Až po zahájení stavebních prací se chytře dostaly na svět vizualizace rekonstrukce ulice Nádražní v centru Ostravy. A jak již bylo patrné ze situace rekonstrukce ulice, které jsme již dříve zveřejnili, výsledek rekonstrukce bude smutný. Ale co je hrozné, může být ještě horší. Ze zastávky Elektra zmizí velkoprostorový přístřešek, jak ukazují oficiální vizualizace. Současný přístřešek poskytuje dostatek krytého místa. Je vzhledově zajímavý a na Ostravu ojedinělý a také průchozí. To vše se odstraní a na zastávku bude umístěna unifikovaná sklo-plastová zeď, bránící volnému pohybu s méně jak poloviční šířkou ( viz. situace ). Vytvoří se tak jen další bariéra pro chodce.
Možná autor projektu, firma Projekt 2010, umí dobře inženýrské záležitosti. Bohužel o urbanismu, estetice a designu nevědí vůbec nic.
V navazujícím článku objasňujeme, že Projekt 2010 nemůže za vzhled přístřešku, neb jde o diktát zadavatele – Města Ostrava.
Tento přístřešek bude brzy minulostí.
Zde můžete vidět novou podobu přístřešku. Co myslíte? Přívětivá tvář hlavní tepny třetího největšího města v zemi, že?
Nalevo přístřešek nový, napravo stávající.
Řez zastávkou Stodolní s novou podobou a nadvládou zámkové dlažby…
Cyril :
Přístřešek krásně zapadal do kdysi (2002 ?) jednotného stylu centra – lavičky v Husově sadu, odpadkové koše apod. Jednotné, moderní, svěží, lišící se od ostatních měst. Je trapné, že se toho chce město vzdát, místo aby se pokusilo stejný vizuál uplatnit i jinde.
Máte k dispozici více náhledů od Projektu 2010? Myslím, že nejsem sám, kdo by se na to rád mrknul.
A opravdu nechápu smysl těch zastávkových „poloostrovů“ ve vozovce (na vizualizaci je hrozitánsky široký). Ta auta mohla po celé délce jet v jedné lajně po kolejích!
11.06.2015 12:02Martin [msstavby.cz] :
Cyril: Více bohužel neuvádějí http://www.projekt2010.cz/rekonstrukce-kanalizace-a-vodovodu-ul-nadrazni/
11.06.2015 12:04Tomas T. :
Cyril: V brne takove zastavky jsou a funguji dobre. Myslim ze ty zastavky jsou jedine pozitivum na cele stavbe. Pristresek…. no hruza no. Ale tak drive to ladilo s mobiliarem v husove sadu, tak nyni to bude ladit s ostatnimi zastavkami….
11.06.2015 12:41Martin [msstavby.cz] :
Tomas T.: S ostatními nepraktickými, nepoužitelnými zastávkami? :)
11.06.2015 12:53via :
Asi v duchu hesla „Ostravák snese vše“. Budování přístřešků na zastávkách jsem nikdy moc nepochopil. Průměrná obsazenost některých zastávek v době špičky je v řádu desítek lidí a oni tam vybudují přístřešek pro 12 osob.
11.06.2015 13:02Mě teda dojímá ta zahradní restaurace před Elektrou i s odstavenými auty na chodníku. Při větší skupině lidí není šance tama rozumně projít.
Crazym :
Bože to jsou ko.oti :-(
11.06.2015 13:14Hynek [msstavby.cz] :
via: se zahradkou problem nemam, ale auta jsou na pokutu (ne, ze by to ty lidi nejak tankovalo.. ja bych to v tehle pripadech rovnou odtahoval, at si to musi vybehavat, prachy na pokutu ma dneska kazdy jouda)
11.06.2015 13:25MM :
via: Vidíte, já bych se vsadil, že záleží kdo o tu zahrádku požádá. Být to hejhula, který provozuje pivnici, má smůlu. Jakmile je to známý podnikatel Buksa, hned jde vše jak po másle. Podle mého, ta zahrádka nemůže v žádném případě splňovat nějaké bezpečnostní normy na chodníku. Ta škvíra, která pro pěší zůstala je opravdu směšná. Vše u velmi vytíženého přechodu pro chodce a pod pečlivým dohledem radnice Moravské Ostravy a Přívozu :-(
11.06.2015 15:35Tomas T. :
Hynek [msstavby.cz]: Bohuzel reseni proti odtahu je takove, ze si do auta date lekimek s pitim ci kafe. A oni si pak rozmysli jestli pri odtahu to rozliji a zaplati 20 000 za cisteni interieru nebo to radeji nechaji stat.
11.06.2015 16:24Tomas :
Tomas T.: „U kelímku s kávou by se těžko prokazovalo, že interiér už nebyl politý před odtahem vozu,“ upozornil Právo Milan Káňa z Kooperativy.“ …. takze asi tak;)
11.06.2015 16:48Cyril :
Tomas T.: V Brně vím o jediné takové zastávce, je na Šilingrově náměstí ve směru na Nové Sady a před ní jsou semafory (z jedné strany křižovatka a z druhé strany extra světla na konci stoupáku kolem Petrova, aby auta nevjížděla do prostoru zastávky před tramvají). Myslím, že ostravští motorizovaní experti typu „Ještě to stihnu, ta tramvaj stejně už brzdí“ nám všem ukážou, že tyhle zastávky (bez světelné regulace) jsou fakt podivné (jenom můj názor. Prostě se mi nelíbí a přijdou mi nešikovné a nebezpečné).
