Frýdek-Místek po obchvatu

Skvělé zprávy přichází z Frýdku-Místku. Po dlouho očekávaném obchvatu, který se již buduje, se nabízí otázka, co s předimenzovanými komunikacemi v samotném centru města.

Vnitřní město Frýdku-Místku je rozděleno sítí čtyřproudých komunikací, až dálničního charakteru, které tvoří bariéru pro přirozený pohyb chodců, cyklistů, ale i motoristů přímo ve městě žijících. Město Frýdek-Místek nyní přišel s prvními návrhy možných úprav, až městem nebude projíždět tranzitní doprava.

Obdobný plán má také město Příbor, kde projížděla tranzitní doprava centem města. Nyní po vybudování také obchvatu Skotnice (obchvat Skotnice si vyžádal uzavření sjezdových ramp ze silnice D48 a část dopravy svedena na obchvat Příbora opět projížděla centrem města) , který navazuje na obchvat Příbora, se doprava ve městě výrazně uklidnila.

Plán města Příbor jsme publikovali v tomto článku.

Vizualizace záměru ve Frýdku-Místku:

zdroj: FB město Frýdek-Místek

Související články


Komentáře

  1. koudy :

    Já z toho mám tak velkou radost! Tohle jestli se povede tak bude český trendsetter!

    Thumb up 10 Thumb down 5
  2. balde :

    koudy: souhlas, optimální řešení využít pro cyklistiku, pak to ještě doplnit bikesharingem (možná už mají ve Frýdku) a mají peckovní cyklo síť

    Thumb up 10 Thumb down 7
  3. Crazym :

    Jojo, to bude cyklistický a parkovací ráj :DD

    Thumb up 13 Thumb down 1
  4. Martin [msstavby.cz] :

    balde: Mají.
    4. fotka od konce mluví za vše. Zaměřte se na středový pruh.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  5. Aleš K :

    Já bych ty dva pruhy pro auta nechal. Chodníky jsou dost široké na to, aby se rozdělily na pás pro pěčí a pro cyklisty. Stromy uprostřed v zeleném pásu jsou fajn.

    Thumb up 26 Thumb down 6
  6. Cyklista :

    A co kdyby tam položili koleje? =)

    Thumb up 12 Thumb down 0
  7. Crazym :

    Cyklista: Dobrý nápad, takové ty žlábkové a v nich budou jezdit na těch sharovaných plečkách a nebudou je aspoň opouštět a kličkovat jak mají ve zvyku :DD

    Thumb up 6 Thumb down 6
  8. koudy :

    Aleš K: ja nevim, když se kouknu na Revoluční, tak mi nepřijde že by byly třeba a takhle z toho bude opravdu městská třída. Vezmi si jak je teď divadlo od zbytku centra odseknuté.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  9. David :

    super! jsem rád, že cyklostezka bude konečně oddělovat chodce od silnice, v Ostravě mnohdy opačné (nelogické) řešení

    Thumb up 2 Thumb down 3
  10. Adam :

    David: Cyklostezky podél mětstkých silnic jsou nesmysl, až už jsou spojené s chodníkem, se silnicí, nebo úplně oddělené. cyklostezka má smysl jen tam, kam nevede silnice.

    Thumb up 8 Thumb down 14
  11. Martin z Ostravy :

    Je k tomu i nějaká analýza? Jako třeba kolik dopravy obchvat odvede, jaký je podíl vnitroměstské dopravy, zda bude jednopruhové uspořádání stačit, jaký nevyužítý potenciál má ještě MHD nebo je to jen sestava omalovánek?

    Thumb up 25 Thumb down 2
  12. Pavel :

    @foto č. 6: trochu bych se jako cyklista bál, že mi někdo ze zaparkovaného auta otevře před kolem dveře ;-)

    Thumb up 7 Thumb down 0
  13. Po obchvatu ve Frýdku. :

    Tak Vám pánové, kteři takto uvažujete, laskavě radím: Nechte to tak jak to je. Až čas ukáže, nakolik si můžeme dovolit staré cesty zužovat. Věnujte se laskavě stávajícím problémům ve městě. V současné době je to opravdu omalovánka dítěte mateřské školy. Stromy ve středových pruzích nemusí být na škodu. Ale budete muset více čistit listí.
    Není to zas až tak jednoznačné si teď říci, že to celé překopeme. Jestli nemáte kde utrácet a co dělat, připravim Vám nějaké rozumné podněty k realizaci.
    Zdravému rozumu zdar.
    Karel Prinos

    Thumb up 18 Thumb down 7
  14. tommtomm :

