Do Ostravy dorazily nové tramvaje…

Zkušební jízdy nyní absolvuje tramvaj Škoda 39T.

Zakázka na nové tramvaje má však pohnutou historii, která nebyla nikdy vysvětlena. Například nová tramvaj má délku 26,5 m. ačkoli tendr připouštěl vozidla o délce více než 32 m apod. …. Další uchazeči o zakázku byly vyřazeni na základě banalit, které sepsal časopis o dopravě, Československý dopravák.

O soutěž se sice zajímaly celkem 4 subjekty, tři z nich ale byly vyloučeny. U španělského CAFu bylo vyloučení asi vcelku pochopitelné. Výrobce přistoupil k soutěži tak, že nabídl tramvaj, kterou by chtěl dodávat on, nikoli jakou požadoval zadavatel. Neplnil tak požadavky na provedení oken, sedadel, informačních panelů, umístění pantografu či pozici prvních dveří. Konsorcium českého Inekonu a čínského gigantu CRRC zase udělalo chybu ve formě předkládání nabídky, kdy náležitě nezapečetilo obálku. Poslední vyloučení však bylo nejvíce pozoruhodné. Stadler, který uspěl v předešlém tendru, uvedl špatně hodnotu nápravového talku 6,9 kN, namísto 69 kN. Ačkoli uvedl dále správnou hmotnost 6 900 kg, nebylo využito možnosti položení doplňujícího dotazu ze strany zadavatele a nabídka byla rovnou vyřazena. Stadler samotný se kupodivu proti vyloučení neodvolal.

V tendru tak zůstala jen jediná nabídka od Škody Transportation, která v následující elektronické aukci sehrála strhující souboj sama se sebou, když první indikativní cenu 54,867 mil. Kč snížila na 47,534 mil. Kč. Na velkokapacitní tramvaj, která byla v rámci výběrového řízení avizována, by jistě nešlo o špatnou sumu, drobnou vadou na kráse však bylo, že parametry soutěže byly nastaveny tak, že požadavky šlo splnit i pouze s dvoučlánkovým vozem, čehož Škoda chytře využila. Ostatně i Stadler se měl do ostravského tendru hlásit jen s prodlouženým vozem Tango NF2, který do Ostravy již dodával. Ostrava tak podepsala smlouvu na nákup vozidla za výše uvedenou částku, přičemž oproti dříve dodávaným vozům Stadler Tango NF2 byl rozdíl v délce 1,6 m a v obsaditelnosti 12 osob (přičemž kapacita míst k sezení je o jedno místo dokonce nižší). Skutečnost, že Škoda udělala patrně jeden ze svých nejlepších obchodů, se stala okamžitě terčem kritiky. V porovnání s tramvajemi od Stadleru totiž byl jeden vůz o 20,3 mil. Kč dražší, což při základní objednávce na 30 vozů (dalších 5 bylo v rámci opce objednáno až následně) představovalo cenový rozdíl 609 mil. (v případě 35 vozů pak 710,5 mil. Kč). Na druhé straně je pravda, že cena Stadleru byla v dané kategorii vozidel extrémně nízká, takže srovnání není úplně férové, navíc Škodovka část peněz, které za nové tramvaje od Ostravy získá, městu vlastně už vrátila (i když tedy výměnou za „maličkost“ v podobě kompletního areálu ústředních dílen).

Vlevo vůz Stadler, který je už běžný v ostravském provozu. Napravo Škoda 39T For City Smart.

zdroj text: cs-dopravak.cz

Související články


Komentáře

  1. cervik :

    Tak… a ted ty ostravske stavby…

    Thumb up 21 Thumb down 10
  2. J :

    Co má tramvaj společného ze stavbami moravskoslezského kraje???

    Thumb up 17 Thumb down 14
  3. Hanz :

    Já jsem třeba rád, že to visí na Ms stavby. Včera jsem na ty tramvaje viděl nějaký meme na instagramu, ale az dneska se mi to vysvětlilo. Upřímně bych to nešel cíleně hledat na Dopraváka, ale jsem rád, že to vím.

