Komentáře

  1. Adam Cerv :

    Bylo by fajn, kdyby zmizelo to hnusné červeno-bílé zábradlí. Jinak super.

    Thumb up 50 Thumb down 9
  2. tojejedno :

    Super! Nyní zbývá bývalá obchodní a živnostenská banka (šedý sousedící objekt, který je dle mého architektonicky mnohem více zajímavější) a na druhem břehu ležící bývalý hotel Palace (tady by stačilo troufám si říct nový světlý nátěr, umýt okna a natřít rámy) a celá lokalita bude po x letech opět reprezentativní vstupní bránou na Černou louku.

    Thumb up 48 Thumb down 7
  3. Pat :

    tojejedno: přesně , o budovu bývalé banky Ostrava v žádném případě nesmí přijít . Už teď vypadá , že za chvíli spadne .

    Thumb up 18 Thumb down 8
  4. Radim :

    tojejedno:
    V katalogu Národního památkového ústavu je dům nazýván Obchodní a průmyslová banka

    Thumb up 12 Thumb down 1
  5. David Komár :

    Adam Cerv: Něco mi říká, že to zábradlí tam příliš dlouhou dobu nezůstane… Snad. Už jen proto, že snad sám majitel Ostravice úplně nebude chtít mít před budovou chodník v tak dezolatním stavu. Zábradlí s tím chodníkem pak hádám souvisí.

    Thumb up 15 Thumb down 3
  6. Ina :

    David Komár: zajímal by mne návrh řešení chodníku bez toho zábradlí. Silnice bude i nadále silnicí a kolem budovy bude fakt zvýšený pohyb chodců…jak kulturně zařídit jejich bezpečnost???

    Thumb up 3 Thumb down 12
  7. Jarda :

    Ina:
    Neni nutno vsude instalovat zabradli. Lidi maji svuj rozum a vidi, ze se pohybuji kolem vozovky. Pokud tam to zabradli nebude, tak budou vice obezretnejsi.

    Thumb up 19 Thumb down 7
  8. Kateřina :

    Chodci, jak chodci, ale aby řidiči byli ohleduplní.

    Thumb up 11 Thumb down 11
  9. Patrik :

    Jsou různé druhy zábradlí, pokud tam bude potřeba.

    Thumb up 14 Thumb down 3
  10. davidb :

    Proto by tento prostor měl být pěší zónou!
    Od křižovatky 28. října s Poděbradovou po Vojanovu + Nádražní k Českobratrské.
    Tramvaje by jezdili jako po Masarykově v Brně.

    Thumb up 21 Thumb down 17
  11. HÚ 190-12 :

    Jarda: Nic ve zlém, ale asi nemáte děti. Dospělí to v 99,9% pochopí, ale malé děti funguji trochu jinak. možná, až budete mít vlastní potomky, tak to pochopíte.

    Thumb up 5 Thumb down 24
  12. Ina :

    Jde o to, že až se budou tam budou konat nějaké větší akce, prostě na ten poměrně úzký chodník vyjde z budovy větší množství lidí.

    Thumb up 2 Thumb down 9
  13. Marián Kyral :

    HÚ 190-12: Na malé děti mají dávat pozor dospělí. To říkám jako otec dvou dětí. Zábradlí se dává hlavně na mosty. Na daném místě je zcela zbytečné.

    Thumb up 20 Thumb down 6
  14. Jarda :

    HÚ 190-12:
    Je zjevné, že váš názor na bezpečnost vychází z přesvědčení, že jediným způsobem, jak zajistit bezpečí dětí, je použití zábradlí a jiných ochranných prvků. Bohužel, tento přístup k výchově může vést k vytváření generace, která se obává všeho neznámého a je závislá na fyzických bariérách. Toto se přesně odráží i ve vašem přístupu

    Thumb up 16 Thumb down 5
  15. PetrP :

    Letos jsem byl na pár dní v Manchesteru, v centru mají koleje přímo v pěších zónách, nikde zábradlí, nikde přechody, jen dlažba, ani nevíte, že tam pomalu koleje jsou. Tramvaje jezdí velmi často, mají páteřní linky, něco jako chtějí vybudovat v Ostravě, tedy jezdí ve velmi častých frekvencích. Zastávky jsou vybudovány přes metr vysoko nad terénem, tomu taky odpovídá výška dveří tramvají, když jede kousek od vás, máte spodní část dveří u hrudi, nezvyklé… Musím říct, že pro mne zpočátku dost zvláštní pocit, že koleje nejsou nijak odděleny od pohybu pěších, ale druhý den jsme si s prckem už zvykli. Nikdo z lidí tramvajím nevadil, všichni si dávali pozor, a to se tam pohybovalo X násobně líce lidí, než v Ostravě, a ještě u Ostravice… Takže za mne zábradlí pryč, je to hnus.

