Zásadní změny v ostravské MHD

Během února unikly na veřejnost pracovní materiály z návrhu změny vedení a částečného rušení tramvajových linek v Ostravě. Schéma znázorňuje pouze vedení tramvajových linek a vybraných autobusových linek.

K samotnému návrhu se vyjadřovat nehodláme. Návrh by však měl vycházet z konceptu užívaného v Německu, nebo Rakousku. Kdy je sice více přestupů, ale interval jednotlivých linek je tak častý, že čekání je minimální a prakticky nemusíte jízdní řády hlídat.
Změny mají nastat v září.

Ostravská MHD je dlouhodobě finančně neudržitelná. Jen městská dotace pro rok 2023 činí přibližně 2,2 miliardy Kč. A Ostrava, i když to tak na některých vizualizacích záměrů můžeme vypadat, není bohaté město. Dopravní podnik Ostrava (DPO) hlásí návrat cestujících po pandemii coronaviru. Za rok 2022 přepravila ostravská MHD více jak 90 mil. cestujících.

Zdá se vám to hodně? Opak je pravdou.

Například MHD Plzně (170 tis. obyvatel) za rok 2021 přepravilo více jak 102 mil. cestujících. Před pandemií v roce 2019 pak 125 mil. cestujících.
Brněnská MHD za rok 2021 přepravila 282 mil. cestujících. V roce 2019 pak 363 mil. cestujících.
Olomouc (100 tis. obyvatel) má na kontě za rok 2021 44 mil. cestujících a za rok 2019 58 mil. cestujících.

Hodnoty jsou brány z roky 2021, jelikož výroční zprávy za rok 2022 ještě nejsou zveřejněny.

Kvalitní síť MHD se neskládá pouze z dopravních prostředků. Ale také z kvalitního vedení tras. Pravidelného a častého intervalu mezi jednotlivými spoji a jejich návaznosti. A hlavně také z kvalitních zastávek a přestupních uzlů (zázemí pro cestující). Jedno bez druhého nemůže fungovat.
A právě proto můžete v západních, velmi bohatých městech, stále potkat výrazně starší dopravní prostředky, než například v Ostravě. Je však využíváno kvalitnější sítě a kvalitnějšího zázemí pro cestující. Jestli pak má dopravní prostředek nebo nemá možnost dobíjení telefonu je celkem nepodstatné.

Zázemí pro cestující je právě to, co ostravské MHD dlouhodobě chybí. Na jednu stranu můžeme vidět velmi drahé, designové výstřelky na některých zastávkách, které nejsou významné. Můžeme vidět, na výrobu a údržbu složitá, zábradlí se střídajícími se otvory ve šprušlích.
Na druhé straně pak můžeme vidět znatelně zanedbané zastávky MHD ve většina území města. Náklady se znásobují tím, jak Ostrava rozlohou velké město.

Do parkovacích domů, díky svým vzhledům velmi nákladných staveb, teče v součtu více jak miliarda korun. Stavby, které denně využijí stovky, nižší tisíce lidí. Je však škoda, že stejně objemné finance nejsou směřovány do rekonstrukce zastávek, zjednodušovaní přestupních uzlů… Do staveb, které denně využívají sta tisíce cestujících.

Jestli nové schéma MHD bude realizováno podle uniklého schématu ukáže čas. Je však více než jasné, že k významné redukci v následujících měsících / letech docházet bude. Tento článek se v následující části zaměřuje na tři zastávky, které jsou ve schématu uvedeny jako přestupní, ale jsou nevyhovující. Podíváme se na přestupní vazby, technický stav.

Sport Aréna

Vyšší význam jako přestupní zastávka má získat Sport aréna. Vzájemné vzdálenosti tramvajových nástupišť jsou poměrně velké a velmi nepřehledné. Sport aréna nesou onačení zastávky na ulici Závodní a rovněž na ulici Ruská.

Kvůli nižšímu počtu linek bude více využíván i přestup z tramvajových zastávek Dolní na ulici Plzeňská. Ty se od nástupišť na ulici Ruská nacházejí ve vzdálenosti necelých 300m.

Ani jedna ze vzdáleností není ideální, pokud však budete chtít přestoupit ze zastávek na Plzeňské ulici na zastávky, které jsou na ulici Závodní. Budete muset ujít téměř 700m. Dodejme ještě, že zastávky na ulici Plzeňská nejsou bezbariérové.

Nástupiště na ulici Závodní jsou běžnou tramvajovou zastávkou, která byla v nedávných letech rekonstruována.

Cesta na nástupiště na ulici Ruská vede kolem rušné ulice.

Pokud nechcete jít kolem Ruské ulice, můžete zvolit trasu přes parkoviště a motat se mezi auty.

Nástupiště na ulici Ruská jsou ještě v modrožlutém provedení. Je zde plno zábradlí. To však podle vyšlapaných stezek v trávě neplní svou funkci.

Chcete-li se dostat na zastávky Dolní na ulici Plzeňská, musíte přes dva přechody.

Cesta k zastávkám Dolní je poměrně adrenalinová. Samotné zastávky nejsou bezbariérové. Rampa, kterou zde můžeme vidět vede k dnes již neexistujících autobusovým zastávkám. Ulice Plzeňská v těchto místech vede na náspech a mostech.

I když výstupy na nástupiště jsou velmi zanedbaná, při realizaci v minulosti zde byl použit keramický obklad, který je mnohem vhodnější do namáhaných prostor. Je lépe omyvatelný (pokud se provádí úklid) a lépe odolává mechanickému opotřebení, než omítkové povrchy.

Nástupiště opravena byla. Výstupy ne.

Pohled do míst, kde bývala autobusová zastávka pro městkou hromadnou dopravu. Zde již MHD také nejezdí.

Výstupy na nástupiště nepůsobí v noci bezpečně. Chybí napojení na lokalitu ulice Dolní. To není řešeno. Respektive o problému se asi ví, protože by jinak nebyly umístěny zatravňovací dlaždice v místě, kde si lidé zkracují cestu přímo přes ulici Plzeňskou.

Zábřeh, OC

Zábřeh, OC je uvedena jako další významná přestupní zastávka. V současné době je přestup mezi tramvajovým nástupištěm a autobusovým poměrně krátký.

Výškovice a část Zábřehu bude nově, teoreticky, bez přímého spojení do Poruby. K Fakultní nemocnici, Vysoké škole. Nově by častěji měla jezdit linka 78, která vede po ulici 17.listopadu a následně po Rudné ulici. Nejbližší zastávka k Zábřeh, OC se tak nachází přímo na ulici Rudná, zastávka Výškovická.

Větší smysl pak dává přestup na tramvaj na zastávce Zábřeh vodárna.

Přestup, který se stane snad jen v jednotkách za den. Vzdálenost mezi přestupem linek 48 a 78 je přibližně 600m.

Původní přístřešky zastávek na Rudné ulici byly Brutalistní betonové stavby drobné architektury, velmi zajímavé a prostorné. Ty postupně mizí a jsou nahrazovány unifikovaným výrobkem. Jelikož se ulice Rudná a Výškovická mimoúrovňově kříží. Je z Výškovické ulice nutný přístup po schodišti nebo rampě, která je však poměrně prudká. Nemá podesty a nevypadá na to, že by plnila normy o bezbariérovosti.

V dáli můžeme vidět tramvajové nástupiště Zábřeh, OC. Ty jsou přístupné podchodem s rampami k jednotlivým nástupištím. Jediný úrovňový přístup je od obchodního centra Avion v místě světelné křižovatky. Samotné podchody připomínají místní zeď nářků.

