Tvůrčí večer, workshop a debata na téma:
Jaká budoucnost čeká Módní dům Ostravica-Textilia?Přijďte se ptát, mluvit a poslouchat!
Součástí debatního večera bude i workshop.
Více informací na http://ostravica-textilia.cz/
Namísto konfrontace, inspirace!
Martin [msstavby.cz] | 29.1.2016 | web | #město | 39 Comments
Komentáře
Napsat komentář
Napsat komentář
Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.
PavelH. :
A další prožvaněné hodiny… Kolik už těch workshopů za posledních 5 let bylo?
29.01.2016 21:14Jirka :
PavelH.: myslim ze je to dobre ze se to probira a lidi ze se konecne zacinaji zajimat. Bez zvaneni se to asi nepohne.
01.02.2016 12:37balde :
tak předpokládám, že někdo z tvůrců webu byl na této akci, takže se tu nebudu rozepisovat, to udělají předpokládám tvůrci v novém článku. Takže Majitel Zeman a jeho VIZE – SUPER BOMA PECKA – můj názor. POkud by se tohle podařilo uskutečnit tak to dle mého bude mít dopad na Ostravu podobný jako DOV.
03.02.2016 22:03Hynek [msstavby.cz] :
balde: klidne se rozepis, spravne bychom to asi meli protrpet a zprostredkovat, ale ja tam v planu jit nemel, Martin pokud vim, tak je docela zaneprazdnen zkouskama (EDIT: Martin tam teda nakonec byl, to jen pro poradek) a Kuba nevim, jestli na to ma nervy :)
za mne osobne: 11/2014 jsem vyplnoval anketu, byl se podivat uvnitr a byl i na diskuzi a mame rok a kousek pote. uplne nevim, proc to same nekdo chce znovu (diskutovat). jak kdyby za ten rok probehla industrialni revoluce a byli bychom jinde. nejsme. ale kazdy to ma jinak.
takze pokud kdokoliv ma nejake postrehy, co se probiralo ted, tak sem s nimi. report z toho, co se resilo v 2014 je tady, takze by me treba zajimaly spis „novinky“, kdyz meli potrebu svolat dalsi diskuzi.
http://www.msstavby.cz/ostravica-textilia-aktualni-situace-a-foto-26-11-2014/
04.02.2016 03:33balde :
Hynek [msstavby.cz]: Právě že nešlo je n o diskuzi ale majitel Zeman představil svou VIZI co by Ostravica měla obsahovat bylo dost konkrétní, což se setkalo s ohlasem. Prezentace, kterou měl by měla být přístupná na ostravica2020.cz
04.02.2016 07:53balde :
Hynek [msstavby.cz]: ještě tam majitel osvětlil, proč jsem se vize nedočkali minulý rok po debatě v divadle loutek. Ti kteří byly v divadle loutek tak tam bylo slíbeno že vize bude do zhruba měsíce, problém byl s EU dotacemi, kdy se měnili dotační programy, takže ta předchozí vize která byla postavena na tom, že část by byla financována z dotací, by nebyla funkční proto se muselo začít od znova a přepracovat celý plán. Proto ho představil až teď.
04.02.2016 07:56Hynek [msstavby.cz] :
balde: ok, pockame si. verim, ze Denik to chytl, ta ostravica2020, jak mela akcni start, tak od te doby je to mrtve, jak web (coz jeste chapu), tak facebook (to uz mene, to to nemuseli zakladat)
a Zeman? nejmenoval se loni Boboras?
04.02.2016 07:59balde :
jinak pokud jsem si všiml, tak spolek lauby který akci pořádal, tak to i natáčel, takže by měl být i video záznám, tak doporučuji všem, pokud bude tak zhlédnout prezentaci majitele.
04.02.2016 08:00balde :
Hynek [msstavby.cz]: Neznám přesné majetkové vztahy, ale mediálně vystupuje Zeman, zřejmě jsou společníci, jo a natáčela tam česká televize, takže čekám dneska v 18:00 reportáž.