V Brně jsou naopak více zastoupeny zastávky s pojížděným mysem (v Řečkovicích – Kořískova, Filkukova, na Pekařské – zast. Šilingrovo náměstí směr Mendlák). U nás se tato zastávka úspěšně „testuje“ na smyčce v Zábřehu, kde se mj. ukázalo, že automobilovému provozu nepřekáží (protože tam žádný provoz není…)
V centru Ostravy se obecně pohybuje velké množství pěších, kteří zrovna na Nádražní moc přechody nepoužívají, proto si myslím, že zařazení veškeré dopravy do jednoho pruhu po celé délce ulice by bezpečnost provozu zvýšilo – auta by nekličkovala a zjednodušil by se pohyb pěších přes jízdní dráhu (zúženou na poloviční šíři). Podobně jako v Brně na Kounicově ulici (kombinovaná zast. Klusáčkova pro tram, trolejbus i autobus), případně i u nás na ulici Dr. Malého (zastávky linky 50 Petra Křičky a Na Jízdárně). V Praze je z důvodu nedostatku prostoru taktéž běžné, že tramvaje jedou ve stejném pruhu jako automobily (např. ulice Újezd, Karmelitská a Letenská na Malé Straně).
11.06.2015 17:13robert :
Cela rekonstrukce Nádražní, tak, jak je naplánována je jeden velký omyl. Snahou radních na Moapu by měl být regulativ do územního plánu ohledně městského mobiliáře, čemuž by mohla předcházet architektonická soutěž. Lavičky, odpadkové koše, stojany na kola, zábradlí…. Je už sice pozde, ale předešlo by se další trapné ostudě. Ta budka je snad ještě větší zrůdnost než to zábradlí.
11.06.2015 18:59acdlcia [msstavby.cz] :
Svedení autodopravy do kolejiště je dle mého názoru velmi špatný nápad. Stojící tramvaj bude blokovat auta, ty se budou hromadit a následně blokovat další tramvaj. A tím vzniká začarovaný kruh který ničemu neprospěje. No a když se tam něco stane tak to bude stát všechno a neprojedou ani záchranné složky. Vídeňská zastávka je ve všech směrech výhodnější.
11.06.2015 19:30Rado :
A nebylo by už lepší nad Ostravou zlomit hůl a investovat svůj čas a energii někde jinde ? Všude se píše, co je špatně, čeho je dobré se do budoucna se vyvarovat a ono je to ještě horší. Stále ty stejné chyby. Mě to tolikrát přijde jak nějaké systematické kroky toto město poslat do kytek. Centrum už tam skoro je, některé čtvrti už tam jsou, ale stále tak nějak hledám důvod a myslím si, už jsem to několikrát psal, že Ostrava dojíždí na to, že je to historicky takové sběraniko lidí. Bohužel sběraniko lidí, kteří zde šli za prací a měli blíže k lopatě a pivu než ke knížce. Na to, jak zde byly nadstandardní výdělky, tak to není na městě ani v okolí nikde vidět. Všechno to proteklo hrdly. Jinak řečeno, Ostrava rostla moc rychle na to, aby si lidé k tomuto městu vybudovali vztah. Bohužel nevím, jaký vztah si člověk vybuduje k městu, kde je to sám panelák, a když se něco bouralo, tak to krásné staré, historické. Takže pokud jsou zde příklady, tak toho, jak něco zbourat, pokazit, ošulit, ale těch krásných věcí je strašně málo. A v tom je možná zakopaný pes. Jak chtít dělat něco pro lidi, pro město, když zde příklady prostě chybí. Ostrava rezignovala na to, čím byla výjimečná a teď se snaží sama sebe nějak resuscitovat, ale nejde to. Rekonstrukce Nádražní mohla být nadějí na něco lepšího a on to bude zase problém a průměrné, polovičaté řešení. Anebo znamení a přiznání se k tomu, že Ostrava na víc nemá a zmůže se opravdu už jenom na tu betonovou zámkovou dlažbu.
aggu :
Rado: Legitimní názor. Ale pokud se ním (po zobecnění) budou na světě řídit, většina obydlené zeměkoule je v háji ;)
11.06.2015 20:43To, co jsi popsal, je v kostce historie většiny Evropy, celé USA nebo Austrálie. Se svými vzestupy a pády.
Zkus do úvah zapojit i čas. Ostrava před 200 lety, před 50 lety, včera, zítra, za 10 let a za 100 let byly jsou a budou úplně jiná města. Že místní idioti, v roce 2015 podle Gregoriánského kalendáře, sází na chodníky levnou zámkovku, neváží si peněz z daní lidí nebo neumí posekat trávu, a ještě se smějí lidem do ksichtu, jsou jenom drobné fluktuace ;) Karma si je podá ;)
Skepse je fajn, pokud má konstruktivní výstupy. Jinak je na léčbu.
Kdo nevidí změnu mezi Ostravou 1994 a 2015 (21 let), je slepý. Já jsem v roce 1994 skeptický byl. Už nejsem.