    Úprava množství pruhů bez výraznějšího zásahu nejen do svršku ale i spodku silnice je jen poloviční řešení které nikdy nepovede k humanizaci prostoru, respektive jen k drobnému polepšení. Podobně byla v Opavě již před 15 nebo i více lety upravena ulice Ratibořská, jako rozdělení ulice byl umístěn trávníkový ostrůvek (který sice působí dobře) ale zůžení proběhlo vodorovným dopravním značením (tj zebra na cestě a namalování cyklostezek) psychologický blok ve formě široké komunikace zůstal a řidiči se zde stále pohybují jako na výpadovce) Estetická hodnota tohoto řešení je pak nepatrná, respektive krom milovníků dálničních přivaděčů asi nikoho neosloví. Podobné řešení je patrné i na prezentovaných obrázcích, množství dopravních značek a různého balastu který je tam umístěn ve formě tyček, betonových bloků a podobně je až zarážejí, jediné co lze ocenit je pás uprostřed silnice se vzrostlými stromy ( Jsem zvědavý zda by se ale šáhlo do spodku stavby a zda vedení kolektorů a pod umožňuje výsadbu, ne jen vysázení stromků do navezné díry půl metru krát půl metru). Zajímaly by mě studie snížení množství aut, ale právě i možné cyklovyužití ulic, a celkově urbanistická hodnota jednotlivých míst, přeci jen je třeba jinak přistupovat k obnově centra města, průtahem (ok po optimalizaci to nazvěme třeba bulvárem) uprostřed sídliště a nebo v „nehostinné pustině“ . v centru města u nejfrekventovanějšího místa si umím představit omezení rychlosti na 30km (opět za zmínku stojí opava, která to provedla) a zrušení bariér ve prospěch chodců.

    Thumb up 5 Thumb down 4
  15. Petr :

    krása střídá nádheru… jako iniciativa je to dobrá, ale jestli to je rozumné ukáže až provoz po otevření obchvatu

    hlavně ale doufám – pokud to realizují – že ta zábradlí z obrázku č. 6 odshora zmizí

    Thumb up 5 Thumb down 0
  16. Janík lubomir :

    Když se vybuduje stezka pro chodce a cyklisty a parkovací pruh, na příjezdu do města od Příbor, i opačně, jak bude vyřešen nájezd a sjezd z Beskydské a opačně najzd ke kruhovém objezdu u Teska, když připojovací pruh nahradí stezka

    Thumb up 3 Thumb down 0
  17. * :

    Nový obchvat kolem FM je naprosto zbytečný. Škoda zničené přírody.

    Thumb up 1 Thumb down 27
  18. balde :

    *: Troll?

    Thumb up 8 Thumb down 1
  19. Crazym :

    *: Hihi, Ty jsi tam viděl nějakou přírodu? Možná s přihmouřením oka okolo řeky Morávky ale tuším, že ani tam jsi nebyl :-)
    https://screenshot.cz/7G04B/

    Thumb up 4 Thumb down 1
  20. Brzda :

    Frýdku-Místku se po zprovoznění obchvatu jistě uleví a obchvat měl stát už dávno. Po vymístění tranzitní nákladní dopravy ale stále na průtahu zůstane značná část dopravy osobní, obsluhující jak jednotlivé části města, tak okolní obce, kde samotný obchvat nemá žádný význam. Zúžení by mohlo přicházet v úvahu spíše na ulici Beskydské, než na ulici Hlavní třída. Při jakémkoli problému na obchvatu by po prezentované úpravě nastal ve FM totální kolaps. Ani nemluvím o tom, že průtah představuje jednu z pouhých dvou možností překročení řeky Ostravice ve městě. TomTom výše uvádí jako příklad město Opava. Něco chápu a souhlasím, ale tato dvě města nelze srovnávat zcela, zejména při pohledu na mapu. FM leží na křížení dvou hlavních tras z nichž jedna je dokonce dálnicí s mezinárodním významem (D48). To v Opavě nehrozí. Uvedl bych zde spíše příklad Olomouce, která je na tom podobně a při stavbě dálničního obchvatu (D35) se také uvažovalo o určité humanizaci stávajícího průtahu. Naštěstí k tomu nedošlo a jak je dnes vidět, i díky stále narůstající intenzitě dopravy není dopravní zatížení průtahu o moc nižší než před lety bez obchvatu….

    Thumb up 14 Thumb down 0
  21. Obchvat Frydek :

    Prosim vas, nechapu jednu věc, z Ostravy povede jen dalnice na Český Těšín a kde jsou odbocky na Příbor, to budu muset jet přes město

    Thumb up 6 Thumb down 2
  22. Cyklista :

    Obchvat Frydek: Ano, zůstane současné napojení

    Thumb up 2 Thumb down 0
  23. davidb :

    Obchvat Frydek:
    No přes město bych to teda nenazval. https://mapy.cz/s/cokufupono
    Už se to psalo několikrát. Jsou to pozůstatky škrtů ministra dopravy Bárty.
    Podobné to bude, pokud budete chtít z Příbora na Ostravu.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  24. Rado :

    davidb: Že to člověka v našem bananistánu stále překvapuje, ty nedomyšlené věci…Ta výstavba dálnic a jedniček jde takovým tempem, že v době, až to bude všechno hotovo, to už mi bude zase jedno, to už budu nosit znovu plínky :-)

    Thumb up 7 Thumb down 0
  25. Ostrava Příbor :

    Obchvat Frydek: Obchvat Frydek: Na Příbor se pojede po Beskydské a přes kruháč u Tesca sjedeš na Příborskou. Stejně jako teď. Navíc se z Ostravy do Příboru obvykle nejezdí přes Frýdek. Tato situace je důkazem o nesmyslnosti úprav stávajícího průtahu městem. Navíc chytré hlavy zapomínají, že Frýdek Místek jsou dvě města,
    oddělená řekou. A pokud se postaví ve městě Globus, tak se provoz ve městě zvýší.
    To víte, asi nemají co dělat, tak vymýšlejí trotloviny. Jsou za ta přeci placení.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  26. Balde :

    balde: Ne, TROTL!