Pohled na chodník směrem k autobusovým nástupištím. Rozměr chodníku neodpovídá již dnešnímu provozu, dle vyšlapaných cest v trávě. Na chodníku se například kvůli umístěným sloupům nevyhnou dva kočárky proti sobě.

Na autobusových stanovištích je přístřešek pouze na jedné straně zastávek. Ve směru Pískové doly chybí.

Kotva

Jako méně problematická pro přestup se jeví zastávka Kotva. Přestupy z autobusů na tramvaje jsou úrovňové. Pro přestupy je zastávka využívaná již nyní. Což se také projevuje na veřejném prostoru. Vyšlapané stezky v trávě. Veřejný prostor není uzpůsobený přímým vazbám. Na autobusových nástupištích jsou rozdílné přístřešky pro čekající cestující. Kapacitně nevyhovující. Přechody jsou řízeny světelnou signalizací. Přestup vám však může zpříjemnit veřejné WC, to se zde nachází.

Související články


Komentáře

  1. Vítek :

    Myslím si, že město a DPO by měli autorovi článku zaplatit, za to, že jim otvírá oči!!!

    Thumb up 81 Thumb down 2
  2. Tomáš Hanauer :

    Takovéto návrhy na přestupní uzly může vymyslet pouze takový „myslitel“, který MHD v Ostravě nepoužívá a vozí si pr*el v autě. Plzeň je cca polovičním městem a kraj jehož je centrem má jen polovinu obyvatel toho našeho. Přesto tamní dopravní podnik přepraví více cestujících? Asi je něco špatně. Chápu, Ostrava je roztrhaná a cestovat autem neznamená stát v zácpách, alespoň ne v takových jako v jiných městech. Ale kvalita spojení, intervaly, zastávky a jejich prostředí, sedačky a zima ve vozech, cena jízdného, to jsou věci, které vás přesvědčí k použití auta.

    Thumb up 36 Thumb down 1
  3. Jan Jahn :

    Méně HOGO FOGO, více zdravého rozumu. Městská policie nechť se věnuje bezpečnosti slušných občanů namísto nesmyslného šikanování kvůli parkování. Holt, uvedená čísla hovoří jasně, něco je v Ostravě špatně. Něco? spíše mnohé!

    Thumb up 13 Thumb down 13
  4. Petr :

    Jan Jahn: ad cena jízdného: měsíční jízdné je 500 Kč, roční 5000 Kč

    Tomáš Hanauer: Ať budou řidiči respektovat pravidla silničního provozu a parkovat, kde je to povolené, jistě nebudou pokutovaní

    Thumb up 17 Thumb down 6
  5. zerdě :

    Když jsem ještě před několika léty potřeboval v Sadech Boženy Němcové přestupovat na trolejbus, které mají zastávku v ulici Sokolská, tak jsem vždy koukal jak mi můj trolejbus odjíždí a já musím čekat na další, protože na té křižovatce byl takový provoz a takový nastavený limit na semaforech, že to prostě nešlo stihnout, jak je to dnes nevím, už tam přestupovat naštěstí nemusím, ale říkal jsem si, že to snad musí jít udělat i jinak, aby aspoň ty zastávky nebyly roztahané přes půl katastru a ono ne, oni se tím inspirovali i na dalších přestupních bodech, zase na druhé straně – točnu trolejbusu na nám. Republiky vysypali štěrkem. Kdo jiný se tím může pochlubit?

    Thumb up 34 Thumb down 0
  6. Petr Božoň :

    Ostravské předražené, městem a EU dotované MHD… Je to až komické. Poměr toho co dostanete za jízdenku, popř. ročník v Praze, kde je široká síť spojů, včetně metra, je nesrovnatelné. Údržba tam musí stát několikanásobně tolik. V Ostravě jdou investice na úplné nesmysly – nové sídlo DPO, double-deckery, studie lanovek do ZOO, revizoři skupinka po 6:D (tomu říkám produktivita:D) a teď tohle… O důvod víc zůstat věrný autu nebo na jaře a v létě kolu – v Ostravě jsou super cyklostezky, do centra jezdím z Výškovic na kole za 30min, tramvaj jede 25min :D…“stará ocelárna“…ROFL. Hodně štěstí DPO v rozhodování a hlavně nalákání nových cestujících…čísla jsou výstižná a za mě velká tragédie a to už raději nekomentují ta fota zastávek…:D

    Thumb up 41 Thumb down 3
  7. adamous :

    Takova pomala detroitizace Ostravy a dalsi level bude ruseni spoju a nekterych useku, coming soon :-)

    Thumb up 25 Thumb down 7
  8. Tlusty :

    K tematu z jineho zdroje : https://www.ovatrip.cz/clanky/proc-se-ostrava-nechce-stat-mestem/

    Thumb up 22 Thumb down 4
  9. Svizzera :

    Další přestupní uzel – paskvil – je již naprojektovaný a moc bych si přál, aby se v této verzi nerealizoval. Nechápu, proč nikdo z aktérů nad tímto projektem nepřemýšlel alespoň trochu empaticky a městotvorně.
    A-dlouhé přestupní vazby, zastávky ve svahu, zcela nevhodné řešení pro efektivní přestupy a pohyb ZTP do stacionáře Duhový dům (chudák vozíčkář se pořádně zapotí i při mírném kopečku).
    B-vůbec nejde ruku v ruce ve snaze vytvoření městské třídy O-28 – reprezentativní ulice s prvky zklidnění dopravy, zóny 30, preference chodců. Za příklady nemusíme daleko – zastávky Elektra, Svornosti jsou daleko lépe vyřešeny než bude tento unifikovaný ostrůvek vhodný na místní sběrnou komunikaci s tramvajovým pásem, a ne do centrální rozvojové a reprezentativní zóny města.

    https://fajnova.cz/projekt/terminal-hulvaky-ii-etapa/

    Thumb up 12 Thumb down 1
  10. Ein Lokaleisenbahner :

    Nejsme si jist, zda autor článku pochopil smysl přestupní zastávky SPORT arena. Dle připojeného plánku je to, usuzuji, zamýšleno tak, že se přestupuje mezi linkami 6 a 7 na stejném nástupišti na ulici Závodní. Na této zastávce nejde o přestup z linek 6 a 7 na linku 2, který by vyžadoval oněch 378 metrů. Mezi linkami 2 a 7 je přestup na jednom nástupišti zastávky Kino Luna, resp. Kotva. Mezi linkami 2 a 6 pak na jednom nástupišti zastávky Vítkovice Mírové náměstí (i když většina cestujících asi pojede přímo linkou 2, resp. linkou 6 až do centra).

    Thumb up 9 Thumb down 1
  11. PC :

    Je to trochu off topic, ale může mi někdo vysvětlit, když se před časem rekostruovaly mosty pod tratí, teď se rekonstruovala trať a zastávka Dolní, proč zůstal podchod v původním stavu???

    Thumb up 13 Thumb down 0
  12. Tomáš Hranický :

    Dobrý den,
    článek je založen na naprosto mylné domněnce, že ze zastávek zaznačených ve výše uvedeném ukradeném pracovním schématu návrhu linek se mají stát nějaké významné přestupní uzly. Vybrané zastávky jsou v tomto pracovním schématu zaznačeny jen pro lepší orientaci. Veřejnosti bude model prezentován na řádném plnohodnotném schématu s vyznačením všech zastávek.

    Thumb up 10 Thumb down 14
  13. Dr. Kohn :

    Ein Lokaleisenbahner: Tak to je myslím jasné všem, ale na tomto webu jde přeci o úplně něco jiného ne?

