I/58 Frenštát p. Radhoštěm – Vlčovice, EIA

Záměr změny trasování silnice I/58 v úseku Frenštát pod Radhoštěm – Vlčovice probíhá posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Z přiložené dokumentace je patrné detailnější řešení stavby.

Trasa silnice I/58 byla posouzena ve dvou variantách. Podkladem pro návrh řešení byla předchozí studie z roku 2010, studie proveditelnosti z roku 2019 a koridor trasy, který je zanesen v územně plánovacích dokumentacích a připravovaných aktualizacích.

Prověřena byla územně průchodná a technicky realizovatelná trasa silnice I/58 Frenštát pod Radhoštěm – Vlčovice v parametrech dvoupruhové silnice s návrhovou rychlostí 90 km/hod. Bylo navrženo směrové i výškové vedení trasy dle dnes platných technických norem, prověřeno bylo umístění a technická realizovatelnost křižovatek. Za celkově vhodnější řešení v rámci zadaných okrajových podmínek považuje studie variantu A označenou jako doporučenou. Její výhody spočívají především ve velmi vhodných návrhových parametrech, splňujících požadavky silnice I. třídy jako nadřazené komunikace a plynulosti silničního provozu. Dopady na životní prostředí a zastavěná území jsou dle studie akceptovatelné.

Varianta A – doporučená

Přeložka silnice I/58 je navržena v maximální možné míře dle požadavků platných ČSN. Silnice se odpojí ze stávající silnice I/58 v úrovní hranice zástavby Lichnova a prochází okrajem záplavového území. Městská část Kopřivnice – Vlčovice je překlenuta estakádou, která umožňuje mimoúrovňové křížení se stávající silnicí I/58 a řekou Lubinou a jejím záplavovým územím. Trasa je napojena na silnici I/58 v úrovni průmyslového parku Kopřivnice. Tato komunikace byla vybudována v rámci stavby „Příbor – obchvat“. Součástí stavby je jeden významný mostní objekt – estakáda Vlčovice dl. 450 m a 4 mostní
objekty. Součástí stavby je úrovňová křižovatka v km cca 2.100 (se stávající I/58) a km cca 5.740.
Přeložka silnice I/58 je územně průchodná a v požadované kategorii technicky realizovatelná.

Varianta B – úsporná

Přeložka silnice I/58 je navržena v maximální možné míře dle požadavků platných ČSN. Silnice se odpojí ze stávající silnice I/58 v úrovní hranice zástavby Lichnova a prochází okrajem záplavového území a částečně je vedena přes stávající silnici I/58. Městská část Kopřivnice – Vlčovice je překlenuta estakádou, která umožňuje mimoúrovňové křížení se stávající silnicí I/58 a řekou Lubinou a jejím záplavovým územím. Trasa je na napojena silnici I/58 v úrovni průmyslového parku Kopřivnice. Tato komunikace byla vybudována v rámci stavby „Příbor – obchvat“. Součástí stavby je jeden významný mostní objekt – estakáda Vlčovice dl. 420 m a 2 mostní objekty obvyklého rozsahu. Součástí stavby je úrovňová křižovatka se silnicí III/4865, okružní křižovatka se silnicemi III/4864, stávající sil. I/58 a úrovňová křižovatka se silnicí II/486 (stávající I/58). Přeložka silnice I/58 je územně průchodná a v požadované kategorii technicky realizovatelná.

zdroj: EIA

Související články


Komentáře

  1. Sanju :

    Ta estakáda kolem kostela je naprostá prasárna, kterou bohužel obsahují obě varianty.

    Thumb up 12 Thumb down 1
  2. Petr Halfar :

    Takový tunel přes kopec by byl mnohem lepší, ale v našich podmínkách nejspíš těžko realizovatelný.
    Když se podívám na Rakousko, Švýcarsko, kde je hlavní cesta v každé vesnici přes tunel, tak se musím hořce zasmát…

    Thumb up 15 Thumb down 0
  3. paulos :

    Sanju: Zrovna teď na podzim jsem tam přijel podvečer na kole a užíval si jaké je to krásné místo s hřbitovem okolo kostela, výhledem a geniem loci. Trochu mi to připomínalo výhledy v nějaké rakouské vesnici, jelikož okolní kopce dotvářejí pěkné panorama. V tomto jsme fakt neskutečná prasata. :( Pokud obec povolí zničit si takové místo kvůli automobilismu, do toho ta šílená betonová estakáda protínající krajinu. Prostě dálnice na sloupech. Uff …

    Thumb up 6 Thumb down 2
  4. Alcedo :

    Zdá se to jen mě, že mezi obrázky variant na tomto webu není žádný rozdíl?

    Thumb up 6 Thumb down 0
  5. Dr. Kohn :

    paulos: Jiste, at si rozhodne obec sama, jestli tam tu cestu chce nebo ne. Ale pokud ji tam nechce, tak tu dalnici napojime z obou stran na stavajici komunikaci pres obec. A uvidime jestli si to nakonec jeste rada nerozmysli….

    Thumb up 2 Thumb down 2
  6. paulos :

    Sanju: Trochu jsem se nechal unést, estakáda kolem kostela masakr. Jen jsem měl pocit, že i ty zelené pásy okolo cesty znamenají vyvýšenou estakádu. Nebo to je zemní val, či protihluk stěna ? Neměl jsem čas jít do legendy, chápe prosím někdo význam toho značení ?

