Vědecká knihovna v DOV – vizualizace

Na iDnes se objevily první detailnější vizualizace možné podoby vědecké knihovny zasazené do industriálního areálu Dolní oblasti Vítkovic. O tomto umístění neradi slyší někteří aktivisté, naopak je zjevné, že je to aktuálně jediná šance, jak stavbu v dohledné době realizovat z finančního hlediska…

Jak potvrdil ředitel sdružení Dolní oblast Vítkovice Petr Koudela, vědecká knihovna by mohla být v koksovně nebo vedle vysoké pece číslo 6, naproti Světu techniky. „Pořád jsou to jen úvahy. Dotační řízení je ale aktuální a my máme šanci získat peníze na další obnovu národní kulturní památky, a tudíž také na knihovnu,“ upozorňuje Koudela.

„Vypadala by jako naprosto originální dům, který nejde postavit nikde jinde než v Dolní oblasti. Má spoustu atributů, které jsou odvozené od industriálního prostředí, ve kterém by se mohla nacházet. Tvarově se blíží geometrii industriálních staveb, vlastně z ní vychází. Byla by to téměř organická součást industriálního komplexu,“ popisuje Pleskot.

Areál patří společnosti Vítkovice, která jej chce dále rekonstruovat a rozvíjet. Na knihovně netrvá, ale myšlenka se jí zamlouvá. „Ze strany Vítkovic a Dolní oblasti je to vlastně nabídka, aby kraj využil areálu a národní kulturní památky – požádal by o dotace, a tak by mohl knihovnu postavit,“ uvedla mluvčí společnosti Eva Kijonková. Dodala, že společnost ani sdružení Dolní oblast nechtějí vystupovat jako ti, kteří odvádějí pozornost od středu města.

Letos v lednu uvedla Česká televize, že radní Moravskoslezského kraje rozhodli nežádat znovu o prodloužení stavebního povolení na Černou kostku. Zdůvodnili to tím, že na tak velkorysou stavbu nejsou peníze. Jen do přípravy Černé kostky ale investovali téměř čtyřicet milionů korun. Hejtman Miroslav Novák (ČSSD) nedávno řekl, že peníze na knihovnu je v tuto chvíli možné získat jen v případě, že by byla součástí národní kulturní památky.

Přesunu knihovny, která více než šedesát let sídlí v provizoriu – v budovách ostravského magistrátu, by se nebránila ani její ředitelka Lea Prchalová. Naopak, přála by si, aby to bylo co nejdříve.

univerzitni-kampus-vitkovice-3

univerzitni-kampus-vitkovice-1

univerzitni-kampus-vitkovice-2

zdroj: idnes.cz

Související články


Komentáře

  1. Alex :

    Opakovaný Světlík je tím nejlepším Světlíkem.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  2. aggu :

    Kdyby město řeklo, ano, teď hned chceme začít rozvíjet centrum jižním směrem, aby se co nejrychleji funkčně propojilo s Hlubinou a DOV, včetně nové tramvaje přes DOV, tak jsem pro. Z toho pohledu by umístění knihovny do DOV, defacto na okraji budoucího centra, vůbec nevadilo.
    Jestli v tomhle ohledu město žádné plány nemá (schválně říkám město, ne Kočí nebo Gemo a spol.) tak jsem proti. Protože knihovna ztratí jednu ze svých nejdůležitějších funkcí – meeting point a bude tam trčet třeba 50 let jak kůl v plotě.
    Ještě je tragikomická jedna věc. Jak se členové ČSSD a KSČ – vedení kraje – neustále chytají jak stébla jen jednoho argumentu: na knihovnu nikde jinde než v DOV nejsou peníze. Bo NKP. Fondy. Jasně, chápeme. Ale ony byly, holenkové. Prožrali jste je. A zbytek jste utratili za polystyren. A za druhé mně lehce udivuje, že teda stát zjevně považuje peníze na MS krajskou knihovnu za vyřízenou záležitost, a žádné nedá. Zajímavý přístup vůči Ostravě, vzhledem k tomu, jak stát podporuje všechny ostatní vědecké knihovny a třeba v Praze nebo Brně nejen je. Ano, peníze Palas a další odklonili jinam, ale to jinam bylo pořád do, doufejme, „státního“ majetku, neztratily se (doufejme). Samozřejmě, člověk zná kontext, hádejte ve kterém kraji stát nejméně dotuje kulturu… Ale i tak.
    Hlavním viníkem toho, že knihovna nestojí jsou samozřejmě soudruzi a přátelé z krajského úřadu, o tom žádná. Tohle by jim nikdo kdo zvládl základní školu neměl nikdy odpustit. Nepochopili, že knihovna je naprosto zásadní kulturní infrastruktura.

