Koncertní hala

Ostrava zná podobu nové koncertní haly, které vzešla z architektonické soutěže. Autorem návrhu je studio Steven Holl Architects + Architecture Acts z New Yorku, které dokázalo nejlépe propojit stávající kulturní dům s novou halou.

Město Ostrava vloni v srpnu zahájilo jednu z nejvýznamnějších architektonických soutěží v celé své historii. Kombinovaná dvoukolová mezinárodní architektonicko-urbanistická soutěž na koncertní halu má svého vítěze po necelém roce od vyhlášení. Je jím studio Steven Holl Architects + Architecture Acts  z New Yorku, které vybrala renomovaná soutěžní porota. Výsledky projednala rada města a schválila navržené pořadí.


„Pro Ostravu je skvělou zprávou, že autorem návrhu je právě studio Steven Holl Architects plus Architecture Acts, které má na svém kontě řadu realizací špičkové světové úrovně. Právě americkému studiu se nejlépe podařilo propojit stávající kulturní dům s novou koncertní halou. Vítězný koncept přináší nejen originální architekturu, ale také velmi zajímavé, byť náročné technické řešení, které je šetrné k životnímu prostředí, má dlouhodobou udržitelnost a nabízí nízké provozní náklady,“ řekl ostravský primátor Tomáš Macura.


„Ostrava vybudováním nového koncertního sálu posílí svou pozici kulturního centra a zařadí se po bok významným metropolím, které už svou koncertní halu mají. Ty se špičkovou architekturou a akustikou jsou vždy impulzem nejen pro rozvoj kultury a vzdělanosti v daném místě, ale také magnetem pro rozvoj turistického ruchu. Poslední opravdu plnohodnotnou koncertní halou postavenou u nás bylo pražské Rudolfinum z konce 19. století. Věřím, že i naše hala bude lákat svou architekturou, zvukem a programem nejméně stejně dlouhou dobu,“ je přesvědčen primátor Tomáš Macura. Koncertní sál bude mít 1200 až 1400 míst.


Soutěžní porota návrhy posuzovala v pondělí 1. a úterý 2. července. Tvořili ji renomovaní architekti, přizvaní odborníci a zástupci města. Předseda poroty, mezinárodně uznávaný architekt Krzysztof Ingarden, výběr vítěze komentoval takto: „Proč jsme vybrali právě tento návrh? Byl prostě nejlepší. Je to úžasné architektonické dílo, které velmi dobře zvažuje vztah staré budovy s novou, vztah mezi městem Ostravou a parkem za stávajícím objektem. Věřím, že vítězný projekt bude i emblematickým dílem pro Ostravu, které ji tak oživí.“


Město Ostrava vyzvalo k přímé účasti v soutěži tři architektonické kanceláře se zkušenostmi s projektováním koncertních síní – Steven Holl Architects + Architecture Acts; Konior Studio a Henning Larsen Architects. V říjnu 2018 k nim přibyli tři další, a to Architecture Studio z Paříže, Nieto Sobejano Arquitectos z Berlína a Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu, kteří byli vybráni na základě doporučení soutěžní poroty z 31 zájemců o účast v soutěži na základě svých referencí a portfolií. Výsledný maximální počet účastníků v dvoukolové soutěži tak byl omezen na šest. Do druhého kola architektonické soutěže postoupily čtyři návrhy, skončila studia  Nieto Sobejano Arquitectos z Berlína a Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu.


Porotu tvořili architekti Krzysztof Ingarden (Ingarden&Ewy/ Krakow), Rafi Segal (RSAU/ Princeton/ MIT Architecture/ Cambridge), Valerie Mulvin (mccullough mulvin architects/ Dublin), Jakub Szczęsny (SZCZ/ Warszawa), náhradníci Adam Rujbr (Adam Rujbr Architects/ Brno) a Tadeáš Goryzcka(Kabinet architektury/ Ostrava). Dále pak přizvaní odborníci – ředitel NPÚ Ostrava Michal Zezula, historik umění NPÚ Ostrava Martin Strakoš, rozpočtář Jindřich Jansa, vedoucí odboru Útvar hlavního architekta MMO Cyril Vltavský, ředitel JFO Jan Žemla, akustik Martin Vondrášek a Jan Košulič, mistr zvuku a provozní specialista. Za vedení města v porotě zasedli primátor Tomáš Macura, náměstek primátora Zbyněk Pražák a náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.


„Výstavu všech čtyř návrhů z druhého kola připravujeme na září. Ještě na podzim bychom rádi uzavřeli smlouvu s autorem vítězného návrhu. Do konce roku 2021 by měly být dokončeny všechny stupně projektové dokumentace. Následovat bude zahájení stavby v roce 2022 a k slavnostnímu otevření nové koncertní haly a modernizovaného domu kultury dojde v roce 2024. Celkově je návrh již teď ve stupni architektonické soutěže velmi dobře propracován,“ doplnila náměstkyně primátora pro investice Zuzana Bajgarová, která byla členkou poroty.


