Tramvaj Ostrava – Karviná

Města v kraji by mohla propojit vlakotramvaj.

Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) se o tomto projektu mluví dlouho a nyní je ideální doba na jeho realizaci.
„Evropu ovládá horečka takzvané „zelené“ mobility, tedy ústup od spalovacích motorů a jejich nahrazení elektřinou. Při návštěvě Bruselu jsme nabyli přesvědčení, že by se takový projekt dal financovat z evropských peněz,“ vysvětlil Unucka.

Dodává, že na příměstské tratě je doprava vlakotramvajemi ideální z ekologického hlediska a bude na Karvinsku bude mít bezpochyby i dostatek cestujících. Navíc s autobusy se pro příměstskou dopravu počítá do roku 2028 a poté by jejich úlohu mohl převzít nový typ dopravy, který je rychlý a především ekologický.
„Tlak na vyloučení spalovacích motorů z veřejné dopravy bude čím dál větší. Navíc ovzduší na v ostravsko-karvinské aglomeraci by to jen prospělo. Stavba této tramvajové trati by také ekonomicky pomohla nastartovat tento region po době, kdy skončí OKD,“ tvrdí náměstek hejtmana.

Do konce příštího roku chce kraj mít prováděcí k dispozici studii a souhlasy dotčených měst a přípravě administrativních a majetkový záležitostí. „V roce 2022 bychom toto chtěli předložit jako jeden z prvních projektů Evropské komisi a do roka by měla mít odpověď. Pokud nám to přijmou, začne se zpracovávat projektová dokumentace a v roce 2025 by se mohlo začít stavět,“ nastiňuje ideální průběh projektu Jakub Unucka.

Detailní technické parametry zatím řešeny nejsou, nicméně už dnes se ví, že koleje na nejkratší trase z ostravského Hranečníku do Havířova by vedly podél Rudné, resp. Ostravské ulice. V případě spojení s Orlovou se počítá s využitím stávajících železničních vleček, po kterých se dopravuje uhlí.

Propagátor „čisté“ dopravy Jakub Unucka dodává, že jiné financování než z evropských peněz nepřichází v úvahu. „Buď se peníze z Bruselu podaří získat, nebo to celé padá,“ řekl.
Na šumbarském sídlišti počítali stavbaři s provozem tramvají už před několika roky, kdy tam instalovali dopravní značení. Jak se ukázalo, šlo o hodně předčasný krok.

zdroj: denik.cz

Související články


Komentáře

  1. balde :

    i když tady budou hejty za mě by bylo skvělé, kdyby se to podařilo, je třeba mít vizi, kolik lidé se smálo projektu Ostravy na Evropské město kultury ani v EU nevěřili že to je reálně a DOV je dnes realitou, tak stejně bychom měli mít vizi na vlakotramvaj v regionu, lanovku v Ostravě, tunely na hlavních tazích Ostravou, propojení centra a DOV atd.

    Thumb up 29 Thumb down 7
  2. Tom :

    Utopie. Do Havířova se již dnes pohodlně a rychle dostanete vlakem. Havířovem by vlakotramvaj měla procházet hlavní třídou – tohle nikdy neprojde přes občany zde bydlící, vzpomeňte na odpor výstavby nové tramvajové trati v Ostravě Porubě. A pokud by měla končit na vlakovém nádraží, pak postrádá smysl. Karviná je také dostupná vlakem. A jízda po vlečkách do Orlové nebude nijak rychlejší než jízda autobusem. Tento utopický projekt nemá jedinou výhodu.

    Thumb up 15 Thumb down 16
  3. aldik :

    Leda do Orlové a využít stávající vlečku OKD- AWT (nebo kdo to ted vlastní), jinak hloupost. Však už tam jezdí vlaky, ne? Za poslední roky se investovalo nemálo do ekologických autobusů.. kraj asi neví co s penězi, nebo budou volby :D

    Thumb up 7 Thumb down 8
  4. Bůh :

    Klidně, ať v každém městě zadotují výstavbu tramvajových tratí, ale na meziměstské cestování máme vlaky a autobusy, což podle mě stačí.

    A pokud budou jezdit častěji než doposud, tak to bude ještě lepší :)

    Thumb up 8 Thumb down 3
  5. thvari :

    Podle me to smysl dava. Vlaky jsou sice ok, ale nedovezou vas do centra, ale v pripade Havirova nekam na okraj. Autobusy za me zase zastavuji zbytecne casto. A ani jedno nejezdi v dostatecne pravidelnych intervalech. Za me je napad propojit celou nasi aglomeraci od Opavy az do Karvine a Tesina vlakotramvajema super vize. Dneska je jedine smysluplne spojeni mezi mesty v aglomeraci autem, a to je dle meho na vyspely stat v Evrope proste malo.

    Thumb up 18 Thumb down 2
  6. pomsta Jouzovy :

    jedna připomínka, která je podstatná pro mne:
    Nádraží v Ostravě jsou z hlediska přestupu na MHD pitomá. Když budu brát v potaz ten směr z Havířova, tak přijedu na střed a jdu dlouho pěšky někam, stodolní to samé, hlavní ..jupí, zastávka před budovou, ale to už se ta předpokládaná časová výhoda proti silnici ztratila.
    To by pro vlakotramvaj, která by byla schopna zajet na tramvajovou trať na nějaký přestupní uzel byla nesmírná výhoda.