Nikdy nebude maloměsto. Zároveň jí, jako jedinému městu v ČR, ještě zbyl genus loci. Jasně, pro někoho to důležité je, pro někoho ne. Take it or leave it. Venku pro mně osobně alternativy jsou, ale v ČR už ne. Kromě poustevničení v Beskydech ;)
BTW pro zasmání > http://cilichili.cz/ Číslo 6/2015 Téma čísla: Baník čičo. Jako vždy úsměvné, klišovité, jak jinak. Ale třeba i pohled Sasancy na nájmy v centru, ergo pozitivní dopad ;) Karoliny na oživení centra (jak psal i Balde kdysi tady)
Rado :
aggu: Ten můj výraz berte jako takový v uvozovkách literární obrat :-) Nicméně z toho výčtu zemí bych zrovna tu Austrálii vyloučil, neboť ta v současné geopolitické situaci jediná zastává rozumné názory a tato země je mi víc a víc sympatičtější, nehledě na to, že jsem měl tu čest ji navštívit. Lehce odbočím, stačí přístup k IS a vracejícím se radikálům, Evropa přemýšlí, jak umožnit evropskému IS bojovníkovi začlenit se do společnosti, v Austrálii přemýšlí, jak ho zavřít, až zčerná. Otázka emigrantů totéž, taky se s nima nepářou jak v Evropě. Ale zpátky k Ostravě. Já jsem byl v roce 1994 optimistický, neb jsem čekal, že bude chtít Ostrava být městem moderním, hezkým, čistým, lídrem v regionu a jaksi to nevidím. Ano, je zde rozdíl, vidím ho, ale je to rozdíl s vykřičníky. Změny zde nastaly, ale množství a kvalita těch změn, pokud to lze říci, je diskutabilní, průměrná ne-li podprůměrná. A to není pesimistický názor, ale konstatování. Myslím si, že jsem procestoval dost světa, mám procestovanou ČR křížem krážem a právě ve vztahu k velikosti města máme nárok na to, čekat a chtít víc. A o to mi jde. Ostrava musí snést ta nejpřísnější měřítka, a to ve srovnání s Prahou, Brnem či Plzní. Já chci Ostravu sebevědomou, a ne „lowcostovou“, kde jen člověk dohlédne.
11.06.2015 21:56Sanju :
Jednou z mála výhod toho nového přístřešku je snad to, že se otevře výhled na Dům umění. Jinak zastávkové mysy jsem si prohlídl teď v Praze (konkrétně zastávka Vršovické náměstí), kde to fungovalo překvapivě dobře. Ovšem tam si místo opakovaně vzpomínané zámkovky nechali pod nohy položit žulové kostky.
11.06.2015 23:02Sanju :
Btw. Proč tomu řezu zastávkou Stodolní neodpovídá současné rozložení obrubníků a asfaltování vozovky?
11.06.2015 23:04thvari :
Ostrava by měla stavět megalomanské projekty od známých architektů za velké peníze. Bohužel Černá kostka ani lávka od Jiřičné se nepovedly. Nové vedení chce zahájit něco na Černé louce. Tak hlavně velkolepě a s kvalitním (fundovaným!) architektem :-)
11.06.2015 23:29riltr :
chtělo by to nějakou petici, nebo otevřený dopis primátorovi, nebo aspoň starostce obvodu, když už nic, alespoň bychom znali jejich stanovisko…
12.06.2015 05:28Tomas T. :
thvari: Prave ze naopak. Kdyz nejsme schopni stavet male projekty, tak se nepoustet ani do megalomanskych. Stacilo by dovezt ty male k dokonalosti….. viz tento clanek, ktery resi design pristresku, kde je jasne ze nejsme naprojektovat ani ten.
12.06.2015 08:34S200 :
acdlcia [msstavby.cz]: Vídeňská zastávka neřeší současný problém, kdy na úzkém chodníku čeká poměrně velké množství lidí na tramvaj a současně tudy dost lidí prochází. Když jdu po Nádražní prostorem zastávky Stodolní (té ve směru k Elektře), tak běžně musím čekající lidi obcházet vozovku. A nedejbože, když jedu s kočárkem…
12.06.2015 09:18thrpst :
Nový přístřešek je oproti stávajícímu jednoznačně cesta zpět.
12.06.2015 09:52aggu :
thvari: Nemyslím. Neumíme vydláždit chodník, posekat trávu a budeme plánovat megalománie?
12.06.2015 09:55Rado: Při vší úctě, Praha, Brno a ani Plzeň nepředstavují žádná měřítka. V historické zástavbě to už Ostrava nedožene ;) A v té moderní jaksi není kde brát a nechat se inspirovat.
Vídeň, Nizozemí, Skandinávie, tam bych se díval.
Kvalita změn podprůměrná? To bych chtělo trochu rozvést, nezdá se mi, že by třeba změna (během pár let) u DOV/Hlubiny ze šrotu na současnou úroveň, nebo Karoliny z hromady jedovaté hlíny na současnou úroveň byla podprůměrná. V centru se musí přidat. Myslím město a peníze a rozum.