K financování přípravy a realizace této investičně náročné stavby má město speciální účelový fond. Prozatím do něj vložilo z městského rozpočtu částku 250 milionů korun a další peníze budou přibývat.  Náklady na výstavbu koncertní haly jsou odhadovány na 1,5 miliardy korun bez DPH. Na základě „Memoranda o spolupráci“, podepsaného v roce 2018, se k podpoře tohoto projektu zavázal i český stát, zastoupený Ministerstvem kultury České republiky částkou 600 milionů a také Moravskoslezský kraj 300 miliony korun.
Ostrava o výstavbu důstojné koncertní haly s perfektní akustikou, dostatečným místem pro posluchače a zázemím pro Janáčkovu filharmonii Ostrava usilovala desítky let. Kulturní dům, který byl vybudován v letech 1956 až 1961 v duchu moderního klasicizmu, tuto funkci plnohodnotně neplní.
Město Ostrava v posledních třech letech vyhlásilo architektonickou soutěž nebo záměr na její vypsání v osmi případech. Největší soutěží v novodobé historii města je právě ta na výstavbu koncertní haly.

zdroj: ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Honza :

    Hmmmm…. asi nelíbí

    Thumb up 14 Thumb down 24
  2. Rado :

    Proc ne

    Thumb up 11 Thumb down 2
  3. Honza :

    Nějak mi není sympatický postup: 1)Chceme koncertní halu, 2)Vezmeme koncertní halu Sorela a rozřízneme jí betonem a sklem, 3)Máme koncertní halu
    (Jednoduše řečeno, byl bych radši kdyby to stálo samostatně)

    Thumb up 17 Thumb down 18
  4. vojta :

    Když jsem viděl ostatní návrhy, tak děkuji bohu a všem svatým, že vybrali to, co vybrali. Návrhy budou zveřejněny brzy.

    Thumb up 21 Thumb down 2
  5. MareK :

    zajímavý návrh, ale… tolik skla v Ově (prašnost), kdy se na údržbu/čistotu z vysoka …? Bohužel, dosavadní zkušenosti ohledně péče o vnější vzhled dávají důvody k obavám, jak tyhle prvky budou vypadat za pár let.

    Thumb up 12 Thumb down 16
  6. Skeptik :

    Dopravní obslužnost, parkování, bezbariérový přístup?

    Thumb up 4 Thumb down 8
  7. z.m :

    Jsem nadšen! Skvělý to je a ještě bude. Takové překračování vlastních stínů v Ostravě potřebujeme :-)

    Thumb up 28 Thumb down 4
  8. Nimrod :

    Skeptik: Vše samozřejmě bude zajištěno. Takže skeptik zůstene skeptikem a my ostatní se můžeme těšit na prvotřídní a nadčasové dílo. Třeba váš dotaz na bezbariérový přístup mě fakt rozesmál :-)))) To je takových 20 let, a u takových veřejných staveb obzvlášť, už více než standard…

    Thumb up 31 Thumb down 5
  9. Josef :

    Až to uvidím naživo, tak tomu uvěřím :-)

    Thumb up 34 Thumb down 1
  10. Michal :

    Hmmmm… asi líbí. Velmi.

    Thumb up 20 Thumb down 4
  11. aggu :

    Tímhle barákem začne Ostrava 3.0.

    Thumb up 14 Thumb down 7
  12. koudy :

    Stejně mě sere to parkování Skeptiku. Kde se bere ten pocit, že určitá část lidí ma větší právo na veřejný prostor než jiná? Proč by lidi s autem měli dostat větší kus společné země než jiní?

    Thumb up 21 Thumb down 11
  13. Pepper :

    koudy: Ten pocit se bere z toho, že většinou provozovatel chce, ať tam někdo přijde. A vidím už vidím dámy ve společenském oděvu v MHD. :-D

    Thumb up 18 Thumb down 4
  14. Tano :

    koudy: Jakýpak větší prostor. Auto můžeš postavit jen na určené místa, ale jako chodec se můžeš postavit všude :-)

    Thumb up 6 Thumb down 5
  15. Skeptik :

    Nimrod: Není třeba urážet, stačí popsat koncepci řešení 1/,2/,3/ atd. Z textu ani vizualizace to není zřejmé. Mimochodem, já se na koncertní síň těším, to mi však nebrání v kritickém myšlení.

    Thumb up 7 Thumb down 0
  16. Jp :

    Skeptik: Jako že v diskuzi na „arch. fan webu“ msstavby ti má někdo popisovat koncepci koncertní haly včetně složitých vztahů s okolím ? A to z několik dní starých vizualizací ? :D Co se týká parkování, to se tady řešilo několikrát, vč. parkovacího domu na rohu u KÚ (s plánovanou architektonickou soutěží) + pod ČK. Návrh Steven Holl Architects asi počítá s bezbariérovým přístupem… nebo to snad dneska jde postavit jinak ?

    Thumb up 6 Thumb down 0
  17. Skeptik :

    Jp: Fakt nemusí. Hlavně když mu několik dní staré vizualizace postačí k tomu, aby už věděl, že je to skvělé… Putovat z parkovacího domu v gala přes 28. října? A kde je vlastně ten hlavní vstup …?

    Thumb up 5 Thumb down 4
  18. Slosor :

    Strašně rád bych napsal, že se líbí, ale bohužel ne a nelíbí. Co hlavně nechápu, je umístění haly. V Ostravě je plno proluk a my stavbu za 1,5 miliardy podivně namontujeme do již existující budovy. Navíc většinu stavby utopíme někde dozadu do lesa. Brněnský návhr je bohužel 100:1 oproti tomuto.

    https://brno.city.cz/zpravodajstvi/video–podivejte-se-na-navrh-noveho-koncertniho-salu-pro-brno/16836

    Thumb up 8 Thumb down 19
  19. zerdě :

    na Karolinu byla taky soutez a jak to dopadlo 🤣 jeste nic nestoji a nakonec to muze vypadat uplne jinak 🤗

    Thumb up 11 Thumb down 7
  20. koudy :

    Tano: Zkuste se postavit do parkovacího místa u KB v centru. Není to tak dávno co tam jeden řidič chodce srazil. Postavit se do silnice 1. třídy taky nemůžu. Sotva jde přejít 28. řijna jinde než po přechodu aby to nebyl přečin. Víc než třetina (konzervativní odhad) veřejného prostoru ve městě je věnovaná infrastruktuře pro auta a to i přesto že průměrné evropské auto veze 1,1 člověka a 92% času stojí, i přesto že většina tras provedených autem je rychlejší jinými módy dopravy.