    Thumb up 28 Thumb down 3
  3. Jan :

    To není architektura, to je postupné rozřezávaní NKP až na dřeň. Co tam z obou vysokých pecí zůstane? Mě tam dominuje nový beton a sklo. Koksovna jako by ani nebyla… Co že byl DOV světový unikát s osou uhlí, koks, železo na jednom místě, žádný respekt…
    Ve stávající vědecké knihovně je živo. Proč? Skoro všichni si tam dojdou pešky. Studenti OSU a EKF mezi přednáškami, občané, kteří zde bydlí, ostatní v rámci svých povinností během návštěvy magistrátu nebo centra.
    Knihovna tady?? Mám rád večerní procházky po DOV a Hlubině, ten magický genius loci a jste tu sami (plus hlídač s lucernou, který jde za vámi a kontroluje zda nekradete). Opravdu ideální živé knihovní místo…

    Thumb up 15 Thumb down 1
  4. Rýša :

    Postaví se v Ostravě ještě vůbec něco bez dotací? Před pár lety bylo kouzelné slůvko – krize, na které se svalovalo kdeco, hlavně neschopnost politiků, poslední dobou krizi nahradilo další slůvko – dotace.
    Co ještě díky dotacím se přesune do DOV?

    Thumb up 6 Thumb down 3
  5. Hynek [msstavby.cz] :

    Alex: to je jen tak pro zajimavost foto z 2012..
    Jan: k tomu jen dve poznamky:
    – koksovna zustava koksovnou, ta budova navrzena na jejim miste ji obklopuje. ostatne uz dneska jsou tam betonove schody a lavka, tze pokud si clovek nenadejde vylozene z boku, tak koksovnu jako takovou prilis nevnima.
    – co se tyce lokality a dochazkove vzdalenosti. porad me v tomto smyslu zajima to, jak teda do toho hraje ten druhy navrh – tedy knihovna naproti kilturaku? to je uplne stejna story. tze nakonec jediny navrh, ktery tehle myslence hraje do karet je to, co se natuklo v Male Kodani – tzn napad knihovny v proluce vedle dalkie/mestske brany. to je v dochazkove vzdalenosti univerzitnich budov.. jenze opet narazime na to, ze v tom DOVu ty stavby stejne budou chtit transformovat na *neco* a pravdepodobne na to ty dotace dostanou (rsp. po zkusenostech z tech stavajicich etap neni duvod to nepridelit..), je jen otazka na *co* to bude..

    Thumb up 3 Thumb down 2
  6. Alex :

    Hynek [msstavby.cz]:

    To, že zde k aktuálnímu článku publikujete bez komentáře tři léta starou fotku, ovšem není má odpovědnost.

    Mimochodem, nemovitosti v DOV náležejí společnosti Vítkovice, a.s., předseda představenstva Ing. Světlík, předseda dozorčí rady JUDr. Babka, s akciemi na majitele a majitelem je hádejte kdo?
    Navíc, Vítkovice, a.s. jsou od 30.3.2015 v insolvenčním řízení na návrh veřitele.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  7. Rado :

    aggu: “ za druhé mně lehce udivuje, že teda stát zjevně považuje peníze na MS krajskou knihovnu za vyřízenou záležitost, a žádné nedá. Zajímavý přístup vůči Ostravě, vzhledem k tomu, jak stát podporuje všechny ostatní vědecké knihovny a třeba v Praze nebo Brně nejen je. “ Mě to ani tak neudivuje, protože stát se chová přesně podle pravidla, hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere. A Ostrava tu šanci dostala. A když se podívám na to divadlo, které bylo u Černé kostky a na jednoznačný postoj v jiných městech, tak se není čemu divit. Samozřejmě by mě do halíře zajímalo, kde ty peníze skončily, ale za sebe bych vědeckou knihovnu v DOV nechtěl, a to už jenom proto, že knihovna nemá v soukromém subjektu co dělat. A pokud už, tak holt za symbolický pronájem 1 Kč na dobu neurčitou. Prostě aby se karta obrátila, aby to byla DOV, kdo chce knihovnu, ne knihovna, která chce do DOV. Na straně druhé se ptám, zda-li je DOV s těmi všemi přístavky a přílepky tou DOV, za kterou byla vyhlášena národní kulturní památkou. Protože mi přijde, že to nové, co je navíc, s kulturní památkou nemá nic společného, pokud výrazně měním dispozice objektu.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  8. AC :

    Alex:
    Ten insolvenční návrh po dvou dnech smetl soud ze stolu, takže nic.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  9. Jan :

    Hynek [msstavby.cz]: Mluvili jsme o tom přímo v článku o černé kostce. Knihovna naproti kulturáku sice není přímo v jádrovém centru, ale je to hyperživé místo s institucemi a bezchybnou dostupností MHD i autem, takže k ideálu by toto řešení daleko nemělo. Jinak umístění v Malé Kodani by bylo super, zatím je to jen idea Ondry Vysloužila a jeho skupiny, ale věřím, že by se toho mohl někdo chytit.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  10. MM :

    DOV je stále rozvojová oblast na dalších nejméně 20-50 let. Mě tam chybí jednoduché napojení autem, nyní lze pouze jedním směrem. Bůhví kdy bude kruhový nadjezd. Jak píše aggu, chybí tam tramvaj a napojení na Karolinu a centrum. Toto se během nějaké krátké doby nevyřeší. Navíc v podmínkách dotací je, že ty budovy nesmí obsahovat komerci, restaurace atd., což je v úplném rozporu s funkcí centra, živého města. Myslím si, že pokud nebudou v DOV kanceláře a byty, bude to jen atrakce a nelze to s centrem srovnat. Tím absolutně nesnižuji co se zatím v DOV událo a udělalo.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  11. aggu :

