Modernizace vítkovického nádraží může začít

Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích. Památkově chráněný objekt z dílny architekta Josefa Dandy opraví společnost MORYS. Její nabídková cena byla ve výši 274 792 000 korun. Ve spolupráci s tamní městskou částí navíc projde revitalizací také přednádražní prostor. Práce začnou v květnu, hotovo by mělo být do dvou let.

Rozsáhlá rekonstrukce nádražní budovy z roku 1967 zahrnuje jak obnovu vnějších částí, tak interiéru. S ohledem na celkové využití objektu se navíc přizpůsobí dispozice vnitřních prostor současným potřebám.

„Rekonstrukce v Ostravě-Vítkovicích je součástí naší dlouhodobé snahy o zachování historicky významných staveb. Očekáváme, že modernizace nejen výrazně zvýší komfort pro cestující, ale současně otevře i nové možnosti pro lepší využití v tuto chvíli naddimenzovaného prostoru,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Modernizace se zaměří na rozsáhlou renovaci obvodového pláště včetně výměny oken, která budou esteticky odpovídat původní architektuře. V souladu s požadavky památkářů se obnoví i interiér. Zachovány zůstanou stávající materiály, a především umělecká výzdoba. Nově uspořádané vnitřní dispozice navíc poskytnou prostory pro kanceláře, obchody, služby i klimatizovanou čekárnu pro cestující. Součástí projektu je také zlepšení přístupnosti pro osoby s omezenou pohyblivostí a instalace moderního orientačního a informačního systému.

V úzké spolupráci s městskou částí Ostrava-Vítkovice se obnovy dočká také plocha před samotným nádražím. Cestujícím usnadní přístup dostatek parkovacích míst, která nabídnou i nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola.

pramen: Tisková zpráva

Související články


Komentáře

  1. Jožka Jabůrek :

    Doufejme tedy, že z hlediska užitých materiálů nedojde při rekonstrukci nádraží ve Vítkovicích k degradaci průčelí nádražní haly jako v Přívoze, kde byly odstraněny průčelní monochromní vitráže. Co je jisté, kašnu zde nelze zničit a přírodě blízký biotop na betonu s jejím degradovaným torzem ohradit na půl roku stavební páskou, neboť tu žádná kašna není.

    Thumb up 14 Thumb down 0
  2. PetrK :

    Začít zrovna ve dnech, kdy bude MS v hokeji a dá se čekat zvýšený počet cestujících… Někomu na SŽ to asi dává smysl, ale mně teda vůbec ne

    Thumb up 0 Thumb down 16
  3. Roman Janík :

    Naprosto mrtvé nádraží které pozbylo významu s okolím které už také pamatovalo lepší časy. Podle mého názoru vyhozené peníze, zachraňovat vše nejde, nežijeme ve skanzenu. Teď to bude krásné nové nesráží bez významu v území nikoho🙏😊

    Thumb up 13 Thumb down 18
  4. Pavel :

    Bohužel nádraží je koncepčně přežité. Vhodné by bylo umístit nástupiště přímo pod most ČSA a mít přímý přístup na tramvajové zastávky. Tak by vznikl plnohodnotný dopravní uzel. Stávající koncepce má strašlivě dlouhé přestupní vazby.

    Thumb up 12 Thumb down 12
  5. David Komár :

    Pavel: Nejinak je tomu však také zejména u Ostravy-Svinova. Tam je ta vzdálenost mezi tramvají a nádražím podstatně větší… Hlavní nádraží v Ostravě na tom sice taky není nejlépe, ale pořád bych řekl, že jsou na srovnatelné úrovni s Vítkovicemi +-.

    Thumb up 8 Thumb down 7
  6. Werker :

    David Komár: Tramvajové zastávky u nádraží v Přívoze a ve Vítkovicích jsou hnedle vedle nádražní haly, doslova pár kroků.