04.02.2016 08:10Ilona :
No jak bylo řečeno ono to bez keců, které stále dokola budou připomínat, že osud Ostravice nám není lhostejný, to asi nejde. V tomto případě šlo především ukázat, že myšlenková mapa centra u mnoho lidí již s Ostravicí nepočítá a také již nyní mluvit o tom, co by pro město znamenala likvidace budov. Pan primátor to otevřeně nakousl, je to jedna s variant. Způsob, se kterým se pracuje s historickým centrem a jeho urbanistickým řešením ukazuje, že zde není zcela koncepční přístup a proto je potřeba již nyní mluvit o důsledcích, těchto úvah. Majitel objektu pan Zemam, představil bezesporu odvážnou vizi, je zajímavé, ale že na straně města tuto vizi viděli poprvé. Otázkou je, jestli by bez těchto „diskuzí“ s jakýmkoliv jednáním nadále neotálel. Objekt vlastní od roku 2014.
04.02.2016 11:59Michal :
Majiteli nevěřím ani slovo. Za poslední dva roky nulový posun, zato keců plno. A včerejší oblbovačka, kdy na poslední chvíli radikálně změnil plány, byl hodně průhledný manévr, jak získat čas. Že mu ve skutečnosti nejde o záchranu budov, je evidentní.
04.02.2016 13:01Jan :
Nikdy tomu nebylo tak, že by stávající majitel měl vizi, která by vyhořela na změně dotačních podmínek.
04.02.2016 13:20Již nejméně v době, kdy došlo ke změně majitele MD-OT, bylo známo, že dotační prostředky ze SF jsou prakticky vyčerpány a že v následujícím období nebude podporována plošná revitalizace JAKÉKOLI kulturní památky ani JAKÉKOLI návštěvnické atraktivity.
Převzetí objektů byla ze strany stávajících majitelů čirá spekulace, která vyhořela, když se ukázalo, že komerční využití objektů nepadá v úvahu a která se projevuje nyní v dvojím trendu:
1. Přimět město, aby objekt odkoupilo a dělalo si sním, co uzná za vhodné.
2. Přimět město, aby přistoupilo na plán masivně zainvestovat revitalizaci a provoz objektu (resp. instituce, která v něm bude činná) z veřejných rozpočtů.
Žádná jiná, ekonomicky a provozně udržitelná vize, neexistuje.
Jan :
Existuje řešení:
Vyhlásit veřejnou soutěž na nalezení využití pro objekty MD-OT, které zajistí ekonomickou a provozní udržitelnost. S tím, že vyhlašovatel soutěže bude vítězi garantovat náležitou autorskou, ekonomickou a realizační satisfakci. Tuto soutěž by měl vyhlásit majitel ve spolupráci s městem (jako garantem prosazování veřejného zájmu na svém území).
