Nové Lauby x Pivovarská

Zatímco město Ostrava teprve připravuje rekonstrukci ulic Dlouhá, Muzejní a Velká, které přiléhají k projektu Nové Lauby. Chodník na ulici Pivovarská již vzniká.

A zatímco ulice Dlouhá, Muzejní a Velká mají být řešeny žulovou dlažbou, tak jak se na doslova historické jádro města sluší a patří. Tak je na chodníku při ulici Pivovarská použita ta nejlevnější a nejlacinější dlažba. Tzv. zámková dlažba, respektive maloformátová betonová dlažba. Na tomto relativně malém chodníku však vykrystalizoval obrovský problém prostoru mezi Černou loukou a Masarykovým náměstím – Nová ulice Pivovarská.

Dlouholetý záměr města, který stále nemá ani stavební povolení. Záměr, který však ovlivňuje nejen veřejné, ale i soukromé investice v podobě nových staveb. Je pak logické, že na Pivovarské je nyní laciný chodník, který se, možná v brzké době, bude opět předělávat. Z principu to však dobře není.

Nová Pivovarská

Trasa ulice Pivovarské je navržena jako spojnice mezi ulicemi Havlíčkovo nábřeží a Smetanovým náměstím, která vychází ze stávající trasy. Dochází však k dopravním úpravám, aby zde mohly projet trolejbusy, které budou lokalitu dopravně obsluhovat. Na Pivovarskou ulici mají navazovat úpravy Smetanova náměstí a další dopravní stavby v lokalitě Karoliny. Dle karty projektu na městských webových stránkách fajnova.cz měla realizace probíhat od roku 2022…

Studie dopravního řešení lokalit Karolina a Černé louky

Co znamená chybějící Pivovarská

Pivovarská ulice obsluhuje jihovýchodní oblast centra města směrem od pěší zóny. Je také jedinou přístupovou komunikací pro plánované soukromé investice (polyfunkční dům Václav, Malé Lauby, zástavba proluky na Vojanově ulici) nebo stavby veřejné (Dům služeb, rekonstrukce pavilonu G). Dostaneme-li se však do fáze, že se Pivovarská ulice skutečně začne rekonstruovat, zmizí jediný přístup na staveniště plánovaných projektů. A vzniká tak velmi vysoká šance nemožnosti realizace těchto staveb.

Co dokáže omezení Pivovarské ulice jsme mohli vidět při pouhé demontáží stavebního jeřábu v minulém roce. Kdy kvůli bezpečnosti byla ulice uzavřena. Objížďky byly vedeny téměř až po Českobratrské ulici. V prostorách magistrátu však padají úvahy, proč by například domíchávače betonu nemohly jezdit po Masarykově náměstí. Zdá se vám přístup do lokality při uzavření Pivovarské komplikovaný pro stavební techniku? Co do toho ještě přidat plánovanou rekonstrukci mostu v ulici Na Karolině? Chaos.

Nabízí se však také otázka, zda soukromí investoři nestihnou své plány realizovat rychleji.

Pokud se Ostrava dostane do fáze, že stále nebude schopno realizovat přestavbu ulici Pivovarské, může se klidně stát i to, co nyní v okolí objektu Nových Laub. Město zde má rekonstruovat pěší zónu v ulicích Dlouhá, Muzejní a Velká. U stavby však teprve bylo žádáno o stavební povolení, což zdaleka neznamená samotnou stavební realizaci. Zatímco tedy Nové Lauby míří k dokončení, Ostrava zde teprve rozkope všechny přilehlé ulice. Stejný scénář je možné očekávat i v okolí Pivovarské ulice.

Zatím bez pěší zóny

Laciný chodník mezi Nový Lauby a Pivovarskou vlastně není zcela tak první projev chybějící plánované infrastruktury. V minulém roce, při otevření části Havlíčkova nábřeží pod budovami Ostravské univerzity rezonoval fakt, že ulice se zcela nepodobá vizualizací a že zde ani nezmizela automobilová doprava.

Město se v té době prostřednictvím již bývalé náměstkyně pro investice odvolávalo na negativní stanovisko Policie České republiky. Což byla nepravda. PČR zde vydala souhlasné stanovisko s tím, že požadují zřízení odpovídající komunikace. Tedy ulice Pivovarské. Tento požadavek vzal v potaz stavební úřad a začlenil je do podmínek vzniku pěší zóny na Havlíčkově nábřeží v místě kampusu Ostravské univerzity. Město o této podmínce samozřejmě vědělo. Více ZDE.

Černá louka je oblastí, kde se pořádají kulturní akce s vysokým počtem návštěvníků a musí být přístupná pro složky Integrovaného záchranného systému. Což by s Havlíčkovým nábřežím a rozkopanou Pivovarskou ulicí bylo neproveditelné. Zbylá úprava Havlíčkova nábřeží směrem k řece Ostravici má umožˇovat provoz automobilové dopravy.

Na „bonusových“ snímcích se podívejme na kulturu parkování v neděli dopoledne. Kdy je centrum Ostravy prázdné a parkování na většině míst zcela bezplatné.

Související články


Komentáře

  1. Mx :

    Osobně se nikdy nesmířím se zprůjezdněním náměstí na Karolíně ajeho násilným přeříznutím ale zejména navazující nedostavbou kompaktního náměstí v rozích. To vše kvůli úspory 10 vteřin jízdy? Je to jako vybourat baráky na Masarykově náměstí v rozích U staré radnice a pod radnicí přivést cestu.

    Thumb up 12 Thumb down 6
  2. D-r :

    Mx: Souhlas. Je to obrovská pitomost pustit přes náměstí trolejbusy. Snad někdo bude mít rozum.

    Thumb up 5 Thumb down 6
  3. Dan :

    Bavi me to hrobove ticho hateru redakce a minimalni reakce pod timto clanekm, ktery poukazuje na brutalni problem celeho centra, ktery vykrystalizuje v hromadu paskvilu, jak jsme zvykli.

    Cely problem se da ozrcadlit na jakoukoliv primitivni strategickou pocitacovou hru. Neni infrastruktura, neni vystavba. Mappa by si mohla z textu delat poznamky.

    Co se tyce parkovani. Typicky projev mistni vychodni sebestredne mentality a absence dodrzovani pravidel. Tem lidem je jedno, ze stoji na dlazbe neurcene pro auta a tim ji nici. Stejni lide si pak budou stezovat, ze maji pred domem rozbity chodnik a mesto nic nedela.

    Thumb up 4 Thumb down 4

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.