    Jan: Nejde jen o to, kde je „hyperživé“ místo teď, ale kde bude za 10 let. Jestli Hlubina a DOV budou součástí centra, nebo nebudou. Třeba Hlubina je ještě v Moravské Ostravě, DOV už na okraji Vítkovic.
    Umístit knihovnu na nábřeží by bylo opravdu ideální. Jenom nevím, zdali je tam na takový projekt dost místa. Navíc, s těmi 3 patry pod zem – tedy stavební jáma pod úroveň řeky s historickou zástavbou okolo… Není to nic neřešitelného, samozřejmě, ale náklady na zakládání by byly jiné než naproti DK Ostrava.
    Když v centru, a budu znovu opakovat ;) tak v místě bývalého OD Bachner. Je to taky zapsaná nemovitá památka, navíc prvotřídního významu, i když nikoliv NKP. Její oprava má obrovský význam. Je na prodej. Je to v centru centrovatém. V pěší zóně. Hned vedle je pozemek města, kde může město s krajem v případě potřeby nároku na větší prostory knihovny vybudovat přístavbu, a klidně ji spojit s tolik potřebným podzemním parkovištěm. Pro mě win-win. I když chápu, že v tradici Krajského úřadu je lose-lose. Tady je ale vidět alibismus magistrátu, který už dlouho ví, že knihovna je velký problém, ale kdykoliv šla otázka na Kajnara, odpověď byla „já nic, to kraj“. Macury se asi zatím nikdo moc neptal. Město by se mělo mnohem víc angažovat a kraji pomoct, když každý vidí jejich „chuť postavit knihovnu“. A asi není dostatečný tlak od voličů socialistů a komunistů ;)

    Thumb up 6 Thumb down 0
  12. balde :

    aggu: Macura to same – knihovnu resi kraj mi nic nemuzem

    Thumb up 2 Thumb down 0
  13. jarnemec :

    Knihovna se do té proluky v Kostelní rozhodně nevejde. Stejně tak se nevejde do proluky u Masarykáče. Jistou prostorovou možnost lze najít místo parkoviště u Muzea (bývalé lauby). Prostorový problém (když si odmyslím soudní tahanice o pozemek atd.) by byl i na pozemku po Něm. domě.

    Prostor u kulturáku není pro knihovnu ideální, jde o kompromis, který byl vydiskutován před 11 lety. Jde o prostor již od 60. let min. století určený pro kulturní instituci (měla tam být koncertní síň, byly na to dokonce i arch. soutěže). Jak zde již zaznělo, přes své chyby, je to stále daleko vhodnější umístění, než v DOV (dostupnost, návaznost na okolní instituce atd.)

    Současná diskuze o novém umístění je vyvolaná opětovně veřejnosti, jelikož krajští politici již min. od přelomu 2009/2010 neoficiálně podporují knihovnu v DOV a od letoška oficiálně. To pavažuji za chybný postup, stejně jako umístění krajské instituce na soukromých pozemcích, přitom za veřejné prachy. Takové umístění a fin. se ukazuje již nyní problematické, viz např. Plato.

    Pokud by měla být vedena diskuze jinam, než jak sehnat peníze (znova, jelikož ty co byly ještě v roce 2009, kraj promarnil nebo utratil na něco jiného) na Černo kostku, která byla řádně prodiskutována, regulérně vysoutěžena a má, dovoluji si tvrdit, podporu veřejnosti, je třeba o věci jednat od úplného začátku. Tedy opravdu vážně hledat nové umístění, ne si jen direktivně nechat nakukat, že jiné možnosti nejsou, udělat novou arch. soutěž atd. Připomínám, že jde o významnou krajskou instituci a investici z veřejných prostředku přes miliardu Kč. Postup, který byl zvolen nepovažuji za transparentní.

    k článku: Není pravdou, co tvrdí v článků na iDnes.cz, že dotace nejdou čerpat i pokud by knihovna nebyla v DOV (v rámci NKP). K tomu více info. např. na debatě 20. 5. Tvrzení o katastru MOaP, které v článku zaznělo je také ošemetné… ale chápu, PR je PR a kdo dnes řeší polopravdy. Stejně tak částka o dosavadních nákladech na černou kostku je snížený, ale co… 9 mil. sem, 9 mil. tam… A takových nepřesností je v textech o problému (anejen tomto) povícero… :-( K samotné studii bych dodal, že Pleskot je opravdu již dávno za tvůrčím zenitem… Více to nemá smysl komentovat.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  14. jarnemec :

    @ aggu: Bachner by byl super, kdyby byl prostor i s vedlejším pozemkem 3x větší :-( Jinak plný souhlas.

