Obce na Osoblažsku zachraňují nádraží

Tisková zpráva k záměru rekonstrukcí nádraží na uzkorozchodné trati do Osoblahy.

Projekt k rekonstrukcí železničních stanic jsme publikovali v tomto článku.

Celkem pět nádražních budov – Slezské Rudoltice, Liptáň, Bohušov, Osoblaha a Koberno – na osoblažské úzkorozchodce se rozhodly zachránit a citlivě zrekonstruovat obce na Osoblažsku. Za tím účelem bylo vytvořeno sdružení obcí, které od státu, za vydatné pomoci Moravskoslezského kraje, zakoupilo nádraží a pozemky. Stavební práce na rekonstrukci nádražních budov budou zahájeny 1. 5. 2021 a ukončeny 30. 4. 2022, celkové způsobilé výdaje na projekt činí 1 100 000 Euro, dotace je poskytována ve výši 90%. Celý projekt je předfinancován z peněz Moravskoslezského kraje, který na obnovu „kamenných nádraží“ vynakládá nemalé prostředky ze svého rozpočtu.

Celý projekt si obecně prospěšná společnost administruje sama, z finančních prostředků dotčených obcí jsou hrazeny veškeré výdaje, které souvisejí s projektem. Tento projekt, kdy osiřelé a Správou železnic zanedbané nádraží získají díky obcím a Kraji nový a architektonicky cenný vzhled by se mohl stát příkladem i pro jiné obce v republice.

Ing. Dalibor Rebroš, projektant:
„Naší snahou při přípravě projektové dokumentace bylo pokud možno co nejvěrněji vrátit nádražním budovám jejich historickou podobu. Při návrhu jsme vycházeli z řady dochovaných menších či větších architektonických a technických detailů, použitých materiálů, barev a prvků či vybavení zjištěných při podrobném průzkumu jednotlivých staveb na trati. Nedílnou součástí byla i analogie obdobných staveb dané doby, kupříkladu nádraží v malé Morávce či ve Zlatých Horách a spousta jiných. V neposlední řadě byl velmi významným podkladem pro celý projekt i soubor historických původních plánů drážních budov. Snahou bylo se co nejvěrněji přiblížit původní podobu nádraží z konce 19. století, za použití prvků charakteristických pro dobu první republiky.“


Ing. Mojmír Pargač, starosta obce Slezské Rudoltice:
“Osoblažská trať neodmyslitelně patří k našemu kraji a domovu. Proto jsme se nemohli smířit s nevyhovujícím stavem nádražních budov na ní a hledali jsme cesty, jak ze zanedbané tratě udělat turistickou atrakci, po níž k nám přijíždějí turisté z celé republiky V celém projektu aktivně vystupovaly obce s katastry podél trati (Osoblaha,
Bohušov, Slezské Rudoltice a Liptaň). Z jejich prostředků (770.000,- Kč) byly hrazeny všechny přípravné i konečné studie a projektové práce. V celém projektu aktivně vystupoval Moravskoslezský kraj, který již na odkup nemovitosti (nejen budovy, ale i pozemky okolo trati) poskytl 100% dotaci ve výši 7.000.000,- Kč. Z těchto peněz byly uhrazeny
nejen samotné odkupy, ale byly zrekonstruovány i první dva objekty –budova „hradla“ na žst. Třemešná ve Slezsku, ale hlavně první kamenné nádraží ve Slezských Rudolticích. Dále se ze sponzorských prostředků (650.000,- Kč) podnikatele – pana Caisbergera , podle historických plánů, podařilo zrekonstruovat zastávku v místní části Amalín.“/

Mgr. Ivo Dokoupil z Hnutí DUHA Jeseníky:
„Chystaná záchrana nádraží na Osoblažsce je dokladem toho, že stará nádraží nepatří do demolic, ale lze je zachránit a najít pro ně nové využití. Je třeba ale aktivně jednat a ne jen sedět, dívat se z okna a čekat – jak to bohužel dělají mnozí starostové v našem regionu. Dokážeme si představit podobný projekt, který by se stal turistickou atrakcí, na trati z Olomouce do Bruntálu.“

Související články


Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.