Reklamní smog Ostrava-Jih

Čtenář nám zaslal znění dotazu i odpovědi, zda-li se regulace reklamy ve veřejném prostoru týká i velkoformátových reklam na fasádách objektů, které se nachází v regulovaném území.

Dotaz:

Dobrý den,rád bych se, jako obyvatel Ostravy – Hrabůvky, zeptal na jednu konkrétní situaci, která pramení z nařízení města o regulaci reklamy ve veřejném prostoru. Konkrétně se jedná o lokalitu kolem ulic Horní a Dr. Martínka na Dubině a v Hrabůvce.Asi nejviditelnější a nejodpudivější příklady reklamního smogu v této oblasti jsou obrovské plachty, zakrývající boky vysokých paneláků, které lemují obě ulice. Tyto rozměrné reklamy jsou viditelné na stovky metrů, ale domy, na kterých jsou umístěné, mají adresy v ulicích, které nařízení opomíjí (Vycházím z oficiální seznamu ulic). Jedná se například o reklamu společností IET reality (Františka Hajdy 1400/5, příloha 1),  Bernold, Don Corleone pizza (Krestova 1409/2, příloha 2) či RBP (Kašparova 1412/4, příloha 2). V kontrastu s tímto je o necelých 400m dále reklama společnosti Alza (Dr. Martínka 1418/18, příloha 3) či přes cestu banner společnosti Sting reality (Dr. Martínka 1156/43). Ulici Dr. Martínka ovšem nařízení jasně specifikuje, jako místo, kde taková reklama nemá co pohledávat. Chtěl bych se proto zeptat, zda např. na výše zmíněných ulicích bude opravdu tento nevkusný vizuální smog i nadále tolerovaný ?

Odpověď:

Dobrý den, pane ….,
 děkujeme za Váš dotaz k nařízením města o regulaci reklamy. Jak správně zmiňujete, nařízení města se týká pouze vymezeného prostoru (a současně pouze určitých reklamních nosičů), který tvoří městské památkové zóny s dochovanými architektonickými soubory a mimo ně se týká i významných náměstí a městských tříd, které se svou mírou důležitosti opisují do systému veřejných prostranství v měřítku celého města – mezi ně patří i uvedená ul. Dr. Martínka a prostor v její bezprostřední blízkosti. Konečný výběr a rozsah těchto prostranství byl mj. vymezen na základě projednání s jednotlivými městskými obvody – přesný rozsah je patrný například v odkaze na mapovém serveru Ostravy: https://mapy.ostrava.cz/zakaz-reklam/mapa/ . V případě reklam, které jsou umístěny na stavbách nebo konstrukcích  mimo takto vymezené území, je tedy nutno konstatovat, že nařízení města se jich netýká. 

S pozdravem“ Ing. arch. Jiří Burysz
sektorový architekt

Související články


Komentáře

  1. thvari :

    Svkěle. Bylo by tedy dobré se obratem dotázat, proč a na popud koho nebyla zóna rozšířena o jmenované ulice, když tyto dost zřetelně také patří a zasahují do oné vymezené zóny kolem ulice Dr. Martínka.

    Thumb up 18 Thumb down 0
  2. Crazym :

    Hihi, sektorový architekt je něco jako sektorový nábytek? To si jako z pár sektorových složíte svoji sestavu jednoho pořádného vlastního architekta? :DD

    Thumb up 14 Thumb down 1
  3. Rdm :

    Podle té mapy, ale ten poslední dům s alzákem do zákazu spadá, takže buď porušuje zákaz nebo nepatří mezi ty „určité“ reklamní nosiče

    Thumb up 7 Thumb down 0
  4. vláďa :

    Celá ta situace s tou zákazovou vyhláškou mi připomíná scénu z Černých baronů, kde Bronislav Poloczek jasně a ostravsky odpoví … „O tom co je krasne rozhodujeme my .. Strana!!!“

    Thumb up 10 Thumb down 4
  5. Fanda :

    Vážně je to totální chaos.Na barevných fasádách tyhle bláznivé barevné reklamy.Kdyz chce být Ostrava pěkně město tak to tam nemůže být.Tech bláznivých reklam je v okolí celkem hodně.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  6. Slosor :

    Toto je rakovina našich měst. A pak se můžeou někteří rozčilovat, když nám říkají v zahraničí Eastern Europe. Bohužel, zcela po právu.

    Thumb up 7 Thumb down 2
  7. DRJPJR :

    Rdm: Ano, spadá… to je ta absurdita. Stejně jako naproti u Savarinu (https://mapy.cz/s/homuzenuko) reklama na RK Sting. Je to naprosto absurdní. Ale přechodné období platí kvůli koronaviru až do konce roku 2021, takže ty reklamy zmizet teď nemusí.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  8. aggu :

    https://www.ostrava360.cz/
    Škoda, že podobné nařízení neplatí už dávno. Buď nebyla odvaha nebo mozek. Město už mohlo vypadat úplně jinak.
    Stejně tak regulativ na fasády. Který není dodnes a vše se na sídlištích řídí vkusem předsedů bytových družstev. A podle toho to taky dopadlo.

    Thumb up 8 Thumb down 3
  9. aggu :

    Slosor: S geografickým směrem to nemá moc společného. Spíš s mentalitou tu i onde. Jsou města kde to pochopili, jsou města kde to (ještě) nepochopili, a jsou města kde to nikdy nepochopí, protože je veřejný prostor nezajímá. Ostrava konečně patří do té první skupiny a to je fajn.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  10. Fanda :

    Městský úřad Ostrava -Jih by mohl trochu více na to dohlédnout, když už přetvářejí celé okolí.Chapu že majitelé těch domů si za peníze z těch reklam,zaplatili opravu a zateplení domů a fasád,a zároveň se vyřadili,ale bylo by lepší se domluvit na jednotné barvě fasády.Domy jsou již zateplené,tak ta cena za jednotnou fasádu těch domů nemusí být tak velká.Potom by to byla pěkná městská čtvrť.

    Thumb up 6 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.