    V Přívoze navíc se zcela krytým přístupem pergolou pro cestující. V nových návrzích na „úpravu a modernizaci přednádražního prostoru“ v Přívoze se přitom počítá se ZVĚTŠENÍM docházkové vzdálenosti od vlaku k tramvaji, ale v duchu (nejen) ostravského Kocourkova dnešního politického marketingu se to prezentuje jako plus pro cestující.

    Ve Vítkovicích není potřeba zkracovat „strašlivě dlouhé přestupní vazby“, jak píše výše Pavel. Vítkovické nádraží je železniční zastávkou lokálního významu a přestup na tramvaj (linky 6 a 11) do Výškovic, do Zábřehu (dvěma směry), ke sportovištím na pomezí Vítkovic a Zábřehu, do Vítkovic a do centra města je hned vedle haly a do Hrabůvky o kousek dál na Mostě ČSA (i to je blíž než ve Svinově na kapacitně hlavním nádraží Ostravy na páteřní trati). A kdyby byla poptávka po bližší docházkové vzdálenosti, stačilo by, aby součačná linka 12 (budoucí ostravské metro 6) sjela dolů na zastávku hned vedle nádražní haly a po smyčce zpět na svou trasu – tedy kdyby ta poptávka byla, jakože že myslím, že není.

    Existuje spousta jednoduchých a levných řešení v oblasti dopravy ve městě, která se mohou uvést do praxe třeba za měsíc. Ale protože beton musí téci a plynout tak ladně jako přechod do nového volebního období, tak se vždy vymýšlejí všelijaké „vizualizace“ vedoucí k „modernizacím“, které jsou pak pro cestující mnohdy spíše zhoršením – viz zmiňované plány u nádraží v Přívoze, kde se stále jen vyhazují peníze a pro cestující se stav zhoršuje, nikoliv zlepšuje, esteticky a hlavně prakticky (místo funkční kašny páskou uzavřený prostor së špinavou louží, místo velkorysých kapacitních schodů skatepark a zúžená hrdla pěších tras, místo dlažby odlepující se tartanová dráha, překážky v přímém pohybu cestujících, posunutí nástupních zastávek dále od budovy, estetická degradace prostoru lacinými materiály, atd.atd.).

    Thumb up 22 Thumb down 2
  7. JOaNE :

    I v Ostravě-Kunčicích bývá na nádraží vic lidí. No a stejně tam jede jen jedno okno s prodejem lístků a to pouze v hodně omezené době.
    Takže ve Vítkovicích, kde i ten hřbitov vedle mi připadal živější, je tato rekonstrukce a mega nádraží vůbec potřeba?

    Thumb up 4 Thumb down 8
  8. pomsta Jouzovy :

    JOnNE:
    pokud jde o funkci nádraží nemá rekonstrukce smysl
    Tady se ale zachraňuje architektonická památka.
    Takže pokud se zachrání památka, a jako vedlejší produkt se zkultivuje nádraží a v budově najdou sídlo firmy/úřady/obchody tak to je win-win, ne?

    Thumb up 8 Thumb down 8
  9. JanikK :

    To je prostě blbost, opraví se „památka“, která každý rok vysaje při své velikosti neskutečně peněz na provoz a údržbu. Aby se těch 300 míčů ospravedlnilo, začalo se honem mluvit o tom že obchody a služby, ale každý kdo tu část zná ví, že do tohodle místa lidé jezdit za službama a obchodem nebudou. Teda jestli tím není myšlena vietnamská večerka a kebab a zastavárna. Což ale vygeneruje jen další problémové návštěvníky a další náklady na ostrahu. Ostrava je taková malá Dubaj, zdroje jsou.

    Thumb up 6 Thumb down 11
  10. petrK :

    JanikK: Přesně tak. Aktuální náklady na elektřinu, vodu a vytápění téhle budovy jsou cca 1 mil. Kč ročně, což mi na těch 400-500 cestujících denně připadá úplně absurdní. Ta lokalita je zabitá, a nádraží prostě předimenzované, buďme realisti a neschovávejme se za nějaké proklamace o kulturních památkách a duševním dědictví. Tahle budova bude i za 10 let po rekonstrukci ve stejném stavu jako je teď.

