Novinky v S-bahn linkách

Moravskoslezský kraj uzavřel s Českými drahami desetiletý kontrakt na provozování vlakové dopravy na území kraje. Zároveň byly oznámeny o novinky ve vedení linek.

Podrobně jsme o plánech a záměrech v příměstských vlakových linkách (S-bahn) informovali na začátku ledna minulého roku (článek ZDE). Informace pocházely z dokumentu „Plán dopravní obslužnosti území Moravskoslezského kraje na období 2022–2026“. Nyní se některé záměry stávají skutečností.

Novinky od prosince 2024:

  • přímé vlaky bez přestupu na trati Ostrava střed – Studénka – Veřovice

Novinky od prosince 2025:

  • přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín
  • přímé vlaky, tzv. „kolečko“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín
  • přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou

Nové budou i vlakové soupravy:

Hlavním přínosem vlaků na nových linkách bude nasazení komfortních nízkopodlažních vozidel, která nahradí starší soupravy, a která využijí rychlost koridorových tratí. Výrazně se tak v regionu zvýší počet spojů, které nabídnou bezbariérové cestování (80 %), klimatizaci, Wi-Fi připojení, vlakový informační systém nebo vakuová WC. Na tento komfort se mohou těšit cestující prakticky v celém kraji.

Elektrické jednotky RegioPanter do konce roku budou jezdit na trati mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě a také mezi Ostravou-Svinovem a Ostravou-Kunčicemi. Jedná se o moderní bezbariérové elektrické vlaky s maximální rychlostí 160 km/h.

Na způsob výběru dopravce však upozornil web zdopravy.cz, kdy výběr dopravce probíhal bez soutěže a s utajenou cenou. Článek ZDE.

Související články


Komentáře

  1. M :

    A s tím zdvojkolejněním do F-M se už začalo? Vždyť se o tom mluví x let a oni to mají v plánu stihnout za rok a půl?

    Thumb up 10 Thumb down 0
  2. davidb :

    M:
    Začít se má na podzim 2025. Dokončeno má být v roce 2027.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  3. Ein Lokaleisenbahner :

    Tak to mě pobavilo, v relaci Ostrava Střed-Veřovice bez přestupu, zatímco v relaci Stodolní – Prostorná s přestupem. Je to stále jeden a tentýž ODIS ? Já vím, do Veřovic nejezdí ostravské metro :)

    Thumb up 17 Thumb down 4
  4. Ic540 :

    Zdravím.
    Nějaké větší detaily JŘ by nebyly k dispozici?
    Jedna věc je počet km ve smlouvě.
    Jiná věc JŘ ze kterých se vycházelo.
    Aby měl člověk nějakou představu co ho čeká.
    Ten plán totiž říká i o lince Opava východ Havířov Střed.
    To ale 10 let nebude možné neboť zasmluvněno na úsek Opava Svinov.
    Myslím ty dva třívozové panthery co mají přijít.
    Tak jestli se definitivně upustilo od avizovaného plánu.
    A je nějak inovován vzhledem k info o 2 okružních linkách.
    Nebo se po 10 letech kopání na tratích k němu vrátíme a uskutečníme.
    Předem děkuji kdyby někdo věděl.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  5. Permonik :

    Ic540:

    Z požádavku na dopravní obslučnost, se stanovi takt, počet km je daný tratěmí. Určí se oběhy vozidel, náklady a požádovaná suma -> vznikne parametr cena za km. Ikdyž občas je nic neřikající.
    JŘ bude stanovený až příští rok, jelikož kapacitů vlakům příděluje správa železnic a ta musi zohlednít upřednostnění dálkové dopravy.

    3vozové panthery mají dorazit v červnu. Do 2023 s tím mají jezdit ČD. Potom to má provozovat, provozovatel na zakladě smlouvy veřejné soutěže do roku 2027. Je to linka S1. Aktulaně tam jezdí dvojvozový panther 650.236 v prokladu s rakví (843).

    Thumb up 2 Thumb down 0
  6. Permonik :

    Ein Lokaleisenbahner:

    Jen ze zvědavostí. Proč potřebuji jezdít lidi na trase Stodolní – Prostorna? Slyšel jsem to z více směru. Ale někdy mám pocit že u každe zastávky bydlí čtvrka Ostravy.

