Stát chce na Karvinsku gigafactory za 200 miliard. Místo není pro průmysl vhodné, ozývá se od starostů. Informaci přinesl server irozhlas.cz.
Podle několika informovaných zdrojů serveru iROZHLAS.cz a Radiožurnálu řeší Česko aktuálně novou nabídku na výstavbu takzvané gigafactory – továrny na výrobu baterií do elektroaut.
Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítlo konkrétní firmu jmenovat. Přesto uvedlo, že zájem o investici do baterkárny v Česku projevila nadnárodní společnost z demokratické země.
Redakce oslovila hned několik firem, které se výrobou baterií do elektromobilů zabývají – LG, Volkswagen, Hyundai a Samsung. Žádná z nich ale zatím nepotvrdila, že by se státem o podobné investici vyjednávala.
Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikol Birklenová se pouze odkázala na čtvrteční zasedání krajského zastupitelstva. „Toto téma budeme komunikovat a medializovat až po jeho projednání na zastupitelstvu. Musíme v tom být tvrdí, jednotní a neústupní. Víc vám neřeknu,“ uvedla kategoricky po dotazu redakce.
Stát zvolil pro umístění gigafactory rozsáhlé zemědělské pozemky mezi Dolní Lutyní a Věřňovicemi v Moravskoslezském kraji. Že se na místě zvažuje nová průmyslová zóna, potvrdil serveru iROZHLAS.cz a Radiožurnálu také mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
„Tato lokalita splňuje náročná kritéria uvažovaného koncového investora projektu. Má dostatečnou velikost, je v blízkosti elektrárny Dětmarovice, což umožňuje dostatečný přívod technické infrastruktury. Zároveň je díky těsné blízkosti dálnice a železnice velmi dobře dopravně dostupná,“ popisuje mluvčí výhody vytipovaného místa.
Jen pozemky mezi dálnicí a silnicí z Dolní Lutyně do Věřňovic tvoří dohromady plochu zhruba 240 hektarů, požadavkům investora tedy odpovídají. Z velké části je vlastní stát, menší část pak drží také zemědělec Miroslav Slowiaczek. I na jeho pozemky má ale stát podle katastru nemovitostí předkupní právo.
„Nic o tom nevím,“ sděluje do telefonu stručně Slowiaczek, který se nechtěl k situaci dále vyjadřovat.
Podle Srnky bude stát případně vykupovat soukromé pozemky až během takzvané předprojektové přípravy. Tedy v době, kdy se bude řešit studie proveditelnosti a na místě bude probíhat biologický, geoinženýrský či dopravní průzkum.
„Stát vlastní zhruba šedesát procent území plánovaného pro podnikatelský park. Majetkoprávní scelení bude součástí předprojektové přípravy záměru,“ tvrdí mluvčí, podle kterého bude mít projekt – pokud uspěje – pozitivní dopad na region.
„Ze zkušenosti z přípravy jiných podobně rozsáhlých projektů víme, že mohou přinést rozsáhlé investice do naší ekonomiky ve výši až 200 miliard korun a vytvořit až 7 tisíc pracovních míst. Pozitivní vliv pro region je tedy nezpochybnitelný,“ upozorňuje Srnka s tím, že i proto je vláda připravena vyvinout velké úsilí pro získání takového projektu.
celý článek + pramen: irozhlas.cz
Vítek :
Naprosto nechápu jak se nabízí něco co není 100 %připravené a prodávající to ani nevlastní.
11.03.2024 06:09cyklista :
Vítek: Toto problémem není,v nejhorším se vyvlastní, spíše vidím velký problém v tom, že se třeba nepoužijí plochy rekultivované, nebo na rekultivaci připravované (Karviná, Orlová). Vhodným založením stavby by se snad mohlo vyhnout důlním vlivům…
Winter :
Ano, oblast vedle NATURA 2000 a na území, které připomíná spíš bažinu. Vláda opět dokazuje svoji kompetentnost a odbornost.