    Více o tom zde: https://www.vox.com/a/new-economy-future/cars-cities-technologies
    Nebo zde: http://www.urban-hub.com/smart_mobility/some-parking-solutions-in-urban-centers/

    Pepper: To je Iluze. Místa, které omezují parkování jsou obvykle navštěvovanější více oproti předešlému stavu. Na šaty je tady taxík a nebo pěší chůze. Raději tedy garsonku pro dva místo dvou parkovacích míst.

    Více o tom třeba zde: https://www.strongtowns.org/journal/2018/7/2/3-major-problems-with-parking-minimums

    Hodnota plochy na které stojí může v centru města velmi snadno přesáhnout 100 000 Kč. To všechno jsou městské peníze, které plýtváme na takového člověka, který je pro město nejméně výhodný. Nejméně v něm utrácí. Často v tom městě ani nebydlí. Například cyklista utratá až o 40% víc HDP v lokálních obchodech. Bydlí blíž svému zaměstnání (obvykle tedy přímo ve městě) a infrastruktura pro něj je daleko levnější.

    Více o tom třeba zde: https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2018/11/16/cyclists-spend-40-more-in-londons-shops-than-motorists/#20141779641e

    Pokud se mě tedy ptáte proč si myslím že by auto nemělo chtít aby do koncertní haly jezdili lidi autem, tak odpovídám, že se mu to prostě nevyplatí. Ikdyby to znamenalo že přijede lidí méně (což se nestane), budou to lidi, kteří městu přinášejí pozitivní ekonomický výsledek. Řidič ne.

    Více o tom zde: https://www.thediscourse.ca/scarborough/full-cost-commute

    To celé je ale prakticky jedno. To jestli se městu něco ekonomicky vyplatí, nebo ne, není tak důležité jako to, že lidi kteří běžně necestují autem jsou prostě štastnější. A proto je třeba lidi přestat podporovat v tom, aby autem jezdili.

    Víc o tom v knize Jana Gehla – Města pro lidi

    Já chci město pro lidi, ne pro auta. Chci levné bydlení ve městě a ne snadné parkování. Cena domu s dvěmi podzemními parkovacími patry je často i 2x větší než cena domu bez nich. Přitom taková budova do města dostane stejný počet lidí.

    Thumb up 12 Thumb down 5
  21. koudy :

    Tak jsem to napsal trochu rychleji než jsem chtěl a s hromadou chyb. Omlouvám se za rozhořčenost. Přijde mi to totiž strašně nepochopitelné. Moc rád ale pozvu kohokoliv na kafe a proberem to ze všech stran. Napište mi na twitteru -> @reko_luba

    Thumb up 4 Thumb down 1
  22. aggu :

    Slosor: Podivně? Bylo to v zadání. Nebo snad město mělo vybudovat i úplně nové zázemí a DK ponechat osudu? Filharmonici potřebují i šatnu a kanceláře, nejenom židli na koncert.
    Brněnský návrh je „oproti tomuto“ mnohem méně odvážný, což zhruba odpovídá mentalitě obou národů ;) Srovnej si další síně od Koniora (NOSPR v Katowicích), a konec konců i jejich soutěžní návrh v Ostravě.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  23. aggu :

    zerdě: Nemůže to vypadat jinak.

    Thumb up 5 Thumb down 0
  24. aggu :

    Skeptik: Plánuje se podchod pod ul. 28. října mezi parkovacím domem a DK/koncertní síní.

    Thumb up 8 Thumb down 1
  25. Slosor :

    aggu: Každý máme jiný vkus. Katowice, brněnský i ostravský návrh od Koniora se mi líbí mnohem více.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  26. MM :

    Jsem určitě pro, jen je potřeba radním důrazně připomenout, že se musí o budovu a hlavně okolí náležitě starat. Vystupte tam z tramvaje a pořádně se rozhlédněte. Místo bez ladu a skladu, šílené materiály, všudy přítomné reflexní prvky na sloupcích (toto jsem neviděl nikde na světě), odpadky. O víkendu jsem prošel centrem, hlavně okolí Karoliny a je to hrůza a děs. Díky festivalu lidí jako much a tím pádem odpadky na zastávkách a okolí. Je víkend, nikdo neuklízí. Na lavičkách bezdomovci, kteří tam pijí víno a pivo. Normální člověk si nemá kam sednout. Na zemi PET lahve, papíry. Jako toto je vizitka města. Mít takovou krásnou budovu je úžasné, ale musí s tím přijít také změna myšlení. Jinak to bude vypadat jako Potěmkinova vesnice a to by byla velká škoda.