    Ostrava – Věřovice. Ted pendluji vlaky Ostrava – Studénka (Mošnov) a 811 Studénka – Veřovice, s prokladem 845 do Štramberku. Takhle se sjednotí oběhy vozidel a odpadné cca 7min přestup.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  7. Ic540 :

    Permonik :

    Děkuji za informace.
    Jsem zvědav hlavně ohledně okružních linek.
    Linka přes Bohumín bude pravděpodobně každou hodinu v čase dnešní S2.
    S2 se bude moct přetrasovat přes Havířov a prodloužit z/do Čadce.
    S9 Svinov Havířov bude zřejmě doplňovat v X linku R61.
    A ty spoje S9 jedoucí v X zřejmě pojedou ve špičky okružně.
    No to jsem zvědav. Rád bych se nějakých cílových výsledků dočkal.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  8. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: Relaci Stodolní-Prostorná jsem zvolil jako příklad krátkého úseku v širším centru města, který bude nově rozdělen přestupem. Prostorná je frekventovaná zastávka hlavně s ohledem na blízkost střední školy a vyšší odborné školy a je tam také residenční čtvrť a docela hodně provozoven, např. výdejní místa zásilek, atp. Podobné platí třeba o relaci Důl Jindřich-Prostorná, Důl Jindřich-Hulváky, Stodolní-Hulváky, atp. Je možné namítnout, že zdravím a mladostí kypící školáci přestup přežijí bez újmy, nebo že individuální cestující, např. z Moravské Ostravy pro doručené zboží do oblasti Prostorné dá stejně přednost IAD po nedávném zdražení jízdného z 18 CZK na 25 CZK, i když ve svěžím tempu se to dá otočit do 45 minut i za 25 CZK :)

    Poznámka pod čarou: Nemám vůbec nic proti přímým spojů Ostravy-Středu s Kopřivnicí/Štramberkem/Veřovicemi a přeji cestujícím v této relaci plánovaný upgrade. Současně nevidím důvod, proč občanům Ostravy zhoršovat cestování „ostravským metrem“. Úspory lze dosáhnout i takovou optimalizací trasování tramvajových linek, která nebude znamenat zpřetrhání zažitých a podstatných relací. Bohužel, DPO, již od roku 1997, jede pouze v mantrách a nikoliv v racionální úvaze. Nejprve autobusy jako největší nepřítel lidstva a všude jen elektrická trakce a přestup, kam se podíváš, aktuálně rušení zažitých a potřebných přímých tramvajových spojení na úkor nových, resp. nově zdůrazněných a posílených autobusových linek v dopravních zácpách v okolí ÚMOb Ostrava-Jih, na Rudné a v Porubě (jinak, 78 jako doplněk OK). Srovnejme např. vytížení přímé trolejbusové linky 105 a tramvajové linky 17. První, výletní linka v desítky let zaniklé relaci do Hrušova na přestup do Bohumína zůstává beze změny (a téměř v celé délce ji dubluje neintegrovaný autobus 555), druhá se ruší. Proč nemůže 17 zůstat alespoň v intervalu co 20 minut a proč se nevypočítají proklady více linek ? Protože DPO má novou mantru a tou je „ostravské metro“. Tyrkysový marketing, racionální úvaha NULA.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  9. Ndl :

    „přímé vlaky bez přestupu na trati Ostrava střed – Studénka – Veřovice“ – kde se vzala informace o vlacích začínajících ze středu? Kudy budou vedeny, pres hlavák a Svinov?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  10. Permonik :

    Ein Lokaleisenbahner:

    V tomhle případě mi přijde rozdělení úseku logické. Když danou oblast oblsuhu tři příme trolejbusové linky. Cestovní doba stejna. Nevidím důvod zachování přimého spoje. Co to je za lukrativní doručené zboží že proto musí denně jezdít z Moravské Ostravy?

    105 obsluhuje ale trasu Karolína – Koblov (555 jede UAN – Bohumín, s 105 mají shodné 4 zástavky (svete div se) na ulici Bohumínska a 17 Poruba – Dubina (v novém schématu už neni). Nevím jak chcete tohle porovnát. To je jak porovnát počet cestujícic na trase Praha – Olomouc s relaci Brno – Ostrava.