Dan :
Ono se staci podivat, proc nedavna investice vyrobce cipu sla do Drazdan a ne do Ceska. Drazdany maji pro takove investice pripravenou zonu. Jsou tam site, silnice. Vsichni tak nejak pocitaji, ze tam prumysl casem stat bude.
Zcela odlisny pristup.
https://maps.app.goo.gl/D2wBCk2bfKwnnGACA
11.03.2024 07:19Jakub :
Neskutečné, v okolí je tolik brownfiledů a stát podporuje zábor zemědělské půdy a zeleně na okraji NATURA 2000. Toto naprosto odporuje zásadám peče řádného hospodáře. Tudíž autor takové myšlenky by měl být obviněn a souzen a dle mého názoru jít sedět.
cyklista :
Dan: To je případ Mošnova, nebo Hrabové….
11.03.2024 08:06Dan :
cyklista: Jenze tam uz neni prostor. Jestli jsme nezaspali v tom, mit nejakou zonu v zaloze. Jak pisete, na nejake rekultivovane plose.
11.03.2024 08:08Archerr :
Winter: co s tím má vláda společneho? Tyto plochy nabízí CzechInvest a Msid.
11.03.2024 08:09Archerr :
Dan:Řekl bych že problémy jsou dva a to je rozloha – kterej brownfield má 200 ha nebo 280 jako potřebuje tato gigafactory?A problém č.2 – Bakala jeho Asental.
11.03.2024 08:14Winter :
Archerr: Což je organizace, kterou neřídí člověk vybraný Síkelou :D I když je otázka, jestli tento ohňostroj marnosti řídí vůbec někdo.
11.03.2024 08:28Vítek :
Archerr: pana Bakalu pomohly vytvořit prodejem svých akcii OKD i obce co teď pláčou, že všechno ovládá. Nevím zda je vláda a kraj schopna se společností Asental domluvit. Pokud ne,tak je to problém!
11.03.2024 09:20Zdenek :
Viděl bych to na areál Liberty, až ho zavřou…
11.03.2024 09:31davidb :
Jakub: cyklista:
11.03.2024 09:31Ukažte mi, kde se nachází brownfield nebo plochy k rekultivaci o rozloze 250-300 ha. Děkujji.
Archerr :
Vítek: Ale on neni problem že by neprodal nebo nešlo se s nim domluvit (některe města dle rozhlasu problém mají) ale je problém to že veřejnost to blbě snáší a i někteří politici viz Babiš který defacto zařízl zonu nad Barborou.
11.03.2024 09:35zdenek :
A co takhle naproti Biocelu přes dálnici vedle bývalého dolu Staříč?…
11.03.2024 10:11Zdenek :
Anebo Chotěbuz vedle bývalého dolu ČSM Jih? Kousek je dálnice, koridor atd…
11.03.2024 10:39Crazym :
zdenek: Vlezlo by se, jsou tak koleje i dálnice https://mapy.cz/s/hunahuzufo ale je to daleko od Karviné kde potřebují řešit nezaměstnanost. Dalo by se hledat třeba kolem Doubravy či Stonavy ale tam není taková dopravní infrastruktura. Navíc takoví velcí investoři jsou zmlsaní a lépe se staví na rovném poli než na brownfieldu a naši jim bohužel lezou do zádele.
11.03.2024 10:39Tak uvidíme co se z toho vyvine, nezávidím to místním.
Willmers D. :
Samozřejmě, že další zábor zemědělské půdy by leckdo označil za prasárnu. Jenže se jedná o pozemek ohraničený z jedné strany dálkovou železnicí a z druhé strany dálnicí, na hranici se zemí s extrémně levnou pracovní silou. Zdivočelá, fragmentarizovaná krajina posthornického Karvinska nemůže s tímhle věřňovickým pláckem mezi hlavními tahy dopravy soutěžit ani náznakem.
Každopádně je od nás velice hezké, že se chystáme z veřejných rozpočtů zaměstnat tolik pracujících ze sousední země – jedná se zřejmě o guerillovou akci kraje za účelem rozvoje letiště Ostrava po očekávaném krachu katowického letiště pro bývalé polské gastarbeitery.
