Přístav Mariánské Hory

V Ostrava-Mariánských Horách by měl vzniknout přístav.

Celá reportáž na polar.cz.

Zavedení lodní dopravy po řece Odře je zase o něco blíže. Na polské straně už se chystají konkrétní technická opatření a také trasa umělého kanálu, kterým se lodě při cestě do Ostravy vyhnou chráněným meandrům u Bohumína.

Radúz Mácha, ředitel Sdružení pro rozvoj MSK: “Jedna z těch variant je přístav na území Ostravy v Mariánských Horách. Studie však obsahuje i variantu prodloužení vodní cesty až na letiště v Mošnově.”

Na téma vodní plavby se před několika dny konalo další jednání zástupců Polska a Česka. V současné době jde o vymezení trasy po řece Odře právě v úseku česko-polské hranice.

Umělý kanál pro lodní dopravu by měl vést podél chráněných meandrů po levém břehu řeky Odry na polském území.

Na trase se shodují jak město Bohumín, tak polská obec Křižanovice, a to i s ohledem na protipovodňovou ochranu a další rozvoj území.Jan Sechter, náměstek ministra dopravy: “Myslím, že jsme velmi pokročili v projednávání toho budoucího přeshraničního vodního díla, které propojí Odru od Koźle až do Ostravy, a to tak, aby nám pro ostravsko-katovickou aglomeraci vznikla alternativa používat vodní cestu.”

Související články


Komentáře

  1. Lip :

    Bydlel jsme v Privoze a leta jsem tam chodil vencit psa a divat se na stavbu zmrsene dalnice. Za me dobry napad!

    Thumb up 19 Thumb down 4
  2. aggu :

    Ostrava potřebuje zvednout vodu v řekách a nové jezy. Za Ostravou-Svinov už to smysl nemá, napáchaly by se velké škody, přírodní, škody na vodě povrchové i podzemní.
    Bylo by to naprosto unikátní mít vedle runwaye i vodní kanál, ale myslím, že průchod kanálu přes Poodří nemůže projít.
    Naopak pro Bohumín to bude živá voda. Doslova. Meandry Odry u polské hranice nejsou žádný přírodní zázrak a div světa, jak tvrdí zelení a mohou být obejity.
    Takže z celého DOV zrealizovat splavnění Odry Koźle-Ostrava, možná analogický kousek na jihu v Moravě a na zbytek zapomenout.
    Úplně stejně je splavněná Vltava, ŘVC zde investuje miliardy neustále a nikdo se „kupodivu“ nepohoršuje. Třeba nad tím, jak je Vltava okolo Prahy využívána (chlastací hausboty…).
    Momentálně probíhá v médiích a twitteru hysterie, kde 99% brnopražáků plete od gauče páté přes deváté a kde se bojuje proti DOV. I když o DOV vůbec nejde a je jisté, že nikdy nebude realizován, ani se nezačne projektovat. A taky jde samozřejmě o to, že by těch 15 miliard velice rádi z tohoto regionu odklonili do těch správných měst.

    Thumb up 34 Thumb down 24
  3. aggu :

    furt si pletu DOV a DOL ;)

    Thumb up 8 Thumb down 8
  4. davidb :

    Celý DOL je blbost na entou.
    Ale protažení k Bohumínu by, podle mě, dávalo smysl.
    Jak pro komerční účely, tak i pro rekraci.
    Já osobně bych to ukončil někde tady- https://mapy.cz/s/mofamevezo
    U dálnice i železnice.

    Thumb up 8 Thumb down 25
  5. adamous :

    aggu: Je to presne tak, jak to pises, hlavne, ze se nikdo nepohorsuje treba nad novym hlavakem v Brne … I kdyby ten kanal nakonec neprobehl, tak je velice dulezite, aby se tech 15mld. tady investovalo treba do jine infrastruktury.

    Thumb up 12 Thumb down 1
  6. adamous :

    davidb: Mne to dava smysl prave protahnout az do Mosnova, dal az k Dunaji si myslim, ze to je financne nerealne.

    Thumb up 4 Thumb down 4
  7. O. :

    A co by se jako po tom kanalu melo prepravovat? Co tak specialniho, ze by to neslo po zeleznici? Kolik toho bude? To ze jinde vyhazuji penize za nesmyslne projekty, neznamena, ze u nas musime taky. A pokud jde o tu prirodu, bezte se na ty meandry aspon podivat, je to unikatni kus prirody a ten by vzal za sve. Taky se podivejte, kolik vody vetsinu roku v Odre ve Svinove tece, je to potucek. Udelat ve Svinove pristav, je megalomansky nesmysl, ktery ani nema zadne logicke nebo ekonomicke opodstatneni.

    Thumb up 23 Thumb down 18
  8. aggu :

    O.: Nerad odpovídám na příspěvky „tohoto“ typu, ale tak postupně, pro zábavu:
    Cokoliv vhodného. Cokoliv vhodného, kde ještě méně záleží na čase než u dráhy a je tlak na cenu. Nebo turistika. Bude toho tolik, kolik toho bude, jakou asi nyní můžete dostat odpověď? Smysl nebo nesmysl projektu Vy hodnotit jednak nemusíte, jednak nemůžete. Meandry znám detailně i do hloubky. Unikátní nejsou. Kus přírody je cokoliv a kdekoliv. Odra není potůček. Po realizaci projektu, přirozeně jen v úseku který neohrozí Poodří, už vůbec. Ve Svinově nikdo přístav neplánuje. Logické ani jiné souvislosti nekomentujte, protože o projektu DOL nevíte zhola nic.
    Jednu jedinou větu nemáte k věci. Jen poblázněný hejt a smyšlenky. Ale můžete si gratulovat, máte stejný názor jako hulákající stádo na twitteru.