Petr :
Co mě štve je ten laxní přístup – vymyslí se skvělá věc, realizuje se, stanoví se nějaká pravidla chování, ale pak se kašle na údržbu, na dodržování pravidel. Vymyslíme krásnou procházku korytem Ostravice, ale už více než rok nejsme schopní doplnit štěrk do chodníku a zkultivovat trávník mezi řekou a chodníkem. Vymyslíme systém parkování v centru, vymezíme zóny, vydáme parkovací kartu – a stejně si každý parkuje jak chce, protože ten, kdo dodržování pravidel má vymáhat (město prostřednictvím městské policie) na to zvysoka kašle. (Zrušený projekt podzemního parkování v centru nechci zmiňovat, to je z jiného hrnce.) Když už nám dá tolik práce zrealizovat dobrý projekt, měli bychom se snažit o něho pečovat i poté, co už je zrealizovaný, jinak jen lidi mávnou rukou a řeknou si „no jo, to je prostě Ostrava“…
Summerboy :
Sanju: Přesně, v té Praze jsou žulové kostky a zajímavé dláždění v sebezapadlejší prdeli, o okolitých vesnicích, které ať už spadají pod Prahu, anebo už pod Středočeský kraj, ani nemluvě, ale v Ostravě v centru se položí něco, čím si vydláždím stání pro auto na dvorku. Fakt děs…
15.06.2015 14:46Rado :
aggu: Myslíte si, že když se už teď Ostrava dívá na paty ostatním českým velkoměstům, je inspirace Vídní, Nizozemím nebo Skandinávií na místě? Ano, v historické zástavbě je velké mínus, tam ještě přikládáme pod kotlem, aby ji bylo ještě méně a ta moderní? Je ostravská moderní architektura opravdu moderní, mě to přijde jako takový protimluv. Řekl bych spíše, že ostravská moderní architektura je nějaká, moderní rozhodně ne.
A změny podprůměrné…nebýt dotací, DOV by tady nebyla, sanace Karoliny byly ekologické zátěže hrazené státem, to by se udělalo tak či tak, ale jinak výsledek nic moc.
Obecně řekl bych, že souhlasím s Vámi ve Vašem závěru, že je nutné přidat, ale v čem je největší slabina Ostravy, tak v lidech, v samotném člověku, ta kvalita tu bohužel není.
16.06.2015 13:02aggu :
Rado: Nejde skákat od dlažebních kostek a zastávek tramvaje k moderní architektuře. Na základě čeho lze říci, že se „Ostrava někomu dívá na paty“? Kde jsou v Česku příklady moderní architektury/urbanismu? Abychom se tedy definovali ty pozice a „paty“. Vážně se ptám, nejsem odborník. Když to budeme brát cca od počátku 20. století, tak by se našly. Ale to všude, a v Ostravě samozřejmě taky (Sitté, Mendelsohn atd.). Ale od 1989 jsou kde? Sem tam si člověk přečte o povedené stavbě. Solitéry v čase a v prostoru. Moc to nevypadá, že by Ostrava byla někde na chvostu hypotetického „pelotonu“. Jestli se tedy vůbec nějaký „závod“ jede. V Česku asi ne. Inspirace je tedy na místě ;)
Slovo moderní architektura je vcelku přesný termín, kde jsou ty protimluvy?
16.06.2015 14:07Nebýt dotací, není nikde nic. A dotace jsou různé, investora, z města, kraje, ministerstva, vlády, EU. Ale pořád to jsou jenom obyčejné peníze, proč to pořád rozebírat…
Na základě čeho jde napsat „není tu kvalita“? Provoz na Hlubině připravili „nekvalitní lidé“? Gong sešroubovali „nekvalitní lidé“? Politici a figurky jako Rykala, Palyza, Svozil, Janáčková, Burda aspol. nejsou jediní, kdo se pohybují ve veřejném prostoru a ovlivňují ho (i když oni by to tak chtěli, strašně moc). Zároveň ale nemám pocit, že v jiných městech mají „lepší materiál“. Nemají. V Ostravě jsou (bohužel) jejich „schopnosti“ tak nějak víc vidět, protože nám historie darovala mnohem víc problémů než jinde. I blb dokáže řídit turistickou enklávu s obrovským rozpočtem, kde stačilo přemalovat fasády.
Tomas :
Pridavam ukazku zastavkovych pristrezku z Rotterdamu http://www.homepix.cz/magazin/ruzova-z-rotterdamu/1001204#.VYfaoEaE88A.facebook
22.06.2015 13:00PEtr :
To v tom Rotterdamu jsou jen dva pristresky u nadrazi, jinde ve meste neni bud pristresek vubec zadny, nebo podobne jako v Ostrave…
22.06.2015 15:39Surel :
Kdyz uz jsme u toho Rotterdamu, tak je hlavne skoda, ze infrastruktura pro kola zase nula nula nic. Ale to je v Cechach proste celkove vsude stejne. Kdyz uz se neco udela i pro kola, tak to stejne stoji za starou backoru.
Pritom Ostrava je pro kolo idealni mesto v CR. V CR snad neni jine mesto, kde by se dalo kolo tak snadno zavest. Je tam rovina. Ulice jsou siroke. Vsude je celkem dost mista a to jak na oddelene cyklo pruhy (vyskove oddelene od vozovky) a na vybudovani oddelenych cyklostezek uvnitr mesta je take mista habadej.
Na celou Nadrazni by se pohldne dva oddelene cyklopruhy na obe strany vesly. Od nadrazi az na Vystaviste. Alespon by se vytvoril nejaky zacatek. Na teto ulici by pruhy jednoznacne musely byt oddelene, protoze se jedna o velmi rusnou tridu. Do bocnich ulic by uz to byt vsude nemuselo, ale kazdopadne by to byl zacatek.
A dalo by se na nej krasne navazovat protazenim cyklopruhu pres novou Karolinu az do arealu vysokych peci ve Vitkovicich. A v planu pak spojeni s Hrabuvkou, Vyskovicemi a Dubinou. Druha osa by vedla pres Mariske hory, tam mozna pozdeji, stejne by tam kolo nebylo tak popularni.