    Thumb up 1 Thumb down 9
  14. Aaa :

    Ostrava je charakterem souměstí, ne město, MHD v takovémto typu urbánního prostoru bude vždy neefektivní a současně se skvělými podmínkami pro IAD nutně nekonkurenceschopná. Neumím si představit, co by např. obyvatele Poruby (má-li auto) přimělo, aby jel z Poruby do Šopinu MHD… do Globusu v Plesné… na Dubinu… dalo by se pokračovat. Pro drtivou část pracujících (jistě, studenti a senioři budou MHD využívat i dále) je klíčovou hodnotou čas. To DPO/MMO/obvodům/šotoušům/studentům/a dalším zcela uniká.

    Thumb up 23 Thumb down 5
  15. Ein Lokaleisenbahner :

    Dr. Kohn: Pokud by to bylo jasné všem, proč by si dal autor článku tu práci fotograficky dokumentovat 378 metrů pěší chůze na domnělém přestupu mezi nástupišti zastávky SPORT arena na dvou různých ulicích, když by zde nepředpokládal přestup ? Přitom přestup zde evidentně zamýšlen není.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  16. Jarek :

    Článek pěkné shrnutí, jen to dokresluje skutečnost, že rozhodují sociopati od stolu co nikdy MHD nejeli. Utrácejí se stovky milionu, prostě politicky z cizího krev neteče, politici si udělají své pomnníky a daňový poplatník zaplatí. A navíc následná neúdžba vytvářející s ploch omšelý šunt (např před kinem Luna).

    Thumb up 16 Thumb down 1
  17. M :

    PC: Podchod nejde vidět, když jedeš kolem v autě a chlubíš se novinářům, jak to tady máme pěkné a opravené.

    Ano, toto mohl vymyslet jedině id*ot, který ani neví, jak se do tramvajky leze, natož odkud kam jede… Žádný přímý spoj z Poruby nikam. Ani do centra, ani na Jih. Proč má jezdit tramvaj 8 na novou huť (Hranečník) co pět minut? Ach ano, je tam ten pos*aný terminál. Určitě ho využívá plno lidí. Takže tam budou jezdit tramvajky pro přespolní, protože na místní my se*eme, že Morysi?

    Thumb up 26 Thumb down 3
  18. Václav Hajdučko :

    Nejsou peníze, ale na ty vaše vysoké platy je a vše co jakž takž funguje zničit, asi někomu jebe, jak mám jako invalida pořád přestupovat, jen idiot může něco takového vymyslet.

    Thumb up 13 Thumb down 7
  19. Ein Lokaleisenbahner :

    Svizzera: Tohle pojetí zastávky na městské třídě (dejme tomu, že jí jednou skutečně bude) je opravdu zvláštní. Zastávka Hulváky je ideálním místem pro zastávku tzv. vídeňského typu, samozřejmě v místě stávající zastávky, má-li jít skutečně o pohodlný přestup z tramvaje na trolejbus.

    Thumb up 10 Thumb down 2
  20. Martin [msstavby.cz] :

    Tomáš Hranický: Nezlobte se ně mě, ale v tom schématu jsou vyznačeny zastávky, kde je možnost přestupů na více spojů. Viz tlusté čára spojující linky rozdílné linky v jedné zastávce.
    Jestli význam uvedených stanic stoupne nebo ne bude patrné s dalšími úpravami toho uniklého schématu, které viděl už celý ostravský internet.
    Těch přestupů bude ale více, což je i patrné z pracovních verzí autobusových linek, které neunikly. Nedotkne se to všech, ale části cestujících ano.

    Jak skutečně linky povedou není jisté, což jsem v textu uvedl. Nic z toho však nelegitimizuje stavebně technický stav zastávek, které jsou na fotografiích a jejich okolí.

    A jo, jsou v Ostravě lepší zastávky, které nevypadají jak tyto, ale i horší.

    Thumb up 17 Thumb down 3
  21. Aleš :

    Takže Ostraváci budou nuceni přestupovat jak blázni, aby se využily terminály pro přespolní a pro ty co utekly z Ostravy do okolních vesnic atd? Nemá to být naopak? Že ten co žije v tom městě by měl mít ten komfort v dobře fungující městské hromadné dopravě?
    A na DPO se s tímto přístupem diví, že dopravní podniky v Plzni a Brně přepraví mnohonásobně více lidí?

    Thumb up 26 Thumb down 0
  22. Anna :

    MHD tihle projektanti asi k cestování sami nevyužívají, takové „přestupy“ by si totiž rozmysleli. Jezdí auta má. MHD využívající děti a mladí do školy, starší lidé či maminky s dětmi mají tedy další zbytečné překážky a nebezpečné přecházení přes cesty a krizovatky na další spoj. Starším a handikepobanym cestování městem znemožní. A rodice tak budou radši děti vozit auty a ekologie „zajásá“.

    Thumb up 14 Thumb down 0
  23. Graylag :

    M:
    Zastávky Karolina a Výstaviště v centru zcela jistě jsou. A protože se do Poruby dá dostat velmi pohodlně autobusem ze SBN, tak taky z tramvaje 8 vystoupí poslední cestující od Poruby nejpozději na zastávce Důl Jindřich. Na zbytku trasy už ta tramvaj veze jen lidi v rámci širšího centra, respektive od Mariánských hor, kteří by ale stejně tak mohli jet linkami 1,2,6 podle nového schématu.
    Na druhou stranu lidí kteří pokračují z Poruby na onen nenáviděný terminál Hranečník je docela dost, protože třeba z Havířova nebo Orlové se jaksi do Poruby jinak dostat nedá (respektive z Havířova teoreticky vlakem, ale z Orlové ani to). Ono se taky stačí podívat na to, že na zastávce Karolina minimálně půlka „osmičky“ vystupuje. A nevěřím tomu, že si všichni jdou něco koupit do obchoďáku nebo se jdou podívat na nový film.

    Thumb up 5 Thumb down 11
  24. Graylag :

    Aleš:
    Brno tenhle systém, kdy se jezdí s přestupy ale spoje mají krátké intervaly, zavedlo už před lety. Takže argumentace Brnem je spíš pro návrh změn než proti němu :)

    Thumb up 8 Thumb down 2
  25. adamous :

    Mezitim v Brne https://www.youtube.com/watch?v=-WrNTBnNe3Q&ab_channel=TramFanfromOstrava

    Thumb up 0 Thumb down 2
  26. Martin [msstavby.cz] :

    http://www.dpo.cz/ostravskemetro/

    metro, LOL
    můžete si vyzkoušet nové jízdní řády, jsou tam i schémata.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  27. Ein Lokaleisenbahner :

    Martin [msstavby.cz]: .. a je tam také plánek, který dokládá, že přestup na zastávce SPORT arena je skutečně zamýšlen jako garantovaný přestup na jednom nástupišti mezi linkami 6 a 7, takže fotoexkurze s kličkováním mezi auty na parkovišti se nekoná.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  28. Ein Lokaleisenbahner :

    Martin [msstavby.cz]: Ale souhlasím s Vámi, že marketingový slogan „ostravské metro“ je opravdu humorný. Podobně, jako když se v prosinci podle vedení DPO a MMO nezdražovalo jízdné … jen se někam ztratila 10 minutová jízdenka …

    Thumb up 22 Thumb down 0
  29. Martin [msstavby.cz] :

    Ein Lokaleisenbahner: No, namísto toho ten zkušební vyhledávač nabízí cestu z Výškovic do Poruby s přestupem Karpatská – Dolní… Pak ještě na svinovských mostech.

