Mizející Vítkovice

Unikátní záběry z dronu dokumentující demolici původních průmyslových hal společnosti Vítkovice v Ostravě na Ruské ulici.

Ve struktuře města je zcela běžné, že se způsob využití ploch v průběhu let mění. Kdysi průmyslové čtvrti na okraji města ustupují jiné zástavbě. Je však velkou otázkou, co vznikne na místě demolovaných hal a jaký to bude mít přínos pro město.

Související články


Komentáře

  1. Archerr :

    V záměrech transformace kraje byla žádost o dotaci od společnosti skatlop (kupec Vítkovice heavy machinery) kde bylo uvedeno že po demolici staré ocelárny plánují výstavbu závodu na výrobu lithiových baterií.V minulém roce však na stránkách česke inspekce životniho prostředi bylo že dostala společnost skatlop výjimku kvůli demolicím a v místě demolice vznikne rezidenční zástavba.

    Thumb up 20 Thumb down 2
  2. Martin [msstavby.cz] :

    Archerr: Tohle zní velmi zajímavě.

    Thumb up 12 Thumb down 3
  3. Ostravan :

    Areál byl koupen za více než miliardu korun, takže předpokládám, že se s plochou v budoucnu něco plánuje. Pochybuji, že by to koupili jen kvůli tomu, aby to zbourali a nechali ležet ladem.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  4. Archerr :

    Martin [msstavby.cz]: já bych to rád ozdrojoval ať to není „jedná paní povídala“ ale jsou to soubory ke stažení takže na googlu stačí zadat „skatlop revitalizace“ a odfiltrovat „přesná shoda“ první odkaz je z transparency international a je to v XLS souboru na řádku 73. Původně to bylo na stránkách kraje. Druhý odkaz je v ročence Čižp z roku 2021

    Thumb up 15 Thumb down 2
  5. Archerr :

    Ostravan: to nepochybně pro úplnost dodám že za tu miliardu koupili i halu s pozemkem v areálu Liberty 15 ha myslím že to má

    Thumb up 6 Thumb down 0
  6. Martin [msstavby.cz] :

    Archerr: Děkuji. Mám to a připravím článek na příští týden, třeba seženu i další informace :)

    Ostravan: No jasne, ale u každé nové funkce bude dost záležet na tom, jak bude napojena na stávající urbanismus Vítkovic.

    Thumb up 18 Thumb down 0
  7. Archerr :

    Martin [msstavby.cz]: Neni zač,sám jsem zvědav co tam bude. Jedna z těch hal má nájemce s výrobou pro železniční průmysl ( mě wheels nebo tak nějak) a v idnesu byl rozhovor s nima a že jsou v nájmu a vlastník (skatlop) se prodeji haly nebrání…takže za mně to na rezidenční výstavbu moc nevypadá.

    Thumb up 5 Thumb down 1
  8. Archerr :

    MR wheels*

    Thumb up 4 Thumb down 1
  9. David :

    Já myslím, že nikomu z nás tyhle haly v tak centrální části chybět nebudou a zamýšlet se nad tím proč se bourají a jeli to škoda mi příjde úsměvné. Za mě jen tak dále, jeli možnost alespoň část Ruské zatraktivnit – jediná možnost je opravdu zbourat to co se dá. Haly patří na okraj města a do průmyslových/logistických areálů které se mimochodem už staví viz P3, Contera… Příjde mi, jak kdyby autor děsil obyvatele Ostravy, že se bourá jedna hala za druhou. Kolik jich bylo odstraněno za posledních 5let? A kolik jich vzniklo mimo centrální část v těch parcích? Normální cyklus…
    PS: Nebyl náhodou i plán postavit rezidenční objekty přes tu Ruskou jak je parkoviště? Pokud by se to rozšířilo hned by ta oblast dostala nový nádech.

    Thumb up 13 Thumb down 10
  10. balde :

    Archerr: Archerr: Tak to bude asi hala, kde je obručárna, kalírna atd., závody které přežili a stále fungují. To jsou ty haly za Hammeringem, který přiléhá k ulici Ruské,to je ta nejmodernější hala co tam stojí.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  11. Martin [msstavby.cz] :

    David: A kdo se nad nimi zamýšlí a přijde mu to škoda?