    Thumb up 26 Thumb down 1
  27. cervik :

    Slosor: Nemůžu si pomoct, ale budova koncertní haly v Brně je odporná. Kdyby se měla stavět v Ostravě, tak hned by ji každý hejtil, ale co je v Brně, to má přeci styl :-)
    Jinak za mne je koncertní hala v Ostravě pěkná.
    Maximálně bych místo šedé střechy a fasády zvolil například železo, které samo zrezaví(sry za laicky popis). Rez by se hodila k stávající barvě střechy a fasády DK viz. https://www.msstavby.cz/vyvojove-centrum-roper-engineering-6-26-03-2015/

    Thumb up 10 Thumb down 0
  28. Meechee :

    Přesně takové diskuse okolo nového koncertního sálu, jaké se objevují zde i na jiných serverech, jsem upřímně čekal. Furt tady každý nadává, jak je v Ostravě všechno ve stylu osmdesátek, jak tady nikdo nemá odvahu, jak se tady všichni řídí heslem „Na Ostravu dobrý“ a jak to jinde dělají cool … no a když konečně někdo přijde s něčím, co je na Ostravu skoro až sci-fi, s něčím, co opravdu nikde jinde není, něco, co vzešlo z architektonické soutěže (po které i zde na tomto serveru všichni neustále volají), tak je to najednou z velké části terčem kritiky, opět se to nelíbí, je to špatné, kde je parkování (mimochodem – opět velmi zde kritizovaný argument vedení města při přípravě některých staveb) a jinde je to zase cool a tady se to nehodí … občas si říkám, proč se vůbec snažit a něco pro ty lidi dělat, když vás stejně vždycky za všechno zkritizují … sorry – nemusíte se mnou souhlasit ani nesouhlasit – tohle byl jen takový povzdech … P. S. Já hluboce doufám, že se tato stavba realizuje a pokud naproti přes cestu vyroste i Černá kostka, budu snad mít i pocit, že žiju ve městě s alespoň nějakým významem …

    Thumb up 32 Thumb down 3
  29. Rdm :

    Skeptik: Skeptik: současný DK má kapacitu až 1200 lidí a nevšiml jsem si, že by byl problém s dopravní obslužností, parkování je naproti přes cestu, v budoucnu snad parkovací dům, další by měl vzniknout u nemocnice, což není docházkově tak daleko a bezbariérově se snad dnes staví úplně vše.

    Thumb up 4 Thumb down 0
  30. rakem :

    Rovnou napíšu, že jsem rád za to, že je zde snaha něco takového vybudovat. Návrh se mi nelíbí, myslím, že tam byly i lepší návrhy (např. od francouzů), ale respektuji výsledky soutěže a hold se to někomu líbí a někomu ne….
    Ale co se týče parkování doopravdy za mě vidím jeden velký „průser“….
    Krajský úřad nemá parkovací kapacity, ČSSZ má jenom kapacity omezené – pouze pro zaměstnance, na místě stávající zpevněné plochy (která není parkovištěm) vyroste kostka, která bude potřebovat nová parkovací místa a k tomuto přibude nová poptávka po tolika místech?
    Ať počítám jak počítám, tak tuto potřebu nemá šanci podle nároků ČSN nový parkovací dům pojmout….a to, že v okolí jsou nově modré zóny je už na diskuzi o hodně delší.
    Parkovací dům sloužící nemocnici přeci nemůžete brát tak, že bude sloužit pro koncertní halu. U nově povolovaných staveb musíte zajistit parkovací kapacitu ne na úkor jiných staveb.

    Thumb up 3 Thumb down 12
  31. petr :

    mně to teda připomíná prvotní obrázky těch nadšenců, kteří se zrovna učí dělat s photoshopem

    Thumb up 3 Thumb down 13
  32. Kolemjdoucí :

    Tady jsou další návrhy ze soutěže:
    http://fajnova.cz/vyhralo-uzasne-architektonicke-dilo-vitezem-souteze-na-koncertni-halu-v-ostrave-je-studio-z-new-yorku/
    Podle mě vítězný všechny jednoznačně převyšuje.

    Thumb up 14 Thumb down 0
  33. vojta :

    Jej, tak beru zpět. Návrh dánského studia je naprosto povedený… Tohle bolí :(

    Thumb up 3 Thumb down 4
  34. Winter :

    Dobre, ja to napisu, i kdyz mi je jasne, ze me sezerete. Ze vsech navrhu (snad vyjma Danu) je jasne videt, jak vsichni maji arch. soutez v nejake Ostrave u zadale. Vizosky prumer, navrhy na urovni uvodni skici. Pokud nekdo pecliveji sleduje formalni posuny u pozdniho Holla, musi mu byt jasne, ze tenhle „svuj“ navrh videl maximálne v pauze mezi poradama, jestli vubec. Je to spis takova prehlidka stazistu.

    Thumb up 4 Thumb down 5
  35. skelet :

    rakem: nevšiml jsem si, že by se kulturní akce dobou překrývali s úřední dobou v jednotlivých úřadech, či plánovaná knihovna. Člověk, který jede autem na kulturní akci musí počítat s tím, že :
    a) draze zacvaká parkovací místo
    b) zalevno zaparkuje jinde, ale pěkně se projde

    jinak prostě taxi nebo MHD. Byť jak to u některých čtu, tak by nejraději vjeli autem až do hlediště.. taková autokoncertní hala.

    Thumb up 17 Thumb down 2
  36. Martin [msstavby.cz] :

    https://www.archdaily.com/795913/white-elephants-over-budget-unsuccessful-and-embarrassing-architecture-projects-from-around-the-world

    Thumb up 1 Thumb down 0
  37. Martin [msstavby.cz] :

    Chybí tomu důstojnost a respekt původní stavbě.
    Jde to i elegantněji https://davidchipperfield.com/project/james_simon_galerie. Viz. návrh dánského studia.