11.03.2024 10:57bapi :
Crazym: proc mam pocit, ze tam nakonec stejne budou min z poloviny delat indonesane apod.
11.03.2024 11:14bapi :
Willmers D.: Ted je mysleno Polako nebo Slovensko? Preci jen minimalka v Polsku je dnes nejakych $1000 mesicne a prumerna skoro $2000 pri nezamestnanosti 5%.
11.03.2024 11:20Filip :
Na druhou stranu proč ne. Celý Hyundai platí na daních přes dvě miliardy ročně, živí pracovníky, jejich rodiny a celý navázaný dodavatelský řetězec. Pokud je spekulace ohledně firem Samsung nebo LG pravdivá, pravděpodobně jim budou akumulátory dodávat. A i kdyby byla průměrná mzda nižší než v automobilce, tak si myslím, že se jedná a dobře placenou práci. BTW, průměrná dělnická mzda je nyní kolem 50 000 Kč. A jelikož pár korejců znám, tak můžu říct, že jsou to milí lidé a jsou tady spokojení i se svými rodinami. Měli bychom s nimi rozvíjet spolupráci i nadále. Akorát bych tedy očekával / chtěl, že ta hala bude mít solární panely a bude alespoň částečně soběstačná a pokud možno se tam vyskytnou nějaké „modro-zelené prvky“.
A lidem co bydlí v okolí plánované gigafactory splnit každou oprávněnou věc kterou chtějí. Jestli to bude lepší HD, infrastruktura, silnice a cyklostezky, školy, parky nebo příroda okolo tak ať. Nevím co jim tam schází.
cyklista :
davidb: třeba bývalé ČSA, ČSM a pokud skončí Libety, tak tam je dvojnásobek potřebné plochy =)
11.03.2024 12:45JanikK :
Filip: prosím vás jaké soláry, jaká soběstačnost? co to tady plácáte za greenwashing, ta baterkárna vyroste v území, kde se stát zavázal výměnou za hyundai postavený pod horama, NIC nestavět a naopak to ůzemí chránit. hyudai si opravdu za vzor neberte, jsem rád že znáte pár korejcu a jsou milí, ale lidé na těch „dělnických pozicích“ pod nima budou pracovat, né se s nimi a jejich rodinami kamarádit. je moc dobře, že do toho má co mluvit frank bold, ten takovéhle a další podobné pindy nespolkne
11.03.2024 13:20zerdě :
pamatujete si, jak se v Bohumíně měl stavět terminál pro širokorozchodnou železnici dotaženou z Polska? jak se v Bohumíně pokládala základní postříbřená kolej? a jak Poláci ani nevěděli, že se budou stavět nové koleje, ale česká vláda tvrdila, že je to už jistá věc? třeba to vláda zkouší znovu :D
11.03.2024 15:06Permonik :
Filip: Zní to pěkně pokud tam budete jako zaměstnánec. Hyundai ale zaměstnáva pouze 3300 lidi (a nevšichni jsou dělnici) ze zhruba 600 000 aktivně pracujích v MSK, což v globalu není velká hitpárada. Hyundai sice podporuje i okolí. Ale zkuste se podivát do Mošnova. Kolik nových hal tuje a kolik jich má těch slibovaných modro-zelených prvku. Teoretický na papíře všechny a reál?
A co bude lepší GigaFactory na zelené louce (200 ha) s průměrnou mzdou a nebo 20 menších podniku na brownfildech (těch 200ha se jejich tu najde).
Ps: Možna že neschází nic, ale bude scházet.
11.03.2024 15:30davidb :
cyklista:
11.03.2024 16:15250 ha je 1/2 Liberty. Vůbec si nedokážu představit, že by v nějakém krátkém časovém horizontu (5-10 let) se na něm vystavěla gigafactory.
A o územích kolem dolů nevím vůbec nic. Nejsem si jistý, že se tam něco dá postavit.