    k tomu více např.: Souhrnné požadavky na užitkové plochy a prostory http://cernakostka.cz/index.php?petice=kraj&detail=52

    ps pro inspiraci: Obchodní dům Schocken ve Saské Kamenici byl v minulých letech rekonstruován a dnes v něm najdete mezeum Saska:
    http://www.metalocus.es/content/en/blog/schocken-building-mendelsohn-restored-chemnitz
    http://inventur-blog.de/vermischtes/erich-mendelsohn-kaufhaus-schocken-chemnitz/
    http://architekturmeldungen.de/kaufhaus-schocken-in-chemnitz-staatliches-museum-fuer-archaeologie/
    Navštívil jsem, doporučuji ;-)

    Thumb up 4 Thumb down 0
  15. Ac :

    jarnemec:
    Pane Němče souhlasím s Vámi, Černá kostka je krásný projekt na dobrém místě, škoda, že už není postavená. Jen jednu otázku. Vás sponzoruje pan Bakala? Bojujete za centrum , ale ještě jsem od Vás na pana Bakalu neslyšel nějaký názor. Přitom to velmi souvisí s ekonomikou celého kraje. Ono těch 100 miliard co zde už nejsou celkem chybí. Co třeba tohle, zkuste na to mrknout.
    http://www.novinky.cz/ekonomika/368531-pro-bakalu-kseft-za-tri-miliardy-pro-ceske-uhli-a-horniky-hrozba.html

    Thumb up 1 Thumb down 2
  16. Danek :

    balde: V předvolebních debatách co si pamatuji jednoznačně podporoval Macura(za celé ANO)výstavbu nové vědecké knihovny….co jsem četl v jejich tzv.předvolebních.Jinak jak tady minule někdo psal….nový Hejtman pravděpodobně, by mohl být z hnutí ANO.Takže bychom se mohli najednou dostat do situace.Kdy primátor z ANo, Hejtman z ANO….mohla by se kola výstavby obrátit směrem k centru(ještě jednou mohla)Jinak jsem přemýšlel kde pokud by se jednalo o novostavbu kde by mohla knihovna vzniknout…po porovnaní všech pro a proti, jednoznačně vyšlo parkoviště u muzea.Z důvodů….velká plocha patřící městu(mohla se se bezúplatně převést na kraj….tzv.není třeba nic vykupovat.)+tato plocha již značnou dobu zeje prázdnotou +takže by byla zastavěna další proluka+přivést lidi do centra.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  17. balde :

    Danek: pokud chce město dostat lid i do centra, tak ma každý rok zasvavět jednu proluku byty k pronájmu a pronajímat je mladým lidem, rodínám nebo důchodcům za rozumné ceny

    Thumb up 1 Thumb down 0
  18. jarnemec :

    @ Ac: K tomu osobnímu dotazu – To skutečně ne. Nevím zda myslíte slovem „Vás“ jen mou osobu nebo třeba KA, nicméně v obou případech žádní podobní sponzoři nejsou. KA má k jednotlivým akcím partnery uvedené na propagačních materiálech, v tirážích výstav apod. Od Bakaly ani jeho spol. jsme nikdy nic nedostali (stejně tak od jakékoliv obdobné osoby a velké spol. či jejich nadací apod.).

    Bakalu jsem komentoval před lety mj. v rámci bytů RPG. Můj názor je asi podobný jak Váš, ty peníze zde chybí. Bohužel tohle není problém jen Bakaly, ale i Mittalu a dalších. Ale to jsme opravdu hodně mimo téma. Ostatním se omlouvám za OT.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  19. Tomin :

    aggu: Knihovna na nábřeží by byla fajn. Druhá věc ale je, že přesně v místech, kde je na vizualizacích Malé Kodaně situována knihovna je vyústění kolektoru, tudíž tam nelze dělat ty 3 patra pod zem. Obávám se tedy, že to někdo v oněch vizualizacích Malé Kodaně nedomyslel.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  20. Danek :

    balde: o.k.souhlas, možná bych doplnil, že by nemusela stavět město,ale město by mohlo vytvořit podmínky pro výstavbu(zástavbu těchto proluk)v rámci vyběrového řízení na zhotovitele….taktéž by mělo město postupovat v případě výstavby RD…ty podle mě třeba V Ostravě taky chybí. Jinak ještě jednou poprosím, psalo se tady o velkém investorovi z Koreje, který má přijít do MS kraje(mělo by být oznámeno v Květnu…jak někdo psal)Pokud víte pisněte,kde,odvětví ,počet zaměts.atd.díky

    Thumb up 0 Thumb down 0
  21. aldar :

    V DOV chybí jen střelnice a kolotoče, nejlépe labutě a jak jsem někde četl – „kamikaze“ a spojil bych to se Slezskoostravským „hradem“ a kam se hrabe předválečné „Tivoli“ na haldě…
    Knihovna je nuda…

    Thumb up 6 Thumb down 4
  22. aggu :

    jarnemec: @12:11
    No nevím. Bachner má sám o sobě přes 500 m2 a je to 6-podlažní budova. A městský pozemek vedle má přes 2000 m2. Opravdu je to málo? ;)
    Mohu se mýlit, samozřejmě, nenašel jsem nikde původní projekt ČK, ale Bachner + přístavba s několika PP a cca 6 NP musí stačit bohatě. Zároveň by tam město mohlo, pokud nejsou úplně pitomí, postavit podzemní garáže, na které se při „rekonstrukci“ Masarykáče tak nějak zapomnělo, a ulevit tak centru od otřesných pozemních parkovišť. Nová soutěž a jedem.
    Vyřeším knihovnu. Vyřeším proluku. Vyřeším památku. Vyřeším parkoviště v centru. Přitáhnu lidi do centra. Za jedny prachy.
    Nicméně i lokalita u ul. Muzejní je OK, je opět v majetku města a měla by být taky brána v úvahu. Minimálně by to mělo být druhé podzemní parkoviště.