    Thumb up 4 Thumb down 13
  38. Michal :

    Nechybí. Naopak ji respektuje v maximální míře.

    Thumb up 13 Thumb down 3
  39. rakem :

    skelet: byl jste někdy v okolí KD když se konaly promoce, mezinárodní hudební soutěž apod.?
    Nevím proč všichni předpokládají, že se stavba bude využívat pouze večer. To by byla přece sakra drahá sranda.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  40. skelet :

    rakem: byl, a?
    stavba se bude používat především večer, nárazové akce na tom nic nezmění. Prostě nemáš nárok na to někde zaparkovat. Máš jen možnost někde zaparkovat. Pokud chceš mít nárok, tak si to zkrátka zaplať, pokud chceš mít možnost zaparkovat dej si časovou rezervu. A pokud chceš mít jistotu, že se dostaneš k místu kulturní akce, nechce se ti rozčilovat s hledáním parkovacího místa nebo nechceš mít obavy z toho, že ti někdo umaže oblek v MHD, tak si zaplať taxi nebo UBER.

    Thumb up 10 Thumb down 1
  41. rakem :

    Takže jestli Vás dobře chápu, Vy by jste pro stavby tohoto typu parkoviště nedělal?
    Teď tam nikde žádné parkoviště není, je to pouze zpevněná plocha, která bude snad v budoucnu zastavěná kostkou.
    Od 1.7. jsou v okolí modré zóny, takže parkování v ulicích taky moc nejde.
    Kamenujte mě jak chcete, ale ty místa se tam stejně budou muset zřídit kvůli tomu aby se vyhovělo normám.

    Thumb up 6 Thumb down 0
  42. skelet :

    rakem: plánuje se tam parkovací dům..

    Thumb up 5 Thumb down 3
  43. koudy :

    rakem: ty místa tam bohužel pravděpodobně vzniknou. Jen podotýkám že norma je norma a ne zákon. A že v odůvodněných případech (jako je výborná dopravní obslužnost nebo prostorové podmínky) lze stavbu parkovacích ploch vybechat.

    Ano chci vám tím tedy říct, že pokud by tato stavba vzinkla bez parkovacích míst, nezlobil bych se. Ba dokonce bych jí a architekta (byť třeba Hollova stážistu) který to prosadí měl mnohem raději.

    -Parkovací místo není právo.
    -Svět nefunguje lépe když se dá všude snadno (a nejlépe ještě zadarmo) zaparkovat.
    -Místa které upřednostní kvalitní veřejný prostor před parkovacími plochami vždy profitují z větší navětšvnosti.

    Howgh.

    Thumb up 14 Thumb down 2
  44. Rdm :

    rakem: u skeletu se staví parkovací dům, mezi skeletem a čssz má být postaven další, u černé kostky, pokud se nemýlím má být třetí, o zónách v této oblasti nic nevím a nevidím problém v tom, že bude parkovací dum u nemocnice ve večerních hodinách, kdy je nejčastěji představení, využít i při něčí jiného než nemocnici…

    Thumb up 4 Thumb down 1
  45. talage :

    rakem: Co furt máš?

    https://www.cka.cz/cs/souteze/probihajici/parkovaci-dum-u-krajskeho-uradu-ostrava
    https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/architektonicka-soutez-urci-vzhled-parkovaciho-domu

    Thumb up 0 Thumb down 1
  46. koudy :

    600 parkovacích míst je bez toho abychom brali v potaz manipulační prostor (tj. cesty, najezdové rampy etc.) podle normy minimálně 7500 m2.

    Při průměru 50 m2 na byt je jen toto bezmála 150 bytů. 2,3 osoby na domácnost. Tj jenom v samotném prostoru parkovacích stání by mohlo za stejné stavební náklady bydlet 345 lidí. Ano cena patrového stání je za m2 stejná jako cena patrového bydlení (zvažte si svoje auto a pochopíte).

    345 lidí, kteří jsou finančním zdrojem radnice. 345 lidí kteří ve městě utrácí. 345 lidí kteří by mohli městu platit nájem, který je vyšší než cena za parkování v tom nejužším centru. 345 lidí pro které nemusím stavět rampu 3m v šíři a přislušném rádiusu podle normy. 345 lidí pro které ke každému místu nemusím přidat ještě půlku druhého pro manipulaci. 345 lidí kteří neprdí C02.

    Ano chci vám tim říct že máme li mít normo zabývající se parkováním, měla by se zabývat maximy.

    Ano chci vám tím říct že bych si představoval normu která by místo parkovacího míst vyžadovala aby část bytů nebyla prodána za třžní cenu ale za cenu sociálně únosnou.

    Protože přátelé toto je myšlení světové. Ne architektonická soutěž.

    Ano i přesto chci aby město utratilo 1,5 miliardy na svou koncertní halu.

    Thumb up 6 Thumb down 4
  47. Marian Kechlibar :

    koudy:
    1) Hodnota 2,3 osob na domácnost platí pro ČR jako průměr, ve městech nad 100 000 obyvatel je to o něco méně, 2,1.
    2) Stavební náklady na 1 metr čtvereční parkovacího domu a 1 metr čtvereční obytné budovy nebudou stejné, v obytném domě je daleko více inženýrských sítí a dalšího vybavení (např. sanita).
    3) Vzhledem k tomu, kolik je v Ostravě volných bytů k pronájmu a že nájemní výstavba v soukromé sféře v podstatě neexistuje, není úplně patré, kde by se vzala ta poptávka po tom, stěhovat se do nových nájemních bytů ve vlastnictví města. Kdyby to byly sociální byty, tak ano, ale tam by zase ta lukrativita nebyla taková.

