Vědecká rekonstrukce Libušína

Časopis Intro se zaměřil i z odborné stránky na rekonstrukci Libušína na Pustevnách.

autor původní stavby: Dušan Samo Jurkovič, Michal Urbánek
realizace: 1897–1899

projekt rekonstrukce: Masák & Partner, s. r. o.
projekt rekonstrukce: 2015–2017

realizace rekonstrukce: ARCHATT, s. r. o.
realizace rekonstrukce: 2017–2020

CELÝ ČLÁNEK

Ihned po požáru byla spontánně uspořádána veřejná sbírka, která dávala tušit, jak moc si místní obyvatelé návrat Jurkovičovy stavby přejí, ačkoli bylo jasné, že s ohledem na její pracnost nebude možné stavbu financovat pouze ze soukromých zdrojů. Ve výběrovém řízení byly vybrány nejzkušenější ateliéry: za projektovou částí stojí pražský ateliér Masák & Partner a realizační práce byly svěřeny brněnské kanceláři Archatt, která se rozhodla navrátit objekt do původního stavu z roku 1925, kdy se Jurkovič podílel na opravách Libušína naposledy. Ačkoli oba ateliéry měly bohaté zkušenosti s rekonstrukcemi cenných historických památek, u roubené stavby obnovované za pomoci původních technik a pracovních nástrojů se museli mnohému přiučit.

Se stavbou se začalo v létě 2017, ale již předtím bylo během zimních měsíců vytěženo místní jedlové dřevo, které investoři získali formou daru od Lesů České republiky. Surovina byla vytěžena z nadmořské výšky přesahující 500 metrů, kde dřevo obsahuje méně mízy a má zataženou strukturu, aby lépe odolávalo nepřízní počasí. Pro vědeckou rekonstrukci byly použity stejné technické postupy jako před sto dvaceti lety. Ručním tesáním bylo opracováno všech 800 trámů. Ruční hoblování je sice pracnější, ale výhodou oproti běžnému zpracování hoblovkou je neporušení vláken a zvýšení trvanlivosti dřeva až o čtvrtstoletí. Žádná restaurátorská firma v Česku nemá tolik odborníků, aby Libušín postavila sama, proto byli přizváni tesaři, kteří se běžně živí výrobou roubenek. I řemeslníci zvyklí každodenně pracovat se dřevem se však museli přiučovat novým technikám. Přesto měli v porovnání se svými předchůdci práci usnadněnou, neboť mohli během nepříznivého počasí pracovat v pronajaté hale v Bystřičce a nanečisto si zde po částech poskládat celou roubenku.

Se stejnou věrností jako při opracovávání kmenů postupovali odborníci z Archattu také při výběru barev. Po dlouhých rozvahách byla zvolena švédská manufaktura Ottosson, která dodnes míchá lněné oleje s přírodními pigmenty historickým způsobem. Celý Libušín je natřen speciálními barvami pro restaurátory, které disponují rozdílnými světelnými vlastnostmi při každém počasí či úhlu pohledu. Jednou z hlavních předností použitých barev je jejich dlouhá životnost. V budoucnu bude stačit přetřít dřevo lněným olejem, aby se lazurová barva znovu oživila. Navíc bude opět prosvítat struktura dřeva, což poválečné syntetické nátěry neumožňovaly. Na stavbě se učily všechny profese včetně řemeslníků, kteří si připomněli, že časem odváté postupy nejsou tak komplikované a někdy je rychlejší vzít do ruky hoblík než složitě nastavovat hoblovku.

zdroj: intro.cz

Související články


Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.