Radek :
davidb:
11.03.2024 19:45A co baterkárna H4da nebo jak se to jmenuje přímo na bývalém dole Dukla. Určitě se na některých uzemí bývalých dolů stavět dá! Za mě stavět nové továrny ano, ale ne na orné půdě. Myslím, že takových už u nás v regionu máme dost. Philips Hranice, dnes již zavřeno? Celá hrabová, sklady u Poruby směrem na Klimkovice, Hyundai přímo pod beskydy, průmyslová zóna Mošnov 10 km od nejbližšího města. Jinak když se podíváte na revír karvinských dolů, tak je to snad dvakrát větší plocha než Ostrava – ohraničeno Stonavou, ČSA, Darkov, ČSM, Květen, František, Dukla, Žofie. Jediné projekty které mi dávaly smysl jsou haly v bývalé aglomeraci Vítkovic, pak ty krabice v Hrušově vedle naší krasné skádky a průmyslová zóna místo bývalé cementárny v kunčičkách.
Ps. Zamyšlení na závěr – zdroj Lithia je na cínovci(hlavní surovina pro výrobu současných baterii) nejvíce aut na osobu je registrováno v praze a baterkárnu postavíme na druhé straně republiky, to dáva smysl né? A neřekl bych že u nás by byly mzdové náklady o mnoho menší než v severních Čechách. Jedině, že by tam zaměstnávali levnou pracovní sílu z jiné země a to je taky špatně!
Radek :
Tak malá korekce HE3DA je v areálu dolu František, na Dukle je hala Mölnlycke a ta rozloha celé Karvinské důlní pánve je tak cca rozloha Ostravy.
11.03.2024 20:42Uvědomělý občan :
Prý z demokratické země, tak to může být i „Korejská lidově demokratická republika“ :D
12.03.2024 08:55davidb :
Radek:
HE3DA i s parkovištěm má rozlohu 2,4 ha https://mapy.cz/s/melofegame
Takže 100x menší!
Mölnlycke má rozlohu 10 ha https://mapy.cz/s/banebumuga
Takže 25x menší.
Zóna v Hrabové, i s Makrem a Tescem, má kolem 130 ha https://mapy.cz/s/hozejulade – takže něco přes polovinu!
Bavíme se tady o úplně jiných rozměrech!
Hyundai je prakticky srovnatelný, cca 225 ha – https://mapy.cz/s/cudugosavo.
12.03.2024 09:14Tech 250 ha je prakticky polovina Liberty! https://mapy.cz/s/pelutenona
Dr. Kohn :
Radek: Philiops Hranice už samozřejmě není Philips ale areál je zaplněn a funguje. Nešiřte poplašné zprávy že tady nic nefunguje.
A i když je nejvíce aut v Praze, tak baterky se nikdy nebudou vozit do Prahy, ale do automobilky, která je namontuje do toho auta. A až pak se to když tak prodá v Praze. Ono chce to někdy více než jen obyčejný selský rozum no.
Radek :
Dr. Kohn: Psal jsem že nefunguje Philips. Ty ostatní jsem psal jako příklady průmyslových zón na zelené půdě. Rěkl bych, že už jich je tu poměrně dost, proto by za mě bylo fajn stavět na plochách kde už průmysl byl. Nevím zda je dogma že giga factory na baterky musí mít zrovna 250 ha v jednom místě! Prostě rozdělit to na víc menších ploch v brownfieldech. Ale možná se pletu neznám tu technologii třeba je to složitější kombinát než železárny a vše musí být po kupě:) Přijde mi, že přišla klasická nabídka od nadnárodní korporace, která se neodmítá. Typicky dostanou daňové prázdniny a pak zas frknou. Jak už to tu bývá zvykem. Jinak jestě mimochodem v severních Čechách je zdroj Lithia, dost prostorů po bývalých hnědouhlených povrchových dolech kde se dá stavět levný zdroj energie z hnědouhelných elektráren a pracovní síla. Nemluvě o tom že Škoda a TCPA má výrobu v Čechách. A Huyndai už si tu těch svych 225ha polí vedle chko zastavěl, tak nazdar!
12.03.2024 20:02Vyskovicak :
Permonik: a těch 20 menších podniků, které jsou připravené tady investovat, jsou zde v místnosti s náma?