    Thumb up 9 Thumb down 6
  48. koudy :

    Namátkou:

    234 stání 125 mega – písek – 534 188/stání tj. 42 735/m2
    https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/parkovaci-dum-v-pisku.A161005_2277288_budejovice-zpravy_mrl

    378 míst 70 mega – prosek – 185 185/stání tj. 14 814/m2
    https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/487619/na-proseku-bude-ctyrpodlazni-parkovaci-dum-radnici-vyjde-na-70-milionu.html

    90 míst 64 mega – Brno kopečná – 711 111/stání tj. 56 888/m2
    https://www.archiweb.cz/n/domaci/brnenske-parkovaci-domy-ma-postavit-mestska-firma (tady jich je vic tak mrkni)

    Za tyhle ceny (všechny bez ceny pozemku se dá vybudovat byt no problem :)

    Thumb up 3 Thumb down 1
  49. koudy :

    U těch prázdných bytů (a že obsazenost těch městských je poměrně zdravých 75%) je třeba zvážit taky to, jak atraktivní město stavíme a parkovací místa mu atraktivitu nepřidají. Teda ano zvýší se zájem ale s ním i cena a výsledný poměr je stejný.

    Soukromá sféra stavět chce, ale ne draze a parkovací místa drahá jsou. Příkladem budiž lauby. 80 bytů za 200 milionů bez pozemku (ten má mimochodem jen podle cenové mapy hodnotu cca 30 milionů a všichni víme, že tržebka je jinde). I při nejnižší cenně z předchozího příspěvku stojí 200 míst u lauby 37 milionů korun. Teď si pojďmě připomenout že tady stavíme do země. Měkké země. Klidně tak můžeme odhadnout cenu parkování na dobrých 80 milionů. Tedy milion na byt.

    Teď mi odpovězte na toto: chcete bydlet ve městě a máte si vybrat starší 3 plus 1 za 3 miliony nebo nové s parkovacím místem za 6?

    Žádný developer není takový magor.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  50. aggu :

    Marian Kechlibar: V Ostravě je k pronájmu „spousta bytů“ ? ;)
    Jen malá čísla:
    Residomo jich nabízí v celé Ostravě 49. To je v podstatě nula. Pro srovnání v 6x menší Karviné 232.
    SReality nabízí v Ostravě bytů k pronájmu 497 (v Brně 630, v Praze 4587).
    Reality iDnes: Ostrava 208 Brno 357 Praha 3106.
    Remax Ostrava 27 Brno 29 Praha 282
    Bezrealitky Ostrava 73 Brno 178 Praha 1316

    Thumb up 11 Thumb down 1
  51. Skeptik :

    Takže pro některé na vysvětlenou, co mi není z vizualizací zřejmé, abych okamžitě věděl, že je to skvělé řešení, za které vydám 1,5 mld. Dopravní obslužností míněno – v leteckém snímku zasazeno do zeleně,ale příjezd IZS, zásobování či servisu čehokoli, evakuační a požární plocha? Parkování – stavba za tak astronomickou částku je asi určena pro širší než ostravskou obec. Pojedu-li jako Ostravy neznalý třeba ze vzdálenosti 80 km, tak asi nepojedu MHD a nebudu chtít hledat v cizím městě parkování, to můžu rovnou zůstat doma. Bezbariérový přístup – kde je vlastně hlavní vstup od 28. října?, kolik výškových metrů budu muset překonat, abych se dostal na své sedadlo? Podchod -5m, sedadlo +25 m? To, že jsou normy na plošiny atd. mi nemusíte objasňovat. Ale klidně se dobře bavte, vše bude … teď zase můžete sypat mínusy.

    Thumb up 3 Thumb down 8
  52. aggu :

    Skeptik: Když si vybíráte dům ke koupi, taky se rozhodujete podle toho jakou barvu má gajgr na dvorku?
    Zeleň bude zasažena minimálně, je tam nyní amfiteátr. Tedy byl. Teď to jsou ruiny.
    Ano, stavba má nadregionální význam.
    Mimoostravští pojedou autem nebo nepojedou autem. Ti co pojedou autem zaparkují na parkovišti. V okolí vzniknou ČTYŘI nová.
    O bezbariérový přístup bych si starosti u takové stavby opravdu nedělal. Jsme v 21. století.

    Thumb up 9 Thumb down 2
  53. rakem :

    aggu: Můžu se zeptat, kde ty 4 parkovací domy mají být?
    Je vypsána architektonická soutěž na parkovací dům vedle krajského úřadu na místě stávajícího menšího parkoviště, dům má mít kapacitu 600 stání, dopravně napojen na vedlejší komunikaci, kde vznikne dopravní špunt kvůli nedostatečné vzdáleností řadících pruhů. O dalších podmínkách soutěže raději pokračovat dále nebudu :-) to se dozvíte v říjnu…
    Druhý parkovací dům má být naproti nemocnice, vzdálený cca 700m od koncertní haly.
    Ty další dva mají být kde?
    Řešení K+R, TAXI, bezbariérových stání, zásobování….jediný, který se tím v soutěži zabýval byli francouzi…

    Thumb up 3 Thumb down 1
  54. Rdm :

    rakem: o tom u krajského úřadů nevím, ale jeden vzniká u skeletu, další by měl vzniknout ve vnitrobloku skeletu a ČSSZ, další by měl být s novou knihovnou a poslední bude u nemocnice, ta hysterie kolem parkování mi přijde nesmyslná

    Thumb up 5 Thumb down 1
  55. moon :

    Neví někdo, kdy má ten parkovací dům u nemocnice vzniknout? Mluví se o něm už tak 3-4 roky a furt se to odsouvá a odsouvá.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  56. Skeptik :

    aggu: Takže hasit budeme přímo ze dvorku fifejdské stanice?