Žádná jiná cesta nepovede k úspěchu. (Mimo možnosti, že do věci vstoupí nějaký anonymní zbohatlík, zalobbuje pro změnu legislativy a zřídí v Ostravě mezinárodně významný bordel nebo kasino nebo obojí)
04.02.2016 13:22Crazym :
Původně jsem i přes svoji pesimistickou povahu chtěl být optimisticky aktivní a jít tam si to poslechnout, možná jen proto, že to mám pár kroků od baráku a jsem docela rád, že mi to zdravotní stav neumožnil. Tak jsem to tu četl a čekal až se něco objeví v TV abych se dozvěděl víc. Nevím nakolik to vylepšili novináři ale jen jak začal ten pán pěkně mluvit a pak přidali pár líbivých obrázků, informací o EU dotacích a podílení se města jsem vypukl v smích ale nejvíc mě dojala slova o tom, že to věnují mladým od 0 do 25 a došel jsem k závěru ať si to strčí do rekta a to nejen proto, že nesplňuji ani dvojnásobek toho limitu :DD
04.02.2016 18:30Tímto jim děkuji za prodloužení mého života neboť smích to prý dělá a zůstávám nadále pesimistou :DD
jas :
Co takhle přiznat si, že celý blok kolem OD Textilia je dávno mrtvý pacient a přestat prodlužovat jeho agonii,odpojit mrtvé tělo od přístrojů a důstojně je pohřbít, jak by si za dlouhá léta služeb ostravské veřejnosti zasluhoval. A začít přemýšlet, co jednou, až zmizí dnešní ruiny? Třeba by namísto nereálných úvah o obchodních, nebo administrativních velecentrech stálo za úvahu oprášit starý dobrý tradiční princip postupného zastavění lokality samostatnými, individuálně řešenými řadovými měšťanskými domy, na jaké lze (na rozdíl od zmíněných velecenter) pomýšlet už s rozpočtem v řádu desítek milionů, kombinujícími bydlení v horních patrech s občanskou vybaveností v přízemí, seřazenými podél nově stanovených uličních čar tak, aby se místu vrátil jeho dávno zapomenutý příjemný městský charakter.
06.02.2016 10:32balde :
jas: problém je že majitel Ostravice vlastní jen budovy a pozemky pod nimi, a plánuje využití kulturní. Za to ostatní pozemky jsou u soudu a soudí se Amadeus real s MOAP a bylo řečeno aktuálním majitelem Ostravice že tam se tam deset let nic nepostaví, protože se o to budou tak dlouho soudit. proto se snaží domluvit s těmito dvěma stranami aby bylo možné na těchto pozemcích umístit dočasnou stavbu a jeho vize by byl skate park s prostorem k sezeni a rychlým internetem, kde by mladí mohli trávit čas (vize převzata z jednoho z největších Španělských náměstí, už si nevzpomenu které město říkal)
06.02.2016 11:30balde :
nový rozhovor s majitelem http://www.rozhlas.cz/ostrava/aktualne/_zprava/chatrajici-ostravicatextilia-se-ma-promenit-v-centrum-pro-mlade–1581344
06.02.2016 12:31Jan :
jas:
06.02.2016 15:35Kdyby bylo možné budovy jen tak zbourat a místo nich postavit cokoli, už by se to dávno stalo. Také o to bývaý majitel usiloval, když nechal víceméně úmyslně objekty zpustnout a pak argumentoval narušeností objektů za hranicí revitalizace.
Stávající majitel domy vyhandloval vysloveně jako spekulační majetek, bez záměru a bez znalosti stavu domů.
Je na jeho zodpovědnosti, že si domy (tím či oním způsobem) pořídil, i se zátěží statusu chráněné kulturní památky.
A ze strany památkového úřadu je zcela v pořádku, když brání budovu, která patřila (a umístěním stále patří) mezi městské dominanty
Jan :
balde:
06.02.2016 15:43Současný majitel plánuje využití kulturní z jediného důvodu: žádné komerční využití (nebo aspoň to jednoduché – jako kancelářské, prodejní plochy nebo ubytování) nepřichází v úvahu.
A proto ta kultura: tak se to majiteli jeví jako jediné schůdné využití, na které sežene peníze ze strukturálních fondů nebo jiného veřejného zdroje. Což je ovšem zaprvé spekulace: ani Zeman, ani Boboras před lety neutekli do Prahy, aby se do regionu vrátili jako poslové kultury, zadruhé iluze: na nic z toho, co Zeman prezentoval, nedá EU ani vorla.
Takže úhrnem: cílem majitele je hodit to na město a dosáhnout toho, aby město objekt nejraději odkoupilo a provozovalo prezentovaný pseudoplán na vlastní triko. Což je iluze na druhou: město jako investor a iniciátor kultury už mnohokrát prokázalo (a v probíhající kampani FAJNOVA opět potvrdí) svou impotenci.