    Thumb up 12 Thumb down 31
  9. aggu :

    adamous: Do Mošnova to neprotáhnete přes CHKO. Máme nějaké zákony a druhak nejsme Čína.
    Mariánky jsou dobré místo. Na břehu je brownfield, dálnice za rohem, takže win-win.

    Thumb up 11 Thumb down 8
  10. davidb :

    adamous:
    Finančně to asi nereálně je.
    Ale pokud si to Poláci dotáhnou až k Ratiboři, tak už je to jen kousek.
    Rozhodně bych nešel dál než do Ostravy.

    Thumb up 7 Thumb down 5
  11. Vašátko :

    Ja si myslím to samé co většina zde. Nemá to smysl protahovat za Mariánky. Ale bojim se, že tomu tak bude (povede to do Mošnova a může to zvednout prestiž cargo-letiště).

    Jinak CHKO se to moc asi nedotkne. S Odrou (alespoň podle blokace v našem územním plánu to moc mít společného nebude). Tady u Mošnova to má vést například mezi Petřvaldem a Petřvaldíkem (dostatečně daleko od CHKO; samozřejmě to neznamená že to nebude mít dopad na poodří, ale asi tam budou jiné zákony než přímo v CHKO).

    Thumb up 2 Thumb down 3
  12. Daniel :

    Cely “Zemanuv” projekt Dunaj-Labe-Odra je jeden velky prodelecny nesmysl, na kterem vydela jen hrstka podnikatelu. Stat prodela miliardy.

    Thumb up 25 Thumb down 18
  13. aggu :

    Daniel: Další takový.

    Thumb up 10 Thumb down 45
  14. Mark :

    aggu: A co takhle tady napsat nějaké konkrétní argumenty, než jen plácání, že o tom nikdo nic neví? Třeba nějaké dokumenty či studie z podobných projektů, kde by bylo konkrétní porovnání, které typy nákladů by byly výhodnější přepravovat po vodě, než po železnici nebo jaký dopad bude mít taková stavba na životní prostředí. Zatím jsem nic takového neviděl.

    Splavnění Odry dál, než do Ostravy, nedává snad žádný smysl. A vlastně to i sám tvrdíte, proto nechápu, proč se tu musíte navážet do všech, kteří tady jsou proti celému DOL kanálu.

    Než tady tlačit nesmyslný kanál, který by se stejně nestál dříve, než třeba za 50 let, by to chtělo ty peníze nasypat do železnice. Například do zajištění toho, že se opravdu podle plánu postaví VRT přes Moravskou bránu do roku 2030 a navíc k tomu se přidaly další dvě koleje na starém koridoru, díky čemu by byla dostatečná kapacita pro náklady i během špiček osobní dopravy.

    Thumb up 21 Thumb down 4
  15. Michal :

    Aggu – odborník na naprosto všechno.

    Thumb up 20 Thumb down 6
  16. aggu :

    Vašátko: Já bych se toho nebál. Mošnov je imho neřešitelný. Roky se v CZ soudíte v případě, kdy projektovaná trasa silnice prochází místem kde se vyskytuje brouk (třeba páchník, ten je mimochodem i u Bohumína ;)
    A teď řešte průchod celým CHKO Poodří…
    Trasa DOL do CHKO Poodří opravdu zasahuje, za Výškovicemi až ke Staré Vsi. A pak jde po jejím okraji, až k Albrechtičkám, které jsou přímo u runwaye. CHKO je závislé na alespoň na zachování současného status quo ohledně režimu podzemní vody a povrchového odtoku. Tady si opravdu nedovedu představit, pro tak plošně velký zásah, obhajobu kanálu, a to ani kdyby nám ho postavili za korunu číňani.
    Samotné PP Meandry Odry jsou velmi malé území. Nejmenší co požívá zákonné ochrany. Zároveň je to ale velmi živé místo, kde zasahuje příroda, ale i člověk. Příroda povodněmi, některé úplně mění tok Odry. Člověk zase zoral část břehů, lužní lesy nejsou původní. Na řadě míst jsme vjeli jak burani, jsou tam třeba zaražené štětovnice (onen slavný přístav). A jak asi vznikly Kališoky? No těžbou štěrku. Kanál by šel přes ně a kolem ČOV v Kopytově.
    Změnu oproti současnému stavu by přinesl kanál zejména v tom, že meandry by byly zachovány, ale už by se (imho) radikálně neměnily. K čemuž vždy u silných povodní, tak dvakrát za 100 let, dochází. A taky by mě zajímalo zaplavování té louky.
    Podstatné je, aby celou problematiku řešili ne fanatici, ale ti, kterých se to týká. Tedy krajský úřad. On vyhlásil PP u Bohumína. A pak Bohumín. Dál od Bohumína je Odra regulovaná, tam se není o čem bavit.
    Skončil bych na Odře u vybudování 2 jezů – Přívoz a Svinov. A na hranici plavební komory.
    CHKO Poodří bych nechal spát. Stejně jako zbytek DOL.

    Thumb up 14 Thumb down 11
  17. Crazym :

    Taky považuji kanál DOL za nesmysl. Ovšem v tom řešení protáhnout splavnost Odry až do Ostravy do míst pod chemičkou kde je napojení na vlaky, dálnici ve třetím největším městě republiky smysl spatřuji. Jen to mělo být o pár desetiletí dříve :-( Teď asi tuším, že se toho nedožiji :-)

    Thumb up 14 Thumb down 1
  18. cervik :

    https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/73155/F6-BP-2017-Homolka-Pavel-priloha-P3%20model%20pro%20tisk.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Porovnani cen zeleznicni a namorni dopravy. Za me musim rict, ze to je nase povinnost zplavnit Odru do Ostravy… jinak zase budeme nadavat, jak s Mosnovskym letistem, ze jsme zaspali dobu a kde jsou nyni Katowice apod..

