Propojení Moravské Ostravy

Propojit Moravskou Ostravu a Přívoz! To je vlajkový projekt Pirátů pro příští komunální volby.

„Sepněme Moravskou“ je název projektu, který představilo právě založené místní sdružení Pirátů pro Moravskou Ostravu a Přívoz. Smyslem iniciativy je propojit dvě dosud oddělené části obvodu tak, aby se z jednoho konce na druhý dostali chodci, lidé na invalidním vozíku, cyklisté i bruslaři.

„Území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz (MOaP) je od severu k jihu zhruba v polovině rozděleno neprostupnou bariérou v podobě železniční trati a ulice Místecké. Zatímco pro automobily je propojení přes osu  Hlavní nádraží a nádraží Ostrava – Střed velmi dobré, chodec prakticky nemá možnost důstojně se dostat z jedné části obvodu do druhé. Po celé délce mezi Hlavním nádražím a nádražím Ostrava – Střed neexistuje ani jeden plnohodnotný přechod,“ vysvětluje autor myšlenky, Pirát David Witosz.

Územní plán města ani nedávno zveřejněný strategický plán přitom s žádnou formou čistě pěšího bezbariérového propojení obou částí obvodu nepočítají. Situace je o to horší, že nedávné rozšíření Místecké ulice způsobilo odříznutí jediné funkční lávky přes železniční trať. V obvodu MOaP dnes žije přes 15 000 obyvatel na každé straně bariéry a Piráti se domnívají, že právě volný pohyb chodců v centrální části je základním předpokladem jeho oživení.  „Je to problém tak velký, a tak chronický, že si paradoxně nikdo ani neuvědomuje jeho závažnost, lidé se s tou bariérou již sžili a berou ji jako každodenní fakt. Vedení města tento problém nejen neřeší, navíc nechávají bez povšimnutí i jeho neustálé zhoršování.“ dodává Pirát David Witosz.

Iniciativa „Sepněme Moravskou“ si klade za cíl vybudování důstojného a hlavně komfortního bezbariérového spojení obou částí obvodu, například v prostoru mezi ulicí Českobratrskou a bývalým nákladovým nádražím. Naším záměrem je, aby se díky nově navrženému stavebnímu řešení dalo přejít přes železnici, Místeckou, Porážkovou ulici a pokračovat oběma směry pěší magistrálou křížem na sever i na jih. Řešení napojí oblasti sídliště Fifejdy a OC Futurum na západním „ostrově“ a Přívoz a historické jádro města na východním. Obyvatel sídliště Fifejdy se tak dostane pěšky do Komenského sadů nebo na Masarykovo náměstí za 15 minut, a to důstojně, pohodlně a bezpečně. Konkrétní podobu řešení budou Piráti prosazovat formou otevřené architektonicko-urbanistické soutěže/hry se zapojením veřejnosti.

Ukázkou toho, že dosavadní koncepce dopravní infrastruktury v centru Ostravy příliš nemyslí na chodce, invalidy a cyklisty, může být oblast kolem nádraží Ostrava – Stodolní. Nedávno zveřejněný projekt rozšíření Místecké ulice v místech bývalého Kotasova stadionu totiž počítá s vedením chodníku podél podjezdu Místecké ulice (prodloužení ul. Nemocniční). Chodci, invalidé i cyklisté se tak napojí z podchodu z ulice Stodolní na 1,5 m úzký chodník, který vznikne jako vedlejší produkt podjezdu pro automobily.

Piráti jsou přesvědčeni, že na navrhovaném propojení obvodu získají všichni, tedy jak jeho obyvatelé obvodu, tak i návštěvníci:

– pěší pohyb po městě bude pohodlnější,

– dojde k faktickému oživení centra města bez složitých zásahů,

– zlepší se situace s parkováním,

– dojde k oživení a zhodnocení pozemků kolem železniční trati, které nyní můžeme považovat za brownfield.

 

Na stavbu propojení je navíc mimořádně příznivá doba. V oblasti se chystá několik projektů;

– rekonstrukce železničního uzlu Ostrava,

– zmíněné rozšíření Místecké (Cingrovy),

– prodloužení Porážkové až k Hlavnímu nádraží,

– propojení ulice Cihelní s ulicí Porážkovou.