    Thumb up 22 Thumb down 4
  4. adamous :

    No, uprimne, ta nova tramvaj vypada v realu lepe, nez ty Stadlery, ale zase ne o tolik, nez kolik je rozdil te ceny a parametricky jsou vpodstate asi hodne podobne.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  5. Meechee :

    Já jen furt nechápu, proč se ty tramvaje nemůžou typově sjednotit. Proč neustále jezdí po Ostravě několik typů tramvají. Čekal jsem, že se prostě časem budou přikupovat Stadlery a v Ostravě tak po nějaké době prostě budou jezdit stejné tramvaje, místo toho je tady zase nový typ a tak to zas bude každý pes jiná ves …

    Thumb up 8 Thumb down 8
  6. marian :

    Smart výběrovka: dneska to mám domluvené já a ty děláš křoví, příště pomůžu já tobě.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  7. David :

    Design nové Škodovky je top, i když nepochopím proč musí mít ta první část 3 dveře když má Stadler taky jen 2?? Myslím, že do budoucna zůstanou v Ostravě jen tyto dva druhy, ale stále nám chybí velkokapacitní tramvaje pro linky 2-8-17 tak předpokládám, že DPO už na tomto pracuje a třeba zůstane u Stadlera/Škodovek a budou snad už tříčlánkové! Co se týče těch banalit jako špatné číslo a nezalepená obálka… ti co to rozhodli asi něco pěkného dostali a vozí si teď prd.. :)))

    Thumb up 4 Thumb down 4
  8. PC :

    David: Za mě to „top design“ určitě není, i kvůli těm dveřím. A pokud vím, tak tendr měl vybrat velkokapacitní tramvaj (oproti Stadleru, který má střední kapacitu). Takže rozdíl +12 míst za 20 milionu podle mě nemůže nikdo obhájit…:-D

    Thumb up 18 Thumb down 1
  9. David :

    PC:
    já cenu ani kapacitu neobhajuju, pouze vzhled. Zakřivený předek vypadal už téhdy trošku divně proto Škoda vede a někde už se i uvádělo, že je dokonce tižší než Stadler. Za mě se rozhodně o žádnou velkokapacitní tramvaj nejedná takže na ty stále čekám..

    Thumb up 1 Thumb down 0
  10. Aleš :

    V sem je tedy Skodovka technicky lepsi, ze stoji o 20 000 000Kč více?

    Thumb up 8 Thumb down 0
  11. balde :

    no vidím, že tu je spousta expertů na cenotvorbu výrobců tramvají, tak bych rád podotkl, že když Stadler dodával do Ostravy tramvaje, tak to byla jeho první dodávka do ČR, jestli se nepletu? Možná i první do zemí východní Evropy, takže je dosti pravděpodobné, že aby se na tyto trhy dostal, tak šel s cenou hodně dolů. Navíc ta tramvaj není žádné terno co se týče vnitřních dispozic. tím ale nechci říct, že město v tomto výběrku nepomohlo Škodě zadanými podmínkami, aby tramvaje mohli vyrábět v Ostravě ve zmíněných koupených dílnách.

    Co se týče výběrka dále může hrát roli jak už někdo psal výše, že prostě ostatní výrobci o tu zakázku tak moc nestáli, tak to trošku odflákli a nechali to Škodovce a účastnili se jen jako stafáš, to jim třeba škodovka oplatí zas příště, aby se výběrko nezrušilo pro nedostatek účastníků nebo nabídek. Stejně jsou všichni aktuálně na roky vyprodaní a ani nemají díly, aby vyrobili co už mají nasmlouváno, jako všichni v aktuální inflační době a nedostatku čipů a všeho možného.

    takže jsem tím vlastně chtěl říct, že bych tu cenu tak neprožíval.

    Thumb up 11 Thumb down 4
  12. adamous :

    Jinak je zajimave, ze v Plzni, ktera ma o 100 tisic obyvatel mene si stejnou tramvaj objednali jako 3 clankovou a v o neco vetsi kapacite. Takze doufam, ze na prave velkokapacitni tramvaje u nas jeste dojde. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/plzen-testuje-novou-tramvaj-od-mistni-skody-transportation/2108435

    Thumb up 4 Thumb down 0
  13. Martin [msstavby.cz] :

    cervik: Je zde snad málo článků na téma staveb? :)

    Kvalitní MHD (trasování a takt, vozový park, síť linek apod) je nedílnou součásti kvalitního urbanismu a navrhování měst. Kvalitní městský prostor a veřejná doprava jsou dvě věci, které nejdou od sebe oddělit. V článcích se dlouhodobě věnujeme okrajově také činnosti DPO. Rovněž jsme informovali, jak tato zakázka v roce 2018 dopadla ( https://www.msstavby.cz/ostrava-chce-nove-tramvaje-12-09-2018/) a pro ucelení historie cesty těchto tramvají do Ostravy je vhodné informovat i o tom, že již byly první kus dodán.