    To je garantovaný přestup, nicméně cestující může jít na přestup na Ruskou.

    Upřímně jsem čekal větší úsporu, než 50mil kč, kterou uvádí.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  30. Dr. Kohn :

    Ein Lokaleisenbahner: Jde o titulek a clickbite a nikoli o objektivitu.

    Thumb up 1 Thumb down 10
  31. Martin [msstavby.cz] :

    Dr. Kohn: Tak já nevím, ale i DPO prezentuje současné změny jako „Město Ostrava ve spolupráci s DPO a KODIS připravuje nové řešení linkového vedení tramvajové dopravy. Jde o změnu, která se dotkne každého cestujícího MHD“

    Můj nadpis je „Zásadní změny v ostravské MHD“. V čem je rozdíl?

    Thumb up 13 Thumb down 0
  32. potkan :

    já tedy mám radši města, kde to jezdí co 4 až 5 – páteřní linky tramvají i za cenu přestupu (ideálně garantovaného, komfortního). Jenže když čtu o nové snaze koupit vodíkové autobusy, kdy náklady na provoz vodíkových autobusů jsou dle dosavadních zkušeností zhruba 3x až 5x vyšší než v případě autobusů dieselových/plynových a které už žádná dotace pokrývat nebude (cituje volně cs dopravak) -a současně se tady píše, že se musí šetřit ( a že ta změna tramvají ušetří 50 miliónů ročně) a současně se budou miliony nesmyslně vyhazovat do vzduchu přes „vodík“, tak nevím, co si myslet. Resp. myslím si něco hodně nepěkného….

    Thumb up 15 Thumb down 1
  33. Crazym :

    Martin [msstavby.cz]: Taky jsem se smál, když jsem ten název „metro“ zahlédl v reportáži v TV ale má to logiku, celé DPO je jedna velká černá díra na peníze, někdo má asi smysl pro humor a dělá si fakt dobrou p.del z lidí :D

    Thumb up 8 Thumb down 0
  34. Martin [msstavby.cz] :

    Crazym: Oni umí pobavit… :D

    Thumb up 5 Thumb down 1
  35. M :

    Graylag: ne, není jich dost. A i kdyby, oni jsou přespolní, my jsme místní. Je to MĚSTSKÁ doprava města Ostravy, ne pro přespolní, které už nutí těmi poj*banými terminály přestupovat z auta na mhd – což není úplně špatný nápad, ale opět s dpo to funguje pěkně blbě.
    Navíc, proč by měl někdo z Orlové nebo Havířova nechávat auto na Hranečníku jet takový kus do Poruby? Dává to logiku? Sjede to po Rudné za deset minut, místo aby umíral 40 minut nudou v tramvajce…

    Thumb up 9 Thumb down 3
  36. Graylag :

    M:
    Když nebudou služby nastavené i pro „přespolní“, tak se zaměstnavatelé přesunou jinam a my tu budeme číst nářky, jak se Ostrava vylidňuje a jak chudáci kadeřníci a obchodníci nebudou mít co žrát. Navíc Hranečník není na kraji města, ale obsluhuje i Radvanice a Bartovice, což je stále ještě Ostrava a je to tedy i jejich dopravní podnik. A Petřvald se Šenovem sice Ostrava nejsou, ale do rozpočtu DPO platí, tak by za to měly taky nějakou obslužnost mít.

    No a ohledně toho nechávání aut na Hranečníku, vy jste si nevšiml těch (narvaných) autobusů od Havířova a Orlové které na Hranečníku končí? Tihle lidé auto nemají nebo nechtějí používat, ale nějak se do toho města dostat musí. A to i do té Poruby.

    Thumb up 3 Thumb down 5
  37. Aleš :

    Graylag:
    Do Brna jezdím 2x ročně a žádné přestupy na páteřních linkách tam nemají.
    Tento systém může fungovat, ale páteřní linky musí být bez přestupů a na ně navazovat linky s přestupy. Jinak je s toho neefektivní guláš.

    Thumb up 17 Thumb down 0
  38. Dan :

    Graylag: Souhlasim s vami, ze hromadna by mela byt privetiva i pro prespolni.

    K Hranecniku mam vsak vyhrady. Ty napraskane autobusy jezdily i na namesti J. Gagarina, UAN. Vlastne spoje na Havirov jsou z UANu narvane porad. Hranecnik je umele vytvoreny bud kousek od cile vetsiny cestujicich. V uzemi „nikoho“. Ale pro DPO to byl chytry tah, stoupl jim tak pocet prepravenych cestujicich, kteri musi do te zadele dojet.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  39. Dr. Kohn :

    M: Tak pokud chci jet do Poruby, tak nebudu nechávat auto na terminálu Hranečník, ale nechám ho na terminálu Svinovské mosty, ne? Proto jsou ty trminály 4. Když jedete do Prahy, taky nenecháte auto v Brně…..

    A proč nezajedete přímo až do Poruby? Protože již nyní tam je problém zaparkovat, a bude to časem ještě horší. A až se zavedou rezidenční zóny, tak ještě více…

    Thumb up 1 Thumb down 7
  40. Graylag :

    Dan:
    Hranečník není ideální, o tom žádná a buď měl být terminál blíž, řekněme na Černé louce, nebo naopak na kraji města, řekněme v Radvanicích u kruháče. Nicméně proti Gagarince a UANu to pro většinu lidí výrazné zhoršení není, protože stejně musí přestupovat. To už je ale na jinou diskuzi

    Thumb up 1 Thumb down 0
  41. Hrdý Ostravak :

    Někteří Youtubeři z Ostravy tvrdí,že máme v Ostravě nejlepší MHD na světě. A moje zkušenost byla vždy odlišná. Což mi potvrdil nejen tento článek,ale i zkušenosti ostatních cestujících. Myslím si,že ředitel Daniel Morys a jeho poskoci se nikdy neprojeli tramvají,pouze při reklamních a propagačních videích. Jinak by tento trudný stav nebyl možný. Kdo má v Ostravě momentálně pod sebou dopravu? Netuším. Jinak za pár let bohužel Ostrava dožene Plzeň v počtu obyvatel. Ten odliv obyvatel je každoročně markantní. Je to smutné. Pokud nepřijde nějáký osvícený prorok,Ostravu asi čeká velký úpadek.

    Thumb up 21 Thumb down 5
  42. jlname :

    V jakém intervalu pojede dvojka – večer z hospody 22 ++ hodin a o víkendu od Elektry? Co 10 minut? 😂

    Thumb up 6 Thumb down 0
  43. Pavlína Polášková :

    Díky za tenhle komentář. Problém přestupů vnímám já úplně stejně. Jezdím MHD pořád a Sport Aréna, Nová Ves, Mariánské náměstí jsou pro mě noční můra. DPO budeme řešit v zastupitelstvu Jihu. Ráda bych, aby šly kolektivní požadavky na DPO. Věřím, že samosprávy mají větší možnost něco ovlivnit, na lidi DPO moc neslyší. Tak uvidíme, jak to půjde. Efektivita, bezpečnost a pohodlí musí jít ruku v ruce. A bez USB v tramvaji se taky obejdou :)

    Thumb up 21 Thumb down 0
  44. Patrik :

    Je potřeba udělat rychlé a přímé spojení z Výškovic do Poruby. Prosím JIHu, tlačte to co to půjde.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  45. marie :

    Patrik:
    S několika zastupiteli Jihu jsem už o tom mluvila a jejich odpovědi byly téměř totožné: DPO se rozhodl a basta! Nikdo s nimi nechce mluvit, natož připustit, že je něco špatně. Prý hlavně pan Dohnal, který se v Událostech 7.3. vyjádřil, že „hlavním účelem je dát lidem spojení, jaké oni chtějí“, https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/423231100030307/, cca 4 minuta.
    Můžete se vyjádřit na http://www.dpo.cz/ostravskemetro/, úplně na konci je možnost položit dotaz. Takže se tam rozepište. Já už to udělala.