    Thumb up 16 Thumb down 8
  16. Vítek :

    Stav chodníku a zábradlí odpovídá době, po kterou byla Ostravica uzavřena a na
    chodníku bylo lešení.Majitel budovy by určitě mohl a snad i měl za to provést jejich rekonstrukci. Na druhé straně je pořád lepší, než chodník po rychlých úpravách MAPPA naproti u bývalého hotelu Palace.

    Thumb up 12 Thumb down 2
  17. Patrik :

    Bylo by fajn, kdyby ten kentus a výblitek co tam dala MAPPA zmizel. Doufám, že si to tady někdo přečte a zareaguje. Normální zdravý člověk by to tam teda nedal vůbec.

    Thumb up 9 Thumb down 7
  18. Adam Cerv :

    Patrik: Tak je to dočasný rychlý zásah, který je nepochybně ve prospěch chodců. Já sám jsem tam několikrát šel, a před tím by mě to ani nenapadlo. To řešení tam je jen na dobu, než se to uchopí pořádně.

    Thumb up 10 Thumb down 7
  19. davidb :

    Vítek:
    Víte kdo je majitel pozemku na kterém stojí ten chodník?
    http://www.ikatastr.cz

    Thumb up 0 Thumb down 10
  20. Vítek :

    Davidb: ano, vím město Ostrava. Ale lešení kolem Ostravice jej zabíralo mnoho let!!! Z toho plyne můj názor.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  21. davidb :

    Vítek:
    Aha, tento pohled chápu, ale myslím si, že by. to mělo opravit město – třeba se spoluúčastí.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  22. padickos :

    Střecha teda nakonec zůstává? Původní vizualizace vypadaly trochu jinak https://imgur.com/a/lqiXBxD

    Thumb up 3 Thumb down 1
  23. On :

    padickos:
    To mě také v první chvíli napadlo, ale to co je na těchto fotkách je jen dočasné zaplachtování (ve spádu).
    Popravdě, líbí se mi to více, než to co tam ve finále bude.

    Thumb up 1 Thumb down 5
  24. rom :

    Myslím, že to bude bomba. Uvidíme, jak se budova zabydlí a najde si svoje místo. Bohužel je to takové lepení centra – nyní je na řadě chodník kolem budovy – je tam nyní vylitý asfalt – vlastník ho tam může vylít nový. Proč to neudělá do prdele město – už se politici fotí a budou exhibovat, když to bude hotové. Důstojný chodník by se měl udělat dnes.

    Nové náměstí je v řešení – otázkou je kdy opravdu se bude realizovat.

    Bohužel zůstává banka – tady není známe co Řek jako vlastník udělá. Kdyby nedělal problémy Imperiál, už je to dávno v procesu. Nyní to bude zase takový Potěmkin.

    Samostatnou kapitolou je Palace – je fakt škoda, že to nejsou schopni dodělat, udělat z toho další byty – ale nejsem v detailu, takže to nebude jednoduché.

    Ještě k Laubám – jsme také zvědavý, zda bezprostředně na dokončení budovy naváže město s chodníky na Velké, nebo se to vylije asfaltem. )

    Thumb up 8 Thumb down 3
  25. Cyklista :

    Adam Cerv: Nevím co je na tomto řešení lepšího, protože to chodcům nepřineslo nic, kromě toho, že se z chodníku odstranily některé dopravní značky.

    Thumb up 5 Thumb down 8
  26. Hrdy Ostravak :

    Vypadá to úchvatně a fantasticky. Po Jatkách další velmi povedená ostravská rekonstrukce.