    Thumb up 1 Thumb down 0
  27. Lubomír Fridrich :

    Martin z Ostravy: Ano, analýzy k tomu jsou. Město má zpracovaný velmi podrobný (na svou velikost) dopravní model. Navrhované řešení je lehce pod odhadovaným provozem.

    Touhle úpravou se cílí na rovnoměrnější rozdělení přejezdu přes řeku mezi oběma mosty. Z fotek tady to není tolik vidět, ale studie počítá primárně se zapojením ulice do kolmých vztahů města, navrhuje až 6 nových přechodů. Díky tomu se zkrátí řada pěších tras i na 10% původní délky. Město si od toho slibuje že bude chození pěšky a jízda na kole atraktivnější pro větší počet lidí, což je, zcela otevřeně cílem.

    Je třeba si narovinu přiznat že doposud si město málo vážilo lidí, kteří se po něm pohybují tak, aby nezatěžovali rozpočet, úpravou hlavní třídy v městský bulvár chceme toto změnit.

    TL:DR stačí aby na kolo nebo pěší chůzi přesedlalo opravdu malé množství lidí a v jednom jízdním pruhu pojede doprava plynuleji než jak by jela pokud necháme pruhy dva, nemluvě o nákladech a bezpečnosti.

    (pozn. pracuju v týmu pana architekta Zdvomky)

    Thumb up 9 Thumb down 1
  28. Lubomír Fridrich :

    Pavel: vizualizace to zkresluje, ale v příčném řezu byste viděl dostatečně široký pruh a ochrannou zónu. Cyklo se ve většině úseků navrhuje i pro jízdu lehčích vozů IZS.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  29. Lubomír Fridrich :

    tommtomm: Tato úprava má za cíl ověřit, že budoucí konfigurace je navrhnutá správně bez vysokých nákladů. Pokud bude úspěšná, je samozřejmě na místě ji „zvěčnit“ posunutím obrub a materiálovými úpravami. Předpokládá se ale, že detaily se budou ještě v čase měnit. Taktický urbanismus, jak se této prakticě přezdívá, nám dovoluje si teorie ověřit a v případě nesplnění nastavených cílů projekt měnit. Podotýkám že vůbec nastavování cílů, je pro projekty v FM novinka.

    TL:DR: Dělat ale tak velkou úpravu tzv. „načisto“ by za prvé mohlo trvat až 10 let a za druhé bychom dětské nemoci objevili až po vydání velkých investičních nákladů. Poměr navrhovaného řešení a ceny finálního stavu je cca 1:100

    Thumb up 4 Thumb down 2
  30. Lubomír Fridrich :

    Janík lubomir: Řešení připojovacích pruhů je několik. Asfaltová plocha se v místě připojovacích pruhů rozšiřuje a šlo by je tedy i zachovat. Vzhledem k tomu že na Beskydské se ale počítá s ještě větším poklesem IAD, osobně bych preferoval kolmé spojení které je sice méně kapacitní ale díky kolmému potkávání zejména s koly je obecně bezpečnější, navíc nám takové napojení dovolí vytvořit asi nejpalčivěji potřebný přechod mezi ČSA a Školskou.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  31. Lubomír Fridrich :

    Brzda: Navrhované řešení pro vnitřní trasy v městě slouží výrazně lépe, než to současné, za tím si stojím. Pro vnitřní pohyb ve městě je naprosto klíčové se starat o pěší trasy, jejich pohodlí a délku. Navíc cyklopruh je i podle podhodnocených českých norem 5x kapacitnějším řešením než jízdní pruh, nemluvě o nárocích na parkování. Úkolem města je přepravit všechny své občany co nejefektivněji, máme proto snahu udělat jízdu na kole natolik atraktivní aby ve zbylém JP ve výsledku jezdilo méně aut, než v něm jezdí teď a pohyb po městě se stal pro VŠECHNY pohodlnější. Víme že to jde, vidět to ostatně jde na řadě měst v evropě které se nyní proměňují, namátkově Lovaň nebo Lublaň (povšimněte si, že jsou to města daleko méně kopaktní a logicky by to v nich tedy mělo být mnohem těžší. Tento cíl jsem osobně konzultoval s kolegy v Evropských městech, kterým se to v poslední době povedlo. Všichni uvádí, že pro změnu modal splitu bylo klíčové vytvořit kvalitní a přímé trasy pro dané režimy dopravy.

    Mimochodem, průměrně se občan Frýdku Místku dopravuje do práce cca 30 minut, za tu dobu může být pěšky takřka kdekoliv po městě a na kole daleko za hranicemi města. Vyzkoušet si, kam se můžete dostat ze svého bydliště na kole za 30 minut vy lze tady a doporučuju prohlédnout si i elektrokola: http://maps.openrouteservice.org/reach?n1=49.679525&n2=18.354734&n3=12&a=49.681958,18.34837&b=1f&i=0&j1=30&j2=5&k1=en-US&k2=km

    Thumb up 3 Thumb down 3
  32. Lubomír Fridrich :

    Obchvat Frydek: podle dat ŘSD jezdí touto trasou na příbor jen minimum vozidel a při dokončení obchvatu Mošnova se má podíl ještě snížit. Ostatně i to je důvod proč rampa z Ostravy na Příbor chybí.

