Rekola nabízejí bikesharing Ostravě

Rekola, zabývající se bikesharingem, nabízejí pomoc Ostravě. Ta poměrně nešťastně vypsala zakázku na provozování bikesheringu. Další překážkou je absolutní nepodpora cyklistiky ze strany MOaP.

Pilotní provoz sdílených kol pro Ostravu zadarmo

Od začátku spuštění Rekol máme stále stejnou vizi: věříme, že každé město — a je jedno jak velké — si zaslouží vlastní bikesharing. A to bez stovek milionů na účtě či desítek let handrkování. Byli jsme tak moc rádi, když i Ostrava začala uvažovat o systému sdílených kol a následně vypsala výběrové řízení. Myslíme si však, že některé jeho parametry zakázku jen prodražují a nic navíc nepřináší. Rozhodli jsme se proto nabídnout Ostravě pilotní provoz ve spolupráci s Hello bank! zcela zdarma. Níže najdete otevřený dopis, který jsme zaslali ostravskému primátorovi a radním. Budeme vás nadále informovat, jak se Ostrava rozhodla s připravovaným bikesharingem naložit.

Vážený pane primátore, vážení radní,

v minulých dnech v Ostravě proběhlo výběrové řízení na vybavení města takzvanými sdílenými koly. Tohoto tendru jsme se účastnili s nejnižší nabídkou za 13,5 milionu Kč. Tendr však obsahuje požadavky, které jsme úmyslně nesplnili, protože věříme, že neposlouží účelu a pouze zbytečně navýší cenu. Druhá nejnižší nabídka, která byla téměř 26 milionů Kč to navíc jasně dokazuje.

Tendr požaduje, aby se uživatel mohl do systému registrovat přímo u stojanů pro sdílená kola. Moderní systémy řeší registraci levněji, přes internet. Samotné půjčení kola pak probíhá buď přes aplikaci chytrého telefonu, který má dnes podle studií přes polovina obyvatel České republiky nebo pomocí pouhé SMS z běžného telefonu. V Česku je asi 15 milionů aktivních mobilních čísel. Na jednoho občana tedy připadá 1,5 telefonu schopného kolo vypůjčit.

Abych Vám dokázal že toto řešení funguje, nabízím městu obdobnou nabídku, kterou jsme v minulých dnech předložili ve výběrovém řízení. Ve spolupráci s Hello bank! budeme systém sdílených kol provozovat pro Ostravu bezplatně po dobu 8 měsíců (duben — listopad 2018). Data, které za tu dobu nasbíráme, pak městu poskytneme bezplatně. Město tak může na jejich základě vypsat nové výběrové řízení bez množství rizik, která běžně první výběrová řízení pro sdílená kola přinášejí.

Doufám, že budete otevřený možnostem, které Ostravě nabízíme. Rád Vám zodpovím všechny případné otázky.

S pozdravem,
Vítek Ježek
jednatel společnosti Rekola bikesharing s.r.o.

Tento otevřený dopis najdete také na https://medium.com/@Rekola/ a v papírové podobě, poslané na magistrát.

Související články


Komentáře

  1. kdojekdo :

    V zahraničí se za takto půjčená kola nějak ručí, většinou ověřenou debetní platební kartou, kreditní to nelze, ze které musí majitel karty umožnit pronajímateli si stáhnout jakoukoliv částku v podstatě kdykoliv i když už jste večer v jiné zemi. A braňte se…….. Tři turisti, tři kola = tři platební karty…..Zámek kola slouží vlastně jen k použití při vrácení do ofiko stojanu, protože ho v podstatě jinde použít nesmíte a už vůbec ne třeba před obchodem….zamknutí kola k zábradlí, nebo značce se považuje za porušení…..lepší je tedy jít pěšky, je to bez rizika.

    Thumb up 0 Thumb down 4
  2. Koudy :

    Je to perfektní nabídka. Jen jestli našemu vedení jde dostatečně o to, aby Ostrava šetřila…

    Thumb up 2 Thumb down 0
  3. Erik Gajdošech :

    Rekola používám v Praze.
    Systém registrace na místě jsem použil v Tel Avivu, stáhli si cca 600 korun jako deposit, který mi byl navrácen asi po týdnu. Služba je to dobrá, ale pokud porovnám Prahu a Tel Aviv, tak rozhodně volím růžová kola od těch zelených. Měl jsem z toho lepší pocit, když jsem si sledoval na aplikaci volná kola, jak dlouho jezdím atd. :)

    Thumb up 0 Thumb down 0
  4. Hynek [msstavby.cz] :

    Erik Gajdošech: v telavivu jsem jezdil tez a co si blokli netusim, kazdopad kdo nema na konte rekneme 600kc rezervu, tak za mne – proc by si mel moci pujcovat takove kolo? ty bys kolemjdoucimu svoje kolo jen tak pujcil? spis ne..

    kdojekdo: nerozumim.
    rekola taky autorizujou ucet pres platebni kartu. a kdyz clovek zamkne a „odhlasi“ kolo mimo zonu, taky jsou tam stokorunove poplatky… „brante se…“? co? cemu? proc?