    Thumb up 3 Thumb down 3
  27. Paulo :

    Rekonstrukce je opravdu paráda, ovšem přidám zde opět svůj poznatek skoro Ostravaka, co od léta žije v Brně. … Ostrava potřebuje co nejdříve uzkokolejnou elektro tramvaj na baterie, jež by křižovala od Ostravice po Sýkoruv most a zpět. Ostrava potřebuje vrátit MHD přes Masarykáč a konečně tím oživit centrum. Dobře nelíbí se tramvaj, tak pěkný stylový „retro“ elektorbus se zastavkou: Karolina, Hotel Imperial – tam kde už je kopie histor.zastavky, Masarykáč, Sykoruv most, Gagarin, Husuv sad, Konzervatoř, Jatka a zase zpět… je opravdu neskutečné jak je centrum Ostravy odříznuto, izolování a hlavně! Jak je centrum stále prázdné :(

    Thumb up 8 Thumb down 11
  28. Mx :

    Paulo: hlavním důvodem prázdného centra je podle mne mimo jiné spíše urbanismus Ostravy: Narozdíl od Brna v jeho blízkém okolí zdaleka nežije tolik lidí a dále, centrum není vlastně v centru města a obrovská část obyvatel žije velmi daleko od tohoto centra a svůj život “provozuje” v těchto periferiích: poruba a ostrava-jih. Obávám se, že žádná tramvaj napříč centrem to nemůže zvrátit.

    Thumb up 10 Thumb down 11
  29. M0 :

    Mx: Primárním důvodem prázdného centra Ostravy je existence entity zvané Forum Nová Karolina (tj. centrum bylo přemístěno na svou bývalou periferii a městské jádro nemá parametry s ní konkurovat). Sekundárním důvodem je rozsáhlá pěší zóna (tzn. centrum je obtížně dostupné, bez MHD, bez parkování). Excentricita centra Ostravy ve spojení s existencí paralelních center městských částí, je až terciálním důvodem (neboli tento důvod sám o sobě, jak ukázala historie města, je řešitelný, avšak v kombinaci s prvními dvěma důvody, již ne).

    Thumb up 12 Thumb down 18
  30. M0 :

    Paulo: Neboj, pokud uspějí fanatici rozšiřování pěší zóny, bude nejen v Brně, ale i v Ostravě jezdit tramvaj v pěší zóně. Konkrétně na páteřní trase tramvajové sítě na Nádražní ulici. A pak bude Ostrava hustější, než Brno, protože v Brně jezdí přes pěší zónu pouhá jedna linka lokálního významu každých 10 minut, ale v Ostravě to bude větší adrenalin s intervalem páteřní tratě ostravského metra každé 2 a 1/2 minuty :)

    Thumb up 11 Thumb down 9
  31. Rohlík :

    M0: Mně teda přišlo centrum Ostravy prázdné už před Karolinou.

    Thumb up 9 Thumb down 11
  32. O. :

    Paulo: Nejake MHD pres Masarykac nepomuze. To uz se tady zkouselo s minbusem a linkou 99 a zalideneni centra se nedostavilo. Centrum je pomoci MHD dostupne celkem dostatecne. Proc je centrum prazdne ma vice duvodu, hlavnim je, jak uz psal Mx, ze centrum neni uprostred mesta a ze z Poruby nebo Jihu neni duvod cestovat takovou streku, centrum nema zadnou pridanou hodnotu, aby tam nekdo jezdil pravidelne, pokud tam nepracuje. Pokud jde o Novou Karolinu, ta naopak ma potencial nejake lidi do centra pritahnout.
    Nejlepsim resenim by ovsem bylo par novych bytovych domu, v prolukach a na Slezskem brehu. Aby vice lidi v centru bydlelo. Ale asi po tom neni poptavka, jinak si neumim ty proluky vysvetlit. Snad se to casem zlepsi.

    Thumb up 11 Thumb down 12
  33. M0 :

    O.: Ano, Karolina má potenciál přitáhnout lidi, jak správně uvádíš, a proto nejsou v centru města, ale na Karolině. Karolina je nové obchodní centrum Ostravy. Pěší zóna na Karolině je plná lidí na trase zastávka MHD – nekonečný počet obchodů nejrůznějšího sortimentu.

