Slezská Ostrava vyhlásila architektonickou soutěž na přístavbu Slezskoostravské radnice.
Předmětem soutěže je architektonický návrh přístavby Slezskoostravské radnice, která bude navazovat na stávající historickou budovu radnice nacházející se na ulici Těšínská 138/35, Ostrava, která je kulturní památkou evidovanou pod rejstříkovým číslem ÚSKP 31760/8-2385.
Vzhledem k nárůstu agend, které Úřad městského obvodu Slezská Ostrava zajišťuje pro své občany, se již dávno nevejde do původní historické budovy radnice na ulici Těšínská 138/35. V současné době většina odborů sídlí v budově na náměstí Jurije Gagarina 1195. Tato budova je dispozičně nevyhovující, energeticky nehospodárná a ve velmi špatném technickém stavu vyžadujícím nákladnou rekonstrukci. Navíc toto uspořádání vyžaduje neustálý pohyb zaměstnanců a dokumentů mezi oběma budovami.
Na základě výsledku ekonomické studie porovnávající finanční náročnost rekonstrukce s vybudováním přístavby k historické budově Slezskoostravské radnice se městský obvod Slezská Ostrava rozhodl vybudovat nové prostory a vyhlásit architektonickou soutěž s názvem „Přístavba Slezskoostravské radnice“.
Výsledkem by měla být energeticky hospodárná budova dispozičně reagující na různé agendy a potřeby jednotlivých odborů včetně zajištění dostatečného úložného prostoru, která bude přívětivá k zaměstnancům i klientům úřadu. Za zásadní považujeme citlivé propojení se stávající historickou budovou Slezskoostravské radnice, a to jak po stránce architektonického výrazu, tak funkčního uspořádání, neboť městský obvod Slezská Ostrava plánuje využívat nadále jak prostory v historické budově Slezskoostravské radnice, tak v nově vybudované přístavbě, zatímco budovu na adrese Náměstí Jurije Gagarina 1195 opustí.

pramen: profily.proebiz.com

ritter :
opustit obří barák a následně se vejít do nového max 3 podlažního objektu s mnohem nižší výměrou? GL
22.04.2025 11:21Pat :
Kdyby jsme se tady v Česku nebáli stavět nové budovy s historizujícím vzezřením , tak jak to dělají v Polsku už řadu let , bylo by to super . Tehdy šlo o styl , dnes bohužel o peníze .
Proto mam obavy s čím páni architekti u této ikonické stavby přijdou , tipuji hodně skla ..
Vítek :
Ritter: asi se počítá s digitalizaci a umělou inteligenci. Reálně předpokládám, že po dostavbě přístavby zůstane pro úředníky i současná budova na nám. Jurije Gagarina, pouze se opraví a vybuduje střešní nástavba ☺!
22.04.2025 12:09Ondřej K. :
Mám strach, že to dopadne jako spousty staveb v Ostravě. Nejbližší příklad jsou ty přenádherné záchodky u Sýkoráku hned přes cestu. Ty skončily pokrčenými rameny s tím, že sice vypadají strašně lacině, ale na nic lepšího nebyly peníze. V nejbližším okolí radnice je plechovka ATC, Autosalon, rozpadající se prodejna? květin, automyčka a benzinka. Budu se těšit na další upgrade nejbližšího okolí touto dostavbou. A budu moc držet palce…
Rumbakoule v octě :
Slezská, tam to frčí.
22.04.2025 14:24Obvod s 20 tisíci lidma, ale má dražši politiky než 60 tisícová Poruba a úřad stejně drahý jako 40 tisícová Moravská. Takové hospodáře to chceš.
Mx :
Pat: máte pravdu, trend dělat zase historické fasády je super. Minimálně teda tam, kde už taková fasáda byla, což i v Ostravě jsou stovky míst a proluk. To by bylo skvělé.
22.04.2025 16:46davidb :
Rumbakoule v octě:
23.04.2025 10:12Můžu se zeptat kde jste k těm údajům přišel?
Nebo je to jen výkřik!
Rumbakoule v octě :
davidb: K těm údajům přijdete lehce. Stačí se podívat do rozpočtů daných obvodů.