    Thumb up 1 Thumb down 2
  57. jantar :

    Místo jedinečné stavby řešíte pořád jen auta. Jezdím hromadnou dopravou, chodím pěšky a žiju a to mám rodinu.
    Fandím této stavbě. Ostravo, probuď se! Máš perfektní polohu, máš co nabídnout! Auta zreziví za pár roků, ale jedinečné stavby můžou být generace.

    Thumb up 19 Thumb down 5
  58. Rdm :

    Skeptik: můžete mi říct, kolik nových staveb v Ostravě má své vlastní požární plochy? Místa na průjezd hasičských vozů je tam dost…

    Thumb up 4 Thumb down 2
  59. Tonda :

    Super, super a jeste jednou super!!! Konecne KVALITNI architektura. U vsech vyznamnych staveb by melo postupovat takhle. Proc nemuzeme byt to mesto, ktere si davaj ostatni prikladem? Koncertni hala, knihovna, budovy vysokych skol, nemocnice, bytove domy a dasli dulezite stavby – vse tohle muze byt chlouba Ostravy. Bohuzel vetsinou to vypada, ze vetsinu navrhuje prumerny projektant nebo urednice? :D

    Thumb up 15 Thumb down 1
  60. JSjr. :

    Naprosto úžasný návrh, který Ostrava moc přeju. Budu pečlivě a se zájmem sledovat, jak se bude projektování dále vyvíjet. :)

    Thumb up 11 Thumb down 1
  61. koudy :

    Skeptik: Ten subjektivismus typu „já si nedovedu představit že někdo, kdo bydlí 80km daleko by přijel jinak než autem“ opravdu neumím vyvrátit.

    Snažím se vám dodat data. Fakta. Když budeme stejné peníze věnovat výstavbě domů, tak mi může být úplně jedno že nepřijede, budu mít svých lidí dost.

    Pokud chce přijet, tak buď za a)musí za parkování platit tolik kolik to opravdu stojí nebo za b)přijet jinak.

    Znovu opakuju že město takovou budovu staví proto, aby na ní jinde vydělalo. Aby bylo více atraktivní a přitahovalo zaměstnavatele i zaměstnance. Na lidech kteří přijedou ze vzdálenosti 80km nevydělá. Takový člověk se mu prostě nevyplatí. Nikdy mu nezaplatí ani ty peníze, co stojí to parkovací místo. Natož něco navíc. Znovu, mluvím fakticky, odkazy na takové data máte výše.

    Ano, člověk který by přijel z 80km vzdálenosti jen autem a jinak vůbec pravděpodobně nepřijede. Co se vám snažím říct je, že je to dobře. Takového člověka ve městě nepotřebuju.

    Thumb up 10 Thumb down 2
  62. Pepper :

    koudy: Že se podivujete těm 80 km – jaká si myslíte, že je spadová oblast takovéto koncertni síně?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  63. koudy :

    Pepper: Nepodivuju se té vzdálenosti. Bude to jediná moderní koncertní síň v republice. Jistě bude mít mnoho návštěvníků i z mnohem větší dálky. Koneckonců si to naše filharmonie jistě zaslouží.

    Jen rozporuji to, že aby sloužila, musí lidem z této spádové oblasti poskytnout parkování.

    Daleko raději jim poskytnu prostor pro přistavení zájezdních autobusů nebo kvalitní pěší trasu z nádraží střed a UANu. Za skvělé bych považoval i vídeňské řešení tramvajové zastávky.

    Thumb up 6 Thumb down 3
  64. parking :

    koudy:
    Podle § 5 vyhl.č.268/2009: Odstavná a parkovací stání se řeší jako součást stavby, nebo jako provozně neoddělitelná část stavby, anebo na pozemku stavby, v souladu s normovými hodnotami, pokud tomu nebrání omezení vyplývající ze stanovených ochranných opatření7).
    Nevím co řešíte….parkoviště se budou (bude) muset udělat ať se to někomu líbí nebo ne – podle toho, kolik výjde potřebný počet z výpočtu, zohlední se počet vozidel v Ostravě, kvalita MHD. Pak to projde přes odbor dopravy, kde se jim to bude zdát málo, tak se přidá….a ten počet se začlení do projektu.

    Thumb up 4 Thumb down 2
  65. koudy :

    parking: ale vždyť jen potvrzujete to co říkám. Norma připouští v odůvodněných případech normu nedodržet. Vysvětlete mi jak by v takovém případě mohla v Praze fungovat vyhláška udávající parkovací maxima pod hodnotou normy?

    Jinak ta norma je ČSN 73 6110, ČSN 73 6058, potažmo ČSN 73 6056 norma ale opravdu není zákon. V některých místech, například v historické zástavbě taky nejste sto splnit 3m na pruh 0,25m ochraného pásu a pak minimálně 75cm na jeden pěší pás. Norma připouští v odůvodněných případech sama sebe nedodržet.