    Thumb up 13 Thumb down 2
  34. O. :

    M0: Asi nema vetsina lidi duvod trajdat do stareho centra. Asi tam pro ne nic zajimaveho neni. Nemuze to byt tim? Ale treba to Ostravica trosku zmeni.

    Thumb up 4 Thumb down 13
  35. M0 :

    O.: A co jsem právě napsal ? Že nové obchodní centrum je na Karolině, takže lidi logicky trajdají od zastávky MHD tam a netrajdají do centra Ostravy. Takže na tvou otázku, zdali to nemůže být tím, odpovídám ano, je to tím. Neboli, je to tak, jak jsem výše popsal, když ty jsi tvrdil, že Karolina přitahuje lidi do centra, a já, že je centru bere.

    Thumb up 11 Thumb down 1
  36. M :

    Minulý týden jsem byl v Brně. Bylo to přes týden, ze čtvrtka na pátek. Co mě překvapilo, že i noci byly podniky (většina) otevřené, hospody, bary i občerstvení. Dokonce i kfc před nádražím. A všude se pohybovalo spoustu lidí.
    Teď si to srovnejte s Ostravou… Nejen přes týden, ale i o víkendu je v centru mrtvo!
    Za tohle podle mě nemůže Karolína, nebo že je to z Poruby/Jihu daleko. Ono i v Brně se z centra dostat na periferii netrvá pět minut. Ale to centrum tam žilo. Proč to tak nejde u nás?

    Jinak k tématu – Ostravica vypadá luxusně, mnohem lépe bez té plánované předsazené fasády, co tam měla být. A to zábradlí před vchodem rozhodně pryč!

    Thumb up 4 Thumb down 5
  37. M0 :

    M: Odpověď je Masarykova univerzita a VUT (a další). V Brně je 80000 studentů. Každý pátý v Brně je student. V Ostravě je něco přes 20000 studentů

    Thumb up 13 Thumb down 2
  38. M :

    M0: ok, je tam více studentů, ale viděl jsem tam i starší lidi, ne jen mladé, ale prostě všeho věku. Hospody plné, atd.

    Thumb up 3 Thumb down 6
  39. Martin [msstavby.cz] :

    M0: Jak to tedy zvládají ostatní města, která mají vytížené tramvajové linky v pěších zónách? Nice, Berlin, Amsterdam…

    Centrum města je poměrně hustě pokryto zastávkami MHD. Poloměr 300m.

    Samozřejmě pouhé zavedení pěší zóny nepřispěje k masivnějšímu nárustu chodců. Zároveň však pěší zóny města neumrtvují.

    Thumb up 9 Thumb down 13
  40. M0 :

    Martin [msstavby.cz]: Připojená mapka dokládá pouze to, kde se v centru Ostravy nacházejí zastávky MHD a jaká je docházková vzdálenost do 300 metrů, nic víc. Mapka nerozlišuje funkci a hodnotu jednotlivých zastávek MHD, dopravní směry a vazby MHD. Je to jen mapka žáka 2.stupně ZŠ, který narýsoval kružnice daného rozměru kolem všech zastávek MHD. Mapka nerozlišuje např. mezi validitou zastávek Karolina a Divadlo loutek, nebo Porážková a Stodolní, nebere v úvahu posouzení adekvátnosti potenciálně potřebných směrů a vazeb MHD vůči směrům a vazbám reálně a často nepromyšleně praktikovaným. Z hlediska tématu obsluhy pěší zóny MHD je tato mapka vlastně zcela bezcenná. Můžeš to pro začátek ověřit v praxi třeba při čekání na spoj na zastávce Divadlo Loutek, ale doufám, že máš dost dat v mobilu, budeš tam čekat dlouho a sám :) Mimochodem, kružnicemi nepokryté místo se nachází třeba na Poštovní ulici poblíž Kuřího rynku.