    Thumb up 17 Thumb down 6
  19. O. :

    aggu: Poslys ty rozumbrado, ja jsem napsal argumenty a klidne ti odpovim dalsimi argumenty. Takze:
    1. „Cokoliv vhodného“ Co vhodneho? Budeme z Ostravy vyvazet miliony tun uhli? Nebo privazet miliony tun zelezne rudy? Sis asi nevsiml, ze doba se trosku zmenila. Nebo snad miliony tun obili? Tady? Nebo co KONKRETNIHO mas na mysli?
    2. „turistika“ – jakoze znicime neco takoveho: https://www.google.com/search?q=meandry+odry&safe=off&sxsrf=ALeKk03eCK49RIcM1jz6dLMxpGYLHhYvaA:1602012518307&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiW_dDY2aDsAhUwxYUKHQl2CzQQ_AUoAXoECA0QAw&biw=1573&bih=896
    a
    https://www.google.com/search?q=chko+poodri&tbm=isch&ved=2ahUKEwjA-_LZ2aDsAhVIKewKHc8IBlsQ2-cCegQIABAA&oq=chko+poodri&gs_lcp=CgNpbWcQAzICCAA6BQgAELEDOgcIIxDqAhAnOgQIIxAnOgYIABAIEB46BAgAEB46BAgAEBhQyOoWWMT_FmDsgRdoAXAAeACAAcYBiAGiDJIBBDAuMTKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ7ABCsABAQ&sclient=img&ei=aMV8X8CnOsjSsAfPkZjYBQ&bih=896&biw=1573&safe=off
    a turisti k nam budou jezdit na vybetonovane koryto o kousek vedle?
    Realizaci tohoto nesmyslu by se akorat znicil ekosystem Odry, mozna i Opavy a Ostravice. Ty desitky miliard zaplatime my vsichni, napakuje se na tom betonarska loby. Plus par spratelenych podnikatelu, kteri tam budou provozovat ten turisticky bysnys a z dotaci jim to budeme doplacet vsichni, protoze to je taky nesmysl.
    Jsem v klidu, proptoze takova blbost se nikdy realizovat nebude a s koncem Zemana v uradu skonci i toto. Bohuzel skoda promrhanych penez a casu, co se ma investovat do rychlejsi realizace VRT a zkapacitneni nakladni vlakove dopravy, jak uz tady nekdo psal.

    Thumb up 22 Thumb down 12
  20. Mark :

    cervik: Zajímavá práce, ale paradoxně dokazuje, že jakékoliv splavnění nedává ekonomicky smysl. Pochybuju, že by se jakékoliv zboží vozilo/mělo vozit vlakem až z Číny. Drtivá většina toho stejně dojede na lodi do nějakého evropského přístavu (např. Hamburk), kde se přeloží na vlak a posledních pár stovek kilometrů k nám se dopraví vlakem nebo kamiony. Tohle i z té práce dává ekonomicky největší smysl, loď je levnější až od nějakých 1800 km vzdálenosti. A zároveň v Ostravě a okolí by nikdy nebyla taková poptávka, aby do ní plula zaoceánská kontejnerová loď přímo z Číny, stejně by se muselo zboží někde překládat a pak by plavba po Odře nedávala ekonomicky smysl.

    Thumb up 5 Thumb down 12
  21. aggu :

    O.: Obávám se, že kromě DOL nevíte nic ani o významu slova argument.
    1.
    „My z Ostravy“ neexistuje. Nechápete jak funguje jakýkoli terminál? To není o Ostravě.
    Ano, přeprava podobných sypkých komodit bude jednou z mnoha možností využití. Logistika, doprava osobní, doprava hromadná, nakládání s vodou v krajině, protipovodňová opatření, turistika, zaměstnanost… Mohli bychom doplňkovými projekty napravit zmršený projekt revitalizace říčky Ostravice v centru. Širší Ostravice by úplně změnila jeho paradigma.
    Mít u sebe takový hub je asi stejná výhoda jako mít či nemít letiště, mít či nemít dálnici, mít či nemít nádraží. Jednu podobnou strategickou chybu už ostravští politici udělali. Ti polští ne. Zopakujeme si to?
    2.
    No je vidět, že meandry opravdu znáte jen s fotek na internetu.
    Turisty s meandry spojujete proč? Meandry nejsou turistická destinace a je to pro místní obyvatele jenom dobře.
    Kanál nebude mít vybetonované koryto. Vymýšlíte si.
    Nepište prosím nic o ničení ekosystémů, protože o nich nic nevíte.
    Desítky miliard korun jste si opět vymyslel. Je to 15 miliard, na polské straně dvojnásobek. Je předpoklad vysoké spoluúčasti EU, takže ve výsledku můžeme „za pár miliard“ získat vysokou hodnotu v infrastruktuře.
    O betonu už jsme se bavili. Jestli máte na beton fobii, tak vás upozorňuji, že se objeví na souvisejících objektech – komoře u polské hranice nebo obou plánovaných jezech.
    Loby se píše s dvěma b.
    Spřátelení podnikatelé. LOL. Ti dva už mohou za hodně průšvihů ;)
    Obávám se, že konec Zemana na tento projekt vliv mít nebude. Protože mnohem větší vliv bude mít rozhodování našich a polských politiků. Můžeme budovat nebo sedět za pecí. Budovat pak budou jiní a my se budeme dívat přes plot.
    VRT je úplně jiný segment infrastruktury, nevím proč ho zmiňujete v tématu lodní dopravy. Nákladní doprava se zkapacitní právě vybudováním VRT.