Adam :
Zbytečná polemika. Okamžitě zbourat celý blok, spojit pozemek s vedlejším pláckem Dr. Beneše (tomu opravdu nelze říkat náměstí ani v uvozovkách), a použít k něčemu normálnímu.
07.02.2016 02:13jas :
Adam:
07.02.2016 11:22Děkuji – konečně realistický pohled směrem dopředu.
balde :
Adam: opravdu si myslíte, že se najde investor který dokáže aktuální budovy nahradit kvalitnější architekturou než která tam teď stojí???
07.02.2016 14:20Crazym :
balde: Já si třeba myslím, že i prázdný travnatý plac dalších 20 let by tam byl lepší než to co tam stojí teď :-) A vytvořit tam baráky do bloku třeba s parkovištěm pod celým prostorem by nemuselo být tak náročné i pro současné architekty. Jen ten investor bude asi problém, protože vykuků co chtějí podojit nějaké ty fondy či dotace je všude dost ale investorů s vizí na více let dopředu málo.
07.02.2016 15:13Alex :
Crazym:
07.02.2016 16:06Investor s vizí by mnohem lépe, než prázdný pozemek, využil s výhodou stávajících budov, které léta letoucí spoluvytvářely ostravský genius loci. Prázdný pozemek naopak pro své eskapády využije kdejaký zlatokop, jehož jediná kvalifikace spočívá v plné kase.
Když tady čtu některé příspěvky, přemýšlím, čím se od dnešních frikulínů, hotových šmahem bourat, co přesahuje jejich mentální obzor, lišili komanči, když chtěli vytěžit ochranný pilíř pod centrem a místo toho vybudovat novou Ostravu od Svinova po Porubu.
Crazym :
Alex: Víceméně souhlas. Já mám rád staré budovy, vyrostl jsem v Krausácích z roku 1910 ale tady jsme v situaci řekl bych už za bodem zlomu kdy už asi nestojí za to kvůli jedné budově která tam ještě stojí za to blokovat takový prostor. A už bych nerozebíral kdo za to může a jakou to mělo hodnotu dokud to někdo nechal dojít až sem protože se takhle nikam nic nepohne. Nechal bych tam možná tu jednu chráněnou budovu a snažil bych se ji zakomponovat do nových pokud možno využívajících celý ten prostor a tvořících klasický blok s dvorem a ulice.
07.02.2016 17:02https://mapy.cz/s/rwow Možná bych vzal na milost ještě tu budovu kde býval Metasport, přeci jen je tam z těch co zůstaly nejdéle http://www.imagehosting.cz/?v=smetanovon.jpg a je dominantou ze strany Smetanova náměstí. Ty ostatní v tom stavu co teď jsou už asi nejen finančně nestojí za to a je čas se s nimi rozloučit, donekonečna to protahovat mi nepřipadá smysluplné.
Alex :
Crazym:
07.02.2016 18:21Všechny ty tři budovy dohromady (teoreticky čtyři, ale jedna je rozdělena na dvě samostatná čísla popisná uměle) tvoří dohromady naprosto unikátní soubor s kombinací velkoryse střižených členitých otevřených prostor, jako šitých pro využití typu expozičních a zážitkových aktivit, doplněných méně rozměrnými místnostmi pro zázemí, edukaci, administraci… Co by za to jiná města dala! To, co tam provedli ti vandalové, to není žádná tragédie, v podstatě budoucímu investorovi ušetřili práci, protože co tam zlikvidovali, to by stejně šlo pryč.
Současná situace mi velmi připomíná úvahy po roce 1974, zda obnovit nebo strhnout požárem zničený Veletržní palác v Praze
Lukáš :
Myslím, že je to v takovém stádiu kdy je prostě jenom handrkování co komu patří, jestli to zachovat nebo to zbourat. Soukromý investor do toho nepůjde protože, kdyby měl dodržet architekturu budov tak by ho to stálo strašně peněz a kdyby zkusil něco radikálního tak by se strhla vlna odporu a nenávisti, městu je to jedno to radši dává ruce od toho pryč. Dopadne to tak, že se takhle bude ještě tak +-5 let dohadovat několik stran, až prostě Ostravice spadne, zbourá se torzo a postaví se tam skleněná kancelářská budova. Ostravice je a bude škoda je to soubor unikátních budov, ale čas těhle budov je už dávno pryč a myslím, jak už zde zaznělo, netřeba udržovat mrtvolu na přístrojích. Se záchranou bylo stejně včera pozdě takže asi tak a alespoň by někdo měl být za takový stav budov potrestán.