    Thumb up 5 Thumb down 3
  23. marian :

    jarnemec: svůj obsáhlejší příspěvek zakončujete stručným konstatováním, že je Pleskot (jakýsi Pleskot! bez jména, titulu, prostě …pleskot)za tvůrčím zenitem. Sice píšete, že to nemá cenu dále komentovat, já bych vás přesto rád poprosil o rozvedení tohoto tvrzení. Je to, sám uznejte, docela přísné ohodnocení a tak by mě zajímalo, o co své tvrzení opíráte ale ještě více bych rád věděl, kde se v samozvaném znalci architektury bere ta nehorázná drzost takto bez argumentace kritizovat někoho, který, ať to poměřujete jakýmikoliv měřítky, je ve svém oboru úspěšný a uznávaný.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  24. Tomas T. :

    Celkove se tady k tomuto vyjadrovat nechci, vicemene vse uz bylo receno. Az tedy na jedno…. a to je ze kraj penize na knihovnu utratil za proplaceni poplatku u lekare. Sice se nam to nemusi libit, ale je to jeden z hlavnich duvodou proc tehdy CSSD vyhrala. A pokud si to takto volici prali a vymenili knihovnu v Ostrave za proplaceni poplatku v celem kraji, tak to musime respektovat. Je to vse jen o prioritach.

    Kdyby se rekonstrukce nadrazni nekonala a misto toho by vsem MS kraji dali 500 do schranky, protoze to slibili ve volbach, tak by jsme to taky museli respektovat, at se nam to libi nebo ne (ci nam to prijde uhozene).

    Thumb up 3 Thumb down 0
  25. aggu :

    Tomas T.: Těmi poplatky si teda nejsem jistý. A už vůbec nemůže fungovat paralela poplatky – knihovna.

    Thumb up 0 Thumb down 4
  26. jarnemec :

    aggu:
    Ano je to bohužel málo.

    Souhrnné požadavky na užitkové plochy a prostory novostavby knihovny jsem již odkazoval: http://cernakostka.cz/index.php?petice=kraj&detail=52
    Jen sklady knihovního fondu včetně třídičky a manipulačního prostoru min. 3740 m2 a volný výběr min. 2930 m2.

    Černá kostka má celkový obestavěný prostor 138.013 m3 (nadzemní část 48.195 m3 a podzemní 89.818 m3), užitková plocha všech podlaží 28.307 m2.
    viz http://cernakostka.cz/index.php?petice=kraj&detail=21

    ———-

    marian: marian:
    Omlouvám se, opravdu to nechci rozvádět. Koukněte se prosím když tak třeba na jeho stavbu Nové Palmovky (nejlépe v reálu). Jeho dřívější realizace v sobě měly naději něčeho lepšího. Bohužel dopadlo to jinak… Ale zas je stále lepší než jiní místní všehoschopní borci, to zas jo. ;-) Ať si je v českém rybníku chválen jak chce (ač zrovna zmíněná Nová Palmovka je kritizovaná hodně a i další jeho stavby na Palmovce), ale až čas ukáže, zda mé hodnocení je pravdivé, či ne. Do té doby si myslete co chcete. ;-)

    Thumb up 4 Thumb down 2
  27. aggu :

    Díky. S 3+6patrovou přístavbou jsme někde okometricky na 22000 m2 podlahy. Škoda :-/ Pokud teda bereme původní projekt jako neměnný etalon. Pořád by ale stálo za to se pokusit dostat knihovnu do historického centra. Třeba i změnou projektu. Přitom na Muzejní x Velká by to vešlo i s rezervou.
    Ta představa černé kostky a bílé kostky (Bílý stín) v centru, na dohled od sebe…
    Prostor naproti DKO nebo DOV by měly být nouzové varianty.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  28. riltr :

    no a proč do dolní oblasti nepřesunout rovnou i radnici? Hlavně ať tam něco je a pan Světlík je spokojený…připadá mi, že po karolině je tady další místo, které má ambice vysát z centra zbytky života a vize, že se má dolní oblast stát jižním okrajem centra je momentálně utopická, ostrava není tak velké město, aby zde bylo tak velké centrum…nejde přece zvětšit centrum o 1 třetinu naráz, protože poptávka po nových prostorách ať už obytných či neobytných není tak velká, to bychom jenom zvětšili současné město duchů…Jsem pro dopravní napojení, klidně i s tramvajovou tratí v blízkém horizontu, ale příčí se mi za každou cenu něco v tom prostoru stavět jen proto, ať tam něco je, takhle to přece nefunguje. Město je (v ideálním případě) živý organismus a jeho vývoj odráží celospolečenskou a ekonomickou situaci v zemi, regionu a v něm samotném. Přijde mi, že by se měli důležité instituce koncentrovat do docházkové blízkosti mezi sebou, tak ať je jejich dosah atraktivní pro pěší a ne je roztahovat po katastru obvodu a alibisticky tvrdit, že když se centrum města nachází v obvodě Moraváská Ostrava a Přívoz, tak je celý tento obvod centrem…