    Thumb up 19 Thumb down 21
  22. Crazym :

    Ale, že nastoupili do šiků celkem rychle :-) https://1url.cz/HzCZf

    Thumb up 3 Thumb down 0
  23. rom :

    Je neuvěřitelné, jak tento záměr aktivoval antizemanovské a antibabišovské síly. Zejména pražské politiky. O projektu nic neví, jediná argumentace je zeman. Zcela ingnorují, že se jedná o dílčí část. Jsme v EU, Poláci zřejmě nic podobného neřeší, my se nenapojíme jenom proto – bo Zeman. Samozřejmě do toho budou rýt ekologové a přírodovědci – jako u každé liniové stavby – brouci, ptáci, žáby atd. S tím se musí počítat. Proč pražským politikům třeba nevadí 30 mld. na nové nádraží v Brně a podobné projekty.

    Thumb up 14 Thumb down 7
  24. aggu :

    Crazym: Lžou už v titulku. To „zamrzí“. Diskuze na nějaké odbornější úrovni, bez nesouvisejících argumentů typu Zeman je svině apod. je jediná možná.
    Stejně tak zamrzí dogmatický přístup OSU. Včera jsem se na pro změnu na ihned dočetl, že někdo z PřF OSU varuje všechny před zaštěrkováním dna Ostravice – kvůli vybudování kanálu mezi Ostravou a Bohumínem. Já bloud si dodnes myslel, že ty štěrky v řece jsou pískovce z Beskyd, a Beskydy jsou 35 km jižním směrem na horním toku. Nu, tak jsou asi v Polsku nebo je do toho kanálu někdo v amoku vysype nebo co já vím.
    Snad to jen popletl novinář. Jako vždy.

    Thumb up 6 Thumb down 19
  25. davidb :

    O.:
    K bodu 2:
    Mrkněte se na Moravu mezi Vnorovy a Rohatcem- několikrát jsem jí sjížděl na kanoi a vedle je Baťův kanál, který kdysi sloužil pro dopravu hnědého uhlí.
    Samozřejmě v menším měřítku než by to bylo u Odry.
    Ale chci tím říct, že kanál i meandry vedle sebe dokáží v klidu existovat.

    Thumb up 9 Thumb down 1
  26. alex :

    https://historie.batacanal.cz/#karticka

    http://www.d-o-l.cz/index.php/cs/domu/historie

    Karel IV., firma Bat’a a další na této myšlence pracovali po staletí.
    Mým snem je na hausbotu z Ostravy doplout třeba do Basileje.

    Thumb up 6 Thumb down 2
  27. JSjr. :

    Ach zase ta klasická vlna nevole, a proti tak zajímavému projektu..
    Tady si spousta lidí neuvědomuje, že to je běh na dlouhou trať, v řádu desítek let. Nebude to tak, že někdo (Thanos) luskne prsty a objeví se kanál D-O-L a zmízí z účtu stovky miliard.

    Projekt se bude dělat po dílčích částech a během každé části se na něj naváže spousta různých firem z různých odvětví, které si na něj napojí a budou díky němu vytvářet hodnoty, časem vznikne úplně nové, pro ostravsko neznámé odvětví. A tak jako se bude po částech stavět, tak se bude i projekt vyvíjet a upravovat podle aktuálních potřeb.

    A prosim Vás, argument „kdyby se radši peníze nasypaly tam a tam“ si už konečně nechte. Staví se to, na co jsou hotové projekty a co prošlo povolovacím procesem. Kdyby teď někdo vytáhl sto miliard z kapsy stejně nemůže dostavět dálniční síť, a proč? Protože prostě brouk pytlík, a naštvaný soused a uřvaní ekologové.

    Je potřeba projektovat a tvořit studie proveditelnosti, ať vůbec známe své možnosti a potřeby, a není to jenom na základě laických názoru co je a co není potřeba.

    Thumb up 19 Thumb down 5
  28. aggu :

    davidb: Zas tak jednoduché a samozřejmé to není ;) Ale měl by to být cíl. Budovat, ale netvořit bariéry.

    Thumb up 3 Thumb down 15
  29. aggu :

    JSjr.: Nebude se dělat po částech. Buď jeden krátký úsek do Ostravy nebo zvítězí konzervativci s NIMBY virem, nebude se dělat nic a peníze se rozpustí politicky vhodnějším projektům.

    Thumb up 4 Thumb down 21
  30. Meechee :

    No, tak jsme se tady pobavili nad představou parníků na Odře (skoro) v centru Ostravy a můžeme se zase vrátit k práci, protože pravděpodobnost realizace projektu takového rozsahu a finanční náročnosti je de facto nulová … v zemi, kde naprojektovat a postavit kilometr dálnice trvá 10 a více let tohle prostě neprojde … navíc – dálnice v havarijním stavu – oprava snad až dokončí obchvat Frýdku a dva roky prací, severní spoj – i po 40 letech jen na papíře, tramvaj v Porubě – 3 roky příprav a zatím nic … a to jsou superlokální projekty … když se tento stát byť jen pokusí o něco přeshraničního, obvykle to dopadne jako dálnice na Vídeň … navíc – a to je osobní rovina – by mě ten „přístav“, jak je namalovaný na vizualizaci, nasral bo by nejspíš zrušil cyklostezku na Landek, po které dost často běhám a jezdím na kole do centra :)

    Thumb up 3 Thumb down 13
  31. davidb :

    aggu:
    To já vím, že to jednoduché není. Navíc bude několikrát větší než Baťův kanál.
    Ale výstavba kanálu po Ostravu nebo Bohumín neznamená likvidaci a zničení meandrů u Bohumína.