    Věnovali jsme se také dvoupatrovým autobusům, jejichž provoz byl tak „úspěšný“, že DPO ani nezveřejnil počty cestujících. Lanovce a dalším věcem.

    Stačí se podívat, jakou ostudu dělá prodej na soc. sítích https://z-p3.www.instagram.com/p/CUulylhqjLM/

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=256205739845816&set=pb.100063691760635.-2207520000..&type=3

    Často mi přijde, že někteří až patologicky přehlížejí všechny divnosti DPO a města a jen slepě lajkují třeba na twitteru každý blábol, co vypustí.

    balde: Československý dopravák ( https://www.cs-dopravak.cz/skoda-39t-nova-tramvaj-konecne-dorazila-do-ostravy/ ) nebo web zdopravy.cz, který na vysokou cenu také poukázal (https://zdopravy.cz/obrazem-skoda-ukazala-nove-tramvaje-pro-ostravu-cekaji-ji-zkusebni-jizdy-93600/ ) nejsou dost odborní? A ty jsi odborník na cenotvorbu tramvají, že jsi s klidem odsoudil ostatní názory?

    Thumb up 11 Thumb down 8
  14. David :

    Martin [msstavby.cz]:
    myslím, že to moc prožíváš :D jel jsi snad už tou zlou Škodovkou??
    Možná by bylo fér kdyby šli někde vidět oficiální cenová čísla všech těch návrhů zapojených do soutěže – kolik by stály tramvaje od CAFu a Inekonu??
    Balde poukázal fakt, že tenkrát Stadlery byly dost pod cenou díky prvotnímu vstupu na náš trh, možná opravdu proto ten cenový skok…
    K dvoupatrových autobusům – ehm děláš si srandu? Autobusy jakožto nápad naprostá pecka, jediná v ČR… čísla?? Jel jsem ním párkrát a byl jsem rád, že jsem seděl protože byl naprostý plný, zejména na trase Hrabová – Poruba takže toto bych vůbec neřešil. Navíc autobusy přijeli do Ostravy v době pandemie, ještě doteď se turismus nevrátil tam kde byl, tak těžko se budou trhat rekordy :) ale moje zkušenost a zážitek byly skvělé a to už mám projeté dvoupatráky ve Skotsku, Francii, Anglii…. to víš, skleněná střecha není jen laciný plech
    PS: DPO jako jedna z mála funguje ať už na Insta/FB velmi dobře, lépe než oficiální profil města…..

    Thumb up 7 Thumb down 5
  15. Martin [msstavby.cz] :

    David: Vytíženost autobusů na lince 78 (Poruba-Jih) je argumentační faul. Obecně jde o vytíženou relaci a je jedno jestli na ní pojede patrový autobus nebo stará Karosa, plná bude stejně.

    Na lince 88 je situace jiná. Sice se DPO vyjádřil ve stylu, že to je atraktivní linka na relaci DOV-Zoo, ale čísla nezveřejnil. Vypovídající obrázek o skutečném stavu např. zde :
    https://zdopravy.cz/poloprazdne-doubledeckery-v-ostrave-jeste-je-brzo-hodnotit-rika-dopravni-podnik-86884/
    https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/vyletni-doubledeckery-v-ostrave-jezdi-poloprazdne-co-na-to-dopravni-podnik-20210.html

    Ano, PR DPO na sítích jede slušně, co to má ale společného?

    Thumb up 8 Thumb down 8
  16. Přemek :

    adamous: Nedávno jsem tento dotaz položil náměstkyní primátora co o tramvajích informovala na Twitteru. Soutěž na velkokapacitní, náhrady za KT8 či Vario LF3 se plánuje na roky 23/24 s dodáním cca 2025.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  17. David :

    Martin [msstavby.cz]:
    Jedno to neni, takhle jede jeden spoj s jednim ridicem jinak by museli pridat spoje… ja bych naopak uvital kdyby ty busy jezdili na normalnich linkach nez jen na te turisticke.
    Co se tyce tech clanku – autobusy vyjeli do plneho provozu nekdy na prelomu roku neli na jare? Uz si asi zapomel a zejmene ti chytri autori, ze v cele CR cili i Ostrave byl nouzovy stav az do kvetna kdy se mohlo jezdit max do prace, nesmelo se jezdit mimo okresy. Ptat se pak v cervenci proc jezdili celou dobu autobusy prazdne a proc behem nouzoveho stavu nebyly ty busy plne… no comment, opravdu logika tech velmi chytrych autoru. At si pockaji rok a pak muzou zacit s tou negaci.

