Investiční studie přemístění vozovny autobusů

Obvod Ostrava-Poruba zadal veřejnou zakázku na „Vypracování investiční studie přemístění vozovny autobusů v Ostravě – Porubě.“

Místo přesunu:zdroj: poruba.ostrava.cz

Související články


Komentáře

  1. Danek :

    Pozor vidím autobusů ne i tramvají.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  2. Davidb :

    Chápu to tak, že Vozovnu autobus odsud- https://mapy.cz/s/2nTIf, což je za Vozovnou tramvají,
    chtějí přesunout zde- https://mapy.cz/s/2nTIM, což je vozovna v Martinově?

    Thumb up 0 Thumb down 0
  3. Jarek :

    Proč , když už se plánuje nové autobusové depo, při snaze dostat co nejvíc lidí do MHD, potencionálním růstu městské aglomerace a navýšení tím pádem výkonů MHD bude požadováno stávající kapacity 45 busů, bez plánovaného navýšení?To se nepředpokládá žádný rozvoj, ale vysídlení a útlum?Tohle je selský názor, co na to odporníci?

    Thumb up 0 Thumb down 0
  4. Permonik :

    Jarek: Pravda, otázka zda to není ted naddimenzováno?

    Thumb up 1 Thumb down 0
  5. JG :

    V Martinově není vozovna, ale dílny, kde se opravují a vyrábí tramvaje (EKOVA). Vozovna je v Porubě na ul. Sokolovské. Autobusy mají 2 vozovny: Poruba a Marinov, protože po přesunu části vozů ze Sládkové (tu prodal Vaštík) na Porubu už prostě nevešly. Jezdil jsem 5 let na obě dvě, tak vím o čem mluvím.

    Thumb up 1 Thumb down 0
  6. jenki :

    Pár faktických poznámek k výše uvedenému :
    – autobusové vozovny jsou nyní 2 : garáže Hranečník (bývalá vozovna úzkorozchodné dráhy Ostrava – Karviná adaptovaná pro autobusy v roce 1969; dána do provozu byla v roce 1953 náhradou za poddolováním zničenou vozovnu Zárubek z roku 1909) a garáže Poruba otevřené v roce 1972.
    – odstavování autobusů v Porubě bylo vždy problematické, objekt je velmi malý a je v podstatě „přílepkem“ k tramvajové vozovně (otevřené v roce 1960). Vždy šlo více či méně o provizorium, původním určením mělo jít o autoservis nebo něco podobného (pro hnidopichy : někde v literatuře to je popsáno přesně, ale jsem líný to hledat).
    – odstavování autobusů v dílnách Martinov (areál otevřen 1969) vždy bylo bráno jako „podmnožina“ garáží Poruba. V Martinově nejsou prostory pro údržbu autobusů, ani tam nikdy nebyly plánovány.
    – momentální situace je trošku schozofrenní – v Porubě je údržba a jiné nezbytné podpůrné činnosti, ale většina autobusů odstavuje v Martinově; navíc tam musí stejně všechny zajet na tankování CNG, protože plnička je v Martinově.
    – proč není plnička CNG v Porubě? Protože a) budoucnost garáží je tam diskutabilní a hlavně b) nikde v okolí není dostatečně kapacitní plynovod (vysokotlak). Na Hranečníku budoucnost garáží nikdo nerozporuje, ale nejbližší vysokotlaký plynovod je prý někde v NHKG, takže taky smůla (alespoň zatím, něco se prý vymýšlí, no uvidíme). A pak že je CNG ekologické, když se kvůli němu najezdí moře zbytečných kilometrů, ale pšššt nesmí se to říkat :)
    – garáže Sládkova neprodal Vaštík proto, aby si udělal radost, ale proto, že na jejich uzavření tlačilo město a obyvatelé sídliště Fifejdy (hluk, exhalace apod.). Hluk a exhalace z Futura zřejmě vadí méně (no je fakt, že tam nestartuje ve 4 ráno kolona čmoudících Ikarusů). Z podobných důvodů byl zlikvidován vedlejší objekt garáží ČSAD. Objekt garáží Sládkova existuje ve stejném rozsahu dodnes, jen je v něm jakási autoopravna nebo co, obvodu ani městu to nevadí. Za zmínku také stojí, že ta velká hala na SDládkové byla postavena jako zimní stadion s tím, že až se garáže zruší a kolem vznikne krásné nové sídliště, tak tam budou děti chodit na zimák. No nějak se to nepovedlo.
    – z výše uvedeného vyplývá, že vlastně všechny autobusové garáže v Ostravě vznikly vlastně někde nevhod, omylem a provizorně. Do roku 1950 se autobusy udržovaly kde se dalo více méně na koleně. Pak se postavily garáže Sládkova, ale pro autobusy délkové kategorie 9m (Praga RND), údržba čehokoliv delšího tam byla problematická, dokud se původní objekt různě svépomocí nepřekopal a nepostavila se hala pro uvažovaný zimní stadion. Garáže Hranečník vznikly adaptací tramvajové vozovny, a až po zrušení vedle stjících kasáren a totální překopávce celého objetu se dostaly na solidní úroveň. Garáže Poruba byly původně určeny jako autoservis, DP se tam nacpal více méně násilím, protože situace byla prostě neúnosná a soudruzi neměli jiné řešení.
    – stěhování garáží Poruba do Martinova vypadá na první pohled logicky, ovšem při bližším pohledu je to složitější. Na první pohled je tam volných ploch dostatek, ale většinou jsou k něčemu potřebné, třeba pro montáže a opravy kolejových kosntrukcí nebo pro různé odkládání a odstavování všeho možného, od bagrů a traktorů po hromady štěrku na údržbu tratí. Areál v Martinově je na až 6m vysoké navážce haldoviny, celý „zadek“ je ale i tak v zátopovém pásmu řeky Opavy (a také byl v roce 1997 pod vodou). Už teď provoz autobusů v areálu koliduje s některými technologiemi nutnými pro údržbu tramvají, např. znemožňuje efektivní používání tramvajové zkušební trati.
    – při úvahách o umístění nové autobusové (nebo i tramvajové) vozovny je třeba brát v potaz i tzv. jalové kilometry (to jsou kilometry, které vozy najedou prázdné při výjezdu na linku a odstavování z linky). V součtu za celý rok jde o slušnou porci kilometrů i peněz. Pohledem na mapu je zřejmé, že takovýto areál by se velmi hodil „někde na Jihu“. Martinov i Hranečník jsou ve vztahu k Jihu prostě daleko. V různých koncepcích a úvahách se o něčem takovém mluví dosti často, ale nikam dál než do koncepcí se to nedostalo. Zatím.

    Thumb up 9 Thumb down 0

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.