    Thumb up 22 Thumb down 6
  32. O. :

    Ok, vylezu ze zakopu odpurcu. Jsem ochoten pripustit, ze za jistych okolnosti, pokud Polaci splavni reku az k nasim hranicim, tak by mozna mohlo mit smysl udelat pak kilaku i u nas. Ale…
    1. Vidim tady obrovske riziko ekologickych skod. Kdyz zprznime treba Nadrazni ulici lacinou betonovou dlazbou a asfaltem, porad je moznost to za par let spravit. Kdyz znicime ekosystem Odry, tak uz to tak jednoduche nebude.
    2. Porad nevim, co takoveho tim kanalem budeme prepravovat. Aggu napsal, ze sypke materialy. Ok, ale jake konkretne? Uhli? Hlinu? Nebo co jineho, co nejde levneji, rychleji a ekologicteji prepravit vlakem?
    3. Rad bych videl, kde jinde ve svete v soucasnosti neco podobneho funguje a vydela si na sebe. A tim opravdu nemyslim nejaky Batuv kanal.
    Jak rikam, nejsem proti proto, ze to tlaci Zeman, jsem ochoten se nechat presvedcit, ale chci konkretni argumenty, a ne ze se nam to hodi protoze uz tady mame dalnici a letiste. To uz bychom si mohli vybrecet i kosmodrom.
    Ale fakt chci slyset pravdive argumenty a ne snusku nesmyslu typu protipovodnova ochrana. Kdo si pamatuje rok 97 v nasem kraji, tak vi, ze to je dalsi blbost.

    Thumb up 11 Thumb down 3
  33. aggu :

    O.: V celém úseku od hranic až ke Svinovu (pravděpodobný konec kanálu) je problematický pouze cca 7 km dlouhý úsek blízkých oderských meandrů, které jsou PP (přírodní památka). Plánuje se je od východu obejít a přes Kališoky se napojit na stávající koryto.
    Zbytek Odry je již regulovaným tokem.
    Kde je vůle tam je cesta.
    My tady na webu nemusíme řešit, kdo přesně kdy, koho, co a kolik bude převážet. Jestli do nás nebo k nám. Důležité je, že bude moci.
    A dřív než za 10 let to nebude.
    Příklady kanálů po celé západní Evropě.
    http://www.tv-adams.wz.cz/vodni_cesty_evropa.html
    Protipovodňová ochrana není nesmysl.
    Blíže tady: https://www.d-o-l.cz/
    Web bohužel slabší.

    Thumb up 8 Thumb down 23
  34. S200 :

    Když pominu jiné aspekty a budu se soustředit čistě na možný objem přeprav. A v tomto bodě nezbývá než být značně skepitcký. Když se podíváme třeba na průplav Rýn-Mohan-Dunaj (ten má ovšem mnohem většín potenciál, protože propojuje skoro celou Evropu), tak po jeho zprovoznění rostl objem přeprav až na rekordních 8,5 mil. tun v roce 2000, od té doby objem s různými výkyvy postupně klesá až na dnešních cca 2,5 mil. tun. To je opravdu hodně málo, protože to třeba můžeme srovnat s železniční dopravou na hranici CZ/PL na Ostravsku, která za rok udělá asi 10 milionů tun.
    Obecně přitom platí, že přepravy hromadných substrátů klesají (typicky uhlí) a budou dál klesat. Nahrazují je ovšem bohatě kontejnery, pro které je však důležitá rychlost přepravy. Proto také přepravy kontejnerů na průplavu Rýn-Mohan-Dunaj klesly téměř k nule. Např. v trimodálním (voda-silnice-železnice) terminálu WienCont na Dunaji před nedávnem se zasypáním části přístavu dobrovolně zbavili možnosti překládky na lodě, protože potřebovali víc prostoru pro překldáku silnice-železnice. Podobně je třeba kontejnerový terminál v přístavu Gliwice (kam i dnes doplout z Baltu lze), ale o přepravě po řece tam vůbec neuvažují.
    Abych to shrnul, myšlenka kanálu do Ostravy je hezká, ale její reálná využitelnost pro nákladní dopravu je minimální.

    Thumb up 10 Thumb down 6
  35. O. :

    aggu: Diky za reakci. Ale porad to jsou jen emoce a ne fakta.
    Uplne mne dostala ta myslenka, ze nemusime resit kdo, co a kolik bude prevazet. Tim bych mohl debatu ukoncit, protoze tohle socanske mysleni je cesta do pekel. Zaplatte si to soudruzi ze sveho a udelajte si to u sebe na zahrade.
    Protipovodnova ochrana, nevim kolik ti je roku, asi toho moc nepamatujes, ale konkretne v Ostrave byla zatopena cast Poruby pod Sesterakem a potom Vodarna a Marianky. Dale pak treba obce kolem reky Opavy. Tomu fakt nejaky betonovy kanal z Ostravy do Bohumiona zabranit nedokaze.
    Ten kanal je opravdu nesmysl, zlo, pravdepodobne i tunel. Timto debatu na toto tema koncim, preji pekny den vsem :)

    Thumb up 19 Thumb down 6
  36. Jakub :