    Neber to prosím osobně, ale v ostravské MHD se prostě dostatečně nevyznáš, jak vyplývá i z jiných článků a příspěvků. Máš k ní jen teoretický, vnější přístup a unikají ti opakovaně konkrétní dopravní směry, vazby, jejich historie a potencialita. Ale mám pocit, že současný DPO je na tom dosti podobně :)

    Pokud jde o srovnání s jinými městy, včetně těch, které jsi uvedl, nebudu se raději rozepisovat. Každé město má totiž svá konkrétní specifika, nelze to posoudit šmahem v jedné větě. Někde koexistence tramvaje s pěší zónou funguje lépe, někde hůře a to navíc i v rámci jednoho města. Nejde prostě takto zobecňovat, jak to zde na msstavby.cz mnozí rádi činí ve svých „názorově jednoznačných a pevných“ příspěvcích :)

    P.S. Nikdy jsem netvrdil, že tramvaj nemůže být na pěší zóně. Naopak,podporuji myšlenku obnovení tramvaje na Masarykově náměstí. Jen jsem srovnal Brno a Ostravu v reakci na příspěvky druhých, tedy, že v Brně jezdí tramvaje dominantně okruhem kolem pěší zóny a jen 1 linka skrze pěší zónu. V Ostravě na případné budoucí pěší zóně na Nádražní by se jednalo o páteřní trať. Proč ne, lze to zkusit – ale připomínám, že Ostrava je městem, které zakázalo v pěší zóně i elektrokola :) Bohužel, v Ostravě chybí kolem centrální pěší zóny efektivní okruh MHD, což je dáno historicky tím, že Moravská Ostrava byla rychlokvašným městem mezi doly, koksovnami, hutěmi a haldami a ne přirozeně, staletí se rozvíjejícím městem (třeba jako ono zmiňované Brno).

    Z další diskuse se omlouvám, už to nepovažuji za přínosné, takže může následovat tvé poslední slovo na můj příspěvek. Good luck :)

    Thumb up 18 Thumb down 5
  41. Paulo :

    Zareaguji ještě jednou na můj příspěvek s MHD přes Masarykovo náměstí a vůbec zalidněnosti centra. Jsem udiven kolik mínusů takový příspěvek dokáže dostat. Zejména v situaci, kdy život v centru Ostravy stále připomíná tolik zmiňovanou perfierii města. Ano, centrum Ostravy nebude živoucím městěm dokud skrz něj nepovede živoucí tepna kolujících lidí. Ve vztahu k mladší generaci ještě víc platí, kam nedojede jejich dupa mhd tam tě nohy nezanesou. Je opravdu tristní, že centrum Ovy leží mezi Slezskou -> kde pokračuje postupná výstavba bytů a např. Karolinou, ale Masarykáč je odříznut. Poznáte to zejména v zimě a hnusném počasí, kdo by se štrachal a chodil když muže zapadnout rychle do Karoliny a utratit tam prachy v teple. Ty mínusy nechápu zejména v tom kontextu, že jakýkoliv impuls by to centrum mohl oživit … ale Ostrava jen přešlapuje a naopak vymýšlí cypoviny, které odvedly život z centra. Viz. vše o čem se tu psalo: terminály daleko v dupě, odvedení páteřních přestupů z UANU, nekoncepce Karoliny, nemožnost jít pěšky z Nádraží Střed přes Karolinu do centra atd. Ta tramvaj na Masarykáč by vlastně měla ideálně vést: Gagarin, Sykorák, Masarykač, Smetanovo, Karolina – náměstí, Nadraží Střed a DOV.

    Thumb up 10 Thumb down 4
  42. Paulo :

    O.: Ne, centrum Ostravy není dostupné MHD. Kdysi jsem to tu psal. Modelový příklad, jste v Mariankách/Hrabůvce a jedete nakoupit kabáty a nákup do dvou tašek do LASA na Masarykáči. Anebo chcete jet v mrazu a podpadkách na koncert do Provozu u řeky a Docku, jak pojedete a půjdete ? A nepůjdete proto radši jinam ?

    Thumb up 11 Thumb down 3
  43. M :

    Paulo: já chodil do Barraku na koncerty za jakéhokoliv počasí, vystoupil na Elektře a došel pěšky přes Masarykáč. Ještě se stavil po cestě buď v Radegastovně nebo v Docku na pivo. Jestli je někdo líný tak moc, že to nedojde, tak je to jeho problém. Ale souhlasím s tím, že pro mladé, kam je nedoveze mhd, tak to místo neexistuje… Smutné…

    Thumb up 5 Thumb down 11
  44. David.Witosz :

    „Počet lidí v MOaP se během dne zvýší z cca 40 na 90 tis.“
    Zdroj MAPPA – data od operátorů. Je to největší dynamika-nárůst v rámci všech obcí v celém MSK.