07.02.2016 19:03PS: Byl jsem velkým zastáncem Ostravice a nechtěl jsem aby se zbourala, ale bohužel je už ve stádiu kdy jiná možnost není.
Adam :
balde: Opravdu bych nechtěl, aby tam stálo cokoliv, co v posledníéch letech dostává nálepku „kvalitní architektura“. A to co tam stojí teď je taky ošklivé.
08.02.2016 15:54Alex :
Lukáš:
08.02.2016 17:50A co to přesně má být, to stádium „kdy jiná možnost není“?
Lukáš :
Alex:
08.02.2016 18:43Tak jak jsem psal výše prostě se to rozpadá a chátrá, takže můj odhad prostě se to zbortí rozpadne protože to nikdo nezachrání, se soukromých peněz určitě ne a doufat v zázrak, že to někdo opraví a neudělá z toho kravinu jenom aby vysosal dotace z EU je podle mě moc optimistické. Prostě je třeba se posunout dál, zbourat to/postavit tam něco lepšího/normálního to je jedno je to jenom budova, minulost byla.
balde :
ve stejné pozici byl Světlík a jak to dopadlo a dopadá
08.02.2016 19:02Lukáš :
balde:
08.02.2016 19:28Jo to je pravda, ale bylo to obrovské riziko, a dalo by se říct, že měl volnou ruku, to co se stane se stárými ocelárny a továrnami bylo skoro každému jedno. Zkuste to udělat z Ostravicí, ve smyslu jo zachováme nějaký vzhled, ale postavíme tam ještě něco, přilepíme k tomu něco, nebo to dost předěláme atd. Ono Dolní Oblast do roku 98 fungovala a dalo by se říct, že po chvíli skončení výroby se s tím začalo něco dít (v 2002 se to stalo kulturní památkou a myslím že v 2009 se už začalo přestavovat), navíc i když tam byla výroba všechno bylo i tak ve velice dobrém stavu, Ostravice už chátra přes 16 let kde navíc hraje roli zborcený kus zdi a střechy. Navíc v Dolní oblastí toho asi se nestihlo ani tolik ukrást jako z Ostravice kde už je jenom prakticky torzo a nic víc.
Alex :
Lukáš:
08.02.2016 20:41Chtěl bych mít život pět minut tak jednoduchý, jako máte vy.
Sotva lze vést debatu, když nejste chopen přečíst a reagovat na protiargumenty – nebo, co hůře, čtete a nedbáte. Ale hlas lidu, hlas boží. Nepochybuji o tom, že takových prosťáčků je ve městě většina. Takže si „něco lepšího/normálního“ prostě zaslouží.
Crazym :
Alex: Hihi, a co Vám brání na pět minut vypnout svůj geniální mozek a tím se aspoň na pět minut snížit na úroveň těch frikulínů hotových šmahem bourat či jiného běžného plebsu a vychutnat si, že existuje, teda aspoň na těch pět minut něco co přesáhne Váš mentální obzor a tím si splnit své „Chtěl bych mít život pět minut tak jednoduchý, jako máte vy.“ :DD
08.02.2016 22:36Alex :
Crazym:
09.02.2016 08:25Nebrání mi v tom skoro nic – mimo neodbytného pocitu ponížení, mám-li ve veřejném prostoru číst a slyšet postoje, které tak očividně ignorují argumenty, nehodící do krámu, a vydávají se za zjevenou pravdu. Což by nevadilo, kdyby se takové projevy omezily na internetové debaty. Jenže ony jsou vlastní v mnoha případech i těm, kdo rozhodují – a to je horší. Na jedné straně uspokojuje zjištění, že veřejní reprezentanti nejsou nic jiného, než synové a dcery této společnosti. Na druhé straně to vyvolává v pánech politicích falešnou jistotu, že mohou veřejně podobně blábolit a odvolávat se na hlas lidu (což je kupodivu jev v té či oné formě vlastní všem státoprávním, politickým a společenským zřízením, které jsem měl možnost zažít).