    Obnovil bych trest smrti a všechny co toto podporují pověsil.
    Ekonomický nesmysl – přeprava zboží se bude blížit nule, neboť dnes trh žádá rychlou přepravu. Náklady na samotný provoz by byly obrovské a bylo by nutné jej dotovat opět z veřejných peněz.
    Kanál má vést tunely a mosty. Ano přes Nový Jičín má vést kanál po obřím betonovém mostě a dále tunelem. Tedy žádný přínos pro krajinu ale naopak.
    Ekologický nesmysl – nezadrží vodu v krajině a naopak bude vodu z krajiny vysávat. Přečerpáváním dojde k nežádoucímu mísení vod z různých oblastí a úhynu živočichů.
    Nemáme dálnice a železnice, to je priorita.
    Když to podle Skalického má návratnost 10 let ať to postaví za své. Jinak pověsit.

    Thumb up 7 Thumb down 24
  37. jlname :

    Nevidím důvod, proč by v tom přístavu nemohla kotvit turistická výletní loď. Např. Queen Mary 2 atp.
    Double-deckerem a za pomocí lanovky se pak turisté dostanou rychle do ZOO.
    A z Prahy VRT do Ostravy za 90 minut.
    :)

    Thumb up 14 Thumb down 0
  38. mario :

    Crazym:

    Ta poslední, 13. fotka je super, ta je všeříkající :-) . Nejvíce se mi líbí ty myšlenky protáhnout kanál až k Mošnovu, protože je tam letiště. Už vidím jak přistává po několika hodinách letu 747 z číny, aby za několik stejných hodin dovezla loď náklad do Ovy- Mariánských hor a odtud kamionem koncákovi třeba do Hrabové. A nebo opačně, loď cokoli přiveze do Mošnova a odtud to letadlo přepraví … do Brna? Jinde mě snad ani nenapadá … : Jsem Ostravák, ale ty prachy bych vrazil raději k lepšímu splavnění Labe, které má vody 4x více a stejně je věčně na suchu.

    Thumb up 7 Thumb down 11
  39. adamous :

    mario: No, ja jsem taky Ostravak a ty prachy bych hlavne nejak ucelne investoval v tomto kraji, kdyz uz je sem priklepli …

    Thumb up 6 Thumb down 3
  40. Roman :

    Až se v Ostravě vybuduje ta nová spalovna, získá kanál velký význam. Remorkéry sem budou moct svážet sajrajt z půlky Evropy. V třídírnách vzniknou nová pracovní místa v překládce a u pásů, v podnikatelských inkubátorech se rozvinou start-upy na využití nespalitelných zbytků a odlučování těžkých kovů, ty přes Mošnov poletí do celého světa. Škoda, že jsem už tak starý a nedožiju se celého toho zázraku :-))))

    Thumb up 12 Thumb down 10
  41. thvari :

    ono to nakonec neprojde politicky. tlačí to prezident Zeman, který za dva roky nebude prezident a kdoví, jestli se toho vůbec dožije ve stavu, kdy bude něco vnímat. andrej babiš možná vyhraje ještě jedny volby, ale je dost pravděpodobné, že nebude mít takovou převahu a skončí to nějakým prazvláštním patem. a ta příští vláda, která bude logicky nějakým způsobem složená z dnešní opozice, nebude mít chuť v tomto čistě zemanovském projektu pokračovat.

    dává mi logiku to, co říká aggu na začátku s těma penězma, které tím, že tento projekt nebude dokončen, vlastně do Ostravy nedotečou. kopal bych vládu do zadku, aby sem tekly logičtější investice, které mají narozdíl od DOLu reálnou šanci realizace. kdepak nám třeba stojí Černá kostka a Bílý stín? kde je nějaká důležitá instituce se sídlem v Ostravě? opakujeme si to tu celkem pravidelně.

    Thumb up 9 Thumb down 8
  42. aggu :

    thvari:
    DOL netlačí Zeman. Zeman mluví o DOL. Ale ono to je jedno, dnes stejně nikdo nerozlišuje postel a kostel. Nezáleží co říkáš, ale v jakém dresu to říkáš. Co už.
    Ještě jednou. DOL. Není. Zemanův. Projekt.
    Projekt řídí a podporuje Ministerstvo dopravy a jeho organizační složka ŘVC ČR (Ředitelství vodních cest). Tuze zajímavá organizace….
    Žádný Zeman. Jde o jednu jedinou věc a to jsou – peníze. Peníze z fondů EU na evropské vodní cesty. Bez nich nikdo nikdy vodní cesty v CZ budovat nebude. Jako na mnoho jiných věcí, nemáme na to.
    Je možnost Odru splavnit alespoň v krátkém úseku (teda byla, aktuální stav už neznám). Poláci to chtějí taky. EU se vodními cestami zabývá a podporuje je.
    Měli bychom se minimálně zamyslet. Výsledek debaty? Nezačala. Hysterie. Zeman. Zeman. Svině. Zeman. Hlupáci. Svině. Bureš. Zeman. Kreténi.
    Na sociálních sítích už se vyjádřili úplně všichni v Praze (bohatě dotované povodí Vltavy) a Brně (ti jsou úplně mimo), pak všichni co nenávidí Zemana, 81% přírodovědců, 94% novinářů, 99% uživatelů Twitteru a 37% fotbalistů.
    Kupodivu není slyšet nikdo povolaný. Vodohospodáři, lidi z Povodí,… Ti výše zmínění ani nic slyšet nepotřebují, protože všechno vědí předem. Po pravdě, kdo by se takových „debat“ chtěl účastnit…
    Budoucnost projektu nikdo nezná. Je a bude to, konec konců, vládní rozhodnutí.
    A mimochodem, těmi 15mld nelze šoupat jak se vládě zamane. Vláda, pokud se rozhodne, bude čekat na plnotučnou účelovou dotaci, bez ní nebude nic. Žádné „náhradní dotace“ do MSK, kultury apod. Tak to nefunguje. Bude se dále investovat do Vltavy, Labe (které končí u Děčína) a něco málo v kraji kde peníze nesmrdí. Tedy JMK a dolní tok Moravy.
    Co už. Poláci si v klidu i bez nás za evropské peníze přebudují ten nový poldr na jezero, postupně zvýší kategorii oderské vodní cesty kde se dá a budou mít hotovo. I když i oni mají na trase pár problémů, ve Wroclawi.
    Nám zůstane stávající úzký kanál Odry do Bohumína a kolem Bohumína klid, louka, komáři a romantika. Stačí řvát z gauče. To se i Bureš lekne.