    A neni to zbytečnost jet 25min Tram 17 než 12min busem 48 (Úmob Jih – Fakultka)

    Thumb up 2 Thumb down 0
  11. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: Cestovní doba trolejbusem je v uvedené relaci (Husův sad-Sokola Tůmy)delší, a to 13, resp 15 minut (podle konkrétní linky). Cestovní doba tramvají (Stodolní-Prostorná) je 10 minut. Ano, není to nic, s čím by se člověk nevyrovnal, na druhé straně trolejbus zastavuje trochu mimo danou oblast, ale budiž, třeba já bych to došel bez obtíží do 5 minut :) Stejně jako někdo jiný zase může počkat 7 minut na přestup ve Studénce, že ? :)

    Trasa linky 105 je zcela zbytná, v celé své délce. Zcela ji dubluje linka 555, lhostejno, zdali 105 zastavuje na Mostě Miloše Sýkory a 555 na vedlejším Mostě Pionýrů. Trasování 105 na Karolinu, U lávky vzniklo jednoduše proto, že se tam postavil v současné podobě zcela zbytečný úsek trolejbusové trati a bylo nezbytné „tam něco poslat“. Vybrala se linka 105 jako ta, u níž zrušení konečné na přestupní zastávce Náměstí republiky přinese nejméně škody a negativních ohlasů cestujících, protože nejméně cestujících :) Na vlakovou stanici Stodolní tato linka nikoho nepřiveze. Odkud totiž ? Z Karoliny (Ostrava-Střed), nebo ze zmizelého Hrušova, vybydleného Muglinova ? Linka 105 je v Koblově plně nahraditelná linkami 52 a 103, v Hrušově a Muglinově linkou 555, na Kamenci linkami 22, 106, 99 a 555 … atd.

    Porovnávám-li linky 17 a 105, chci tím ukázat, že dojde ke zrušení páteřního spojení Jihu s Porubou. Co už jiného je v souměstí Ostrava páteřní, než spojení tří základních sídelních celků Poruba, Jih, Centrum ? Linka 105 zůstane i nadále v invalidním trasování, v pracovní dny s intervalem 20 minut, v úseku na Českobratrské a v koncovém úseku v Hrušově a Koblově s proloženým intervalem 10 minut. Tedy část města Koblov (její centrální oblast s cca 700 obyvateli) má stále přímé spojení s centrem města a přestupními body v intervalu 10 minut, zatímco Hrabůvka (cca 30000 obyvatel, bez Dubiny, kde linka 78 nejede) s Porubou (cca 70000 obyvatel) autobus 78 s intervalem 20 minut ve špičku a s prekérními úseky, pokud jde o dopravní zácpy, které hravě doženou původní dobu spojení zrušenou linkou 17.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  12. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: Cestovní doba trolejbusem v relaci Husův sad-Sokola Tůmy činí 13, resp. 15 minut, dle konkrétní linky. Cestovní doba v relaci Stodolní-Prostorná tramvají činí 10 minut. Ano, není to nic s čím by se cestující nevyrovnal, i když zastávka Sokola Tůmy je poněkud mimo danou oblast, ale třeba já bych to do 3 minut pěší chůze (tedy + 5 minut linkou 109 a + 3 minuty pěší chůzí, tedy celkem 8 minut navíc) zvládnul bez obtíží :) Stejně jako někdo jiný může bez obtíží počkat 7 minut na přípoje ve Studénce :) Ano třeba mi pojede 102 a nebude to 8 minut, ale bude to jen 6 minut navíc, takže přestup ve Studénce o minutu vede a máte těžší život než já, uživatel „ostravského metra“, uznávám :)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  13. Permonik :

    Ein Lokaleisenbahner:

    K prostorné je blíže konzervatoř…

    A proč vy nechodite trasu pěšky nebo na kole (bikesharing je v Ostravě)? Když chcete řešit 7min přestup ve Studénce.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  14. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: K lince 105: Nechci vypadat jako předseda občanského sdružení na likvidaci linky 105, protože podle pana Moryse má linka 105, cituji, velkou budoucnost, ale …. :) Linka 105 je zcela zbytná v celé své trase, funguje-li současně linka 555. Je lhostejné, že na 105 se nastupuje na Mostě Miloše Sýkory a na 555 na vedlejším Mostě Pionýrů. Trasa linky 105 je již několik desetiletí neřešený a nepotřebný zbytek původní relace Ostrava-Bohumín, kdy se ze 105 (a 103, tehdy s jinými čísly) přestupovalo v Hrušově při cestě do Bohumína na tramvaj. Přirovnal bych to ke ztrátě smysluplnosti tramvajové trati na Hlučínskou poté, kdy přestup na Hlučínsko se uskutečňuje na Sadu B.Němcové nebo na Křižíkově. Na vlakovou stanici Stodolní linka 105 nepřiveze nikoho. Odkud totiž ? Ze zmizelého Hrušova, nebo vybydleného Muglinova ? Ke konečné na Karolině, U lávky se 105 dostala jako příslovečný slepý k houslím. Vybudovala se v současné podobě nevyhovující, zbytečná trať z Českobratské ke Karolině a „muselo se tam něco poslat“. Los padl na 105, protože její odklon z původní konečné na přestupním uzlu Náměstí republiky byl shledán jako neméně špatné ze špatných řešení a jako řešení, na které si bude stěžovat nejméně cestujících (než kdyby se takto nesmyslně z přestupního uzlu odklonila třeba 104). Linka 105 je plně nahraditelná, v Koblově linkami 52 a 103, v Hrušově a Muglinově linkami 103 a 555, na Kamenci linkami 22,106,99 a 555 … Jiná věc by byla, kdyby 105/555 vyjížděla z Náměstí republiky a trolejbusy se záložním pohonem (nebo i kombinovaně s elektrobusy) by jezdily do Bohumína, to by byla smysluplná integrace linkového vedení. Ano, vím, tato integrace naráží již desetiletí na neochotu dopravních podniků v této věci spolupracovat …