„Všechny tyto projekty jsou ve stavu záměru, takže se ještě nezačala zpracovávat dokumentace. Chceme dosáhnout toho, aby řešení pěšího propojení bylo její nedílnou součástí. Cena stavebního řešení i navazující pěší magistrály bude zlomková oproti investicím do automobilové a železniční infrastruktury,“ doplňuje pirátský poslanec za MSK Ondřej Polanský.

Na této iniciativě Piráti navíc chtějí také prezentovat otevřený způsob komunikace s obyvateli obvodu. „Chceme s lidmi tvořit Ostravu společně, ptát se na jejich názory a postoje a pak je promítnout do skutečné podoby města,“ dodává David Witosz.

zdroj: Tisková zpráva

Související články


Komentáře

  1. M&M :

    Super! Nový vítr.

    Thumb up  Thumb down
  2. Aleš :

    Také kvituji s povděkem. Je pravdou, že od časů, kdy jsem dal Ostravě definitivně vale, tu lávku u BUDOUCNOSTI již nepoužívám. Nicméně už tehdy byla nepřekonatelnou bariérou pro staré a handicapované, o vozíčkářích nemluvě. Za těch patnáct let se situace, jak to tak vypadá, natolik vyhrotila, že řešení už nesnese odkladu. Z mého úhlu pohledu se jedná o mnohem významnější prioritu než uvažované zahloubení ul. Bohumínské, v jehož řešení stejně nevěřím.

    Thumb up  Thumb down
  3. Pepper :

    Idea je to jistě velmi dobrá, ale nadšení si nechávám až pro konkretnejsi reseni. Zatím to působí spíše jako předvolební kampaň- vezmeme 3 problémy města (parkování, lidi v centru a pohyb pro pěší) namalujeme 2 čáry na mapě a řekneme, že tím se vyřeší:)

    Thumb up  Thumb down
  4. thvari :

    Pepper: Kampaň to je, myslím, že se tím Piráti ani nijak netají, viz úvodní věta článku. Vtip je v tom, že výsledky ostravských radnic byly v tomto směru tak žalostné a některé subjekty typu hnutí Ostravak jsou tak trapně okaté pijavice vysávající z Ostravy její životadárnou krev, že každý takovýhle politický pokus naředit politické poměry nejde než kvitovat s povděkem.

    Thumb up  Thumb down
  5. Pepper :

    thvari: Inu, s tím nemůžu nesouhlasit, avšak systematická likvidace centra hnutím Ostravak nic nemění na mé jisté rezervovanosti k návrhu :) Jinými slovy, idea pěkná, ale o jejím reálném dopadu mám jisté pochybnosti, alespoň dokud nebude návrh v konkrétnějších rysech. :)

    Thumb up  Thumb down
  6. thvari :

    Pepper: jasně, s tím souhlasím, je to idea, k realizaci je daleko jak politicky tak fakticky

    Thumb up  Thumb down
  7. Petr Lesák :

    Vše je v normě. 1,5 m široký chodník je i tak pro vozíčkáře a kočárky luxus v porovnání s jinými místy!

    Thumb up  Thumb down
  8. Rýša :

    Tak za tohle dávám Pirátům palec nahoru. Tento vlajkový projekt Pirátů mi připadne daleko víc v možnostech Ostravy než zahloubení Bohumínské. Ale bohužel po tom všem, co se tady poslední roky děje nebo píše neděje, jsem skeptický k tomu i k tunelu.

    Thumb up  Thumb down
  9. sames :

    Takže vyvrátime trochu toho pirátského populizmu:
    – je tu bezbarierový podchod u Stodolní vedoucí přímo do centra.
    – je tu několik autobusových a trolejbusových spojení obou části s nízkopodlažními vozy pro vozíčkáře i maminky s kočárkem.
    – je tu most českobratrské z obou stran má široké chodníky.
    – podjezd u hl. nádraží Marianskohorská.
    – původní lávka je jen o 366 m dál než most českobratrské.
    – a na konec lide z Moravské Ostravy opravdu nechtějí vídat lidi z přívozu. Důkazem budiž snížena kriminalita v Moravské Ostravě.

    Tato část urgentně potřebuje dostavbu Místecké

    Thumb up  Thumb down
  10. Hynek [msstavby.cz] :

    sames: nejaky zdroj k tomu dukazu v podobe snizene kriminalite mame?

    + o jakem privoze se bavime? treba nova radnice je privoz?