23.04.2025 10:25David.Witosz :
Zdravím aneb tady mne zaujala diskuse o tom co kolik stojí. A protože se tímto tématem zabývám dlouhodobě (analyzuji výsledky hospodaření města a 23 obvodu deset let zpět) tak mohu na závěrečných účtu přesně informovat. Jen pár poznámek, než uvedu čísla. Je lepší pane Rumbakoule dělat závěry z závěrečných účtů, protože schválené rozpočty se běžně mění. Jedna věc je absolutní číslo, druhá přepočteno na 1 obyvatele obvodu. Je logické, že čím větší obvod, tím je agenda úřadu a její náklady na provoz, v přepočtu na obyvatele, menší.
Minulé 4 leté volební období aneb 2019-2022 (vše v Kč)
Náklady na „politiky“ (OdPa 6112) suma za 4 roky
1. Slezská 55,638 mil
2. Poruba 50,439 mil
3. MOaP 42,810 mil
Náklady na „úřad“ (OdPa 6171) suma za 4 roky
1. Poruba 550,229 mil
2. MOaP 500,862 mil
3. Slezská 481,603 mil
Náklady na „politiky“ (OdPa 6112) přepočteny na 1 obyvatele daného obvodu (suma za 4 roky)
1. Slezská 2 467
2. MOaP 1 060
3. Poruba 802
Náklady na „úřad“ (OdPa 6171) přepočteny na 1 obyvatele daného obvodu (suma za 4 roky)
1. Slezská 21 357
2. MOaP 12 402
3. Poruba 8 747
Počty obyvatel obvodu k 1.1.2023
Poruba 62906
MOaP 40385
Slezská 22550
Závěr?
Pan Rumbakoule má pravdu, že obvod Slezská Ostrava má z těchto obvodů nejdražší politický aparát a to nejen v přepočtu na 1 obyvatele, ale také v čísle absolutním. Proč tomu tak je, to je celkem jednoduché. Obvod Slezská má stejný počet radních jako magistrát města Ostrava (Slezská dnes má 11 člennou radu s 6 uvolněnými radními). Obvody Poruba a MOaP mají oproti tomu radu menší (9 členů, kdy dnes má Poruba 6 uvolněných radních a MOaP má 5 uvolněných).
Co se týče úředního aparátu, tak tam je to již jiná. V absolutních číslech je na vrcholu Poruba, z druhé strany při přepočtu na 1 obyvatele je to naopak obvod Slezská, který se ujímá vedení. Tady je i logické, že se 3 násobně menší počet obyvatel projeví. Z druhé strany, jediný „nákladnější“ úřad na obyvatele má nejmenší obvod Nová Ves, která má pouhých 735 obyvatel. Následuje zde zmiňovaný obvod Slezský Ostrava, který je v nákladnosti na 1 obyvatele na druhém místě ze všech 23 obvodů Ostravy. A tady se už naskýtá otázka, zda je takovýto markantní rozdíl opodstatněný, když na třetím a čtvrtém místě jsou obvody co mají 4 a 1 tisíc obyvatel (Hrabová, Martinov) a na pátém místě jsou Mariánky, které mají obyvatel 12 558 a jejich aparát je o víc jak 1000 Kč na hlavu levnější, než ten Slezský.
Cena úředního aparátu v Kč za rok 2022 v přepočtu na 1 obyvatele daného obvodu (v Kč)
Nová Ves 6 814
Slezská Ostrava 6 546
Hrabová 6 145
Martinov 5 819
Mariánské H a H 5 316
Pustkovec 4 268
Vítkovice 4 097
Proskovice 4 083
Lhotka 3 793
MOaP 3 716
Svinov 3 699
Třebovice 3 561
Hošťálkovice 3 507
Plesná 3 268
Krásné Pole 3 154
Radvanice a Bartovice 3 107
Michálkovice 2 929
Poruba 2 585
Nová Bělá 2 472
Petřkovice 2 335
Polanka nad Odrou 2 213
Ostrava-Jih 2 047
Stará Bělá 1 606
Pokud Vás takováto data zajímají (ne, nesleduji jen tyto položky ale rozpočty jako celek, včetně investic) tak doporučuji sem tam kouknout ke mně na FB. Tam právě občas takováto srovnání prezentuji a … je možné že pan Rumbakoule má ty data odsaď. Ale to spekuluji :) Jinak cením, když někoho zajímají čísla, protože dnes a denně zjišťuji, že mnoho kritiků „kde čeho“ nemá ani elementární znalosti toho „co, kde, kolik stojí“.