Je mi proste smutno kdyz to takhle pozoruju. V Cechach jsme skutecne zastydli v mnoha vecech tak o 20, 30 let pozadu. Ja si naivne myslel, ze ono se to prece da dohnat. Ale to zpozdeni se proste moc nekrati. Je to porad stejne. Pouzivaji se reseni, ktera uz jsou davno zastarala, a pritom jsou prezentovany za novinky. Nevim cim to je… Skoda.
22.06.2015 16:11Rado :
aggu: Píšeme tady o osobních názorech, samozřejmě ne tak, že si zde otevřu slovník a pojedeme podle pouček. Ostrava podle Vás není s nikým v závodě, rozhodně by ale být měla. Protože jenom tohle vás žene kupředu. Domnívám se, že v městech jako Praha, Brno, Plzeň, Olomouc se staví kvalitněji. Přijde mi, že v Ově více než kdekoliv jinde je úroveň architektury funkcí peněz. Kvalita je ta tam, podívejte se, jak fádně se zastavují proluky. Je to šance na něco nového, neobvyklého, svěžího a vypadá to přesně tak stejně, jako by to někdo stavěl před padesáti lety. Nebo areál VŠB, aula a spol. Vzpomínám si, jak velkoryse vypadal návrh za rektora Roubíčka, potom se vsadilo na vlastní síly a jak to dopadlo. Nebo diskuze kolem knihovny. Už jenom to, že se tolik o tom diskutuje, je zarážející. Míněno tak, že pokud o takovém projektu pochybuje reprezentace kraje, tak kde to jsme? Ve všech dobách bylo knihoven potřeba a Ostrava jde proti proudu? Víte, jsou to maličkosti, ale ty pak dělají celek. Jak jsme zde vzpomínali, jak kdo Ostravu vidí, tak jsem čekal, teď už přiznávám, že naivně, že právě to, s jakými problémy se Ostrava potýkala a co jí bylo dáno do vínku, bude motorem pro lidi chtít dělal velké změny, změny kupředu. Ale ono to dopadlo tak, že kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Jinak jak píše Surel v posledním odstavci, že jsme někde zamrzli, s tím se dá souhlasit. Ale dneska jsem se zamyslel, jestli náhodou se všechno nezlepší, až se opravdu nebudeme západu dívat na paty, ale bude (platově) stát vedle sebe. Pokud ano, tak se toho asi nedožiju, neboť s našim jižním sousedem si budeme rovni až v roce 2115, a to mi bude už opravdu jedno, co s Ostravou bude :-)
22.06.2015 18:33thvari :
Jenomže o čem se zde diskutuje, když už je ulice rozkopaná? To jsme několik let zaspali. Pokud se o přestavbě uvažovalo a plánovalo se to několik let nazpět, tak se všechno to vypisování se v diskuzích má dát dohromady do nějakého srozumitelného dokumentu a poslat na magistrát nebo uspořádat akci nebo já nevím co ještě.
Je to složité, sám bych tohle vzhledem k tomu, že v Ostravě vlastně už dlouho nebydlím, asi neorganizoval. Ale pokud tady je tolik lidí, kteří vidí zjevné nedostatky a mají poměrně jasně k problematice čím přispět, proč toho potenciálu nevyužít hned u dalšího projektu (a já nevím co za důležitou opravu je teď naplánováno)? Nebo se mýlím?
22.06.2015 20:35Adam :
Tomas: Tohle se vám líbí? Podle mě je to nehezké. A konkrétně ten konvexní bude například v děšti naprosto k ničemu, jakmile nebude pršet zcela svisle. Ale co už.
Surel: Cyklista patří na silnici, kde ho podle pravidel silničního provozu respektují i řidiči motorových vozidel. Problém vyřešen, žádné pruhy a podobné věci nepotřebujeme. Tím tuplem v centru města, kde je cyklista mnohdy rychlejší, než auto. Stejně, pokud i jen trochu zvýšíme počet cyklistů na silnici, tak se budou mnohem častěji potkávat cyklisté schopní využívat potenciál svého dopravního prostředku s pomalejšími jedinci, a váš pruh je rázem k ničemu. Tak proč se obtěžovat.
22.06.2015 21:16acdlcia [msstavby.cz] :
Adam: Přesně tak. Výstavba stezek tam kde se dá jezdit po ulici kde je navíc omezená rychlost jsou naprosto vyhozené peníze.
22.06.2015 21:27Surel :
@Adam
@acdlcia
No vidim, ze vubec nechapete jak funguje infrastruktura pro cyklistiku. Vy nemate naprosto zadnou predstavu o tom co to je. A to je proste asi jeden z tech kamenu urazu v Cechach. Tenhle ten pruvodni jev. To zpozdeni je obrovske a spousta lidi si vubec neni vedoma toho ze jsou spozdeni. Ze propaguji a obhajuji reseni ktera jsou nefukcni, zastarala, nevyhovujici. Proc? Protoze pravdepodobne nemaji vubec zadny rozhled.
Svuj post jsem zacal u toho Rotterdamu. Z toho byste meli vychazet. Jenze vy jste ve sve zaostalosti tak suvereni, ze si vubec neuvedomujete ze jste uplne mimo. Nepotrebujem. Nechceme. Ale ze vubec nevite o cem je rec… skoda mluvit.
Zaprve nemluvil jsem o pruzich, ale o oddelenych pruzich pro cyklisty. To je vyhrazena cyklistcka infrastruktura. To nestesti ktere se nekdy v cechach vidi, kdy se cyklistika umistuje do silnice, maluji se ruzne piktogramy, cervene cary a podobne nesmysly a povazuje se to za kdo vi co. To jsou ty vyhozene penize. Vyhozene penize jsou, kdyz se kompletne renovuje nejrusnejsi silnice v Ostrave, a nikoho ani nenapadne se nad necim podobnym zamyslet.