    Thumb up 5 Thumb down 4
  18. Martin [msstavby.cz] :

    Přemek: Ano, velkokapacitní se mají soutěžit následně. Ale odpověděla paní náměstkyně, proč Škoda nesplnila podmínku tenderu min. délky vozidla 32m, ale uspěla s délkou 26,5m?

    David: Ano, je jedno jaký stroj by na dané relaci vyjel, byl by i tak plný, protože vozí lidi mezí PZ a sídlištěm Jih a Poruba.
    Sám si ve své reakci protiřečíš. Pleteš linky 78 a 88… Uvědom si prosím, že sám DPO publikoval informace, že je o linku zájem, čísla ale nedodal. Samotnou Zoo přes léto navštívilo přes 55tis lidí. https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ostravska-zoo-navstevnost-boj-pandemie-dopady-covidu2021.html

    Asi si se svou interpretací reality vystačíš, ale zkus tohle napsat i těm „chytrým autorům“. :o)

    Thumb up 5 Thumb down 8
  19. balde :

    Martin [msstavby.cz]: Já něříkám že je tahle soutěž úplně clear, ale jak je uvedeno v článku na který jsi mě odkázal tak sám autor tam píše:

    O soutěž se sice zajímaly celkem 4 subjekty, tři z nich ale byly vyloučeny. U španělského CAFu bylo vyloučení asi vcelku pochopitelné. Výrobce přistoupil k soutěži tak, že nabídl tramvaj, kterou by chtěl dodávat on, nikoli jakou požadoval zadavatel. Neplnil tak požadavky na provedení oken, sedadel, informačních panelů, umístění pantografu či pozici prvních dveří. Konsorcium českého Inekonu a čínského gigantu CRRC zase udělalo chybu ve formě předkládání nabídky, kdy náležitě nezapečetilo obálku. Poslední vyloučení však bylo nejvíce pozoruhodné. Stadler, který uspěl v předešlém tendru, uvedl špatně hodnotu nápravového talku 6,9 kN, namísto 69 kN. Ačkoli uvedl dále správnou hmotnost 6 900 kg, nebylo využito možnosti položení doplňujícího dotazu ze strany zadavatele a nabídka byla rovnou vyřazena. Stadler samotný se kupodivu proti vyloučení neodvolal.

    Takže za mě je jasné, že pokud se nikdo neodvolal, tak to znamená, že další dodavatelé o tu zakázku prostě neměli evidentně tak velký zájem a je možné že ty chyby udělali záměrně. Tedy bych tak nehrotil tu cenu, za kterou se to dodalo, protože to taky mohlo dopadnout tak, že žádné nové tram nebudou, ale dělala by se nová soutěž a byly by za dalších x let. Ano to že DPO je mistr marketingu a dokážou dělat z komára velblouda to máš pravdu a někdy nám dost mažou med kolem huby. A expert na cenotvorbu nejsem. Pouze poukazuju, na to, že v tomto případě mi nevadí za jakou cenu se vysoutežilo, spíš mi vadí ta omáčka DPO okolo celé této akce ala soutěžíme vysokokapacitní tram co není vysokokapacitní.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  20. Dan :

    Martin [msstavby.cz]: Škoda uspěla s 26,5 m, protože v té soutěži vůbec žádný požadavek na minimální délku vozidla nebyl, omezena byla pouze maximální délka a to na 32,4 m.
    Tím samozřejmě neříkám, že je to OK, ale je to spíš problém DPO, že nastavil podmínky tak, že je bylo možné splnit s dvoučlánkovou 26,5m tramvají.
    Například v soutěži v Plzni, kterou také vyhrála Škoda, byl požadavek i na minimální délku (tuším, že to bylo 28 m) a proto tam nakonec budou mít opravdu velkokapacitní tramvaje (v podstatě stejný typ, jako naše 39T, ale mají 29 m místo 26,5).

