IP Life – Jedna příroda

Úpravou sečení vybraných úseků podél cyklostezek mezi Ostravou a Studénkou došlo k podpoře vhodných podmínek například pro modráska bahenního.

V rámci projektu „IP Life – Jedna příroda“ došlo k dohodě s ostravskými městskými obvody Stará Bělá, Polanka nad Odrou, Proskovice a městem Studénka o úpravě termínů kosení lemů vybraných úseků cyklostezek. Nekosení zde není zanedbání řádné péče o pozemky ani opomenutí, ale velmi hodnotný přínos ochraně přírody. Vhodné termíny kosení do 15. června a druhé seče až po 15. září zajišťují modráskovi zdroj potravy díky přítomnosti kvetoucí rostliny krvavce totenu.

Modrásek bahenní je druh motýla chráněný českou i evropskou legislativou. Jako živná rostlina pro dospělce i housenky slouží výhradně krvavec toten. Housenkám pak stačí jen spadnout z květů poblíž vhodného mraveniště a po zanesení dovnitř mravenčími dělnicemi se můžou klidně věnovat krmení a proměně v motýla.

Hnědě zbarvené samičky a modrohnědí samečci modrásků se líhnou většinou následující rok a lze je pozorovat zhruba od poloviny července do poloviny srpna.

zdroj: FB Chráněná krajinná oblast Poodří

Související články


Komentáře

  1. marie :

    Ano, nebudeme kosit a budeme chránit modráska. Proto CHKO povolila výstavbu nového úseku železnice do Mošnova, viz Spor ekologů o trať: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/423231100030529/

    Thumb up 2 Thumb down 9
  2. ELB :

    marie: Vedení CHKO vyměnilo ochranu této lokality za finance pro obnovu jiných tří lokalit v rámci CHKO, jestli jsem to správně pochopil. Asi racionálně usoudilo, že je tady tzv. vyšší zájem a stejně by nakonec neprosadilo nepostavení této železniční odbočky. Proč ale nemohou nákladní vlaky od Přerova přepřahat ve Studénce a jet po stávající odbočce ? Opravdu tam bude takový provoz a opravdu hraje půlhodina v přepravě vojenského materiálu tak významnou roli ? Z toho jsem poněkud moták pochop.

    Pokud jde o vlastní téma článku, tak se podle mě jedná o dobrou věc. Je to ten nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak podpořit rozvoj biodiverzity chráněného území.

    Thumb up 8 Thumb down 0
  3. Graylag :

    ELB:
    Co se tak dívám, tak kolej na které by se ve Studénce dal otočit 700m vlak snad ani není. A i kdyby byla, tak přepřáhnout 2×10 vlaků za noc by byla docela makačka a obyvatelé přednádraží by to asi úplně neocenili.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  4. Martin [msstavby.cz] :

    ELB: Sice se časem uvolní kapacita na koridoru díky stavbě VRT, ale v současné době je koridor přetížen. Aspoň tak mi to bylo prezentováno. Nákladní doprava je směřována hlavně na večerní a noční hodiny, kdy jezdí méně osobních vlaků. Již v současné době je nádraží ve Studénce plné nákladních vlaků čekající na průjezd.

    Thumb up 3 Thumb down 1
  5. Permonik :

    ELB: Když se divám na mapu CHKO, tak hraniči se železnici. Zas tak odbočka moc do toho uzemi nezasahne (neni to něco co by šlo vyrazně skrz oblast). A těm zvířatům to bude asi jedno, když se pohybuji třeba jen po koleje…

    Jako příjd na bojiště o půlhodiny později, když je po bitvě. No Nevím…. Odbočka není kvůli armádě, ale OAMPu. Aktualně se vlaky přepřahuji, ale je nízky provoz. Trať Ostrava – Dluhonice (u Přerova) je aktuálně nejvytíženější trat v ČR (standartně asi dvojnasobek provozu co na jinych dvojkolejných trati v ČR). Aktuálně je na te trati povolena normativní delká vlaku 636m, většina vlaků do Mošnova má ted 530m. Ale je současti TEN-Tu a tudiž by měla pojmout i vlaky o délce 740m.

    Thumb up 3 Thumb down 2
  6. ELB :

    Ano, rozumím argumentům o silném provozu v tomto úseku železnice. V reportáži ČT je popsána i druhá strana věci, tedy ochrana přírody, konkrétně údajně unikátní (v širším úzení CHKO nenahraditelná) lokalita pro hnízdění motáka pochopa a pro populaci modráska bahenního, která by údajně po vystavění bariéry v podobě náspu železnice v této oblasti zanikla. Z pohledu zásahu do života obyvatel Studénky je tato stavba bezproblémová a také by pomohla přetížené železniční stanici, to je mi zřejmé.

    Thumb up 3 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.