Hezký den Vám všem a případnou dobrou chuť.
davidb :
Rumbakoule v octě:
23.04.2025 13:20Ano, máte pravdu.
Je bych upozornil, že výdaje na zastupitele se nepočítají na počet obyvatel, ale na počet zastupitelů.
A ty má MOaP a Slezská stejný 35. Poruba dokonce 45.
Záleží kolik si vedení zvolí, je tam možnost mít od-do.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zastupitelstvo_obce
Meechee :
David.Witosz: U vašeho příspěvku se krásně ukazuje ta nesmyslnost existence 23 městských obvodů. Nová ves se 735 obyvateli nebo třeba Pustkovec, což je v podstatě jedna ulice vedoucí skrz Porubu … atp. Počet obvodů statutem města zredukovat na max 10 a hned by byly ušetřené peníze a efektivnější státní správa …
Jana :
David.Witosz: Pane inženýre Davide! Vy máte ještě odvahu po těch naprosto odfláknutých Velikonocích zde chodit a diskutovat? Stačilo! Děkuji. Odejděte prosím! Podejte demisi!
Jana :
Meechee: Meechee:Dobrý den, já bych šla ještě dále. Stačí tři. Jinak si myslím, že nejen tyto Velikonoce dokazují, že pan místostarosta inženýr David + tři jeho kolegové (místostarostové) a pochopitelně i starosta mají poslední šanci odejít se ctí. Na Moravskou Ostravu a Přívoz ani jedem z nich nestačí.
David.Witosz :
Meechee: Zdravím.
To je velmi letitá diskuse a nejste asi jediný ve městě, kdo to vidí obdobně. Problém je, že to takhle kdysi někdo vymyslel, zrealizoval a cesta zpět je nyní … komplikovaná.
Zákon o obcích č. 128/2000 Sb.
§ 20
(1) Městský obvod nebo městskou část ve statutárním městě lze zřídit nebo zrušit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do 30 dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nebo zrušit městský obvod nebo městskou část jen na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nebo zrušení městského obvodu nebo městské části.
Takže asi je Vám jasné „v čem“ je zakopán pes.
Hezký den.
PS Info pro čtenáře, mám v gesci investice a správu bytového fondu MOaP. Ne, nemám v gesci Velikonoce, takže opět nějaká pomýlenost na kterou nemám jak reagovat.
Jana :
David.Witosz: Pane inženýre, Vy jste důkazem toho, proč Ova vypadá jak vypadá a proč s ČR stagnuje. Snad Vám to voliči spočítají a Piráti si už ani nevrznou. P.S.: Takže Moravská Ostrava nemá finanční prostředky na předsváteční úklid a na Velikonoční stánky? Vám by ta praxe mimo úřad prospěla.
LK :
Jana: vy po těch několikrát vyvracených lžích máte odvahu sem stále psát? Stačilo! Odstřihněte se od internetu, očividně nechápete, kdo co může ovlivnit
Yann :
Takto vypada diskuse, ktera neni moderovana a kde administrator nemilosrdne nemaze prispevky, ktere se porad dokola objevuji temer pod kazdym novym prispevkem. Nema to uroven.
Martin [msstavby.cz]: Zkuste s tim prosim neco udelat, pokud tedy nani vas zamer udrzovat diskusi v takovem stavu. Palec nahoru / dolu je k nicemu.
23.04.2025 17:22Szczur :
Administrativní dělení města se nespraví slučováním a překreslováním obvodů. Problém je mnohem větší a hlubší – Ostrava jinak, než formálně, vůbec není město. Je to souměstí ve velké aglomeraci. Takové věci se řeší na státní úrovni – musí existovat příslušný administrativní status, a musí být dána jeho role v systému.
23.04.2025 17:39To by ale vyžadovalo na straně místních AMBICE, a na straně státu VŮLI řádně hospodařit s tím, co země mimo Prahu má. Ani jedno z toho není.
Tom :
Děkujeme paní Janě za konstruktivní příspěvky. Všichni chápeme,že STAČILO.