    Thumb up 16 Thumb down 0
  46. Dr. Kohn :

    Hrdý Ostravak: Osvícený prorok? A co by podle Vás tento osvícený prorok měl navrhovat? Co je podle vás ten recept, aby to tady bylo super? Je potřeba si uvědomit, že všichni lidé, které nyní hodnotíme jako lidi, co udělali velké dílo, tak ve své době byli kontroverzní a bylo kolem toho hodně problémů. A nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat jaké problémy byly kolem stavy Nové radnice. Drahý projekt v době krize. Bylo kolem toho velké pozdvižení. A dnes? je to pro nás nádherná stavba kterou dáváme za vzor.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  47. M :

    Graylag: rozumím a nejsem proti tomu, aby to bylo i pro přespolní. Ale kolik lidí z města a kolik přespolních tu mhd využívá? Nejlépe denně, jelikož když jedu jednou za sto let někam, tak se to nepočítá. Ano, studenti (např.) co jezdí autobusy z Hranečníku. Ale proč? Jak už bylo zmíněno, zrušil, se ty autobusy na ÚAN a nám. Gagarina a tak musí jezdit z Hranečníku. Protože my jsme si ten terminál postavili tak vy ho budete používat!

    Dr. Kohn: ovšem, dá se parkovat ve Svinově, ale i v Porubě. Kolik lidí z Havířova/Orlové jezdí do Poruby? Budu se držet těchto lokalit, o tom je téma. Někteří za prací nebo za školou, můžou nechat auto u nemocnice nebo v areálu VŠB, nechci vám kazit radost ale v Porubě toho k práci moc není, pokud nepočítám nemocnici… Asi si moc lidí neotevře obchůdek na hlavní třídě. A dělat v Kauflandu nebo lidlu můžou i u sebe ve městě, na to nepotřebují dojíždět.

    Takže ještě jednou – jaký význam má terminál Hranečník aby tam jezdila osmička co pět minut? Nechce se mi věřit že to dřív bez něj nemohlo fungovat…

    Thumb up 4 Thumb down 0
  48. Alena Skurova :

    A:
    Taky děkuji za tento komentář a takto jde zmapovat další . Např. za miliony postavené nové zastávky pro 2 soupravy na ul. Pavlovova s“ předimenzovaným“ a zbytečně velikášským podchodem pod zastávkou Rodinná , které už teď nemají opodstatnění, protože je zrušena tramvaj č. 11 a č. 12 a pokud se zruší ještě č 6 , která jezdí jako jediná přímá linka do centra alespoň v době pracovní špičky , tak to moc pro cestující efektivní není. Stačí týden jarních prázdnin, kdy linka 6 nejezdí, a člověk jezdí do práce do centra místo 15 minut s přestupy téměř 40 minut.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  49. Graylag :

    M:
    Jaké jsou počty cestujících z toho nebo onoho směru ať si posoudí DPO, respektive město. Ideální by bylo, kdyby ty čísla i zveřejnili, ať to i my běžní lidé můžeme objektivně zhodnotit a nemusíme se jen dohadovat, ale věřím, že ten návrh dělali na základě nějakých aspoň trochu věrohodných dat.
    Co se týká autobusů z ÚANu, tak ty stále jezdí na Havířov, Karvinou i Orlovou. Nechce se mi hledat, jestli stejně často nebo méně než když se předělal Hranečník, ale určitě se nedá říct, že by přestaly jezdit. Nicméně nemyslím si, že ÚAN je nějaká výhra, protože s výjimkou Karoliny je odtamtud stejně vždy nutné přesedat. A vzhledem k tomu, že v porovnání Hranečník vs Náměstí Republiky vychází Hranečník i přes všechna negativa přívětivěji, tak bych si jako cestující vybíral spíš ten Hranečník.
    No a Gagarinka – ta zastávka byla utrpení pro cestující i řidiče a nikdy jako terminál využívaná být ani neměla. Vím o čem mluvím, léta jsem každodenní potupnou procházku Gagarinka-Elektra a zpět absolvoval a už nikdy více. Proti tomu je Hranečník s přestupem hrana-hrana zlatý. Lidi co Gagarinku glorifikují asi nikdy nepochopím.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  50. Hnas99 :

    Alena Skurova:
    Pod vše, co jste napsala, se podepisuji (snad jen ten podchod) .
    Dnes tram č.6 jede ze zastávky Rodimcevova na Karolinu 15 minut, v jejich „novém modelu“ je to 25, 26 nebo 27 minut !!!
    To už to rychlejší chůzí doběhnu pěšky .
    Tuhle část JIHU totálně odepsali !!!

    Thumb up 15 Thumb down 0
  51. D-r :

    Alena Skurova: Nechce se mí tomu věřit!!! Kdo mohl zrušit přímé spojení ÚMOB-JIH z centrem???

    Thumb up 4 Thumb down 0
  52. D-r :

    S centrem.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  53. Marthin :

    Podle mne je hlavní problém ostravské MHD, že si vedení DPO ani politici nejsou schopni uvědomit, že tady cestující nejsou kvůli nim, ale oni kvůli cestujícím, že jde o veřejnou službu. Češi si obecně nejsou ochotni kvůli nízkému sebevědomí příliš stěžovat, natož nakráčet před politiky a chtít po nich nekompromisní řešení svých problémů. Politici a jejich kamarádi manadžeři (ano, takto na ruský způsob) si pak myslí, že si mohou s cestujících dělat fackovacího panáka (jejich slovy: „motivovat ho“):“Snížili jsme počty prodejen jízdních dokladů a tvoří se dlouhé fronty? Ten, kdo si kupuje měsíčník na pobočce dostane pokutu 50 Kč!“ „Nikdo si nechtěl kupovat ODISku? Nařídíme vám ji povinně!“ „Málo lidí si kupovalo jízdenku platební kartou? Zlevníme 10 min jízdenku oproti papírové z 16 na 14 Kč, a pak papírové zrušíme s tím, že je kupuje už jen 1/3 lidí… pak zdražíme 10 min jízdu na 18 Kč a nakonec tu jízdenku zrušíme úplně a budete platit 25 Kč. Ha!…“
    Jako třešnička na dortu slouží historka, kdy jsem potřeboval jet z centra Ostravy do Havířova: Cesta trolejbusem z Husova sadu přes Hranečník mě měla stát 60 Kč s jedním přestupem na Hranečníku (!). Zašel jsem na zastávku Stodolní, jel vlakem a platil 32 Kč…
    Potom se diví, že většina lidí na tuhle šikanu reaguje tak, že jezdí načerno, jezdí autem, vytáhne kolo, koloběžku, nebo jde pěšky. Jak praví známý citát: „Dávám DPO rok, maximálně dva!“

    Thumb up 13 Thumb down 1
  54. Graylag :

    Marthin:
    No a co tedy navrhujete, aby si jízdní řády i tarify tvořili sami cestující? Zaprvé je to hovadina, a zadruhé si jsem na 100% jistý, že i pak by se našli lidi co by si stěžovali.
    Neříkám, že schvaluji kroky DPO a města, ale princip politiky je, že se dělají ambiciózně i třeba v tu chvíli nepopulární rozhodnutí, které v dlouhodobějším horizontu přinesou přínosy pro většinu. Třeba větší reorganizace dopravy, ktera sice někomu dnes naruší jeho životní pořádek, ale přinese občanům rychlejší a spolehlivější dopravu. Naopak snaha uspokojit za všech okolností všechny a nikomu nepošlapat píseček není politika, ale populismus a ten obvykle k ničemu dobrému nevede.