Jeste k te cyklistice. Po takove ulici se prave jezdit neda. Neda se tam jezdit prave proto, ze cyklista neni oddelen od automobilu (anebo chodcu). Bud zdrzuje cyklista auta, nebo obracene. Je to nebezpecne. Nebezpecne je i krizeni s bocnimi ulicemi, pokud neni zvlast vyreseno. No a z techto duvodu samozrejmne zadni cykliste nejsou. Protoze neni zadna infrastruktura.
No, trochu sem se rozepsal, protoze me ta vase ignorance nazdvedla. Slo by to jiste napsat lepe a vystizneji, abyste to pochopili, ale tim se ted zabyvat nebudu. Co bych udelat mohl je vas odkazat napriklad sem, mozna to pak pochopite.
https://www.youtube.com/watch?v=XuBdf9jYj7o
Funguje to asi takto: http://cdn.c.photoshelter.com/img-get2/I0000I6wqlFXL8WQ/fit=1000×750/bdm-20150206-0152-fiets-fietser-verkeer-Damrak-Amsterdam-cycling-cyclist-traffic.jpg
23.06.2015 02:06nebo takto: http://www.fietsberaad.nl/library/repository/nieuws/fietspad_gescheiden.jpg
a prinejhorsim i takto: http://cdn.vellance.com/despeld/speld.nl/wp-content/uploads/Fietspad-Cc-AaronCs-Photos-Flickr.jpg
nebo takto; https://kompetiblog2013.files.wordpress.com/2013/04/dscf6107.jpg
Oasis :
thvari: Důvod proč tady diskutujeme je ten, že právě nic jiného nám nezbývá. Celý tento projekt zůstal občanům utajen, vědělo se, že se bude rekonstruovat, ale jak to bude ve finále vypadat, o to se nikdo z minulého nebo současného vedení magistrátu a obce nepodělil. Hlavně, že když se rekonstruovaly Komenského sady, tak byly na internetu ankety, co tam lidé chtějí, zda fontánu, řečnický pult, atd. i s vizualizacemi, ale tady se nikdo neobtěžoval, jen napsali oznámení na úřední desku.
23.06.2015 09:17Rado :
Oasis: Má pravdu, předsedo :-), teď vážně, ještě doplním k aggu, co rozhoduje o té kvalitě a nekvalitě. Tím je ostravský neduh stavět bez architektonických soutěží a významné rozpory mezi vizualizacemi a skutečným stavem. Např. Nádražní mohla být po desetiletích velkou šancí posunout centrum Ovy o stupínek, dva výš, tak je to zase laciné řešení, kde ta láce bude zjevná na první pohled.
23.06.2015 11:18Adam :
Surel: Ale já skutečně nevidím jediný důkaz, že pohyb cyklistů po normální silnici s auty je jakkoliv nebezpěčné, nebo omezující pro kteroukoliv stranu. Samozřejmě za předpokladu, že na tu cestu nepustíme důchodce na tříkolce pohybující se 8 km/h, ale to by mělo být automatické – ani pomalé řidiče, pomalá auta a příliš rozměrná auta na silnice nepouštíme.
Já na kole jezdím, a s podobnou ulicí nemám pražádný problém. Pokud na ní nezabírá místo nějaká debilní vyfikundace jako cyklistické pruhy (nebo stupidní řešení tramvajového mysu, když už jsme u toho). Silnice je dimenzovaná pro auta, na kole tam mám spoustu prostoru nikomu nezavázet a jet efektivně. Takže opakuju, proč se obtěžovat? I kdyby to byla srovnatelná řešení (což už kvůli ceně nejsou), tak Occamovou břitvou prostě dospívám k závěru, že odělené, ani žádné jiné pruhy pro cyklisty stavět nebudeme.
23.06.2015 18:08acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: Hááááá ha ha ha. No a teď vážně hááááá ha ha ve slovním spojení „vyhrazené pruhy“ totiž vůbec není obsaženo slovo „pruhy“. Tohle není šroubek tohle je šroubek s půlkulatou hlavou a to je přece rozdíl. A ten zbytek jsou jedny z největších demagogií co tady kdy kdo napsal. Cyklista je normální účastník silničního provozu a ten co neumí projet křižovatku je JOUDA a má zůstat doma. To tady budou chtít svoje pruhy třeba i traktoristi.
23.06.2015 20:54skelet :
cyklisti a křižovatky… většina cyklistů nezná dopravní předpisy, respektive je ignoruje. Který řidič nezažil aspoň jednou měsíčně krizovku s cyklistou
23.06.2015 21:08Surel :
@acdlcia
Ano. Prectete si to jeste jednou a pozorne:
„oddelene cyklo pruhy (vyskove oddelene od vozovky) a na vybudovani oddelenych cyklostezek uvnitr mesta je take mista habadej“
Demagogie je to co predvadite vy. Nemate zadne argumenty stejne jako Adam. Pouze mluvite o tom, ze kdo neni jouda tak to zvladne. To je prosim demagogie.
@Adam. Nevite, neznate, ale proc byste se obtezoval. A pro jistotu, stejne jako vas spoludiskuznik, vas jediny argument je, tak je tam nepustime kdyz to nezvladnou. Ano to je ceska logika. Myslim, ze je docale zrejme proc to pak v cechach dopada jak to dopada.