    Thumb up 14 Thumb down 0
  7. aggu :

    aldik: Báňské vlečky nevedou tam, kde žijí lidé, ale tam kde bylo uhlí. Využití vleček je na papíře fajn, ale praxe v předprojektové přípravě „možná“ ukáže, že jich mimo Ostravu, která je kompaktnější, využijeme jen velmi málo. Havířov je bez tratě v Národní/Dlouhé zabitý. Totéž Orlová, vlečka tam sice vede, ale kolem Žofky přes Starou Orlovou, kde nikdo nebydlí, protože Orlová není Orlová, ale Horní Lutyně. Stejně tak Karviná není Karviná, ale trať by stejně jako do Havířova mohla vést kolem ul. Ostravské, kde poklesy doznívají. Nejexponovanější terény z hlediska současných poklesů jsou v prostoru Orlová-Výhoda, na východ přes celou Doubravu až k Olši, pak na jih ke golfu (kritické místo u cesty) a zpátky na západ k dolu ČSA a kalištím na sever od něj.
    Slezská Ostrava, Bohumín, Rychvald, Orlová, Havířov OK. Dál na východ už to může být na krev, hlavně když je možné využívat stávající objížďku přes Petrovice. Což je ale zase koridor…

    Thumb up 7 Thumb down 3
  8. aggu :

    Mapa báňských vleček a tratí (z jedné diplomky)
    https://ibb.co/mh8XGjx

    Thumb up 1 Thumb down 1
  9. Ic540 :

    My se z Havířova do Ostravy slušně dostaneme vlakem i různými autobusy. Ale nedostaneme se třeba na první Brňenský rychlík do Svinova či i od posledního rychlíku z Brna ve Svinově…

    Takže fantas magorie stranou. Doladit jízdní řády vlaků doplněné o autobusy a máme vyhráno. Jmenoval jsem jen jeden příklad, ale je jich rozhodně více…

    Pane Unucko doufám že příštím radním pro dopravu bude někdo kdo ji opravdu rozumí…

    Havířov by musel mimo jiné mít i obchvat. Aby se mohlo kvůli tramvajím zúžit cesty na hlavní třídě. A tu máme navíc za peníze EU opravenou. Chodníky cyklostezky i středový pás osazený květinami od hlavního rondelu až po Merkur…

    Takže nohy na zem a díky za ty dary. Stačí málo…

    Thumb up 9 Thumb down 7
  10. aggu :

    Ic540: Co má vlakotramvaj společného se celostátními linkami do Brňa?

    Thumb up 7 Thumb down 6
  11. donc :

    Raději postavte VTP v Porubě Nad myslivnou, ať mladí mají práci, jen utíká čas a obyvatelé Ostravy.

    Thumb up 3 Thumb down 12
  12. Permonik :

    aggu: Cestujícího.

    Nevím proč ale hodně lidi si mysli, že cestujíci ve veřejné dopravě jede z přestupního mista A do přestupního místa B. Většinou je to tak že člověk cestuje z domů do nějakého cíle, přes nějaké přestupní body.

    Když vezmu linku R8 Bohumín – Brno. A například navštěvu veletrhu v Brně, třeba strojírenského. Většina lidi jede z domova (ostravsko) do Svinova, Studénky -> vlakem do Brna (na Hlavní, ted rozkopane) a šalinou na BVV. Kdyby neexistovalo HMD Brně, Kodis na Ostravsku. Tak by musel člověk jet autem na nadraží a pak z andaráží se nějak dostát na BVV, radši zvoli cestu autem přímo z domova na BVV.

    Takže pokud spoje nemají na sebe navaznost, mají minimum cestujích. Proto když nebo vlakotram nazovat, bude vozit spíše více vzduchu.

    Thumb up 1 Thumb down 3
  13. aggu :

    Permonik: Ještě jednou, KÚMSK má na starosti celostátní linky do někam? Anebo se raději budeme věnovat tématu – tedy ostravskému schnellbahnu?

    Thumb up 1 Thumb down 3
  14. Pezos :

    balde: bychom měli mít vizi na vlakotramvaj v regionu

    Ve chvíli, kdy i v okruhu 30 km od Ostravy není problém najít obce, kde se jezdí o víkendu 2-3x denně a „páteřní funkce“ vlaku vypadá tak, že přípoj od autobusu je 2x denně víceméně v náhodní dobu… bych toto ponechal ve stádiu vize.

    Thumb up 2 Thumb down 5
  15. Permonik :

    aggu: Původní dotaz byl co má společného vlakotram a celostátní linky. Odpoveděl jsem co mají společeného tyto objekty.

    To že každy objekt zastupuje jiný subjekt k tomu jsem se nevyjadřovál. Nevim kde se tu najednou bere KÚ MSK.

    Thumb up 1 Thumb down 1
  16. msk :

    tramvaj či trolejbus kamkoliv, kde jezdí busy stejným směrem několikrát za hodinu. A to úseky Havířov-OVA, Karviná-OVA skutečně splňují. Jen ale aby ta doprava tramvajema byla rychlá a ne, že to do Karviné pojede půl druhé hodiny.

    Thumb up 5 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.