    Thumb up 4 Thumb down 3
  33. aggu :

    Lubomír Fridrich:
    „Mimochodem, průměrně se občan Frýdku Místku dopravuje do práce cca 30 minut“
    Tak tomu teda moc nevěřím ;) Existuje zdroj téhle informace?

    Thumb up 2 Thumb down 1
  34. Martin z Ostravy :

    Lubomír Fridrich:
    Proč tedy nejsou zveřejněny spolu s vizualizacemi?

    Thumb up 4 Thumb down 0
  35. balde :

    Balde: vymyslete si svůj NICK díky

    Thumb up 4 Thumb down 1
  36. Hlavně s rozvahou :

    50% jsou to nesmysly. Na ulici Hlavní je po obou stranách dostatečně široký pás chodník a cyklostezka. Vede kolem Janáckové směrem na Olešnou.
    V současné době je minimálně využitý. Všichni chodí a jezdí přes novou lávku u Sokolíka.
    To samé platí pro Hlavní podél ul. Národních mučedníků. Ta je přirozeně napojena na sídliště Slezská, je napojena na lávky u pošty a Lidlu.
    Proč dělat přechody pro chodce u vykopnutého, když tam máme podchody. Z ČSA na Školskou, tam to asi má význam, lidé tam stále šmatlají.
    A tak by se dalo pokračovat. Zabývejte se raději nedodělkama a tím co se udělalo špatně při nedávných revitalizacích. Až toto zvládnete, vymýšlejte další
    fantasmagoriie. A pan architekt Zdvomka? Toho bych raději nezmiňoval. Kde byl, když se dělal megapřechod na Novodvorské k 11. ZŠ vedle
    hnízda na kontejnery, které zastiňují výhled do ulice. A ty jeho vizualizace sídliště Slezská na panelech. To měl dělat, než se celé sídliště začalo revitalizovat.
    To jsem nepochopil. Když chcete fantasmagorie, tak můžete zrušit kruhové křžovatky. Možná za to dostanete metál od RNDr Pobuckého.
    Na závěr jeden příklad vaší hlouposti. Když nám měnili stará okna za nová, dvoukřídlová půl na půl, potřeboval jsem v jednou pokoji kvůli nábytku prohodit
    výklopné křídlo – ventilačku, tak mi bylo dodavatelskou firmou sděleno, že to hlavní architekt zakázal. Taková hloupost. Tak jsem si to prohodil sám a neštěkl ani pes ani architekt.

    Thumb up 1 Thumb down 5
  37. Brzda :

    Lubomír Fridrich: Aha, tak odtud cykloteroristický vítr vane. Pane, zkuste zajít do restauračních zařízení v kterékoliv vesnici okolo FM a vysvětlit lidem, aby jezdili do práce na kole. A mohli by jste tam třeba rozdávat zdarma nůše na nákupy…
    Srovnávat FM s Lovaní ležící v placaté Belgii, kde lidé jezdí na kole snad už v peřince, či třistatisícovým hlavním (čti hipsterským) městem Lublaň ve Slovinsku je typický argumentační faul. Vámi nastíněný systém úprav formou levný pokus-omyl zní takto od klávesnice lákavě, ale jsme v ČR, což v praxi znamená, že většina provizorií se časem stává definitivou. Bohužel.
    Jak jsem psal výše, na ulici Beskydské si podobnou úpravu dokážu představit, na Hlavní třídě bych šel spíše formou formální úpravy užití pravých pruhů (cyklo+IZS+taxi+MHD) v určitých časech či pomocí proměnného značení s tím, že ve špičce či v případě nějaké nehody na obchvatu by bylo možné využít oba pruhy. Takto je to často řešeno např. v Praze….

    Thumb up 2 Thumb down 2
  38. Lubomír Fridrich :

    Martin z Ostravy: záleží jak co. Tohle pochází z FB postu který už tak byl dost napráskaný. Každopádně o Hl. třídě se věřím ještě psát a mluvit bude.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  39. Lubomír Fridrich :

    Hlavně s rozvahou: Podívejte, možná je to věcí názoru ale 3m chodník je pro nejklíčovější ulici ve městě naprosté minimum, běžně se na městských bulvárech navrhují chodníky i 5 – 7m široké.

    Chytrá města si lidí kteří chodí pěšky váží. Vědí, že je to pro ně výhodné. A vážit si znamená dopřávat komfort. Na jednu stranu tvrdíte jak je chodník velkorysý a na druhou dodáváte, že je viditelně neatraktivní a „všichni“ využívají lávku. Máte pravdu, lidí na nohách je tam méně než by mělo být, chceme to změnit, protože je to klíčové například, ale ne jenom, pro podporu lokálního podnikání ve městě.