    No a k té historce s vlakem – tak zaprvé přímé vlakové spojení pokud ho je možné použít by snad mělo být preferované automaticky, nevím proč ho vyzdvihujete jako něco mimořádného. Vlak je plnohodnotná součást příměstské dopravy a je plně integrován v ODIS. Zadruhé vlak nestojí 32 Kč, ale 42 Kč, přičemž se uplatňuje stejný tarif, jako na ty busy. No a zatřetí těch 60 Kč je nejhorší myslitelný případ kdy platím všechno hotově/kartou, protože řidič druhého autobusu pak nemá podle čeho poznat, že nemá naúčtovat druhou nástupní sazbu. Pokud platím ODISKou, tak bez jakéhokoliv dlouhodobého lístku mě vyjde cesta na jen 40 Kč. Za tohle ale fakt nemůže DPO ani ODIS ani město. Když pojedu vlakem do Kunčic za hotové a tam si u kasy koupím lístek do Havířova, tak mě to vyjde na těch stejných 60 Kč.

    Thumb up 2 Thumb down 9
  55. Dr. Kohn :

    Graylag: Prosím vás nechte si tato fakta od cesty. Prostě DPO je hrůza a neobhajujte ho.

    Thumb up 8 Thumb down 4
  56. PavelM :

    25 kč za jízdenku je hrůza, to mě autem benzín vyjde levněji.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  57. Graylag :

    PavelM:
    Amortizaci, údržbu a pojištění auta vám někdo platí? A co parkování? Já jen tak pro zajímavost, když počítáte jen ten benzín…

    Thumb up 4 Thumb down 1
  58. O. :

    Marthin: Toto je presny popis problemu MHD v Ostrave, diky. A je to dlohodoby problem. Vzpominam, jak pred nejakymi 20 lety odklonili tehdy hodne vyuzivanou 49 nekam do Privozu. Potom zrusili 61 a tehdy jsem si koupil sve prvni auto. Zamerne prodluzovani casu straveneho v MHD, zamerne vytvareni zbytecnych prestupu. Vysledkem je naprosto neatraktivni MHD. Kdyz mne cesta od Duhy do centra nebo na Fifejdy vysla rychleji i na kole nez MHD. MHD v Ostrave je pro mne uz dlouha leta nepouzitelna, ale mrzi mne to, rad bych ji vyuzival, ale NEMAM NA TO CAS !!!
    Kdyby nekoho zodpovedneho zajimalo jak MHD zatraktivnit, tak predevsim z kazdeho velkeho sidliste musi byt prime spojeni do centra (jestli nechceme mrtve centrum) a do mist, kam se ve velkem jezdi pracovat (napr. Hrabova) a samozrejme taky ze sidlist k FNO (pro maminky a duchodce neni zbytecne prestupovani jen o pohodli, ale i o bezpecnosti). Klidne at jsou delsi intervaly, kdyz budu chtit primy spoj, chvilku si pockam, nemusi to jezdit co 3 minuty. Bude to prolozeno spojenim s prestupem.
    Asi nejlepsi by bylo do toho moc nevrtat. Zrusit nebo omezit par nevyuzivanych linek a pridat par primych spoju tam kde jsou velke prepravni proudy.
    Ale vidim to tak, ze asi zustanu u auta a u kola, v nejakou kvalitnejsi MHD v Ostrave neverim.
    PS. wifi a usb ve vozech jsou zbytecne kraviny, MHD ma byt predevsim o slusne, rychle a bezpecne doprave a ne o hrackach pro deti.

    Thumb up 12 Thumb down 0
  59. PavelM :

    Graylag: Mate pochopitelne pravdu. Auto uz mam. Taky nepocitam cenu kuponu ale jednorazovku. Nicmene za tohoto scenare me cesta nekam a zpet s mhd vyjde na 50 kc. Auto vyrazne levneji. Az bude nekdo uvazovat, jak omezit mnozstvi aut ve meste a zamerit se na lidi co auto uz maji tak je musi „pretahnout“ do mhd nizsi cenou. 25 je fakt silena palka na to ze jedete 2 3 zastavky.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  60. Brzda :

    Graylag: V tom výpočtu srovnáváte jablka a hrušky. Proč bych si při cestě vlakem měl kupovat dvě jízdenky zvlášť, když i při přestupu stačí jedna? Ale ODIS se tváří jako plně integrovaný, což není. V rámci DPO se platby kartou v systému poskládají dobře, ale jakmile přestoupíte na příměstský bus či obráceně, už se platba kartou do systému nepropisuje a platí se tedy zvlášť dvakrát…..

    Thumb up 4 Thumb down 1
  61. Ein Lokaleisenbahner :

    O.: Výstižně popsáno. Cestující ze sídlišť Ostravy-Jihu do FNO nepotřebují interval 3 minuty na lince 8 ani usb porty. Vhodnějším řešením pro ostravskou tramvajovou síť je větvení na koncových úsecích, příkladem 1 spoj do Výškovic a 1 do Zábřehu, 1 spoj na Dubinu přes Jubilejní kolonii a 1 kolem radnice Ostrava-Jih, atp. Bohužel, v Ostravě si plánovači s cestujícími hrají, viz např. rekonstrukce zcela nepotřebné tramvajové trati na Hlučínskou s páteřní linkou navrch. Řada přestupů je vyloženě zbytečných – proč třeba nemohou linky 49 a 54 z Poruby pokračovat z Přívozu dále po trase linky 101 až na Hranečník, nebo po lince 106 třeba k ZOO; dnešní autobusy jsou přece zcela EKO, nebo ne ? Proč se více pro tyto relace nevyužijí tzv. parciální trolejbusy, resp. trolejbusy se záložním pohonem ? Bylo by to vhodné řešení např. pro VIII.obvod, na rozdíl od těžkopádného vlamování tramvaje do zažité kompozice rezidenčních čtvrtí, které by výstavba tratě výrazně narušila. K čemu vlastně má Ostrava parciální trolejbusy, k jednomu spoji linky 101 za hodinu na konec světa ?

    Thumb up 8 Thumb down 1
  62. Graylag :

    PavelM:
    To že auto už máte je ale chybná úvaha. Tím můžete škrtnout dejme tomu to pojištění, které platíte ať už se kolo hne nebo ne. Ale opotřebení auta a údržba jsou přímo úměrné najetým kilometrům. A i to blbé 2km popojetí po městě se počítá. Reálné náklady na kilometr jízdy auta jsou tak 6-8 Kč, takže 2km cesta tam a zpět (ekvivalent 3 zastávek) vyjde na 24 Kč + parkovné. Což může být snadno víc, než těch 50 Kč. Když pojedu z centra do Poruby a zpět 2×9 km, tak už jsem na částce která je s tramvají zcela neporovnatelná.
    Tím nikoho z aut nevyháním, cesta autem má proti tramvaji spoustu výhod. Ale cena to prostě není a kdo tvrdí že je, tak si lže do kapsy. To že (poměrnou) cenu auta a servisu neplatím v ten den jízdy neznamená, že se nepočítá, protože kdybych auto neměl vůbec, tak ty náklady prostě platit nemusím.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  63. Graylag :

    Brzda: Když si kupujete jízdenku na vlak, tak už na začátku jízdy deklarujete, že jedete celou cestu ze Stodolní do Havířova. Podobně to funguje když pojedu busy a platím ODISKou, protože v druhém busu si čtečka přečte, že už jsem před chvílí jel a tak se nemá účtovat nástupní sazba. Jenže když platím platební kartou, tak to ta čtečka nemá jak zjistit. Na platební kartu se nic nezapisuje a zeptat se vaší banky taky nemůže. Tak si prostě stáhne platbu jako byste na Hranečníku jel ten den poprvé. Ekvivalentem by bylo právě to druhé kupování lístku na vlak v Kunčicích.