    Thumb up 3 Thumb down 6
  29. marian :

    jarnemec: hlavně si myslím, že by člověk i při kritizování měl zůstat slušný. Pleskot sem, pleskot tam, je za zenitem, nemá cenu to komentovat, myslete si co chcete, já to vím líp, nebyl jste tam osobně (já jo)… Trochu pokory a slušnosti, nic víc.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  30. Tomas T. :

    aggu: Temi poplatky bych si jist byl, staci se podivat na dobovy tiks a presouvani investic na kraji.

    Co se tyce Svetlika, tak bych ho nekritizoval za to ze se to tam snazi prosadit. Spis mysli ze je potreba to nekde umistit a on rika tady to jde,a ziskate na to dotaci. Rozhodnete se jak chcete. Zbytek je uz o politicich.

    Ja uz uvoazoval i nad tim, umistit knihovnu i nekde jinde…. napr na pozemek u terminalu hulvaky. MHD tam bude jak tram tak rolejbus, a tam by to meli blizko nejen lidi z Centra ale take lide z Poruby a vseobecne studenti VSB. Ale to se tady asi nikomu zamlouvat nebude ze?

    Thumb up 1 Thumb down 2
  31. jarnemec :

    Tomas T.:

    Podívejte se prosím na dokumenty z roku 2009 a zejména na konci 2010, viz http://cernakostka.cz
    Světlík byl v tom, aby Černá kostka nebyla a knihovna byla v DOV aktivní převelice. Jeho prodloužerna ruka na karaji je soudruh Babka, KSČM má zároveň od roku 2009 oblast kultury na kraji na starost. Názory Babky na knihovnu, resp. Černou kostku lze lehce dohledat, mj. viz odkazy níže.

    Prosinec 2010 např. http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=9536
    více odkazů zde: http://cernakostka.cz/index.php?info=ohlas

    aggu:

    Budovy nejsou hrací kostky, aby se jen tak přesouvaly z místa na místo. Takže Černá kostka leda tam kde byla navržena.

    Jak jsem již napsal, můžeme uvažovat ve dvou rovinách. Jak sehnat znova finance na Černou kostku (projekt co stál již 49 mil. a má podporu veřejnosti), nebo se začněme bavit od počátku. Tedy kde, co a jak. Kde knihovnu umístit, vyhlásit novou arch. soutěž a sehnat finance.

    U druhé varianty mám jen strach, že Ostravě, resp. kraji již nikdo nebude věřit snahu o hledání, jelikož v minulosti dalo město a kraj jasně najevo, že na výsledky veřejné diskuze i architektonických a urbanistických soutěží kašle a klidně je v rámci politikaření odhodí do koše. :-(

    Thumb up 2 Thumb down 0
  32. balde :

    kdb bylo centrum města dost atraktivní, tka s ním Karolina nic nezmůže, ale protože nebylo viz chodníky, parkování nikdo tam nebydlí, tak to Karolína natáhla a za většinu těchto problémů může město kam jsme si politiky navolili mi tak tady furt nebrečte, a suhlasím s Tomašem, Světlík dává možnost dát knhovnu do DOV, pokud kraj nebude chtít tak tam nebude, pokud na kraji budou chtít dát knihovnu do starého Centra tak at to udelaji ale zase jsou to lidi kteří tam nami byli zvoleni

    Thumb up 3 Thumb down 0
  33. aggu :

    Tomas T.: Dobový i jiný tisk ozřejmuje houbeles. Jediná možnost je studium zápisů ze zastupitelstva, nevím, jestli třeba žádost o informaci ze zákona už někdo podával. Ale rozhodně se to přece nedá stavět tak, že voliči ve volbách rozhodovali mezi knihovnou a poplatky. To je absurdní. To rozhodnutí bylo výsostně politické a může za něj tandem ČSSD/KSČ. A jestli už tehdy tahal za nitky Babka nebo netahal, je bohužel spekulace. Možná by stálo za to se ho zeptat. Komunisti přece nikdy nelžou ;)

    Thumb up 2 Thumb down 1
  34. Martin [msstavby.cz] :

    marian: Souhlasím s názorem. Architekt Pleskot je uznávaná autorita, autor pěkných staveb, které získávají ocenění. To, že se mu Palmovka nepovedla a ostravaci mají něco k lynčování je trochu neprofesionální.

    Ale také uznávám práci pana Němce.