    Thumb up 4 Thumb down 1
  12. balde :

    David: Už tam byty vznikly konverzí starých kanceláří, které předtím byty byly, a plánuje se další výstavba u zastávky Stará ocelárna naproti hammeringu, kde bylo parkoviště kdysi.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  13. Meechee :

    Škoda, že se nikdo nepokusil z těch starých výrobních hal udělat rezidenční objekty (byty, lofty) a občanskou vybavenost (sportoviště, obchody …). Něco jako staré přístavní budovy v Nizozemí. Prostě zachovat historii toho místa a spojit staré s novým, průmyslové s civilním. Chápu, že je jednodušší a levnější všechno zbourat a postavit nové kostky a unifikované stavby, ale je to škoda a mohlo vzniknout něco opravdu jedinečného. Částečně se to daří v DOV, ale i tam se toho víc bourá, než přestavuje …

    Thumb up 22 Thumb down 2
  14. Karlos :

    Naše země nevzkvétá říkal už pan prezident Václav Havel
    Pan premiér má signály, že nejlepší je nic nevyrábět a od špendlíku, všechno i zemědělské produkty koupit ze světa, který nemá kam své výrobky prodávat, proto svět uvítal transformace českého průmyslu. Poslední odpich ve Vítkovických železárnách byl proveden na peci č.1 dne 27.září 1998. Stát nás nenechá padnout , bez práce je všeho dost a budeme se mít ještě lépe. Existují pouze dva dny v roce, kdy nemůžeme udělat vůbec nic . Jedním je včerejšek a druhý je zítřek. Proto je dnešek tím správným dnem, kdy má člověk žít, milovat a konat

    Thumb up 10 Thumb down 16
  15. Tlustý :

    Karlos tady úspěšně už pár týdnů „troli“ kde se dá… Šlo by to nějak vyřešit? Děkuji

    Thumb up 15 Thumb down 10
  16. Alan :

    Tlustý – šrot do šrotu
    Vítkovice splnili úkol a šly do šrotu – obdoba špatné práce z loděnic v Glasgově

    ZAHÁJENÍ PROVOZU NEJVĚTŠÍ ČS. OBCHODNÍ LODI VÍTKOVICE (I.), v glasgowské loděnici CLYDEHORN SHIPYARD slavnostní premiéra – vstup do existence jisté nově postavené zaoceánské lodě. Tak, jako kdysi paní Ljuba Hermannová zpívala v jednom šansonu: „Jak živi jste neviděli tak smutnej kus.“ Úvodníky glasgowských novin tehdy oznamovaly čtenářům: „In spite of trade–union leaders´ efforts“ – navzdory úsilí odborových předáků se nepodařilo zachovat zde další výrobu oceánských plavidel a stovky zaměstnanců tak přišly o práci. To ale nic nezměnilo na skutečnosti, že onoho památného dne 28. října 1966 čs. námořní loď VÍTKOVICE v plné parádě a s velkou vlajkoslávou vyplula na své velké turné po světových amfiteátrech rudných, uhelných, fosfátových a obilných přístavů. Čerstvě nalodění námořníci byli v „7 nebi“, že se jim dostalo té cti, být její posádkou. Svou maximální délkou 210 metrů, hrubou prostorností 24 326 brutto registrovaných tun a nákladovou objemností 41 207 metrických tun byla tak v té době největší v naší flotile a právem ji náležel ten přídomek „ LOĎ VLAJKOVÁ“. Vznětový motor SULZER ji umožňoval provozní rychlost v nákladem 15,8 uzlů=29,5 km/h. Její předností byla speciální konstrukce nákladových prostorů pro transport sypaného obilí. Takzvané podpalubí „ wingtanky“ zužovaly nákladový prostor v jeho horní části tak, aby se obilí nemohlo při bočních přechylech volně přelévat a narušovat stabilitu. Na spanilé panenské plavbě stávkového Glasgowa zamířila ta naše krasavice v balastu –prázdná- bez nákladu Severním atlanským oceánem do Kanady pro obilí. V příštích několika dnech se tam setkala s hlubší tlakovou níží a heroickým dělníkům moře na její palubě spadnul fanfaronský hřebínek. V lodním deníku se objevily 1. Zápisy o tom, jak loď těžce pracuje na vlnách a vlny způsobovaly enormní až zrůdné vibrace lodního trupu. Po připlutí do Kanady a na zpáteční cestě urgoval telefonicky a telegrafem ing.Lesný ústředí v Praze, požadoval vyřízení reklamace, ale raděj emigroval, aby ho neobvinili s převzetí lodě. Během plavby z anglického přístavu Tilbury do Grónska, loď v Baffinově moři narazila čelně do plavajícího kusu ledu. Kolize vytvořila v levé přední části trupu v otvor o velikosti 4 x 5 m. V grónském přístavu bylo poškození provizorně opraveno. Provoz lodi byl ukončen v roce 1987. O 2 roky později byla na vodu spuštěna další loď se stejným názvem.