    O víkendech zas dochází k efektu:
    a) obyvatele centra mají mnoho možností mimoměstského relaxu (Beskydy, chaty, zahrádky atd.)
    b) studenti opouštějí centrum výjezdem domů (zejména ten rozdíl lze cítit v letních prázdninách během týdne)
    c) centrum města v poslední době navštěvuje hojně polská klientela a to nejen „stodolního“ typu

    Ostrava není město které vzniklo klasicky. Ano, to je pravda a má to svá negativa. Z druhé strany čísla hovoří jasně, že mrtvé centrum je již zastaralá báje a realita všedního dne je toho důkazem. Pocity a názor může mít však kdokoli jakékoli. Proti tomu žádná.

    PS Pokud by centrum bylo mrtvé, pak by se do něj nestěhovalo pořád více lidí a obchodníci neměli zájem o nebytové prostory. Jenže ono lidí pořád přibývá (jak občanů ČR tak cizinců) a o nebytové prostory je zájem.

    Thumb up 12 Thumb down 14
  45. O. :

    Paulo: Z Hrabuvky jsem jezdival jednickou k Elektre nebo desitkou na Cernou louku, oboji rychle a bez prestupu, luxusni spojeni. Od tramvaje potom pesky po centru kamkoliv do 10 minut. Do Lasa, k Sykoraku, kamkoliv. Nozicky mi neupadly. Jeste nejaky dalsi modelovy priklad?

    Thumb up 7 Thumb down 9
  46. O. :

    M0: Novou Karolinu vnimam jako soucast sirsiho centra. Lidi do centra pritahuje. Ze lidi nemaji moc duvody chodit od tramvaje i na druhou stranu neni problem Nove Karoliny, ale toho, ze tam asi nic atraktivniho nevidi. Takze fakt si nemyslim to same co ty. Podle mne by Nova Karolina mohla mit pozitivni efekt i na stare centrum, pokud to ovsem bude taky neco zajimaveho nabizet.

    Thumb up 9 Thumb down 13
  47. O. :

    O.: Kdyz to upresnim, tak takova ulice 28. rijna v useku Nova Karolina – Masarykac, ktera by mela byt hlavni spojnici mezi „novym“ a „starym“ by mela byt atraktivni ulice, kde se clovek rad projde, ale realita je opacna, ta ulice je k placi, stridaji se tam neudrzovane rujny, prapodivne obchudky s lacinym zbozim, herny a prazdne vylohy. A nemyslim si, ze za to muze Nova Karolina, velke obchodaky v centru maji i v jinych velkych mestech a centrum to nezabiji.

    Thumb up 6 Thumb down 12
  48. Paulo :

    Pohybuji se v Ostravě od roku 2004 jako student a poté z velké části kulturní návštěvník Ostravy. Ano v létě Ostrava rozhodně ožila a centrum není mrtvé. Ovšem stále tam chybí jakýsi další impuls a vše jde strašně pomalu a pozvolna. Večer je centrum mrtvá periferie, Ostravě chybí dostupné bydlení v centru a přitom je tam tolik prázdných budov. Kéž by se co nedjříve postavila bytovka v proluce vedle Prům. Banky – Ostravice a k tomu Hotel Palace – vznikly další byty.
    S tou tramvají směr Slezská přes Masarykáč. Dejme tomu že budova bývalé banky sousedící se Sýkorákem bude časem k dispozici k pronájmu. Zřídil by tam někdo podnikání ? Já osobně ne, budova je totiž onou neprostupností centra na periferii. Proto je třeba vrátit MHD do centra Ostravy.

    Thumb up 9 Thumb down 7
  49. Martin Moravec :

    Paulo: Přiznám se, že jsem na slovní spojení „dostupné bydlení“ alergický. Pojďme si to trochu rozebrat.