    Thumb up 5 Thumb down 0
  21. Graylag :

    Cena tramvají se mi jako všem taky už od počátku nezdá. Ale od chvíle kdy jsem viděl fotky interiéru (a když ho srovnávám se Stadlerem) mi vadí čím dál tím méně. Stadlery mám rád, ale upřímně, ty tramvaje od samého počátku vypadají jako absolutní low-cost. Zejména tristní jsou sedačky na vysokánských podestách nad podvozky.
    Překvapuje mě, že zrovna tenhle web, který dlouhodobě propaguje myšlenku, že Ostravské ulice si zaslouží něco lepšího než nejlevnější řešení, se prostě jen veze na populární vlně jak je to drahé a Škoda je fuj. Je to pro mě podobné zjevení, jako kdyby se tu objevovaly články propagující nejlevnější zámkovku a betonový mobiliář.

    Thumb up 15 Thumb down 0
  22. Graylag :

    Dan:
    K srovnání s Plzeňskými tramvajemi bych doplnil, že Plzeňské tramvaje mají kapacitu vyšší o pouze 15 lidí (při přepočtu na stejný počet osob na m2), ale stojí o 8 milionů na kus více. Část ceny dělá určitě to, že Plzeňské tramvaje jsou obousměrné, takže jednosměrný tříčlánek by byl dražší třeba jen o 5 milionů, ale i tak vychází cena na sedačku u tříčlánku dráž než u dvojčlánku. A dále musíme počítat s tím, že vzhledem k podvozku navíc bude mít tříčlánek i dražší provozní náklady.
    Pokud ta dvojčlánková 39T nebude mít nějaké skryté vady, které zatím nejsou patrné (třeba horší jízdní vlastnosti), tak bych řekl, že DPO naopak dostalo lepší stroj, než původně chtělo.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  23. jméno :

    No, k té lince 88: https://www.cs-dopravak.cz/fiasko-ostravskych-doubledeckeru/
    Že to jezdilo prázdné je fakt. A na běžné linky se to nehodí (málo dveří, nízká kapacita, nutnost absolvovat výšlap).

    K tomu marketingu, to jako vážně? Vždyť to je k smíchu například známá kampaň bezdieselu.
    https://www.cs-dopravak.cz/bezdieselova-ostrava-anebo-ne/
    https://zdopravy.cz/konec-dieselu-jako-marketing-naftove-autobusy-jezdi-po-ostrave-dal-78583/

    A takovýchto slátanin, kdy se tváří, jak je vše nejlepší, je víc. Ale realita je často opačná. A kdyby marketing fungoval jak má, proč na FB nejsou aktuální informace z provozu nebo následující výluky?

    Thumb up 2 Thumb down 6
  24. David :

    jméno:
    Ja uz se jen smeju jak jsou rozebrany jednotlive vikendy ze byly tropicke teploty a ty busy byly prazdne… Ano 30 stupnu a lidi asi budou jezdit autobusem po Ostrave misto valeni se u vody :D jeste vic komicke jsou ty fotky kdy i v samotnem centru neni ani noha, na zadne fotce nejsou videt lidi na chodnicich a oni se divi proc nejsou v tom autobusu :))) je nekde i clanek o tom, ze v te same dobe byly v Ostrave prazdne chodniky?
    PS: Proc by marketingovy tym mel venovat cas vylukam na FB? Na to je aplikace MojeDPO, staci stahnout…

    Thumb up 2 Thumb down 3
  25. Pavel :

    Pokud nechci jet do zoo nebo DOV tak je mi double decker k h***u. (Navic DOV je pesky z centra dostupna pomalu rychleji pesky). A kdyz chci do zoo tak sednu normalne na trolejbus.. Tak co. Nasadte to na normalni linky a treba tam nejaci lidi nalezou ;)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  26. Crazym :

    No, já potkal double decker tady https://mapy.cz/s/duvubobode a furt si říkám co se ten dement tlačí na prázdné cestě doleva. A on musel, jak jsou ty stromy zelené, v pravém pruhu mu hoblovaly kastli :-)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  27. Crazym :

    No, já potkal double decker tady https://mapy.cz/s/duvubobode a furt si říkám co se ten blázen tlačí na prázdné cestě doleva. A on musel, jak jsou ty stromy zelené, v pravém pruhu mu hoblovaly kastli :-)

    Thumb up 3 Thumb down 0
  28. Staré Dacan :

    Včera jsem tu trampku viděl v reálu. Design je podle mne hrozný. Vypadá to zepředu jak Downův syndrom. Vysoké čelo a zapadlé ošiška. Ale třeba má dobré srdce.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  29. Cyklista :

    jméno: „Následný spoj od DOVu dne 11. 7. v 17:22 projíždí kolem zastávky Elektra. Veze směrem k ZOO rovné dva cestující.“ Argumentace typu vařili jsme obědy na 16:00, ale nikdo je už nechtěl.