    Thumb up  Thumb down
  11. MM :

    sames:
    – Ano je, ale nemá to s důstojným propojením centra a Fifejd nic společného nebo znáte někoho kdo se rád a dobrovolně prochází podchody?
    – Argument mimo, bavíme se o pěší dostupnosti.
    – Je velmi příjemné procházet se kolem 4 až 5 rychlostní komunikaci kde málokdo jede 50. Už jen to, že člověka tam potkáte jen zřídka svědčí o oblibě tohoto místa. Je to podobné jako se procházet kolem dálnice.
    – Opět nehostinné místo, které je centru přeci jen hodně vzdáleno. Navíc kam dojdete? Na Cihelní a potom kam? Opět je bariérou silnice I/56.
    – Ano, ale kde ta lávka vede? Na jedné straně Porážková a na druhé zaříznuta mezi silnicí I/56 a Cihelní. O bezbariérovosti ani nemluvím.

    Za mě, pokud bych měl neomezené zdroje :-). Zakopat Místeckou (I/56) a železniční trať. Díky tomu získám atraktivní parcely pro kanceláře, služby, bydlení v atraktivní lokalitě. Vyřeším spoustu problémů a celé centrum spojím v jeden celek. Navíc vlaková zastávka, která by byla součástí obchodně-komerčního centra je bomba!

    Thumb up  Thumb down
  12. thvari :

    MM: tak hlavně ostrava ty zdroje má, jsme nejméně zadlužené velké město v republice, hospodaříme s přebytky… je to spíš o vůli něco podobného udělat

    Thumb up  Thumb down
  13. Michal :

    thvari, MM: Určitě by bylo nejlepší koleje i cesty zakopat, ale už vidím České Dráhy jak si odseknou cestu na Beskydy, Valmez a Těšín (resp. muselo by se to všechno tlačit přes Kunčice a Svinov). A pokud by to náhodou prošlo přes ČD, tak tu máme ještě ekology a úředního šimla. A to by byla konečná.

    Thumb up  Thumb down
  14. Davidb :

    Michal:
    A proč by si tu cestu odsekli?
    Prostě by trať vedla tunelem.
    Na hlavní nádraží v Praze se taky přijíždí tunely.

    Thumb up  Thumb down
  15. Mark :

    Michal: Když vůbec netuším, o čem je řeč, tak to radši nekomentuju. Zaprvé nevím, co by se zakopáním trati do tunelu měly společného ČD. Zadruhé to, že se trať dá do tunelu přece neznamená, že by se po ní nedalo jezdit :D

    Thumb up  Thumb down
  16. talage :

    Přátelé, já vám nechci kazit radost, ale „zakopání“ tratě si nějak nedovedu představit. Vlaky nejsou tramvaje a vedení tratě má dle norem a typu trati nějaké maximální sklonové poměry. To by museli zakopat i celý Střed a Báňské nádraží i s hl.n.
    Takže podle mě existuje jen varianta přejezd plus zakopání Místecké. (a odstřel té hrůzy co tam je)

    Thumb up  Thumb down
  17. David Witosz :

    Zdravím a dovolím si reagovat na poznámky o „zakopání“ tratě. I když nelze vše popsat v pár větách, pověsím zde mé zjednodušené vyjádření k „zakopávání v centru města“ které jsem již psal na fb.

    Problémem zahloubení železnice je místo z Ostrava střed k mostu přes řeku. Pokud by stanice byla pod zemí pak není dost místa na stoupání k mostu. Takže pak už by logika říkala rovnou pod řekou a vyjet na povrch v Kunčičkách (a to jsme už v astronomických cenách). Zároveň to znamená zbourání stanice Ostrava Stodolní (nedávno postavena = plýtvání zdroji) a dostat ji rovněž pod zem. Další otázkou je zhlaví u nákladového nádraží Přívoz (niveleta v k1 a k2 by šla dolů až za zhlavím a pokud by zůstalo nákladní nádraží pak by bylo kusé, zhlaví po druhé straně u Ostrava Stodolní by padlo) a pak ještě odbočka na Zárubek ve stanici Ostrava střed. Co s ní ? Zrušit nebo taky pod zem ? A taky odbočka za DOV která je v územním plánu jako nová tepna do Ostravy Vítkovic.
    Proto jsme vybrali to co je reálné a ne to co by sice bylo skvělé, ale technicky a finančně naprosto šílené. SŽDC má modernizovat železniční uzel Ostrava za 8 mld kč. A na tuto investici která se má realizovat v roce 2021-2025 chceme s naší ideou navazovat.