    Nemluvě o tom, že lávka přece neřeš pohyb po celé Hlavní Třídě, ale jen po jednom z jejich úseků a ve zbytku je to s chodníky často daleko tristnější.

    Nechci se hádat, během ledna, pokud to půjde, bych rád nachystal nějakou besedu abychom si mohli říct více.

    Thumb up 6 Thumb down 1
  40. S rozvahou :

    Zajímavý poznatek. Nebavme se o šíři chodníků. Navíc je lávka i na druhê straně, od Frýdy. Obě logicky spojují obě části města. Přece mi nechcete tvrdit, že budete lidem diktovat, kde budou chodit.
    Ať si to sami rozhodnou. Nevidím jediný důvod, proč by měli lidi najednou začít chodit po silničním mostě. Jenom obhajujete svou pozici.
    Beseda dobrá, ale bohužel by jste musel porušit vládní omezení. Vám nestačí, v jakém duchu je většina zdejších názorů?
    Já Vám to zopakuji.
    Počkat, až se to utřepe. Navíc je to komunikace v majetku státu a pochybuji, že se ji vzdá.
    Stále vymýšlíte nové projekty a stávající nedostatky se neřeší. Udělejte anketu, jaká probíhá ohledně cyklostezky přes Riviéru.
    Jak jednoduché.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  41. To nedáte :

    S rozvahou:
    Pán je nějak chytrý, ale má pravdu. Policie Vám to neschválí. Pán zmiňoval lávku u FRÝDY. Proč tam ještě není opraven povrch? Je to jako tankodrom.
    Taky by se mohla dořešit cyklostezka kolem Ostravice kolem parku, tam bývá narváno. A úsek přes Bašku. Jsou to diletanti, že se nezapojili do projektu, když se to dělalo. No měli dost starostí s kanalizací. Teď by se to mělo řešit, když nám ten obchvat oddělil město od Beskyd.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  42. FM :

    Hlavně s rozvahou:
    „Proč dělat přechody pro chodce u vykopnutého, když tam máme podchody.“ – Mít 100m od náměstí čtyřproudovku, která se dá přejít jenom podchodem je úlet. Navíc pro staré lidi nic moc. Moje babička třeba aby nemusela podchodem, tak jede radši od polikliniky na staré stanoviště autobusem. Navíc třeba na kole musíte správně sesednout a přes podchod jít vedle kola, což vám jakoukoliv cestu na kole dost prodlouží..

    Thumb up 6 Thumb down 0
  43. FM :

    S rozvahou:
    „Stále vymýšlíte nové projekty a stávající nedostatky se neřeší.“ – No zrovna tenhle „nový projekt“ řeší „stávající nedostatek“ – tj. průtah městem, ne?

    „Vám nestačí, v jakém duchu je většina zdejších názorů?“ – většina zdejších názorů je ve stejném duchu jako ve většině internetových diskuzí. Tj. vždy se ozvou hlavně lidi, kteří si stěžují. Podporovatele není nikdy tolik vidět.. Pro někoho je problém popraskaný povrch na lávce u Frýdy (viz diskuze tady). Pro mě je jeden z největších problémů Frýdku-Místku průtah..

    „Udělejte anketu“ – anketa, kde vidíte např. jen ano/ne bez argumentů a diskuze nemá moc smysl. O takové věci by měli rozhodovat odborníci za pomoci provedené studie. Názor veřejnosti je samozřejmě také důležitý, to nezpochybňuji.. ale spíše jako vstupy do diskuze

    Thumb up 9 Thumb down 1
  44. Martin [msstavby.cz] :

    To nedáte: S rozvahou: Prosím vás, když se snažíte vytvořit iluzi debaty více lidi mezi sebou, tak aspoň použijte jiní zařízení, ať to pak podle nicku, ověřovacího mailu a IP adresy nevypadá tak blbě.

    Brzda: Co to je cykloterorismus?

    Tak FM právě z větší části rovinatý je.

    Morfologie:

    Sklonitost svahů:

    Thumb up 9 Thumb down 2
  45. Brzda :

    Martin [msstavby.cz]: Rovná je brázda tvořená řekou, na sever, případně jihovýchod už to taková rovina není. FM je maloměsto a je třeba počítat s širším okolím tvořeným přilehlými obcemi. Až už z pohledu dojíždění jak do práce, tak do škol, či za nákupy a zábavou. Navíc jak jsem již psal v prvním příspěvku, FM leží na tahu OV-Beskydy-SK a hlavně jih-sever tedy D48 na PL. I díky zmiňovaným škrtům, které poněkud zmrzačily plánované MÚK na obchvatu nebude pokles dopravy tak výrazný, jak by se mohlo zdát. Minimálně tedy na některých částech průtahu městem…..

    Thumb up 5 Thumb down 3
  46. Lubomír Fridrich :

    Brzda: Děláte jako bych chtěl někoho na kola dostávat vidlemi. To přece vůbec neříkám. Tvrdím že kolo je normální městský dopravní prostředek a jde ho dělat atraktivnější. Stejně tak jako například zavedením klimatizace můžete dělat atraktivnější MHD. Ano troufnu si i tvrdit že jde dělat natolik atraktivním, že se z něj umí stát po chůzi druhý nejsilnější režim dopravy ve městě. Na to aby se ale po Frýdku i lidem v autě jezdilo lépe ale stačí opravdu pár procent lidí, pro které se stane kolo výhodnější.