13.03.2024 14:14Permonik :
Vyskovicak: Že je mám vyvolat jako duchy?
13.03.2024 15:36Dr. Kohn :
Radek: Ano, můžete tu továrnu rozstrkat po celé Ostravě, ale pak se nemůžete divit, že ty baterky budou stát 2x tolik a mezi jednotlivými místy bude velké množství dopravy. A ukažte mi příčetného investora, který by do toho šel?
13.03.2024 15:38Dostanou daňové prázdniny a pak frknou? Prosím vás kdo kam frká? Myslíte ten Philips v hranicích? Ten nefrknul, ale prodal to jiné firmě. A ta následně výrobu přeorientovala, protože prostě televize se starými obrazovkami už dneska nikdo nekupuje :-D
Dost prostoru a energie v severních Čechách? Kde jste zabloudil prosím? Energie tam rozhodně není přebytek, pokud nechcete prolomit těžební limity. A s prostorem to bude stejně asi jako u nás s Asentalem. Spousta prostoru, který neprodají. Čili nemožné tam něco stavět.
Dr. Kohn :
Permonik: No jinak to asi nepůjde, protože ony neexistují….
13.03.2024 15:43Permonik :
Dr. Kohn: Jako že kromě Hyundaie a Philipsu, nikdy žadní jiný investoři nebyli? Čím se asi tak plní průmyslové zony?
13.03.2024 16:03Dr. Kohn :
Permonik: Tak jich těch 20 uveďte, kteří čekají na to až se něco uvolní….
14.03.2024 10:02Permonik :
Dr. Kohn: Proč by měli čekát na něco co se uvolni.
14.03.2024 17:32Když jsem zminil, že pro ně jsou volné plochy v průmyslových zonách či brownfildech.
aggu :
Permonik: Kde jsou v průmyslových plochách nebo brownfieldech MSK volné plochy s požadovanými 200 ha+?
14.03.2024 18:56Odpovím za Vás. Nikde.
Největší plocha je halda v Hrabůvce a je poloviční.
Drtivá většina brownfieldů v MSK je menších než 10 ha.
Permonik :
aggu:
95ha Karvina Pannattoni – https://www.msid.cz/plochy/panattoni-smart-park-karvina/ – Brownfield
60ha Karvina – Lazy – https://www.msid.cz/plochy/prumyslovy-park-lazy/ –
40ha P3 Ostrava – Vítkovice https://www.p3parks.com/cs/zpravy-a-media/p3-ozivi-prumyslovou-zonu-v-ostrave-vitkovicich – Brownfield Halda
39ha + 5,5 ha Mošnov – https://investinostrava.cz/cs/prumyslove-zony/
35ha Stonava – https://www.msid.cz/plochy/equs-park-stonava/ (ale část už je asi pryč) – Brownfield důl Dukla
35ha – Hrušov – https://www.msid.cz/plochy/contera-park-ostrava-d1/ – Brwonfield důl+težky průmysl
32,5ha – Vávrovice (u Opavy) – https://www.msid.cz/plochy/prumyslova-zona-vavrovice/
13ha – Hrabová –
13ha – Kunčičky – https://www.msid.cz/plochy/contera-park-ostrava-city/
12ha Nový jičin – https://www.msid.cz/plochy/ctpark-novy-jicin/
10,5ha Karvina – https://www.msid.cz/plochy/uzemi-za-teplarnou/
10ha Bruntál – https://www.msid.cz/plochy/rozvojova-plocha-zapad-i-a-ii/
9,5h Ostrava – https://www.msid.cz/plochy/panattoni-park-ostrava-west/
plus asi 20 možnosti s rozhlohou 2ha – 10h
Suma sumárům: 410ha + cca 100ha těch malých
Přehledně: https://www.msid.cz/nabidka-ploch/
14.03.2024 19:30Hans :
Permonik: Tak třeba hned ten první brownfield je ve skutečnosti dva až třikrát větší. Na mapě dosahuje pouze od dolu po silnici, ale na opačné straně silnice jsou další volné plochy včetně těch, které zůstaly po zbourané osadě (tuším) Nové Mexiko… Ale jistě, byla by to pro veřejnou správu těžší cesta udělat přeložku silnice, srovnat terén atd. než stavět na volné louce. Bohužel nikdo asi nepočítal s potřebou tak velké jednotné plochy pro „giga“ továrnu, v opačném případě by totiž bylo možné u dolu Barbora mluvit nikoli o „Karviná Pannattoni“, ale o třeba „Karviná Samsung“. Překvapilo mě kdyby výstavba v této poničené lokalitě zvedla jakoukoli vlnu nevole na rozdíl od té v Lutyni.
