Ostravský uzel nabírá zpoždění

Přestavba ostravského železničního uzlu nabírá zpoždění.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala další krok v přípravě rozsáhlé modernizace ostravského železničního uzlu. Se společností Moravia Consult uzavřela smlouvu na zpracování záměru projektu a dokumentace pro územní rozhodnutí.
Zpracování dokumentace za 88 milionů korun mělo začít už loni v létě, celý projekt ale nabral značné zpoždění. SŽDC ho vysvětluje tím, že se mezitím rozhodlo o celorepublikovém přechodu na střídavý proud, v Ostravě je dosud stejnosměrná napájecí trakční soustava.


„Bylo nutné vypracovat materiál shrnující technické dopady změny napájení trakčního vedení. Zároveň bylo nutné předběžně vstoupit do jednání s distributory elektrické energie, tak aby nedošlo ke zmaření státní prostředků, vynaložených na přípravu stavby,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.


Podle ní měly vliv na oddálení zakázky i nové požadavky sdružení železničních nákladních přepravců ŽESNAD.cz. „Měly přímý vliv na dopravní technologii a ekonomické hodnocení stavby. Bylo nutné vše projednat a najít koncensus mezi požadavky dopravců a ekonomickými a technickými možnostmi schválené investice,“ dodala Pistoriusová.
Plán SŽDC počítá se ztrojkolejněním úseku mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží a s rozšířením na čtyřkolejné řešení v obvodu stanice Ostrava hlavní nádraží. Má dojít ke zrychlení na 120 kilometrů za hodinu. V ostatních úsecích ostravského železničního uzlu se například prodlouží nástupiště zastávky Ostrava-Stodolní ze stávajících 200 metrů na 300 metrů. Rekonstrukcí projde také stanice Ostrava střed, zřídí se mimoúrovňový bezbariérový přístup na nástupiště výšky 550 mm nad temenem kolejnice.


SŽDC odhadla na začátku roku 2017 náklady na 7,65 miliardy korun. Začít se mělo stavět v roce 2021. Teď je už jisté, že dojde k časovému posunu: stavět se má začít nejdříve v červenci 2024.


zdroj: zdopravy.cz

Související články


Komentáře

  1. thvari :

    jsem nenormalni, kdyz mi prijde naprosto ujeta veta „stavet se zacne nejdrive v roce 2024?“ – asi jako postavime to za 50 let jak pyramidu

    Thumb up 9 Thumb down 0
  2. Jp :

    thvari: ne… stejne je to s elektriz. Ostrava – Ostravice… o VRT ani nemluvě. Silene

    Thumb up 9 Thumb down 0
  3. PetrP :

    Takže zpoždění na zadání smlouvy o zpracování záměru projektu bylo půl roku, ale celá stavba se tímto posune o 3 roky??? A to kdoví jestli??? WTF??

    Thumb up 10 Thumb down 0
  4. S200 :

    Původní záměr byl totiž úplně nesmyslný, neboť by znamenal úplné odříznutí levého nádraží pro jízdy od Ostravy-Svinova, což se snad podaří zvrátit. Tyto a další (oprávněné) požadavky pak logicky vedou ke zpoždění celého projektu, jehož původní verze je nevyhovující.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  5. Ostravan :

    S200: Otázka zní, proč už nebyla v prvním zadání požadována tak zásadní věc jako napojení levého nádraží ze Svinova…

    Thumb up 4 Thumb down 0
  6. Pavel :

    Mrzí mě, že tahle akce za spoustu miliard zřejmě vyřeší pouze výměnu starých kolejí a zvýšení jejich počtu v některých úsecích. Na další finanční částku podobného rozsahu tak zřejmě dojde zase až za mnoho desítek let. Představoval bych si, že by se při tom měly vyřešit stávající úrovňové přejezdy místních komunikací vybudováním dalších nadjezdů, nebo že by se současně v Třebovicích v okolí Elektrárenské ulice postavila odbočka z opavské trati směrem k hlavnímu nádraží, čímž by se vyřešila úvrať a časová prodleva vlaků ve Svinově (linka R61). Je mi jasné, že nejde o jednoduché akce na lusknutí prstů, ale právě když už probíhá rekonstrukce pro příštích 50 let, čekal bych více velkorysosti a vizionářství (hlavně teda ze strany kraje, od SŽDC asi těžko).

    Thumb up 13 Thumb down 0
  7. Ostravan :

    Pavel: Je efektivní při jízdě z Opavy vynechat případnou jízdou pro třebovické spojce svinovské nádraží? Možná ano, ale za předpokladu krátkého intervalu (ve špičce alespoň 30minutového – jako je tomu nyní při souběhu linek R61/R27/S1) jiných linek, kterým by bylo zajištěno časté spojení Opavy se Svinovem a dále Porubou a celým Jižním městem. To by vynecháním Svinova u spojů linek R61/R27 nebylo zajištěno. (Linka S1 má nyní 60minutový interval.) Zahušťovat spoje na trati do Opavy moc nelze (jednokolejná trať). Nyní je třeba se ptát, proč nebyla před 13 roky při celkové modernizaci tratě do Opavy alespoň částečně zdvoukolejněna.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  8. aggu :

    Tento stát v Ostravě investuje se skřípěním zubů nebo pozdě nebo mizerně nebo vůbec.
    Příběh #187.

    Thumb up 13 Thumb down 0
  9. Ostravan :

    aggu: Tento problém je v celé republice. Když se zaměřím na železnici, ihned mě napadne třeba nové nádraží v Brně, o kterém se hovoří několik desítek let, nebo v našem kraji modernizace a elektrizace tratě 323 Ostrava – Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Frenštát pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  10. Danek :

    Ostravan: Nove nadrazi je blbost.Cena tohoto projektu je silena…pamatuji si ze Babis mel malem zastavu jak slysel tu cenu.