    Thumb up 1 Thumb down 1
  15. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: Přestup ve Studénce jste začal řešit vy. Já jen navazuji na vašich 7 minut :) Co to je za argument „K prostorné je blíže konzervatoř…“ ? Řeč byla o centru města, řekněme Poštovní ulice a okolí. A jak vy víte, kde jezdím na kole a jestli se relace Moravská Ostrava – Mariánské Hory týká mě ? Třeba žádnou MHD ani sdílení kola vůbec nepotřebuji. Já to tady neberu, jako svůj manifest, čím a kde potřebuji cestovat. Jde o koncepci.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  16. Ein Lokaleisenbahner :

    No a ještě jedna věc ku Permonikovi, omlouvám se za zvýšený počet dnešních příspěvků :) Linky 105 a 17 jsem srovnal jako modelový příklad chybného řešení, kdy se redukují přímé páteřní trasy MHD (v souměstí Ostrava mezi třemi sídelními celky, Porubou, Jihem a širším centrem města), zatímco nevytížené, vyhlídkové linky zůstavají a navíc v luxusních intervalech. Chtěl jsem poukázat na nevyváženost přímých vazeb bez přestupu a 10 minutového intervalu z Koblova linkami 103 a 105 a navíc ještě bonus v podobě 52 (cca 700 obyvatel v dotčené oblasti) se zrušením přímé linky 17 mezi dvěma největšími sídly Ostravy (jen samotná Hrabůvka jako část Jihu cca 30000 obyvatel, bez Dubiny, kde 78 nejezdí, Poruba cca 70000 obyvatel). Měl jsem za to, že ta disproporce a nesystémovost je zcela zřejmá. Omlouvám se občanům Koblova, že jsem si vybral právě jejich městskou část jako příklad, rozhodně jim přeji jejich luxusní interval MHD.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  17. Permonik :

    Ein Lokaleisenbahner:

    Ke studénce: Nápsal jsem oběhy vozidel a 7min přestup.
    Aktuální stav je takový, že jezdí panther relaci (Petrovice u Karviné) Ostrava – Mošnov. Potom jezdí 810 (motorák) Studénka – Veřovice (2ks + spíčka výpomoc 3 kus) a do toho jezdí 845 rakev jako SP Ostrava – Štramberk (2x, ale čast oběhu ma jínde). Tj. 6 vlaků.

    Trať Ostrava – Studénka je korigor pod dráty s maximální rychlosti 160km/hod („s propady“), potom vedou dráty do Mošnova s maximlaní rychlosti 100-90 km/hod. Sedlnice – Kopřivnice je nezdarátována s maximalkou 80km/hod. Pak je cancour do Veřovice bez drátu a maximálkou 40 km/hod.
    Panther – moderní, maximálka 160km/hod je to EMU, ale potřebuje dráty.
    845 – je motorák (2x horší dynamika vozidla oproti pantheru, maximalka 120km/hod = brzdí korigor, palí benzin pod dráty.
    810 – legendarní veřovická střela – motorák, vysoko podlažní, pomalé rozjezdy, za hranou životnosti.

    Místo teto slavné kombinace mají být nasazení 4 Pantheři provedení v BEMU.