Vam obema bych doporucil zacit treba zde: http://www.cyklodoprava.cz/file/strategie-info-statistiky-nehodovost-bezpecnost-cyklisticke-dopravy-v-cr-prezentace/
a zde: http://www.cyklodoprava.cz/bezpecnost/nehodovost-statistika/statistika/
Pak byste pochopili, ze cyklisticka infrastruktura nejenze snizi riziko 5x (porovnani s nizozemskem) ale zvysi mnohonasobne vyuzivani kola jako dopravniho prostredku. Bez infrastrutury proste cyklisti neprijdou. Proc? No protoze je to nebezpecne a nepohodlene!
A to uz vubec nemluivm o tom, co by podobny projekt dokazal udelat pro image Ostravy jako takove!
Prominte panove, ale v teto otazce jste uplne mimo.
24.06.2015 12:41acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: Tak jsem asi divnej. Jezdím na kole po cestě odjakživa a nemám s tím žádný problém. Cyklostezky způsobily to že cyklisti nedodržují dopravní předpisy a řidiči si odvykli na přítomnost cyklistů. A pak někdo jako vy když někde nemá cyklostezku tak se tam buď v životě nedostane nebo to vrazí pod první auto protože neumí jezdit po cestě.
24.06.2015 18:24A jestli stále trváte na tom že oddělené „PRUHY“ nejsou „PRUHY“ tak se budete muset nejspíš vrátit do školy.
Adam :
skelet: To je zajímavé. Kdo je ten pan Většina Cyklistů? Nikdy jsem ho neviděl. A navíc je statisticky jisté, že většina cyklistů řídí i auto, a tedy pokud neznají předpisy, není to chyba cyklistiky. Já jsem jediné krizovky na silnici zažíl, když jsem jel jako cyklista, a nějaký ***** v autě porušil předpisy.
24.06.2015 18:56Adam :
Surel: Takže máte statistickou korelaci, skvěle. Slyšel jste někdy o tom, že korelace nedokazuje příčinný vztah? Takže nemáte žádný validní argument.
24.06.2015 19:35thvari :
Adam: tak když to vezmete do důsledku, tak příčinný vztah nedokážete nikdy a u ničeho. Aneb to provařené Humeovo slunce, které nemáte šanci dokázat, že zítra vyjde …
24.06.2015 19:38skelet :
tak jsme si poplakali nad zlými řidiči automobilů, ale bohužel mám „štěstí“ na cyklisty nepoužívají cyklostezky (asi uslyšíme plačky proč to nedělají), rádi jezdí přes přechody pěknou rychlostí, rádi jezdí na červenou, rádi podjíždějí auta (není nad to, když odbočujete doprava a nějaký ichtyl na silničce se zjeví vedle pravého blatníku a jede rovně, však je cyklista. tedy nesmrtelný a blinkry nerozezná), a o jízdě v protisměru nemluvě. Naposledy se mi stalo v Přerově, že nějaký dědek na kole začal odbočovat doleva, a vůbec ho nezajímalo, že jedu v protisměru. Se škodolibou radosti jsem už jen pozoroval jak se za ním rozběhl policajt. A dopravní policajti neradi běhají. Doufám, že dostal co proto.
24.06.2015 21:32Ne, fakt cyklisty nemám rád.
Adam :
thvari: V důsledku, hm. Dokážu příčinný vztah v matematice důkazem a v realitě přímým pozorováním izolovaného (ano, to je složité udělat) jevu. A dále samozřejmě existuje mnoho způsobů, jak dospět k sice ne rozhodujícímu, ale pořád mnohem jasnějšímu závěru, než k slabé korelaci dat.
25.06.2015 18:08thvari :
Adam: Tak matematika je hra se symboly, to nemá s reálným světem moc společného. Jak vymyslíte experiment na to, abyste dokázal vztah mezi nehodovostí a hustotou cyklistické infrastruktury? Tam je prostě příliš mnoho proměnných, navíc město jaksi nejde izolovat v laboratoři…
Někdy jsou i hrubá data nebo pouhé korelace přínosné. Navíc musíte vzít v potaz, jakou cenu má investovat veřejné peníze do nějakého obtížného měření a jestli není mnohem schůdnější, rychlejší a levnější podívat se tam, kde to funguje – do Holandska a zkusit racionálně zvážit, proč to tam asi funguje dobře.
25.06.2015 19:22Surel :
@acdlcia
Tato záležitost není o vás, ale o celé společnosti. Uvědomte si to.
Vracet byste se měl spíše vy, protože zkrátka neumíte číst, pokud trváte na tom, že můj text nebyl jasný.
Zase, žádný argument. Pouze Já, Já, Já, Já, a vy vy vy a jinak nic.
@Adam
Měl byste se podívat na ty odkazy které jsem vám uváděl. Pak byste nemohl takovou hloupost plácnout. Příčiná souvislost se samozřejmě dá odvodit ze změn v čase u závyslé a nezavyslé proměnné. Statistiku na mne tedy nezkoušejte. Myslim, že byste moc nepochodil :D.
Mé argumenty jsou velice validní. Vaše vychází z nějakých subjektivních názorů a pocitů.
25.06.2015 21:31acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: Já já no samozřejmě že já protože nejsem on ani nikdo další a nemohu zde prezentovat nic jiného než vlastní názor a zkušenosti. Myslel jsem si že jsem normálním členem společnosti a i ostatní dokáží to co já, ale podle toho jaké problémy mají, tak jak to tu popisujete, normální členové společnosti jste mne přesvědčil že jsem asi nadčlověk a za toto zjištění vám děkuji.