    Thumb up 2 Thumb down 8
  11. Jp :

    V včerejších zprávách z Ostravy na ČT bylo zmínka, že s elektrizací Ostrava – FM se počítá letos… tomu nevěřím. Je někde harm. projektu ? https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/2696774-na-dopravni-stavby-v-moravskoslezskem-kraji-miri-miliardy-region-se-docka-i

    Thumb up 0 Thumb down 0
  12. tommtommm :

    Pavel: Ostravan: když trat v roce 2005 rekonstruovali tak byla zvolena nejlevější varianta projektu, tedy křížení jen ve stanicích ( ne letmé na částečně dvoukolejné trati) zachování původní stopy trati (až na pár drobných oblouků) a jen mírné navýšení rychlosti ani ne do 100km za hodinu. Okamžitě po rekonstrukci bylo probíráno vybudování dalších míst pro vyhnutí na trati a to se řeší doposud. Celkový potenciál trati tím že je celkem přímá a vedená po náspu by přitom umožňoval rychlost na 120 a více km za předpokladu vybudování podjezdů s cestama. Samotná trať by se stala konkurenceschopnější automobilové dopravě.

    Vynechání svinova kde je frekvence přestupující nejvyšší je zcela nelogický krok. V rekonstrukci Ostravského uzlu je počítáno s mostním přesmykem a tím umožnění plynulejší dopravě právě opavské linky která zjednodušeně řešeno musí překřížít celý koridor aby pak na hlaváku mohla uhnout směr střed, lze tedy předpokládat že dojde i u těchto spojů k časové úspoře.

    Co se týče vyzionářství sždc tak je někdy k smíchu nebo spíš k pláči. Za opavou směr na krnov je část tratě zrekonstruována na rychlost 120 ale zase není elektrifikována ( odůvodnění cenna a přepínaní na střidavý pr. za 20 let. rychlosti 120km za hod zde nedosahuje žádný vlak protože čd zde provozuje vlaky které takové rychlosti nedosáhnou. Proč to ale píšu. jedinou možností, jak zabránit vylidňování bruntálska a krnovska je kvalitní spojení a infrastruktura které zákazníky dovezou z krnova cca do hodiny do centra Ostravy, pak se vyplatí přesednout z auta.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  13. davidb :

    Jp:
    Letos bude hotová projektová dokumentace.

    Thumb up 0 Thumb down 0
  14. thvari :

    tommtommm: jenom musím zareagovat na tu zmínku o vylidňování a kvalitním, rychlém spojení – úplně souhlasím. Kvalitní a rychlé spojení, což v překladu znamená skvělá infrastruktura, je úplně klíčová pro všechno. Teď jsem jel párkrát na Čeladnou, kam jde pohodlně dojet autem, a člověk pochopí, proč je to tak oblíbené. Krásné Beskydy v kombinaci s okamžitou dostupností Ostravy se vším konfortem města a samozřejmě pracovními příležitostmi a školami. Můj sen je Moravskoslezský kraj prošpikovaný rychlymi lokálkami, které vás okamžitě dovezou do všech měst v blízkém i širokém okolí Ostravy.

    Thumb up 11 Thumb down 0
  15. Crazym :

    thvari: No, myslel jsem si, že lidi mají různé sny ale tohle by mě nikdy nenapadlo :DD Inu proti gustu žádný dišputát a nebudu nikoho soudit na základě mých pofidérních zvrhlých snů :-)

    Thumb up 1 Thumb down 7
  16. thvari :

    Crazym: jsem tu, abych bořil hranice možného i nemožného :-D

    Thumb up 0 Thumb down 0
  17. Pavel :

    tommtommm:
    Jeden z největších průšvihů tehdejší rekonstrukce opavské trati byla na nádraží v Háji ve Sl. Tehdy se obnovovalo kolejiště úplně celé, v místě nádraží zela obří stavební jáma. Ke zděšení všech laiků a asi i odborníků zde pak bylo postaveno kolejiště navlas stejné jako před rekonstrukcí: s přechody přes koleje a hlavně s uzoučkými nástupišti (cca 60cm) z těch nejprimitivnějších betonových prefabrikátů, takže s dětským kočárkem se tady nedá minout. A do toho hlášení staničního rozhlasu, že stanicí bude projíždět rychlík a ať si všichni dávají pozor. Prostě nepochopitelné. Přitom je to asi nejfrekventovanější nádraží mezi Svinovem a Opavou, kde zastavují i všechny spěšné vlaky.

    To, že 1kolejná trať je úzkým hrdlem železničního uzlu, není pochyb, ale třeba zdvojkolejnění mezi Děhylovem a Svinovem by až tak moc náročným být nemuselo, v některých úsecích už vice kolejí je (hlavně k vlečkám v Martinově). V mojí fantazii by mohla fungovat třeba vlakotramvaj z Poruby přes Martinov a Třebovice na hlavák. Bylo by to moc fajn při příští generálce Svinovských mostů.

    Thumb up 9 Thumb down 0
  18. FlakY` :

    Je krásné mít mokré sny, ale vraťme se do reality.
    Dálniční síť ČR měla být původně hotova v roce 2010. Přišla krize, Bárta vše stopnul, zrušil a projektuje se od nuly s novým termínem dokončení 2030!
    Železnice se staví málo ambiciózně. Nevím, proč se pořád snaží držet původní stopy a nechtějí zvolit přímější, rychlejší. To by se ale musely zrušit všechny vlečky a přesunovat nádraží…
    Elektrifikován měl být celý kraj již v 90tých letech, atd.

    Thumb up 2 Thumb down 2

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.