    Navíc i norma samotná počítá s dopravní dostupností (index kp ve výpočtu). V tomto případě lze jistě nafitovat index kpC. Ten je 0,25.

    Taky je tam ta krásná věta: „nebo se potřeba parkovacích stání ověří
    průzkumem.“ To už si člověk může dělat naprosto co chce.

    V nehhorším případě by město muselo vytvořit novou autobusovou linku. Ale ta by furt byla levněší než to budování parkovacích míst.

    Jde to obejít. Jde to zachránit. To řešíme. Celé jsme to ale začali tím, jestli je dobře ty parkovací místa chtít, nebo ne. Ne tím, jestli je možnost to dělat jinak.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  66. parking :

    koudy:
    Jasně, každý dopravní projektant to ví, nechtěl jsem zde vypisovat vše, co jste vypsal vy :-)
    Věřte mi, že to obejít s úředníky MMO nepůjde, to už jsem zkoušel milionkrát….norma není zákon, ale zrovna v parkování mám pocit,že se jí drží jako klíště. Po mě vyžadují kp=0,60 (i kdybych viděl taky rád 0,25), ka z ÚP =1,25.
    Myslím, že v předchozí diskuzi bylo zajímavější téma a to komplexní řešení parkování v této oblasti – zmínil jste průzkum statické dopravy a ten bych tedy doopravdy rád viděl (určitě by vyšel celkem negativně)…ale to je zase na jinou diskuzi.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  67. koudy :

    parking: my se asi nechápeme. Všichni víme že tam ty parkovací místa budou.

    Snažím se poukázat na to, že je to špatně. Odpovídal jsem skeptikovi na jeho povzdech. Snažil jsem se poukazat na to, že pokud chce aby ostravě bylo dobře, tak ty parkovací místa chtít nemá.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  68. parking :

    koudy:
    Rozumím, v tom případě sdílím názor se skeptikem.
    Myslím, že se musí vzhledem k tomu, že se na jednom „fleku “ nachází tolik institucí, kulturních budov a toto všechno je ohraničeno obytnými bloky parkování řešit – a to kapacitněji než parkovacím domem.
    Diskuze se týká koncertní haly – a tady taky pochybuji, že bude i když to přeženu – 10% návštěvníků ve fraku, obleku, večerních šatech využívat MHD či autobusy. Ono, když někdo bude dávat za lístek (předpokládám) 1000kč a výše, tak není ze třídy, která jezdí touto dopravou. Výjimku tvoří např. zájezdy důchodců – jak tomu chodí třeba u divadla.

    Thumb up 4 Thumb down 1
  69. Skeptik :

    koudy: Asi chápu, co chceš vystihnout. Já nepodporuji automobilismus, současný stav je neúnosný. Jinak se mi však bude cestovat vlakem z Olomouce po hlavní trati, jinak z Osoblahy či Písku u Jablunkova či jiné obce, ze které vyjíždí tak akorát dělnické autobusy na směny. Bylo by fajn bydlet, pracovat, bavit se a být zásobován v místě. Já zde však nepřemýšlím o stavbě významu Kulturní dům Fifejdy za 50 milionů. Takto astronomicky drahá stavba by měla mít spádovost Slezska a přilehlé půlky Moravy. Pokud to má být jen pro místní, tak ať to platí Ostrava výhradně ze svého rozpočtu a stáhne si to pak na vstupném… :-)

    Thumb up 3 Thumb down 2
  70. koudy :

    Skeptik: čili řešením je zařídit linku ne?

    Když budeme stavět parkoviště tak hlad po lepších vlacích a autobusech prostě nebude. Klasické vejce nebo slepice.

    Thumb up 1 Thumb down 2
  71. koudy :

    Mimochodem ta částka co platí kraj docela hezky odpovídá nákladům na to podzemní parkoviště.

    Thumb up 2 Thumb down 1
  72. koudy :

    Hromada příspěvků mi čeká na schválení :(. Trochu to trhá kontext tak počkejme.

    Thumb up 2 Thumb down 0
  73. koudy :

    Skeptik: Tady by se dalo reagovat ještě takto (ale furt mi čeká ta předchozí odpověď na schválení!) Uvažujeme-li tedy takto je třeba použít současnou parkovací kapacitu pro hosty a své vlastní obyvatele přesvědčit o tom, že auto nepotřebují.

    Thumb up 2 Thumb down 2
  74. koudy :

    300 míst ve dvou podzemních patrech potvrzeno.

    https://www.designboom.com/architecture/steven-holl-architecture-acts-win-competition-ostrava-concert-hall-czech-republic-07-10-2019/

    Thumb up 18 Thumb down 0
  75. Davidb :

    Skvělé.
    A ten pohled zezadu přes vidu je super.

    Thumb up 10 Thumb down 0
  76. Davidb :

    Vodu (pardon)

    Thumb up 1 Thumb down 0
  77. Skeptik :

    koudy: Díky za vyhledání! Konečně je něco vidět v širších souvislostech.

    Thumb up 3 Thumb down 0
  78. koudy :

    Tady pro změnu podrobněji dánský návrh. Všimněte si, který z nich zasahuje do původní budovy více.

    https://www.archdaily.com/920739/henning-larsen-reimagines-the-ostrava-house-of-culture-in-czech-republic

    Thumb up 5 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.