    Zpět k Ostravě: Prvotní dotaz byl proč je potřeba příme spojení Prostorna – Stodolní, případně jaké důvody k vedou zachovaní tohoto spoje. Pak se to rozšiřilo na zástavaky Jindřich, Stodolní směr Prostorna, Hulváky – tudiž podle toho jsem usoudil, že danou oblast obslouží i zástavky Sokola Tumy a Konzervatoř a ehle najednou jsme na ulici poštovní. Příčemž na zástavku stodolní docházkový čas není uveden a na Husový je tři minuty. Načež jste vybral ten pomalejší spoj apod.

    Ono srovnát linku 105 a 17 je skutečně chybné řešení, ale vaše… 105 je zachovana kvůli obsluze Contoni Parků, možna je planováný další rozvj linky třepa parcipiálním trolejbusy…

    Mi 78 jezdí k Hrabůvka Kostel (nevím jak vám). To nechápu proč musí být přímy spoj Dubiny s Porubou. Obě jsou dost velké městké časti, kdy by měli poskýtovat obyvatelům obdobnou veřejnou obslužnost, tj. že není potřeba aby z jedné časti do druhé cestovalo ohromné množství lidi.

    Teď se divám: …Třeba žádnou MHD ani sdílení kola vůbec nepotřebuji. … Tak proč vlastně řešite úsek Stodolní – Prostorna

    Přípomina mi to stejnou argumentaci jako 8 musí být zachovana protože spojuje Svinovské a Hlavní nadráží. Proboha proč, když nadráží slouži k přstupu MHD a linek S-Bahn a dálkové dopravy. Mezi oběma dražimi jezdi S-linky. A když jedu na dálkovinů, tak jedu na jedno nadráží a nepotřebuji na obě.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  18. Ein Lokaleisenbahner :

    Permonik: Myslím, že na všechny vaše otázky i připomínky jsem reagoval, možná až velmi podrobně a zodpovědně, v předchozích příspěvcích. Nebudu zdržovat ostatní větným rozborem vašeho posunutí významu toho, co jsem napsal, a nebudu se přít o jednotky minut. K vašemu poslednímu příspěvku tedy jen telegraficky: 1) Contera Park Ostrava D1, pokud je mi známo, řeší dopravu zaměstnanců účelovými spoji na Sad B.Němcové. 105 svým trasováním mimo přestupní uzly nevyhovuje. V so a ne kvůli tomu jezdí 1x ráno tam a 2x odpoledne zpět nová autobusová linka 72. 2) 7 a 17 kvůli seniorům do FNO, já je nepotřebuji. DPO losoval a vyhrála 7 nad 17. Děkuji za debatu.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  19. Dr. Kohn :

    Ein Lokaleisenbahner: K lince 555. Její zajíždění na UAN je pouze dočasné. Po dokončení přestupního uzlu Hlavní nádraží bude končit tato linka tam. Stejně jako ostatní linky, končící dnes na sadu B. Němcové. Čili ano, nyní můžeme říct, že se něco dubluje, ale za pár let tomu tak nebude.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  20. Ein Lokaleisenbahner :

    Dr. Kohn: Já si spíše myslím, že linky 553 a 555 jezdí na ÚAN proto, že radnice Bohumína a Orlové si to takto s KODISem vyjednaly (podobně jako třeba v uplynulých letech Radvanice s linkou 38 přímo do centra). Ale po zprovoznění terminálu „Hlavní“ nádraží (v některé z dalších, v mlženém oparu nedohledných budovatelských pětiletek)se jistě zvýší tlak, aby tyto linky končily na Hlavním nádraží, to lze předpokládat, neboť je zapotřebí doložit, že investice byla nezbytná. Podle jedné z letitých manter DPO z roku 1997 (která teď dostane prudký náraz do zdi „nahrazením“ linky 17 linkou 78) by ale měla 553 končit na Dole Heřmanice a 555 na terminálu Koblov :) A hurá na přestup na elektrickou trakci :)

    Současný stav zdvojení 105/555, stejně jako budoucí stav ukončení 555 na hlavním nádraží je neschopnost, nebo neochota KODISu skutečně integrovat MHD v ostravské aglomeraci. Proč uhýbat 555 z Bohumína v Muglinově 2 km do Přívozu na jakýsi terminál mimo přirozenou trasu cestujících z Bohumína do Ostravy, když může pokračovat 3 km přímo do centra jako integrovaná linka 105/555 obsluhovaná trolejbusy s pomocným pohonem nebo elektrobusy ? Pokud se skutečně nyní hledají úspory provozu, tyhle příklady hovoří o opaku.

    Thumb up 3 Thumb down 1

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.