    V rámci DPO je to trochu jiná situace, protože pípnutím karty neplatíte jízdenku, ale jen registrujete svou jízdu. K platbě dojde až ráno následující den, kdy si clearingové centrum DPO spočítá kolikrát jste vlastně jel a podle toho si vezme peníze. Proti tomu v příměstské dopravě se pípnutím karty ihned platí požadovaná částka. Máte pravdu, že teoreticky by ODIS mohl protlačit celokrajské clearingové centrum, které by vyřizovalo platby všem dopravcům ale při představě jak kolosální projekt by to byl a kolik by musel stát provoz se nabízí otázka proč vlastně, když pravidelným cestujícím už totéž zajišťuje ODISKA a na příležitostných cestujících si toho ODIS moc nevezme.
    A navíc to už se nebavíme o působnosti DPO a města, ale o působnosti ODIS a kraje.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  64. O. :

    Ein Lokaleisenbahner: Presne tak, radeji linky, co se na periferiich rozdvojuji, nez zbytecne prestupy. A k tomu 8. obvodu, kdyby radeji mesto vice tlacilo na dokonceni Severniho spoje, ten by se dal krasne vyuzit pro ty parcialni trolejbusy pro spojeni velke casti Poruby s Fifejdami a centrem. Urcite lepsi nez cpat tramvaj nekam, kde pro ni neni moc mista a navic jeste vice zahustovat krizovatku na Vodarne.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  65. O. :

    Graylag: Kdyz uz clovek auto ma, tak ho vyjde levneji ho pouzivat, nez aby stalo jen na parkovisti. S tim se smir :)
    A pokud jde o dopravu ve meste:
    1. na delsi vzdalenosti, z periferie do centra, pokud je MHD nepohodlna (zbytecne prestupy, dlouhy celkovy cas), tak pojedu autem, i kdyz to bude o nejakou kacku drazsi,
    2. na kratke vzdalenosti, treba ty 3 zastavky, tam by to MHD fungovat mohlo, ale zase asi ne za cenu hodinove jizdenky.
    Nevim co se tady snazis obhajovat, ale to co tady uz delsi dobu predvadi DPO je opravdu spatne.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  66. Graylag :

    O.:
    Já se nesnažím nic obhajovat, určitě ne DPO. A nikomu nehodlám bránit jezdit autem ať už k tomu má jakýkoliv důvod. Já jen prostě nesouhlasím s úvahou, že pokud už auto mám, tak že jeho amortizaci a údržbu nemusím počítat, nebo dokonce že je levnější s ním jezdit než ho nechat stát na parkovišti – kdo tvrdí, že jo, tak buď neumí počítat, nebo obelhává sám sebe, aby nemusel hledat jié důvod proč jede autem (třeba pohodlí).

    Pokud nesouhlasíš, tak se dohodněme na tomhle: každý den v roce v době kdy auto nepoužíváš, v průměru 2-3x denně, si ho od tebe půjčím a pojedu 2 km tam a zpátky (4km na půjčení). Pokaždé ti ho zaparkuju přesně kde jsi ho nechal, pokaždé tam doliju toho čtvrt litru benzínu, pokaždé si odnesu svoje odpadky a vrátím sedačky do původní polohy. Jediné podle čeho poznáš, že jsem s ním někde byl, bude že pokaždé na tachometru bude o pár kilometrů navíc.
    Za rok ti tak ujedu odhadem 3650 km.
    Pochopitelně ti za to nebudu nic platit.
    Bereš?

    Thumb up 1 Thumb down 4
  67. Ein Lokaleisenbahner :

    Graylag: Průměrná rodina auto má již před úvahou, zdali bude při cestách po městě preferovat MHD nebo IAD. Jeho pořízení a servis jí něco stojí bez ohledu na to, zdali bude užívat i MHD. Pokud všichni členové rodiny nemají předplacené dlouhodobé jízdné a nepoužívají MHD každodenně při dopravě v různých relacích do práce/školy, je MHD v souměstí zvaném Statutární město Ostrava s rychlostními komunikacemi až do centra bez možnosti IAD konkurovat. IAD je operativnější, rychlejší a levnější. I když není vždy možné zaparkovat přímo v nejužším centru, lze zaparkovat v přiměřené docházkové vzdálenosti. A platit 25 CZK za 2 zastávky tramvají ? Jdeme pěšky :) Jde o to, zdali má DPO zájem také o cestující platící individuální jízdné. Pokud ne, pak je jeho politika v pořádku a jedná se výhradně o sociální službu.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  68. Brzda :

    Graylag: Systém fungování plateb samozřejmě znám a v reakci na vaše přirovnání k platbám na železnici jsem kritizoval právě neexistenci clearingu v rámci ODIS. Takto mě nutí buď vyřizovat ODISku nebo platit výrazně více. Buď je doprava integrovaná nebo není. Tady je to jen napůl….

    Thumb up 8 Thumb down 0
  69. O. :

    Graylag: Neco jsi asi porad nepochopil. Kdyz si koupis auto za pul mega a behem jeho zivotnosti s nim najezdis 300.000 km, na kolik te prijde kilometr? Nebo jedna jizda z domu do prace? A ted si zkus spocitat to same, kdyz auto vetsinou stoji na parkovisti a za svuj zivot najezdi treba jen 50.000 km. To jsou veci co?
    Dalsi vec, kdyz auto nejezdi, tak se nektere jeho soucasti opotrebovavaji vice, nez kdyz jezdi. Videl jsi nekdy, jak vypada auto, ktere stoji nekolik mesicu na parkovisti na jednom miste?
    Kup si svoje auto a pochopis, pak nebudes mit takove komunisticke napady, ze bys rad jezdil cizim autem za cenu benzinu.
    Btw. jestli dokazes pokazde zaparkovat auto na sidlisti, kde bydlim, na stejnem miste, tak ti ho budu treba mesic pujcovat zadarmo. Co nabidnes ty, kdyz to nedokazes? :)

    Thumb up 4 Thumb down 2
  70. Graylag :

    O.:
    Uvědom si prosím, že já vážně, ale opravdu vážně nikoho od jízdy autem neodrazuji. Když někdo auto má, tak ať ho používá. Je spousta dobrých důvodů proč preferovat IAD před MHD a já je uznávám a respektuji. Já pouze nesouhlasím s argumentací cenou, protože s výjimkou případu kdy mi auto plně platí zaměstnavatel se cena jízdy nikdy nedá počítat jako „jen benzín“. A to ani při sebekratším popojetí. A trvám si na tom co už jsem psal, že kdo argumentuje cenou, tak si buď neumí spočítat kolik vlastně stojí kilometr jízdy auta, nebo sám sebe obelhává, aby si nemusel připustit jiné důvody, třeba pohodlnost.