    Tedy shrnu. Analyzovali jsme situaci víc něž rok. Diskutovali s architekty, urbanisty, dopravními inženýry, stavaři. Variantu „pod zem“ jsme probírali x-krát a podle nás je to v dnešních podmínkách naprosto nereálné.

    K zakopání Místecké bych taky chtěl vidět nějakou ideovou studii. Teď z toho cítím jen střelbu od boku. Podle mne, vzhledem k doprovodné infrastruktuře v nadjezdech, rondu na Cihelní, valu za Park Innem, rondem nad Marianskohorskou a spojnici na dálnici je to rovněž šílené a tato myšlenka má smysl až v moment kdy zboříme Frýdlantské mosty, most na Českobratrské, železnici dáme pod zem, výjezdy z Místecké budou rovněž pod zemí atd atd aneb komplexní řešení v celé této oblasti … a v ten moment vidím něco na druh ostravské Blanky a investice jen v centrálním obvodě na desítky miliard kč. Jinak z toho bude pár metrů „pod zemí“ které nic nevyřeší a budou stát miliardu.

    My jsme zvolili něco co je podle nás v silách samotného obvodu MOaP zrealizovat při modernizaci železničního uzlu Ostrava v součinnosti s investorem SŽDC. Varianta Místecká a železnice pod zem je tak technicky a finančně náročná že určitě ne obvod, ale ani město jako celek nemá na to finance a odbornost takovouto investici dát dohromady.

    Thumb up  Thumb down
  18. balde :

    a co viadukt??

    Thumb up  Thumb down
  19. Rado :

    Tahle diskuze, ale i ta o zahloubení části Bohumínské ulice, by byla mnohem smysluplnější, kdyby někdo za posledních 20 let přemýšlel nad územním plánem a rozvojem města Ostravy. Jinak děkuji za slova Davida Witosze, ten ve vší nahotě ukázal to, že holt plánovat se musí, pokud se má (nejenom) město rozvíjet. Zastávka Stodolní vznikla jen z popudu kdysi zašlé slávy Stodolní, ale zbytečná je tak či tak, leč nikdo nebude mít ty „koule“ ji zbourat. A tak to platí o mnoha dalších stavbách, které brání tomu postavit zde něco smysluplného. Kdyby zde už před dvaceti lety zaznělo, zcelíme širší centrum Ostravy, tak je jasné, že některé stavby prostě nebudou a nevzniknou. Tak je tu dnes máme a sorry. Takže naprosto zbytečnou zastávku Stodolní už nikdo nezbourá, k tomu nikdo nemá odvahu a na straně druhé zde máme nedostavěné a zmetky k tomu. Plánování není sprosté slovo, akorát Ostrava si jede svou. Takže byť to není vlákno o zahloubení Bohumínské, proč se bavíme o zahloubení pouze části této komunikace, proč ne celé? Co na to říct, Ostravě chybí vize jako sůl…

    Thumb up  Thumb down
  20. aggu :

    Rado:
    Zastávky se bourat nemusí. Mohou mít jiné využití. I Nádraží Střed. Který je opravdu zbytečný.
    Pokud Ostrava nemá mnoho let aktivní a progresivní ÚHA, těžko může nad rozvojem města někdo přemýšlet v širších souvislostech. Řešení by mě i napadlo, otázka je, jestli to někdy napadne i osobu odpovědnou za ten útvar…
    David Witosz:
    Co to jsou „astronomické částky“? Má na velké investice Ostrava jako takřka miliónová aglomerace nárok nebo jsou jen pro někoho?
    Tento stát, a několik státních celků před ním, Ostravu jako město jenom raboval a vnutil mu tvář začouzené fabriky obehnané noclehárnami s dočasnou infrastrukturou. O ekologických zátěžích, ke kterým se taky nezná ani nemluvím. OK. Ale podle mě je teď rok 2017. Těžký průmysl už nehraje prim a pro ostravské politiky by měl nastat čas vystavit tomuto státu účet. Měli by přestat jezdit s ohlými hřbety do Prahy, leštit kliky a prosit o drobky od stolu. Tedy něco, s čím šel třeba Vondrák do voleb, že bude „leštit“ v Praze jako mezek na dvou postech…OK good luck.
    Nikdo si nemyslí a neočekává, že náprava bude jednoduchá, rychlá a levná. Ale strašit desítkami miliard pro jednu stavbu? V městských podmínkách může stát běžný kilometr tunelu (raženého) i 2 miliardy. Kdybysme se z doprovodnými stavbami dostali na dvojnásobek, těžko se budeme pohybovat v desítkách miliard.
    Je to typické pro Česko obecně, rok pracovat a analyzovat a zjistit že něco nejde a je to náročné a nereálné a vůbec… Všechno jde. Město a centrum fungovalo i bez Frýdlantských mostů. A nebo, má báňská vlečka ovlivňovat tvář města a v zárodku paralyzovat možnosti kvalitního urbanistického řešení?
    Ano, musí to mít v názvu „komplexní řešení“ a bude stát přesně tolik, kolik hlouposti a ignoranství bylo do urbanismu centra v minulosti vloženo. No a co. Mám pocit, že v hlavách ostravských nejen politiků se pořad vtírá někde vzadu „to tu nejde, to nám nikdo nedá…“. To paradigma se musí změnit.
    O těhle věcech nemá vůbec MOaP co rozhodovat. To je úkol pro velkou urbanistickou soutěž. Ostrava už měla starosty, architekty a urbanisty kteří „něco udělali jinak“…