    Ostrava patří co se týče prodejní ceny za m2 mezi nejlevnější krajská města v ČR a u nájmu je to úplně stejné. Podívejte se na prodejní ceny a ceny nájmů v Olomouci, Plzni, Brně nebo Praze. Ostrava je zkrátka nejlevnější a přesto si její obyvatelé myslí, že nás trápí nedostatek dostupného bydlení. Opravdu? Aktuálně je v celé Ostravě přes 550 bytů na prodej a 560 k pronájmu. V centru si aktuálně můžete koupit 140 nebo pronajmout 160 bytů. Zdrojem jsou Sreality. Například normální byt 2+1 si pronajmete za 10 tisíc čistého nájmu měsíčně. Průměrná mzda v kraji je 38.957,- Kč. Pokud bydlí v bytě dvě osoby a mají průměrnou mzdu, tak za bydlení nevydají víc než 15 % svých příjmů! Můžeme namítnout, že průměr nemá nikdo. Dobrá, snížíme celkový příjem domácnosti o 30 %, tedy 54.539,- měsíčně a to znamená, že výdaj na nájemné činí 18 % příjmu domácnosti. Problém není v peněžence, ale v hlavě. Nechce se nám zkrátka za bydlení platit, takže ho tady nikdo ve velkém měřítku nestaví.

    Nedostatek kvalitního bydlení pak vede k tomu, že moderní byty s garáží (třeba Karolina) jsou zase nesmyslně nadhodnocené. Protože není konkurence. Takže jsme v začarovaném kruhu…

    V Olomouci, Brně a podobně lidé za bydlení platí víc, protože tam pracují a chtějí tam bydlet. Ostrava je specifická. Bereme se jako metropole, ale nastavením jsme periferie. Náprava? Víra, že schopní nebudou utíkat v takovém počtu jako dosud. Doufání, že úspěšní a vzdělaní lidé se budou postupně do Ostravy vracet, protože jinde už bude přecpáno (Praha) a Ostrava se začne postupně měnit k lepšímu. Pomalu, ale jistě.

    Thumb up 20 Thumb down 11
  50. Paulo :

    M: Nejenom, že Brno žije také večer a okolo 23h normálně v centru korzují lidé. Zajeďte si tam v létě. Červen, červenec, spren, září – čtvrtek – restaurace a jejich zahrádky! okolo Zelného trhu i hlavního náměstí jsou plné až do noci. Lidé až do 23h mohou sedět v restauracích venku neviděl jsem žádnou striktní buzeraci jako v Ostravě, navíc v pátek a sobotu mají zahrádky otevřeno do 0:00 !!! Ostrava se pohřbívá sama.

    Thumb up 16 Thumb down 7
  51. Zdeněk Surovec :

    Nesouhlasím s O. Ulice není k pláči, je tam například Stračena, Sladký časy, hodinářství Deal, hotel Imperial, Krásno ,Fércafé Tvarúžkárna a další ,asi jsi tam dlouho nešel-

    Thumb up 11 Thumb down 9
  52. hanys :

    Paulo ono MHD není v centru Ostravy?

    Thumb up 7 Thumb down 9
  53. Szczur :

    Martin Moravec: Právě jsem četl článek, kde si lidé z Prahy a Brna stěžují, že i když mají práci, jsou z nich bezdomovci, protože tam nemají na nájem. Proč tedy žijí tam, kde jsou nájmy nejdražší v zemi? Toto je anekdota, ale reprezentativní. Mobilita do oblastí s levnějším bydlením v ČR prakticky neexistuje, a dokud média jedou své, existovat nebude.
    A s tím souvisí i skutečný důvod, proč klesá počet obyvatel v Ostravě. Vy jste zopakoval ten starý pragocentrismem smrdící mýtus, že za poklesem počtu obyvatel může „odliv lidí“. To vůbec není pravda. V porovnání s jinými městy z Ostravy nijak neobvyklé množství lidí neodchází. Záporné saldo je způsobeno tím, že do Ostravy téměř nikdo NEPŘICHÁZÍ odjinud. To vůbec nesouvisí s tím, co v Ostravě je a není. Je to důsledek toho, co si lidé mimo Ostravu MYSLÍ, že v Ostravě je a není. Tyto názory si nevytvářejí na základě reality, ale na základě médií (konvenčních i sociálních). Lidé, kteří v Ostravě nikdy nebyli, a priori odmítají stěhování do Ostravy vůbec zvažovat, a skutečný stav je nezajímá. Jádro problému je už v rozpočtovém určení daní, v tom že stát ignoruje existenci aglomerací kromě té pražské, atd. Toto se děje už tak dlouho, že se to otisklo do kultury. A proto nic, co se stane v Ostravě nemůže tuto situaci změnit. Změna bohužel musí začít odjinud.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  54. O. :