    Ein Lokaleisenbahner:
    Takže mi chceš říct, že 5 let staré auto s 300 000 km prodáš do bazaru za stejnou částku, jako stejně staré auto s 50 000 km? Vlastně to s tím větším nájezdem za ještě vyšší částku než to s tím nižším, protože méně stálo a tím pádem je méně opotřebené stáním? To je nějaký nesmysl ne? No a o tom to je. I ty krátké pojížďky po městě se počítají a ve výsledku snižují cenu auta. Jasně, že ta jedna cesta pro rohlíky stojí v porovnání s cenou auta prd, ale nula to taky není. Však konec konců proto jsi taky můj návrh zamítnul a ještě si na něj odplivnul jako „komunistický“.
    To co se mi pravděpodobně snažíš říct je, že když už člověk auto má, tak by ho měl používat, protože jinak mu neužitečně shnije na parkovišti – a já s tebou souhlasím. A nikomu v tom nebráním ani jsem nikdy nebránil. Já jen nesouhlasím s tím počítáním nákladů jako jen benzínu, protože to prostě není pravda. A to ani u aut s extrémně malým nájezdem, kde je sice pokles ceny vlivem času významnější než pokles vlivem nájezdu (a tak dejme tomu tu cenu za kilometr můžeme zanedbat), ale u těch jsou zase extrémní náklady na každý den vlastnictví (rozhodně vyšší než cena celodenního lístku). Majitel takového auta by se měl v prve řadě zamyslet, jestli se mu vůbec vyplatí to auto mít.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  71. Graylag :

    O.: Ein Lokaleisenbahner:
    Pardón pánové, prohodil jsem v příspěvku vaše přezdívky

    Thumb up 0 Thumb down 0
  72. Graylag :

    Brzda:
    Jenže v tom je ten háček, protože to už mluvíme o ODIS a MSK, zatímco kolegové tady nadávají na DPO a město Ostrava. A nadávat na DPO že neexistuje clearing s 3CSAD, to asi sám uznáte, že je mimózní.

    Druhá věc je filozofická otázka, jak moc se má MSK snažit vyjít vstříc příležitostným cestujícím a lidem z jiných krajů (kteří nemají ODISKu či ZETKu). Pro člověka který jede po MSK třeba 5x ročně bude celoroční ztráta skrze to zbytečné účtování nástupních sazeb zhruba stovka, možná dvě stovky korun. Což jsou zanedbatelné peníze i pro lidi z nižších vrstev. No a kdo jezdí častěji si může pořídit už teď ODISKu (nebo ZETKu). Já třeba běžně po Ostravě jezdím na platební kartu, ale nosím si sebou i ODISKu s kreditem právě pro občasné jízdy mimo město.

    Thumb up 1 Thumb down 4
  73. O. :

    Graylag: Uz se tim neptrap. Zbytecne „to“ rozmazavas. Nekdo neresi par korun navic, nekoho jineho netrapi zbytecny cas straveny jezdenim, cekanim a prestupovanim v MHD.
    To podstatne o co tu jde, je to, ze ostravska MHD uz nejakou dobu jede z kopce, pouziva ji cim dal min lidi, a tento dalsi krok to zase o neco zhorsi.
    Btw. zajimalo by mne kolik stoji na dotacich osobokilometr v MHD v Ostrave, v Praze, v Brne a v dalsich vetsich mestech. Ale nechce se mi to hledat, tak kdyby se nekdo nudil a kdyby to zajimalo i nekoho dalsiho… Dekuji a preji prijemny den :)

    Thumb up 4 Thumb down 1
  74. Svizzera :

    Odpovědělo DPO už někomu z vás na dotaz ve formuláři? Nám mají do Plesné zavést 120min interval autobusu namísto dnešních 30-80 a nikomu z kompetentních dotaz „proč?“ ani nestál za odpověď. Nehledě na to, že toto „super“ metro protáhne přestup z tramvaje o dalších až 15 min. DPO svým propracovaným PR potichu likviduje základní dopravní obslužnost a všichni na městě se tváří, že se nic neděje…

    Thumb up 5 Thumb down 1
  75. marie :

    Svizzera:
    Jo, mě odpověděli :-(
    Vážená paní,
    děkujeme za Váš podnět, který se stává příspěvkem do diskuse na téma nové organizace tramvajové dopravy v Ostravě. Podnět jsme zaevidovali a budeme se jím dále v rámci řešitelského týmu zabývat. Připomínáme, že návrh změn je společným dílem Dopravního podniku Ostrava a Koordinátora ODIS a jeho smyslem je zkvalitnit a zefektivnit dopravní obslužnost pro naše cestující. Jsme přesvědčeni o relevantnosti důvodů pro změnu a kompetentnosti celého týmu zpracovatelů návrhu.
    Podstatným přínosem koncepce nového linkového vedení je nastolení stavu v městské hromadné dopravě, kde si cestující nebude muset nezbytně nutně vyhledávat ve špičkových časech přesné odjezdy ze zastávek, protože bude mít tzv. „tramvaj na dohled“. Takový proces však přirozeně přináší změny, které mohou naši cestující vnímat velmi individuálně, například s ohledem na přestupování. Hlavní přestupní uzly, např. zastávky Svinov, mosty, Karolina, Josefa Kotase, Kotva nebo Náměstí Ostrava-Jih, splňují veškerá kritéria bezbariérovosti. Zastávka Karolina i přes splňující kritéria dokonce projde stavební úpravou, aby bylo pro naše cestující dosaženo ještě většího komfortu. V běžném denním provozu budou zároveň nasazovány pouze nízkopodlažní spoje. V budoucnu tak bude „na dohled“ vždy tramvaj vhodná pro seniory, maminky s kočárky a další hůře mobilní cestující, což dnes není pravidlem.
    Na stránce dpo.cz/…tro budeme postupně zveřejňovat další vysvětlující informace a také případné změny v původním řešení, které mohou vzejít jak z vašich podnětů, tak i z kontinuálně sbíraných dat o využívání spojů MHD ve stávajícím režimu. Připomínáme, že jedním z hlavních zdrojů informací o přepravních možnostech je autonomní vyhledávač spojení s aktuální pracovní verzí databáze jízdních řádů a linkového vedení. Jakmile budeme přesvědčeni, že jsme se vypořádali se všemi připomínkami ze strany veřejnosti, představitelů městských obvodů a partnerských institucí, můžeme stanovit možný termín pro zavedení změn do praxe. Již nyní jsme si jisti, že nový systém městské hromadné dopravě prospěje, oživí ji a cestujícím přinese kromě zmiňovaných nových cestovních návyků také nové možnosti a impulsy k jejímu častějšímu využívání.
    Vážená paní, velmi si vážíme zpětné vazby, kterou od vás dostáváme. V současné době jsme ve fázi sběru podnětů od veřejnosti, a již nyní se věnujeme jejich odbornému posouzení. Je počítáno s tím, že v nejčastěji připomínkovaných přepravních relacích opětovně proběhnou další ověřovací měření obsazenosti spojů, aby byl výsledný model správně nastaven a kapacita prostředků městské hromadné dopravy optimálně využita.
    S přátelským pozdravem
    Vendula Janíková
    oddělení zákaznické služby

    Thumb up 5 Thumb down 0
  76. Dana :

    Dobrý den mám dotaz zda by šla udělat zastávka MHD v okolí Ostravy-Hrušova, kde se pořád staví nové haly, je tam hodně zaměstnanců a v nočních hodinách je tam s důvodu bezpečnosti a strachu chodit až na zastavku Riegrova nebo Žižkova. Děkuji moc.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  77. Summerboy :

    Dana: Zkuste to napsat paní Janíkové – viz o jeden komentář výše. Třeba se tím budou zabývat.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.