Až budu svědkem toho, že ve veřejném komunikačním prostoru nabývá převahu kritický (=uvážlivě hodnotící) tón, budu první, kdo s ulehčením zmlkne a bude si hledět svého.
Lukáš :
Alex:
09.02.2016 09:11Já spíš to vidím prakticky a ekonomicky. Když někdo tam vybuduje za své peníze cokoliv a bude mu to vydělávat nebo to bude ze svého dotovat tak proč ne nejsem proti – stejně jako DOV pokud samozřejmě tam někdo nepostaví výrobní halu, sklad nebo tak něco, to i já bych byl proti. Ale pokud už u toho vidím, dotace z EU, z města, státu, neboli z mých/naších daní tak si myslím, že je to špatně a ne nechci to nedobrovolně zaplatit, to ať tam není raději nic. A prakticky je to jenom budova a pokud budeme každou budovu chránit tak se nikam neposunem, budeme žít, pracovat, nakupovat v budovách které byly navrženy jinak a ne na potřeby dnešní doby (btw: v Lasu se mi díky tomu jak je navrženo nakupuje špatně, v Karolině normálně). Ano má to historickou hodnotu, ale jenom pro původní obyvatele Ostravy, Pražský hrad to není. Taky netvrdím, že by tam měla stát nějaká výrobní hala nebo sklad a tak, ale proč nevyužít takový pozemek k výstavbě zajímavých a nových věcí a více se odvázat ať architektonické studia ukáží co mají v rukávu.
Mimochodem Jatka u Bauhausu jsou taky na tom špatně a nějak se taky o nich nemluví, navíc k tomu přibyl ten bývalý bauhaus který se mi zdá, že taky už pomalu chátrá.
Alex :
Lukáš:
Souhlasím s vámi v tom, že pro každou chráněnou nemovitou památku je zapotřebí nalézt účel existence, který oprávní investice na její uchování v autentické podobě, a také náklady na provoz tohoto využití. Už jsem se tady na tohle téma rozepisoval obsáhleji dříve.
Ale: Ochrana nemovitých (stejně jako jakýchkoli jiných) kulturních památek prostě JE jedním z naplnění veřejného zájmu. A MD-OT JE nemovitou kulturní památkou, z mnoha důvodů. Takže PŘIMĚŘENÉ investice z veřejných zdrojů na její revitalizaci (už méně na její provoz) z veřejných rozpočtů jsou z mého pohledu zcela v pořádku.
Jsem proti bourání MD-OT proto, že ani město, ani majitel – ten nebo onen – zdaleka nevyčerpali všechny možnosti, jak právě pro tento objekt najít smysluplné, ekonomicky udržitelné využití. Ve všech těch sáhodlouhých tanečcích je mnoho spekulace z obou stran a část těch spekulací právě sází na taková zjednodušená volání: zbourat a postavit něco jiného. Jako by se tím problém jen neposunul
09.02.2016 10:05Michal :
Zbourat a postavit něco jiného?
09.02.2016 20:41Tím něco jiného má být myšleno co? Podobný stav jako po Německém domě, kde za sedmdesát let vznikla jen prošlapaná zkratka trávníkem plným psích hoven a nikoho to ani v nejmenším nesere?
Hynek [msstavby.cz] :
+reportaz CT: http://goo.gl/2Ajc1J
12.02.2016 13:06