    Podívejte já se opravdu nechci hádat. Přejímáme ověřenou praxi, není to žádné experimentování na lidech. Ta města kterými se inspirujeme a vezměte si klidně za příklad kopcovitější a studenější Salzburg, který rozhodně není nějakou hipsterskou mekkou, si tu změnu pochvalují a co víc, pochvalují si jí i občané toho města a to i přesto, že se na proměny předtím netvářili. Lidé se obecně změn bojí, ale já vám slibuju že to navrhujeme jen a pouze v zájmu lidí ve městě, nic jiného v tom nehledejte, Hlavní Třída v novém návrhu je, a za tím si pevně stojím, prostorem sloužícím daleko lépe a daleko většímu počtu lidí.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  47. Brzda :

    Lubomír Fridrich: No, já se rozhodně také nechci hádat, uznávám každý názor posunující konstruktivní debatu, který je podpořen nějakým argumentem či logicky a bez emocí vyvrací argument oponenta. Proto se mi líbí příspěvky toho typu, které vkládá Martin [msstavby.cz], a i s Vámi mohu souhlasit v tom, že pokud se část lidí z aut přesune na kola či do MHD, uleví se ostatním uživatelům IAD. To ale platí obecně všude. Primárně jsem asi reagoval na Vaši větu „jízda na kole atraktivnější pro větší počet lidí, což je, zcela otevřeně cílem“. Jako člověk dojíždějící právě z okolí města tyto snahy upřednostňovat nějaký typ dopravy nad jiným vidím trochu jinak než typicky městský člověk. To samozřejmě neznamená, že jsem zastáncem aut na náměstích historických center měst. Jen upozorňuji na to, že trvalé zúžení Hlavní třídy na úkor pár cyklistů jezdících zde pár teplých měsíců v roce může být chybou, kterou bude město za pár let litovat…..

    Thumb up 1 Thumb down 0
  48. MareK :

    Brzda: věř mi, že když se vybuduje komplexní infrastruktura pro cyklo, tam pak to nebude jen o teplých měsících/hezkém počasí. Dříve jsem si to také myslel, ale teď se na vlastní kůži přesvědčuji, že na kole (městském) se dá v pohodě jezdit i když mrzne/lehce prší. A to pracuji v kanceláři.

    Ono to bylo vždy, že změna, její začátky jsou těžké a potřebují čas, než se prosadí.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  49. Pro pane :

    Pane Fridrichu, uvědomte si laskavě, že Frýdek Místek je dnes jedno velké sídliště, které se skládá z několika celků. 40 tis lidi je dost na to, aby zůstal zachovaný dvoupruh na Hlavní. Navíc druhý přejezd přes řeku. Jediné štěstí, že Ostravská zůstala jako dvojpruh. A nemám poct, že by nebyla vytížena. Zrušit dvojpruh na Hlavní, je obecné ohrožení. Jak se tam budou vyhýbat IZS, když je tam středový ostrůvek a v úseku u lidové školy plánujete betonové sloupky a parkovací místa. To jako budou už lítat jako IZS helikoptéry nebo drony?
    Pane, vyřiďte si nejprve vlastnický vztah s majitelem komunikace, policií a složkami IZS a potom si tam nakreslete co se Vám zalíbí.
    Anketu jsem nemyslel ano x ne, ale vyjádření ke smysluplným návrhům. Ale to mi oponoval myslím jiný pisatel. Já jsem to přirovnal k anketě ohledně Riviéry. Asi špatně čte a kecá tady do toho nesmysly.
    Mi to připadá, že vůbec, nechodíte a nejezdíte po městě. Jinak by jste nevymýšlel nesmysly. Víte jak to je? Potřebujete se realizovat a vytvořit zakázky pro projektanty a stavební firmy. Ti mají i bez Vás dost práce.
    Můj názor je konzultován s autorizovaným projektantem dopravních staveb.

    Thumb up 2 Thumb down 9
  50. Pro pana Fridricha :

    Pro pane: Pane Fridrichu, uvědomte si laskavě, že Frýdek Místek je dnes jedno velké sídliště, které se skládá z několika celků. 40 tis lidi je dost na to, aby zůstal zachovaný dvoupruh na Hlavní. Navíc druhý přejezd přes řeku. Jediné štěstí, že Ostravská zůstala jako dvojpruh. A nemám poct, že by nebyla vytížena. Zrušit dvojpruh na Hlavní, je obecné ohrožení. Jak se tam budou vyhýbat IZS, když je tam středový ostrůvek a v úseku u lidové školy plánujete betonové sloupky a parkovací místa. To jako budou už lítat jako IZS helikoptéry nebo drony?
    Pane, vyřiďte si nejprve vlastnický vztah s majitelem komunikace, policií a složkami IZS a potom si tam nakreslete co se Vám zalíbí.
    Anketu jsem nemyslel ano x ne, ale vyjádření ke smysluplným návrhům. Ale to mi oponoval myslím jiný pisatel. Já jsem to přirovnal k anketě ohledně Riviéry. Asi špatně čte a kecá tady do toho nesmysly.
    Mi to připadá, že vůbec, nechodíte a nejezdíte po městě. Jinak by jste nevymýšlel nesmysly. Víte jak to je? Potřebujete se realizovat a vytvořit zakázky pro projektanty a stavební firmy. Ti mají i bez Vás dost práce. Zneužíváte covidovou dobu, kdy se lidí chytnou kdejaké i nesmyslné naděje.
    Můj názor je konzultován s autorizovaným projektantem dopravních staveb.
    Nikdy Vám nikdo nenapíše, že se to líbí a je to dobře, protože to lidé s tichým souhlasem schválí. Proto je většina oprávněných negativních názorů.
    V zaměstnání Vás taky nikdo nechválí za dobře odvedenou práci, na to jsou mzdy a prémie. Když se ale něco udělá zle, tak je potom mazec a až potom Vám šáhnou na peníze.
    Posílám to znovu, protože jsem to omylem poslal nedokončené.
    Za to se omlouvám