15.03.2024 07:40Permonik :
Hans: Druhá strana je vedena jako Karviná za teplarnou a je tam uvaděno jen 10,5ha. https://www.msid.cz/plochy/uzemi-za-teplarnou/
15.03.2024 08:25aggu :
Permonik: Trochu zbytečná práce ;) Nehledají se desítky malých pozemků, v tuto chvíli je třeba jeden s dostatečnou rozlohou.
15.03.2024 09:24Permonik :
aggu:
Reagoval jsem na váš dotaz: „Kde jsou v průmyslových plochách nebo brownfieldech MSK volné plochy s požadovanými 200 ha+?“
Našel jsem plochy co mají víc jak 200 ha, tak kde je zbytečný dotaz?
Dr. Kohn:
To fakt veřite že někdo postaví halu na 200 ha. Vždyt i největší výrobní hala na auta má jen 70ha. https://fdrive.cz/clanky/podivejte-se-do-nejvetsi-tovarny-bmw-na-svete-nestoji-v-nemecku-hadejte-kde-8822
Realně ty baterkárny mají 5 technologických celku a jedna linka (ta vetší) má nějakých 250m x 100m.
Vítkovice taky nebyly jedna velká výrobná hala. Žadné vedení firmy si nikdy nělajzné ultravelkou výrobní linku. Když dojde k jejich zastavení tak nebude stát cela farika…..
15.03.2024 09:51davidb :
aggu:
Já už jsem tady velikosti ploch popisoval.
Prostě se potřebuje postavit plocha o velikosti Hyundai.
Permonik:
15.03.2024 10:29Už vidím, jak si firma z vašich 13 nabídek vybere 9 a postaví si haly na 9 různých místech a začne tady jezdit kamiony z jedné do druhé!
To fakt chtějí a my taky.
Permonik :
davidb: A co by kdyby to roztahali po Ostravě po kancelářích.
To že o ničem nevíte, nezmámena se neexistuje možnost. https://mapy.cz/s/mekovuvoca zde je 500ha, tak se vám (i dalším diskitujicím) vejdou ty baterkarny minimalně 2 celé……
15.03.2024 10:50aggu :
Permonik: Tak ještě jednou. Ne, nenašel jste plochy větší než 200 ha. Okopíroval jste z netu příklady několika plošně drobných brownfieldů.
15.03.2024 11:45Vážně si myslíte, že (jakoukoliv) továrnu lze postavit tak, že montážní halu postavíte v Karviné, sklad ve Vítkovicích, logistiku v Mošnově, office ve Stonavě, trafo v Bruntále a vrátnici v Kunčičkách? ;)
Neřešte prosím od gauče práci desítek lidí z přípravy na straně státu a požadavky investorů (a samospráv).
PZ Barbora už je rozjetý vlak.
Je pravda, že podobných zón už měl mít kraj vytipovaných (a „předjednaných“) více. Takhle se zase spustí Cirkus Nimby.
Hans :
Permonik: Jak jsem psal výše v odpovědi na Permonika.. https://mapy.cz/s/lerofolocu V okolí dolu Barbora je toho opravdu hodně. Bohužel asi reálně není zájem na tom, stavět na brownfieldech :D
15.03.2024 11:50Permonik :
aggu: Proč bych si měl myslet.
15.03.2024 12:52Crazym :
Hans: Tam je místa dost ale mohlo by to dopadnout jako posledně 😁 https://1url.cz/OucVi
15.03.2024 13:35Michal :
No ještě že vás tady máme, odborníky z CzechInvestu.