    Zdeněk Surovec: Ok, a taky tam je spravena cast Ostravice. A k ni prilehajici domy, ktere vypadaji, jako by vcera skocila valka. Pres cestu je byvaly hotel Palace, taky smutny pohled. Zprznena silnice mezi nima. Herna na miste byvaleho Domu potravin. Naproti mezi Imperialem a tvaruzkarnou dalsi herna. Na rohu vedle byvaleho Neptuna, pozdeji Mekace a Burfi se nachazi dlouhodobe prazdne vylohy. Stejne tak naproti, tam byla kdysi herna Kriskros, jestli se nepletu, ted tam neni nic. Hned vedle navazuje kebab. Vam opravdu prijde tohle v pohode, kdyz takto vypada jedna z nejdulezitejsich ulic v centru mesta? Mne to teda prijde hodne smutne.

    Thumb up 9 Thumb down 9
  55. Martin [msstavby.cz] :

    M0: Vsadil bych se, že by ji zvládl i žák prvního stupně. Mapka je o tom, že centrum pokryté zastávkami MHD je (pro ty, co do centra Ostravy nejezdí / neznají). Nemá ambice a nebylo ani cílem, aby ukazovala něco více. Nejsou tam zaznačeny ani vlakové zastávky.
    Na Divadle loutek nečekám, vím že to je zbytečné.

    Z toho, jak je v současné době organizovaná síť MHD, byť nedostatečná což s tebou souhlasím, centrum vychází nejlépe pokryto s přímými spoji do Poruby, Jihu, Slezskou. Není to ani Kotva, ani Duha, ani Hrabůvka u Polikliniky.

    Ona je i zajímavá historie plánování trolejbusové linky po Sokolské třídě. Původně ani být, kvůli blízkosti paralelní tramvajové trati na Nádražní, být neměla.

    Pardon, jde pak o nepochopení z mé strany „Neboj, pokud uspějí fanatici rozšiřování pěší zóny, bude nejen v Brně, ale i v Ostravě jezdit tramvaj v pěší zóně. Konkrétně na páteřní trase tramvajové sítě na Nádražní ulici.“ Já z toho opravdu nepochopil, že jsi pro vedení tramvají v pěší zóně ;)

    I když jsi deklaroval, že již nebudeš pod tímto článkem komentovat, těším se do budoucna třeba na odkaz nějaké studie potvrzující, že pěší zóny umrtvují centra města.

    Thumb up 4 Thumb down 10
  56. bapi :

    Szczur: Protoze tam maji lifestyle, moznosti, sanci ze se zivot nejak vyrazne zmeni, otoci k lepsimu… Tohle v Cesku muze nabidnout jen Praha, trochu Brno. Zbytek je spis pro lidi, kterym vyhovuje stereotyp, jistota, ten povestny „uz chci mit klid“ pocit. Tam se samozrejme nabizi lide pred 40 a dal, s mladou rodinou. Ale kdo takovy se odstehuje zrovna do Ovy? Proc ne do Hradce nebo Budejovic? Nebo treba nekam „do prirody“, kdyz na to maji?

    Thumb up 7 Thumb down 4
  57. O. :

    Szczur: Každý máme jinou sociální bublinu. V té mojí je několik desítek lidí, co Ostravu opustili. Vzdělání, jazykově vybavení, nadprůměrné vydělávající. Jo, znám i pár takových, co se do Ostravy přistěhovali. Taky vzdělání a dobře vydělávající. Ale je jich tak 10 krát míň. Nechci to vydávat za nějakou statistiku, to jen k Vašemu tvrzení, že z Ostravy nikdo neodchází a nikdo nepřichází. Čím to je způsobeno, to nevím, asi to ale nemá jednoduché řešení.

    Thumb up 4 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.