    Thumb up 1 Thumb down 11
  51. Brzda :

    MareK: Škoda, že se debata zvrhla jen na +/- pro/proti cyklo dopravě. Já taky dělám v kanclu, takže bych dojíždění do práce na kole mohl brát jako zdravotní klad, ale zkus toto vysvětlovat někomu, kdo stojí celý den v robotě na nohách, případně fakt manuálně maká, pak má po práci ještě nakoupit, případně vyzvednout děcka a dojet z města do dědiny a doma pak ještě druhá šichta kolem baráku…
    Já se celou dobu snažím říct, že zúžení Hlavní třídy je do budoucna hloupé (nepraktické), obzvlášť když si uvědomíme, že Hlavní třída není typickým městským bulvárem vedoucím v husté zástavbě. Opět opakuji, že u ulice Beskydské to vidím jinak…..

    Thumb up 3 Thumb down 0
  52. Lubomír Fridrich :

    Brzda: já už si dovolím jen rychlou odpověď, že právě upřednostňování jednoho režimu nad jiným (tj. 4 pruhy vs. 0) nás v modal splitu dostalo tam kde jsme.

    Pro pana Fridricha: jen v rychlosti, o jakých 40 tis. mluvíte?

    *Obeccně k debatě, moc prosím, mrkněte na data které město sbíralo:* https://www.frydekmistek.cz/cz/magistrat/odbory-magistratu/odbor-uzemniho-rozvoje-a-stavebniho-radu/plan-udrzitelne-mestske-mobility

    Dočtete se například že:
    -70% tras které se dějí uvnitř města je vykonáno pěšky (jak jim k tomu Hl. třída slouží)
    -žen v autech je ve Frýdku – Místku o 1/3 méně (všiměnte si kolik jich tu debatuje, znemaná to, že když jdou slyšet muži, nemáme na jejich dopravní potřeby myslet?)
    -27% lidí kteří v posledních 5 letech začali více jezdit dopravně na kole uvadí jako důvod zlepšení infrastruktury (je to dost na to přestat polemizovat o dopadu infrastruktury na dopravní chování?)

    Těch dat je tam hromada a jdou samozřejmě intepretovat různě, ale je dobré je pro debatu znát.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  53. davidb :

    V dnes zveřejněném článku o Novém Jičínu se píše, že v roce 2000 se čtyřproudovka upravila na dvoupruh a přidaly se parkovací stání.
    Pro mě je to podobné jako úprava ve FM. I když ten provoz je teď větší ve FM než v NJ.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  54. Pro pana Fridricha :

    Vy nevíte kolik je obyvatel ve Frýdku Místku? A to jsem hodně podstřelil. Ale neodpověděl jste mi na moje argumenty ohledně vlastnictví komunikace. 70% pěších tras ano, a má s tím dnes někdo problém. Nemá. Postavíme se na Hlavní třídu a budeme počítat cyklisty a chodce. Vsadím se, že vy jich napočítáte víc.
    Až nás vládní omezení totálně zbídačí, tak budeme rádi když budeme mít na kola a boty. Stejně nebude kam chodit, protože bude všechno zavřené. A nakonec se povraždíme.
    Je to zcela zbytečně něco upravovat.
    Ano žen jezdí méně, to má logiku. Většina lidí nemá na 2 auta. To by byl teprve mazec. A křičí snad děvčata, že nemají kde chodit pěšky a na kole. Co ty betonové sloupky a zábradlí, které se nedávno opravovalo. To se nemuselo dělat, 2 roky by vydrželo. Jak se řidiči ze zaparkovaných aut dostanou na chodník.
    Frýdek Místek bude mít nejvíc přeborníků ve skoku přes zábradlí.
    8. pěšího pluku, líbí se mi ale ty zácpy. Z toho si berte ponaučení a nevytahujte se studiemi. Zkuste prosadit parkování zacouváním, aby byl výjezd bezpečnější. Mají to tak v Japonsku. Myslím, že tím více prospějete.
    S Hlavní třídou neunavujte. Už jsem Vám napsal, že je spousta věcí, které by se měly udělat a opravit.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  55. Lubomír Fridrich :

    Pro pana Fridricha: Ve Frýdku je, pokud vím cca 56 tis. obyvatel. Stupeň automobilizace je cca 300 aut na 1000 obyvatel (nemám čísla před sebou ale bylo to zhruba takto), tedy nějakých 16 tis. aut.