25.06.2015 22:25Surel :
eh, závisle a nezávislé… :D
@skelet
To je prave dusledek neexistujici nebo blbe vyresene infrastruktury.
Napriklad odboceni doprava by melo vypadat prinejlepsim takto:
http://www.fietsberaad.nl/library/Image/oversteek.jpg
http://rotterdam.fietsersbond.nl/sites/default/files/images/afdelingen/rotterdam/Kruising_Langepad-Kralingse_Plaslaan_-_bocht_te_scherp.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-j0cjGGvHOAw/UyB4qWzbSBI/AAAAAAAABps/EwSA9r3JrrQ/s1600/Nieuwegein-20140312-00101.jpg
Muze to byt reseno s udanim prednosti i bez prednosti. Jde o to, ze pri odbocovani auta doprava a cyklisty jedouciho rovne, se dostavaji oba do praveho uhlu. Cili na sebe oba vydi. To proste u klasickeho reseni nefunguje.
prechody:
jiste, kdyz nejsou prechody, vyznacene pruhy, nebo od vozovky oddelene pruhy pro cyklisty… to je dusledek
Odbocovani doleva:
tak jak je to tady: http://rotterdam.fietsersbond.nl/sites/default/files/images/afdelingen/rotterdam/Kruising_Langepad-Kralingse_Plaslaan_-_bocht_te_scherp.jpg
pokud je vyresena cyklostezska, tak cyklista jede po cyklostezce a obkrouzi krizovatku.
25.06.2015 22:27Surel :
@acdlcia
Pokud nekdo navrhuje dopravni infrastrukturu podle sebe a ne podle toho jaka infrastruktura je nejvhodnejsi pro spolecnost… tak zadny div ze to pak vypada tak jak to vypada.
25.06.2015 22:30Surel :
@acdlcia
To same plati o verejne archutekture obecne… kdyz uz jsme na tomto webu.
Abych to skutecne velmi nazorne ilustroval, dovolim si takovy stulec. Pan asi neslysel treba o vozickarich? Zrakove postizenych? atd?
25.06.2015 22:32acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: S tou křižovatkou na druhém i posledním snímku to už nemůžete myslet vážně ta je dělaná snad pro idioty. Ještě by tam mohli místo trávníku dát polštáře, co kdyby snad někdo u p a d l.
25.06.2015 22:37acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: Slepec asi na kole jezdit nebude i když mu tu cyklostezku věnujete.
25.06.2015 22:39Surel :
Ne slepec bude chtit treba prejit na semaforu. Ale ja tam zadny pipak nedam, protoze proste neni potreba. Ja ho nikdy nepotreboval. Je to k nicemu. Vyhozene penize… To je proste ukazka vasi logiky.
25.06.2015 22:44Surel :
PS, i v Polsku to chapou lepe nez v Cechach.
25.06.2015 22:59http://i293.photobucket.com/albums/mm51/sunsethorn/Murowana-Wgrowiec-2_01.jpg
acdlcia [msstavby.cz] :
Surel: Myslím že na tohle je Nádražní trochu úzká.
25.06.2015 23:15Ten přechod do nikam a kilometry chodníku kolem pole to je síla. Tam asi taky neví co s penězma.
valach jak poleno :
Netušíte někdo jak bude řešena křižovatka s hollarovou a čs. Legií? Semafor, nějaká úprava prostoru nebo žádná změna.
26.06.2015 06:46Surel :
@acdlcia
To take nebyl priklad pro nadrazni, ale priklad jak je idealne vyreseno krizeni doprava u cyklistu a aut.
motivace pro nadrazni by mohlo byt neco v tomhle stylu: https://dl.dropboxusercontent.com/u/53405027/web/priklad%20pro%20nadrazni.PNG
Sirka Nadrazni se pohybuje od 18 do 22 metru.
Pocitejme:
Tramvajove teleso: 7,10 az 7,50 metru
Silnice: 2×2,75 – 2×3,5 metru
Chodnik: 2×1.5 az 2×2 metry
Cyklopruh: 2×1 az 2×1,5 metru
To jsme na 17,60 az 21,50 metru.
Navic k tomu vedeme tramvaj v asfaltu, takze auta maji mista habadej.
26.06.2015 14:11Surel :
a jinak jeste k tomu pravemu odboceni. I v Cechach se najdou dobre priklady.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/53405027/web/ok%20priklad%20cechy%2C%20havirov.PNG
26.06.2015 14:41Oasis :
+článek: „Proměna zastávky Elektra vyvolala bouřlivou debatu“ na ostrava.idnes.cz: http://ostrava.idnes.cz/nova-podoba-tramvajove-zastavky-budi-vasne-fkv-/ostrava-zpravy.aspx?c=A150915_2191863_ostrava-zpravy_woj
19.09.2015 09:44aggu :
Oasis: Vltavský. LOL.
19.09.2015 11:57Pećha :
Opravdu architektonická kvalita? Oni berou asi dobrý matroš.
19.09.2015 14:36Summerboy :
Huste…
20.09.2015 04:31Denisa :
Nechat to tak jak to je ..je to hezké a určitě je to prostornější než to nové zastávky..zas někdo vymýšlí kraviny a navíc to stoji peníze ,kdyby to bylo zničené tak neřeknu ale tak ? jestli nevite co s penězma tak je využijte na užitečnější potřebnou věc..
07.10.2015 09:19