    Thumb up 3 Thumb down 1
  7. Sanju :

    paulos: To „zelené“ nepochybně znamená, že cesta bude vedena po násypu.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  8. Martin [msstavby.cz] :

    Alcedo: Ano, dvakrát se vložily stejné galerie. Je to opraveno. Děkuji za upozornění.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  9. paulos :

    Dr. Kohn: Ano obec s takovým 600 let starým kostelem kde v hrobech odpočívají místní rodáci by si to měla rozhodnout sama a mělo by ji být z peněz/daní průmyslové zóny a dvou velkých měst umožněno vykopat tunel a zachovat si svou malebnost. Jinak jsme kulturní prasata, jež se doposud nevyhrabala z normalizační posedlosti betonem, demolic a technokratickým zítřkům. Rakousko budiž nám příkladem. Mrkněte na mapu Fren / Kopr i z letmého pohledu je to pro tunel jako dělané.
    Alcedo – také jsem nenašel rozdíl ve variantách, možná špatně zkopírované obrázky.

    Thumb up 7 Thumb down 1
  10. paulos :

    auu :(
    https://www.youtube.com/watch?v=8HVnO-uzMm4

    Thumb up 2 Thumb down 1
  11. Dastin :

    SPOLU má odborníky, mohou přemístit kostel tam, kde doprava potřebuje.
    Strojní inženýr Jiří Souček a jeho tým vyvinuli velmi složitý software pro nakládání, jízdu i ukládání kostela, který se následně během necelého měsíce (od 30. září do 27. října 1975) přesunul o rekordních 841,1 metru, aby se pod jeho původním umístěním dala vytěžit 50 metrů silná vrstva kvalitního hnědého uhlí. Podle odhadů ho tam měly ležet asi dva miliony tun. Souček proto vyvinul a vyrobil speciální snímače polohy a složitý software, který zhruba v půlminutovém cyklu zaznamenával údaje ze snímačů a na jejich základě prováděl složité výpočty, jimiž reguloval posun, aby docházelo k co nejmenším otřesům a možným deformacím stavby. První prototyp snímače Jiří vyrobil doma v garáži. Přesun řídil počítač, jádrem výpočetního systému byl kalkulátor americké firmy Hewlett-Packard. Transportní základnu kostela drželo 53 transportních vozíků vyrobených Škodou Plzeň. Když kostel projel určitou dráhu, rozmontovali dělníci koleje za ním a položili je opět před kostel, protože celková délka speciálně vyrobených kolejí činila jen 160 metrů. V jednu chvíli se totiž zařízení nepodařilo správně zakotvit a kostel se sám rozjel.
    Český zářez do Guinnessovy knihy rekordů. Kostel v Mostě posunuli o 841 metrů. Samotný osud Jiřího Součka byl také pozoruhodný. Podobně jako mnoho jiných odborníků té doby jej postihly normalizační čistky kvůli jeho postoji vůči vstupu vojsk pěti států Varšavské smlouvy v roce 1968. Souček při prověrkách označil tento akt bez skrupulí za okupaci, v důsledku čehož musel odejít z ČKD. V létě roku 2016, bohužel zemřel.

    Thumb up 0 Thumb down 7
  12. Karlos :

    Dastin:
    Jak se stěhuje kostel [1988]
    Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě / 2. část – Přesun kostela
    Uhlí bylo příčinou přemístění kostela v Mostě , Průmstav Pardubice
    https://www.youtube.com/watch?v=n1s4Cb2LPn0
    Most – kostel Nanebevzetí Panny Marie – přesunutý kostel dronem – 4K
    Pozdně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie byl vystavěn v letech 1517-1548 na místě raně gotické baziliky z 50. letech 13. století. V roce 1964 bylo rozhodnuto o postupné demolici zástavby města, které stálo na bohatém ložisku uhlí a pro historickou a kulturní hodnotu o záchraně kostela Nanebevzetí Panny Marie. V roce 1975 byl kostel pomocí hydraulických podvozků a ocelové konstrukce přemístěn na bezpečné místo mimo oblast těžby. Mohutná stavba se posunovala rychlostí asi 2 cm za minutu a za 27 dní urazila 841 metrů, zapsala se tak do Guinessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích. Při návštěvě kostela je možné shlédnout kromě zajímavého interiéru s oltáři z 18. století a expozicí gotického a renesančního umění severozápadu Čech také dokumentární film o přesunu kostela. https://www.youtube.com/watch?v=sw2Rx9WZcJk

    Thumb up 0 Thumb down 5
  13. Vráťa :

    a href=’https://www.msstavby.cz/i-58-frenstat-p-radhostem-vlcovice-eia-25-01-2023/#comment-130452′>paulos: paulos: Bohužel obec Vlčovice o tom nerozhoduje, spadá jako místní část pod Kopřivnici a ta je od plánované hrůzy dál.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  14. Inbeva :

    Rozdíl mezi A a B je v tom, že A překonává odbočku do Tiché nadjezdem a napojuje se na původní silnici do Frenštátu za Lichnovem. Kdežto varianta B končí kruhovým objezdem u odbočení na Tichou a dále pokračuje kousek původní silnicí a u Lichnova jsou pak vyrovnány zatáčky. Taky bych preferoval tunel přes Vlčovice, i když by byl asi o dost dražší.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.