Martin [msstavby.cz] :
Yann: Diskuze je zrcadlem diskutujících. V tomto případě reflektuje převážně ostravskou komunitu…. Smazáním komentářů, které nejsou v rozporu s pravidly diskuze, se nic nevyřeší. Neznalost samotných aktérů ani zbylých čtenářů nezmizí. Naopak nejlepší reakcí na tyto nesmysly je věcná argumentace, které se zde objevovala. Následná argumentace je i dobrým podkladem pro ostatní další čtenáře, kteří se nezapojují, ale komentáře čtou.
Zároveň pasivita ostatních čtenářů vyvracet nesmysly je typickou vlastností české společnosti, která je k většině témat zcela lhostejná/nečinná. Jde pak vidět pouze křičící menšina. Proto zde máme aspoň ty palce, které jak jde vidět i v tomto případě, aspoň nějak fungují.
Já sám, pokud si najdu čas, se snažím věcně vysvětlovat mnohé bludy. Jak v článcích (byť velká část čtenářů má problémy text správně pochopit) nebo v komentářích. Je komické si pak myslet, že p. Witosz může za vše, co v Ostravě děje. Byť tyto názory zní dokonce i od oportunistických aktivistů. Od těchto neznalých osob nelze nikdy očekávat racionální diskuzi a nepomůže ani mazání komentářů v hloubi internetu.
Závěrem je třeba dodat, že velká část komentářů směrem na p. Witosze je sice pod různými nicky, ale jednou osobou. Pravděpodobně politicky motivovanou. Za 15 let diskuzí se vždy nějaký takový křikloun / proud objeví. Vyčerpá se a zmizí.
davidb :
Meechee:
Souhlasím s tou nesmyslností 23 obvodů.
Je to stejné jako mít 6.500 obcí.
Jsem to tvrdou redukci – Ostravu rozdělit na 3 obvody dle geografie.
24.04.2025 08:55I. obvod – vše co je vlevo od řek Opavy a Odry
II. obvod – vše co je mezi řekami Odra a Ostravice
III. obvod – vše co je vpravo od řeky Ostravice a nad Odrou a Opavou.
https://mapy.cz/s/nesacalumo
Martin Moravec :
Já si myslím, že k redukci počtu obvodů a tím pádem zastupitelů dojde, protože zájem o politiku klesá výrazně a zjednodušeně řečeno není kde brát. Nejsou prostě lidi, kteří mají na tuto pozici vzdělání nebo zkušenosti. Už teď je polovina kandidátek doplněna pro formu důchodci, mladí lidé v minimálním počtu.
Pokud nejsou lidi, tak jediným logickým řešením je snížení počtu městských částí a zastupitelů, jinak se dočkáme postupně dramaticky klesající úrovně řízení městských částí a celého města. Nemusí se nám to líbit, ale je to tak.
24.04.2025 10:43Meechee :
davidb: No, tak dramaticky bych to neviděl, ale ponechat ty největší obvody, jako je Jih, Poruba, Slezská, Moravská a Přívoz, Vítkovice, Mariánky a Svinov. Kr.pole, Pustkovec, Plesnou, Třebky, Martinov a Hošťálky k Porubě, Polanku a Proskovice ke Svinovu, Hrabovou, Starou a Novou Bělou k Jihu, Novou Ves a Lhotku k Mariánkám, Petřkovice k Moravské, Michálkovice a Radvanice a Bartovice ke Slezské a hotovo. Ostrava by měla 7 obvodů, tzn. sedm zastupitelstev. Státní správa by byla efektivnější, kecalo by do toho míň lidí, lépe a rychleji by se rozdělovaly finance … atd. Ten nesmysl s 23 městskými obvody ve městě, které má (mělo) kolem 300.000 obyvatel, je naprostý nesmysl a třeba v Porubě dodnes není nová tramvaj ke Globusu nejen kvůli jisté dámy, jejíž jméno radši ani nebudu vypisovat, ale také díky postoji klínu půlícího Porubu s názvem Pustkovec, přes jehož území by vedla a jehož cca tisícovce obyvatel by zcela jistě „dramaticky“ zhoršila životní úroveň. A tak by šlo pokračovat.
Jana :
davidb: davidb: Dobrý den, děkuji, přesně tak jsem to myslela.
24.04.2025 12:39Jana :
davidb: davidb: Dobrý den, děkuji, přesně tak jsem to myslela.