    Thumb up 1 Thumb down 13
  17. Karlos :

    Archerr :
    SKVĚLÝ NÁPAD PRO VÍTKOVICE
    Všechny baterie použité v EU budou muset obsahovat prohlášení o uhlíkové stopě, a to již pravděpodobně od roku 2024. O dva roky později by již měly být vybavené štítkem, zařazujícím danou baterii do třídy dle uhlíkové stopy. Od roku 2027 se také bude muset uvádět obsah recyklovaného materiálu. Týkát se to bude kovů používaných v bateriích – kobaltu, olova, lithia či niklu.
    Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ sdružuje nejvýznamnější subjekty aktivní v oblasti ukládání energie, flexibility a elektromobility. Mezi jeho členy patří ČEZ, Solar Global, Alza.cz, Decci, Siemens, Solartec, Jufa, C-Energy Planá, Komerční banka, Nano Energies i další firmy působící v oboru moderní energetiky. Baterie jako zátěž pro životní prostředí? EU chystá pravidla pro jejich výrobu a recyklaci.
    Výkonný ředitel asociace AKU-BAT CZ Jan Fousek

    Thumb up 1 Thumb down 11
  18. Jan Vavrečka :

    Karlos tady čeří vodu. V závodě 3 v Těžké Mechanice o kterém je řeč jsem dělal skoro 50 let a věřte nikoho asi nemrzí jeho konec víc než mne. Byl jsem svědkem jeho postupného úpadku. Příčiny? Lavírování s privatizací, či prodejem zahraničnímu vlastníku (bylo to přece naše rodinné stříbro), vykradení výrobního programu číňany a opuštění výchovy mladých pracovníků. Premier Fiala v tom opravdu nehraje pane Karlosi žádnou roli.

    Thumb up 25 Thumb down 3
  19. Tomas :

    Jan Vavrečka: Ty jsi Karlose nepochopil,neřešil konkrétně tuto továrnu,ale samotný přístup vlády v souvislosti s předsednictvím,kdy totálně pohnojili všechno a přinese to pomalý úpadek průmyslu v ČR i v EU(což se již teď pomalu děje)..a dodatek napsal,že si to vlastně mužem dovést,jako u spousty komodit děláme…

    Thumb up 11 Thumb down 15
  20. Crazym :

    Tomas: A vyřešil to nebo jen plácá zkopírované 𝝅čoviny?

    Thumb up 7 Thumb down 6
  21. PVL-DHS :

    Další záběry ze země. https://youtu.be/Xf2REXfKiTo a https://youtu.be/hGA-6OJpYFo
    Uvnitř hal Těžké mechaniky. https://youtu.be/FtvHg2iJolo

    Thumb up 4 Thumb down 0
  22. Zdeněk Kopřiva :

    Ve Staré Ocelárně závodu 3 ve Vítkovicích jsem pracoval přesně 40 let. A tak by mě zajímalo do jaké hloubky je tento terén vyčištěn. Totiž po ukončení výroby oceli na SM pecích, zůstaly základy pecí, pecní popelníky, rekuperační mřížoví, komínové kanály a další zasypány v zemi. Takže by to mohl být celkem problém pro budoucí stavby.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  23. zerdě :

    V Bohumíně už skoro zbourali Viadrus, kde se vyráběly litinové výrobky. Ani se nechce věřit jak obrovská volná prostora to teď je. Více jako 100 let to bylo zastavěné, takže jsou to úplně nové pohledy.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  24. Aleš Stloukal :

    A jak to bude s provozem obručárny a kalírny, kde je v nájmu MRwheels? V části kovárny před pár měsíci byla i firma Walbo a kovala tam železniční nápravy. Doufám že alespoň tohle tam zůstane.

    Thumb up 1 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.