    Po mostech dnes, tedy před otevřením obchvatu, jezdí cca 40 tis. aut denně, lehce přes 1/3 je podle dopravního modelu transit. 1/3 je z venku města dovnitř a 1/3 je z města do města. 50% aut veze pouze řidiče. Cílíme na ty, kteří dnes jezdí z města do města a sami a kteří jezdí z těsného okolí města. Cílíme taky na rovnoměrnější rozložení vnitřních tras mezi oba mosty. Ve výsledném stavu to tedy vychází na cca 9 tis. aut na jeden jízdní pruh, což je naprosto vpohodě, kdybychom chtěli být kreativní, můžeme říkat že i část vnitroměstského pohybu lze přesunout na okruh a pohyb aut tak ještě dále snížit.

    Argumenty o vlastnictví komunikace: ŘSD se bude silnice vzdávat, musí, protože jinak by ji museli zbourat, pravděpodobně v prospěch kraje, protože udržovat estakádu je tak nákladné, že si to město nemůže z rozpočtu dovolit. Ale kraj i ŘSD jsou partneři města a ikdyž je silnice v jejich vlastnictví, nemají důvod se bránit tomu, aby se její opotřebení, a tedy i náklady, snížily. Kooperace mezi jednotlivými vlastníky komunikací je naštěstí lepší, než si představujete.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  56. DRJPJR :

    Pro pana Fridricha: Nevím, kolik z těch přispěvatelů, co najednou nepochopili, že je vhodné zvolit si nějakou přezdívku nebo se podepsat jménem, jste vy, ale pro boha, zkuste do kolonky „název“ napsat nějaký stálý nick nebo jméno!

    Thumb up 4 Thumb down 2
  57. Crazym :

    DRJPJR: To je možný námět pro admina aby pro ty jednoduché zkusil použít místo „název“ třeba „nick“ či „přezdívka“ nebo ještě lépe „Vaše jméno“ či „tady se podepiš vole“ :-)

    Thumb up 6 Thumb down 3
  58. Pro pana Fridricha :

    Crazym: Konečně na to někdo upozornil.
    Hlavně, že chtějí překopávat Hlavní ulici a neumějí nastavit jasná pravidla pro diskuzi.

    Thumb up 1 Thumb down 8
  59. Pro pana Fridricha :

    Lubomír Fridrich: Nechte si ta čísla o počtu aut.
    Asi dobře víte, co je dopravní špička?

    Thumb up 0 Thumb down 3
  60. Crazym :

    Pro pana Fridricha: Ale oni to mají celkem jasně a srozumitelně nastavené a ta kolonka pro vypsání nicku je průměrně myslícím jedincům pochopitelná ale mám takové tušení, že budeš hodně pod průměrem :-)

    Thumb up 6 Thumb down 0
  61. Martin [msstavby.cz] :

    Pro pana Fridricha: Je vtipné, jak tady píšete o tom, jak má být řešena doprava ve města v návaznosti na všechny druhy dopravy. Ale ani neumíte používat jednoduchou internetovou diskuzi a myslíte si, že návrhy úprav jsou naše práce. To je solidní neschopnost práce s daty a fakty.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  62. DRJPJR :

    Crazym: „název“ opravdu poprvé evokuje, že se má jednat o nadpis komentáře, ale když to tady zasype tolika příspěvky a nepřijde mu to divné, tak to nebude jenom v nejednoznačnosti pojmenování :D Všimněte si, že pod „kontroverzními“ tématy se vždycky zjeví nějaký „bojovník“, který tady jinak (min. pod svým nickem) nepřispívá a snaží se to rozjet ve velkým – to ti lidi hledají na googlu, kam se jít vyplakat ?

    Thumb up 8 Thumb down 0
  63. aggu :

    Lubomír Fridrich: Já bych se tedy s dovolením ještě jednou zeptal, odkud jste vzal údaj, že občan F-M se do práce ve městě dopravuje cca 30 min.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  64. Lubomír Fridrich :

    aggu: ze stejného místa, aačkoliv máte pravdu, je to trochu méně, tahal jsem z hlavy :)

    Thumb up 1 Thumb down 1
  65. Karel :

    Vy chcete dělat, zelený pruh na mostovce Hlavní? Nebudu vulgární tak použijí prázdné mozky.

    Thumb up 0 Thumb down 2
  66. petr :

    Takova blbost. Nechat, tak jak to je. At si pumpickari jezdi podel ostravice.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  67. Rady :

    Stačilo by položit jednu tramvajovou kolej a propojit tak Frýdek z Místkem okruhem po obou mostech . Tramvaj by mohla jezdit co 10 minut .

    Thumb up 5 Thumb down 1
  68. Martin [msstavby.cz] :

    Zajímavá diplomová práce dostavby/zahuštění centra Frýdku-Místku
    https://www.fa.cvut.cz/galerie/diplomove-prace/2023-0-sarka-propojeni-frydku-mistku-105354/f5-dp-2023-michenkova-sarka-poster_kos.pdf

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.