    Thumb up 6 Thumb down 12
  43. Pavel :

    thvari: Asi to bude velmi jednoduché: Andrej bude příští rok opět potřebovat vládnout bez důvěry parlamentu, takže si opatřuje předplatné u Miloše. A v našich poměrech mu bude stačit, když stavbu průplavu dvakrát slíbí, aby dostal svoje. Myslím, že rychlobruslařskou dráhu pro Sáblíkovou už slíbil víckrát.

    Thumb up 9 Thumb down 5
  44. jlname :

    Ještě – a to bych skoro zapomněl – návštěvníci parníků a vlaků se dopraví 80km rychlostí šaliny na zastávku Černé Kostky, kde můžou večer vybít energii v ještě krásnější Tieto Koncert halu Ostrava (ile Radegast, Ostravar..) A kdyby někdo po Stodolním tahu pochyboval, tak se ráno probudí v 60 patře Ostrava Tower. :)

    Thumb up 3 Thumb down 9
  45. Nevažnĕ: :

    Přípravy už v podstatě začaly, na opravené Cihelni ulici stojí voda všude, ted jen si zvyknout 😉.

    Thumb up 7 Thumb down 4
  46. Martin :

    aggu: Žádnou hysterii nevidím, pouze odpor odpovídající utopickému megalomanství a plýtvání penězi, které projekt DOL představuje. Divím se, že projekt může pořád běžet a stále se do něj sypou desítky milionů korun i přes fakt, že celá česká přírodovědná obec (tedy ODBORNÍCI) je proti. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3201776-zasadne-a-nenavratne-se-poskodi-zivotni-prostredi-pisi-cesti-vedci-kvuli-kanalu-dunaj

    Thumb up 6 Thumb down 4
  47. aggu :

    Martin: Hned v první větě najedete na subjektivní představu. Pak ji zázračně přisoudíte obecnou platnost a nakonec se podivíte „jak to, že o té objektivní pravdě ještě někdo pochybuje“.
    Ukázkový příklad dnešní úrovně komunikace ;)
    A ohledně odporu „celé české přírodovědné obce“ – za prvé není celá. To je jen zdání, které se snažíte vyvolat. Přírodovědci jsou jen jedním z X odborných profesí, kterých se projekt bude týkat. A rozhodně nejsou ti nejdůležitější. Ale uznávám, určitě jsou nejhlasitější.
    Podstatný je projekt, ten řeší inženýři. A pak nastoupí ekologové, projekt musí projít EIA. A pak Ministerstvo dopravy.
    Dále, s odborníky je většinou potíž v tom, že nemají „holistický přístup“. Vše posuzují jen ze svého úzce odborného pohledu. DOL, covid, čteme to pořád…
    A v neposlední řadě, nemám moc rád lhaní pro větší dobro. Nejedná se o projekt DOL celém původním rozsahu, který se neustále podsouvá. Ten se nikdy realizovat nebude.
    Jedná se o splavnění 20 km řeky, v rovině, která je už z 15 km regulována. No to je opravdu čiré megalomanství ;)

    Thumb up 15 Thumb down 14
  48. Crazym :

    Proč do toho furt někdo plete kanál Dunaj/Odra/Labe? Tohle je prodloužení splavnosti Odry do Ostravy. Neznám situaci ale pochopil jsem dobře, že až do Koźle kde mají přístav https://mapy.cz/s/razefurela je Odra splavná od moře? A oni to mají protáhlé umělým kanálem https://mapy.cz/s/mozukanefo až do Gliwic do Hornoslezské uhelné pánve? Nikdy jsem se o to nezajímal ale vidím, že Poláci jsou v tom strategickém uvažovaní a realizacích daleko před námi. To protáhnutí splavnosti Odry tu mělo dávno být v době největšího rozkvětu těžby černého uhlí a ne teď. Teď po útlumu se to mohlo navíc zaměřit na rekreační využití a všichni by byli spokojení :-)
    Nechápu tedy když ani Poláci nemají problém a akceptují trasu kolem jejich chráněného území proč se do toho ty zelené mozky serou a nezaměří se jen na znemožnění pokračování za Ostravou nahoru. Vždyť ta řeka je v celé délce od hranic dávno narovnaná a regulovaná a v minulosti se na ní napáchaly větší zvěrstva. Přitom od soutoku s Ostravicí do míst kde by mohl být ten přístav a bylo by nutné zvýšit hladinu jinak tam neproplují ani necky je to cca jen 4 km. Netuším kde by asi měl být vybudován nějaký stupeň pro zvýšení hladiny ale tuším, že na našem území to nebude.