    Thumb up  Thumb down
  21. Tomm :

    Stodolní i střed jsou od sebe necelých 500metrů, každá sama o sobě o ničem… kdyby někdo dostal odvahu do budoucna naplánovat spojení těchto dvou zastávek a přesunout je někam pod mosty a vybudovat přístup buď na zastávku karolina nebo náměstí republiky tak by byl vyřešen ideální přestup. Dodnes mi přijdou šíleně nepochopitelné přestupní vzdálenosti na uzlech, například přebíhat mezi UAN a náměstí republiky. Tyto širší záležitosti by stály právě za urbanistickou studii a za zakomponování do uzemního plánu… Přijde mi že se vždy řeší určitý objekt a návaznost na okolí jde do kytek. Někdy i vyšší finanční náklady a komplexní přestavba určitého místa by byla lepší než „flikování“ nevyhovujícího stavu.

    Thumb up  Thumb down
  22. David Witosz :

    Zdravím aggu.

    Tady asi došlo k nedorozumění nebo zapadly klíčové informace z naší tiskové zprávy. Základem je že jsme chtěli rozproudit diskusi o bariéře uprostřed města (a vidím že zatím úspěšně), sesbírat podněty a připomínky (včetně toho Vašeho) a uspořádat urbanistickou hru (návrhy řešení) při které chceme navázat komunikaci s občany o budoucnosti prostoru kolem nás. To vše v režii – nákladech Pirátské strany, to vše v rámci sil a možností nás z centrálního obvodu.

    Založili jsme místní sdružení pro komunální volby, nikoli Ministerstvo dopravy. Chceme řešit akutní problém obyvatel centra a to v co nejkratší době, což znamená v průběhu příštího volebního období. Proti zakopávání principiálně nic nemáme, ale taky nemáme hlavu v oblacích a víme že to není otázka jednoho volebního období a určitě ne primárně na komunál MOaP.
    Protože koho vše by se týkala „zakopávačka“ v centru ?
    1) ŘSD = Místecká
    2) SŽDC = stanice a průjezdné koleje
    3) Moravskoslezský kraj = most Českobratrská + Frýdlantské
    4) Statutární město Ostrava = tramvajová zastávka Náměstí republiky
    5) České dráhy = nákladové nádraží
    Teď si vezměme jak je na tom Rudná (ŘSD)? Zdá se Vám že ŘSD je synonymum pro rychlost?
    Jak je na tom železniční uzel Ostrava jako celek (SŽDC)? Připadá Vám že mají dalších x let na to čekat s modernizací aneb jak se město rozhoupe? Protože si přiznejme, že město nyní prakticky neví co chce. (Ví že chce lanovku, ale ta nám tady teď nepomůže).
    Jak je na tom nová tramvajová linka v Porubě (Statutární město Ostrava)? Ano, tam aspoň zatím spory nepřivedly do křižovatky tank, jako tomu bylo kdysi u nás v centru.
    My máme problém dořešit v tomto městě tyhle záležitosti, z druhé strany tady mám dělat svaly na projekt který je, při srovnání s výše uvedenými, v rozměrech Babylonské věže?

