožpak kameny většího formátu. Bohužel na mnoha příkladech vidíme, že současní „pokladači“ si nejsou schopni poradit ani s moderní unifikovanou dlažbou…..

    Thumb up 7 Thumb down 0
  9. Martin [msstavby.cz] :

    Cyklista: To je spíše i takový povzdych, že jsme s moderními technologiemi neumíme ani postavit chodníky, které se běžně realizovaly před více jak 100 lety.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  10. ELB :

    David.Witosz: Tehdy to položit šlo, dnes již ne? A jak se s tím tedy vyrovnal tehdejší, původní zhotovitel, že to uměl ? Použil nějakou specifickou techniku položení, nebo dnes nedostupný materiál podloží ? Bylo by „znovupoložení“ původní dlažby výrazně dražší, nežli zakoupení a položení nové dlažby ? Děkuji za vysvětlení.

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.