    —————
    to je relativne slozita otazka a sam nevim na jakou stranu se osobne klonim… mozna idealni by byla kombinace dvou pristupu…

    jeden pristup je mit stanice s terminaly, platit vyjmenovane zabory. bohuzel tohle je radove drazsi reseni, nevyhodou je nizsi pohodlnost a proste uplne jina cena realizace..

    druhy pristup je mit zony, mit moznost nechat kolo v nich kde se mi zlibi a logicky zadne stanice a terminaly nemit. coz je super, ale pak jsou taky kola vsude mozne a trosku mi to pripomina ty popelniky v marianskych horach. proste hezky pohled na ty kola u kazde tycky nebude.

    a jak rikam, pro me, jako potencialniho uzivatele, by bylo nejlepsi, aby byly sice stanice, ale mel bych k nim vzdy blizko. tzn oblibena mista nebudou oblozena kolama kde je tycka k mani, ale budou tam ve stanicich.

    A jinak jeste jedna vec: jak ctete ten otevreny dopis? To je nabidka neco za neco, nebo rikaji, ze to rozjednou od dubna tak jako tak? Tam se pozjec nejak vytratilo nejake „pokud“..? Jako ono se nevylucuje, ze mesto si vyresi bikesharing vyberkem a Rekola pojedou jako konkurence..

    Thumb up 0 Thumb down 0
  5. Vítek Ježek :

    Hynek [msstavby.cz]: v zásadě naše aktuální nabídka je ta vaše „ideální“ varianta ; ) Tedy – rádi bychom udělali (i klidně mobilní) cyklostojany na těch místech, kde je určilo výběrové řízení. A nechali kola vracet jen do nich. Pokud se domluvíme s městskou částí (zde velkou část budou hrát data používání – i v průběhu roku) můžeme systém rozšířit i o oblasti, kde by kolo šlo zamknout kdekoliv v zóně. Výhoda rekol je, že toto se dá měnit i v průběhu roku – ač to nejde dělat moc často, aby uživatelé nebyli zmateni.

    Chceme tím „otestovat“ parametry výběrového řízení (rozsah zóny, poloha stojanů) a zároveň ukázat městu, že je dobré mít místa určená k parkování ale zároveň není v dnešní době nutné mít registrační terminály přímo na ulici (jak to určovalo aktuální výběrové řízení). Spolu s tím by město získalo data i o ekonomice – takže následně by mohlo lépe plánovat i budoucnost bikesharingu.

    Nedává nám tak smysl mít dva konkurenční bikesharingy v Ostravě – chceme městu pomoci, nikoliv jít proti němu.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  6. Crazym :

    Vítek Ježek: Jak já s Vámi soucítím, taky mi nedává smysl konkurence, hlavně ta v mém podnikání a to taky chci všem kolem pomáhat :DD

    Thumb up 4 Thumb down 2
  7. Koudy :

    Crazym: Zapomínáš že takovým způsobem by rekola bojovali proti dotovanému sharingu. Trochu nerovný boj. Hromadnou dopravu máme taky jen jednu.

    Thumb up 0 Thumb down 1
  8. Erik Gajdošech :

    Hynek: já to nemyslím blbě, ať se blokuje kolik chce, mně osobně na tom nezáleží. Jen jsem se snažil popsat ten rozdíl a vlastní dojem, tak to neber tak, že něco kritizuji podle zálohy :)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  9. Danek :

    Chapu to tak ,ze firma verejnou zakazku nevyhrala, dle zadani verejne zakazky?Pak vymysleli toto..myslim ten dopis…to by si firmy potom z verejnych zakazek udelali trhaci kalendar…mozna bych je vyslechl a tim to konci…jednoznacne nesplnili ver.pozadavky VR…takze smula.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  10. kdojekdo :

    …… město zaplatí 26 mil. a bude mít jistotu terminálů a tím i nějaké funkčnosti, vymahatelnosti, provázanosti. Ona “pomoc městu” za 13 milionů pro Rekola je docela dost, co za to město dostane? A co na to ostravští lobbisté, tyto zakázky jsou jimi vyhledávané a sledované…..tam vše začíná…..
    Někteří chytří zde by si měli přečíst všeobecné podmínky i od Rekol a jiných podobných společností, aby se nedivili a nepolemizovali……

    Thumb up 5 Thumb down 1
  11. Hynek [msstavby.cz] :

    kdojekdo: mimochodem tady nas osocujes ze lzi, bylo by mozne se pred dalsima komentarema vymacknout o jake lzi jde? dochazi mi trpelivost. ;)
    http://www.msstavby.cz/8-let-webu-msstavby-cz-18-12-2017/#comment-81057

    Thumb up 1 Thumb down 0
  12. Vítek Ježek :

    Danek: právě abychom nebyli nařknuti z toho, že „jsme nevyhráli a až poté jsme si něco vymysleli“ přímo v naší oficiální podané nabídce již oznamujeme tuto možnost – tj. zdarma roční testovací provoz. Máme za to, že toto VR nebylo optimálně nastavené – proto nabízíme městu pomoc – možnost, jak může ušetřit 26mil na první rok a následně desítky milionů každý další rok. Ale samozřejmě – rozhodnutí je na městě.

    kdojekdo: těch 13mil je nabídka, kde město dostane stanicový systém, s obdobnou funkčností, se stejnou vymahatelností a provázaností, jako bylo v tendru. Jediný rozdíl (kromě poloviny ceny) je v absenci registračního terminálu na ulici (protože jej skoro nikdo nevyužije) a v nutnosti použití mobilního telefonu pro pujčení.

    Druhá nabídka je – dejte nám rok, uděláme vám pilotní provoz, dáme vám data – a nic za to od vás nechceme.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  13. Hynek [msstavby.cz] :

    aktualne..

    Thumb up 0 Thumb down 0
  14. Hynek [msstavby.cz] :

    ČT: Veřejné sdílení kol v Ostravě zatím nebude. Město zrušilo výběrové řízení

    Thumb up 1 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.