    Neobhajuji ani nehaním DD, ale článek používající takovéto argumenty je čistě manipulativní.

    Za mne ale DD řeší hlavně:
    – propagace DOV a ZOO u návštěvníků Ostravy
    – propagace Ostravy díky nesmyslným článkům v tisku a na webu
    – usnadnění parkování informovným návštěvníkům ZOO

    A to se jim daří. Vlaky ČD taky často vozí vzduch, ale tolik článků o nich není…

    Thumb up 5 Thumb down 4
  30. Martin [msstavby.cz] :

    Dan: 26,5m bylo minimum u předchozí zakázky, ta kterou vyhrál Stadler, ne?
    U této bylo minimum 32m, viz Československý dopravák“
    „Rozhodně je překvapivé, že délka tramvaje bude pouhých 26,5 m, což je jen o necelé dva metry více než mají tramvaje od Stadleru, ačkoli tendr připouštěl vozidla o délce více než 32 m.“

    Dále například zde: http://mhdzive.cz/index.php?option=com_content&view=aktuality&layout=blog&id=23&template=mhdzive_res&limitstart=10

    jméno: To jsou bohužel informace, které „fanoušci“ DPO přehlížejí. DPO klidně může lhát, uzavírat podivné zakázky apod., ale stejně bude pořád mnoho lidí, kterým stačí slyšet „nejmodernější dopravní podnik v zemi“… :)

    Ono si i stačí přečíst vlákno, jak ani primátor neumí obhájit nákup tramvají.

    https://twitter.com/honzalb/status/1453282970199072773
    https://twitter.com/Macura2014/status/1453065004337541121

    Thumb up 3 Thumb down 3
  31. Dan :

    Martin [msstavby.cz]:
    1) Zde jsou dokumenty k té zakázce, kterou vyhrála Škoda: https://profily.proebiz.com/tender/531/attachments/download/289
    Specifikace tramvají jsou v příloze č. 1, opravdu jsem tam nikde nenašel, že by byla určena jakákoliv minimální délka tramvaje, pouze maximální – 32,4 m. Tu větu „…tendr připouštěl vozidla o délce více než 32 m.“ bych chápal tak, že tramvaje sice mohly být delší než 32 m, ale neznamená to, že nemohly být i kratší než 32 m.
    Mimochodem – jeden z uchazečů tehdy podal žádost, aby DPO zvýšil požadavek na minimální obsaditelnost tramvají na 230 osob místo 200 (zdroj zde: https://profily.proebiz.com/tender/531/attachments/download/290, dokument „DPO_Velkokapacitni_tramvaje_Vysvetleni_ZD_XIV_180112.pdf“, strana 11). DPO toto odmítl, proto se Škoda mohla přihlásit (a vyhrát) s 39T.
    2) U té předchozí zakázky, kterou vyhrál Stadler, nebylo minimum 26,5 m, ale maximum 25 m. Viz zde, příloha č. 3: https://www.ppe.cz/v2/InvitationDocumentsProfile.aspx?id=8d3e1725-01ac-4c7f-b225-c9f1bb7480a0

    Thumb up 4 Thumb down 1
  32. Martin [msstavby.cz] :

    Dan: Díky kouknu na to.
    O OPTIBUS u řidičů lze taky něco takového dohledat? Něco jsem k tomu četl tady a celkem síla. https://zdopravy.cz/misto-trolejbusu-autobusy-soukrome-firmy-ridice-v-ostrave-sklatila-choroba-95711/?comments=1#comments

    Thumb up 1 Thumb down 0
  33. S200 :

    V noci jsem poprvé potkal novou Škodovku při jízdě. Překvapilo mě, že je ještě znatelně tišší než tiché Stadlery. Možná je to jen tím, že je to zcela nové vozidlo a nemá tam ještě co rachotit.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.