Územní studie Frýdek-Místek

Popis a vizualizace územní studie ve Frýdku-Místku mezi třídou T.G. Masaryka a vlakovým nádražím.

Autor: RH-Arch

Řešení území areálů bývalých textilních továren mezi nádražím ve Frýdku-Místku a městskou třídou T.G.M.
Dopravně-inženýrskou část zpracovala Dopravně inženýrská kancelář, s.r.o.

Řešené území je charakteristické historickými a architektonicky jedinečnými objekty textilního průmyslu a také tím, že je špatně prostupné a v podstatě ze tří stran oddělené od okolí dopravními bariérami.

Zadání: K odstranění fragmentace města, začlenění průmyslových areálů do jeho urbanistické struktury včetně záchrany a ochrany původních pro město charakteristických průmyslových fasád, zlepšení infrastruktury ve městě, oživení a vznik nových veřejných prostranství včetně zeleně, maximální utlumení průmyslové činnosti v areálech, ideově zohlednit dopravní problémy v území kolem železnice a jejich dopady do území. Návrhy řešení by měly přispět ke zlepšení životního prostředí, urbanismu a image města.

Úvodní fází byl rozbor a analýza podkladů, definice problémů v území. Následovalo zpracování konceptů návrhu ve 3 variantách, které byly předloženy objednateli k připomínkování a výběru varianty k dopracování. Výsledný návrh – čistopis – je založen na variantě 2 konceptu, která byla doplněna na základě připomínek objednatele o prvky z dalších dvou variant.

Území je v podstatě tranzitní, je zde málo cílů odpovídajících centru města, nevyužitá synergie s nádražím, které je nedůležitějším cílem v lokalitě. Nevyužívá potenciál průchodu obyvatel ze sídliště Slezská, ani cestujících čekajících na MHD. Chybí zde odpovídající občanská vybavenost, školské, zdravotnické zařízení, domov seniorů, volnočasové a sportovní využití, doplněno službami a obchody v parteru. Ve FM aktuálně chybí i kapacitní hotel. Aby se území stalo více atraktivní pro návštěvníky je docíleno návrhem nových staveb s převážně polyfunkčně obytným využitím a adaptací stávajících budov na vhodné využití, zejména veřejné občanské a komerční vybavenosti. Cílem je zvýšení počtu obyvatel a drobných lokálních cílů v řešeném území. V řešeném území téměř chybí obytné budovy, které by vnesly do lokality běžný život, nutný pro trvalou udržitelnost využití území. Proto byly v rámci celého řešeného území navrženy polyfunkční městské objekty s bydlením v horních podlažích nebo i čistě obytné domy.

Zobecněná urbanistická a funkční koncepce:
Historické budovy – Rekonstrukce a adaptace na polyfunkční využití, primárně pro veřejnou a občanskou vybavenost i volnočasové aktivity, menší obchody, služby, kulturu, sport, vzdělávání, zdravotnictví apod. + vytvoření nových veřejných prostranství
Novostavby – Důraz na doplnění bydlení, včetně bydlení pro seniory, v přízemí v kontaktu s ulicí drobné obchody a služby.

Modře jsou zvýrazněny možné dostavby:

Růžově ohraničena veřejná prostranství:

zdroj: rh-arch.com

Související články

  • žádné související články, zkuste tagy pod nadpisem..

Komentáře

  1. brzda :

    Problémy pojmenovali pěkně, ale čekal bych od takové studie trochu víc než jen dokreslení domečků do stávajících proluk…..

    Thumb up 1 Thumb down 5
  2. Roman :

    Lepší nultý krok než žádný. Oceňuju jasné vyjádření, že cílem budou souvislé uliční bloky snažící se o rozšíření městského centra a ne solitéry jako někde na sídlišti.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  3. Marián Kyral :

    Kruháč, samý kruháč. Taky tam vidím kontroverzní most přes koleje, „nový“ autobusák u nádraží (fakt by mně zajímalo, proč ten předchozí postavili na tak blbém místě). Velkokapacitní hotel byl Centrum, který teď město vydražilo a přemýšlí co s ním. Zda sociální byty, nebo penzion pro seniory…

    Ale zastavěné proluky vypadají dobře. Akorát je to někde na úkor parkoviště. O těch se tam nepíše.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  4. Marián Kyral :

    brzda: Ono je tam toho víc. Nové ulice, nové kruháče, zprůjezdnění ulice kolem nádraží…

    Thumb up 2 Thumb down 0
  5. brzda :

    Nové kruháče tam vidím dva a to na úplně zbytečných místech. Autobusák u nádraží měl být už dávno, případně měl být jinak vyřešen podchod (např. v místech, kde je v tomto plánu nová lávka). Most přes koleje je OK, ale jen v případě, že bude pokračovat i přes řeku. FM je dvojměstí na dvou březích, které jsou spojeny žalostně málo…..

    Thumb up 2 Thumb down 0
  6. Marián Kyral :

    brzda:
    A právě s tím pokračováním přes řeku mám, nejen já, problém: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lide-z-riviery-nechteji-novy-most?sel_ids=1

    Thumb up 0 Thumb down 1
  7. FM :

    Marián Kyral: kdyby ten most byl velikostně něco jako ten most do starého města, tak v tom nevidím žádný problém,naopak..
    2 dopravní mosty pro město o velikosti FM nejsou ideální a lepší místo pro 3 most podle mě není.
    Většina pozitivních argumentů je popsaná v tom článku co jste posílal. Např to, že by tam nemusel být povolen vjezd kamionů.., tj. určitě by to nebyl „2. Paralelní průtah městem“ tak jak se zmiňuje v článku..
    Plus ten článek je z roku 2008 a nejvíc tam zaznívá obava co bude, až se otevře Hyundai..
    Zbývající negativní argumenty už jsou spíš IMHO typické NIMBY, ve zkratce: nechci to mít za barákem, ale celému městu by to prospělo

    Thumb up 1 Thumb down 0
  8. davidb :

    Ten most vpravo je zajímavý- protože nenavazuje na navrhovaný kruhový objezd a tudíž to není náhrada stávajícího přejezdu.
    Který se stejně bude muset upravit, protože se řeší zdvojkolejnění a elektrifikace Ova – Frýdlant.
    A tím pádem bude i problém se 3 mostem. který by musel být o hodně vyšší a jde z roviny do roviny, né jako např. Koloredovský.
    A navíc v zástavbě rodinných domů (aspoň Slezská strana).
    Tím netvrdím, že není potřebný- protože další most je až v Bašce a na dálnici nebude z té strany žádný nájezd.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  9. S200 :

    davidb: O zdvoukolejnění trati Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí se zatím neuvažuje. Pouze by mělo být posunuto jižní zhlaví stanice dál směrem k Frýdlantu, aby byla zvýšena užitečná délka staničních kolejí pro potřeby nákladní dopravy.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  10. davidb :

    S200:
    Zdvoukolejnění asi ne, to se bude týkat jen Ova- FM.
    Ale rozhodně elektrifikace, tudíž vyšší výška nad kolejemi pro most.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  11. davidb :

    S200:
    A kam to zhlaví chtějí posunout? https://mapy.cz/s/2RF6r
    Teď končí před přejezdem. Z jedné strany domy, z druhé firma (tam by to asi šlo).
    Ten přejezd stejěn asi půjde pryč- nebo nebude pro automobilovou dopravu- podobně jako Svinov – Dubí.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  12. S200 :

    davidb: Zkusím k tomu něco vyhledat.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.