Reko. budov úzkorozchodné trati Osoblaha

Fotografie rekonstruovaných budov při úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy. Na snímcích jsou zachyceny stanice Liptáň, Slezské Rudoltice, Bohušov a Osoblaha.

Autor projektu: Ing. Karel Siuda – hlavní projektant, Ing.Karel Siuda – autor technického a technologického řešení, Dalibor Rebroš – autor technického, technologického a architektonického řešení
Investor: Osoblažská úzkorozchodná dráha, o.p.s.
Rok realizace: 2022

Úzkorozchodná trať Osoblaha – Třemešná ve Slezsku, byla vystavěna v průběhu roku 1898. Po asi stoleté historii směřovala trať i se svými budovami k postupnému zániku. Na podzim roku 1997 byla na trati zcela zrušena nákladní doprava. Počátkem 21. století byly postupně na všech stanicích uzavřeny pokladny a čekárny pro cestující a následně byly vystěhováni nájemníci z drážních bytů. Koncem roku 2014 došlo ve stanici Horní Povelice k demolici zchátralého strážního domku. Ostatní objekty ve velmi špatném stavu dále chátraly.

V roce 2018 u příležitosti výročí 120 let byla díky finanční podpoře Moravskoslezského kraje kompletně rekonstruována budova stanice ve Slezských Rudolticích. Byla tak zahájena realizace záchrany a obnovy historických objektů této trati. Projekt „Rekonstrukce budov úzkorozchodné trati Osoblaha“, je další „kapitolou“ více jak stoletého příběhu o Osoblažské úzkokolejce. Cílem projektu byla rekonstrukce a rehabilitace původní architektury jednotlivých nádražních objektů v Osoblaze, Bohušově, Koberně a Liptani.

Rekonstrukce objektu nádraží byla navržena na základě podrobného průzkumu dostupných podkladů (historická fotodokumentace a historická projektová dokumentace objektů podobného konceptu) a zevrubného průzkumu zbylých historických prvků na nádražích samotných, ale také na analogických drážních objektech vzniklých ve stejné době. Byly navrženy tradiční technologie podobné technologiím z doby vzniku nádraží.

Snahou bylo vyhnout se v maximální míře novodobým materiálům a prvkům. Realizací vznikl unikátní soubor historických nádražních budov v autentické podobě z doby svého vzniku.

Na snímcích jsou zachyceny stanice Liptáň, Slezské Rudoltice, Bohušov a Osoblaha. Rekonstrukcí prošla rovněž výpravní budova v obci Koberno. Ta však na snímcích zachycena není. Menší dřevěné objekty přiléhající ke stanicím slouží jako WC. Větší objekty (stodoly) slouží jako úschovna kol.

Stanice Liptáň

Stav před stavebními pracemi

Stanice Slezské Rudoltice

Stav před stavebními pracemi

Stanice Bohušov / Füllstein

Stav před stavebními pracemi

Stanice Osoblaha / Hotzenplotz

Stav před stavebními pracemi

pramen citace: cik.ckait.cz

Související články


Komentáře

  1. Ondřej Koutňák :

    Tak to je pohlazení na mé skeptické a konzervativní duši.

    Thumb up 27 Thumb down 5
  2. Vašek :

    Moc hezká práce.

    Thumb up 21 Thumb down 5
  3. D-r :

    WOW!!! Tak tohle je fakt nádhera.

    Thumb up 8 Thumb down 3
  4. Josef :

    Wow tak tohle fakt jsem netušil ani nevěděl že tu máme takové opuštěné budovy co se týče slezských Rudoltic a Osoblahy

    Thumb up 2 Thumb down 3
  5. zerdě :

    moc hezké, opravdu se mi to líbí je dobře je vrátili původní fasády, zvláště pak v té Osoblaze, protože ta je skoro celá vybourána kvůli válce a pár historických domů co ve městě zbylo má dobité fasády, jsou tam i zbytky hradeb, ale ty zdi spíš už vypadaly jako volně ložené kameny, je pravda, že jsem tam už několik nebyl, tak to možná opravili

    Thumb up 2 Thumb down 3
  6. rasta :

    zerdě: tak daleko větší škody na celém pohraničí udělali komunisti a celý normalizační režim, nikoliv válka.

    Thumb up 10 Thumb down 9
  7. Ossa :

    rasta: Konkrétně u Osoblahy se uvádí, že byla zničena na konci WWII z 90%, a to především plameny, které způsobily raketomety Kaťuša, které město prakticky vypálily. Následovalo rabování, vyhnání původních obyvatel, příchod nových lidí, odstranění trosek, dvouletka, JZD … a potvrzení statutu oficiálního konce světa pro tuto někdejší moravskou enklávu ve Slezsku obklopenou ze tří stran neprostupnou státní hranicí, nově s Polskem.

    Thumb up 14 Thumb down 1
  8. Ivan Roller :

    Skvělá zpráva, že i našem pohraničí vznikají dobré nápady jak obnovit někdejší krásu, spojí se nadšenci a nadchnou ostatní. Klobouk dolů před firmou Taylor z Města Albrechtic, která rekonstrukci v roce 2022 provedla, Jiří Pokluda je jeden ze srdcařů milujících tento kraj.
    Díky také projektantovi za úžasnou práci. Neméně tak i Osoblažské úzkorozchodné dráze, o.p.s. a samozřejmě místní samosprávě z obcí Osoblažska, jste dobří.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  9. Lucie :

    Jedním slovem nádhera.srdce plesá.muselo to stát neskutečné množství času,energie a peněz.všichni kdo se zasloužili o tuto proměnu patří obrovsķé poděkování…

    Thumb up 2 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.