    U ostraváků mi vadí to, že se neumějí chovat na úrovni a zachovávat tvář. Jednou se mi tak stalo, že jsme z redakce šli na promítání dokumentu Human Scale do Minikina. Dole u pokladen jsme se zeptali pana Strakoše, zda je to fronta na lístky, pač v ní očividně stál, a ten velmi mile odpověděl, že ne čínské polívky.

    Thumb up 2 Thumb down 6
  35. Rýša :

    http://www.novinky.cz/bydleni/tipy-a-trendy/369181-evropskou-cenu-za-architekturu-ziskala-belostna-a-temer-neviditelna-budova-filharmonie.html – nádherná architektura a Ostrava krásnou architekturu, kterou mohla mít v Černé kostce, možná zamění za „něco“ černošedého v podobě kompostérů v DOV.

    Thumb up 2 Thumb down 3
  36. Hynek [msstavby.cz] :

    +clanek „Kraj tlačí knihovnu do Dolní oblasti. Primátora a starostku to nenadchlo“ na idnes.cz: http://goo.gl/soOF9W

    Thumb up 0 Thumb down 0
  37. Rado :

    V tom článku se mi názor Macury celkem líbil, nicméně někdo dobře na kraji leští kliky, protože takové cpaní veřejného projektu do chřtánu soukromníka není normální. Copak těch 48 mil. Kč k Černé kostce, které se vyhodily komínem, nikde nechybí nebo dokonce nikomu vůbec nevadí to mrhání s veřejnými prostředky? A také jak zaznělo ke konci, stále ta stejná ostravská písnička, postavit v areálu DOV a bez architektonické soutěže k tomu.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  38. PetrP :

    Už je to jisté? Nebo jen objevili to, o čem tady již diskutujeme? :)

    http://e.metro.cz/default.aspx?d=11.09.2015&e=ME-BRNO#strana=2

    Strana 2 v pravém dolním rohu…

    Thumb up 1 Thumb down 1
  39. Alex :

    PetrP:

    Doporučuji pozornosti zprávu o jednání hejtmana Nováka s ministrem kultury: http://www.mkcr.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministr-daniel-herman-jednal-dnes-s-hejtmanem-miroslavem-novakem-o-projektu-noveho-sidla-moravskoslezske-vedecke-knihovny-265866/tmplid-228

    Hejtman Novák už zcela ztratil smysl pro realitu. Ale proč také ne: nic mu nehrozí. Že veřejně lobbuje za Světlíkovy privátní zájmy, tím si může v případě volebního neúspěchu jen posichrovat teplé místo ve Vítkovicích, tak jako kdysi Tošenovský nebo Pecina.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  40. PetrP :

    Alex: Díky za odkaz… No tady myslím, je už rozhodnuto, že to bude v DOV… Tím, že by se to mohlo financovat ze 4 zdrojů, tak na to slyší i MSK i MK…

    Thumb up 0 Thumb down 0
  41. Alex :

    http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/nova-vedecka-knihovna-snad-uz-v-roce-2017-20150915.html

    Už to píšou i v Deníku, tak je to sichr.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  42. aggu :

    Pořád stejná písnička. Politici proti občanům. Dělají přesný opak toho co chtějí ostravané. Chceme vrátit život do centra – politici vymýšlí projekty celoměstského až regionálního významu jinde. Na oplátku tam stavějí čtyřpruhové průtahy, aby to tam opravdu žilo. Auty. Chceme zastavět proluky – politici kvůli důležitějším autům zástavbu blokují. Chceme letiště – politici a jimi dosazený management ho vlastní neschopností skoro zničí. Chceme opravený stadion na nejkrásnějším místě v Ostravě – politici si vymyslí mini stadion za mega peníze jinde. Chceme vrátit život řece v centru – po prvním deštíku je značná část opravy spláchnutá, a politici na „něco“ čekají. Nechceme navázat na komunistické barbarství v architektuře – politici milují polystyren a s pocitem pýchy likvidují původní vzhled domů. Chceme aby město zachránilo cenné památky v centru (Jatka, Ostravica) – politici konají tempem jeden úkon za rok. Chceme kvalitní veřejný prostor – politici ho na radu kamarádů od „fochu“ vyšperkuji „dočasným“ lokokoněm.
    Dodnes nemá Masaryk v centru Ostravy sochu.
    Zájmy politiků jsou v NAPROSTÉM ROZPORU s tím, co chtějí lidi. O činech ani nemluvím. „Rekonstrukce“ Masarykova nám. nebo nám. Msgre. Šrámka straší dodnes. Bohužel Ostrava má na rozdíl od Prahy tu smůlu, že tady jsou chyby a nicnedělání hodně vidět. Tady nestačí přemalovat fasády a zapálit svíčku pro poděkování předkům, že nám zanechali pěkné město. V Ostravě se musí něco nového vytvářet.
    Kdo z politiků je toho v Ostravě/Česku schopen?
    Proč nikdo z médií nevystaví politikům současným i minulým účet? Např. za jejich reálné „snažení“ obnovit centrum? Kvalitní centrum města udělá na investory 100x větší dojem než 10 výletů s brožurkami do Canes.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  43. Alex :

    Chvíli po volbách bylo ticho. Bylo pár besed a čekalo se, co bude. Ale asi nic.