    Thumb up 9 Thumb down 11
  11. cyklista :

    Stačí aby se volné plochy využily k postavení několika kancelářských budov a bude hned živo….

    Thumb up 10 Thumb down 9
  12. Mx :

    Záchrana je bezva, ale navržený předprostor a okolí okolo bude jak ze 70 let. Dnes je trend vstupní uzly do města v tomto ohledu zvelebit a udělat hezké.

    Thumb up 4 Thumb down 7
  13. JanikK :

    cyklista: kdo by tak asi tak chtěl na tom malém plácku mezi kolejema tramvaje a kulturní památkou postavit kancelářské budovy? Teď jde jen o to že se vysaje z eráru 300 míčů na sanaci podivné haly a za pár let, díky údržbě v současném stylu a použití levných materiálů, bude barák v horším stavu než teď. Být SŽ tak to zdarma převedu na Ostravu nebo Kraj a nechám je postarat. Pokud totiž budete chtít funkční barák se všema těma vymoženostma co tam po reko budou, výtahy, vzduchotechnika atp. bude stát údržba takového monstra pár míčů ročně a ty vám stánek s kebabem a zastavárna na nájmu nedaj.

    Thumb up 4 Thumb down 11
  14. Informovaný zdroj blízky zdroji :

    Plánuje se tam dát, předprostor, to dopravní muzeum.

    Thumb up 6 Thumb down 4
  15. Honza :

    Jsem rád, tuze rád že přibude i práce pro téměř všechny profese na stavbě a další po dostavbě. Je to vlastně super. 🤭Akorát nevím jak budu ráno jezdit od tamať vlakem – toto nádraží Vítkovice totiž používám pro cestu do práce.

    Thumb up 2 Thumb down 4
  16. smejko :

    Kdo tady hejtuje rekonstrukci Víktovického nádraží, tak doporučuji projít si dokumentaci vrtky.cz

    Thumb up 2 Thumb down 6
  17. JanikK :

    Informovaný zdroj blízky zdroji: kam chtějí dát dopravní muzeum? muzeum modelů dopravních prostředků? protože ten plácek před nádražní halou není moc velký a rozrůst se nemá kam, zbytek plochy zabírá smyčka a koleje tram.

    Thumb up 5 Thumb down 7
  18. JanikK :

    smejko: myslíte to zázemí údržby VRT o kterém se na druhé straně od nádraží Vítkovice prý uvažuje?

    Thumb up 2 Thumb down 7
  19. Petr Halfar :

    V budově nádraží má sídlit pobočka Úřadu práce pro Ovu jih.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  20. aldik :

    A už se ví k čemu bude sloužit ta hala po rekonstrukci? Ať tam je klidně supermarket, nějak vkusně zakomponovaný, aby památkáři neremcali (to by si budova aspon vydělala na provoz z nájmu, v lokalitě stejně nic pořádného není a úplně málo lidí okolo taky nežije), nebo verze 2 – nějaká galerie (třeba PLATO místo Bauhausu by mohlo obsadit výpravní budovu nádraží).

    A někdo někde psal že SŽDC plánuje i po rekonstrukci nechat vstup do budovy bokem, ne přes hlavní halu. Nevím zda to byla pravda, nebo ne ale každopádně doufám že by to bylo aspon blíž zastávkám MHD, ne jako nyní.

    Thumb up 5 Thumb down 2
  21. Dr. Kohn :

    aldik: Máte to o příspěvek výše. Bude tam úřad práce.

    Thumb up 0 Thumb down 7
  22. aldik :

    Dr. Kohn: no ale ten má být v té přístavbě kde jsou kancly, ne ve výpravní budově- té hale.

    Thumb up 6 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.