24.04.2025 12:40davidb :
Meechee:
Taky by se to tak dalo, ale já bych byl radikálnější :-)
Martin Moravec:
24.04.2025 13:23Stejné to je i v Praze, která má 57 částí!!
A jak jsem psal výše, týká se to i počtu obcí. Těch 6.500 je prostě moc.
VU :
Nicméně ono asi nejde ani tak o to, že by lidem šlo vyloženě o to, jestli si sami o sobě rozhodují, ale spíše o sebeurčení. Člověk z Plesné, Martinova, Kr. Pole a tak by chtěl psát, že je odtud a ne z Poruby. Bohužel žádná alternativa mezi úplně není…
25.04.2025 12:59davidb :
VU:
25.04.2025 13:08Ale ty čtvrti samozřejmě zůstanou i jejich názvy.
Jen nebudou mít radnici a rozhodně to nebude znamenat, že tam klesne životní úroveň. Či se tam nebude investovat.
Meechee :
VU: Klidně to může dál říkat. Místní názvy by zůstaly, akorát by byly součástí většího celku. Běžně se říká, že někdo pracuje/bydlí v Přívoze, i když to není městská část, v Hrabové se zase rozlišuje, jestli je někdo ze Šídlovce nebo staré Hrabové, v Hrabůvce lidé bydlí „u rondlu“, „na letišti“ nebo u „Běláku“, spousta lidí říká, že je z Výškovic, v Porubě se taky rozlišuje, jestli je někdo třeba z „osmáku“ nebo bydlí „v sorele“ … atd. Prostě, furt byste byl z Plesné a každý by věděl, kde to je. Akorát by de lege byla Plesná součástí Poruby …
25.04.2025 13:08VU :
Meechee: davidb: Sami jste si odpověděli. Z názvu obce, ta úroveň klesne o příčku níže na místní název. A myslím, že „osmý obvod“ a Plesná/Martinov/Kr. Pole a podobně mají jinou hodnotu.
25.04.2025 18:20Administrativně ten název, který může být pro člověka důležitý ale zanikne. Defakto pak každý v té oblasti bude vyplňovat Porubu.
Tímto ale pouze mluvím o vztahu člověka k místu, reapektive k jeho názvu. Co se týká členění na městské části, tak toto vůbec neřeším. Obecně by dávalo s ohledem na to, co jsem psal členění s neutrálními názvy, jako to je třeba Ostrava-Jih.
VU :
Meechee: davidb: Sami jste si odpověděli. Z názvu obce, ta úroveň klesne o příčku níže na místní název. A myslím, že „osmý obvod“ a Plesná/Martinov/Kr. Pole a podobně mají jinou hodnotu.
25.04.2025 18:21Administrativně ten název, který může být pro člověka důležitý ale zanikne. Defakto pak každý v té oblasti bude vyplňovat Porubu.
Tímto ale pouze mluvím o vztahu člověka k místu, reapektive k jeho názvu. Co se týká členění na městské části, tak toto vůbec neřeším. Obecně by dávalo s ohledem na to, co jsem psal členění s neutrálními názvy, jako to je třeba Ostrava-Jih.
davidb :
VU:
26.04.2025 08:35Jak by se ty tři obvody jmenovali vůbec neřeším.`
Za mě klidně Ostrava I, II a III nebo Ostrava – východ, jih a západ.
Crazym :
davidb: Co třeba Černá díra, Rudá díra a Díra v Altereichu 🤭🤪
26.04.2025 12:20Daniel :
Bože,řešíte obvody s mnoha tisíci obyvatel.Tady by mělo řešit zastřešení,malých vesnic kde je počet obyvatel ani ne 1tis…Stačilo by kdyby v Okresním městě seděli 4 urednici a zastřešily chod…Pokud chcete šetřit tak první tady….
26.04.2025 18:50Daniel :
Bože,řešíte obvody s mnoha tisíci obyvatel.Tady by mělo řešit zastřešení,malých vesnic kde je počet obyvatel ani ne 1tis…Stačilo by kdyby v Okresním městě seděli 4 urednici a zastřešily chod…Pokud chcete šetřit tak první tady….
26.04.2025 18:50davidb :
Crazym:
No comment :-)
Daniel:
28.04.2025 08:46To by se samozřejmě mělo udělat taky.
Ale je to podstatně těžší na prosazení než spojení obvodů jednoho města.