    Thumb up 13 Thumb down 3
  49. aggu :

    Crazym: Původní projekt? 3 plavební komory – Svinov (u svinovských mostů), Přívoz (u bývalého dolu Odra), Bohumín (na hranici).

    Thumb up 3 Thumb down 7
  50. rom :

    Opakovaně tvrdím, že celý ten cirkus kolem je neuvěřitelná demagogie a překrucování. Výsledkem bude, že nebude nic, jen z důvodu, bo Zeman. Je to tak. Pražské politiky zajímá jen, aby se mohli vymezit. Před nějakou dobou měli plnou hubu Karviné, o které někteří ani nevěděli, kde leží a že tam žijí i nějací gramotní lidé.

    Ekologové budou řvát pořád. Je to liniová stavba, má logiku – proč nevystoupí europoslanci a nezablokují jakékoliv dotace Polákům, když jsou škody takové fatální? Jsme přece EU, ne?

    Pokud to zůstane v této fázi, tak za to ČR zaplatí jen zlomek, bude práce pro lidi na mnoho let, mohou se přidat v kopání i ti, jejichž podnikání a kvalifikace přestává být aktuální a musí se hold rekvalifikovat, ne?

    Že se kopou tunely pro železnici někde od Prahy nebo se bude stavět dopravní spojení s letištěm v Praze a brutální částky, to je jiná věc?

    Thumb up 12 Thumb down 7
  51. Adam :

    Crazym: Poláci jsou v tom strategickém uvažování strašně daleko… protože veškerá vodní díla na Odře až do Kozlí včetně Hlivického kanálu samozřejmě postavili Němci. Hlivický kanál je z 30. let 20. století. Tohle je ohraná písnička celého západního Polska. Ne, že by to nějak měnilo argument o tom, že někdo přemýšlel strategicky, ale základní znalost dějěpisu a zeměpisu pomáhá pochopit, kde a proč se věci berou a dějí. Poláci v tom jsou „nevinně“.

    Thumb up 12 Thumb down 2
  52. Crazym :

    Adam: Bylo mi to podezřelé jak znám Poláky :DD Díky za info, člověk tak nějak zapomíná kde byly původní hranice říše i když je mám třináct kilometrů od baráku :-)

    Thumb up 4 Thumb down 1
  53. MM :

    rom: Tak jsme si pobrečeli na politiky v Praze… Řekl vám někdo, že do poslanecké sněmovny hlasuje celá republika? Náš kraj má čtvrtý nejvyšší počet mandátů! Přestaňme neustále hledat chyby a nepřítele jinde. Bohužel si za spoustu věcí můžeme sami. Třeba tím, jaké lidi za náš kraj do sněmovny posíláme…

    Thumb up 16 Thumb down 1
  54. aggu :

    MM: Tady nikdo o nepříteli z Prahy, kromě roma, nepsal. Sami si -to- do hnízda. A ne poprvé.
    Spíše naopak, projekt podporuje „pražské“ Ministerstvo dopravy, odsud je zatím odezva „vlažná“. Někteří, jako KDU v kraji jsou dokonce proti. Možná vyrábí názory podle vox populi na twitteru. Odmítat něco co jsem ani neviděl…
    Asi hnutí Make Ostrava 18th century village again.

    Thumb up 5 Thumb down 10
  55. Yann :

    Kanál Odra vypadá z Bohumína jinak. Město nechce přijít o svou nejkrásnější část
    https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy-z-ceska/kanal-odra-vypada-z-bohumina-jinak-20201013.html

    Thumb up 4 Thumb down 0
  56. aggu :

    Yann: A nepřijde.

    Thumb up 5 Thumb down 9
  57. MareK :

    Přesně tak, pokud se to bude stavět, bude zvolena západní varianta (podél levého břehu), která by vedla přes pole na polském území. Což znamená, že by se to meandrů nedotklo. Jediný dopad na meandry bude snížení průtoku vody, což je sice zásadní, avšak je třeba si uvědomit, že meandry jsou přetvářeny/oživovány hlavně během zvýšených průtoků, kdy voda má sílu a ne za normálního/klidného stavu řeky.

    Thumb up 8 Thumb down 2
  58. Martin :

    Další věcné argumenty si můžete poslechnout tady: https://plus.rozhlas.cz/potrebuje-cesko-kanal-dunaj-odra-labe-8341674?fbclid=IwAR0_ND-OB3lO7I8UMvjy8V_J_t_DILhJkgN1KbenOHPszfEGeWQtIgo158w

    Thumb up 2 Thumb down 3
  59. aggu :

    Martin: Asi bych neřekl věcné, ale spíš jednostranné. Nehledě na to, že Arnika, a Karlík zvláště, jsou asi ti poslední co by se k projektu měli, v tuto chvíli, vyjadřovat.
    Hned v prvním „argumentu“ fabuluje jak Andersen. Nejdřív povinné strašení suchem, pak informace o střeše Evropy, což je teda překvapivá informace (pro ty co nedokončili základku) a hned na to výrok, že „kanál vezme krajině vodu“.
    Druhý „argument“ – peníze z tohoto projektu potřebujeme na NĚCO JINÉHO.
    Pak jsem to vypnul.

    Thumb up 7 Thumb down 5
  60. Martin [msstavby.cz] :

    Autory studie obhajující „Zemanův“ kanál policie podezřívá z manipulace zakázek

    Kanál v souvislostech https://zpravy.aktualne.cz/domaci/firmy-ktere-vypracovaly-klicovou-studii-obhajujici-zemanuv-k/r~8d094c820d6e11ebb0f60cc47ab5f122/

    Thumb up 4 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.