15.03.2024 16:33cyklista :
Crazym: aggu: Plochy po dolech jsou rozsáhlé a určitě stavebně nákladné, ale stejně někdo musí zaplatit revitalizaci území, tak proč ne hned a nepřipravit jednu velkou průmyslovou zónu (která by mohla být zatím revitalizovanou loukou s retnčními nádržemi?
17.03.2024 16:01Crazym :
cyklista: Mě to neříkej, já to považuji za zhovadilost a nedodržování dohod se zkusit nacpat do místa odkud už vyhodili Hyundai :) A způsob revitalizace po důlních činnostech a celé Diamo za tunel na peníze. Tak hlavně, že mají golfové hřiště :D Ale robotu ne, tam v Karvinééé :D https://mapy.cz/s/jekafasefu
17.03.2024 21:32aggu :
cyklista:
18.03.2024 02:10…“stejně někdo musí zaplatit revitalizaci území“…
Muhehe. Český stát? Ten s tímto krajem vyje*ává jak s žádným jiným. Koho z českých politiků zajímá, že dle českých zákonů rekultivaci území má platit ten kdo těží/těžil (tedy OKD)? Peníze fuč. Fond národní majetku, přes který se měly platit sanace území (staré zátěže), vláda zrušila a použila na „bohulibější účely“, rozuměj stát je prožral (hlavně důchody). Stát na MSK kašle, pokud jsem půjdou nějaké peníze, tak pouze z účelových EU fondů – rozuměj – „peníze, jaké svět neviděl“. Ze svého zde investovat nebude. A lokální politici, všichni do jednoho, jako poslušní lokajové stranických centrál, drží ústa a krok.
Takže aby bylo jasno, sanace karvinských důlních ploch nebo heřmanické haldy se my nedožijeme. Ani naše děti.
A mimochodem, poslední facka se právě projednává v parlamentu. Tomuto kraji chtějí vzít další stovky miliónů (asi 600M ročně), protože se prý máme v MSK až moc dobře. Hlavně Bruntálsko a Karvinsko. A co myslíte, kdo je v této věci nejvíce iniciativní? No největší český otesánek – Jižní Morava (rozuměj okolí Brna). A věřte, ztrátná po změně rozpočtového určení daní rozhodně nebude a může se těšit aspoň na 1 miliardu navíc. Ročně. Muhehe. Vždyť si to kraje „odsouhlasily“… Na názor MS, tak nějak „nebyl brán zřetel“.
Tuhle továrnu na baterky do aut je možné postavit pouze na zelené louce, aby stát minimalizoval své náklady. Na nějaké multiplikační efekty – vysanujeme plochy mezi Orlovou a Karvinou pro další využití, jak by to proběhlo mezi slušnými lidmi ve slušném státě, zapomeňte.
Venousek :
Jsem pro.
16.04.2024 15:57Liberty je už skoro pasé, Vítkovice steel problémy, Vítkovické Slévárny taky v pr…
abc :
Jsem proti. Zaplatili bychom ztrátou rozsáhlého kusu krajiny. Žádná továrna není napořád. Nikdo pak za dvacet, padesát, sto let tu přírodu nevrátí. Nová huť v Ostravě, jak se teď zdá, nevydržela ani průměrný lidský život, jinak to nemusí být ani v tomto případě. Ať se investor zařídí jinak.
16.04.2024 21:14Hans :
Odkaz na zajímavý článek se statistikou zastavování půdy v Česku. Musím uznat, že mě to umístění Orlové, Havířova, Bohumína, Karviné na prvních (nejhorších) příčkách celé ČR opravdu překvapilo. (Doufám, že je to způsobeno pouze krátkou dobou měření, vzhledem k tomu, že data jsou jen z let 2019-2024. Na druhou stranu, i tak mě ta čísla dost děsí.) https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-kdyz-dochazi-orna-puda-tam-kde-je-v-cesku-nejhur-ani-novy-zakon-nepomuze-250343
28.04.2024 18:16