    I přes všechny tyto těžkosti jsem pro velké projekty a beru je z pozice mé profese jako výzvu. Já jsem jen realista, vím s čím pracuji, jaké mám nástroje, podmínky, vím že když tyto subjekty (a bude jich mnohem víc) budou spolupracovat na něčem takto velkém, tak to nebude trvat „jen“ pár let. A to nezmiňuji dnešní legislativu. S tou jakbysmet.

    Takže mohu se tady stejně jako Vy pozastavovat nad minulostí, pronášet soudy na co vše má Ostrava právo, připomínat jak to tady předešlí politici prasili a pak dalších 10-20 let koukat, že se v centru nic k lepšímu nezměnilo … nebo zvolím spolupráci se SŽDC na projektu modernizace železničního uzlu 2021-2025, čímž udělám pro současné obyvatele centra něco teď v blízké budoucnosti. To vše za podmínky, že volič usoudí že náš postup má smysl, dá nám důvěru a my pak budeme moci tyto věci ve volebním období 2018-2022 ovlivnit, prosadit. Oslovujeme. Nikomu nic nenutíme.

    Pokud toto zvládneme a ukáže se, že dokážeme spolupracovat, pak klidně můžeme přemýšlet nad druhou fázi modernizace železničního uzlu (do roku 2050 aneb VRT) a tedy o komplexním zakopání infrastruktury centra. Můžeme oslovit všechny dotčené a začít plánovat společné kroky, shánět finance, varianty atd. Protože to celé prozkoumat, projednat, nastudovat, vypapírovat bude trvat. Trvá to vždy a trvá to i tam kde to na rozdíl od nás umí. A to píšu jako inženýrský geodet který si plně uvědomuje absurditu „stavba na papíře trvá déle než stavba v terénu“ . Tedy přesně jak jsem psal v mém prvním postu a Vám zřejmě uniklo, cituji :
    „ … a podle nás je to v dnešních podmínkách naprosto nereálné.“
    Zdůrazňuji slovo „dnešních“. V průběhu celého tohoto plánování zakopávání infrastruktury centra mohou již občané , při realizaci „Sepněme Moravskou“ v příštím volebním období, nerušeně překonávat současnou bariéru s kočárkem, na vozíčku, pěšky či na kole. Protože oni zde žijí své životy právě teď – nyní – DNES!

    Takže snad jsem Vám vyjasnil, že „Sepněme Moravskou“ je iniciativa místního sdružení na místní-komunální úrovní. Ale abyste byl v obraze i na celostátní úrovni neleníme a chceme s věcmi hnout (i když jsme v opozici). Jenže když vidíme jak vypadá situace přímo na hřišti tvorby legislativy, kdy nám Ministr dopravy na schůzce k urychlení výstavby dopravní infrastruktury prezentuje místo paragrafového znění zákona o liniových stavbách (který k takovýmto projektům potřebujeme jako sůl) předloží pouze novelizaci zákona 416/2009, pak v případě našeho místního sdružení bohužel pláčete na špatném hrobě.

    Zvu Vás, ale i ostatní čtenáře na besedy a setkání které budeme po novém roce k iniciativě „Sepněme Moravskou“ pořádat. Ukážeme třeba jak se s touto problematikou perou jiná města np. město Brno, kde minulý rok proběhla urbanistická soutěž (po které i Vy ve svém postu voláte). My – Piráti jsme vítěze této soutěže pozvali na setkání Pirátské dopravy (Praha –  listopadu 2017) právě abychom se seznámili s problematikou center měst co nejblíže a to ne jen z dopravní, ale taky urbanistické stránky. Zde se můžete na záznam a dokumenty této prezentace vítězného návrhu z Brna kouknout i Vy.

    https://forum.pirati.cz/doprava-f550/zub-aneb-zeleznicni-uzel-brno-t38751.html

    Do té doby Vám přeji hezké svátky, šťastný nový rok a budu se těšit na další diskuse, tentokrát doufám již živě.

    ——————————

    PS Zde, pokud by Vás zajímala zpráva o naší schůzce s ministrem dopravy ing. Danem Ťokem. Si můžete udělat obrázek sám.

    https://forum.pirati.cz/doprava-f550/12-12-2017-setkani-s-ministrem-dopravy-t38930.html

    Thumb up  Thumb down

Napsat komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Server neodpovídá za jejich obsah a nenese právní důsledky spojené s jejich zveřejněním. Vyhrazujeme si právo odstraňovat nepřijatelné příspěvky.