    Je nutno zase začít hulákat a dělat bordel, jinak to nepůjde.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  44. balde :

    aggu: zkuste vyhrat volby a zmenit to

    Thumb up 0 Thumb down 0
  45. Alex :

    balde:
    Takhle to přece není. Bez ohledu na to, kdo vyhrál volby, Petr nebo Pavel, tak existuje nějaká občanská společnost, kterou je nutno respektovat. Vítěz voleb přece nemá to své město propachtované, tím méně aby se v něm choval jako nájezdník na dobytém území

    Thumb up 2 Thumb down 0
  46. Ac :

    Alex: Spíše je třeba se ptát, kde byl občanská společnost, když se rozhodovalo o Černé kostce, byla petice a to bylo všechno. Nakonec peníze na knihovnu skončily ve „zdravotnictví a sociálních službách“.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  47. aggu :

    balde: To je mýtus, který s oblibou šířil takyprofesor Klaus. Mám se naučit péct housky když mi nejedou ty mražené? Ale to je na mega off topic o vyšuměné demokracii. A na blbost a omezenost není imunní sebelepší systém.
    Ac: Tak to jsi asi něco zaspal, „občanská společnost“ byla tam kde měla být a dělala to, co měla dělat. Byla petice, byly demonstrace, vyjadřovaly se autority z celé ČR, a hlavně byl web, který laiky jako já dostatečně o ČK informoval. S mužiky to nehlo. Pravda, na facky nedošlo.
    Já čistě teoreticky nemám nic proti knihovně v DOV, jako nouzové řešení, ale jedině za předpokladu, že to nebude solitérní záležitost vyboxovaná „ostrými“ lokty Babky a spol. Dodnes jsem neslyšel že by si Světlík a Macura a Vondrák a Lata sedli a vymysleli co bude z jižním centrem. Protože bez toho, aby se Karolina a Hlubina propojily do pokračování centra, kde budou žít lidi a ne turisti (těch má DOV dost) je postavení knihovny holý nesmysl, který když budu slušný, předběhne dobu o 30 let. A do té doby to bude kopanec do kotníku těm, pro které má knihovna sloužit. Knihovna nesmí posloužit jako marketingová páka pro DOV.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  48. balde :

    jen takové připomenutí, že o DOV se pořád uvažuje. http://polar.cz/zpravy/ostravsko/ostrava/19353/nova-vedecka-knihovna-do-dolni-oblasti-vitkovic

    Thumb up 0 Thumb down 0
  49. balde :

    http://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/lanovka-nad-ostravou-mesto-v-ni-veri-20160128.html

    Thumb up 0 Thumb down 0
  50. thvari :

    balde: Letos jsou krajské volby. Jaká je šance, že zvolíme někoho, kdo podpoří spíše Černou kostku než přesun do DOV? Účast bývá prachmizerná – naposled jen 35 procent lidí, kteří úspěšně zvolili ČSSD a těsně za něma KSČM….

    Thumb up 0 Thumb down 0
  51. skelet :

    Je celkem jedno jaká je účast. Neb jen blbec nemění názor, jak řekl primda.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  52. balde :

    thvari: asi bych počkal na volební programy a myslím si že to bude i tématem při debatách

    Thumb up 0 Thumb down 0
  53. balde :

    http://polar.cz/porady/nas-kraj-neni-na-okraji/nas-kraj-neni-na-okraji-04-02-2016-17-13 rozhovor s Josefem Pleskotem, projekt knihovna do DOV zřejmě pořád žije.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  54. Rýša :

    Tak jsem zkusil napsat část těla s tečkou i bez tečky a u schvalovací komise zadrženy oba :-)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  55. Hynek [msstavby.cz] :

    Rýša: treba prcice by mely projit.. pro priste. :)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  56. Rýša :

    Hynek [msstavby.cz]: No, ale to by moc nešlo dohromady, když jsem napsal, že po zhlédnutí Náš kraj není na okraji na mne vyskočil náměstek hejtmana za KSČM, tak jsem dopsal, že s touto stanou není náš kraj na okraji ale v pr..li!!! (po vašemu v prcicich :-))

    Thumb up 0 Thumb down 1
  57. Martin [msstavby.cz] :

    Rýša: No super.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  58. AC :

    https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/muzeum-vysoke-pece-dolni-vitkovice.A190902_499360_ostrava-zpravy_jog

    Thumb up 5 Thumb down 0
  59. Rado :

    Ono jde krásně vidět, jak to ti oceláři mediálně zlomili. DOV jede, Landek chřadne a v tichosti se zbavuje exponátů. Ono to na první pohled vypadá, že v té Ostravě byly pouze hutě a nic víc. Prostě zase kouzlo dotací, nic jiného, jen mě mrzí, že se takovéto pozornosti nedostává všem památkám, a že toho v Ově, potažmo ČR, chátrá celkem dost, je zjevné.

    Thumb up 1 Thumb down 5

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.